TS is 60 jaar, dus 10 jaar ouder dan jij. TS valt dus niet onder de jongere generatie :-)Cass Casey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:36:
[...]
Missing the point. Het gaat mij totaal niet om de juridische terminologie of juridische stappen. Het gaat me erom dat dat kind opgevoed moet worden. En stevig ook. Ik ben misschien wat ouder en daardoor wat misschien wat strenger daarin dan de jongere generaties.
President schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:21:
[...]
Ik gok omdat heel veel Tweakers dit geen juridisch dingetje vinden maar een opvoedkundig dingetje... En dat men vindt dat TS zich zou moeten gaan richten op opvoeden in plaats van de webshop lastig vallen.
Maar dat is mijn aanname hoor en die kant opgaan zou offtopic gaan
offtopic:
Maar dat vind ik uberhaupt als er weer iemand na 3 maanden iets wil retourneren, en je dan dingen krijgt van: "Oh kijk eens, de webshop leverde alleen een link naar de retour regels en heeft hem niet meegestuurd als bijlage. Ook al had dit absoluut nul impact op iets wat er gebeurd is, mag je nu een jaar lang retourneren".
Maar dat vind ik uberhaupt als er weer iemand na 3 maanden iets wil retourneren, en je dan dingen krijgt van: "Oh kijk eens, de webshop leverde alleen een link naar de retour regels en heeft hem niet meegestuurd als bijlage. Ook al had dit absoluut nul impact op iets wat er gebeurd is, mag je nu een jaar lang retourneren".
Nu we meningen aan het verkondigen zijn, zou ik er ook een willen delen. Stapsgewijs.
1. Gewoon betalen. Inclusief verhoging.
2. Op kind verhalen (een kind dat dit soort aankopen doet kan het'dragen') onder begeleiding van een stevig gesprek over online bestellingen, diefstal en valsheid in geschriften.
3. De betreffende webshop (niet de betaaldienst) een oprechte, nette maar boze mail sturen dat er 1) niet is gekeken naar dubbele bestelling binnen een paar seconden; 2) de leeftijdsverificatie niet geugt en 3) je hebt betaald namens de verschuldigde maar onder protest wegens bovenstaande punten.
4. Per direct permanente inzage krijgen in mail en bankrekening van het kind om dit te voorkomen volgende keer (geloof me, deze straf ervaren ze indringender dan een weekje huisarrest; "maar mijn privacy").
5. Kind alsnog laten kiezen het product te houden of te verkopen op MP. Het is dan immers eigendom.
2. Op kind verhalen (een kind dat dit soort aankopen doet kan het'dragen') onder begeleiding van een stevig gesprek over online bestellingen, diefstal en valsheid in geschriften.
3. De betreffende webshop (niet de betaaldienst) een oprechte, nette maar boze mail sturen dat er 1) niet is gekeken naar dubbele bestelling binnen een paar seconden; 2) de leeftijdsverificatie niet geugt en 3) je hebt betaald namens de verschuldigde maar onder protest wegens bovenstaande punten.
4. Per direct permanente inzage krijgen in mail en bankrekening van het kind om dit te voorkomen volgende keer (geloof me, deze straf ervaren ze indringender dan een weekje huisarrest; "maar mijn privacy").
5. Kind alsnog laten kiezen het product te houden of te verkopen op MP. Het is dan immers eigendom.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Wat fijn dat de webshop slechts zo’n klein herinneringsbedrag in rekening brengt.hneel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:02:
Het ging overigens om een fitness apparaat van zo'n 18 euro. Plus dan die 7 euro aan extra kosten. Niet echt een mega bedrag dus. Maar mijn insteek is dat ik het liefst die 2e doos retour zou zenden ondanks dat de officiele retourperiode al voorbij is.
Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar, of althans niet kunnen vinden op de site. Afwachten dus maar.
(Het is overigens niet Klarna)
@Koffie: Het kind is 12, dus het strafrecht is hier niet van toepassing. Nu de overeenkomst vernietigd wordt, heeft dat bedrog dus ook nooit meer bestaan. De wederpartij heeft dus niets meer te vorderen behalve teruggave van het prul.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Denk je serieus dat dit juridisch als oplichting gezien kan worden, of is dit gewoon wat er uit ChatGPT kwam rollen?Koffie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:38:
[...]
Door opzettelijk een verkeerde leeftijd op te geven om een bestelling met achteraf betalen te doen, kan sprake zijn van:
Bedrog (art. 3:44 BW): [...]
Identiteitsfraude: [...]
Oplichting (art. 326 Sr): [...]
Oh nee, wat erg... oh wacht, dat is precies wat de TS wil.Financiële gevolgen:
De webshop kan eisen dat de bestelling wordt teruggestuurd.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Het is juist geweldig dat het maar 7 euro is. Dat maakt het geschikt als leermoment voor Jr. Als het 85 euro was zou ik er in dat opzicht anders tegenaan kijken, maar dit komt juist heel mooi uit.
Als je als winkel verkeerde infomatie geeft met betrekking tot herroepingsrecht aan de consument dan wordt de herroepings tijd niet 14 dagen maar 1 jaar dacht ik. en dan is TS nog prima op tijd. kan nog wel een half jaar wachten:Pdextertje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:35:
[...]
Kun je ook in lekentaal uitleggen wat je bedoelt? Doel je specifiek op bepaalde info?

Zou 7 euro euro daar voldoende impact voor hebben denk je? Ik zou me eigenlijk afvragen of met zo'n laag bedrag de les wel geleerd wordt. Toen ik lang geleden 12 was had was +- fl15 nog best wat geld, maar als ik het nu door een calculator haal heeft €7 nu ongeveer net zoveel 'koop kracht' als fl7 destijds, en ik weet eerlijk gezegd niet of ik me als 12 jarige echt druk zou maken om fl7, misschien even een uurtje boos omdat je een halve week ofzo geen zakgeld krijgt, maar dat was het denk ik wel.Yucon schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:58:
Het is juist geweldig dat het maar 7 euro is. Dat maakt het geschikt als leermoment voor Jr. Als het 85 euro was zou ik er in dat opzicht anders tegenaan kijken, maar dit komt juist heel mooi uit.
Hoe kom je daar bij? Snelle Google search levert al direct dit op:SkiFan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:42:
@Koffie: Het kind is 12, dus het strafrecht is hier niet van toepassing. Nu de overeenkomst vernietigd wordt, heeft dat bedrog dus ook nooit meer bestaan. De wederpartij heeft dus niets meer te vorderen behalve teruggave van het prul.
https://www.juridischloke...nsprakelijkheid-kinderen/
Als ik dat zo lees, lijkt me dit een geval van "Is de koop normaal voor iemand van de leeftijd van uw kind? Dan bent u als ouder verantwoordelijk. U moet de schuld betalen." Een fitness apparaat van 18 euro lijkt mij tenminste geen abnormale aankoop.
Edit: en strafrecht niet van toepassing?
https://www.rechtspraak.n...inas/Jeugdstrafrecht.aspx
[ Voor 9% gewijzigd door rvdvelden op 04-02-2025 21:15 ]
@rvdvelden Mbt de leeftijd zat ik er idd 1 jaar naast. Dit gaat echter never nooit een strafzaak worden. Dat snapt iedereen. Alleen al op het bewijs zal dit stuk gaan.
Ik vind de aanschaf van een fitness-ding volstrekt niet-normaal voor een 12-jarige. Alleen al deze twijfel lijkt me grond voor vernietiging.
Ik vind de aanschaf van een fitness-ding volstrekt niet-normaal voor een 12-jarige. Alleen al deze twijfel lijkt me grond voor vernietiging.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dit inderdaad.dextertje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:42:
[...]
Heb je trouwens enig idee hoe je "per ongeluk" een artikel 2x kunt bestellen waarvan je de eerste gewoon betaalt (iDEAL?), maar de tweede achteraf?
Dat vind ik wel apart.
Ik denk dat je meer kans maakt door te stellen dat je kind te jong was om een overeenkomst voor betaling achteraf te doen, dan de 2e aankoop op zich.
Plus je krijgt toch ook een tweede bestelbevestiging in je mail?
En geregeld nog extra mailtjes met de status van je bestelling.
Wat is de insteek: Doos retour sturen, geen extra kosten betalen, 18 euro retour van de webshop en zelf de verzendkosten voor de retour betalen?hneel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:02:
Het ging overigens om een fitness apparaat van zo'n 18 euro. Plus dan die 7 euro aan extra kosten. Niet echt een mega bedrag dus. Maar mijn insteek is dat ik het liefst die 2e doos retour zou zenden ondanks dat de officiele retourperiode al voorbij is.
Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar, of althans niet kunnen vinden op de site. Afwachten dus maar.
(Het is overigens niet Klarna)
Wat is een fitness ding? Ik bedoel zodra je dat weet kan je concreet iets zeggen lijkt mij. Kinderen doen wel gekkere dingen op 12 jarige leeftijd. In de sportschool zijn ze er (onder begeleiding) ook steeds jonger bij.SkiFan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:53:
@rvdvelden Mbt de leeftijd zat ik er idd 1 jaar naast. Dit gaat echter never nooit een strafzaak worden. Dat snapt iedereen. Alleen al op het bewijs zal dit stuk gaan.
