Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:33

Wish

ingwell

Topicstarter
Beetje wonderlijke zaak.

Mijn zus heeft een brief van de belastingdienst gekregen waarmee gevraagd wordt erfbelasting te betalen over 2024. Alleen: wij (ik ben ook erfgenaam blijkbaar), hebben geen melding gekregen van wie dan ook dat er een erfenis is.

De situatie is als volgt:
Onze vader had een halfbroer, voor ons dus een oom. Die heeft verder blijkbaar geen kinderen gehad of in ieder geval: wij zijn eerste in lijn. Deze beste man hebben we nooit gekend. Sterker nog: ik wist in ieder geval niet dat hij überhaupt bestond. (Dan had ik wel eerder contact gezocht, want zo groot is die familie niet).

De oom is afgelopen september overleden.
Want de brief van de belasting geeft ons drie dingen:
- Voorletters + Achternaam
- BurgerServiceNummer
- Datum van overlijden

Nu heeft mijn zwager al de belastingdienst gebeld, maar die zeggen eigenlijk: als je me niet de geboortedatum kunt vertellen, kan ik je niet helpen. Tot nu toe is het ons niet gelukt om ook maar wat additionele informatie op te duikelen - ik heb bijvoorbeeld gezocht op overlijdensadvertenties. Maar we weten ook zijn laatste woonplaats niet.

De grote vraag is nu: hoe komen we erachter wie die erfenis beheert zodat we daar mee in gesprek kunnen. Is het zo simpel om met de brief in de hand bij een notaris aan te kloppen? Of wat is de ingang?

Weet jij dit wellicht @fopjurist ?

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb je hier al geïnformeerd:

https://www.notaris.nl/bi...traal-testamentenregister

https://www.rijksoverheid...ing-uit-de-consignatiekas

Vergeten erfenis opeisen

Denk je dat je nog recht hebt op een erfenis van bijvoorbeeld een verre neef? Kijk dan op de website van de overheid. Hier kan je nakijken of die verre neef overleden is. Of zoeken op je eigen naam. De overheid beheert het geld uit een nalatenschap tot de rechthebbende gevonden is.

M.a.w. via bovengenoemde ingang zou je moeten kunnen terugzoeken of die erfenis jou toekomt.
Blijkbaar vindt de overheid van wel... (want die weet jou wel te vinden)

[ Voor 75% gewijzigd door ehtweak op 13-02-2025 08:13 ]

Mooie Plaatjes   

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:57
Daarvoor heb je een geboortedatum nodig.

Hier een stappenplan, maar die had TS misschien zelf ook al gevonden:
https://pro-deo-advocaten...stingdienst-over-erfenis/

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Thanks for the input.

Zodadelijk ga ik nogmaals de belastingdienst voor erfgenamen bellen - misschien dat ik net een andere medewerker aan de lijn krijg die wat meer behulpzaam is.

Mijn zus heeft nu een uitvraag gedaan bij het NRO: https://cbg.nl/bestellen-...els-nro/uittreksels-pkpl/

No drama

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
Niemand anders in de familie die hier mogelijk iets van weet?
Je vader (indien nog in leven?) of eventueel een andere (half)broer/zus die er mogelijk iets van weet?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Rensjuh schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:02:
Niemand anders in de familie die hier mogelijk iets van weet?
Je vader (indien nog in leven?) of eventueel een andere (half)broer/zus die er mogelijk iets van weet?
Nee - die kant van de familie is eigenlijk helemaal niet bekend bij ons. Mijn vader is al enige tijd overleden en het is dat mijn moeder de naam herkende uit een kort contact dat zo'n 40 jaar geleden speelde. Dat contact duurde ongeveer 2 dagen, dus daar is ook niet heel veel van overgebleven.

No drama

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Enig idee waar deze deze man gewoond heeft? De lokale kerk of het bisdom kan dan nog een ingang zijn.

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
eLScha schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:19:
Enig idee waar deze deze man gewoond heeft? De lokale kerk of het bisdom kan dan nog een ingang zijn.
Nee - we weten zelfs de regio of provincie niet. Hell, ik weet niet eens of hij nog in Nederland woonde.

Daarom hebben we ook alle rechtbanken in NL aangeschreven, dat zou ons de regio moeten opleveren.

No drama

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toch bijzonder dat niemand de erfgenamen kan vinden indien er een erfenis te vergeven is, maar dat de belastingdienst jullie wél kan vinden om te komen innen.
Wees wel voorzichtig met het aanvaarden van deze erfenis, wellicht zijn er ook schulden.

