Moderatie beleid over de jaren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Graag wil ik een algemene discussie opstarten over het moderatiebeleid. Mijn punt is dat er tegenwoordig vaak wordt doorgeslagen in de handhaving van regels, alsof het motto "Befehl ist Befehl" geldt. Dit gaat ten koste van de menselijke maat en de sfeer op het forum. En is dit soort beleid niet bevorderlijk voor nieuwe mensen op het forum.

Een voorbeeld:
Ik ontving van Samsung een kortingscode van €250 voor de nieuwe Samsung S25. Omdat ik deze niet zou gebruiken, besloot ik de code te delen. Ik zocht het topic op en zag dat al eerder codes waren gedeeld. Ik deel de code en ging verder met mijn dag, met de fijne gedachte dat ik iemand mogelijk €250 heb bespaard. Kort daarna kreeg ik een melding dat mijn bericht was bewerkt en vergrendeld, met als reden "dit hoort op V&A".

Mijn eerste gedachte was: had de moderator in dezelfde tijd dat hij het bericht bewerkte en vergrendelde, niet gewoon het bericht kunnen verplaatsen naar het juiste topic / forum? Bovendien was het jammer, want ik had de e-mail met de code al verwijderd, waardoor deze nu verloren was. Ook komt het over alsof je tegenwoordig gewoon niet meer iemand simpel kan helpen zonder strikte regels te overtreden.

Dit soort situaties – en ik zie ze de afgelopen jaren steeds vaker – vind ik een teken van verloedering van het moderatiebeleid. Het mist de menselijke maat en schiet zijn doel voorbij. Natuurlijk moet het forum on-topic blijven en streven we (ikzelf ook) ernaar dat alles op de juiste plek staat. En ja, misschien had ik inderdaad nog beter moeten kijken en de code in dit topic kunnen plaatsen (of zelfs hier... maar wat is nu eigenlijk de juiste plek?). Alleen gemak, niet snel het juiste kunnen vinden of gewoonweg vergeten 'oh ja we hebben ook een algemeen Aanbiedingen en kortingscodes forum' spelen hier een rol in.

Mijn pleidooi is dan ook: niet elke kleine overtreding hoeft direct een actie te triggeren. Laat soms gewoon de boel de boel. Hanteer een menselijke maat en grijp alleen in wanneer het echt nodig is, bijvoorbeeld als een situatie dreigt te escaleren. In het geval van mijn voorbeeld: verplaats een bericht de volgende keer gewoon naar het juiste topic, in plaats van tijd te steken in het bewerken en vergrendelen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Chip. Je kunt een topic post niet naar V&A verplaatsen. Met kortingscodes in een discussietopic krijg je vaak dat er dan gevraagd/gezeurd gaat worden om codes.

En je loopt toch al lang genoeg mee om te weten dat commentaar op de moderatie niet in een topic hoort? Nu ga je gelijk op hoge poten op meerdere plekken verongelijkt doen. Misschien eerst even een chill pill nemen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er was een tijd, niet lang geleden, dat bijv. referral codes waren toegestaan. Je zag dan een enorme overloed aan links die werden gedeeld en gespammed, vooral ook door nieuwe accounts die verder niks toevoegen aan discussies. Dat zal ook wel behoorlijk wat moderatie tijd hebben opgeslokt.

Je ziet bij de release van bijvoorbeeld nieuwe smartphones wel dat er een behoorlijk grote vraag en run is op kortingscodes. Vooral in een topic als [Samsung Galaxy S25-serie] Levertijd & Prijzen . Samsung knalt er altijd meerdere kortingen in en velen weten dat.

Persoonlijk zou ik in zo'n topic kortingscodes etc wel toestaan. Zo'n levertijden/prijzen topic is ook maar van tijdelijk aarde. Er vinden ook vrijwel geen inhoudelijke discussies plaats, enkel reacties als 'hoe krijg ik maximale korting', 'wat is jouw levertijd' en 'mijn toestel is verzonden, jippi!'. Rond de release van een product zijn ze heel populair, maar na een paar weken gaat iedereen over naar het ervaringen topic [Samsung Galaxy S25-serie] Ervaringen & Discussie .

Volgens mij worden ze daar ook wel redelijk gedoogd, alleen het vragen om codes is niet toegestaan. Lijkt mij prima werken en voldoet aan je 'menselijk maat'. Wat mij betreft had je kortingscode post daar wel naartoe verplaatst mogen worden, het helpt altijd wel één iemand. De gedeelde codes zijn na een paar minuten al gebruikt door iemand.

