• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-10 17:13
@PetervdM Neem aan dat je de mail hebt verzonden? Heb je enige reactie gehad? En nogmaals ik zou de erfenis gewoon verwerpen, dan gaat de erfenis naar de grootouders (kan dat die nog leven is zeer klein) en anders naar de overheid, dan is het aan de overheid om de vordering te verhalen op de stiefdochter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
sylvester79 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:36:
@PetervdM Neem aan dat je de mail hebt verzonden? Heb je enige reactie gehad? En nogmaals ik zou de erfenis gewoon verwerpen, dan gaat de erfenis naar de grootouders (kan dat die nog leven is zeer klein) en anders naar de overheid, dan is het aan de overheid om de vordering te verhalen op de stiefdochter.
PetervdM is de topicstarter helemaal niet, dus die brief is vast niet verzonden.

Wacht aub gewoon braaf op een update van de TS, als er wat te melden is komt hij vast wel weer in de lucht.
Dit topic loopt over 3 jaar nog, dus laten we hopen dat de tweakers die dit lezen geduld tonen en we geen 10 pagina's aan update requests hebben tegen de tijd dat er vorderingen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 27-09-2025 12:59 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-10 18:36

Wish

ingwell

Topicstarter
sylvester79 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:36:
Gelukkig hebben mijn zus en ik rechtsbijstand bij dezelfde verzekeraar. Dossier is gekoppeld en we krijgen zo samen een externe advocaat (verzekeraar heeft zelf niet de mankracht) toegewezen om de zaak verder te brengen. Nogmaals, niet wat ik wil, maar direct contact is dus bijkans uitgesloten. We hebben wel een telefoonnummer, maar geen adres van de dame.

En we hebben de erfenis beneficiair aanvaard - en er waren geen schulden. Dus verwerpen kan niet meer en zijn we daarom ook "gedwongen" deze stappen te zetten.

En met hieronder @P5ycho ik update wanneer er nieuwswaardigheden zijn. Ga jullie niet lastig vallen met mijn Kafka/bureaucratische beslommeringen zoals 2 uur aan de telefoon hangen met die verzekeraar.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:37
Fijn! Normaal een laatste redmiddel, want een advocaat is duur. Maar als de rechtsbijstand betaald, prima. Hierboven werd al eerder genoemd dat je van rechtsbijstand niet altijd veel moet verwachten, zij evalueren moeite en opbrengsten, terwijl veel mensen er emotioneel (en dus niet afstandelijk) in [een probleem] zitten.
Een advocaat is het beste pressiemiddel, al is het maar om jullie weer aan de onderhandelingstafel te krijgen.
En een advocaat weet de juridische weg, mocht dat nodig zijn (inclusief alle benodigde stappen).
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-10 17:13
Wish schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:09:
[...]

Gelukkig hebben mijn zus en ik rechtsbijstand bij dezelfde verzekeraar. Dossier is gekoppeld en we krijgen zo samen een externe advocaat (verzekeraar heeft zelf niet de mankracht) toegewezen om de zaak verder te brengen. Nogmaals, niet wat ik wil, maar direct contact is dus bijkans uitgesloten. We hebben wel een telefoonnummer, maar geen adres van de dame.

En we hebben de erfenis beneficiair aanvaard - en er waren geen schulden. Dus verwerpen kan niet meer en zijn we daarom ook "gedwongen" deze stappen te zetten.

En met hieronder @P5ycho ik update wanneer er nieuwswaardigheden zijn. Ga jullie niet lastig vallen met mijn Kafka/bureaucratische beslommeringen zoals 2 uur aan de telefoon hangen met die verzekeraar.
Sterkte, afwijzen is inderdaad geen optie meer. Je kunt overleggen met een advocaat of kwijtschelding bij de belastingdienst vragen een optie is. Soms werken ze aan mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10 15:34
Ik lees net een artikel waardoor ik gelijk aan dit draadje moest denken. https://www.bndestem.nl/g...p-zijn-rekening~ae1bdc6f/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
DonChaot schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:43:
Ik lees net een artikel waardoor ik gelijk aan dit draadje moest denken. https://www.bndestem.nl/g...p-zijn-rekening~ae1bdc6f/
Dat zit helaas voor mij achter een betaalmuur. Zou je het artikel hier kunnen quoten wellicht?

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Wish schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

Dat zit helaas voor mij achter een betaalmuur. Zou je het artikel hier kunnen quoten wellicht?
Een samenvatting:
Een notaris onderzoekt een onbeheerde nalatenschap en ontdekt dat een overleden man een jaar voor zijn dood nog €40.000 had, maar bij zijn overlijden slechts €1.000. Uit bankafschriften blijkt dat er grote bedragen zijn uitgegeven aan dure spullen die niet in het huis te vinden zijn. Het spoor leidt naar een thuiszorgmedewerkster, die uiteindelijk toegeeft dat de man haar veel geld gaf. Zij wordt veroordeeld voor fraude en moet het bedrag terugbetalen, al lijkt dat kansloos. Toch keert het CJIB jaren later onverwacht het volledige bedrag mét rente uit, waardoor zowel de notaris als de verre erfgenamen alsnog krijgen waar ze recht op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:34
Als je exclusieve kunst, sierraden enz vergeet is de waarde van een inboedel nagenoeg nihil, ook TV's, computers en audio leveren weinig op. Ik heb een paar afwikkelingen mogen doen waarbij ook een taxatie is gedaan door een erkende taxateur. Ach leuk een verzameling michael kors dames handtasjes, oh is dat een dressoir van 25k? U mag blij zijn dat bij veiling deze 1000 oplevert enz. De gevallen waar ik een rol mocht spelen was het al snel klaar, de te verwachte opbrengsten waren al vrij snel weg te strepen tegen de kosten van leegruimen/afhandelen.

Het afbetaalde vastgoed stond daar wel buiten, maar daar was bij de TS geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
die waarde zelf met de natte vinger bepalen - al dan niet aan de hand van de "suggesties" die de belastingdienst doet - is een recept voor grote ellende bij de afhandeling. misschien lukt dat nog bij een paar erfgenamen die samen goed door een deur kunnen, maar ook daar: vergeet de invloed van de "koude kant" niet. bij meerdere erfgenamen en / of er enige animositeit is tussen de erfgenamen: altijd laten taxeren door een beëdigd taxateur.

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Tijd voor een update... kleine stapjes in dit lange traject.

Inmiddels hebben we vanuit de rechtsbijstandverzekering een erfrecht advocaat toegewezen gekregen. Daar is kort mee gesproken en wat "bewijzen" overlegd. Nou, dat was wel voldoende. Ze gaat een deurwaarder inschakelen (die hebben blijkbaar wat meer mogelijkheden om personen te achterhalen / op te duikelen). Lekker met gestrekt been erin blijkbaar.

No drama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-10 16:44
Wish schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:09:

Lekker met gestrekt been erin blijkbaar.
Klopt, mag toch ook wel na alle pogingen om het netjes op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:30

JRR

Niet om je blij te maken met een dooie mus, maar een advocaat zou toch moeten weten dat een deurwaarder pas iets kan en mag bij een gerechtelijke uitspraak. Een incassoburo inschakelen kan natuurlijk wel gewoon en zullen er tussen de cowboys ook mensen zitten die zich deurwaarder noemen maar dat helemaal niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
JRR schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:18:
Niet om je blij te maken met een dooie mus, maar een advocaat zou toch moeten weten dat een deurwaarder pas iets kan en mag bij een gerechtelijke uitspraak. Een incassoburo inschakelen kan natuurlijk wel gewoon en zullen er tussen de cowboys ook mensen zitten die zich deurwaarder noemen maar dat helemaal niet zijn.
Ik denk dat zij wel weet wat ze doet.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:06
JRR schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:18:
Een inbeslagname of ontruiming kan pas na een vonnis ja, maar een deurwaarder is ook bevoegd om rechtsgeldig documenten te overhandigen (dus heb je bewijs dat de tegenpartij ze ontvangen heeft). Die heb je vaak nodig om een zaak te starten zonder dat de rechter het af wijst omdat de tegenpartij niet goed is ingelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Wish schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:09:

Inmiddels hebben we vanuit de rechtsbijstandverzekering een erfrecht advocaat toegewezen gekregen. Daar is kort mee gesproken en wat "bewijzen" overlegd. Nou, dat was wel voldoende. Ze gaat een deurwaarder inschakelen (die hebben blijkbaar wat meer mogelijkheden om personen te achterhalen / op te duikelen). Lekker met gestrekt been erin blijkbaar.
De deurwaarder kan idd in de BRP. Daar staat veel informatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:30

JRR

In ieder geval geval fijn dat er actie wordt ondernomen.

Het was mij niet helemaal duidelijk en het kwam over alsof de deurwaarder gelijk de onterecht toegeëigende nalatenschap zou komen opeisen bij stiefdochter.

Weer wat geleerd dat een gerechtsdeurwaarder op zoek mag gaan naar bewijzen en documenten die in een rechtzaak gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:19

Qwerty-273

Meukposter

Aragnut schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:35:
Een inbeslagname of ontruiming kan pas na een vonnis ja, maar een deurwaarder is ook bevoegd om rechtsgeldig documenten te overhandigen (dus heb je bewijs dat de tegenpartij ze ontvangen heeft). Die heb je vaak nodig om een zaak te starten zonder dat de rechter het af wijst omdat de tegenpartij niet goed is ingelicht.
Dat is inderdaad onderdeel van stap 1 om een dagvaarding uit te reiken: https://www.rechtspraak.n...ure-erfenis-verdelen.aspx

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:21
Hmm, volgens mij mag een deurwaarder wel een adres achterhalen maar niet persee doorgeven aan (in dit geval) @Wish en/of de advocaat vanwege de privacy wetgeving. Wel mag de deurwaarder een brief bezorgen waardoor bewijs van ontvangst bestaat waarmee het proces, eventueel via een rechter, verder kan. Maar IANAL en kan het dus fout hebben.
Pagina: 1 2 3 Laatste