Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Dennism schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:02:
@dcm360 Voor zover ik het begrijp wordt Megekko voornamelijk door het slijk gehaald op dit moment omdat ze volgens meerdere deelnemers aan het topic niet per direct gestopt zijn met leveren, maar zelfs na de verklaring van de directeur door zijn gegaan met het verkopen en uitleveren van deze schijven.

Wat mij betreft mag daar, als die berichtgeving inderdaad klopt, best wat verontwaardiging tegenover staan. Omdat dit op zijn minst de schijn heeft van de casus niet serieus te nemen en bijvoorbeeld lijkt op gokken dat de klant (of een deel van de klanten) niet op de hoogte is van dit schandaal om zo op die manier (een deel van) de schijven alsnog de markt op te krijgen en zo minder schade te lijden, mogelijk ten koste van de consument die nietsvermoedend die schijf (of schijven) gaat gebruiken en misschien door de ouderdom wel tegen dataverlies aan loopt.
En dat is dus iets waar ik de schijt van krijg. Je weet wat er aan de hand is, maar je gaat gewoon door met leveren en ja, er zullen hier benadeelden vallen, want niet iedereen zal er van af weten of veel te laat. Op deze manier wil je gewoon zoveel mogelijk geld binnenharken als een rupsje-nooit-genoeg. Dat zegt natuurlijk heel veel over de mentaliteit van Megekko en zal ze zeker schade doen in de toekomst, want zo verspil je wel het vertrouwen wat je hebt van de consument. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard zoals het speekwoord luidt.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:48
dcm360 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:12:

Dat is een mogelijke lezing, een andere optie is dat de 'slechte' schijven verstopt zijn in batches met 'goede' schijven, en dat Megekko dacht weg te komen met een (geslaagde) steekproef. Net zo goed speculatie overigens als het standpunt dat ze hun klanten proberen op te lichten.
Dit zou voor mij ook gewoon vallen onder het niet serieus nemen van het probleem wat ik al aanhaalde, dat hoeft niet direct over kwade bedoelingen te gaan, maar het laat imho wel zien dat het niet de focus heeft bij ze dat een probleem van deze grootte (het lijkt immers nog altijd groter te worden wereldwijd) zou moeten verdienen qua aandacht van alle betreffende partijen in het kanaal.

Immers het minste wat je mijn inziens mag (en moet) verwachten als klant is dat een shop / distributeur of andere partij in het kanaal dat men tijdelijk de verkoop stopt van het getroffen product, direct de complete voorraden controleert en pas daarna de verkoop weer hervat. Nu is Megekko een wat grotere shop, maar die zullen normaliter ook geen duizenden van deze al enigzins verouderde schijven (lees: zijn bij Seagate al opgevolgd door de X18, 2X18 en de X24 series) meer op voorraad hebben, waardoor zo'n controle zeer snel (lees misschien enkele uren) uitgevoerd moet kunnen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennism op 09-02-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Een heel lullig tegenantwoord: een winkel heeft ook rechten. De consument heeft geen recht op een oplossing per directe ommegaande, de winkel heeft het recht om enige tijd te besteden aan een oplossing die voldoet. Een redelijke hoeveelheid geduld lijkt tegenwoordig alleen niet meer te bestaan (om maar eens aan te haken op het vroeger was alles beter wat hier al eerder langskwam).
Dat is helemaal prima maar dan bestel ik voortaan wel ergens anders, want dat recht heb ik nog altijd op zak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

[...]

Een heel lullig tegenantwoord: een winkel heeft ook rechten. De consument heeft geen recht op een oplossing per directe ommegaande, de winkel heeft het recht om enige tijd te besteden aan een oplossing die voldoet. Een redelijke hoeveelheid geduld lijkt tegenwoordig alleen niet meer te bestaan (om maar eens aan te haken op het vroeger was alles beter wat hier al eerder langskwam).
[...]

De laatste pagina's leek het meer te gaan om het niet snel genoeg willen geven van een oplossing, en dat was vooral waar ik op inhaakte.

[...]

Dat is een mogelijke lezing, een andere optie is dat de 'slechte' schijven verstopt zijn in batches met 'goede' schijven, en dat Megekko dacht weg te komen met een (geslaagde) steekproef. Net zo goed speculatie overigens als het standpunt dat ze hun klanten proberen op te lichten.
Daar heb je misschien een punt, maar bij mij zouden ze gelijk teruggaan onder de wet WKOA, dan valt er weinig tegen te sputteren. Vervolgens zou ik naar een andere shop gaan en als die dat dan ook flikken, ook gelijk weer terugsturen onder de wet WKOA. Nu ben ik alleen maar blij dat ik jaren geleden al heb besloten om niets meer te kopen bij Megekko, heb ik misschien een vooruitziende blik? Wie zal het zeggen...

Dat kan ook niet snel genoeg gaan, je speelt met je data en dat is iets wat je niet wilt. Aan de andere kant ben ik voorstander van de 3-2-1 regel, 3 back-ups, 2 locatie's, 1 offline. Zo heb ik het vroeger geleerd en daar wijk ik zelden van af.

Dat kan natuurlijk, maar dat ontslaat ze niet van hun verantwoordelijkheid, hoe je dat ook draait of keert. Ook ik zal niet iedere keer kijken op een harde schijf wat de DOM is. Het hoeft ook geen oplichting te zijn, misleiding is net zo serieus....

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

MeesKees21 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Daar heb je misschien een punt, maar bij mij zouden ze gelijk teruggaan onder de wet WKOA, dan valt er weinig tegen te sputteren. Vervolgens zou ik naar een andere shop gaan en als die dat dan ook flikken, ook gelijk weer terugsturen onder de wet WKOA. Nu ben ik alleen maar blij dat ik jaren geleden al heb besloten om niets meer te kopen bij Megekko, heb ik misschien een vooruitziende blik? Wie zal het zeggen...
Dat is een prima strategie, maar dan tik je wel telkens de kosten voor de retourzending zelf af (want die liggen bij de WKOA bij de consument, tenzij de winkel anders aangeeft).
Hell-Slave schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Dat is helemaal prima maar dan bestel ik voortaan wel ergens anders, want dat recht heb ik nog altijd op zak.
Bij winkels elders heb je niet ineens betere rechten of zo. Misschien besluiten winkels die zich niet richten op volume met bodemprijzen wel sneller om als service sneller (voorlopig) kosten op zich te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat het mogelijk nog wat lastiger maakt is dat er weliswaar non-conforme produkten zijn geleverd echter deze zijn in sommige gevallen ook vrij lang gewoon in gebruik geweest bij de koper.

Mijn privaatrecht ligt lang achter mij maar mogelijk is het dan niet zo straightforward dat het zondermeer een kwestie van omwisselen is voor een nieuwe.

Hoop wel dat de HD fabrikanten maatregelen kunnen nemen om dit in de toekomst te voorkomen / veel eenvoudiger vast te stellen is.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dcm360 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Bij winkels elders heb je niet ineens betere rechten of zo. Misschien besluiten winkels die zich niet richten op volume met bodemprijzen wel sneller om als service sneller (voorlopig) kosten op zich te nemen.
Rechten zijn overal hetzelfde maar de service duidelijk niet!!
Betaal liever iets meer voor goeie service voor het geval ik het nodig heb.
Als de service goed is kom ik terug, anders niet en ik ben niet de enige die zo denkt.
Dus lever vooral geen goede service want dat is een prima strategie voor je business, veel plezier ermee...