Dus ja wat is niet normaal.
How are you doing?
Huh. Fitness is nog nooit zo populair geweest onder tieners.SkiFan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:53:
Als ik zou moeten gokken, een pull-up bar om aan je deur te hangen.stftweaker schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:04:
[...]
Wat is een fitness ding? Ik bedoel zodra je dat weet kan je concreet iets zeggen lijkt mij. Kinderen doen wel gekkere dingen op 12 jarige leeftijd. In de sportschool zijn ze er (onder begeleiding) ook steeds jonger bij.
Dus ja wat is niet normaal.
En inderdaad, fitness is onder de tieners/pubers mateloos populair de laatste tijd en sportscholen worden er door overspoelt. Omdat ze kunnen gaan wanneer ze willen ipv op specifieke tijden moeten trainen zoals bij voetbal.
Dit is precies waarom ik gereageerd heb op jouw bericht. Niet alleen jij, maar ook anderen in dit topic (ik zag iets van dextertje voorbijkomen) zijn zo stellig met jullie reacties ("strafrecht is niet van toepassing", "overeenkomst vernietigd wordt", "dat snapt iedereen", "zal dit stuk gaan"). Maar zoals je in je laatste zin treffend aangeeft, "lijkt het jou grond voor vernietiging", oftewel het is jouw mening, en niet een feit zoals je eerder lijkt te stellen. Het zou mensen hier sieren om niet zomaar hun eigen meningen als feiten te presenteren, maar eerst even te kijken of ze kunnen staven wat ze beweren alvorens een advies te geven aan iemand wat op geen enkele grond (anders dan een eigen mening) gestaafd wordt. Een rechter heeft niet zoveel op met "dat vind ik nu eenmaal", of "dat lijkt me logisch". Die kijkt gewoon naar de feiten (kind van 12 koopt met vals ingevoerde informatie spullen op het internet) en oordeelt daarop. Of daar een straf op volgt en wat dat dan zou zijn, is hier niet relevant. De vraag is wie er fout zit: het kind (en/of de ouder) of de webshop. En alle feiten wijzen er op dat de webshop hier geen blaam treft. Dus tenzij je kan aantonen (met links, artikelen, etc.) dat de webshop wel degelijk fout zit, graag voortaan iets genuanceerder reageren alsjeblieft.SkiFan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:53:
Het artikel wat je daar aanhaalt betreft een andere "achteraf betalen" dan systemen zoals Klarna.dextertje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:06:
Webshops zijn verplicht om die mogelijkheid te bieden (https://www.consumentenbo...hteraf-betalen-webwinkels), dus zo gek is het niet.
De "achteraf betalen" hier slaat op wettelijk eigenlijk pas te hoeven te betalen bij levering en dat handelaren je niet mogen vragen om in afwijking daarvan akkoord te gaan met meer dan 50% voorafgaand aan levering aan te betalen. (Een handelaar krijgt pas betaald; of krijgt die laatste 50% pas betaald, bij levering om als incentive te dienen dat producten op tijd en in goede staat ontvangen gaan worden. Of überhaupt ontvangen worden ipv dat men met de noorderzon verdwijnt.)
Wat bedrijven als Klarna doen is daarentegen een vorm van kopen op kredietbasis. Jij koopt een artikel bij de handelaar; de handelaar krijgt ontmiddelijk door de betaaldienstverlener uitgekeerd en deze dienst neemt de schuldeis over en maakt jou schuldplichtig aan hen ipv de handelaar. Feitelijk zoals een incassobureau ook werkt; maar dan met nul lead-tijd en de klok richting finale aanmaning tikt gewoon direct vanaf moment koop.
[ Voor 8% gewijzigd door R4gnax op 05-02-2025 00:06 ]
Ik ben alleen stellig in mijn reactie dat het geen diefstal is en dat een verkeerde leeftijd opgeven op een website geen valsheid in geschrifte is .rvdvelden schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:44:
[...]
Dit is precies waarom ik gereageerd heb op jouw bericht. Niet alleen jij, maar ook anderen in dit topic (ik zag iets van dextertje voorbijkomen) zijn zo stellig met jullie reacties
(...)
Het opgeven van een andere leeftijd is op zichzelf ook niet strafbaar, maar ik weet niet hoe hier in deze context naar gekeken wordt.
Mij lijkt het ook niet zo heel vreemd dat een 12-jarige toestemming heeft om een fitness ding te kopen, maar minderjarige mogen in principe niet op afbetaling kopen. Dat gebeurt wel, natuurlijk, maar daar zouden bedrijven beter op moeten controleren dan alleen door af te gaan op de ingevulde geboortedatum.
Ik denk dat coulance van de webshop in dit geval best redelijk zou zijn, niet vanzelfsprekend.
De mail werd niet gelezen. Ook wel logisch, want mail is natuurlijk voor boomers, wat moet een 12-jarige daar nu mee.henri86 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:54:
[...]
Dit inderdaad.
Plus je krijgt toch ook een tweede bestelbevestiging in je mail?
En geregeld nog extra mailtjes met de status van je bestelling.
(Hoop dat deze 12-jarige nu wel begrijpt dat af en toe je mail lezen best belangrijk kan zijn.
Daar heb je wel gelijk in, denk ik. Weer wat geleerd, dankjewel!R4gnax schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:04:
[...]
Het artikel wat je daar aanhaalt betreft een andere "achteraf betalen" dan systemen zoals Klarna.
(...).
Maar TS stelde "Sowieso vind ik het idioot dat een webshop de mogelijkheid aanbiedt voor achteraf betalen, maar goed, dat is mijn mening."
En daar blijft dat artikel wel relevant voor. Onder rembours betalen zou in principe natuurlijk ook een optie kunnen zijn, maar ik weet niet of er nog bedrijven zijn die dat doen (PostNL in elk geval niet meer).
Artikel 234 Burgerlijk Wetboek Boek 1 is hier van toepassing.rvdvelden schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:44:
[...]
Dit is precies waarom ik gereageerd heb op jouw bericht. Niet alleen jij, maar ook anderen in dit topic (ik zag iets van dextertje voorbijkomen) zijn zo stellig met jullie reacties ("strafrecht is niet van toepassing", "overeenkomst vernietigd wordt", "dat snapt iedereen", "zal dit stuk gaan"). Maar zoals je in je laatste zin treffend aangeeft, "lijkt het jou grond voor vernietiging", oftewel het is jouw mening, en niet een feit zoals je eerder lijkt te stellen. Het zou mensen hier sieren om niet zomaar hun eigen meningen als feiten te presenteren, maar eerst even te kijken of ze kunnen staven wat ze beweren alvorens een advies te geven aan iemand wat op geen enkele grond (anders dan een eigen mening) gestaafd wordt. Een rechter heeft niet zoveel op met "dat vind ik nu eenmaal", of "dat lijkt me logisch". Die kijkt gewoon naar de feiten (kind van 12 koopt met vals ingevoerde informatie spullen op het internet) en oordeelt daarop. Of daar een straf op volgt en wat dat dan zou zijn, is hier niet relevant. De vraag is wie er fout zit: het kind (en/of de ouder) of de webshop. En alle feiten wijzen er op dat de webshop hier geen blaam treft. Dus tenzij je kan aantonen (met links, artikelen, etc.) dat de webshop wel degelijk fout zit, graag voortaan iets genuanceerder reageren alsjeblieft.
Een minderjarige is dan en slechts dan bekwaam rechtshandelingen te verrichten zoals het aangaan van koopovereenkomsten, wanneer deze minderjarige toestemming heeft van de wettelijke verantwoordelijke (ouder of voogd) om specifiek deze handelingen te mogen verrichten.
Deze toestemming wordt verondersteld te zijn verleend bij rechtshandelingen die in het maatschappelijke verkeer als 'normaal' gezien zouden worden voor een minderjarige van die bepaalde leeftijd.
Waar dat niet het geval is en waar de handelaar niet kan bewijzen dat er sprake is geweest van toestemming van de wettelijke verantwoordelijke, heeft de koopovereenkomst nooit een wettelijke basis gehad om te bestaan en is deze vernietigbaar.
De vraag in deze is dus of het aangaan van een achteraf-betalen verplichting - feitelijk het aangaan van een krediet, voor iemand van die leeftijd als maatschappelijk normaal gezien wordt. En je hebt, gezien het hier in principe om het aangaan van een financiële lening gaat, een flinke kans dat dat niet het geval gaat zijn.
(Ik heb ooit zelf met dit bijltje moeten hakken omdat minderjarige familie door een colporteur genaaid was.)
[ Voor 4% gewijzigd door R4gnax op 05-02-2025 02:43 ]
Het gaat er om of het kind handelingsbekwaam was, in de zin toestemming te hebben gehad van de wettelijke verantwoordelijke om de rechtshandeling van het aangaan v/d koopovereenkomst te verrichten.graceful schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Maar de 12 jarige was helemaal niet handelingsonbekwaam. De ouder wist van de bestelling. Anders had de ouder het 1e pakket meteen retour gestuurd. Nog niet eens te beginnen over het 2e pakket.
