Geen beste reclame voor Megekko en dom want je gaat ze, neem ik aan, per omgaande terugsturen.Tuinsteen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:28:
Inmiddels mijn 'nieuwe' schijven gekregen van Megekko.. Maar beide 18 Juli 2021...
@YannickSpinner Zou jij Megekko om commentaar kunnen vragen n.a.v. de berichten voor deze?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Weet je dat heel zekernl1bzw schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:21:
Wat ik jammer vind is dat ik geen reactie krijg op mijn mail die ik meer dan 24 uur geleden naar megekko gestuurd heb.
Helaas hebben ze ook geen telefoonnummer op hun website wat ze wettelijk wel verplicht zijn.
Op een gegeven moment is dat namelijk helaas min of meer de trend geworden bij webshops in Nederland dus dan geloof ik eerder dit verhaal :
Raven schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:18:
offtopic:
Is het niet zo dat er minimaal 2 manieren van contact op een dergelijke site dienen te staan en dat dat niet perse een tel.nr. hoeft te zijn?
Bijv. chat en postadres en/of sociale media en/of email.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
offtopic:
* Raven was https://nos.nl/artikel/24...kels-ondanks-verplichting vergeten, denk dat ik oude regels in gedachten had
* Raven was https://nos.nl/artikel/24...kels-ondanks-verplichting vergeten, denk dat ik oude regels in gedachten had
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
NVM: was al gepost... Had het niet gezien.
[ Voor 97% gewijzigd door Tuinsteen op 06-02-2025 20:59 ]
Die fluttekst is gistermiddag al gepost.....Tuinsteen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:53:
Inmiddels bericht gehad van Megekko.
***members only***
ja echt hè
Ik geef ze 29 dagen, en als ze dan met niks op de proppen komen, stuur ik ze terug.synoniem schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:35:
[...]
Geen beste reclame voor Megekko en dom want je gaat ze, neem ik aan, per omgaande terugsturen.
Zeker met de huidige prijzen is het niet slecht om ze straks in te mogen ruilen voor echte 'nieuwe'.
Excuses, overheen gekeken.TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:58:
[...]
Die fluttekst is gistermiddag al gepost.....
De voorlopige eindstand qua datums zijn:
code:
1
2
3
4
| 06 mei 2021 18 juli 2021 18 juli 2021 03 feb 2022 |
[ Voor 69% gewijzigd door Tuinsteen op 06-02-2025 21:19 ]
Ondertussen bij Alternate een Toshiba gekocht. Morgen afhalen in de showroom maar indien mogelijk ga ik daar wel ter plekke even de datum checken voor ik weer naar huis rijd
Hier schijven gekocht op 26-2-2024 bij Alternate. 4x Seagate Exos X18, 16 TB harde schijf
(ST16000NM000J, SATA/600, 24/7).
Net getest en smart en farm data komen overeen. Ondertussen allemaal 8279 uur gedraaid. Dus toen waren ze nog goed :-)
(ST16000NM000J, SATA/600, 24/7).
Net getest en smart en farm data komen overeen. Ondertussen allemaal 8279 uur gedraaid. Dus toen waren ze nog goed :-)
Dus draaiuren boeit je niet... het gaat om een koopje te krijgen?Tuinsteen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:00:
De voorlopige eindstand qua datums zijn:
code:
1 2 3 4 06 mei 2021 18 juli 2021 18 juli 2021 03 feb 2022
De uren had ik al gepost, en de 'nieuwe' batch had ik als vervanger voor die oudere. Maar gezien deze ook uit 2021 komen, ga ik die niet openen.TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:10:
[...]
Dus draaiuren boeit je niet... het gaat om een koopje te krijgen?
Dus nee, het gaat niet om het financiele aspect.
Waar gaat het dan wel om dat je nog een maand gaat wachten met terugsturen?Tuinsteen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:20:
[...]
De uren had ik al gepost, en de 'nieuwe' batch had ik als vervanger voor die oudere. Maar gezien deze ook uit 2021 komen, ga ik die niet openen.
Dus nee, het gaat niet om het financiele aspect.
Draai die vraag om. Waarom zou ik ze meteen moeten terugsturen? Kan zo zijn dat een van die schijven er de brui aan gaat geven.. Dan heb ik in elk geval nog een spare liggen tot Megekko met een oplossing komt.TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:02:
[...]
Waar gaat het dan wel om dat je nog een maand gaat wachten met terugsturen?
En ja, dat probleem kan je ook krijgen met nieuwe schijven, alleen weet niemand waar de huidige schijven vandaan komen. En dat alleen al brengt risico's met zich mee die ik, hopelijk, tijdelijk, hiermee kan opvangen.
En ik was net klaar met een offside backup toen dit nieuws kwam, dus het kan best zijn dat ik ze behoudt. Maar eerst maar eens kijken of en hoe dit opgelost gaat worden.
Ik krijg helaas SKIP op proxmox voor mijn EXOS schijven. Iemand een idee waar dat door komt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| === Checking device: /dev/sdb === FARM data not available - likely not a Seagate drive SMART: 1120 FARM: N/A RESULT: SKIP === Checking device: /dev/sdc === FARM data not available - likely not a Seagate drive SMART: 1120 FARM: N/A RESULT: SKIP |
Op welke manier ben je ze aan het controleren? Als het seagate schijven zijn en FARM is niet beschikbaar, zou mijn eerste vermoeden zijn dat de smartctl versie die optie nog niet kent. Op smartmontools is de versie history niet heel duidelijk, maar bij versie 7.4 wordt er iig iets van benoemt. Op mijn NAS stond versie 6.5 en daar was die optie nog onbekend.aerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:46:
Ik krijg helaas SKIP op proxmox voor mijn EXOS schijven. Iemand een idee waar dat door komt?
Edit: Dat kun je overigens snel controleren via:
code:
1
| smartctl -l farm /dev/sdb |
Dan krijg je vanzelf de melding dat het argument onbekend is.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniemand op 07-02-2025 09:20 ]
18T? Daar had ik dit ook mee.aerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:46:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 === Checking device: /dev/sdb === FARM data not available - likely not a Seagate drive SMART: 1120 FARM: N/A RESULT: SKIP === Checking device: /dev/sdc === FARM data not available - likely not a Seagate drive SMART: 1120 FARM: N/A RESULT: SKIP
16TB Exos X18. Heb je het weten op te lossen?
Nope, issue aangemaakt op GitHub voor de dev van die containeraerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:19:
[...]
16TB Exos X18. Heb je het weten op te lossen?
Bij mij staat er dit:supersnathan94 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:57:
[...]
Als je over dat vraagtekentje hovered zie je ws precies wag ik in m’n screenshot heb staan: onderdeel van een grotere batch, oftewel bulk verkoop B2B met andere voorwaarden (dik service contract)
"Dit product is oorspronkelijk verkocht als een onderdeel van een groter systeem. Neem contact op met de systeemfabrikant of uw plaats van aankoop voor ondersteuning met betrekking tot de garantie."
Dank, dan hou ik de thread even in de gaten. Maar met de check van het serienummer krijg ik ook de melding dat het bij de leverancier gecontroleerd moet worden omdat het een onderdeel van een groter systeem. Dus klinkt al als dubieus..The_Admin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:21:
[...]
