Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjoeC schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:57:
Ik heb geprobeerd een beetje bij te lezen over Chia en als ik het goed begrijp (....) wordt een schijf in een Chia farm volgeschreven met plots (zo'n 80-200 stuks) maar wordt die plot daarna eigenlijk iet meer aangepast. Een gebruikte schijf heeft dus waarschijnlijk wel veel draaiuren maar niet veel werkelijke activiteit gezien.

Als ik naar mijn eigen (oudste 2TB WD Green) schijven kijk hebben die resp 59.000 en 72.000 draaiuren. Los van dat deze Seagate's niet nieuw zijn, - en ik snap dat dat riekt naar misleiding - is veel draaiuren een reden om ze niet te gebruiken? Wat zegt draaiuren (in een Chia farm) eigenlijk? Je kunt ook stellen dat ze net goed ingespeeld zijn.
Het probleem is dat we niet weten of ze in een Chia-farm gebruikt zijn of niet.
Misschien komen ze wel uit een datacenter.
Weet niet of hard drives preventief vervangen worden na 3 jaar in een datacenter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blibby1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:29
Hell-Slave schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Weet niet of hard drives preventief vervangen worden na 3 jaar in een datacenter.
Het grootste probleem is dat je een nieuwe schijf besteld hebt (en daar ook voor betaald hebt) en vervolgens een tweedehands schijf gekregen hebt met beperkte/geen garantie. Dan maakt het verder niet uit of de schijf wel of niet in goede staat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
j0ppie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Azerty moet mij gewoon een alternatief product leveren lijkt me. Want als ze dit expres doen is het gewoon oplichting. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ze dat gaan doen. En wat ik hoorde op de podcast waren de shops ook neit zo moeilijk. Mits je maar komt klagen. Ze gaan niet pro actief achteraan. Wat ik vanuit hun gezien wel snap.
Hellslave had 't over de serialcheck bij de fabriekant. Dat is dus niet de reactie van Azerty.
Laten we vooral niet de retailers zwart gaan maken die hoogstwaarschijnlijk hier ook tot de gedupeerden horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
blibby1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Het grootste probleem is dat je een nieuwe schijf besteld hebt (en daar ook voor betaald hebt) en vervolgens een tweedehands schijf gekregen hebt met beperkte/geen garantie. Dan maakt het verder niet uit of de schijf wel of niet in goede staat is.
Als je bij een Nederlandse winkel gekocht hebt heb je gewoon garantie. Dat is wettelijk geregeld en kan de winkel niet van afwijken.
Enige is dat je mogelijk geen fabrieksgarantie meer hebt en dat kan een probleem zijn als de winkel waar je gekocht hebt failliet gaat (of algeheel slechte klantenservice heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blibby1
PROnline schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Hellslave had 't over de serialcheck bij de fabriekant. Dat is dus niet de reactie van Azerty.
Laten we vooral niet de retailers zwart gaan maken die hoogstwaarschijnlijk hier ook tot de gedupeerden horen.
Dat de retailers hier hoogstwaarschijnlijk ook gedupeerd zijn ben ik met je eens. Maar toch vind ik niet dat alle webshops het probleem netjes oplossen.
Met de aankoop heb je namelijk een contract. De koper betaald en de verkoper levert het verwachte product (een nieuwe schijf). Ik als koper heb me aan het contract gehouden, de verkoper, weliswaar onbewust, niet.

Toch krijg ik enkel de keuze om ze retour te sturen (of de duurbetaalde tweedehands schijven te houden). Waarom mag ik ze niet omruilen tegen een zelfde/gelijkwaardige/betere schijf zodat zij zich alsnog aan het contract kunnen houden? Nu moet ik naar nieuwe schijven op zoek terwijl de prijzen gestegen zijn sinds December vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Hell-Slave schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Tja, over preventief vervangen zie de Backblaze blogs zoals https://www.backblaze.com...-drive-stats-for-q3-2024/ dat gatat over zo'n 300.000 schijven. Die vervangen alleen als er economische of fysieke (uitvalpercentage/capaciteit/rackruimte/stroomverbruik per TB) redenen voor zijn: Veel failures binnen een type betekent dat individuele schijven vervangen te duur wordt.

Ik zie daar nog zo'n 22.000 8TB Seagate schijven in het lijstje met een gemiddelde draaitijd van meer dan 84 maanden (7 jaar). Hun core-bussiness is 100% betrouwbaar data opslaan en terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
PROnline schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Er is een verschil tussen "schuld hebben aan de oorzaak" en "verantwoordelijkheid richting de klanten". In dit geval gaat het vooral over het laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 08:38
Inmiddels de IronWof schijven in mijn QNAP gecheckt met de handleiding van @Oezie Woezie , en die schijven lijken kloppen.

[~] # smartctl -a /dev/sda -d sat |grep -i "power_on"

9 Power_On_Hours 0x0032 089 089 000 Old_age Always - 10349

[~] # smartctl -a /dev/sda -d sat -l farm | grep -i "power on hours"

Power on Hours: 10350

Spindle Power on Hours: 10349

[~] # smartctl -a /dev/sdb -d sat |grep -i "power_on"

9 Power_On_Hours 0x0032 089 089 000 Old_age Always - 10344

[~] # smartctl -a /dev/sdb -d sat -l farm | grep -i "power on hours"

Power on Hours: 10344

Spindle Power on Hours: 10344

Schijven zijn dus 431 dagen oud. December 2023 gekocht, dus lijkt te kloppen en ook geen verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Hendrik55 op 11-02-2025 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DjoeC schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Er is een verschil tussen "schuld hebben aan de oorzaak" en "verantwoordelijkheid richting de klanten". In dit geval gaat het vooral over het laatste.
Ja de foute schijven door blijven verkopen terwijl ze van het probleem weten geef aan dat ze hopen ermee weg proberen te komen met gebruikers die niet op de hoogte zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 21:55
Ik heb geprobeerd een beetje bij te lezen over Chia en als ik het goed begrijp (....) wordt een schijf in een Chia farm volgeschreven met plots (zo'n 80-200 stuks) maar wordt die plot daarna eigenlijk iet meer aangepast. Een gebruikte schijf heeft dus waarschijnlijk wel veel draaiuren maar niet veel werkelijke activiteit gezien.