[ Voor 17% gewijzigd door Hell-Slave op 09-02-2025 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

dcm360 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Dat is een prima strategie, maar dan tik je wel telkens de kosten voor de retourzending zelf af (want die liggen bij de WKOA bij de consument, tenzij de winkel anders aangeeft).
Dat zou mij op zich weinig interesseren want uiteindelijk gaat het hun meer kosten dan dat het mij heeft gedaan. Zulke shops schrijf ik gelijk permanent af en uiteindelijk kost dat hun vele malen meer dan mij, zeker als je kijkt naar wat ik uitgeef op jaarbasis aan hardware... ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Haaspaas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-07 15:31

[...]

Ten eerste lijkt het feit dat bij mij 3 van de 3 schijven fout zijn het idee dat er een paar foute schijven in een stapel goede schijven liggen tegen te spreken. Er is wat mij betreft sprake van een stuk meer dan een paar foute schijven en ik denk dat ze tot het tegendeel bewezen is er vanuit moeten gaan dat alle schijven uit 2021 fout zijn. Het lijkt in deze thread ook 100% raak wat betreft schijven die afgelopen week bij megekko gekocht zijn.

Ten tweede is wat jij een steekproef noemt mijn inziens ook gewoon oplichting. Zolang ze niet kunnen bevestigen wat goede of slechte schijven zijn verkopen ze willens en wetens een mogelijk gemankeerd product. Dit zadelt de klant op zijn best met ontzettend veel onnodig werk op. Op zijn slechts is het een cynische poging schade te compenseren ten koste van onwetende klanten. Als bij een leek de schijf na 6 jaar de geest geeft zullen ze zich niet bewust zijn dat ze dus 33% van de gebruiksduur van de schijf zijn bestolen. Op een product van 270 euro vind ik dat significant.

Ze hadden verkoop van het artikel stop moeten zetten totdat ze zelf een methode hadden gevonden om te bevestigen dat ze inderdaad verkopen wat ze zeggen te verkopen. Elke andere optie toont minachting naar de klant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

_JGC_ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:35:
Maargoed, als je met UNAS bedoelt dat ding van Ubiquiti, dan begrijp ik het wel.
Dat is allemaal outdated crap zonder enige vorm van updates.
Ja en Nee :+

Want dit verhaal :
De up2date firmware van mijn Unifi U6 Lite is bijvoorbeeld LEDE 17.01.6. Dat is september 2018. Kernel die erop draait is gebouwd op 30 augustus 2018.

Hoe ze dat verkocht krijgen... die dingen zijn zo lek als een mandje.
Zit wat ingewikkelder in elkaar dan je zou denken en kwam ik laatst toevallig een topic over tegen op hun eigen forum dus kijk daar effe rond voor de volledige uitleg :)

Ik vind het veel erger dat ik onlangs een outdated versie van libssl moest installeren om de laatste versie van hun UniFi Controller werkend te krijgen op een volledig up-to-date Linux distro :F :+

#JustUbiquitiUniFiThings...

Verder zou ik @supersnathan94 aanraden om gewoon voor een DIY NAS te gaan de volgende keer ;)
Eventueel op basis van zo'n UGreen Intel N100 kastje : TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
En : TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Echt tof spul :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:54

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ga mijn schijf vandaag retour sturen, heb al een retour label maar kreeg ook de vraag om te wachten.
Maar vindt het onacceptabel om een gebruikt product te hebben gekregen.

Als ze nou nog korting erop geven, kon ik het nog wel overwegen maar dat gebeurd dus ook niet.

Iemand advies voor een andere disk van 16 TB? Toshiba?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:26

MartinMeijerink

Computerrorist

Psycho_Mantis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:58:
Ik heb in 2021 een Toshiba MG07ACA14TE (14TB) gekocht, geen moment spijt van, hij draait 24/7 en doet het prima, wordt ook niet echt heel warm. Daarnaast heb ik ook altijd goede ervaringen met WD.

[ Voor 31% gewijzigd door MartinMeijerink op 10-02-2025 08:55 ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 21:55
Psycho_Mantis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:58:
Ik ga mijn schijf vandaag retour sturen, heb al een retour label maar kreeg ook de vraag om te wachten.
Maar vindt het onacceptabel om een gebruikt product te hebben gekregen.

Als ze nou nog korting erop geven, kon ik het nog wel overwegen maar dat gebeurd dus ook niet.

De Toshiba's zijn erg goed, maar als je voor een MG08 serie gaat, bekijk dan wel eerst goed de sticker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:13:
[...]

De Toshiba's zijn erg goed, maar als je voor een MG08 serie gaat, bekijk dan wel eerst goed de sticker ;)
Denk dat dat verstandig is met elk merk. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Help!!!! schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:41:
Wat het mogelijk nog wat lastiger maakt is dat er weliswaar non-conforme produkten zijn geleverd echter deze zijn in sommige gevallen ook vrij lang gewoon in gebruik geweest bij de koper.
Dat, en het feit dat er waarschijnlijk tien- of honderdduizenden van deze disks terug in het wereldwijde circuit zijn gebracht.

Zelfs als de shops zouden willen kunnen ze dit niet 1-2-3 vervangen. Zeker als de fabrikanten eens in goed hun vuistje lachen en hun toffe vertrouwde distributeur al een week zijn telefoon niet meer opneemt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Jerie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:28:
Allemaal makkelijker dan smartmontools installeren op ESXi :P op Proxmox 8.x zit je gewoon met recente smartmontools (7.3).
Maar je hebt 7.4 nodig ;)

7.3 is overigens alles behalve "recent" ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:27:
[...]

Dat, en het feit dat er waarschijnlijk tien- of honderdduizenden van deze disks terug in het wereldwijde circuit zijn gebracht.

Zelfs als de shops zouden willen kunnen ze dit niet 1-2-3 vervangen. Zeker als de fabrikanten eens in goed hun vuistje lachen en hun toffe vertrouwde distributeur al een week zijn telefoon niet meer opneemt
Denk niet dat de fabrikant hier iets mee te maken heeft, dit is immers niet goed voor hun naam.
Ergens heeft een distributeur een leuke deal gesloten achter een Aldi en die lacht nu in z'n vuistje. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blibby1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:29
Ik heb reactie ontvangen van de webwinkel dat ik de schijven retour mag sturen en heb daarvoor een label ontvangen. Echter ben ik van mening dat mij dat nog steeds verlies oplevert. Ik moet namelijk hierdoor op zoek naar 2 nieuwe vervangende schijven en als ik voor de goedkoopste niet Seagate schijven zou gaan ben ik 100 euro extra kwijt. Plus ik zou eigenlijk de nieuwe schijven eerst moeten bestellen omdat ik anders tijdelijk mijn backup kwijt ben. En dan heb ik het nog niet over de tijd en moeite die ik hier in moet steken.

Het liefste zou ik vervangende echt nieuwe schijven willen krijgen en indien mogelijk de tijd om eerst data over te zetten voordat ik de fraude schijven terug moet sturen.