Die toestemming zal er wellicht geweest zijn. Voor het aangaan van één koopovereenkomst.
Maar ga maar eens hard maken dat er toestemming is geweest voor twee losse, individuele koopovereenkomsten voor hetzelfde artikel, beiden los op afbetaling.
Waarbij het achteraf ook nog eens heel aannemelijk te maken is dat het 2e artikel als foutief dubbele verzending gezien is, ipv een tweede overeenkomst. Die ben je als consument niet verplicht terug te zenden en je bent er niet betalingsplichting voor.
Artikel 7 Burgerlijk Wetboek 7
Je bent bevoegd om een toegezonden zaak te weigeren te behouden waar deze verzonden is om je tot een koop te bewegen, die gesloten zou worden middels te kiezen de zaak te behouden. (Zgn. inertia selling)
Je bent handelend als leek niet betalingsplichting in geval van een ongevraagde levering.
En als je ervoor kiest om de zaak terug te sturen, is de verzender verplicht de kosten hiervoor te dragen.
[ Voor 3% gewijzigd door R4gnax op 05-02-2025 01:13 ]
[quote]hneel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:41:
Situatie: kind van 12 bestelt iets bij een webshop en klikt daarbij (waarschijnlijk, achteraf gezien) dubbel.
(...(
Als ik nu naar de website van de webshop ga zie ik inderdaad 2 identieke bestellingen. En bij beide staan die op "achteraf betalen", ook al heeft kind een van die 2 bestellingen meteen online betaald.
/quote]
Kan het ook een bugje in de webshop zijn geweest? Want het is inderdaad opvallend dat beide op 'achteraf betalen' staan.
Situatie: kind van 12 bestelt iets bij een webshop en klikt daarbij (waarschijnlijk, achteraf gezien) dubbel.
(...(
Als ik nu naar de website van de webshop ga zie ik inderdaad 2 identieke bestellingen. En bij beide staan die op "achteraf betalen", ook al heeft kind een van die 2 bestellingen meteen online betaald.
/quote]
Kan het ook een bugje in de webshop zijn geweest? Want het is inderdaad opvallend dat beide op 'achteraf betalen' staan.
Hier zijn toch al zat zaken over geweest. Zoals minderjarige die studieboeken kocht, werd gewoon geacht als normaal.R4gnax schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 01:10:
[...]
Het gaat er om of het kind handelingsbekwaam was, in de zin toestemming te hebben gehad van de wettelijke verantwoordelijke om de rechtshandeling van het aangaan v/d koopovereenkomst te verrichten.
Die toestemming zal er wellicht geweest zijn. Voor het aangaan van één koopovereenkomst.
Maar ga maar eens hard maken dat er toestemming is geweest voor twee losse, individuele koopovereenkomsten voor hetzelfde artikel, beiden los op afbetaling.
Waarbij het achteraf ook nog eens heel aannemelijk te maken is dat het 2e artikel als foutief dubbele verzending gezien is, ipv een tweede overeenkomst. Die ben je als consument niet verplicht terug te zenden en je bent er niet betalingsplichting voor.
Artikel 7 Burgerlijk Wetboek 7
Je bent bevoegd om een toegezonden zaak te weigeren te behouden waar deze verzonden is om je tot een koop te bewegen, die gesloten zou worden middels te kiezen de zaak te behouden. (Zgn. inertia selling)
Je bent handelend als leek niet betalingsplichting in geval van een ongevraagde levering.
En als je ervoor kiest om de zaak terug te sturen, is de verzender verplicht de kosten hiervoor te dragen.
Blijkbaar zo normaal dat Arnoud er een artikel over geschreven heeft:
https://www.ictrecht.nl/b...n-een-minderjarige-wat-nu
Dit was al normaal in 2014(!)
10 jaar later proberen jullie via wazige teksten te claimen dat het nu opeens niet normaal is.
En een 18 euro bestelling voor fitness is dus niet heel vreemd.
Succes met de rechtszaak.
[ Voor 3% gewijzigd door bmwgozer op 05-02-2025 02:57 ]
@R4gnax Dank je voor de toelichting. Maakt het in ieder geval helderder, maar nog steeds met een aanname ("een flinke kans dat dat niet het geval gaat zijn"). In ieder geval is de TS hiermee wat wijzer geworden voor wat betreft de relevante wetsartikelen.
@dextertje
1. "Verkeerde leeftijd opgeven is misschien laakbaar, maar geen valsheid in geschrifte."
2. "Bovendien: valse gegevens doorgeven aan een webshop is in beginsel niet strafbaar."
3 "Iets houden wat een winkel je heeft gestuurd is ook geen diefstal. Beetje naïef misschien om te denken dat je een mazzeltje hebt, maar diefstal is toch iets anders."
Dat zijn toch volgens mij drie stellige beweringen die je nergens onderbouwd, geen links naar artikelen die dit ondersteunen of iets anders. Voor je eerste en tweede stelling lijkt mij artikel 227 in het wetboek van strafrecht toepasbaar (https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/boek2/titel12), waarom zou dat niet zo zijn? Wat is je bron? Voor stelling drie lijkt me dat alleen van toepassing als de ontvanger (het kind) hier niet om gevraagd heeft, maar hij heeft als ik alles goed gelezen heeft wel degelijk een bestelling geplaatst. Waarop baseer je het feit dat een product bestellen en vervolgens niet betalen géén diefstal is?
@dextertje
1. "Verkeerde leeftijd opgeven is misschien laakbaar, maar geen valsheid in geschrifte."
2. "Bovendien: valse gegevens doorgeven aan een webshop is in beginsel niet strafbaar."
3 "Iets houden wat een winkel je heeft gestuurd is ook geen diefstal. Beetje naïef misschien om te denken dat je een mazzeltje hebt, maar diefstal is toch iets anders."
Dat zijn toch volgens mij drie stellige beweringen die je nergens onderbouwd, geen links naar artikelen die dit ondersteunen of iets anders. Voor je eerste en tweede stelling lijkt mij artikel 227 in het wetboek van strafrecht toepasbaar (https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/boek2/titel12), waarom zou dat niet zo zijn? Wat is je bron? Voor stelling drie lijkt me dat alleen van toepassing als de ontvanger (het kind) hier niet om gevraagd heeft, maar hij heeft als ik alles goed gelezen heeft wel degelijk een bestelling geplaatst. Waarop baseer je het feit dat een product bestellen en vervolgens niet betalen géén diefstal is?
Ja, kind maakt een fout en meteen heb je en anderen hier een flink oordeel klaar over de opvoeding? Beetje kort door de bocht hèCass Casey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:36:
[...]
Missing the point. Het gaat mij totaal niet om de juridische terminologie of juridische stappen. Het gaat me erom dat dat kind opgevoed moet worden. En stevig ook. Ik ben misschien wat ouder en daardoor wat misschien wat strenger daarin dan de jongere generaties.
Dit topic loopt helemaal uit de klauwen joh. Van opvoeding tot juridische argumenten tot wel / niet terug sturen.
@TS. Neem je verlies, maak die andere 18 euro ook over en zorg er voortaan voor dat je kind overlegt of jullie de controle hebben over aankopen.
@TS. Neem je verlies, maak die andere 18 euro ook over en zorg er voortaan voor dat je kind overlegt of jullie de controle hebben over aankopen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Eerst proberen te houden omdat het gratis leek... dat alleen al..
Dan de winkel met het probleem opzadelen terwijl kind zelfs heeft gelogen over zijn leeftijd.
Betalen en op je kind verhalen. Je kan een kind van 12 toch niet het idee geven dat dit normaal is?
Als je het gooit op niet handelingsbekwaam, waarom laat je hem dan we 1 van de producten houden?
Dan de winkel met het probleem opzadelen terwijl kind zelfs heeft gelogen over zijn leeftijd.
Betalen en op je kind verhalen. Je kan een kind van 12 toch niet het idee geven dat dit normaal is?
Als je het gooit op niet handelingsbekwaam, waarom laat je hem dan we 1 van de producten houden?
Mijn ervaring is N=2 en als volgt: Ze krijgen in de brugklas sowieso een e-mailadres van school waarmee ze met school communiceren. Ze gebruiken een laptop (van school) voor huiswerk met software waarbij vaak ook een account (e-mail) nodig is. Ze hebben een telefoon met een app voor het rooster. Zowel Android als IOS gebruiken e-mail voor het account van het apparaat. Zo zie je dat e-mail eigenlijk niet te vermijden is.NeutraleTeun schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:10:
Ben ik nog heel ouderwets of is de samenleving enorm veranderd sinds mijn jeugd (ik ben nog <40), maar wat moet een 12-jarige met een email ( of waarom moet hij die geregeld checken ).
Geen verwijt, maar serieus nieuwsgierig.
Meer on-topic denk ik dat dit een wijze les is voor het kind (en de ouder). Wanneer ik dit in eigen situatie achteraf pas zou ontdekken zou het kind mooi zelf voor de kosten mogen opdraaien.
Verder doen wij de bestellingen zelf, of samen met het kind. Dan kunnen we gelijk (samen) de checks doorlopen om te kijken of de webshop wel ok is.