Vorig jaar ben ik toevallig nog bezig geweest met het verwerpen van een erfenis (erflater had schulden). Daar moest de hele familie mee aan de slag, want de instanties zoeken steeds een stapje verder in de familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:31:
Toch bijzonder dat niemand de erfgenamen kan vinden indien er een erfenis te vergeven is, maar dat de belastingdienst jullie wél kan vinden om te komen innen.
Wees wel voorzichtig met het aanvaarden van deze erfenis, wellicht zijn er ook schulden.

Vorig jaar ben ik toevallig nog bezig geweest met het verwerpen van een erfenis (erflater had schulden). Daar moest de hele familie mee aan de slag, want de instanties zoeken steeds een stapje verder in de familie.
Niet raar blijkbaar. De belastingdienst wil wel helpen, maar ze willen dat TS de geboortedatum geeft van de overledene, voordat ze meer informatie geven

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:16
Heb je al gezocht via genealogiesites zoals MyHeritage? Misschien heeft iemand daar een stamboom gemaakt waar deze persoon toevallig in voorkomt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:17
dit klinkt als een scam.
voor de belastingdienst moet je normaal eerst aangifte erfbelasting doen, waarna je een aanslag krijgt.
de adressering is meestal erven xxx.
bij een erfenis krijgt de executeur als aanspreekpunt van de erven de aanslag en betaaalt deze voordat de verdere verdeling plaatsvindt

controleer het nummer waar de betaling naar toe zou moeten het nummer van de belastingdienst is
een ING rekening NL86 INGB 0002 4455 88 voor alle betalingen

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 15:04
Misschien dat je obv de verstrekte gegevens iets kunt vinden op mensenlinq?
https://mensenlinq.nl/

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-06 23:21
BounceMeister schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:31:

En de notaris factureert gewoon door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-06 15:00

SeatRider

Hips don't lie

Specificeren ze ook wat je moet betalen? Dan weet je in elk geval dat er ergens nog een 5 tot 10x zo grote zak met geld op je wacht.

Waarom het miss ook een scam is :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
peter-rm schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:08:
dit klinkt als een scam.
voor de belastingdienst moet je normaal eerst aangifte erfbelasting doen, waarna je een aanslag krijgt.
bij een erfenis krijgt de executeur als aanspreekpunt van de erven de aanslag en betaaalt deze voordat de verdere verdeling plaatsvindt

controleer het nummer waar de betaling naar toe zou moeten het nummer van de belastingdienst is
Als erfgenaam heb je circa 8 tot 9 maanden om uit eigen beweging aangifte erfbelasting te doen. Als de belastingdienst dan nog niets binnen heeft krijg je gewoon een verzoek en later aanslag binnen en moet er betaald worden.. zelfs als de erfenis nog niet eens bekend/verdeeld is.

Je hebt inderdaad wel echt een geboortedatum nodig. Daarmee kan je ook digitaal nagaan of er bijvoorbeeld een notarieel testament aanwezig is bij een notaris (https://particulieren.notaris.nl/ctrp/).

Maar lastig probleem.. hopelijk geeft de belastingdienst meer informatie als je nogmaals belt.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:16
SeatRider schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:46:
Specificeren ze ook wat je moet betalen? Dan weet je in elk geval dat er ergens nog een 5 tot 10x zo grote zak met geld op je wacht.

Waarom het miss ook een scam is :+
Er zal wel een redelijk minimale som zijn, bij Erfbelasting is er een (ruime) vrij voet of drempel. Als er sprake is van een paar duizend euro zal er geen erfbelasting in beeld komen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Sleepoog schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:41:
Heb je al gezocht via genealogiesites zoals MyHeritage? Misschien heeft iemand daar een stamboom gemaakt waar deze persoon toevallig in voorkomt?
Heb ik op gezocht (meerdere sites) niet kunnen vinden. Maar nu weet ik wel waar mijn (?) familie overal uithangt. Interessant!
dit klinkt als een scam.

Meh, dat was ook mijn gedachte initieel, maar het is allemaal legit. De brief geeft best veel (persoonlijke) en kloppende informatie. De vraag is om aangifte te doen, niet om geld over te maken - het bevat bijvoorbeeld ook geen bankrekening nummer. Er wordt verwezen naar de BelastingTelefoon voor nabestaanden - met medewerkers die eerst de geboortedatum willen weten :) .

En, dank zij mijn terriër-zwager zijn we inmiddels achter geboorteplaats, plaats van overlijden *EN* de geboortedatum.