Hoe staan jullie hier in? Wat zou voor jullie een juiste oplossing zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
nero355 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Ja en Nee :+

Want dit verhaal :

[...]

Zit wat ingewikkelder in elkaar dan je zou denken en kwam ik laatst toevallig een topic over tegen op hun eigen forum dus kijk daar effe rond voor de volledige uitleg :)

Ik vind het veel erger dat ik onlangs een outdated versie van libssl moest installeren om de laatste versie van hun UniFi Controller werkend te krijgen op een volledig up-to-date Linux distro :F :+

#JustUbiquitiUniFiThings...

Verder zou ik @supersnathan94 aanraden om gewoon voor een DIY NAS te gaan de volgende keer ;)
Eventueel op basis van zo'n UGreen Intel N100 kastje : TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
En : TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Echt tof spul :*)
nouja, de features die Unifi nu al aanbied zijn best wel redelijk. een 7-bay Rackmountable NAS met enterprise integratie is wel interessant.

Ben ook aan het kijken hoe die werkt met Google Workspace voor SSO, voor zakelijk gebruik. Dat is wel een mooie toevoeging die je met zelfbouw gewoon niet zo snel hebt. Inclusief de mail integratie en Identity overall zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dietjex3
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-08 14:01
blibby1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:41:
Ik heb reactie ontvangen van de webwinkel dat ik de schijven retour mag sturen en heb daarvoor een label ontvangen. Echter ben ik van mening dat mij dat nog steeds verlies oplevert. Ik moet namelijk hierdoor op zoek naar 2 nieuwe vervangende schijven en als ik voor de goedkoopste niet Seagate schijven zou gaan ben ik 100 euro extra kwijt. Plus ik zou eigenlijk de nieuwe schijven eerst moeten bestellen omdat ik anders tijdelijk mijn backup kwijt ben. En dan heb ik het nog niet over de tijd en moeite die ik hier in moet steken.

Het liefste zou ik vervangende echt nieuwe schijven willen krijgen en indien mogelijk de tijd om eerst data over te zetten voordat ik de fraude schijven terug moet sturen.

Ik ben van dezelfde mening.
Reichelt wil spijtig genoeg alleen retour doen, geen omruil..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 12:17
Dennism schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:02:
@dcm360 Voor zover ik het begrijp wordt Megekko voornamelijk door het slijk gehaald op dit moment omdat ze volgens meerdere deelnemers aan het topic niet per direct gestopt zijn met leveren, maar zelfs na de verklaring van de directeur door zijn gegaan met het verkopen en uitleveren van deze schijven.

Wat mij betreft mag daar, als die berichtgeving inderdaad klopt, best wat verontwaardiging tegenover staan. Omdat dit op zijn minst de schijn heeft van de casus niet serieus te nemen en bijvoorbeeld lijkt op gokken dat de klant (of een deel van de klanten) niet op de hoogte is van dit schandaal om zo op die manier (een deel van) de schijven alsnog de markt op te krijgen en zo minder schade te lijden, mogelijk ten koste van de consument die nietsvermoedend die schijf (of schijven) gaat gebruiken en misschien door de ouderdom wel tegen dataverlies aan loopt.
Voor mij is het heel erg duidelijk: Megekko is op de hoogte van de problemen en zouden onmiddelijk moeten stoppen met de verkoop van dit model tot alles is uitgeklaard. Dat doen ze niet. In plaats daarvan blijven ze rustige gebrekkige schijven verkopen, ondertussen ook met een opgetrokken prijs, in de hoop dat als ze er 5 verkopen, er maar 1 iemand komt klagen. Want het zijn heus niet alleen Tweakers die hier opslag kopen, en op papier blijft de X16 16TB de beste deal.

Bij Alternate (BE) staan de beruchte schijven momenteel gewoon als "Niet op voorraad, geen informatie beschikbaar".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

blibby1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:41:

Toshiba is niet 100 euro duurder. Heb deze besteld: https://www.alternate.nl/...hijf/html/product/1722118

Maar ik moet nog even afwachten of het labeltje wel van 2023/2024 is, anders gaat die ook gelijk weer retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blibby1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:29
Psycho_Mantis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Toshiba is niet 100 euro duurder. Heb deze besteld: https://www.alternate.nl/...hijf/html/product/1722118

Maar ik moet nog even afwachten of het labeltje wel van 2023/2024 is, anders gaat die ook gelijk weer retour.
Deze schijven zijn 50 euro duurder dan wat ik een paar maanden terug voor mijn Seagates betaald heb. Ik heb er 2, dus dat is 100 euro.
Als ik mijn schijven retour stuur krijg ik mijn aankoopbedrag terug, niet de prijs zoals ie nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iqcgubon schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Voor mij is het heel erg duidelijk: Megekko is op de hoogte van de problemen en zouden onmiddelijk moeten stoppen met de verkoop van dit model tot alles is uitgeklaard. Dat doen ze niet. In plaats daarvan blijven ze rustige gebrekkige schijven verkopen, ondertussen ook met een opgetrokken prijs, in de hoop dat als ze er 5 verkopen, er maar 1 iemand komt klagen. Want het zijn heus niet alleen Tweakers die hier opslag kopen, en op papier blijft de X16 16TB de beste deal.

Bij Alternate (BE) staan de beruchte schijven momenteel gewoon als "Niet op voorraad, geen informatie beschikbaar".
Zo denk ik er ook over.
Prijs is niet het enige waar een webshop in kan uitblinken, ook in service!
Alternate (BE) snapt in ieder geval hoe het hoort, klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Als het hier om schijven gaat die voor Chia gebruikt zijn zou het wereldwijd zomaar eens over 1 miljoen schijven of meer kunnen gaan. Ondanks dat er jaarlijks honderden miljoenen schijven verkocht worden lijkt me dat een fabrikant minimaal een deel van die 1 miljoen schijven zou moeten kunnen traceren. Daarnaast: Aangenomen dat een leverancier als <noem uw foute leverancier> niet rechtstreeks bij Seagate ingekocht heeft - dat zou in deze situatie heel bijzonder zijn - maar van een distributeur zou er nog steeds op serienummer getraceerd moeten kunnen worden. Door Seagate via het garantiesysteem (schijf met nummer zoveel is naar die afnemer gegaan etc.) of door de huidige verkoper/distributeur als: dat serienummer komt daar vandaan.

Als de serienummers niet 100% door de keten te volgen zijn kun je je afvragen of dat, naast de nu bekende ellende, nog andere supplychain issues (denk Libanese Pagers) aan vast kunnen zitten. En dan komt ook meteen het kwaliteitssysteem van de handelaar/fabrikant/keten in een ander perspectief te staan lijkt mij zo.

Is deze "fraude" een teken van een groter probleem in de keten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DjoeC schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:08:

Is deze "fraude" een teken van een groter probleem in de keten?
In bijna elk vakgebied is fraude aanwezig in een of andere form en dus ook in de IT.
Denk maar aan valse CPU's en GPU's.
Easy bucks = easy bucks. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Hell-Slave schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:29:
[...]