Nope, issue aangemaakt op GitHub voor de dev van die container
Als je die melding krijgt kan je er bijna gif op innemen dat het een sjoemelschijf is.aerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:25:
[...]
Dank, dan hou ik de thread even in de gaten. Maar met de check van het serienummer krijg ik ook de melding dat het bij de leverancier gecontroleerd moet worden omdat het een onderdeel van een groter systeem. Dus klinkt al als dubieus..
Welke versie van smartmontools draai je? De UNAS komt bijvoorbeeld met 7.2 en niet de benodigde 7.4. Een Apt update brengt daar geen verandering in.aerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:46:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 === Checking device: /dev/sdb === FARM data not available - likely not a Seagate drive SMART: 1120 FARM: N/A RESULT: SKIP === Checking device: /dev/sdc === FARM data not available - likely not a Seagate drive SMART: 1120 FARM: N/A RESULT: SKIP
Ja check. Dat stond er bij mij ook zoals je kom zien hierboven.The_Admin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:22:
[...]
Bij mij staat er dit:
"Dit product is oorspronkelijk verkocht als een onderdeel van een groter systeem. Neem contact op met de systeemfabrikant of uw plaats van aankoop voor ondersteuning met betrekking tot de garantie."
Anoniemand schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:01:
[...]
Op welke manier ben je ze aan het controleren? Als het seagate schijven zijn en FARM is niet beschikbaar, zou mijn eerste vermoeden zijn dat de smartctl versie die optie nog niet kent. Op smartmontools is de versie history niet heel duidelijk, maar bij versie 7.4 wordt er iig iets van benoemt. Op mijn NAS stond versie 6.5 en daar was die optie nog onbekend.
Edit: Dat kun je overigens snel controleren via:
code:
1 smartctl -l farm /dev/sdb
Dan krijg je vanzelf de melding dat het argument onbekend is.
Check, na een backport update van Smartmontools naar 7.4 werkt het wel (en het script ook @The_Admin )supersnathan94 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:54:
[...]
Welke versie van smartmontools draai je? De UNAS komt bijvoorbeeld met 7.2 en niet de benodigde 7.4. Een Apt update brengt daar geen verandering in.
Ouch
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| === Checking device: /dev/sdb === SMART: 1121 FARM: 30278 RESULT: FAIL === Checking device: /dev/sdc === SMART: 1121 FARM: 27802 RESULT: FAIL |
Waarschijnlijk ook van 2021?aerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:05:
[...]
[...]
Check, na een backport update van Smartmontools naar 7.4 werkt het wel (en het script ook @The_Admin )
Ouch
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 === Checking device: /dev/sdb === SMART: 1121 FARM: 30278 RESULT: FAIL === Checking device: /dev/sdc === SMART: 1121 FARM: 27802 RESULT: FAIL
Die update je dan binnen die container neem ik aan?aerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:05:
[...]
[...]
Check, na een backport update van Smartmontools naar 7.4 werkt het wel (en het script ook @The_Admin )
Ouch
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 === Checking device: /dev/sdb === SMART: 1121 FARM: 30278 RESULT: FAIL === Checking device: /dev/sdc === SMART: 1121 FARM: 27802 RESULT: FAIL
Ik heb de smartmontools van proxmox zelf geupdate. Ik check voor de zekerheid dit ook even voor de docker.The_Admin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:27:
[...]
Die update je dan binnen die container neem ik aan?
Edit: Helaas krijg ik dit met de docker zo snel niet aan de praat. Daar blijft de output leeg.
[ Voor 25% gewijzigd door aerendur op 07-02-2025 10:47 ]
Op mijn 18TB's in een Syno werkte het gewoon prima.
Zegt niet meer of minder dan dat het een OEM schijf is zonder de Retail garantie vanuit Seagate.The_Admin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:22:
[...]
Bij mij staat er dit:
Staat los van de draaiuren, ondanks dat dat ook allemaal OEM schijven zijn.
Als je overweegt schijven wilt houden die overduidelijk niet nieuw zijn wat is dan je probleem, behalve dat je er nog wat korting probeert uit te krijgen?Tuinsteen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:37:
[...]
En ik was net klaar met een offside backup toen dit nieuws kwam, dus het kan best zijn dat ik ze behoudt. Maar eerst maar eens kijken of en hoe dit opgelost gaat worden.
Wat zit je toch met je "korting"? Ik betaal voor nieuwe schijven en die hoor je gewoon te krijgen. Gaat niet over financieel gewin.TweakGP schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:21:
[...]
Als je overweegt schijven wilt houden die overduidelijk niet nieuw zijn wat is dan je probleem, behalve dat je er nog wat korting probeert uit te krijgen?
De Toshiba schijven bij megekko zijn van 28APR24 dus daar zal niet mee gefraudeerd zijn
Mijn Seagate X16 16TB's zijn gekocht bij My Media center in december 2023.
Bouwjaar 21. En ja hoor, fail!
Geen beschadigingen op de behuizing, hele nette labels. Je ziet er niets aan.
Helaas wel allemaal in mijn NAS, dus even retourneren is niet te doen.
Gemaild naar My Media Center met screenshots maar nog geen reactie.
Edit:
Reactie gekregen. Ze bieden Toshiba MG09 en WD HC550 aan als vervanger.
Seagate hebben ze nog wel maar garanderen niet dat ze "betrouwbaar" zijn.
Voor het omruilen snappen ze dat mensen een NAS hebben en dat vervanging even tijd kost.
Dus best netjes om het zo te doen.
Bouwjaar 21. En ja hoor, fail!
Geen beschadigingen op de behuizing, hele nette labels. Je ziet er niets aan.
Helaas wel allemaal in mijn NAS, dus even retourneren is niet te doen.
Gemaild naar My Media Center met screenshots maar nog geen reactie.
Edit:
Reactie gekregen. Ze bieden Toshiba MG09 en WD HC550 aan als vervanger.
Seagate hebben ze nog wel maar garanderen niet dat ze "betrouwbaar" zijn.
Voor het omruilen snappen ze dat mensen een NAS hebben en dat vervanging even tijd kost.
Dus best netjes om het zo te doen.