Een behulpzame instantie reageerde met: de laatste woonplaats van deze persoon is X. En meer kunnen we niet zeggen.
Zwager is met gemeente X gaan bellen en kreeg een meewerkend persoon aan de lijn die de informatie heeft gedeeld.

Dus nu kunnen we overlijdensakte gaan opvragen (kan online) en kunnen we verder, ook naar een notaris. Dat zal nog wel even wat uitzoekwerk zijn, maar er is voortgang!

[ Voor 0% gewijzigd door Wish op 13-02-2025 12:57 . Reden: Verdere anonimisering ]

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-06 15:00

SeatRider

Hips don't lie

Houd ons op de hoogte :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:02
Wish schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:11:
Dus nu kunnen we overlijdensakte gaan opvragen (kan online) en kunnen we verder, ook naar een notaris. Dat zal nog wel even wat uitzoekwerk zijn, maar er is voortgang!
Uit ervaring: doehetzelfnotaris.nl werkt prima. Kost je nog steeds geld maar als je alleen maar de documenten nodig hebt dan kan je hier prima mee vooruit. Succes hiermee!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

Reinier

\o/

SeatRider schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:46:
Specificeren ze ook wat je moet betalen?
Je moet de omvang van de erfenis toch echt zelf invullen, dus nee :)

• peter-rm
Wish schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:13:

Mijn zus heeft een brief van de belastingdienst gekregen waarmee gevraagd wordt erfbelasting te betalen over 2024. Alleen: wij (ik ben ook erfgenaam blijkbaar), hebben geen melding gekregen van wie dan ook dat er een erfenis is.
als je zus ouder is, dan wordt dit verklaard doordat de belastingdienst de oudste erfgenaam aanschrijft als aanspreekpunt van "de erven"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:32
Wish schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:13:
Beetje wonderlijke zaak.

Erfbelasting betaal je niet over een bepaald jaar, maar over een erfenis.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
jannus66 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Erfbelasting betaal je niet over een bepaald jaar, maar over een erfenis.
Als die erfenis in 2024 is ontvangen, doe je dus aangifte erfbelasting 2024 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
Rogar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:14:
[...]

Als die erfenis in 2024 is ontvangen, doe je dus aangifte erfbelasting 2024 ;)
De erfenis is (nog) niet ontvangen.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:24
Dus geen erfenis ontvangen, dan aangifte met €0 lijkt me?

• Rogar
  • Registratie: November 2005
jannus66 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Misschien ontvangen ze die ook nooit, misschien wel. Maar blijkbaar is er iemand in 2024 overleden, dus doe je de aangifte erfbelasting over 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
jannus66 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Klopt, maar ze hebben er blijkbaar wel recht op, dus moet je ook aangifte doen. Aangifte doen staat los van de betaling.
De belastingdienst geeft alleen maar aan dat volgens hun administratie TS + broers/zussen erfgenamen zijn en dus aangifte moeten doen.

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:10
Ben benieuwd (lees: nieuwsgierig) wat er uitkomt.
Tweaker die ineens miljonair is????

Bla Bla Bla

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Aangezien er nog geen erfenis geaccepteerd lijkt te zijn is aangifte doen net iets te vroeg of een onnodig verzoek.
Je zou de blauwe enveloppenfabriek daar van in kennis kunnen stellen. Maar de aangifte termijn is volgens mij max 8 maanden na overlijden.

En nog niets, weet niet of erfbelasting dezelfde verplichting (nog heeft) als een verzoek tot aangifte inkomstenbelasting. Het verzoek tot doen van een aangifte inkomsten belasting moest vroeger ingevuld worden, ook al wist je dat er niet te brengen/halen was. Kwam de belastingdienst door de aangifte iets op het spoor dan was het in sommige gevallen bewijs wat onrechtmatig verkregen was.

Ollie heeft zo in een ver verleden wel eens niet hoeven te betalen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 18:01
Leuk, naar de slogan "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker".

Dus leuk dat de belastingdienst jullie wel weet te vinden voor die €2658 vrijstelling en dan 30% over het meerdere tot een bedrag van €152.368
Als het het te erven bedrag daarboven komt treed er een tarief van 40% in werking. Maar als je daarvoor in aanmerking komt betaal je dat met plezier. :9

De executeur van de erfenis zit natuurlijk in hetzelfde schuitje als de erfgenamen.
Wie, wat en waar kan ik de andere rechthebbenden van deze erfenis vinden.

Of dat dan makkelijk gaat i.v.m. de privacy wetten, tsja?