Achteraf betalen is iets wat ik sowieso sterk zou ontmoedigen. Eerst sparen, daarna pas uitgeven. De betalingsverplichting staat immers toch al, met risico op extra kosten wanneer je het toch ineens niet kan betalen, of het vergeet.
Wellicht is de webshop coulant en valt er iets te regelen, maar wanneer de incasso er al ligt, zit je vaak gewoon aan die kosten vast. Op zich een waardevolle les waarbij de kosten nog meevallen (25 Euro totaal als ik het goed gelezen heb).
Over dat diefstal was en ben ik inderdaad stellig. Kind had er niet bewust om gevraagd en dacht dat het een mazzeltje was. Dan is het netjes om het te melden bij de webshop, maar geen diefstal.rvdvelden schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:46:
(...)
@dextertje
Juridisch is diefstal ook iets heel anders, want dan moet je het goed ook op onrechtmatige wijze verkregen hebben. In dit geval heeft de webshop het opgestuurd in de veronderstelling nog betaald te worden, dus dan heb je het sowieso rechtmatig gekregen.
Hooguit zou hier sprake kunnen zijn van verduistering, maar gezien de intentie van TS om het goed terug te sturen, is dat ook niet het geval.
Meer juridische uitleg: https://strafrechtzaken.nl/diefstal/diefstal-art-310-sr/
Valsheid in geschrifte (artikel 227 sr) gaat over een authentieke akte ("Hij die in een authentieke akte..."). Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld diploma's of contracten.
Een webformulier is dat doorgaans niet. Gelukkig maar, want ik ben meestal te lui om mijn exacte geboortedatum in te vullen als ik ergens op een site kom waar een 'leeftijdscontrole' op zit en weet zeker dat ik niet de enige ben die zo'n vraag niet naar waarheid invult.
En ik vul heel vaak nepgegevens in als dat nodig is om de verzendkosten van iets te berekenen.
Extra info van de jurist Arnoud Engelfriet: https://www.security.nl/p...s+op+een+site+invullen%3F
Da's dus niet zo, want de TS wilt het terugsturen.Gadgeteer schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:17:
(..)
TS en kind waren zich niet bewust van achteraf betalen. Kind heeft voor het exemplaar dat hij bewust bestelde ook gewoon betaald.BounceMeister schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:20:
[...]
Achteraf betalen is iets wat ik sowieso sterk zou ontmoedigen. Eerst sparen, daarna pas uitgeven. De betalingsverplichting staat immers toch al, met risico op extra kosten wanneer je het toch ineens niet kan betalen, of het vergeet.
Wellicht is de webshop coulant en valt er iets te regelen, maar wanneer de incasso er al ligt, zit je vaak gewoon aan die kosten vast. Op zich een waardevolle les waarbij de kosten nog meevallen (25 Euro totaal als ik het goed gelezen heb).
Het verhaal van TS sluit overigens tot nu toe niet uit dat de bestelling door een bug of database-glitch 2x is uitgevoerd (kans is niet supergroot, maar ook niet uit te sluiten: in de bestelgeschiedenis staan namelijk beide bestellingen op achteraf betalen, terwijl er 1 direct is betaald; dat pleit niet voor een heel betrouwbaar shopsysteem)
Beetje laat. Waarom niet meteen nadat het 2e pakket bezorgd was?dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:32:
[...]
Da's dus niet zo, want de TS wilt het terugsturen.
Ik vind het vreemd dat in dit topic zoveel mensen zijn die de fout bij de winkel leggen. TS wou het niet terugsturen, anders hadden ze dat wel meteen gedaan. TS wou het wel houden maar niet als er betaalt moet worden.
Daarbij verwacht ik dat er ook per mail wel een bevestiging is geweest dat er betaald moet worden. TS krijgt niet zomaar een herinnering.
Maar dat is het punt niet. TS wil één product terugsturen, de andere niet. Het argument dat het om een kind gaat dat niet zelf in staat is een bestelling te plaatsen gaat dus niet op.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:32:
[...]
Da's dus niet zo, want de TS wilt het terugsturen.
Het argument van TS is daarmee dat het kind per ongeluk twee bestellingen heeft gedaan, en beide producten heeft gehouden. Dan mag het kind dus beide producten afrekenen.
Wat het lastig maakt is dat TS op papier verantwoordelijk is maar blijkbaar niet heeft gecontroleerd wat er besteld en wat er ontvangen is. Uiteindelijk is TS gewoon verantwoordelijk voor beide producten die besteld zijn. Als TS geen goedkeuring heeft gegeven voor de bestelling moeten beide producten terug, als TS wél goedkeuring heeft gegeven dan is het nu te laat om onder WKOA te retourneren.
De enige optie die er nu is is de rekening betalen en dan kiezen om het product te retourneren met kosten of te houden. Juridisch gezien is het niet anders dan als TS zelf twee producten had besteld en dan na twee maanden bedacht er maar één te willen.
@dextertje Dank je wel voor je uitgebreide uitleg met de diverse links, dat maakt het voor mij in ieder geval een stuk helderder.
Als je de openingspost goed leest, dan zie je dat niet TS, maar kind de mail heeft gehad. En mailen is voor boomers, 12-jarigen lezen bijna nooit mail, behalve als het moet.Gadgeteer schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:37:
[...]
Beetje laat. Waarom niet meteen nadat het 2e pakket bezorgd was?
Ik vind het vreemd dat in dit topic zoveel mensen zijn die de fout bij de winkel leggen. TS wou het niet terugsturen, anders hadden ze dat wel meteen gedaan. TS wou het wel houden maar niet als er betaalt moet worden.
Daarbij verwacht ik dat er ook per mail wel een bevestiging is geweest dat er betaald moet worden. TS krijgt niet zomaar een herinnering.
Verder bedenk ik me dat TS het kind in kwestie 'kind' noemt en niet 'zoon', dus ik weet niet of ze bij elkaar wonen. Dat nam ik steeds wel aan, maar misschien klopt dat niet. Wellicht wist TS in het begin helemaal niet dat kind 2 exemplaren kreeg terwijl hij er maar 1 besteld had.
Indien wel, dan is het natuurlijk wel terecht om te vragen waarom TS daar niet in een eerder stadium achter aan is gegaan.
Die intentie komt pas NADAT er een herinnering komt. Ze zijn uitgegaan van een 'mazzeltje'... Lijkt me dat je als klant ook gewoon plichten hebt om dat te melden? Er van uit gaan dat een 'extra' gestuurd artikel 'gratis' is is al een grote fout.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:19:
[...]
Juridisch is diefstal ook iets heel anders, want dan moet je het goed ook op onrechtmatige wijze verkregen hebben. In dit geval heeft de webshop het opgestuurd in de veronderstelling nog betaald te worden, dus dan heb je het sowieso rechtmatig gekregen.
Hooguit zou hier sprake kunnen zijn van verduistering, maar gezien de intentie van TS om het goed terug te sturen, is dat ook niet het geval.
Meer juridische uitleg: https://strafrechtzaken.nl/diefstal/diefstal-art-310-sr/
Nu komt er dus idd een herinnering en is het veel te laat. Ik snap het wel als webshop, weg coulance. Daarnaast probeert TS het nu op de webshop te schuiven door middel van het 'achteraf betalen' en 'mijn kind heeft gelogen over leeftijd'. Ik heb daar een mening over, maar die is niet relevant.
Ik ga er vanuit, en ik verwacht ook niet dat webshop dit terug gaat nemen.
Zucht...
Tja, als je als kind slim genoeg bent om het systeem te misleiden met je leeftijd, dan ben je bewust dingen aan het doen die niet mogen. Om die verantwoordelijkheid bij de winkel te leggen i.p.v. bij de ouders, gaat mij wel te ver.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:55:
[...]
Als je de openingspost goed leest, dan zie je dat niet TS, maar kind de mail heeft gehad. En mailen is voor boomers, 12-jarigen lezen bijna nooit mail, behalve als het moet.
Verder bedenk ik me dat TS het kind in kwestie 'kind' noemt en niet 'zoon', dus ik weet niet of ze bij elkaar wonen. Dat nam ik steeds wel aan, maar misschien klopt dat niet. Wellicht wist TS in het begin helemaal niet dat kind 2 exemplaren kreeg terwijl hij er maar 1 besteld had.
Indien wel, dan is het natuurlijk wel terecht om te vragen waarom TS daar niet in een eerder stadium achter aan is gegaan.
We lezen geregeld verhalen over winkels die de regels aan hun laars lappen, dus vanuit dat oogpunt is het misschien wel begrijpelijk hoe hier gereageerd wordt maar ik zie nu niet wat de winkel heeft fout gedaan.
Kind was uitgegaan van een mazzeltje. Ik weet niet hoe de TS hierover dacht (misschien woont TS niet eens bij kind).SgtElPotato schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:58:
[...]
Die intentie komt pas NADAT er een herinnering komt. Ze zijn uitgegaan van een 'mazzeltje'... Lijkt me dat je als klant ook gewoon plichten hebt om dat te melden? Er van uit gaan dat een 'extra' gestuurd artikel 'gratis' is is al een grote fout.
(..)
En je bent niet verplicht een ongevraagde zending te melden (zie bijvoorbeeld https://www.consuwijzer.n.../ongevraagde-toezendingen).