In bijna elk vakgebied is fraude aanwezig in een of andere form en dus ook in de IT.
Denk maar aan valse CPU's en GPU's.
Easy bucks = easy bucks. :(
Klopt, easy money en vaak komt men er mee weg, dat is het rotste er van :(

Zag onlangs hier op V&A een paar R5700X3D te koop staan, kwamen uit een Chinese webshop. Die ga ik dus mooi niet kopen, al zouden ze € 25,- per stuk kosten, je vraagt er dan gewoon om om genaaid te worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 11:43
Deze fraude blijkt wereldwijd, zie Tom's Hardware.

Over 200 reports of affected HDDs have surfaced worldwide, including cases in Europe, Australia, Thailand, and Japan.

Seagate has distanced itself from the issue, insisting it only distributes genuine new drives. It announced a full-scale investigation and has urged affected buyers to report fraud cases directly via fraud@seagate.com.

Seagate denies involvement; it has launched an investigation and now offers a tool to determine whether HDDs are shiny new or used (more on that later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Klopt, easy money en vaak komt men er mee weg, dat is het rotste er van :(

Zag onlangs hier op V&A een paar R5700X3D te koop staan, kwamen uit een Chinese webshop. Die ga ik dus mooi niet kopen, al zouden ze € 25,- per stuk kosten, je vraagt er dan gewoon om om genaaid te worden...
Net als de micro SD kaartjes van 8TB voor 29euro. 7(8)7
Op Aliexpress 18650 lithium batterij van 99900mAh voor 7euro. 7(8)7
Enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

dirks schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:39:

Over 200 reports of affected HDDs have surfaced worldwide, including cases in Europe, Australia, Thailand, and Japan.

Seagate has distanced itself from the issue, insisting it only distributes genuine new drives. It announced a full-scale investigation and has urged affected buyers to report fraud cases directly via fraud@seagate.com.

Seagate denies involvement; it has launched an investigation and now offers a tool to determine whether HDDs are shiny new or used (more on that later).
Dat gaat dan leuk worden, in ieder geval voor de NL webshops, aangezien die er een hele rits terug krijgen en waarschijnlijk niet bij Seagate terecht kunnen. Dat gaat veel geld kosten, zeker als ze moeilijk gaan doen qua omruilen, dan zie ik de nodige rechtzaken wel gebeuren. Mochten shops moeilijk gaan doen, dan gewoon een consumentenprogramma inlichten en het in heel NL bekend maken, vervolgens een class action rechtzaak en de kans is groot dat er dan wat shops de handdoek in de ring gooien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dirks schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:39:

Tuurlijk het gaat waarschijnlijk om miljoenen harde schijven die gedumpt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Dat gaat dan leuk worden, in ieder geval voor de NL webshops, aangezien die er een hele rits terug krijgen en waarschijnlijk niet bij Seagate terecht kunnen. Dat gaat veel geld kosten, zeker als ze moeilijk gaan doen qua omruilen, dan zie ik de nodige rechtzaken wel gebeuren. Mochten shops moeilijk gaan doen, dan gewoon een consumentenprogramma inlichten en het in heel NL bekend maken, vervolgens een class action rechtzaak en de kans is groot dat er dan wat shops de handdoek in de ring gooien....
Tuurlijk gaat Seagate dat weigeren, garantie is waarschijnlijk al verlopen want drives zijn oud en aan het serienummer kunnen ze waarschijnlijk ook zien wanneer en aan wie deze bulk orders geleverd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Dus ik kom nog even terug op wat ik enkele dagen terug al schreef: hadden de fabrikanten niet door dat er plots zoveel omzet aan nieuwe schijven ontbrak? Als je merkt dat er distributeurs plots 20% minder nieuwe schijven afnemen, zet je daar dan niet een mannetje op om even uit te zoeken wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Hell-Slave schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Tuurlijk gaat Seagate dat weigeren, garantie is waarschijnlijk al verlopen want drives zijn oud en aan het serienummer kunnen ze waarschijnlijk ook zien wanneer en aan wie deze bulk orders geleverd zijn.
Dat is dus die mr. Ching Chia die sinds een week zijn telefoon niet meer opneemt

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Dat is dus die mr. Ching Chia die sinds een week zijn telefoon niet meer opneemt
Volgens mij heet hij anders namelijk Sum Ting Wong of Ho Lee Fuk. :Y _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Orky Rulez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:01:
Dus ik kom nog even terug op wat ik enkele dagen terug al schreef: hadden de fabrikanten niet door dat er plots zoveel omzet aan nieuwe schijven ontbrak? Als je merkt dat er distributeurs plots 20% minder nieuwe schijven afnemen, zet je daar dan niet een mannetje op om even uit te zoeken wat er aan de hand is?
Ze hadden dat waarschijnlijk best wel in de gaten, maar als er geen haan naar kraait, waarom dan slapende honden wakker maken? Denk je dat een producent nu echt zoveel eerlijker is dan de gemiddelde shop? Money, money, money, dat is alles wat telt. De kans is groot dat Seagate er mee wegkomt qua kosten, want ja, jaren oud, het zal echter de naam Seagate niet goed doen als ze dat flikken, want de consument ziet dat toch heel anders. Grote kans dat webshops ze ook niet meer aan gaan bieden, want ja, onbetrouwbare handelspartner. Als Seagate om deze redenen wereldwijd geboycot gaat worden, dan is het ;w met Seagate, dus ik hoop dat ze hun policy gaan aanpassen, uiteindelijk is het de consument die je kan maken of breken. Daar zijn er al meerdere achtergekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Hell-Slave schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Volgens mij heet hij anders namelijk Sum Ting Wong of Ho Lee Fuk. :Y _O- :+
Of zijn verre achterneef Achmed Ali Ben Ziendop.... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:24
seagate kun je niets verwijten, zij zijn hierbij niet betrokken. Als er in de autohandel op grote schaal km standen worden gemanipuleerd, is dit toch ook niet de schuld van de autofabrikant.

ik heb overigens van de X16 exos nog weinig berichten gezien van diskfailures.

de distributeurs en de webshops zijn de klos. die moeten de disks terugnemen en kunnen die alsnog als tweedehands/gebruikt proberen te verkopen. (of een korting aanbieden ipv retour)

de distrubuteurs en webshops hadden misschien ook even moeten nadenken waarom het zo scherp geprijds was. het was te mooi om waar te zijn

[ Voor 14% gewijzigd door peter-rm op 10-02-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:10:
[...]
Denk je dat een producent nu echt zoveel eerlijker is dan de gemiddelde shop? Money, money, money, dat is alles wat telt.
De fabrikanten verliezen hier op
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:10:het zal echter de naam Seagate niet goed doen als ze dat flikken, want de consument ziet dat toch heel anders. Grote kans dat webshops ze ook niet meer aan gaan bieden, want ja, onbetrouwbare handelspartner. Als Seagate om deze redenen wereldwijd geboycot gaat worden, dan is het ;w met Seagate, dus ik hoop dat ze hun policy gaan aanpassen, uiteindelijk is het de consument die je kan maken of breken. Daar zijn er al meerdere achtergekomen...
De gemiddelde consument is erg dom, ergo deze reactie :/ Het is juist omdat Seagate een bijkomende feature biedt dat deze fraude bij hun schijven wel gedetecteerd kan worden.

Mij is een frauduleuze Toshiba verkocht maar dit zie je enkel aan de 'verdachte' productiedatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:35:

Mij is een frauduleuze Toshiba verkocht maar dit zie je enkel aan de 'verdachte' productiedatum
Totdat ze ook de sticker vervangen en dan kan je zonder FARM niks meer zien. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

[...]