Als ik naar mijn eigen (oudste 2TB WD Green) schijven kijk hebben die resp 59.000 en 72.000 draaiuren. Los van dat deze Seagate's niet nieuw zijn, - en ik snap dat dat riekt naar misleiding - is veel draaiuren een reden om ze niet te gebruiken? Wat zegt draaiuren (in een Chia farm) eigenlijk? Je kunt ook stellen dat ze net goed ingespeeld zijn.
Vroeger werd een beetje uitgegaan van een 'badkuip-curve'. Dat wil zeggen dat er een deel schijven is dat snel stuk gaat wegens een productiefout. Dit lijkt nu wat achterhaald met nieuwere schijven maar hierdoor was het aan te raden om de schijf een keer of twee vol te schrijven en te stressen alvorens je ze echt begint te gebruiken. Je zit dan nog binnen garantie en je moet niet met je data beginnen jongleren. Maar dat kan je helemaal zelf en daar heb je geen verborgen weldoener voor nodig :).

Daarna komt echter een hopelijk lange lineaire lijn waar ergens een eindpunt in zit, dat gewoon met leeftijd te maken heeft (kleine uitzonderingen daargelaten). Elk jaar rol je met de dobbelsteen en heeft een schijf cumulatief meer kans om kapot te gaan. Backblaze

Met licht of zwaar gebruik kan er wat verschil op zitten maar het gaat in elk geval nooit meer omhoog, enkel naar beneden. Dus als je de schijf zelf slechts licht gaat gebruiken en er heeft al iemand twee jaar van opgebruikt, zijn dat rechtstreeks twee jaar die er achteraan voor jou afvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 22:05
Het was even gedoe, maar ik heb de schijven teruggebracht naar Megekko en ze hebben netjes het volledige aankoopbedrag teruggestort.
Vervelende situatie, ook voor Megekko natuurlijk, maar had liever gezien dat ze dit proactiever en klantvriendelijker hadden opgepakt. Laten we hopen dat als ik over 5 jaar vervangende schijven bij ze bestel, dat dit dan ook echt nieuwe zullen zijn O-)

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:41
Bedankt ik waardeer het echt!

Ik ben helaas ook opgelicht! Ik heb voor een nieuwe schijf betaald en niet voor een gebruikte schijf. Nota bene heb ik voor mijn eerste 16TB in januari 2025 bij Megekko €256 betaald voor een nieuwe schijf. Nu blijkt hij Power on Hours: 24676 uur te hebben gehad. Schandalig! Ik weet dat Megekko hier blijkbaar niets aan kan doen. Maar straks zit ik met een defecte schijf. Ik ga kijken wat ik ga doen. Want de 30 dagen zijn bijna al om en het is ingebouwd door een andere webwinkel. Ik baal als een stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4crXWwplwLbzie2C2JqqEljFz0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5EtEU22gJ6atKnW3zCjdLZO.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een pech heb ik, 4 jaar geleden al mijn data verloren op de 3TB en 4TB WD RED van een i7-6700K naar AMD Ryzen 7 5800X computer. Als je Windows 10 2004 had deed de schijven het perfect eenmaal Windows 10 updaten en de schijf werden niet meer herkend en nu in Windows 11 enge optie heb ik, toewijzen met een letter, maar dan ben je ook echt alles kwijt. Ik heb gelukkig nog van de belangrijkste data een backup kunnen maken.

En nu dit!

[ Voor 16% gewijzigd door Van der Berg op 12-02-2025 02:01 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy4ever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 21:18
De schijven (Exos 18TB) van mymediacenter lijken geen issues te hebben, afgelopen 2 jaar waren ze een stuk goedkoper dan de huidige prijzen maar gelukkig komen de smart/farm uren wel overeen.

=== Checking device: /dev/sda ===
FARM data not available - likely not a Seagate drive
SMART: 2193
FARM: N/A
RESULT: SKIP

=== Checking device: /dev/sdb ===
SMART: 4837
FARM: 4837
RESULT: PASS

=== Checking device: /dev/sdc ===
SMART: 2192
FARM: 2192

=== Checking device: /dev/sdd ===
SMART: 10638
FARM: 10638

=== Checking device: /dev/sde ===
SMART: 14541
FARM: 14541

=== Checking device: /dev/sdf ===
SMART: 3878
FARM: 3878

=== Checking device: /dev/sdg ===
SMART: 1948
FARM: 1948

=== Checking device: /dev/sdh ===
SMART: 14543
FARM: 14543

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | 64GB 6000Mhz RAM | Samsung CRG49"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
w0ndersp00n schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:39:
Het was even gedoe, maar ik heb de schijven teruggebracht naar Megekko en ze hebben netjes het volledige aankoopbedrag teruggestort.
Vervelende situatie, ook voor Megekko natuurlijk, maar had liever gezien dat ze dit proactiever en klantvriendelijker hadden opgepakt. Laten we hopen dat als ik over 5 jaar vervangende schijven bij ze bestel, dat dit dan ook echt nieuwe zullen zijn O-)
Bij mij blijkt mijn Seagate Exos X16 16TB gebruikt te zijn geweest en niet nieuw: 24676 uren Power on Hours. Ik zit nog in mijn 30 dagen maar moet snel zijn want het is bijna afgelopen. Ik denk dat ik ook maar ga proberen om het uit mijn systeem te halen en op te sturen naar Megekko en mijn €256 terug te krijgen. Ik neem dan later wel weer een andere schijf.

Ik denk dat dit te risicovol is. Ik heb voor een nieuwe ongebruikte schijf betaald. Wat kunnen de gevolgen zijn als ik het behoud als schijf en er is geen garantie voor hoe lang dit nog goed blijft?