[ Voor 42% gewijzigd door reinier68 op 07-02-2025 20:12 ]
Ik denk dat ik ook goed zit:
Nog even vergeleken met de GUI zelfs, daar Power on Hours van 363 dagen & 17 uur, oftewel 363*24+17=8729
Voor de andere qnap gebruikers, de tip van @Oezie Woezie was inderdaad correct, eerst de locatie voor opkg (/opt/bin) aan PATH toevoegen:
En daarna ook de locatie voor (/opt/sbin) smartmontools (smartctl):
Dit is tijdelijk en weer weg als je je sessie beeindigd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # smartctl -a /dev/sdd -d sat |grep Model Device Model: ST18000NM000J-2TV103 # smartctl -a /dev/sdc -d sat |grep Model Device Model: ST18000NM000J-2TV103 # smartctl -a /dev/sdc -d sat -l farm | grep -i "power on hours" Power on Hours: 8729 Spindle Power on Hours: 4614 # smartctl -a /dev/sdd -d sat -l farm | grep -i "power on hours" Power on Hours: 8726 Spindle Power on Hours: 4986 # smartctl -a /dev/sdc -d sat |grep -i "power_on" 9 Power_On_Hours 0x0032 091 091 000 Old_age Always - 8729 # smartctl -a /dev/sdd -d sat |grep -i "power_on" 9 Power_On_Hours 0x0032 091 091 000 Old_age Always - 8726 |
Nog even vergeleken met de GUI zelfs, daar Power on Hours van 363 dagen & 17 uur, oftewel 363*24+17=8729
Voor de andere qnap gebruikers, de tip van @Oezie Woezie was inderdaad correct, eerst de locatie voor opkg (/opt/bin) aan PATH toevoegen:
code:
1
| export PATH=$PATH:/opt/bin |
En daarna ook de locatie voor (/opt/sbin) smartmontools (smartctl):
code:
1
| export PATH=$PATH:/opt/sbin |
Dit is tijdelijk en weer weg als je je sessie beeindigd.
Hier helaas ook twee schijven met meer dan 27.000 draaiuren (X18 Exos 16TB).
Begin januari gekocht bij Alternate in België, ik kreeg van hen wel onmiddelijk de bevestiging dat ze op de hoogte zijn van het probleem en ik de schijven mocht retourneren/omruilen, dus op dat vlak wel duidelijk betere service dan bv. Megekko.
Ze hebben me ook verzekerd dat ze alle schijven op voorraad, en alle schijven die nu binnenkomen zelf ook checken dus dan zou het niet opnieuw mogen gebeuren.
Begin januari gekocht bij Alternate in België, ik kreeg van hen wel onmiddelijk de bevestiging dat ze op de hoogte zijn van het probleem en ik de schijven mocht retourneren/omruilen, dus op dat vlak wel duidelijk betere service dan bv. Megekko.
Ze hebben me ook verzekerd dat ze alle schijven op voorraad, en alle schijven die nu binnenkomen zelf ook checken dus dan zou het niet opnieuw mogen gebeuren.
Hmm, dat checken kan blijkbaar alleen voor de Seagate. Hoewel ik eigenlijk al jaren wegbleef van Seagate lijkt het wel alsof zij "vandaag" de enige aantoonbaar nieuwe schijven kunnen leveren. Hmm.hahawin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:59:
Je koopt nieuw, krijgt gebruikt, stuurt ze nu niet terug en overweegt ze zelfs te houden. Vreemd verhaal dan toch?Tuinsteen schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:57:
[...]
Wat zit je toch met je "korting"? Ik betaal voor nieuwe schijven en die hoor je gewoon te krijgen. Gaat niet over financieel gewin.
[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 07-02-2025 15:24 ]
Wat loop je nou weer te jammeren?TweakGP schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Je koopt nieuw, krijgt gebruikt, stuurt ze nu niet terug en overweegt ze zelfs te houden. Vreemd verhaal dan toch?
Dit is niet erg constructief voor het probleem wat deze mensen nu hebben.
Hangt er natuurlijk af van wat je met 'terugsturen' bedoelt, als je daarmee wil ontbinden terwijl de prijs wel goed is (of zelfs heel goed) zou ik inderdaad ook even wachten. Gewoon melden dat de schijven niet lijken te deugen en ze dan verzoeken deze te vervangen voor een product conform aan de verwachtingen die je als consument mag hebben, iets dat ze wettelijk gezien zullen moeten doen.TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:02:
[...]
Waar gaat het dan wel om dat je nog een maand gaat wachten met terugsturen?
Direct geld terug vragen terwijl de kans aanwezig is, dat schijven duurder worden door dit gedoe, zou ik niet direct doen wanneer ik een geldige koopovereenkomst heb. Terugsturen voor omruil door producten die voldoen aan de overeenkomst zou ik dan echter inderdaad weer geen moeite mee hebben.
ouch indeed. 30+ is ~3,5 jaaraerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:05:
[...]
[...]
Ouch
code:
Welk script heb je uiteindelijk gebruikt? Ik ben met die gamestailer94 bezig om een verzameling te maken aan handleidingen en scripting. Maakt het wat makkelijker als we daar jouw bevindingen ook aan toe kunnen voegen.
Ja inderdaad, het probleem lijkt zich momenteel enkel bij Seagate te stellen maar we weten niet of dat is omdat er enkel met schijven van Seagate gefraudeerd is (wat me eigenlijk niet heel waarschijnlijk lijkt) of omdat andere merken FARM niet implementerenDjoeC schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:07:
[...]
Hmm, dat checken kan blijkbaar alleen voor de Seagate. Hoewel ik eigenlijk al jaren wegbleef van Seagate lijkt het wel alsof zij "vandaag" de enige aantoonbaar nieuwe schijven kunnen leveren. Hmm.
Maar het valt wel op dat hoewel SMART is gereset, de stickers gewoon origineel zijn, dus er staat duidelijk op dat de nieuw geleverde schijven al jaren oud zijn. Dan zou dat bij de andere merken ook op moeten vallen.hahawin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Ja inderdaad, het probleem lijkt zich momenteel enkel bij Seagate te stellen maar we weten niet of dat is omdat er enkel met schijven van Seagate gefraudeerd is (wat me eigenlijk niet heel waarschijnlijk lijkt) of omdat andere merken FARM niet implementeren
De WD Reds die ik vandaag ter vervanging binnenkreeg, hebben netjes een fabrieksdatum van november 2024 op de stickers staan. Ik neem dat als ze die bij de Seagates niet hebben vervangen, dan zouden ze dat bij eventuele valse WD's ook niet hebben gedaan. Dus ergens verwacht ik dat het probleem toch vooral Seagate-schijven betreft.
Ik heb de volgende stappen genomen om dit op proxmox werkend te krijgen:supersnathan94 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:49:
[...]
ouch indeed. 30+ is ~3,5 jaar![]()
Welk script heb je uiteindelijk gebruikt? Ik ben met die gamestailer94 bezig om een verzameling te maken aan handleidingen en scripting. Maakt het wat makkelijker als we daar jouw bevindingen ook aan toe kunnen voegen.
1. Smartctl updaten (debian bookworm-backports: repo toevoegen en middels backport smartmontools updaten)
2. check.sh downloaden
3. chmod +x ./check.sh
4. In dat script de if op regels 9-12 eruit middels comment
5. Script draaien
Grote kans dat meer mensen blijven hangen op de verkeerde smartmontools (<7.4). Dus dat gewoon testen met: smartctl -l farm /dev/sdb, een oude versie geeft aan -l niet te kennen. Dan werkt het script ook niet, script gaf toen geen output volgens mij. En als je die if niet weg comment krijg je die melding dat het mogelijk geen Seagate is.
[ Voor 3% gewijzigd door aerendur op 07-02-2025 16:15 ]
Top, ik zal het voor Proxmox toevoegen. Dit is allemaal over SSH gok ik zo?aerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:10:
[...]