In dit geval is het wel zo netjes om het wel te doen, dat zeker, maar wettelijk is dat volgens mij geen plicht.
Je hoeft niet heel erg slim te zijn om een systeem te misleiden met je leeftijd.Gadgeteer schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:03:
[...]
Tja, als je als kind slim genoeg bent om het systeem te misleiden met je leeftijd, dan ben je bewust dingen aan het doen die niet mogen. Om die verantwoordelijkheid bij de winkel te leggen i.p.v. bij de ouders, gaat mij wel te ver.
We lezen geregeld verhalen over winkels die de regels aan hun laars lappen, dus vanuit dat oogpunt is het misschien wel begrijpelijk hoe hier gereageerd wordt maar ik zie nu niet wat de winkel heeft fout gedaan.
Denk wel dat je gelijk hebt dat hij bewust iets deed wat niet mocht, maar wellicht was dat relatief onschuldig (we weten niet om welke webshop het gaat, maar wellicht werd voor het bestellen an sich al om de leeftijd gevraagd).
Er zijn niet heel veel mensen die hier beweren dat de winkel het fout heeft gedaan, de meesten lijken op de hand van de webshop te zijn.
Wat de winkel beter kan doen, is de leeftijdscontrole bij betaling achteraf. En, beetje speculatief, misschien was de webshopsoftware wel brak, dat er opeens 2 bestellingen waren i.p.v. 1.
Ervan uitgaande dat TS het ouderlijk gezag heeft over het kindOon schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:47:
[...]
Maar dat is het punt niet. TS wil één product terugsturen, de andere niet. Het argument dat het om een kind gaat dat niet zelf in staat is een bestelling te plaatsen gaat dus niet op.
Het argument van TS is daarmee dat het kind per ongeluk twee bestellingen heeft gedaan, en beide producten heeft gehouden. Dan mag het kind dus beide producten afrekenen.
Wat het lastig maakt is dat TS op papier verantwoordelijk is maar blijkbaar niet heeft gecontroleerd wat er besteld en wat er ontvangen is. Uiteindelijk is TS gewoon verantwoordelijk voor beide producten die besteld zijn. Als TS geen goedkeuring heeft gegeven voor de bestelling moeten beide producten terug, als TS wél goedkeuring heeft gegeven dan is het nu te laat om onder WKOA te retourneren.
De enige optie die er nu is is de rekening betalen en dan kiezen om het product te retourneren met kosten of te houden. Juridisch gezien is het niet anders dan als TS zelf twee producten had besteld en dan na twee maanden bedacht er maar één te willen.
Als ik het goed lees, is de crux eigenlijk dat die 2e bestelling op afbetaling is. Daar is TS verbolgen over, want als dat niet zo was, maar er direct met bijvoorbeeld iDEAL betaald moest worden, dan had de hele kwestie niet gespeeld. Dat is het verschil tussen bestelling 1 en 2.
Edit: bovendien kun je ook toestemming hebben gegeven voor het kopen van 1 exemplaar van het product, maar niet voor 2 exemplaren.
[ Voor 4% gewijzigd door dextertje op 05-02-2025 11:42 ]
Lastige situatie. Uiteindelijk staan er wel 2 bestellingen in zijn account. Of kind had geen saldo meer, maar wou er nog wel eentje extra bestellen en koos voor achteraf betalen, of het is inderdaad fout gegaan.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:18:
[...]
Kind was uitgegaan van een mazzeltje. Ik weet niet hoe de TS hierover dacht (misschien woont TS niet eens bij kind).
En je bent niet verplicht een ongevraagde zending te melden (zie bijvoorbeeld https://www.consuwijzer.n.../ongevraagde-toezendingen).
In dit geval is het wel zo netjes om het wel te doen, dat zeker, maar wettelijk is dat volgens mij geen plicht.
Geen idee of het relevant is, maar miss kan TS aangeven wat het tijdsverschil is tussen de 2 bestellingen en of het echt een fout is vanuit de webshop kant. En is daarbij bestelling 1 ook echt gelijk betaald of heeft kind bij beide achteraf betalen gekozen maar via een Klarna of iets anders gelijk betaald??
Zucht...
Volgens de TS staan ze bij de webshop beiden als 'achteraf betalen':SgtElPotato schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Lastige situatie. Uiteindelijk staan er wel 2 bestellingen in zijn account. Of kind had geen saldo meer, maar wou er nog wel eentje extra bestellen en koos voor achteraf betalen, of het is inderdaad fout gegaan.
Geen idee of het relevant is, maar miss kan TS aangeven wat het tijdsverschil is tussen de 2 bestellingen en of het echt een fout is vanuit de webshop kant. En is daarbij bestelling 1 ook echt gelijk betaald of heeft kind bij beide achteraf betalen gekozen maar via een Klarna of iets anders gelijk betaald??
Klinkt meer alsof het beiden op afbetalen was, waar het kind dan na het ontdekken snel 1 via ideal bij een klarna of andere van die achteraf betaaltoko's heeft betaald.Als ik nu naar de website van de webshop ga zie ik inderdaad 2 identieke bestellingen. En bij beide staan die op "achteraf betalen",
Maar volgens mij veranderd dat verder niet heel veel aan de strekking van het verhaal over een minderjarig kind dat via website dingen besteld (met achteraf betalen)
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2025 12:21 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zending was niet ongevraagd.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:18:
[...]
Kind heeft gewoon 2 bestellingen geplaatst. Weliswaar misschien onbewust, maar zending was zeker niet ongevraagd.
Ik snap dat dat in dit geval wellicht niet zo was, maar het ging er om dat in het algemeen je niet verplicht bent om te melden als je van een besteld product er meer krijgt dan je hebt besteld.jannus66 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:13:
[...]
Zending was niet ongevraagd.
Kind heeft gewoon 2 bestellingen geplaatst. Weliswaar wellicht onbewust, maar zending was zeker niet ongevraagd.
Maar in dit geval zijn er gewoon 2 producten besteld. Dat gaat dus helemaal niet op in deze....dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:15:
[...]
Ik snap dat dat in dit geval wellicht niet zo was, maar het ging er om dat in het algemeen je niet verplicht bent om te melden als je van een besteld product er meer krijgt dan je hebt besteld.
Dit is een totaal andere situatie als door de TS is geschetst.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:18:
[...]
Kind was uitgegaan van een mazzeltje. Ik weet niet hoe de TS hierover dacht (misschien woont TS niet eens bij kind).
[...]
Jonge kinderen zijn maar beperkt bevoegd rechtshandelingen te verrichten en dat maakt dat een wederpartij een behoorlijke onderzoeksplicht heeft. In dat licht dat de winkel alert moeten zijn en moeten vragen: 'weet je zeker dat je twee dezelfde aankopen wil doen?'.
Dus de wettelijke vertegenwoordiger kan die tweede aankoop vernietigen, terugsturen en klaar.
Dus de wettelijke vertegenwoordiger kan die tweede aankoop vernietigen, terugsturen en klaar.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Volgens mij is de essentie voor de TS juist dat kind (al dan niet onbewust) op afbetaling heeft kunnen bestellen. Niet de (1e) bestelling op zichzelf.YakuzA schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Volgens de TS staan ze bij de webshop beiden als 'achteraf betalen':
[...]
Klinkt meer alsof het beiden op afbetalen was, waar het kind dan na het ontdekken snel 1 via ideal bij een klarna of andere van die achteraf betaaltoko's heeft betaald.
Maar volgens mij veranderd dat verder niet heel veel aan de strekking van het verhaal over een minderjarig kind dat via website dingen besteld
Maar wel interessante optie die je noemt. Zou natuurlijk kunnen, in welk geval het kind minder onschuldig is dan hij deed lijken.
Ergens klopt er iets niet, dan kan een buggy webshop zijn, maar natuurlijk ook een kind dat niet helemaal de waarheid vertelt of zich dingen verkeerd herinnert (ik gun hem even het voordeel van de twijfel
Niet gewoon. Kind was naar eigen zeggen niet bewust dat hij twee producten besteld had.jannus66 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Maar in dit geval zijn er gewoon 2 producten besteld. Dat gaat dus helemaal niet op in deze....
Als je aanneemt dat je maar een product heb besteld en je krijgt er twee, dan heb je volgens die aanname niet de plicht om het tweede product terug te sturen.
Zie mijn bedoeling hierboven.Mother_lepard schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Dit is een totaal andere situatie als door de TS is geschetst.
Dat zal wel even lekker worden, laat ik in de toekomst alles 2x toesturen. Als er dan geklaagd wordt door de webshop zeg ik gewoon dat ik aannam dat het maar 1 product was.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Niet gewoon. Kind was naar eigen zeggen niet bewust dat hij twee producten besteld had.
Als je aanneemt dat je maar een product heb besteld en je krijgt er twee, dan heb je volgens die aanname niet de plicht om het tweede product terug te sturen.
Kinderen van 12 kunnen lezen.
Er staat in de bestelling gewoon 2 x product.
Laten we hier eens ophouden met zoeken naar schuld bij de webshop.
Kind zat fout (liegen over leeftijd, niet goed zijn mail lezen en niet goed opletten bij bestelling.