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 12-02-2025 02:03 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Ik had vroeger hotspares die bad sectors ontwikkelden... werd niet naar geschreven maar omdat ze draaien en op de achtergrond periodiek SMART tests doen wordt er wel degelijk gebruik gemaakt van de schijven.
Het is dus niet alleen een stapel platters die rondjes draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hah, zie ook het Het grote 'klaag hier over post- en pakketbezorging' topic. Mijn zending van Seagate Exos (4) was zoekgeraakt tijdens levering.
Na bijna een maand onderzoek komen ze tot de conclusie dat een pakket van 1000,- onbeheerd bij de voordeur achterlaten geen goed idee was en de problemen met Seagate in overweging nemende bieden ze me creditering aan.

Op zoek naar nieuwe disks dan maar. Ik denk dat het Toshiba's worden... Even geen Seagate meer voor mij.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:09
Had ik graag willen zien, maar:
Je hebt geen toegang tot dit forum
Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)
Edit: Laat maar, blijkbaar heb ik "Huiskamer-toegang" nodig. Hoeft niet wat mij betreft 8)

[ Voor 19% gewijzigd door gerritjan op 12-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

gerritjan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Had ik graag willen zien, maar:

[...]
FLCR (Forum Locked, Couldn't Read):
Nog voor dit alles schijven besteld, door DHL bij de voordeur achtergelaten en niet door mij aangetroffen.
Na wat heen en weer besluit de leverancier om mij, in verband met de problemen rond de Seagate schijven, een creditering aan te bieden.
Daarvoor gegaan, dus...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-08 21:20
In september 2024 had ik ook een Seagate Exos X18 16TB hardeschijf besteld en toevallig door omstandigheden ongebruikt op de plank laten liggen.

De smart statistieken geven 0 uur aan en FARM 17601 uur, nogal een verschil. Mijn exemplaar was geproduceerd op 16 november 2021 en gekocht bij My Media Center, heb ze net een mail gestuurd.

Fijn dat dit gedeeld en gepubliceerd op Tweakers.net is anders had ik nu een dubieuze schijf in mijn gloed nieuwe NAS zitten _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door WiebeV op 12-02-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Het is mij gelukt om zelf de harde schijf Seagate EXOS X16 16TB uit mijn computer te halen. Gelukkig zit ik nog onder de 30-dagen. Het ging makkelijker dan ik gedacht had om de harde schijf eruit te halen. Ik wil mijn geld terug en ik ga waarschijnlijk voor een Toshiba 16TB €289 (deze was nog €279 toen ik voor EXOS X16 16TB koos)

Mijn 16TB zat op een bracket vast geschroefd in mijn Fractal Design Define 7.

De EXOS X16 16TB komt van 13 juli 2021!

Ik heb mijn EXOS X16 16TB €256 betaald en nu krijg ik voor €259 een Toshiba 14TB.

Ik vind het te risicovol om de EXOS X16 16TB te behouden met 24676 uren.

[ Voor 26% gewijzigd door Van der Berg op 12-02-2025 16:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:55
net in overleg met My Media Center er maar voor gekozen om de disk om te ruilen voor een 20TB toshiba mg10. (tegen kleine bijbetaling)

Erg meegaand en met veel begrip, wat mij betreft goeie service!
ze sturen de disk ook eerst toe zodat ik kan rebuilden, en dan kan ik de andere terug sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door furian88 op 12-02-2025 15:05 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!
furian88 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:53:
net in overleg met My Media Center er maar voor gekozen om de disk om te ruilen voor een 20TB toshiba mg10.

Erg meegaand en met veel begrip, wat mij betreft goeie service!
ze sturen de disk ook eerst toe zodat ik kan rebuilden, en dan kan ik de andere terug sturen.
Heel netjes. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
heb er nog maar even bij gezet, het is tegen een kleine bijbetaling ;) prijs verschil was natuurlijk wat groter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
@furian88 ik mis de shopreview, want dit is wel een beoordeling waard:
https://tweakers.net/shopreview/schrijven/8294/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
furian88 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:06:
[...]

heb er nog maar even bij gezet, het is tegen een kleine bijbetaling ;) prijs verschil was natuurlijk wat groter..
Spreekt voor zich, je gaat naar een iets grotere hard disk.
Maar toch netjes dat je kan rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
je hebt helemaal gelijk, bij deze dan ook maar gedaan 8) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 11:42

mjl

Ugh

Even een update, na bijna een week geen reactie even gebeld met CreoServer (na een chat in de bol.com app, waar het vooral een botte doorverwijzing was naar hun onderaannemer). Aardige jongen aan de lijn die me weer van een kastje naar een muur gestuurd heeft, eerst hard beweren dat het bij bol ligt, na aandringen en uitleggen dat ik door bol al 2x naar creoserver ben doorverwezen moet ik mailen met de sales afdeling met de gegevens van de bestelling bij bol. Maar gedaan, ze krijgen nog 1 kans voordat de rechtsbijstand er naar mag gaan kijken.

De NAS nog eens uit gezet en 1 van de schijven bekeken. DOM 28JUL2018 zo oud heb ik ze in het topic nog niet langs zien komen … ook DOM dat ik daar niet naar gekeken heb bij levering…. Ze werden verkocht als nieuw maar heeel klein staat er refurbished op het label… 🤢

[ Voor 5% gewijzigd door mjl op 12-02-2025 15:50 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjl schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:48:
Even een update, na bijna een week geen reactie even gebeld met CreoServer (na een chat in de bol.com app, waar het vooral een botte doorverwijzing was naar hun onderaannemer). Aardige jongen aan de lijn die me weer van een kastje naar een muur gestuurd heeft, eerst hard beweren dat het bij bol ligt, na aandringen en uitleggen dat ik door bol al 2x naar creoserver ben doorverwezen moet ik mailen met de sales afdeling met de gegevens van de bestelling bij bol. Maar gedaan, ze krijgen nog 1 kans voordat de rechtsbijstand er naar mag gaan kijken.