Ik heb de volgende stappen genomen om dit op proxmox werkend te krijgen:
1. Smartctl updaten (debian bookworm-backports: repo toevoegen en middels backport smartmontools updaten)
2. check.sh downloaden
3. chmod +x ./check.sh
4. In dat script de if op regels 9-12 eruit middels comment
5. Script draaien
Grote kans dat meer mensen blijven hangen op de verkeerde smartmontools (<7.4). Dus dat gewoon testen met: smartctl -l farm /dev/sdb, een oude versie geeft aan -l niet te kennen. Dan werkt het script ook niet en krijg je die melding dat het mogelijk geen Seagate is.
en ja ik denk dat die smartmontool update het grootste issue is, Raar dat APT daar geen up to date variant van heeft.
Shell via de webinterface. Maar daar heb je alle rechten.supersnathan94 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:16:
[...]
Top, ik zal het voor Proxmox toevoegen. Dit is allemaal over SSH gok ik zo?
en ja ik denk dat die smartmontool update het grootste issue is, Raar dat APT daar geen up to date variant van heeft.
De smartmontools is op debian altijd wat trager, want Debian.
[ Voor 7% gewijzigd door aerendur op 07-02-2025 16:18 ]
I mean fair, maar 7.3 is van 2022-02-28.aerendur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:17:
[...]
De smartmontools is op debian altijd wat trager, want Debian.
Dat is nu dus praktisch 3 jaar terug en die zit er nog niet in.
7.2 is van 2020-12-30.
Dus "wat trager" is wel met een korreltje zout te nemen.
Debian Bookworm is van 10 juni 2023 en heeft Smartmontools 7.3supersnathan94 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:43:
[...]
I mean fair, maar 7.3 is van 2022-02-28.
Dat is nu dus praktisch 3 jaar terug en die zit er nog niet in.
7.2 is van 2020-12-30.
Dus "wat trager" is wel met een korreltje zout te nemen.
Smartmontools 7.4 is van 1 augustus 2023 en is dus na de release uitgekomen. Als er geen kritische bugs in 7.3 zitten blijft Debian Stable dus bij 7.3.
Je kunt de backports repository toevoegen en/of 7.4 uit bookworm-backports vissen.
Megekko geeft mij 30 dagen om ze kosteloos terug te sturen. Lijkt wel of je er baat bij hebt dat ik ze vandaag nog inlever. En nee ik wil deze gebruikte natuurlijk niet houden, maar al Megekko zegt wacht even, dan wacht ik even.TweakGP schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Je koopt nieuw, krijgt gebruikt, stuurt ze nu niet terug en overweegt ze zelfs te houden. Vreemd verhaal dan toch?
En met behouden van de schijven, bedoel ik dat ze dan vervangen moeten worden voor echte nieuwe.
[ Voor 9% gewijzigd door Tuinsteen op 07-02-2025 16:53 ]
Die snap ik, maar de UNAS is op Alpine gebaseerd (busybox) en is een stuk later gereleased maar ook die komt met 7.2 En een apt-get update werkt die niet bij. Maar goed. andere discussie_JGC_ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:47:
[...]
Debian Bookworm is van 10 juni 2023 en heeft Smartmontools 7.3
Smartmontools 7.4 is van 1 augustus 2023 en is dus na de release uitgekomen. Als er geen kritische bugs in 7.3 zitten blijft Debian Stable dus bij 7.3.
Je kunt de backports repository toevoegen en/of 7.4 uit bookworm-backports vissen.
Online zie ik dat m'n RMA aanvraag goed is gekeurd, maar heb nog geen instructies ontvangen in de mail (retour dinsdag aangemeld). Ik ga dus ook nog even moeten afwachten.Tuinsteen schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:47:
[...]
Megekko geeft mij 30 dagen om ze kosteloos terug te sturen. Lijkt wel of je er baat bij hebt dat ik ze vandaag nog inlever. En nee ik wil deze gebruikte natuurlijk niet houden, maar al Megekko zegt wacht even, dan wacht ik even.
En met behouden van de schijven, bedoel ik dat ze dan vervangen moeten worden voor echte nieuwe.
Sws zijn ze al weer dik 25 euro duurder per stuk, dus ik blijf ze net zo lang omwisselen totdat ik ze met een datum van na Juli 2024 heb.
Op zich gaan die 30 dagen pas lopen bij het ontvangen van het juiste product. Met de huidige stand van zaken moet je eerst nog het juiste product (nieuwe schijven) ontvangen, en dan pas gaat een retourtermijn lopen.Tuinsteen schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:47:
[...]
Megekko geeft mij 30 dagen om ze kosteloos terug te sturen. Lijkt wel of je er baat bij hebt dat ik ze vandaag nog inlever. En nee ik wil deze gebruikte natuurlijk niet houden, maar al Megekko zegt wacht even, dan wacht ik even.
Alpine heeft geen apt-get, die heeft apk.supersnathan94 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:10:
[...]
Die snap ik, maar de UNAS is op Alpine gebaseerd (busybox) en is een stuk later gereleased maar ook die komt met 7.2 En een apt-get update werkt die niet bij. Maar goed. andere discussie
Maargoed, als je met UNAS bedoelt dat ding van Ubiquiti, dan begrijp ik het wel. Dat is allemaal outdated crap zonder enige vorm van updates.
De up2date firmware van mijn Unifi U6 Lite is bijvoorbeeld LEDE 17.01.6. Dat is september 2018. Kernel die erop draait is gebouwd op 30 augustus 2018. Hoe ze dat verkocht krijgen... die dingen zijn zo lek als een mandje.
nou, dat zeg je dus, maar met "apt-get update werkt de boel niet bij", bedoelde ik niet dat het commando faalde, laat ik het zo zeggen. maar goed. boel lekker zelf compileren werkt prima, dus probleem ook opgelost.
Ik heb ook 2 schijven (12TB Seagate Exos X12) waarvan 1 al meer dan 4 jaar 35000+ uren gebruikt was en de andere bijna 4 jaar. Nu eerst de verkoper aangeschreven, eens kijken wat die er mee gaat doen.
Vreemd genoeg is bij 1 van de schijven de "Spindle Power on Hours" gelijk aan de SMART waarde van de NAS (QNAP), bij de andere schijf is de Smart waarde van de NAS 222 uur lager dan de ‘Spindle Power on Hours”
Ik kan ook via Google niet vinden wat nou de definitie is van "Power on Hours" vs "Spindle Power on Hours - ik neem even aan SMART vs FARM Power on Hours....
Vreemd genoeg is bij 1 van de schijven de "Spindle Power on Hours" gelijk aan de SMART waarde van de NAS (QNAP), bij de andere schijf is de Smart waarde van de NAS 222 uur lager dan de ‘Spindle Power on Hours”
Ik kan ook via Google niet vinden wat nou de definitie is van "Power on Hours" vs "Spindle Power on Hours - ik neem even aan SMART vs FARM Power on Hours....
Ik had onlangs die reviews ook gezien, ik vond het ook al zo raar, en bijna een ander merk gekocht… ‘t is dat ik er. Of niet aan toe gekomen was en gewoon de NAS opgeschoond hebdirks schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:20:
Als je de reviews van deze schijf in de PW bekijkt zou je bijna denken dat dit al langer speelt.