Vader moet zijn kind even goed opvoedkundig aanpakken en gewoon de rekening betalen. (Of laten betalen door kind)
Eind goed al goed.
[ Voor 19% gewijzigd door jannus66 op 05-02-2025 12:35 ]
imho is dit het beste om te doen.Waterbeesje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:15:
Nu we meningen aan het verkondigen zijn, zou ik er ook een willen delen. Stapsgewijs.
Aanvullend op punt 2: Ik zou het kind minder leuke klusjes laten doen, 7 dagen lang. Om het "terug te verdienen".
Nu gaat het om een paar tientjes, volgende keer gaat het om honderden euros (want ja, straf valt toch wel mee).
Hahaha. Sommige hier doen alsof kids van 12 nog 3 zijn. Heel bijzonder. Die kids van tegenwoordig zijn een stuk verder dan wij allemaal ooit waren op die leeftijd. En de wet past zich daar totaal niet op aan.jannus66 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:27:
[...]
Dat zal wel even lekker worden, laat ik in de toekomst alles 2x toesturen. Als er dan geklaagd wordt door de webshop zeg ik gewoon dat ik aannam dat het maar 1 product was.
Als je zelf goed leest: kind leest zijn mail bijna nooit, dus dat had hij niet gezien.jannus66 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:27:
[...]
Dat zal wel even lekker worden, laat ik in de toekomst alles 2x toesturen. Als er dan geklaagd wordt door de webshop zeg ik gewoon dat ik aannam dat het maar 1 product was.
En de essentie van mijn post was dit te weerspreken: "Ze zijn uitgegaan van een 'mazzeltje'... Lijkt me dat je als klant ook gewoon plichten hebt om dat te melden?"
Als je uitgaat van een mazzeltje, dan ben je niet verplicht dat te melden. Dat was waar ik op doelde.
Als je bewust dingen 2x dingen naar je laat opsturen, dan ga je niet uit van een mazzeltje.
Dat is helemaal niet het punt dat werd gemaakt, er werd aangenomen dat er in 't algemeen een meldplicht zou zijn en dat het een grote fout zou zijn om het niet te melden dat een ongevraagd product werd toegestuurd. Dat is echter niet het geval. Er werd geïmpliceert dat het toegestuurd krijgen van een product waar je niet om hebt gevraagd an sich al een verplichting oplevert voor de consument en dát is niet het geval.jannus66 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:27:
[...]
@dextertje betwist helemaal niet dat je (andere) plichten hebt als er sprake is van een bestelling, maar geeft duidelijk (en terecht) aan dat je die plichten in ieder geval niet per definitie hebt als je een product ontvangt dat je niet verwacht.
Kinderen van 12 kunnen lezen, maar jij niet? Het gaat niet om één bestelling met twee producten.Kinderen van 12 kunnen lezen.
EDIT: Weet niet helemaal hoe, maar er stond per abuis een extra quote in m'n post
[ Voor 19% gewijzigd door Patriot op 05-02-2025 12:38 ]
Ok, verkeerd gelezen wellicht, maar er is wel degelijk 2 x besteld. Of dat nou in 1 of 2 bestelling was doet er mi niet zo toe.Patriot schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:36:
[...]
Kinderen van 12 kunnen lezen, maar jij niet? Het gaat niet om één bestelling met twee producten.
Dat het kind zijn mail niet leest valt de webshop niet te verwijten.
Kind heeft 2x besteld. Kind heeft 1x betaald. Beide bestellingen staan nu op achteraf betalen, wat laat blijken dat kind 2x besteld heeft en 1x direct al betaald heeft.jannus66 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:40:
[...]
Ok, verkeerd gelezen wellicht, maar er is wel degelijk 2 x besteld. Of dat nou in 1 of 2 bestelling was doet er mi niet zo toe.
Als die bestellingen op exact dezelfde seconde zijn geplaatst, dan is er inderdaad een fout geweest. Zit er nou minuten tussen, ja dan is het toch echt verantwoordelijkheid van kind + ouder. Dat kind het gaat verzwijgen en denkt, dit loopt wel los, niet handig. Dat kind zijn mail niet of amper leest, niet handig en zeker niet de schuld vna de webshop.
Dat TS nu ook gelijk loopt te 'klagen' over de mogelijkheid om achteraf te betalen geeft mij al een ander gevoel dan als die hele zin niet in de OP had gestaan.....
Zucht...
Irrelevant. Ik reageer op de situatie zoals door TS geschetst.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:15:
[...]
Ik snap dat dat in dit geval wellicht niet zo was, maar het ging er om dat in het algemeen je niet verplicht bent om te melden als je van een besteld product er meer krijgt dan je hebt besteld.
Er is door de shop gevraagd een leeftijd op te geven, daar hebben ze dus netjes aan hun plicht voldaan. Daar is door kind gelogen.StevenK schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:18:
Jonge kinderen zijn maar beperkt bevoegd rechtshandelingen te verrichten en dat maakt dat een wederpartij een behoorlijke onderzoeksplicht heeft. In dat licht dat de winkel alert moeten zijn en moeten vragen: 'weet je zeker dat je twee dezelfde aankopen wil doen?'.
Een verplichting om te vragen of je zeker weet dat je 2 aankopen wilt doen? Waar haal je dat vandaan? Dat heb ik nog nooit ergens meegemaakt.
Ik ben voor consumenten bescherming maar we moeten niet doorslaan.
Het was, in ieder geval zoals ik de reacties van @dextertje interpreteer, ook nooit een verwijt naar de webshop, maar meer een opmerking over of er een soort standaard meldplicht is als je ongevraagd (extra) producten ontvangt (antwoord: nee) enerzijds, en ik denk een reactie op de "enigszins" moraliserende opmerking dat het een "grote fout" is om aan te nemen dat een product dat je ongevraagd krijgt toegestuurd gratis is (wettelijk gezien is dat in feite zo).jannus66 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:40:
[...]
Ok, verkeerd gelezen wellicht, maar er is wel degelijk 2 x besteld. Of dat nou in 1 of 2 bestelling was doet er mi niet zo toe.
Het heeft misschien een bepaald "technically correct" gehalte, maar ook als in deze zaak wel sprake van was van een bestelling is het niet onterecht om erop te wijzen dat die meldplicht er niet is als het product daadwerkelijk ongevraagd is en onderaan de streep is dat wat dextertje poogde te doen.
Daar staat tegenover dat de TS op het moment van het aanmaken vand e OP het redelijke vermoeden had dat deze overeenkomst gesloten was met een kind waarvan de webshop wist of had moeten weten dat deze nog te jong was om zo'n overeenkomst te sluiten.SgtElPotato schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:43:
[...]
Kind heeft 2x besteld. Kind heeft 1x betaald. Beide bestellingen staan nu op achteraf betalen, wat laat blijken dat kind 2x besteld heeft en 1x direct al betaald heeft.
Als die bestellingen op exact dezelfde seconde zijn geplaatst, dan is er inderdaad een fout geweest. Zit er nou minuten tussen, ja dan is het toch echt verantwoordelijkheid van kind + ouder. Dat kind het gaat verzwijgen en denkt, dit loopt wel los, niet handig. Dat kind zijn mail niet of amper leest, niet handig en zeker niet de schuld vna de webshop.
Dat TS nu ook gelijk loopt te 'klagen' over de mogelijkheid om achteraf te betalen geeft mij al een ander gevoel dan als die hele zin niet in de OP had gestaan.....
TS is ook weer niet de eerste ouder die in eerste instantie iets te hard van stapel loopt omdat hun addergebroed loopt te jokken
De webshop heeft terug gemaild dat we het dubbele artikel terug mogen sturen.
Al met al een leermoment met een goede afloop dus.
Tja, de discussie is een beetje uit de hand gelopen. Ik had verwacht misschien 2 of 3 reacties te zullen krijgen.
Tja, de discussie is een beetje uit de hand gelopen. Ik had verwacht misschien 2 of 3 reacties te zullen krijgen.
Helemaal eens met @Agent47. Het gaat om totaal 25 euro, waar hebben we het over. Gewoon inhouden van eventueel zakgeld of eigen spaargeld. Zo leert het kind er ook nog van.
Als het ging om 250 of 2500 euro dan kan ik begrijpen dat je zoveel moeite wilt doen om de koop te ontbinden, maar voor 25 euro zou ik niet eens de moeite nemen om hier een topic aan te maken.
Als het ging om 250 of 2500 euro dan kan ik begrijpen dat je zoveel moeite wilt doen om de koop te ontbinden, maar voor 25 euro zou ik niet eens de moeite nemen om hier een topic aan te maken.
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Irrelevant. Ik reageerde op jannus66Gadgeteer schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:46:
[...]
Irrelevant. Ik reageer op de situatie zoals door TS geschetst.
Dat is mooi.hneel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:52:
Ik ben wel nieuwsgierig hoe de bestelling nou 2x heeft kunnen doorkomen waarvan 1x normaal betaald en 1x op achteraf betalen.
Duidelijk, maar om nog wat onduidelijkheid weg te nemen hier in het topic is het denk ik wel van belang om nog even op wat informatie vragen te antwoorden zodat de hele situatie duidelijk wordt voor iedereen. Nu tasten we soms toch in het donker omdat er informatie ontbreekt.......hneel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:52:
Zucht...