De NAS nog eens uit gezet en 1 van de schijven bekeken. DOM 28JUL2018 zo oud heb ik ze in het topic nog niet langs zien komen … ook DOM dat ik daar niet naar gekeken heb bij levering…. Ze werden verkocht als nieuw maar heeel klein staat er refurbished op het label… 🤢
Wauw dat is oud, het speelt dus al langer. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:01
Hell-Slave schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Voor iemand die alleen naar de productiedatum kan kijken is zo'n woord refurbished op het label natuurlijk een moeilijk te begrijpen concept :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Voor mij is het einde verhaal. Ik heb het geretourneerd. Heel bizarre praktijken en hopelijk horen wij nog hier iets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
*knip* doe eens normaal

[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 12-02-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

*knip* doe eens normaal

[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 12-02-2025 19:59 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip* doe eens normaal

[ Voor 88% gewijzigd door br00ky op 12-02-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:01
Tuurlijk joh.... deze fraude gaat over het resetten van de SMART data en dan als nieuw verkopen, nergens anders over.

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 12-02-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

*knip* doe eens normaal

[ Voor 100% gewijzigd door br00ky op 12-02-2025 20:00 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

TweakGP schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Tuurlijk joh.... deze fraude gaat over het resetten van de SMART data en dan als nieuw verkopen, nergens anders over.
Hoofdzakelijk wel, maar natuurlijk mag er ook een stapje naar links of rechts gemaakt worden.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TweakGP schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Je heb helemaal gelijk, goed zo.

[ Voor 24% gewijzigd door Hell-Slave op 12-02-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Nu dit achter mij is heb Ik besloten om voorlopig geen Seagate meer te kopen. Ik ben heel bang dat er weer zo'n iets kan nu met Seagate. Al heb ik een externe 8TB Seagate die het goed doet uit 2021.

Ik heb besloten om deze te kopen: Toshiba MG10 20TB 3.5" SATA III MG10ACA20TE voor €355

Ik wacht waarschijnlijk nog 1 weekje totdat mijn EXOS is ontvangen en alles verwerkt is.

De 20TB ga ik weer zelf inbouwen

[ Voor 36% gewijzigd door Van der Berg op 12-02-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Van der Berg schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:35:
Nu dit achter mij is heb Ik besloten om geen Seagate te kopen. Ik ben heel bang dat er weer zo'n iets kan nu met Seagate. Al heb ik een externe 8TB Seagate die het goed doet uit 2021.

Ik heb besloten om deze te kopen: Toshiba MG10 20TB 3.5" SATA III MG10ACA20TE voor €355

Ik wacht waarschijnlijk nog 1 weekje totdat mijn EXOS is ontvangen en alles verwerkt is.

De 20TB ga ik weer zelf inbouwen
Let wel op dat de DOM niet te oud is. :9
Het inbouwen is niet moeilijk, schroefjes niet te strak aandraaien.
Stekkers voorzichtig aansluiten ze kunnen afbreken, daarom altijd als laatste aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Hell-Slave schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Let wel op dat de DOM niet te oud is. :9
Het inbouwen is niet moeilijk, schroefjes niet te strak aandraaien.
Stekkers voorzichtig aansluiten ze kunnen afbreken, daarom altijd als laatste aansluiten.
Kan ik dat ook straks weer controleren op de 20TB?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05
Van der Berg schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:35:
Nu dit achter mij is heb Ik besloten om geen Seagate te kopen. Ik ben heel bang dat er weer zo'n iets kan nu met Seagate. Al heb ik een externe 8TB Seagate die het goed doet uit 2021.
Seagate maakt het juist inzichtelijk, andere merken niet.
Dus omdat iedereen opgelicht is door een persoon, mag de fabrikant niets meer verkopen? Snap het gevoel, maar vind het wel krom.

Ik zou Seagate juist niet afschrijven, als je maar (net als bij andere merken) een recente nieuwe schijf krijgt.
En twijfel je daaraan, Seagate heeft "toevallig" daar als enige fabrikant een tool voor...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Linken naar pagina-nr is niet handig daar niet iedereen hetzelfde aantal posts per pagina heeft ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Van der Berg schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:00:
[...]

DOM staat gewoon op het label ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
MeesKees21 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:17:
[...]

DOM staat gewoon op het label ;)
en controleer de warranty bij toshiba zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

furian88 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:19:
[...]

en controleer de warranty bij toshiba zelf.
Ook ja! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Van der Berg schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:00:
[...]

FARM kan je niet controleren met Toshiba want die hebben dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Hell-Slave schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Ja ik heb wel de smart waarden gecheckt nadat deze de NAS in ging (moest ook wel vlot want de RAID5 was degraded vanwege een defecte schijf dus niet veel aandacht aan het label gegeven), maar die waren natuurlijk prima …. Best een verschil 0 of 35000+ uren… de andere schijf was een cold spare welke ik mid december in gebruikt genomen heb om een schijf te vervangen die wat SMART vlaggetjes begon te krijgen. Wordt straks weer 2x een rebuild, iets waar ik toch altijd maar hoop dat er niet ook een andere schijf de geest geeft vanwege de extra stress die dat geeft over een 72 uur continu rammelen..

Nog even de factuur bekeken, daar stond ook expliciet ‘New’ bij en niet refurbished (hoewel ze daar blijkbaar gespecialiseerd in zijn, dus dan verwacht je dat ze dit wel opgepikt zouden mogen hebben).

Maar of dit al langer speelt, in iedergeval waren ze begin vorig jaar al in de verkoop, wellicht was ik een van de eerste en een nog oudere batch gekregen.

[ Voor 18% gewijzigd door mjl op 12-02-2025 19:15 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjl schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:12:
[...]