[...]
Je zou maar net een schijf van een crypto farm hebben met de wallet er op en een tekst bestandje met passwords en keys met een partij bitcoinlvdgraaff schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:26:
Heeft er al iemand geprobeerd om een data recovery te doen op zo’n “nieuwe” harde schijf? Zou toch wat zijn als dat nog te lezen is. Als ik zo de schaal inschat zou je hier de datalek van de eeuw kunnen hebben ;-)
[ Voor 97% gewijzigd door mjl op 08-02-2025 01:23 ]
-------
Toshiba schijf gaan halen bij Alternate vandaag. DOM juni 2024 en een geldige warranty tot 2029.
De verkoper van Alternate (BE) vertelde me ook dat zij al hun Seagate schijven hebben nagekeken ondertussen.
De verkoper van Alternate (BE) vertelde me ook dat zij al hun Seagate schijven hebben nagekeken ondertussen.
Zoals het hoort, Megekko!!iqcgubon schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:14:
Toshiba schijf gaan halen bij Alternate vandaag. DOM juni 2024 en een geldige warranty tot 2029.
Oef, en ik maar denken dat dit soort supply chain fraude praktijken enkel plaats zouden vinden op eBay. Daar kun je trouwens prima tweedehands HDDs kopen die 3 jaar in een DC hebben gehangen. Heb er zelf HGST Ultrastar DC HC520 met 5 jaar garantie kunnen kopen.
Geen schadenfreude, btw. Dit is ontzettend vervelend (en gevaarlijk).
Met nixpkgs of Linuxbrew kun je eenvoudig additionele software installeren op een ouder systeem. Dit doe ik op mijn Synology DSM machine (met Linux 4.4). Ook OCI zoals Docker of Podman kan het. Allemaal makkelijker dan smartmontools installeren op ESXi
op Proxmox 8.x zit je gewoon met recente smartmontools (7.3). Je kunt eventueel een bootable USB maken en dan een OS zoals Clonezilla of Systemrescue gebruiken. Raw pass-through naar VM zou ik niet doen, maar read-only zou geen kwaad moeten kunnen.
Geen schadenfreude, btw. Dit is ontzettend vervelend (en gevaarlijk).
Met nixpkgs of Linuxbrew kun je eenvoudig additionele software installeren op een ouder systeem. Dit doe ik op mijn Synology DSM machine (met Linux 4.4). Ook OCI zoals Docker of Podman kan het. Allemaal makkelijker dan smartmontools installeren op ESXi
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
De Toshiba schijven hebben meer cache, zijn op papier iets sneller en genereren tevens minder warmte dan de seagate schijven. Deze worden 28 graden ipv 33. Kan uiteraard ook een afwijking zijn van de gebruikte elektronica die voor de meting wordt gebruikt.iqcgubon schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:14:
Toshiba is spekkoper. Denk niet dat ik ooit nog seagate schijven ga bestellen na dit euvel.
Mijn schijven, gekocht via MMC, mag ik ook omruilen of retour sturen voor geld terug. Dus dat is een nette oplossing.
Ik heb het hier al gepost: ik heb in 2023 een 2021 Toshiba 16TB gekregen van Alternatehahawin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Ja inderdaad, het probleem lijkt zich momenteel enkel bij Seagate te stellen maar we weten niet of dat is omdat er enkel met schijven van Seagate gefraudeerd is (wat me eigenlijk niet heel waarschijnlijk lijkt) of omdat andere merken FARM niet implementeren
Zie mijn bericht hierboven. Iedereen die vanaf 2023 schijven heeft gekocht kan best even de stickers bekijken of ze uit 'chia-jaar' 2021 komen. Bij andere merken zal dit de enige manier zijnhahawin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Ik begrijp je emoties, maar ze zijn niet logisch.nl1bzw schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:00:
[...]
Toshiba is spekkoper. Denk niet dat ik ooit nog seagate schijven ga bestellen na dit euvel.
Seagate kan hier niet zo veel aan doen. Het hadden net zo goed Toshiba's kunnen zijn waarmee deze fraude is uitgevoerd.
Het voordeel van Seagate-drives is dat je met FARM de werkelijke bedrijfsuren kunt uitlezen. Dat kan VZIW met andere merken niet.
Als je logica gebruikt kun je dus beter drives van Seagate kopen.🖖
[ Voor 4% gewijzigd door gerritjan op 08-02-2025 13:45 ]
Bij de volgende batch schijven die ze als "nieuw" op de markt, daar is de farm ook op 0 gezet. Reken maar dat ze hier van leren en als seagate de farm op 0 kan zetten, dan kunnen andere mensen vast hetzelfde doen.
Sticker namaken kan ook maar dat gaat ze geld kosten.nl1bzw schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:24:
Bij de volgende batch schijven die ze als "nieuw" op de markt, daar is de farm ook op 0 gezet. Reken maar dat ze hier van leren en als seagate de farm op 0 kan zetten, dan kunnen andere mensen vast hetzelfde doen.
Dan zit je nog met het feit dat ze 3 - 4 jaar oud zijn.nl1bzw schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:24:
Of ze moeten al een nieuwe stikker voorzien.
Dat kost nog meer tijd en ook geld.
Ik heb afgelopen woensdag 3x een 16tb x16 besteld bij megekko, en zonet na het lezen van deze thread toch maar even gecheckt. Stuk voor stuk 24k power on hours. Dit is dus verkocht nadat de CEO van Megekko al tegen tweakers aangaf van het probleem te weten. Ze blijven dus gewoon (potentieel) foute schijven verkopen terwijl er tot in de top van het bedrijf al bewustzijn is van het probleem. Zum kotzen.
Dat is helaas al gebleken uit meerdere mensen die andere schijven besteld hadden om data om te kunnen zetten, dat Megekko hun eigen voorraad totaal niet gecontroleerd hebben en gewoon uit dezelfde doos harde schijven blijven opsturen.Haaspaas schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:35:
Ik heb afgelopen woensdag 3x een 16tb x16 besteld bij megekko, en zonet na het lezen van deze thread toch maar even gecheckt. Stuk voor stuk 24k power on hours. Dit is dus verkocht nadat de CEO van Megekko al tegen tweakers aangaf van het probleem te weten. Ze blijven dus gewoon (potentieel) foute schijven verkopen terwijl er tot in de top van het bedrijf al bewustzijn is van het probleem. Zum kotzen.

vandaag mijn 4x Exos X16 retour gedaan (allemaal DOM 10 mei 2021 en >20k uren). Ben benieuwt wat ze er voor terug gaan sturen. Als het weer rond die DOM zit gaat ie direct terug, geen eens de behoefte om ze dan uit te lezen, maar dan gaat het een lang verhaal worden zo...Hell-Slave schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:43:
[...]
Dat is helaas al gebleken uit meerdere mensen die andere schijven besteld hadden om data om te kunnen zetten, dat Megekko hun eigen voorraad totaal niet gecontroleerd hebben en gewoon uit dezelfde doos harde schijven blijven opsturen.