Ik verwijt de webshop inderdaad niks en ze hebben het blijkbaar netjes afgehandeld.Patriot schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Het was, in ieder geval zoals ik de reacties van @dextertje interpreteer, ook nooit een verwijt naar de webshop, (..)
Ik vind wel in het algemeen dat bij achteraf betalen als betaalmethode een betere check op meerderjarigheid moet zijn dan alleen het invullen van een geboortedatum.
Want liegen doen alle kinderen die enigszins normaal functioneren in meer of mindere mate. En geef ze eens ongelijk, alsof volwassenen altijd het goede voorbeeld geven: er wordt ook massaal tegen kinderen gelogen (

Ik denk dat hetgeen mij in dit topic triggerde, waardoor ik hier echt buitensporig veel tijd in heb gestopt, was dat TS en kind zo gebasht werden, waarbij ook erg veel aannames werden gedaan.
Er valt best wat aan te merken op de handelwijze van het kind, maar het is nog maar 12 en belangrijker dan straf, is dat hij hiervan leert.
De motivatie van de Rijdende Rechter leunde volledig op het handelingsonbekwaam zijn van kinderen als het gaat om het aankopen van dieren. Een dier is niet iets dat doorgaans door kinderen wordt gekocht.!mark schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:53:
[...]
Ik kan voorstellen dat er bij dieren ook nog het argument speelt dat die het over een levend dier gaat en na aankoop verzorging nodig heeft. Een gezin opzadelen met dieren die ze eigenlijk niet velen kan ervoor zorgen dat ze slecht behandeld worden, of gedumpt etc. Dierenwelzijn is hier een heel sterke argument dat de winkel ze terug moet nemen denk ik, dat speelt niet zo bij die videokaart of Playstation
De dierenwinkel had moeten controleren of de ouders akkoord waren met de aankoop. Ter verdediging voerde de dierenwinkel nog aan dat er wel vaker kinderen dieren kochten in zijn winkel, maar dat veegde de rechter van tafel.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Het probleem is toch al opgelost? Dan is er toch geen info meer nodig?SgtElPotato schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:57:
[...]
Duidelijk, maar om nog wat onduidelijkheid weg te nemen hier in het topic is het denk ik wel van belang om nog even op wat informatie vragen te antwoorden zodat de hele situatie duidelijk wordt voor iedereen. Nu tasten we soms toch in het donker omdat er informatie ontbreekt.......
Ik ben wel benieuwd wat er nou gebeurt is.. Opzich wel belangrijke info.42erik schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:31:
[...]
Het probleem is toch al opgelost? Dan is er toch geen info meer nodig?
Zijn die bestellingen echt op dezelfde seconde geplaatst (dus fout in webshop) of kort na elkaar binnen enkele minuten? Zijn beide inderdaad betaald met achteraf betalen en is er eentje gelijk betaald door kind?
Fijn dat het is opgelost door de webshop en dat ze coulant zijn.
Zucht...
welkom op tweakers.hneel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:52:

Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel apart dat iemand hier eerst even komt 'polsen' wat ie moet doen, waarna de webshop na een belletje het probleem zonder verdere discussie oplost
[removed]
haha.. ik val in herhaling. Welkom op tweakersredwing schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:12:
[...]
Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel apart dat iemand hier eerst even komt 'polsen' wat ie moet doen, waarna de webshop na een belletje het probleem zonder verdere discussie oplost
Welke les heb jij/je kind/jullie samen precies geleerd?hneel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:52:
Och, hoe die bestellingen geland zijn maakt weinig meer uit nu lijkt me, maar okSgtElPotato schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:58:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat er nou gebeurt is.. Opzich wel belangrijke info.
Zijn die bestellingen echt op dezelfde seconde geplaatst (dus fout in webshop) of kort na elkaar binnen enkele minuten? Zijn beide inderdaad betaald met achteraf betalen en is er eentje gelijk betaald door kind?
Fijn dat het is opgelost door de webshop en dat ze coulant zijn.
Het maakt voor de topicstarter natuurlijk niet meer uit, maar wel voor de bevrediging van onze nieuwsgierigheid.
Voor zover ik begrepen heb, heeft het kind voor 1 van de artikelen meteen de betaling voldaan bij de dienstverlener voor achteraf-betalen.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:37:
[...]
TS en kind waren zich niet bewust van achteraf betalen. Kind heeft voor het exemplaar dat hij bewust bestelde ook gewoon betaald.
Het verhaal van TS sluit overigens tot nu toe niet uit dat de bestelling door een bug of database-glitch 2x is uitgevoerd (kans is niet supergroot, maar ook niet uit te sluiten: in de bestelgeschiedenis staan namelijk beide bestellingen op achteraf betalen, terwijl er 1 direct is betaald; dat pleit niet voor een heel betrouwbaar shopsysteem)
Wat hier waarschijnlijk gebeurd is, is dat er twee keer achter elkaar op de bestelknop geduwd is.
Waarbij er een vertraging heeft gezeten op de doorverwijzing naar het systeem van de achteraf-betalen dienstverlener.
Dus:
:: klik! ::
<< eerste order wordt in de achtergrond klaargestoomd >>
"Hey waarom gebeurt er niets?"
:: nog eens: klik! ::
<< tweede order wordt in de achtergrond klaargestoomd >>
<< eerste order is klaar; redirect naar achteraf-betalen dienst>>
"Heh, heh. Eindelijk. Ik kan betalen."
:: betaalt ::
<< redirect terug naar webshop; betaling voltooid scherm, order succesvol, blah blah blah >>
En ondertussen is die 2e bestelling geplaatst, maar is er nooit een redirect voor de betaling geweest.
Dit gebeurt zo vaak dat grote en betrouwbare payment service providers zoals Stripe en Adyen met systemen werken die dit soort dubbel inboeken van transacties pogen actief onmogelijk te maken. Je moet bij die systemen eerst een betaling prepareren; wat een soort van token creeërt (Stripe noemt dat bijv. een payment intent) waar maar één keer gevolg aan gegeven kan worden.
Dat je in 2025 overal mee weg komt als je maar lang genoeg volhoud dat je neus bloed.LA-384 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:26:
[...]
Welke les heb jij/je kind/jullie samen precies geleerd?
Als de winkel weet dat het om een kind gaat ja. Niet iemand achter een computer die ook nog eens aangeeft volwassen te zijn.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:07:
Juridisch gezien, is het afhankelijk van welk product of dienst je kind gekocht heeft.
Is het wel reeel om dit als ongevraagde zending te zien aangezien ie besteld heeft bij die website EN z'n mail niet eens checkt op de orderbevestiging oid.dextertje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:18:
Ook als dat kind aangeeft volwassen te zijn? Lijkt me sterk dat bovenstaande dan nog geldt.StevenK schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:18:
Ik moet zeggen dat Klarna het wel heel makkelijk maakt om de herinneringsemails te missen. Bij mij kwamen die allemaal in de spam folder terecht en heb ik dus nooit gezien. Totdat de brief binnen kwam en ik dus idd extra kosten kon betalen. Goede les en ik bestel dus nooit meer iets via Klarna.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Amazon doet dat. Ik heb nog een oud Duits prime abbo en loop hier af en toe tegenaan. Ik wil nog weleens iets dat in de aanbieding is bestellen, daarna vraag ik vaak of ik voor iemand anders in de familie hetzelfde moet bestellen, aangezien ik nog prime heb.Gadgeteer schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:46:
[...]
Een verplichting om te vragen of je zeker weet dat je 2 aankopen wilt doen? Waar haal je dat vandaan? Dat heb ik nog nooit ergens meegemaakt.
Ik ben voor consumenten bescherming maar we moeten niet doorslaan.
Dan krijg ik altijd die vraag, of ik echt een dubbele bestelling wil plaatsen?
Dus ja, dit bestaat al wel. Ze zullen dat niet voor niks hebben geïmplementeerd, ofwel omdat het wellicht moet vanuit dld (?), ofwel omdat ze er zelf te vaak last van hadden 😅
Ik vraag me af hoeveel mensen onder werktijd dit topic lezen. Kunnen we die kosten misschien verhalen op betreffende webshop? (sorry
)
Growing old is mandatory, growing up is optional.
Waarom op de webshop? Op de TS is logischer, die kwam met dit verhaal.Nullifiel schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:36:
Ik vraag me af hoeveel mensen onder werktijd dit topic lezen. Kunnen we die kosten misschien verhalen op betreffende webshop? (sorry)
Patriot in "Kind bestelt iets, betalingsherinnering"toolkist schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:17:
[...]
Is het wel reeel om dit als ongevraagde zending te zien aangezien ie besteld heeft bij die website EN z'n mail niet eens checkt op de orderbevestiging oid.
Een te streng spam filter is toch niet de schuld van Klarna? Volgens mij ben je juridisch gezien zelf verantwoordelijk om regelmatig de spam folder te controleren. Juist omdat algemeen bekend is dat er ook regelmatig legitieme mail als spam aangemerkt wordt.zonoskar schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:29:
Ik moet zeggen dat Klarna het wel heel makkelijk maakt om de herinneringsemails te missen. Bij mij kwamen die allemaal in de spam folder terecht en heb ik dus nooit gezien.
Ook niet als het juist onderdeel van het verdienmodel van Klarna is?Dennism schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:34:
[...]
Een te streng spam filter is toch niet de schuld van Klarna?
Waarschijnlijk wel, want anders was er wel al wat mee gedaan.Volgens mij ben je juridisch gezien zelf verantwoordelijk om regelmatig de spam folder te controleren. Juist omdat algemeen bekend is dat er ook regelmatig legitieme mail als spam aangemerkt wordt.
[removed]
Volgens Klarna is dat juist NIET hun verdienen model. Maar verdienen ze flink aan abonementen en transactie die de winkels betalen.redwing schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Ook niet als het juist onderdeel van het verdienmodel van Klarna is?
[...]
Waarschijnlijk wel, want anders was er wel al wat mee gedaan.
https://nos.nl/artikel/25...afbetaaldienst-in-winkels
Uiteraard verdienen ze wel aan mensen die niet betalen. Maar als ik zie wat ze vragen voor hun diensten dan kan ik best begrijpen dat juist transactie het verdien model is. In de VK is/was het 4,99% + 35p..... dat is absurd veel.
En als je de app gebruikt krijg je ook gewoon een notificatie en kan je alvast een transactie instellen voor wanneer je salaris gestort is.
[ Voor 8% gewijzigd door loki504 op 06-02-2025 12:56 ]
Nog even los van de fouten van het kind (het niet controleren van de reden van tweede zending en niet bijhouden email) zijn hier mogelijk best wat opties.
Vooropgesteld zou je onder de overeenkomst tot koop van het tweede product uitkunnen door deze als nietig te bestempelen. Het lijkt hier zo te zijn dat de 'wil' om het product een tweede maal te kopen ontbreekt. Dat ziet zich gesterkt in het feit dat de bestellingen binnen luttele seconden/minuten na elkaar zijn geplaatst: het was nooit de bedoeling dit product tweemaal te kopen en er is sprake van een duidelijke fout in het bestelproces. De overeenkomst is daarom nietig (je hoeft dus ook niet te vernietigen!) en het product kan gewoon retour (de overeenkomst wordt geacht nooit te hebben bestaan). https://teamadvocaten.nl/...ing-van-koopovereenkomst/
https://www.advocaten.nl/...20of%20de%20goede%20zeden. Het helpt echter totaal niet dat zoonlief het tweede product had besloten te houden als 'mazzeltje', dat is - nogmaals - een fout en ik hoop dat hij hiervan leert.
Daarnaast kun je mogelijk de extra buitengerechtelijke kosten betwisten als geen 14-dagenbrief is verstuurd. Ik ga er echter vooralsnog vanuit dat dit wél het geval is, maar dat kindlief zijn mail niet las. https://www.deneefadvocaten.nl/de-14-dagen-brief/
Gelukkig is webwinkel al overstag, die zagen de bui al hangen. Netjes opgelost en ik hoop dat je een goed gesprek voert. Met zoonlief dan
Vooropgesteld zou je onder de overeenkomst tot koop van het tweede product uitkunnen door deze als nietig te bestempelen. Het lijkt hier zo te zijn dat de 'wil' om het product een tweede maal te kopen ontbreekt. Dat ziet zich gesterkt in het feit dat de bestellingen binnen luttele seconden/minuten na elkaar zijn geplaatst: het was nooit de bedoeling dit product tweemaal te kopen en er is sprake van een duidelijke fout in het bestelproces. De overeenkomst is daarom nietig (je hoeft dus ook niet te vernietigen!) en het product kan gewoon retour (de overeenkomst wordt geacht nooit te hebben bestaan). https://teamadvocaten.nl/...ing-van-koopovereenkomst/
https://www.advocaten.nl/...20of%20de%20goede%20zeden. Het helpt echter totaal niet dat zoonlief het tweede product had besloten te houden als 'mazzeltje', dat is - nogmaals - een fout en ik hoop dat hij hiervan leert.
Daarnaast kun je mogelijk de extra buitengerechtelijke kosten betwisten als geen 14-dagenbrief is verstuurd. Ik ga er echter vooralsnog vanuit dat dit wél het geval is, maar dat kindlief zijn mail niet las. https://www.deneefadvocaten.nl/de-14-dagen-brief/
Gelukkig is webwinkel al overstag, die zagen de bui al hangen. Netjes opgelost en ik hoop dat je een goed gesprek voert. Met zoonlief dan
[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Stom op 06-02-2025 13:05 ]
Als je iets met achteraf betalen besteld, is het toch ook wel een beetje je eigen verantwoordelijkheid om te onthouden dat je nog niet betaald hebt?zonoskar schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:29:
Ik moet zeggen dat Klarna het wel heel makkelijk maakt om de herinneringsemails te missen. Bij mij kwamen die allemaal in de spam folder terecht en heb ik dus nooit gezien. Totdat de brief binnen kwam en ik dus idd extra kosten kon betalen. Goede les en ik bestel dus nooit meer iets via Klarna.
Al die extra services als emails sturen om je aan je schuld te herinneren is vooral dat, een 'extra' service?
(of zijn daar nog juridische verplichtingen voor Klarna om je vaak te herinneren?)
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2025 13:06 ]
PSN
In ieder geval moet er wettelijk een betalingsherinnering (aanmaning) worden gestuurd (ten minste aan particulieren). Dan heb je 14 dagen de tijd om te betalen en dan pas mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.YakuzA schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:02:
Al die extra services als emails sturen om je aan je schuld te herinneren is vooral dat, een 'extra' service?
(of zijn daar nog juridische verplichtingen voor Klarna om je vaak te herinneren?)
Je kan het Klarna niet echt kwalijk nemen dat jou spamfilter overactief is.zonoskar schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:29:
Daarnaast kan je altijd in je Klarna account kijken, is het bij aanschaf duidelijk wanneer je moet betalen & is er een Klarna app die je kan herinneren.
Ik heb gewoon een gmail adres voor dit soort dingen met standaard spam filter van Google. En als je denkt alles netjes betaald te hebben is er ook geen reden om in de Klarna app te kijken. Een brief komt gelukkig wel aan en het was maar 14 euro extra kosten, dus te overzien.Dennism schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:34:
Een te streng spam filter is toch niet de schuld van Klarna?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat is vast de reden dat ze het 'aanmaningskosten' noemen ipv 'incassokosten'Pat911 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:37:
[...]
In ieder geval moet er wettelijk een betalingsherinnering (aanmaning) worden gestuurd (ten minste aan particulieren). Dan heb je 14 dagen de tijd om te betalen en dan pas mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.
PSN
Hoe ze het noemen maakt niet veel uit, dat soort kosten zijn in Nederland onderhevig aan strenge regels en mogen dus niet zomaar in rekening gebracht worden bij consumenten. Daar moet een brief of e-mail aan vooraf gaan waarbij je 14 dagen de tijd krijgt om alsnog te betalen zonder extra kosten.YakuzA schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:46:
[...]
Dat is vast de reden dat ze het 'aanmaningskosten' noemen ipv 'incassokosten'
Een simpele leeftijdscheck is natuurlijk supermakkelijk te omzeilen door gewone een andere geboortedatum in te vullen of nog simpeler: door 'ja, ik ben 18+' aan te vinken.toolkist schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Ook als dat kind aangeeft volwassen te zijn? Lijkt me sterk dat bovenstaande dan nog geldt.
In dit topic is het voorbeeld nog vrij onschuldig en het bedrag ook niet zo hoog.
Maar stel een minderjarige wordt verleid om voor de eerste 10 euro gratis te gokken, hij hoeft alleen te klikken dat hij 18+ en zijn bankgegevens in te vullen. En verrek, hij wint € 5.000.
Bedrijf doet wat extra controle en het kind valt door de mand. Dan kan hij fluiten naar de winst.
Dan is het toch ook niet raar dat als kind opeens een paar honderd euro verliest, ouders de overeenkomst kunnen laten vernietigen?
De juridische werkelijkheid ligt overigens wat genuanceerder: https://blog.iusmentis.co...elt-iets-wat-kan-ik-doen/
Ten eerst is dat natuurlijk maar de vraag.redwing schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Ook niet als het juist onderdeel van het verdienmodel van Klarna is?
Maar zou je er vanuit gaan dat het zo is, dan houd je daar toch dubbel en dwars rekening mee door juist je E-mail en dus ook de spam extra goed in de gaten te houden? Zodat dit je niet overkomt.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 06-02-2025 14:55 ]
Ik moet zeggen dat dat echt super laks overkomt. Maak een agenda item aan, gebruik de app of maak notities ergens. Lekker afwachten totdat Klarna je een herinnering stuurt lijkt me niet echt de goede instelling.zonoskar schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:29:
Zucht...
Lijkt me vooral een nutteloze instelling, aangezien Klarna geen partij is in deze casus.SgtElPotato schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:58:
[...]
Lekker afwachten totdat Klarna je een herinnering stuurt lijkt me niet echt de goede instelling.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Dit topic is gesloten.