Wellicht kan zo'n topic worden hernoemd naar 'Toestel X Levertijden, prijzen en kortingen'. Dan centreer je alle kortingen tot één bepaald topic en na een aantal weken is zo'n topic toch naar de eeuwige jachtvelden vanwege verminderde interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Thanks. Ik zat nog te twijfelen of ie niet daar moest.
gambieter schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:47:
@Chip. Je kunt een topic post niet naar V&A verplaatsen. Met kortingscodes in een discussietopic krijg je vaak dat er dan gevraagd/gezeurd gaat worden om codes.

En je loopt toch al lang genoeg mee om te weten dat commentaar op de moderatie niet in een topic hoort? Nu ga je gelijk op hoge poten op meerdere plekken verongelijkt doen. Misschien eerst even een chill pill nemen?
Ja misschien, alleen dit was voor mij eventjes een druppel ;).

Ik zie niet in waarom je niet een paar post kan wijden aan een nuttige off-topic discussie die relevant is voor iedereen. En waarom dat perse (befehl ist befehl) in een apart topic moet. Het bevordert de spontane interactie en delen informatie. Waar uiteindelijk iedereen van leert. Die paar posts storen de discussie niet wezenlijk. En in plaats van direct te splitsen, kun je ook gewoon het even toekijken en vervolgens een vriendelijke reminder te geven om de draad terug te brengen naar het onderwerp. Eventueel verplaats je daarna alsnog gewoon de posts. Gewoon wat meer tolerantie en menselijke maat, dat is het enigste waar ik, en denk ik meer mensen om vragen.

Op vele andere fora word gewoon onderscheid gemaakt tussen storend off-topic en incidenteel nuttig off-topic. Ook op onze eigen fora 'General Chat' ervaar ik dat veel beter dan op alle andere fora. Al met al is regelhandhaving zeker nodig, alleen er moet ook ruimte gelaten worden voor spontaniteit.
Je kunt een topic post niet naar V&A verplaatsen
Dat wist ik niet, en ik zou dan direct voorstellen om dit soort mogelijkheden juist te bieden aan moderators, zodat ze meer flexibiliteit hebben. Dev-ers?

Oh en waren dus 4 plekken om de code te plaatsen, Vraag & Aanbod overig, Aanbiedingen en kortingscodes, [Samsung Galaxy S25-serie] Levertijd & Prijzen (waar meerdere codes zijn gepost) en [Samsung Galaxy S25-serie] Ervaringen & Discussie (waar ook dus codes zijn gepost). We maken het ons wel makkelijk he. p.s. het gaat mij niet om de kortingscodes, dit is gewoon een voorbeeld voor naar mijn idee een algemeen probleem. Namelijk te strakbeleid.

[ Voor 16% gewijzigd door Chip. op 09-02-2025 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Chip. schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:14:
Dat wist ik niet, en ik zou dan direct voorstellen om dit soort mogelijkheden juist te bieden aan moderators, zodat ze meer flexibiliteit hebben. Dev-ers?
Er wordt een keertje op je post ingegrepen, en jij gaat gelijk dat zien als beleid, een probleem etc. En dan een technische oplossing bieden omdat jij de Topicwaarschuwing niet leest (dat gele blok onderaan het topic die ook nog eens prominent boven het reactieveld staat als je een post maakt).

Kijk nou eerst even naar jezelf voor je van een mug een olifant maakt en doet alsof het beleid moet aangepast worden vanwege 1 persoon die niet oplet en daarna boos wordt op anderen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Er wordt een keertje op je post ingegrepen, en jij gaat gelijk dat zien als beleid, een probleem etc.
Vanuit mijn gezichtspunt is dit wel zeker een tendens. Dat de meningen daarover wellicht zijn verdeeld is begrijpelijk. Zoals ik al zei, was dit was voor mij gewoon even de trigger om dit eens op papier te zetten. En het is jammer dat jij het direct afdoet als "probleem maken", "mug een olifant", ik probeer gewoon iets netjes aan te kaarten wat ik wel zie als een tendens.