Had je ook zo'n mooie email van ze gekregen met erin dat ze eigenlijk niks gaan doen zolang Seagate niks van zich laten horen?gixslayer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:02:
[...]
vandaag mijn 4x Exos X16 retour gedaan (allemaal DOM 10 mei 2021 en >20k uren). Ben benieuwt wat ze er voor terug gaan sturen. Als het weer rond die DOM zit gaat ie direct terug, geen eens de behoefte om ze dan uit te lezen, maar dan gaat het een lang verhaal worden zo...
Ze schreven ook dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is, want er is geen hogere uitval van deze schijven.

Had al vrij vroeg een mailtje gestuurd en toen is mij opgedragen om retour aan te melden onder manco en dat werd snel erna geaccepteerd. Daana niks meer gehoord. Had ze begin januari gekocht, misschien dat dat nog uitmaakt.Hell-Slave schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:10:
[...]
Had je ook zo'n mooie email van ze gekregen met erin dat ze eigenlijk niks gaan doen zolang Seagate niks van zich laten horen?
Ze schreven ook dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is, want er is geen hogere uitval van deze schijven.
Had in mijn mail wel gewezen op het Tweakers artikel, maar in hun reactie stond niks van een erkenning dat het een breder probleem was (terwijl het al wel in het Tweakers artikel stond). Die communicatie kan zeker beter, en idd wel erg kwalijk als ze die foute schijven door blijven leveren.
Had je deze email gezien?gixslayer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:27:
[...]
Had al vrij vroeg een mailtje gestuurd en toen is mij opgedragen om retour aan te melden onder manco en dat werd snel erna geaccepteerd. Daana niks meer gehoord. Had ze begin januari gekocht, misschien dat dat nog uitmaakt.
Had in mijn mail wel gewezen op het Tweakers artikel, maar in hun reactie stond niks van een erkenning dat het een breder probleem was (terwijl het al wel in het Tweakers artikel stond). Die communicatie kan zeker beter, en idd wel erg kwalijk als ze die foute schijven door blijven leveren.
Orky Rulez in "Seagate Exos fraude?"
Tja, Megekko is enige tijd geleden samen gegaan met CD-Romland Breda en die was (is) geen lievertje en dat kan ik uit eerstehands ervaring zeggen. Ze hebben getracht mij voor ruim € 550,- te naaien toen de tijd, maar dat is ze helaas voor hun, niet gelukt. Het is mij duidelijk dat daar nu het CD-Romlandbloed door de aderen heen stroomt.... Ik zal in ieder geval 2x nadenken voordat ik daar iets bestel....Hell-Slave schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:10:
[...]
Had je ook zo'n mooie email van ze gekregen met erin dat ze eigenlijk niks gaan doen zolang Seagate niks van zich laten horen?
Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...
Voor zover mij bekend gaat de 30 dagen retour in op het moment van de koop ( mits op voorraad ), die datum houden ze aan en dus niet de datum waarop je het ontvangen hebt. Wel is het anders wanneer iets niet op voorraad is en pas later verstuurd word, dan houden ze de datum van het versturen aan.dcm360 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:11:
[...]
Op zich gaan die 30 dagen pas lopen bij het ontvangen van het juiste product. Met de huidige stand van zaken moet je eerst nog het juiste product (nieuwe schijven) ontvangen, en dan pas gaat een retourtermijn lopen.
Goed om te weten.MeesKees21 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:55:
[...]
Tja, Megekko is enige tijd geleden samen gegaan met CD-Romland Breda en die was (is) geen lievertje en dat kan ik uit eerstehands ervaring zeggen. Ze hebben getracht mij voor ruim € 550,- te naaien toen de tijd, maar dat is ze helaas voor hun, niet gelukt. Het is mij duidelijk dat daar nu het CD-Romlandbloed door de aderen heen stroomt.... Ik zal in ieder geval 2x nadenken voordat ik daar iets bestel....
Rekenen vanaf het moment van bestellen (of verzenden) zal vrij snel als onredelijk bestempeld worden als iemand zin heeft om daarover te gaan procederen. De wettelijke bedenktermijn van 14 dagen begint in ieder geval op het moment van levering. Daarbovenop gaat het dan ook nog om levering van het juiste product, vooralsnog is de status dat er oude (en vermoedelijk gebruikte) schijven zijn geleverd in plaats van nieuwe.Roel1966 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:59:
[...]
Voor zover mij bekend gaat de 30 dagen retour in op het moment van de koop ( mits op voorraad ), die datum houden ze aan en dus niet de datum waarop je het ontvangen hebt. Wel is het anders wanneer iets niet op voorraad is en pas later verstuurd word, dan houden ze de datum van het versturen aan.
Het officiele deel wist ik even niet maar ik weet in elk geval wel dat b.v. Megekko en ook andere webshops tellen vanaf het moment van koop. Vond dat ook niet altijd helemaal terecht want tja, je hebt het product dan nog niet in handen.dcm360 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:12:
[...]
Rekenen vanaf het moment van bestellen (of verzenden) zal vrij snel als onredelijk bestempeld worden als iemand zin heeft om daarover te gaan procederen. De wettelijke bedenktermijn van 14 dagen begint in ieder geval op het moment van levering. Daarbovenop gaat het dan ook nog om levering van het juiste product, vooralsnog is de status dat er oude (en vermoedelijk gebruikte) schijven zijn geleverd in plaats van nieuwe.
Wel gezien op Tweakers, maar dus niet zelf ontvangen. Voor zover ik weet is die reactie op 6 feb. Mijn retouraanvraag was op 5 feb al geaccepteerd. Misschien dat ze kort daarna tot een nieuwe aanpak zijn overgegaan ofzo. Gaan hopelijk snel zien wat de retourafdeling er van maakt.Hell-Slave schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:33:
[...]
Had je deze email gezien?
Orky Rulez in "Seagate Exos fraude?"
In het verleden wel vaker spul bij Megekko gehaald, waaronder eerder een partij schijven waar er een paar DOA waren (aantal jaar geleden, WD Reds). Zonder gedoe een retour kunnen doen en vervangende schijven gehad die tot op de dag van vandaag prima werken. Wat dat betreft is mijn ervaring met hun redelijk positief, maar als ze me hier proberen te naaien ben ik ook snel klaar met ze.
Het schijnt dat ze wat vreemde praktijken hebben overgenomen van hun zusteronderneming.gixslayer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:41:
[...]
Wel gezien op Tweakers, maar dus niet zelf ontvangen. Voor zover ik weet is die reactie op 6 feb. Mijn retouraanvraag was op 5 feb al geaccepteerd. Misschien dat ze kort daarna tot een nieuwe aanpak zijn overgegaan ofzo. Gaan hopelijk snel zien wat de retourafdeling er van maakt.
In het verleden wel vaker spul bij Megekko gehaald, waaronder eerder een partij schijven waar er een paar DOA waren (aantal jaar geleden, WD Reds). Zonder gedoe een retour kunnen doen en vervangende schijven gehad die tot op de dag van vandaag prima werken. Wat dat betreft is mijn ervaring met hun redelijk positief, maar als ze me hier proberen te naaien ben ik ook snel klaar met ze.
Ik hoop dat je goed geholpen wordt.