De fabrikanten verliezen hier op

[...]

De gemiddelde consument is erg dom, ergo deze reactie :/ Het is juist omdat Seagate een bijkomende feature biedt dat deze fraude bij hun schijven wel gedetecteerd kan worden.

Uiteindelijk wel ja, want hun reputatie gaat toch snel achteruit, ook al ligt het niet aan Seagate....

Ieder merk zal zo wel hun aandeel hebben, lijkt mij stug dat dit alleen bij Seagate schijven voorkomt. De consument kijkt nu eenmaal als eerste naar prijs, dan pas de naam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Uiteindelijk wel ja, want hun reputatie gaat toch snel achteruit, ook al ligt het niet aan Seagate....

Ieder merk zal zo wel hun aandeel hebben, lijkt mij stug dat dit alleen bij Seagate schijven voorkomt. De consument kijkt nu eenmaal als eerste naar prijs, dan pas de naam ;)
Duur/populair + fraude = winst in bijna elke sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hell-Slave schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Je kan ook nog naar gebruikssporen kijken. Mijn Exos schijf had wat krasjes en een deukje, dit had al een rode vlag voor mij moeten zijn.

En dan even uit de prullenbak gevist:

Is dit dan wel een origineel seagate zakje? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHbBPaLXV4lizoZIRhy4uzjtINo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c3SnPOWuvro8nNVEqKth36z.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien kunnen ze ook nog beter hun best doen met een "Genuine Seagate" - seal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Je kan ook nog naar gebruikssporen kijken. Mijn Exos schijf had wat krasjes en een deukje, dit had al een rode vlag voor mij moeten zijn.

En dan even uit de prullenbak gevist:

Is dit dan wel een origineel seagate zakje? :+
[Afbeelding]

Misschien kunnen ze ook nog beter hun best doen met een "Genuine Seagate" - seal
Normaal gesproken zijn de harde schijven redelijk vrij van gebruiksporen.
Dat is een standaard antistatisch zakje dat je gewoon kan kopen, een seal apparaat erbij en niemand die het door heeft.
ESD stickertje erop en het lijkt net echt.
https://www.vermeij.com/zakken/antistatische-zakken.html

[ Voor 5% gewijzigd door Hell-Slave op 10-02-2025 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-09 16:21
Orky Rulez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:01:
Een beetje kennis van deze distributiestromen zou handig zijn....... dit is gewoon een commodity die vrij verhandeld wordt en waar vele en vele distributeurs bij betrokken zijn. Daar zit op elke moment een giga voorraad, niet bij Seagate zelf maar bij de vele distributeurs.

En op het totale volume is dit natuurlijk peanuts. Plus de fraude gaat over modellen die al een tijdje niet meer geproduceerd worden. De enige die iets hadden kunnen weten zijn de schimmige distributeurs die dit soort parallelle aanbiedingen zien en de wederverkopers die de spullen kopen. De totale markt bevat ook gewoon de substantiële hoeveelheid schijven die als refurbished wordt verkocht, dat is waar deze schijven ook gewoon verkocht zouden zijn. Er is dus helemaal geen omzetdaling, het enige verschil is dat ze nu als nieuw tegen een hogere prijs zijn verkocht door soms andere partijen dan waar ze normaal terecht zouden komen.

En daar komt een partij als Megekko om de hoek. Maar aangezien die ook, volledig zichtbaar voor iedereen, schijven verkopen met "China only" weten die gewoon al dat ze partijen kopen die ze niet zouden mogen hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 10-02-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Dit zijn bijna zeker disken die uit een data centrum komen en die verkocht zouden moeten worden als refurbished.
Er is dus een partij die zulke batches opkoopt, de smart data wist en weer doorverkoop aan webwinkels als zijnde nieuw.

Megekko heeft dus disken bij een derde partij gekocht in plaats van bij Seagate of een formele Seagate distribiteur.

Mijn advies zou zijn wantrouw erg goedkope disken en koop ook geen enterprise disken dan verklein je het risico.
Als je namelijk dit soort disken al een tijdje in gebruik hebt wordt het formeel gezien lastig je geld terug te krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Laatst online: 07:55
https://www.techspot.com/...rypto.html#commentsOffset

Nog een stukje die ik tegen kwam. Geen idee of hij al geplaatst was, zoja.. sorry haha

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Ben(V) schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:40:
Megekko heeft dus disken bij een derde partij gekocht in plaats van bij Seagate of een formele Seagate distribiteur.
Of Megekko heeft ze gewoon gekocht van een bekende distributeur die ze zelf weer ergens gekocht heeft. Voor dit soort partijen is het helemaal niet vreemd dat ze door meerdere handen gaan voor ze bij de eindgebruiker zijn.

Waar ze falen is dat ze zo'n oude/China only partij zomaar verkopen en nu ze het weten ook nog gewoon doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als ze bij Seagate zouden inkopen kunnen ze de disken simpelweg teruggeven.
Seagate zal echt zijn handen niet willen vuilmaken aan Fraude.

Megekko is zelf een Seagate distribiteur dus kopen ze hun reguliere disken bij Seagate zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 10-02-2025 13:57 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Ben(V) schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:56:
Megekko is zelf een Seagate distribiteur dus kopen ze hun reguliere disken bij Seagate zelf.
Je bedoelt ze kopen een deel van de schijven bij Seagate zelf (of een door hun aangewezen distributeur).

En bijna iedereen die nu nog X16 schijven in significante volumes verkoopt als nieuw zal zo'n partij echt niet meer bij/via Seagate hebben gekocht.

[ Voor 19% gewijzigd door TweakGP op 10-02-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
TweakGP schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:28:
[...]Er is dus helemaal geen omzetdaling, het enige verschil is dat ze nu als nieuw tegen een hogere prijs zijn verkocht door soms andere partijen dan waar ze normaal terecht zouden komen.
Natuurlijk wel, er is twee jaar lang een heel grote hoeveelheid 'nieuwe' schijven die niet meer van bij de fabrikanten kwamen verkocht.

Als straks de helft van de nieuwe BMW's die door de dealers verkocht wordt eigenlijk uit de 2e hands markt komt gaat het echt niet lang duren voor er iemand in Beieren zich afvraagt waarom er zo weinig bestellingen zijn. Als de dealers dan antwoorden "sinds 2021Q4 koopt de helft van onze vroegere klanten enkel nog 2e hands" gaan ze het er daar echt niet bij laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Orky Rulez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Natuurlijk wel, er is twee jaar lang een heel grote hoeveelheid 'nieuwe' schijven die niet meer van bij de fabrikanten kwamen verkocht.
Nee niet 2 jaar lang.

Mijn schijf is geproduceerd op 3-Juni-2021, hij is 2,8 jaar gebruikt. Dan moet hij toch ergens mid-2024 uit dienst genomen te zijn.

En verkoop aan consumenten zal voor Seagate maar een klein percentage zijn dan die datacenters vol.
Maar het zou ze wel kunnen opvallen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merkens11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20
Ik ben ook slachtoffer. Helaas heb ik 4 stuks van deze harde schijven. Zojuist gecontroleerd en blijken allemaal al tienduizenden uren te zijn gebruikt voordat ik ze kocht.