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 16:46
Tenzij er van alles is veranderd omtrent erfbelasting, is het ook heel makkelijk om uitstel aan te vragen. Gebeurt ook vaak genoeg omdat bijvoorbeeld een geërfd huis eerst moet worden verkocht. Ik denk niet dat jullie belastinginspecteur hier moeilijk over zou doen; situatie lijkt me daarvoor vaak genoeg voor te komen.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
yalerta schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:51:
De executeur van de erfenis zit natuurlijk in hetzelfde schuitje als de erfgenamen.
Wie, wat en waar kan ik de andere rechthebbenden van deze erfenis vinden.
De oudere zus van TS is toch al gevonden als executeur. Denk dat het geld inmiddels bij de belastingdienst in de consignatiekas zit.

• yalerta
dit klinkt als een scam.
...

Sorry, het gegeven IBAN nummer klopt niet.
NL26INGB 0000 4412 90 Is (waarschijnlijk) meer in overeenstemming om bij te dragen aan NL gemeenschapsgelden.

Maar dat zal vanzelf meegedeeld gaan worden als er door de TS idd te erven en af te dragen valt.
@Wish Let wel op met aanvaarden.
Beneficiair is de juiste manier als niet bekend is of er schulden of opbrengsten zijn. In dit geval, omdat de erflater jullie onbekend is, zullen er inmiddels geen kleinigheden uit de erfenis gehaald zijn die in jullie geval de erfenis als AANVAARD kenmerkt.

@Pat911
?
Dat er een verzoek tot aangifte erfbelasting is gedaan door de belastingdienst aan de oudste? zus hoeft zij daarmee nog niet als executeur aangemerkt te worden.

[ Voor 38% gewijzigd door yalerta op 13-02-2025 14:07 ]

• peter-rm
yalerta schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:55:
[...]

Sorry, het gegeven IBAN nummer klopt niet.
NL26INGB 0000 4412 90 Is (waarschijnlijk) meer in overeenstemming om bij te dragen aan NL gemeenschapsgelden.
dit nummer is alleen in gebruik voor verhuurdersheffing, bankenbelasting en dividend belasting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Wat zijn de rekeningnummers van de blauwe enveloppen fabriek?

Als je het specifiek van een bepaald onderdeel wilt weten dan iets verder doorzoeken

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• yalerta
peter-rm schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:01:
[...]

dit nummer is alleen in gebruik voor verhuurdersheffing, bankenbelasting en dividend belasting
De brief die hier voor mij ligt met dat rekening nummer en het verzoek er wat geld naar over te maken zou dan onjuist zijn?
Sorry, maar na het betalen van het vermelde bedrag op die brief voor een bepaalde datum is er verder geen reactie gekomen, geen deurwaarder of vervolgbrieven dus ik verwacht dat het nummer in orde is.

• Pat911
yalerta schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:55:
[...]
@Pat911
?
Dat er een verzoek tot aangifte erfbelasting is gedaan door de belastingdienst aan de oudste? zus hoeft zij daarmee nog niet als executeur aangemerkt te worden.
Ik was inderdaad iets te kort door de bocht. De belastingdienst stuurt zo'n brief als vinden dat jij de contactpersoon, executeur of erfgenaam bent.

• jannus66
Pat911 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Klopt, maar ze hebben er blijkbaar wel recht op, dus moet je ook aangifte doen. Aangifte doen staat los van de betaling.
De belastingdienst geeft alleen maar aan dat volgens hun administratie TS + broers/zussen erfgenamen zijn en dus aangifte moeten doen.
Dat weet ik, daar ging mijn bericht ook niet over.

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Pat911 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Ik was inderdaad iets te kort door de bocht. De belastingdienst stuurt zo'n brief als vinden dat jij de contactpersoon, executeur of erfgenaam bent.
Dit ja - en mijn (oudere) zus wordt dus blijkbaar wel aangezien voor contactpersoon/erfgenaam. In ieder geval niet als executeur op het moment. Want, tja, we weten dus nog steeds bijzonder weinig en ik zou van een executeur verwachten dat zij het dan weet over de hoed en de rand van dit spektakel :)

No drama

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in een ander subforum, dus ik verplaats je topic even.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:17
Wish schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Dit ja - en mijn (oudere) zus wordt dus blijkbaar wel aangezien voor contactpersoon/erfgenaam. In ieder geval niet als executeur op het moment. Want, tja, we weten dus nog steeds bijzonder weinig en ik zou van een executeur verwachten dat zij het dan weet over de hoed en de rand van dit spektakel :)
Ik heb 2 jaar geleden aangifte erfbelasting gedaan voor mijn moeder. Van haar had ik alle papieren heel netjes bij elkaar. Voor deze situatie zou ik echt geen idee hebben hoe ik dat zou kunnen doen. Als ik niet zeker zou zijn van een flinke erfenis zou ik de erfenis weigeren en de belastingdienst laten weten dat ze het zelf uit mogen zoeken.