Met welke winkelketen zijn ze dan samengegaan? Niet met CD-ROM-land, want dat was altijd al een zusteronderneming die onder dezelfde holding viel.Hell-Slave schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:45:
[...]
Het schijnt dat ze wat vreemde praktijken hebben overgenomen door samen te gaan met een andere winkelketen.
Ik hoop dat je goed geholpen wordt.
Dan hebben ze vreemde praktijken overgenomen van hun zusteronderneming.dcm360 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:55:
[...]
Met welke winkelketen zijn ze dan samengegaan? Niet met CD-ROM-land, want dat was altijd al een zusteronderneming die onder dezelfde holding viel.
Vind het niet normaal hoe ze zich zo makkelijk er van afmaken en nog steeds dezelfde rommel blijven uitsturen.
Ik heb in de afgelopen 12 maanden flink wat met mijn data gekloot en lopen uitbreiden. Uiteindelijk 3 nieuwe schijven allemaal van Seagate gekocht. 10,14 en 18TB.
De 10 en 18TB zijn goed en is geen verschil te zien tussen FARM & SMART log. Maar bij de 14TB wel.
Betreft de 14TB Seagate ST14000NM001G-2KJ103 van Azerty. Sata variant. Als je het plaatje ziet, klopt het toch? Dat het verschil betekent dat ik slachttoffer ben van deze oplicht praktijk.
De 10 en 18TB zijn goed en is geen verschil te zien tussen FARM & SMART log. Maar bij de 14TB wel.
Betreft de 14TB Seagate ST14000NM001G-2KJ103 van Azerty. Sata variant. Als je het plaatje ziet, klopt het toch? Dat het verschil betekent dat ik slachttoffer ben van deze oplicht praktijk.
:strip_exif()/f/image/J37ZI4RoMsLDPlsBoppUwmid.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, foute boelj0ppie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 02:13:

*knip* offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 09-02-2025 08:28 ]
@j0ppie
Ja inderdaad foute boel en weer 25000+ uur.
Wat was de datum op het label?
Ja inderdaad foute boel en weer 25000+ uur.
Wat was de datum op het label?
[ Voor 86% gewijzigd door Hell-Slave op 09-02-2025 08:39 ]
code:
1
2
3
4
5
| root@proxmox:/tmp# ./smartctl -a /dev/sdb | grep -i "power_on" 9 Power_On_Hours 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 94 root@proxmox:/tmp# ./smartctl -a /dev/sdb -l farm | grep -i "power on hours" Power on Hours: 21941 Spindle Power on Hours: 94 |
Dat ziet er niet goed uit.... vorige week gekocht bij Megekko.
Ook een 2021 schijf?bluewalk schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:44:
code:
1 2 3 4 5 root@proxmox:/tmp# ./smartctl -a /dev/sdb | grep -i "power_on" 9 Power_On_Hours 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 94 root@proxmox:/tmp# ./smartctl -a /dev/sdb -l farm | grep -i "power on hours" Power on Hours: 21941 Spindle Power on Hours: 94
Dat ziet er niet goed uit.... vorige week gekocht bij Megekko.
Correct een 02MAY2021 schijf, overduidelijk non refurb.
[ Voor 7% gewijzigd door bluewalk op 09-02-2025 14:17 ]
Welkom in de club genaaide schijf bezitters.bluewalk schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Correct een 02MAY2021 schijf, overduidelijk non refurb.
Fijn.Hell-Slave schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:32:
[...]
Welkom in de club genaaide schijf bezitters.

Denk niet dat die wat gaan doen gezien het e-mailtje wat hier op het forum te lezen viel.bluewalk schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:36:
[...]
Fijn.Megekko maar gemaild en anders gaat deze terug onder de wet koop op afstand.
Megekko wacht af wat Seagate te zeggen heeft hierover en dat deze harde schijven niet meer uitval opleveren dan echt nieuwe harde schijven, dus...
Datzelfde mailtje heb ik inderdaad ook mogen ontvangen, neemt niet weg dat er goederen door hen verkocht zijn waarbij deze niet nieuw blijken te zijn.Hell-Slave schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:43:
[...]
Denk niet dat die wat gaan doen gezien het e-mailtje wat hier op het forum te lezen viel.
Megekko wacht af wat Seagate te zeggen heeft hierover en dat deze harde schijven niet meer uitval opleveren dan echt nieuwe harde schijven, dus...
Hoop dat het allemaal goed verloopt, succes ermee.bluewalk schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:17:
[...]
Datzelfde mailtje heb ik inderdaad ook mogen ontvangen, neemt niet weg dat er goederen door hen verkocht zijn waarbij deze niet nieuw blijken te zijn.
Er is een heel erg simpele reden waarom Megekko terughoudend is met direct vervangen van schijven: geld. Op de achtergrond zal de hele supply chain (met Megekko danwel een andere webwinkel tussen de consument en de rest van de supply chain) nu aan het uitvechten zijn wie er voor de kosten gaat moeten opdraaien. Totdat dat uitgevochten is zullen winkels er niet heel erg happig zijn om volledig voor eigen rekening schijven te gaan vervangen, de afhandeling alleen al zal de winstmarge teniet doen, en dat is dan nog zonder de inkoop van een vervangende schijf.
Neem aan dat dat wel juridisch aan te vechten valt, het product is namelijk non conform met wat ze verkocht hebben. Als je geld weet te incasseren, weet je het ook terug te betalen lijkt mij, maar misschien denk ik nu te simpel.....dcm360 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:38:
Er is een heel erg simpele reden waarom Megekko terughoudend is met direct vervangen van schijven: geld. Op de achtergrond zal de hele supply chain (met Megekko danwel een andere webwinkel tussen de consument en de rest van de supply chain) nu aan het uitvechten zijn wie er voor de kosten gaat moeten opdraaien. Totdat dat uitgevochten is zullen winkels er niet heel erg happig zijn om volledig voor eigen rekening schijven te gaan vervangen, de afhandeling alleen al zal de winstmarge teniet doen, en dat is dan nog zonder de inkoop van een vervangende schijf.
Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...
Even heel lullig gezegd, hoe is dat ons probleem?dcm360 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:38:
De winkel is in gebreken geweest door geen nieuw product te leveren, zij mogen het oplossen.
Kans is groot dat Seagate hier nooit op reageerd, de schijven zijn niet bij hun direct gekocht, dus niet hun probleem.
Een andere winkel zoals Alternate kan het wel. (het netjes oplossen)
Is het niet, je hebt een koopovereenkomst met Megekko en niet met Jan-Piet met de korte achternaam...Hell-Slave schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:47:
[...]
Even heel lullig gezegd, hoe is dat ons probleem?
De winkel is in gebreken geweest door geen nieuw product te leveren, zij mogen het oplossen.
Kans is groot dat Seagate hier nooit op reageerd, de schijven zijn niet bij hun direct gekocht, dus niet hun probleem.
Een andere winkel zoals Alternate kan het wel. (retour en geld terug)
Megekko is juridisch verantwoordelijk voor deze hele misère en niet de consument. Laat hun het maar uitvechten met welke partij dan ook, dat is niet onze verantwoording. Van mij hadden ze allang een "mooi" briefje gekregen na hun mail, zo werkt het namelijk niet en dat weten zij ook wel, maar spelen het dommertje.