Mijn harde schijven zijn geleverd door Megekko, Informatique en My Media Center.

Wie heeft er een telefoonnummer van Megekko? Het valt mij nu pas op dat ze geen telefoonnummer op hun website hebben staan. Als ik dat eerder had gezien had ik er nooit iets gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
merkens11 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:51:
Ik ben ook slachtoffer. Helaas heb ik 4 stuks van deze harde schijven. Zojuist gecontroleerd en blijken allemaal al tienduizenden uren te zijn gebruikt voordat ik ze kocht.

Mijn harde schijven zijn geleverd door Megekko, Informatique en My Media Center.

Wie heeft er een telefoonnummer van Megekko? Het valt mij nu pas op dat ze geen telefoonnummer op hun website hebben staan. Als ik dat eerder had gezien had ik er nooit iets gekocht.
Waarom zou je ze willen bellen? Doe gewoon een retouraanvraag. Voor die van mij heb ik mijn geld al terug gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:45
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:10:
Als Seagate om deze redenen wereldwijd geboycot gaat worden, dan is het ;w met Seagate, dus ik hoop dat ze hun policy gaan aanpassen, uiteindelijk is het de consument die je kan maken of breken. Daar zijn er al meerdere achtergekomen...
Welke policy zou Seagate moeten aanpassen volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Hell-Slave schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Dat klopt niet want zoals eerder in dit topic genoemd: Bij Seagate recertified wordt ook de FARM data gereset. Die zijn herkenbaar aan de recertified sticker. Een fraudeur gaat wel de FARM data resetten maar niet de sticker vervangen (of door 1 met een nieuwe DOM/serienummer?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppelino
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:55
Voor de statistiek: ook ik ben gedupeerd. Betreft een ST12000NM0127 12 TB gekocht bij amazon.de met Merity GMBH als verkoper. Power on hours 23.204. Ik heb de verkoper via de chatbot van Amazon een bericht kunnen sturen. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Orky Rulez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:44:
[...]
Natuurlijk niet... die schijven zijn tot vorig jaar gewoon gebruikt en het meest aannemelijke is dat ze toen in bulk zijn opgekocht en gereset en daarna "recent" als 1 of meerdere partijen de distributieketen zijn ingegaan. Op een totaal van tientallen miljoenen HD's die per maand worden verhandeld is dit vast geen significant percentage geweest. De hele HD verkoop aan gewone consumenten is trouwens maar een paar procent van het totaal.

Deze handel gaat ook allemaal buiten Seagate om, behalve hun factory refurbs verkopen die al tijden geen X16 schijven meer. En deze schijven worden professioneel ook al lang niet meer gekocht, het is een heel klein stukje van de markt met vooral particulieren die ze nog kopen. De datacenters zitten al lang op X20 en later voor hun nieuwe aankopen.

[ Voor 30% gewijzigd door TweakGP op 10-02-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

gerritjan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:21:
[...]

Welke policy zou Seagate moeten aanpassen volgens jou?
Hun policy dat ze er niets mee te maken willen hebben, zoals het in het bericht vermeld staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:33:
[...]
Hun policy dat ze er niets mee te maken willen hebben, zoals het in het bericht vermeld staat...
Probleem is natuurlijk wel dat ze er ook niet echt iets mee te maken hebben..... de schijven komen uit een schimmig distributienetwerk waar naar het nu blijkt sommige van hun dealers ook bij inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 11:43
toppelino schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:28:
Voor de statistiek: ook ik ben gedupeerd. Betreft een ST12000NM0127 12 TB gekocht bij amazon.de met Merity GMBH als verkoper. Power on hours 23.204. Ik heb de verkoper via de chatbot van Amazon een bericht kunnen sturen. Ben benieuwd.
Dat is een oud type schijf. Ik zie hem online op meerder plekken refurbished aangeboden, ook bij Amazon. Weet je zeker dat je deze 'nieuw' hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

toppelino schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:28:
In de Amazon ad staat meerdere keren vermeld dat het om refurbished schijven gaat die gereset zijn. Heb ze zelf ook, gekocht in september en oktober vorig jaar, maar dan van Amazon.nl. Aangezien ik wist dat ze gerefurbished en gereset waren, ga ik daar nu niet om lopen zeuren, het was mij helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

TweakGP schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:43:
[...]

Probleem is natuurlijk wel dat ze er ook niet echt iets mee te maken hebben..... de schijven komen uit een schimmig distributienetwerk waar naar het nu blijkt sommige van hun dealers ook bij inkopen.
Mee eens, maar het feit dat ze nu wel een tooltje uitbrengen om het te checken en een onderzoek gaan doen, geeft bij mij aan dat hun uitspraak relatief is en gelukkig ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat zeg ik, ze hebben ergens een vage "goedkope" partij gekocht en echt niet bij Seagate.

Maar ze zijn wel officieel Seagate distribiteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppelino
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:55
dirks schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Dat is een oud type schijf. Ik zie hem online op meerder plekken refurbished aangeboden, ook bij Amazon. Weet je zeker dat je deze 'nieuw' hebt gekocht?
Jazeker, ik had ook de refurbished gezien (nog wat goedkoper), maar daar bewust niet voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjoeC schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Dat klopt niet want zoals eerder in dit topic genoemd: Bij Seagate recertified wordt ook de FARM data gereset. Die zijn herkenbaar aan de recertified sticker. Een fraudeur gaat wel de FARM data resetten maar niet de sticker vervangen (of door 1 met een nieuwe DOM/serienummer?).
Heb je wel gezien waar ik op reageerde?
Toshiba heeft geen FARM en kan je fraude alleen zien aan de DOM/MFD totdat ze de sticker vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Ben(V) schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:52:
Dat zeg ik, ze hebben ergens een vage "goedkope" partij gekocht en echt niet bij Seagate.
Dat heeft iemand gedaan..... ook de grotere distributeurs kopen vaak partijen op de open markt, en daar kopen dan de winkels in NL weer van. Het blijft allemaal onduidelijk wie de echte verkoper is geweest en waar ze opnieuw de keten zijn ingegaan als nieuw.

Maar dat er partijen en verkopers boter op hun hoofd hebben is wel duidelijk nu de bulk van de schijven een duidelijk zichtbare productiedatum in 2021 lijken te hebben. Grote volumes zouden dan toch wel ergens op moeten vallen. Net zoals de "only China" versies.....

En dat een winkel op de officiële lijst staat wil natuurlijk niet zeggen dat al hun producten daaronder vallen. Ze mogen vast van Seagate ook geen OEM versies verkopen en dat doen ze ook gewoon.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakGP op 10-02-2025 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:50:
[...]
Mee eens, maar het feit dat ze nu wel een tooltje uitbrengen om het te checken en een onderzoek gaan doen, geeft bij mij aan dat hun uitspraak relatief is en gelukkig ook maar.
Ze brengen nu helemaal geen tooltje uit..... dat is er al jaren.
Het is juist dat ze, als enige, deze extra info op hun schijven hebben staan dat het is opgevallen. Wie weet hoeveel fraude er al is geweest met schijven van andere series en fabrikanten.