Nog even de factuur bekeken, daar stond ook expliciet ‘New’ bij en niet refurbished (hoewel ze daar blijkbaar gespecialiseerd in zijn, dus dan verwacht je dat ze dit wel opgepikt zouden mogen hebben).
Ik denk dat je de volgende keer wel beter op het label kijkt? :P

[ Voor 8% gewijzigd door Hell-Slave op 12-02-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Hell-Slave schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Ik denk dat je de volgende keer wel beter op het label kijkt? :P
Ik denk wel meer in deze draad 🤣 vooral het algeheel vertrouwen in leveranciers is geschaad.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik ben gewoon voorlopig bang dat het opnieuw kan gebeuren tot ze weten wat er aan hand is hier en wie er achter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Van der Berg schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:44:
Ik ben gewoon voorlopig bang dat het opnieuw kan gebeuren tot ze weten wat er aan hand is hier en wie er achter zit.
Als de DOM in 2023 of 2024 valt, heb je daar weinig kans op, dus altijd smart en farm checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeesKees21 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Als de DOM in 2023 of 2024 valt, heb je daar weinig kans op, dus altijd smart en farm checken.
Tenzij je iets anders hebt dan Seagate want dan kan je FARM niet checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Of van de schijven na 2021 is de FARM wel aan te passen, en hebben ze het nu met een nieuw label "sluitend"...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Hell-Slave schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Tenzij je iets anders hebt dan Seagate want dan kan je FARM niet checken.
Klopt, WD, Toshiba en HGST zullen het niet ondersteunen, dus je kan beter ergens anders een Seagate bestellen en dan zowel smart als farm checken, een goede indicator is de DOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

tjanssen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:50:
Of van de schijven na 2021 is de FARM wel aan te passen, en hebben ze het nu met een nieuw label "sluitend"...
Dat is een aanname, volgens mij is dat nog niet bewezen :/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gerritjan
raymondw schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:01:
Ik zou Seagate juist niet afschrijven, als je maar (net als bij andere merken) een recente nieuwe schijf krijgt.
En twijfel je daaraan, Seagate heeft "toevallig" daar als enige fabrikant een tool voor...
Grappig inderdaad dat mensen hier roepen "nooit meer Seagate", terwijl ik het tegenovergestelde denk. Seagate heeft hier, voor zover nu bekend, geen enkele schuld aan en bovendien hebben ze als enige een tool waarmee je de echte draaiuren kunt achterhalen.

Bij alle schijven die je koopt, check:
- Fysieke beschadigingen
- De garantiestatus bij de fabrikant
- Date of manufacturing (DOM, MFG) op de sticker
- Smart- en FARM-status en draaiuren

[ Voor 14% gewijzigd door gerritjan op 12-02-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
MeesKees21 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:53:
[...]

Dat is een aanname, volgens mij is dat nog niet bewezen :/
Dat is zeker een aanname. Maar het feit dat een schijf met een sticker waarop een productie datum uit 2025 staat icm kloppende FARM uren veilig zou zijn, is ook zeer zeker een aanname. Zeker zolang dit alles niet bevestigd is dit Seagate zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

tjanssen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Dat is zeker een aanname. Maar het feit dat een schijf met een sticker waarop een productie datum uit 2025 staat icm kloppende FARM uren veilig zou zijn, is ook zeer zeker een aanname. Zeker zolang dit alles niet bevestigd is dit Seagate zelf.
Kleine kans dat je die nu al gaat vinden, misschien over een maand of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
MeesKees21 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:45:
[...]

Kleine kans dat je die nu al gaat vinden, misschien over een maand of 2.
Ik zag inderdaad dat ik 2025 zei, bedoelde eigen 2023 of 2024. Maar je begrijpt mijn punt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

tjanssen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:47:
[...]

Ik zag inderdaad dat ik 2025 zei, bedoelde eigen 2023 of 2024. Maar je begrijpt mijn punt. :P
Ik snap je heel goed, maar reageer op jouw tekst! ;)

Ik denk, maar kan er naast zitten natuurlijk, dat ze die schijven zo snel mogelijk gedumpt hebben. In het hele topic ben ik nog geen bericht tegengekomen die dat meldt, wel van voor 2021 :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
MeesKees21 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:52:
[...]

Ik snap je heel goed, maar reageer op jouw tekst! ;)

Ik denk, maar kan er naast zitten natuurlijk, dat ze die schijven zo snel mogelijk gedumpt hebben. In het hele topic ben ik nog geen bericht tegengekomen die dat meldt, wel van voor 2021 :Y
Er reageren genoeg mensen dat ze een schijf uit 2024 hebben die "goed" is. Maar je hebt gelijk, is allemaal speculatie... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

tjanssen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Er reageren genoeg mensen dat ze een schijf uit 2024 hebben die "goed" is. Maar je hebt gelijk, is allemaal speculatie... _/-\o_
Dat kan best en zolang er geen ander bewijs is, ga ik er van uit dat de schijven goed zijn. Aan de andere kant, beiden punten zijn speculatie totdat er duidelijk bewijs is, oftewel, onschuldig tot bewezen schuldig.

Misschien ben ik (te) naïef en jij (te) wantrouwig, wie zal het zeggen? :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
MeesKees21 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:23:
[...]

Misschien ben ik (te) naïef en jij (te) wantrouwig, wie zal het zeggen? :$
Zo is het maar net. Time will tell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Wat is überhaupt de waarde van een harde schijf die al 35.000+ uren gedraaid heeft? In mijn ogen is zoiets volledig afgeschreven…

-------

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
nascompares heeft er ook een uitgebreid artikel aan gewijd
https://nascompares.com/2...-right-now-its-important/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
mjl schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:57:
Wat is überhaupt de waarde van een harde schijf die al 35.000+ uren gedraaid heeft? In mijn ogen is zoiets volledig afgeschreven…
Zo lang ze geen errors geeft wil ik er gerust nog 50% voor betalen

• DjoeC
Dat artikel suggereert (mijns inziens terecht!) dat vrijwel zeker ook WD, Toshiba, HGST getroffen zullen zijn. Alleen lijkt er geen (bekende) manier om dat te controleren.

En zoals al eerder in de thread aangegeven: Seagate reset de FARM data bij refurbished, ik vermoed dat deze "handelaren" momenteel druk op zoek zijn naar hoe zij dat ook kunnen doen.
Mooi uitgebreid artikel, jammer dat Tweakers hier niet mee kwam.