Juridisch gezien zal de consument dit altijd winnen, maar het is natuurlijk ook niet vreemd dat een webshop even de tijd neemt om uit te zoeken wat er nu aan de hand is en hoe dit het beste op te lossen.
Vraag is echter natuurlijk wel of Megekko dat in deze ook doet. Je leest immers ook berichten dat zelfs na het moment dat ze wisten dat het foute boel is, ze nog steeds probleem schijven verkocht en uitgeleverd hebben. Dat is natuurlijk wel heel kwalijk.
@MeesKees21 zoiets zo denken zou inderdaad 'te makkelijk' kunnen zijn, aangezien het goed mogelijk is dat een situatie als deze voor tijdelijke problemen zorgt in de cash flow bij de shops die hiermee te maken hebben. Maar dan als nog mag dat niet het probleem van de consument mogen zijn, zit de consument bijvoorbeeld nog in WKOA termijn, en wil deze ontbinden, dan zullen ze dat moeten honoreren binnen de wettelijk geldende termijnen. Wil de consument een beroep doen op non conformiteit zal dat mijn inziens wat langer kunnen duren, immers moet men mogelijk ook compleet nieuwe voorraad laten komen daarvoor en dan ook controleren of deze voorraad wel ok is. Wie weet immers hoe 'diep' in de supply chain dit gaat.
Vraag is echter natuurlijk wel of Megekko dat in deze ook doet. Je leest immers ook berichten dat zelfs na het moment dat ze wisten dat het foute boel is, ze nog steeds probleem schijven verkocht en uitgeleverd hebben. Dat is natuurlijk wel heel kwalijk.
@MeesKees21 zoiets zo denken zou inderdaad 'te makkelijk' kunnen zijn, aangezien het goed mogelijk is dat een situatie als deze voor tijdelijke problemen zorgt in de cash flow bij de shops die hiermee te maken hebben. Maar dan als nog mag dat niet het probleem van de consument mogen zijn, zit de consument bijvoorbeeld nog in WKOA termijn, en wil deze ontbinden, dan zullen ze dat moeten honoreren binnen de wettelijk geldende termijnen. Wil de consument een beroep doen op non conformiteit zal dat mijn inziens wat langer kunnen duren, immers moet men mogelijk ook compleet nieuwe voorraad laten komen daarvoor en dan ook controleren of deze voorraad wel ok is. Wie weet immers hoe 'diep' in de supply chain dit gaat.
Het is me even niet duidelijk in welke relatie (consument<->winkel of winkel<>supply chain) ik jouw opmerking moet plaatsen.MeesKees21 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:42:
[...]
Neem aan dat dat wel juridisch aan te vechten valt, het product is namelijk non conform met wat ze verkocht hebben. Als je geld weet te incasseren, weet je het ook terug te betalen lijkt mij, maar misschien denk ik nu te simpel.....
In het geval van consument<->winkel is het heel erg simpel, de winkel moet het gaan oplossen, maar mag daar wel een redelijke termijn over doen. Een directe oplossing eisen kan (en mag misschien), maar houdt er rekening mee dat als je dit juridisch wil gaan spelen dat het pas bij een rechter ligt zodra dit hele verhaal al lang opgelost is. In dit topic wordt vooral Megekko al dagenlang aan de schandpaal genageld, maar realistisch gezien hebben zij ook volgens de wet gewoon even de tijd om een oplossing te bedenken. Totdat die er is, hebben ze overigens al aangegeven dat zij zelf verantwoordelijkheid nemen voor garantie-afhandeling voor schijven die volgens de fabrikant buiten de garantie vallen.
@dcm360 Voor zover ik het begrijp wordt Megekko voornamelijk door het slijk gehaald op dit moment omdat ze volgens meerdere deelnemers aan het topic niet per direct gestopt zijn met leveren, maar zelfs na de verklaring van de directeur door zijn gegaan met het verkopen en uitleveren van deze schijven.
Wat mij betreft mag daar, als die berichtgeving inderdaad klopt, best wat verontwaardiging tegenover staan. Omdat dit op zijn minst de schijn heeft van de casus niet serieus te nemen en bijvoorbeeld lijkt op gokken dat de klant (of een deel van de klanten) niet op de hoogte is van dit schandaal om zo op die manier (een deel van) de schijven alsnog de markt op te krijgen en zo minder schade te lijden, mogelijk ten koste van de consument die nietsvermoedend die schijf (of schijven) gaat gebruiken en misschien door de ouderdom wel tegen dataverlies aan loopt.
Wat mij betreft mag daar, als die berichtgeving inderdaad klopt, best wat verontwaardiging tegenover staan. Omdat dit op zijn minst de schijn heeft van de casus niet serieus te nemen en bijvoorbeeld lijkt op gokken dat de klant (of een deel van de klanten) niet op de hoogte is van dit schandaal om zo op die manier (een deel van) de schijven alsnog de markt op te krijgen en zo minder schade te lijden, mogelijk ten koste van de consument die nietsvermoedend die schijf (of schijven) gaat gebruiken en misschien door de ouderdom wel tegen dataverlies aan loopt.
Een heel lullig tegenantwoord: een winkel heeft ook rechten. De consument heeft geen recht op een oplossing per directe ommegaande, de winkel heeft het recht om enige tijd te besteden aan een oplossing die voldoet. Een redelijke hoeveelheid geduld lijkt tegenwoordig alleen niet meer te bestaan (om maar eens aan te haken op het vroeger was alles beter wat hier al eerder langskwam).Hell-Slave schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:47:
[...]
Even heel lullig gezegd, hoe is dat ons probleem?
Een andere winkel zoals Alternate kan het wel. (het netjes oplossen)
De laatste pagina's leek het meer te gaan om het niet snel genoeg willen geven van een oplossing, en dat was vooral waar ik op inhaakte.Dennism schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:02:
@dcm360 Voor zover ik het begrijp wordt Megekko voornamelijk door het slijk gehaald op dit moment omdat ze volgens meerdere deelnemers aan het topic niet per direct gestopt zijn met leveren, maar zelfs na de verklaring van de directeur door zijn gegaan met het verkopen en uitleveren van deze schijven.
Dat is een mogelijke lezing, een andere optie is dat de 'slechte' schijven verstopt zijn in batches met 'goede' schijven, en dat Megekko dacht weg te komen met een (geslaagde) steekproef. Net zo goed speculatie overigens als het standpunt dat ze hun klanten proberen op te lichten.Wat mij betreft mag daar, als die berichtgeving inderdaad klopt, best wat verontwaardiging tegenover staan. Omdat dit op zijn minst de schijn heeft van de casus niet serieus te nemen en bijvoorbeeld lijkt op gokken dat de klant (of een deel van de klanten) niet op de hoogte is van dit schandaal om zo op die manier (een deel van) de schijven alsnog de markt op te krijgen en zo minder schade te lijden, mogelijk ten koste van de consument die nietsvermoedend die schijf (of schijven) gaat gebruiken en misschien door de ouderdom wel tegen dataverlies aan loopt.