De belangrijkste vraag is eigenlijk hoe groot de beerput straks echt blijkt te zijn. Eigenlijk weet je dat al als je Enterprise schijven gaat kopen, alleen je zou van de reguliere verkopers beter mogen verwachten.

[ Voor 25% gewijzigd door TweakGP op 10-02-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

toppelino schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:54:
[...]

Jazeker, ik had ook de refurbished gezien (nog wat goedkoper), maar daar bewust niet voor gekozen.
*Nog wat goedkoper* gaat in dit geval niet op. Nieuwe schijven gingen (gaan) € 80,- a € 90,- en sommige nog duurder de deur uit, niet een klein verschil dus :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

TweakGP schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:01:
[...]

Ze brengen nu helemaal geen tooltje uit..... dat is er al jaren.
Het is juist dat ze, als enige, deze extra info op hun schijven hebben staan dat het is opgevallen. Wie weet hoeveel fraude er al is geweest met schijven van andere series en fabrikanten.

De belangrijkste vraag is eigenlijk hoe groot de beerput straks echt blijkt te zijn. Eigenlijk weet je dat al als je Enterprise schijven gaat kopen, alleen je zou van de reguliere verkopers beter mogen verwachten.
Dit stond er in het bericht van Tom's Hardware :

"Seagate denies involvement; it has launched an investigation and NOW offers a tool to determine whether HDDs are shiny new or used (more on that later)".

Het kan natuurlijk zijn dat dat tooltje er al jaren is, maar zo staat het niet in het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:11:
[...]
Het kan natuurlijk zijn dat dat tooltje er al jaren is, maar zo staat het niet in het bericht.
Je moet niet alles geloven wat je leest :-).

Ben ook wel benieuwd wat eigenlijk de status is van de samenwerking van Seagate met IBM toen ze in de hype van de blockchain tijd hebben geroepen dat ze informatie over hun schijven via de blockchain inzichtelijk gingen maken juist om fraude te voorkomen: https://www.minitool.com/...es-on-the-blockchain.html

[ Voor 38% gewijzigd door TweakGP op 10-02-2025 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TweakGP schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Oke ik geloof je ook niet. :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

TweakGP schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Doe ik normaal ook niet, maar Tom's Hardware heeft toch wel een goede reputatie... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Precies..... gewoon zelf wat verder kijken dan zo'n statement dat als er een datum van 2021 opstaat..... :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakGP schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Precies..... gewoon zelf wat verder kijken dan zo'n statement dat als er een datum van 2021 opstaat..... :-).
:X

[ Voor 7% gewijzigd door Hell-Slave op 10-02-2025 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

*Proest....* Wil je dat NIET meer doen? Nam net een slok cola!..... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MeesKees21 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:22:
[...]

*Proest....* Wil je dat NIET meer doen? Nam net een slok cola!..... :P
Sorry, ja allen draaiuren zijn belangrijk. >:)
/sarcasme mode off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Hell-Slave schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Sorry, ja allen draaiuren zijn belangrijk. >:)
/sarcasme mode off
Excuses aanvaard!

Ach, wel 1 voordeel..... Mijn glas is weer vol.... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hier mag de mijne ook terug naar Megekko, die doen er gelukkig ook niet moeilijk over omdat ik nog binnen 14 dagen van de wet valt en binnen de 30 dagen niet goed, geld terug policy.

Wat is een goede vervanger (16TB of hoger)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orky Rulez
bluewalk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:46:
Hier mag de mijne ook terug naar Megekko, die doen er gelukkig ook niet moeilijk over omdat ik nog binnen 14 dagen van de wet valt en binnen de 30 dagen niet goed, geld terug policy.

Wat is een goede vervanger (16TB of hoger)?
Alles eigenlijk, zo lang hij gemaakt is in 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 22:05
Ik heb intussen ook een retourlabel gekregen van Megekko en ga de schijven morgen terugbrengen. Ben benieuwd hoe lang het dan duurt voordat ik het aankoopbedrag weer terug heb.
Omdat ze niet super flexibel zijn heb ik alvast maar nieuwe Exos X24 schijven gehaald bij een andere partij zodat ik mijn data niet kwijtraak. De X24 waren overigens wel splinternieuw met een DOM in 2024 ;)

Ik overwoog overigens ook Toshiba's MG09, maar ik wilde niet het risico lopen dat ik van dit merk een oude schijf zou krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door w0ndersp00n op 10-02-2025 19:54 ]

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb even de kast opengemaakt en gecheckt. En je hebt helemaal gelijk! 2021 idd. Dit was me nog niet eens opgevallen joh, want dat achteraf gezien al gek geweest.
Wat is eigenlijk normaal qua tijd tussen de productiedatum en aankoop consument? 3-6 maand, misschien max 1 a 1,5 jaar?

Anyway, dit zijn de specs van mijn 1 maand oude maar toch ook 25454uur verkrachte mining schijf waar ik slechts 229 euro voor heb betaald. :+
Heb Azerty zondag (gister) een mail gestuurd dat ik een nieuwe wil. Maar nog geen reactie gehad. Ze zullen het wel druk hebben met de 5000 launch en seagate shitshow. }:O

Seagate Exos X16 14terabyte HDD:

ST14000NM001G
SN: ZL2GLPAA
Model STL008
Productiedatum: 16 april 2021
Aangekocht: Jan 2025
Power On Hours teveel bij aankoop: 25075 uur :X
Prijs: 229 euro 8)7
Store: Azerty

Acties:
  • +1 Henk 'm!
j0ppie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:16:
[...]

Ik heb even de kast opengemaakt en gecheckt. En je hebt helemaal gelijk! 2021 idd. Dit was me nog niet eens opgevallen joh, want dat achteraf gezien al gek geweest.
Wat is eigenlijk normaal qua tijd tussen de productiedatum en aankoop consument? 3-6 maand, misschien max 1 a 1,5 jaar?
Ja een paar maanden tot 1jaar lijkt me redelijk voor een nieuwe schijf.
Bijna 4jaar lijkt me veel te oud en je ziet nu waarom, hij is gebruikt!

Je heb ook geen fabrieksgarantie meer met dat serienummer:

Neem contact op met de handelaar bij wie u dit product hebt gekocht.

Dit product is oorspronkelijk verkocht als een onderdeel van een groter systeem. Neem contact op met de systeemfabrikant of uw plaats van aankoop voor ondersteuning met betrekking tot de garantie.

[ Voor 23% gewijzigd door Hell-Slave op 10-02-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hell-Slave schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:44:
[...]
Dit product is oorspronkelijk verkocht als een onderdeel van een groter systeem. Neem contact op met de systeemfabrikant of uw plaats van aankoop voor ondersteuning met betrekking tot de garantie.[/b]
Azerty moet mij gewoon een alternatief product leveren lijkt me. Want als ze dit expres doen is het gewoon oplichting. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ze dat gaan doen. En wat ik hoorde op de podcast waren de shops ook neit zo moeilijk. Mits je maar komt klagen. Ze gaan niet pro actief achteraan. Wat ik vanuit hun gezien wel snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j0ppie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Azerty moet mij gewoon een alternatief product leveren lijkt me. Want als ze dit expres doen is het gewoon oplichting. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ze dat gaan doen. En wat ik hoorde op de podcast waren de shops ook neit zo moeilijk. Mits je maar komt klagen. Ze gaan niet pro actief achteraan. Wat ik vanuit hun gezien wel snap.
Ik geloof niet dat azerty dit expres deed, ergens in de distributie keten heeft iemand wat geld willen verdienen en daar hebben meerdere webshops nu last van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Gisteren een Toshiba MG08 16TB binnen gekregen. Productiedatum van september 2024 en ook het verpakkingsfolietje eromheen staat ook Toshiba op geprint.
Dus ik denk dat het het even bij Toshiba hou ipv Seagate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 19:17

fv

-------------------> hiero

Vorige jaar 3 stuks Toshiba MG08 16TB gekocht bij Megekko. Deze hadden een productie datum uit 2023. Serienummers gecontroleert bij Toshiba en ook de SMART uitgelezen: alles klopt.

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:24
het topic gaat over seagate exos X16 disks met een FARM van meer dan 20K
opmerkingen over andere merken zijn in deze context niet zo nuttig (tenzij hetzelfde daar wel exxpliciet speelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
peter-rm schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:39:
opmerkingen over andere merken zijn in deze context niet zo nuttig (tenzij hetzelfde daar wel exxpliciet speelt)
Ik heb in 2023 een Toshiba gekregen uit 2021. Wees maar zeker dat er ook met de andere merken gefraudeerd werd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Dat vindt jij.

Maar het is nu juist interessant om te weten of je recent geproduceerde schijven ontvangt. Bij andere merken kan er niet bewezen worden (nog) dat er gefraudeerd wordt, dat wilt niet zeggen dat het niet speelt.

Tevens is zoeken naar een geschikte en betaalbare alternatieve schijf om je sjoemelschijf mee te vervangen geheel ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:53:
Tevens is zoeken naar een geschikte en betaalbare alternatieve schijf om je sjoemelschijf mee te vervangen geheel ontopic.
Mwah, aangezien iedereen weer andere eisen en wensen heeft lijkt mij niet dat je hier voor iedereen een passend alternatief kan noemen. Mensen die er zelf niet uitkomen kunnen dan beter hier een eigen topic plaatsen:
Componenten koopadvies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Nope, het gaat over Seagate Exos fraude, nergens wordt vermeld dat het specifiek over de X16 schijven gaat.
Dat men zich afvraagt of dit ook bij andere merken speelt is geheel ontopic, of bepaal jij waar het over moet gaan? Als je de Wanna-Be-Mod wilt uithangen, doe dat dan aub ergens anders.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Orky Rulez schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb in 2023 een Toshiba gekregen uit 2021. Wees maar zeker dat er ook met de andere merken gefraudeerd werd
Met hoe precies je deze data geeft kan de schijf ergens tussen (net iets ouder) dan 1 jaar of (net iets jonger dan) 3 jaar oud zijn. Als het een model betreft dat in 2023 (of eerder al) niet echt een 'topmodel' meer was, is de kans ook groter dat de schijf geproduceerd is in een periode dat er meer vraag naar was, en daadwerkelijk op de plank heeft gelegen (of al gebruikt is, wat dat betreft). De sjoemelschijven die hier tot zover langskomen lijken vooral de topmodellen uit hun productiejaar (2021) te zijn geweest, en dat zijn ook de meest interessante om terug in de verkoop proberen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
dcm360 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Met hoe precies je deze data geeft kan de schijf ergens tussen (net iets ouder) dan 1 jaar of (net iets jonger dan) 3 jaar oud zijn. Als het een model betreft dat in 2023 (of eerder al) niet echt een 'topmodel' meer was, is de kans ook groter dat de schijf geproduceerd is in een periode dat er meer vraag naar was, en daadwerkelijk op de plank heeft gelegen (of al gebruikt is, wat dat betreft). De sjoemelschijven die hier tot zover langskomen lijken vooral de topmodellen uit hun productiejaar (2021) te zijn geweest, en dat zijn ook de meest interessante om terug in de verkoop proberen te krijgen.
Dat klopt, net daarom dat ik de info waar je naar verwijst hier al eerder postte. In de pricewatch kan je mooi de Chia-piek zien - de kans is klein dat schijven uit die 'gouden' periode ergens twee jaar op de plank zijn blijven liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mijn excuses dan dat ik niet het hele topic in mijn hoofd heb, maar een snelle zoektocht door het topic levert mij de helft van het antwoord op (namelijk 2 jaar). Dat is een lange tijd voor als het een topmodel uit 2021 was, maar ook wel weer redelijk kort om (logistiek meegerekend) ergens nuttig voor gebruikt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Geen probleem. Het gaat om schijven die in de eerste helft van 2021 zijn opgekocht om te gebruiken in Chia-farms. Het merk maakt daarbij niet uit, dat ging enkel over harde terrorbytes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oaGKP-BkSgyDaoDVF1pwrbApsQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YDPA2ujRRrxgvFiocK9bi5eA.png?f=user_large

Met de waarde van Chia is het echter niet helemaal naar wens gegaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLFbNqa2HBvEKunsk49gAvnkukw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i6MdXE05QnA1WDo6stAy6QIK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik heb rond gekeken maar kom niet verder in CMD. Kan iemand mij misschien kort uitleggen hoe ik de uren van mijn Seagate Exos X16 kan in zien via CMD? Via SeaTools stond er 19-uur. Ik heb Windows 11.

Ik heb Smartmontools geinstalleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 11-02-2025 14:34 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Orky Rulez schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:19:
Geen probleem. Het gaat om schijven die in de eerste helft van 2021 zijn opgekocht om te gebruiken in Chia-farms.
Maar zeggen welke schijven het precies zijn is blijkbaar lastig? Blijkbaar 16TB MG08's, en dat was inderdaad 1 van de meest interessante modellen voor Chia op dat moment. Dusdanig populair dat er ook nog wel een kans is dat er meer dan gebruikelijk in de verkoopkanalen zijn blijven hangen direct na de hype. Wel jammer dat er geen tooltjes zijn waarmee het echt vast te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik heb geprobeerd een beetje bij te lezen over Chia en als ik het goed begrijp (....) wordt een schijf in een Chia farm volgeschreven met plots (zo'n 80-200 stuks) maar wordt die plot daarna eigenlijk iet meer aangepast. Een gebruikte schijf heeft dus waarschijnlijk wel veel draaiuren maar niet veel werkelijke activiteit gezien.

Als ik naar mijn eigen (oudste 2TB WD Green) schijven kijk hebben die resp 59.000 en 72.000 draaiuren. Los van dat deze Seagate's niet nieuw zijn, - en ik snap dat dat riekt naar misleiding - is veel draaiuren een reden om ze niet te gebruiken? Wat zegt draaiuren (in een Chia farm) eigenlijk? Je kunt ook stellen dat ze net goed ingespeeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van der Berg schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:33:
Ik heb rond gekeken maar kom niet verder in CMD. Kan iemand mij misschien kort uitleggen hoe ik de uren van mijn Seagate Exos X16 kan in zien via CMD? Via SeaTools stond er 19-uur. Ik heb Windows 11.

Ik heb Smartmontools geinstalleerd.
https://www.ghacks.net/20...used-sold-as-new-scandal/

[ Voor 13% gewijzigd door Hell-Slave op 11-02-2025 15:07 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste