Onderscheid maken tussen betrouwbare en onbetrouwbare bronnen is heel belangrijk. Als de informatie waarover gediscussieerd wordt niet klopt dan heeft de discussie ook weinig waarde meer.
Voorbeeld:
Als ik informatie wil over een ziekte dan vraag ik dat aan een arts, niet aan een dansleraar. Als ik informatie wil over de tango dan ga ik naar een dansleraar, niet naar een arts.
Waar je informatie vandaan haalt is zeer relevant.Dus:
- Hoe komt een bron op dat lijstje? Wie bepaalt dat?
- Wat als een bron niet op het lijstje staat, word je dan meteen gebanned?
- Of als een betrouwbae bron toch niet zo betrouwbbaar is als gedacht, wie bepaalt dat?
Bovenaan dat lijstje
[UKR] Betrouwbare Bronnen staat onder het kopje "Raamwerk" uitgelegd hoe dat werkt.
Kort samengevat:
Er is zijn richtlijnen opgesteld voor de betrouwbaarheid van bronnen, tevens is er ook een verantwoording voor deze richtlijnen. Er is een topic waar
gediscussieerd kan worden over de inhoud van de bronnenlijst én de verantwoording van de richtlijnen.
De flowchart lijkt prachtig en wetenschappelijk onderbouwd, maar aan het eind van de rit bepalen dus de forumbeheerders welke gedachte toelaatbaar is.
Je bent hier op een forum. Uiteindelijk zijn het de moderators die bepalen of iets wel of niet mag.
Idiologische discussies zijn naar mijn mening niet te vangen in betrouwbaar of onbetrouwbaar, goed of fout. Lijkt me sowieso goed om elke bron als meer of minder betrouwbaar te beschouwen en er vrij over te kunnen praten.
Je mengt hier wat zaken door elkaar. Bij betrouwbaarheid van bronnen gaat het erover of informatie wel of niet betrouwbaar is. Dat heeft niks met ideologie te maken.
Voorbeeld:
Er was een bombardement, daarbij zijn 100 doden gevallen.
Bron A zegt: er zijn 100 doden.
Bron B zegt: er zijn 20 doden.
In dit geval is de informatie van bron B gewoon fout. Dus onbetrouwbaar, niet minder betrouwbaar maar helemaal niet betrouwbaar. Dat heeft niks met ideologie te maken.
Een ideologische discussie kan zijn: was het bombardement wel of niet gerechtvaardigd? Maar dat staat compleet los van de feitelijke informatie.