Nog ten overvloede; dat ik in het topic daar reageerde op het moderatie beleid is simpel weg ook omdat het daar word gelezen. Algemene feedback topics worden niet gelezen en eindige discussies meestal in een impasse want men staat niet (altijd) open staat voor kritiek (verbetersuggesties). Ik zou zeggen doe eens een survey m.b.t. het moderatiebeleid. Benieuwd wat daaruit komt. En het is niet alsof een paar posts over dit onderwerp direct het hele topic ontregelen. En wanneer dat wel dreigt te gebeuren kan je altijd nog acteren door het te verplaatsen / splitsen.
[...]
En dan een technische oplossing bieden omdat jij de Topicwaarschuwing niet leest (dat gele blok onderaan het topic die ook nog eens prominent boven het reactieveld staat als je een post maakt).
Het is tegenwoordig bijna de standaard dat ieder topic een topicwaarschuwing heeft. Excuus als ik daar soms eens overheen lees of net iets mis. Al met al kon er ook gereageerd worden als "Bedankt voor het delen! Laten we codes voortaan in [X] topic plaatsen". Bereik je hetzelfde mee en behoudt je veel meer goodwill.
[...]
Kijk nou eerst even naar jezelf voor je van een mug een olifant maakt
Zoals ik hierboven stel, zie ik dat dus anders.
[...]en daarna boos wordt op anderen.
Graag geen aannames over mijn emoties. Ik ben verreweg van "boos", eerder juist teleurgesteld in de huidige aanpak en de algemene tendens die ik ervaar.

Overigens verwacht ik wel dat de meeste mensen die dit lezen het eens met je zullen zijn, alleen dat is mijn inziens omdat op dit gedeelte van de forum er gewoon ontzettend grote bias is. Alleen oude rotte / geïnteresseerde lezen dit gedeelte van het forum.

[ Voor 7% gewijzigd door Chip. op 09-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-08 12:49
*knip* offtopic. Discussie over de moderatie van frontpage reacties kan in Frontpagemoderatie, dat heeft niets met het forumbeleid te maken :)

[ Voor 87% gewijzigd door Orion84 op 10-02-2025 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-08 19:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je hangt je hele betoog over dat er een beleidsprobleem zou zijn op aan één voorbeeld, waardoor het voor ons lastig is om daar goed op in te gaan. Het bespreken van dat individuele voorbeeld is namelijk veel beter op zijn plek Ideeën- & Feedbacktopic voor Tablets & Telefoons, waar je dit ook al hebt aangekaart.

Ik zie daar ook gewoon actieve deelname van mods en admin. Daarbij zal het altijd aan de crew zijn om wel of niet iets te doen met de gegeven feedback, maar stellen dat niemand daar leest en men niet open staat voor kritiek lijkt me wat kort door de bocht.

Af en toe een offtopic zijsprongetje kan vaak ook prima, maar als er in zo'n topic zoals in je voorbeeld voor gekozen is om bepaalde specifieke zaken niet toe te staan, dan moeten we daar ook gewoon op handhaven. Die keuze om bepaalde zaken gescheiden te houden maken we ook niet om jou en andere gebruikers te pesten, maar om zaken wat overzichtelijker te houden. Zo heeft een kortingscode niets te maken met "ervaringen en discussie", waardoor die daar dus offtopic is, maar die code zelf sneeuwt op die manier ook sneller onder.

Offtopic posts verplaatsen naar de juiste plek is inderdaad een optie, waarom dat in dit geval niet is gedaan is wederom meer iets om met de specifieke moderator te bespreken, maar in algemene zin is dat altijd een afweging tussen een behulpzame maatregel (verplaatsen) en een maatregel zoals de ingreep die nu gedaan werd, waarmee ook een signaal wordt afgegeven naar andere gebruikers dat dergelijke posts niet zijn toegestaan. Daarin zal ook meespelen in hoeverre je als gebruiker had kunnen weten dat iets offtopic was. Altijd maar behulpzaam reacties op de juiste plek zetten geeft ook een signaal dat het allemaal niet zoveel uitmaakt en de crew het wel oplost. Terwijl het natuurlijk gewoon jouw verantwoordelijkheid is om je post op de juiste plek neer te zetten.

offtopic:
PS: Je geeft ook aan dat je de code niet opnieuw kan delen: crew kan de originele reactie nog bekijken, dus je kan altijd even een mod aanschieten om je die code te geven, zodat je hem op de juiste plek opnieuw kan posten :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1