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

DjoeC schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Dat artikel suggereert (mijns inziens terecht!) dat vrijwel zeker ook WD, Toshiba, HGST getroffen zullen zijn. Alleen lijkt er geen (bekende) manier om dat te controleren.

En zoals al eerder in de thread aangegeven: Seagate reset de FARM data bij refurbished, ik vermoed dat deze "handelaren" momenteel druk op zoek zijn naar hoe zij dat ook kunnen doen.
Uiteraard is het niet uitgesloten dat ook de andere merken getroffen zijn. Iedereen die ik ken, gebruikt harddisks van verschillende merken. De ene keer is merk a goedkoop en volgende week is dat merk b voor dezelfde capaciteit en dan is de kans groot dat je een mix krijgt. Het nadeel is alleen dat de andere merken zich niet zo makkelijk laten controleren als Seagate ;)

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

*knip* laten we er geen slowchat topic van maken aub

[ Voor 87% gewijzigd door br00ky op 13-02-2025 11:16 ]

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

*knip* commentaar op moderatie mag via DM

[ Voor 83% gewijzigd door br00ky op 13-02-2025 12:03 ]

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kudo's voor Megekko, de retour is netjes verwerkt en terugbetaling ontvangen.
Voorlopig toch maar even geen Seagate meer aanschaffen totdat dit probleem over lijkt.

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

bluewalk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:18:
Kudo's voor Megekko, de retour is netjes verwerkt en terugbetaling ontvangen.
Voorlopig toch maar even geen Seagate meer aanschaffen totdat dit probleem over lijkt.
Of gewoon geen X16 schijven aanschaffen, dat is de Seagate serie waar het hoofdzakelijk om draait.

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 12:17
Kleine update over Megekko: Ze hebben niet meer gereageerd op mijn laatste mails.

Beide schijven, zowel de Chinese die ik eerst ontvangen had, als de tweede die ik gewoon binnen de termijn van 30 dagen retour heb gestuurd worden gecrediteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
inmiddels de toshiba binnen, mfd 2024-10-07 :)

• blibby1
Wow deze site heeft wel echt een cookie wall met een record aantal aan vinkjes "Legitimate interest" die je uit kan zetten. Ik ben gestopt met er doorheen scrollen. Zijn er wel een paar 100.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

MeesKees21 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Of gewoon geen X16 schijven aanschaffen, dat is de Seagate serie waar het hoofdzakelijk om draait.
Die van mij zijn X12 dus het speelt al langer (gemaakt in 2018, 4 jaar in productie geweest en dus 1,5 jaar ergens gelegen voordat ze omgekat zijn en weer doorverkocht).

Op basis van de DOM, aanschaf datum en de SMART en FARM waarden zouden we een interessante analyse kunnen doen hoe het een en ander verlopen is, wellicht in 2023 1 grote scam met schijven tussen ~ 2018-2021 die 3 tot 4+ jaar in een server hebben gehangen en opgekocht zijn en sindsdien via allerlei kanalen op de markt gekomen zijn. Wellicht al gedaan elders?

Ik ga van het weekend de labels van mijn Toshiba schijven ook eens nalopen…. Die waren ook ‘in de aanbieding’.

-------

mjl schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:06:
[...]
Ik ga van het weekend de labels van mijn Toshiba schijven ook eens nalopen…. Die waren ook ‘in de aanbieding’.
Je zou bijna vrezen voor het ergste... :X

• ENTXawp
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-08 15:15
Ik heb alleen 20TB schijven van seagate gekocht de laatste 2 jaar, de jongste zijn nog geen 8 maanden oud maar deze lijken allemaal correct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDNCtq8O4ZFUxvklHYLY2eZOMVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a0BeSQGINHiMGdYAonfGfZ2q.png?f=user_large

Heb toch maar even voor de zekerheid al mijn Seagate schijven nagelopen (8/10TB) maar deze zijn ook allemaal juist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6lYgak55risAowCd7palILkQso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qYc9VeOCceBLeJ5DluyIzKWT.png?f=fotoalbum_large

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

mjl schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Die van mij zijn X12 dus het speelt al langer (gemaakt in 2018, 4 jaar in productie geweest en dus 1,5 jaar ergens gelegen voordat ze omgekat zijn en weer doorverkocht).

Op basis van de DOM, aanschaf datum en de SMART en FARM waarden zouden we een interessante analyse kunnen doen hoe het een en ander verlopen is, wellicht in 2023 1 grote scam met schijven tussen ~ 2018-2021 die 3 tot 4+ jaar in een server hebben gehangen en opgekocht zijn en sindsdien via allerlei kanalen op de markt gekomen zijn. Wellicht al gedaan elders?

Klopt, dat had je eerder in dit topic aangegeven. Het was echter wel de enige melding tot nu toe, terwijl de meldingen over schijven uit 2021 (X16) veelvoudig waren. Daarmee beweer ik niet dat er niets aan de hand is met voorgaande series, want dat is zeker mogelijk. Tot nu toe is er geen enkele foute meldingen van schijven uit de jaren 2023/24. Ook daarvan zal ik niet met 100% zekerheid beweren dat er niets fout mee kan zijn, al is daar, tot nu toe geen enkel bewijs voor, dat Seagate niet het enige merk zal zijn met dit euvel, daar ben ik wel zo goed als zeker van, dat zou niet logisch zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gixslayer
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-09 08:47
Na een dag of 5 oponthoud door DHL heeft Megekko zojuist mijn order gecrediteerd. Had natuurlijk liever vervangende schijven gehad, maar blijkbaar is dat lastig aangezien ze opmerken "vervangende exemplaren hebben hetzelfde probleem".

Gezien de beschikbaarheid/prijzen van de Exos nu ga ik denk ik dan maar voor de Toshiba MG08. Blijft allemaal een duur en tijdrovend grapje zo, maar ben gelukkig van die sjoemel-schjijven af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haaspaas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-07 15:31
Megekko heeft de x16 schijven eindelijk uit hun aanbod gehaald. Ik heb nog geen communicatie ontvangen over een eventuele oplossing dus ik vrees binnenkort denk ik toch te moeten retourneren. Ik had ergens gehoopt op een schikking in de vorm van gedeeltelijke restitutie om de moeite te besparen van het migreren van de data, maar ik heb er weinig vertrouwen in.

Ik overweeg ter vervanging x24 seagate schijven aan te schaffen. Die zijn tenminste nog niet lang genoeg beschikbaar om al 3 jaar in een cryptofarm te draaien.

• w0ndersp00n
Het lijkt erop dat bijna alle reputabele webshops de 16TB versie van de Exos X16 niet meer aanbieden. Dus dat betekend dat de kans op nieuwe gedupeerden met deze specifieke schijf een stuk kleiner is.

Zelf tevreden met de X24. Ik had bewust voor de X16 gekozen omdat ik er al twee van had en die gewoon hun ding blijven doen en uit de Backblaze statistieken ook blijkt dat ze erg betrouwbaar zijn. Hopelijk dat dit met de X24 weer nog wat beter is.

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

w0ndersp00n schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:18:
Het lijkt erop dat bijna alle reputabele webshops de 16TB versie van de Exos X16 niet meer aanbieden. Dus dat betekend dat de kans op nieuwe gedupeerden met deze specifieke schijf een stuk kleiner is.

Zelf tevreden met de X24. Ik had bewust voor de X16 gekozen omdat ik er al twee van had en die gewoon hun ding blijven doen en uit de Backblaze statistieken ook blijkt dat ze erg betrouwbaar zijn. Hopelijk dat dit met de X24 weer nog wat beter is.
De prijzen zullen wel flink omhoog gaan vrees ik dan. Ik hoop echt dat Creoserver mij gewoon nieuwe exemplaren aanbied (of echte refurbished schijven met de juiste 5 jaar garantie), geld terug en dan nieuwe kopen gaat voor mij een flinke duit extra kosten.

Net even gekeken, een x24 is net niet 2x zo duur als de x12 van 12TB die ik destijds kocht 🤯 de goedkoopste (ironwolfpro) is zo’n 40 euro duurder…

[ Voor 8% gewijzigd door mjl op 14-02-2025 00:13 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
If it seems too good to be true it usually is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Ben(V) schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:20:
If it seems too good to be true it usually is.
0.16/0.17 ct/gb was een hele normale prijs in die periodes.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ndersp00n
Ik heb de 16TB X16 schijven in 2021 gekocht voor 320 euro. De 16TB Exos X24 heb ik van de week voor 350 euro gekocht. Dus ja, iets duurder, maar ik heb niet het idee dat de schijven enorm in prijs gestegen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

w0ndersp00n schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:28:
Ik heb de 16TB X16 schijven in 2021 gekocht voor 320 euro. De 16TB Exos X24 heb ik van de week voor 350 euro gekocht. Dus ja, iets duurder, maar ik heb niet het idee dat de schijven enorm in prijs gestegen zijn.
In 2021 waren ze ook nog een stuk duurder uiteraard :) 3 jaar later was zo ongeveer de uitverkoop :) en nu wel duidelijk waarom …

Ik heb mijn 12TB schijven ergens in februari vorig jaar gekocht meen ik, ze zijn het afgelopen jaar flink duurder geworden.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
gixslayer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:00:
Na een dag of 5 oponthoud door DHL heeft Megekko zojuist mijn order gecrediteerd. Had natuurlijk liever vervangende schijven gehad, maar blijkbaar is dat lastig aangezien ze opmerken "vervangende exemplaren hebben hetzelfde probleem".

Gezien de beschikbaarheid/prijzen van de Exos nu ga ik denk ik dan maar voor de Toshiba MG08. Blijft allemaal een duur en tijdrovend grapje zo, maar ben gelukkig van die sjoemel-schjijven af.
Zie mijn eerdere berichten: check bij de MG08 ook maar goed op productiedatum en gebruikssporen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Orky Rulez schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Zie mijn eerdere berichten: check bij de MG08 ook maar goed op productiedatum en gebruikssporen
Voorlopig bij iedere schijf die je aanschaft maar even doen, tenzij de schijf kort op de markt is.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• furian88
MeesKees21 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:31:
[...]

Voorlopig bij iedere schijf die je aanschaft maar even doen, tenzij de schijf kort op de markt is.... ;)
dat was mijn gedachte ook idd! ik durfde de gok niet te nemen om een mg08 te kopen. dus dan maar een duurdere mg10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gixslayer
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-09 08:47
Orky Rulez schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Was natuurlijk al weer vergeten daglimiet op tijd op te hogen, dus heb nog niet besteld. Is inderdaad wel een zorg, en nijg nu toch wel om voor de MG10 te gaan. Wel stukie duurder, maar prijs/TB is dan wel weer iets scherper. Ben helemaal klaar met alle toestanden en zit nu al een tijdje zonder secundaire backup, dus dan maar voor het hopelijk zekere gaan.