Weigeren moet je wel door de rechter laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33

H-W

Als je inmiddels de geboortedatum weet, kan je naar de notaris toch? Die zal dan een testament opduiken als het er is, en anders geldt de wettelijke verdeling. Je kan de erfenis ook beneficiar aanvaarden, dan moet je eerst de boedel in kaart brengen (alle bezittingen en schulden) en hoef je in elk geval geen eigen geld mee te brengen als de erfenis negatief is. Stuur de belastingdienst even een briefje dat je uitstel wil, daar doen ze niet moeliijk over weet ik uit ervaring.

• yalerta
@Wish

Je merkt wel dat er volop interesse is in jouw ervaren.

Het is eerder opgemerkt in dit topic door @MarchelHoek "Tweaker wordt miljonair" (met vraagteken)

Dus verwen die TerrierZwager en zorg dat hij zich hierin vastbijt en informeer ons als er ontwikkelingen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 09:29
Oh, en let op dat een contactpersoon/erfgenaam ook verantwoordelijk wordt geacht belastingaangifte te doen over het jaar van overlijden. Doe dit eerst: als er nog belasting betaald moet worden gaat het van de erfenis af voordat er erfbelasting over wordt berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
H-W schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:44:
Als je inmiddels de geboortedatum weet, kan je naar de notaris toch? Die zal dan een testament opduiken als het er is, en anders geldt de wettelijke verdeling. Je kan de erfenis ook beneficiar aanvaarden, dan moet je eerst de boedel in kaart brengen (alle bezittingen en schulden) en hoef je in elk geval geen eigen geld mee te brengen als de erfenis negatief is. Stuur de belastingdienst even een briefje dat je uitstel wil, daar doen ze niet moeliijk over weet ik uit ervaring.
Je kan via https://particulieren.notaris.nl/ctrp/ vrijwel direct inzien of er een testament aanwezig is. Indien ja ook op welke datum en bij welk notariskantoor dit is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
stin00 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:56:
[...]

Je kan via https://particulieren.notaris.nl/ctrp/ vrijwel direct inzien of er een testament aanwezig is. Indien ja ook op welke datum en bij welk notariskantoor dit is gedaan.
Dat is gecheckt: er is geen testament aanwezig. Wat op zich ook wel te verklaren is. Met een testament is meestal de notaris de executeur en die is niet in de lucht gekomen..

De volgende stap is het verkrijgen van een akte van overlijden die we blijkbaar nodig hebben. Normaliter mogen die alleen aangevraagd worden door / verstrekt worden aan 2e lijns - maar we lijken dat via het notarisnetwerk voor elkaar te krijgen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
Wish schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:34:
[...]
...
De volgende stap is het verkrijgen van een akte van overlijden die we blijkbaar nodig hebben. Normaliter mogen die alleen aangevraagd worden door / verstrekt worden aan 2e lijns - maar we lijken dat via het notarisnetwerk voor elkaar te krijgen.
Bereid je vast voor op een behoorlijke kostenpost.
Een kopje koffie bij een notaris is niet goedkoop.
Als lijn3 erfgenamen wilden wij ook een dergelijke acte, mede omdat we als executeur waren aangewezen.
In dit geval met een testament aanwezig.
Nou ja het was niet alleen een kopje koffie, er zat zowaar een koekje bij. ;)

Verder blijft dit interessant omdat de belastingdienst wel erfgenamen kan vinden en verwittigen maar er verder over de overledene zo weinig bekend is.
Wie O Wie is de executeur van de nalatenschap?
En de erflater? Positief of Negatief saldo. Bezittingen of erop los geleefd?

En het blijkt (waarschijnlijk) niet mogelijk bij de belastingdienst na te vragen aan wie er een brief gestuurd is om aangifte erfbelasting2024 te doen. Steekt het privacy spook boven de dekens uit.
Ja dan word het lastig om er warmpjes bij te gaan zitten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:41
yalerta schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:51:
Als het het te erven bedrag daarboven komt treed er een tarief van 40% in werking. Maar als je daarvoor in aanmerking komt betaal je dat met plezier. :9
Nou, wat een plezier :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Voor gratis geld uit onbekende/onverwachte bron wat je pas meer dan 6 maanden na overlijden weet dat uberhaupt iemand overleden is, valt dat beetje belasting betalen voor gratis geld idd onder 'plezier' :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1