Had gehoopt op een GPU upgrade dit jaar, maar met deze Nvidia toestanden wordt het maar weer een jaartje/generatie uitstellen. Dan maar iets budget verschuiven naar meer storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Moet zeggen dat ik mijn schijven gekocht heb met label refurbish en dit in batch van 3 en batch van 4 schijven bij dezelfde verkoper.
Mijn eigen power-on hours zijn ongeveer 5700.
Valt mij op dat 1 schijf eigenlijk geen SMART reset heeft gehad. Maar ook dat sdd als enige veel minder spindle hours heeft tov power on hours.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sda  9 Power_On_Hours          0x0032   063   063   000    Old_age   Always       -       32546
                Power on Hours: 32547
                Spindle Power on Hours: 577863294986
sdb  9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5440
                Power on Hours: 29324
                Spindle Power on Hours: 515214634705
sdc  9 Power_On_Hours          0x0032   093   093   000    Old_age   Always       -       6927
                Power on Hours: 32693
                Spindle Power on Hours: 515214638167
sdd  9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5440
                Power on Hours: 16129
                Spindle Power on Hours: 5439
sde  9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5442
                Power on Hours: 41217
                Spindle Power on Hours: 577863303656
sdf  9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5440
                Power on Hours: 37196
                Spindle Power on Hours: 577863299632
sdg 9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5709
                Power on Hours: 30593
                Spindle Power on Hours: 389917313355

Eerst regel is smartctl -a /dev/sdx, de 2 regels eronder is met farm optie.
Gaat hier om ST12000NM0127 disk maar wederom gekocht met label refurbished. En daar was de prijs ook naar ;)
De spindle power on hours zijn langer dan de mens op aarde loopt dus die value is een beetje vreemd al zeg ik het zelf 8)7

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
The-Source schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:41:
Moet zeggen dat ik mijn schijven gekocht heb met label refurbish en dit in batch van 3 en batch van 4 schijven bij dezelfde verkoper.
Mijn eigen power-on hours zijn ongeveer 5700.
Valt mij op dat 1 schijf eigenlijk geen SMART reset heeft gehad. Maar ook dat sdd als enige veel minder spindle hours heeft tov power on hours.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sda  9 Power_On_Hours          0x0032   063   063   000    Old_age   Always       -       32546
                Power on Hours: 32547
                Spindle Power on Hours: 577863294986
sdb  9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5440
                Power on Hours: 29324
                Spindle Power on Hours: 515214634705
sdc  9 Power_On_Hours          0x0032   093   093   000    Old_age   Always       -       6927
                Power on Hours: 32693
                Spindle Power on Hours: 515214638167
sdd  9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5440
                Power on Hours: 16129
                Spindle Power on Hours: 5439
sde  9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5442
                Power on Hours: 41217
                Spindle Power on Hours: 577863303656
sdf  9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5440
                Power on Hours: 37196
                Spindle Power on Hours: 577863299632
sdg 9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       5709
                Power on Hours: 30593
                Spindle Power on Hours: 389917313355

Eerst regel is smartctl -a /dev/sdx, de 2 regels eronder is met farm optie.
Gaat hier om ST12000NM0127 disk maar wederom gekocht met label refurbished. En daar was de prijs ook naar ;)
De spindle power on hours zijn langer dan de mens op aarde loopt dus die value is een beetje vreemd al zeg ik het zelf 8)7
hoe je het went of keert, je schijven hebben behoorlijk veel uren gedraaid..
als jij aangeeft 5700 van jezelf gedraait dan zit er 1 bij die al meer dan 35.000 uur gemaakt heeft en 1 met 32.000 de rest is dan enigszins te begrijpen..
ik hoop voor je dat de prijs daar naar was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
supersnathan94 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:38:
[...]

Maar je hebt 7.4 nodig ;)

7.3 is overigens alles behalve "recent" ondertussen.
Het is maar wat je oud noemt. 3 jaar is niets in LTS kringen.

Ja, je hebt altijd van die mensen die willen graag een rolling release OS gebruiken. Dat vinden ze fantastisch. Ik vind dat ook fantastisch. Want ze zijn dan gratis QA / beta tester voor mij. Dus blijf dat doen!

Dan gebruik ik ondertussen stabiele software en wat trucjes om, als het nodig is, een nieuwer pakket (tijdelijk) te draaien.

Wel graag dat rolling gedoe (je kunt ook gewoon Debian Testing of Unstable gebruiken) op jullie eigen systeempjes en niet die waar ik ook op moet werken :Y) maar dat heb ik ook nog niet meegemaakt. Enkel LTS varianten.

Backports is al genoemd, dat werkt op Debian.

https://builds.smartmontools.org/ hier kun je ook gewoon CI binaries downloaden, voor diverse OSen.

https://nixos.org met Nix (Nixpkgs) kun je ook de allernieuwste software draaien, bovenop je LTS spul. De paths zijn zelfs op ieder OS hetzelfde, ongeacht welk OS dat is.

https://brew.sh Homebrew (Linuxbrew) werkt ook gewoon.

En dan hebben we het nog niet gehad over OCI (Docker, Podman, LXC, ...)

Waar hebben we het dus over? Non-issue.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:09

v8power67

Psn: Mausosaurus

Heb na lezen van wat berichten ook de schijf even gecontroleerd had de schijf op 20 januari besteld voor geloof 256 euro. Ben absoluut niet thuis in werken met powershell enz. Maar is uiteindelijk gelukt te vinden hoeveel de x16 16tb had gedraait. 23190 uur.. dus net een mail naar megekko gestuurd. Effe kijken wat ze doen, want staat wel al bijna 10tb data op en heb geen andere schijven van dit formaat... Hopen dat ze mee willen werken met eerst een nieuwe sturen.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
v8power67 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:13:
Heb na lezen van wat berichten ook de schijf even gecontroleerd had de schijf op 20 januari besteld voor geloof 256 euro. Ben absoluut niet thuis in werken met powershell enz. Maar is uiteindelijk gelukt te vinden hoeveel de x16 16tb had gedraait. 23190 uur.. dus net een mail naar megekko gestuurd. Effe kijken wat ze doen, want staat wel al bijna 10tb data op en heb geen andere schijven van dit formaat... Hopen dat ze mee willen werken met eerst een nieuwe sturen.
Waarschijnlijk ook DOM van 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:09

v8power67

Psn: Mausosaurus

Hell-Slave schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Waarschijnlijk ook DOM van 2021?
Owh dat heb ik niet gecontroleerd. Was al een heel gedoe voor me om uiteindelijk die power on time te vinden :P Zal even kijken of ik het kan vinden.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
v8power67 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:27:
Owh dat heb ik niet gecontroleerd. Was al een heel gedoe voor me om uiteindelijk die power on time te vinden :P Zal even kijken of ik het kan vinden.
Staat gewoon op het label
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste