Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

CPM schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:51:
Iemand die weet hoe je dit op oudere DSM versies (6.2.4) kunt achterhalen?
Docker draait er niet op en de farm optie kent hij niet.
Helaas ook niet de mogelijkheid om via Entware de smartctl tools te updaten omdat de FreeSqale CPU niet worst ondersteund door Entware.
Synocli Disk tools installeren via het Package center. Deze kan je vinden door eerst deze package source toe te voegen: https://packages.synocommunity.com/

Als je dat hebt gedaan en je hebt deze tools geinstalleerd kan je met het volgende tooltje "smartctl7" toch deze info achterhalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WQsg_g2KpN0EtsIFmb347J_ByM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kIqkskZuzPVlV4q9iz1E3jjk.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door mydogisgone op 05-02-2025 21:02 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 11:59
Net gecheckt:

Zowel de X18 18TB die ik recent van een tweaker heb overgenomen (uit diens Chia) als de X16 14TB die ik 11/2022 bij MaxICT gekocht heb allebei PASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:06:
Net gecheckt:

Zowel de X18 18TB die ik recent van een tweaker heb overgenomen (uit diens Chia) als de X16 14TB die ik 11/2022 bij MaxICT gekocht heb allebei PASS
Wat een geluk. _/-\o_

Bij MaxICT gekocht? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 20:04
Heeft er al iemand geprobeerd om een data recovery te doen op zo’n “nieuwe” harde schijf? Zou toch wat zijn als dat nog te lezen is. Als ik zo de schaal inschat zou je hier de datalek van de eeuw kunnen hebben ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-06 14:04
Hier ook een X18 16TB uit 2021.
SMART 100 uur.
FARM PoH 20.000.

Gekocht in december bij:
spoiler:
Alternate

Gemaild, nu afwachten wat hun reactie is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
floppydriver schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:28:
Hier ook een X18 16TB uit 2021.
SMART 100 uur.
FARM PoH 20.000.

Gekocht in december bij:
spoiler:
Alternate

Gemaild, nu afwachten wat hun reactie is..
Niet gezien dat ie 3 jaar oud was toen je hem kreeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-06 14:04
Hell-Slave schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:32:
[...]

Niet gezien dat ie 3 jaar oud was toen je hem kreeg?
Jawel, maar smart gaf 0 uren. Wist voor deze SeaGATE niet van FARM data..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl1bzw
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-06 20:36
Kunnen de mensen die nieuwe exo 16tb schijven hebben besteld bij megekko wat de productiedatum is van de schijven die ze nu ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
floppydriver schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:37:
[...]

Jawel, maar smart gaf 0 uren. Wist voor deze SeaGATE niet van FARM data..
Je vond dat niet vreemd dat een populaire dure schijf 3 jaar in een "magazijn" heeft gelegen waardoor z'n waarde verlaagde en opslagkosten opliepen ipv zo snel mogelijk verkopen voor winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nl1bzw schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:41:
Kunnen de mensen die nieuwe exo 16tb schijven hebben besteld bij megekko wat de productiedatum is van de schijven die ze nu ontvangen?
In ieder geval hebben ze een DOM/MFD 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Laatst online: 11-06 14:10

sus

is druk :+

nova schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:12:
Zou goed zijn dat mensen denken dat ze nieuwe kopen, maar recertified krijgen.

Zoals bij deze webshop, je moet goed opletten..
https://cobesu.nl/product...acity-st12000nm0127-12tb/
In de tekst staat “refurbished”, maar bij de extra informatie staat de conditie wel als “nieuw”. Wat dan weer matched met dat ze het bij alle andere schijven netjes aangeven, lijkt dus eerder een copy/paste dingetje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hell-Slave schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:44:
Je vond dat niet vreemd dat een populaire dure schijf 3 jaar in een "magazijn" heeft gelegen waardoor z'n waarde verlaagde en opslagkosten opliepen ipv zo snel mogelijk verkopen voor winst?
Weet je...

Je kan die vraag blijven herhalen, maar je moet je ook realiseren dat er allerlei soorten gebruikers tegenwoordig op GoT langskomen en niet iedereen "evenveel een Tweaker is" dus dat soort gevallen zullen nog wel een flink aantal keer in dit topic langskomen in de toekomst... :)

Zelfs behoorlijk lang geleden toen GoT meer door echte Tweakers "werd bevolkt" was er iemand die een peperdure Areca RAID Controller met 12 of 24 SATA poorten kocht en net zoveel peperdure WD Raptors (10K rpm !!) om vervolgens hier op GoT te komen vragen hoe hij dat allemaal moet aansluiten :X :| :F

Shit happens! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Voor degene die het interesant vinden. Het is met seagate sinds de st1000dm001 misschien nog wel eerder heel makkelijk om via een kabeltje van 5 euro en de seriële aansluiting achter op de disk de smartwaarde te resetten. Alles staat dan op 0.
Ik weet niet of de bestaande nieuwe disken deze aansluiting nog hebben maar het is dan letterlijk 2 minuten werkt om het te wissen.

Ik kan het eventueel verder uitleggen maar dat er nu misbruik van gemaakt wordt is voor mij eerlijk
gezegd helemaal geen verrassing, wel dat het pas nu gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 05-02-2025 22:50 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:40:
[...]

Weet je...

Je kan die vraag blijven herhalen, maar je moet je ook realiseren dat er allerlei soorten gebruikers tegenwoordig op GoT langskomen en niet iedereen "evenveel een Tweaker is" dus dat soort gevallen zullen nog wel een flink aantal keer in dit topic langskomen in de toekomst... :)

Zelfs behoorlijk lang geleden toen GoT meer door echte Tweakers "werd bevolkt" was er iemand die een peperdure Areca RAID Controller met 12 of 24 SATA poorten kocht en net zoveel peperdure WD Raptors (10K rpm !!) om vervolgens hier op GoT te komen vragen hoe hij dat allemaal moet aansluiten :X :| :F

Shit happens! :+
Ik mag toch wel een beetje niveau verwachten op Tweakers? :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hell-Slave schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:51:
Niet meer :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
:(

BTW Areca RAID Controllers heb ik nog liggen alleen de backup battery module batterij is versleten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

[...]

Als je niveau onder NAP bedoeld, dan ja..... >:)

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikheetjeff
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-06 20:00
Misschien totaal niet relevant, maar mijn Seagate Ironwolf Pro (ST4000NE001) uit 2023, gekocht bij Megekko, hebben geen last van dit probleem.

Goed om te weten van FARM, jammer dat Toshiba (2x 18TB) een soortgelijk dubbel controleoptie niet heeft. Nu ga je natuurlijk aan alles twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:50
ikheetjeff schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 03:30:
Misschien totaal niet relevant, maar mijn Seagate Ironwolf Pro (ST4000NE001) uit 2023, gekocht bij Megekko, hebben geen last van dit probleem.

Goed om te weten van FARM, jammer dat Toshiba (2x 18TB) een soortgelijk dubbel controleoptie niet heeft. Nu ga je natuurlijk aan alles twijfelen.
De schijven die er last van hebben komen uit 2021 en hebben veelal al 2-3 jaar 24/7 gedraaid.

Jou schijf kan dus nog geen 2 jaar gedraaid hebben.

Maar wel goed om het eens te checken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Mja een sticker kan je natuurlijk ook vervangen. Best dat ze de productiedatum in echte ROM zetten of in de behuizing drukken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-06 20:59
nl1bzw schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:41:
Ik ontvang vandaag een nieuwe in de bus, dus ik hoop oprecht dat ze geen schijven uit 2021 meer gaan opsturen :D Ik post het hier wel als ik hem ontvang.
[...]

Je hebt die vraag hier ondertussen al 5 keer gesteld maar krijgt precies niet het antwoord waar je op hoopt, dus laten we die misschien achterwege laten want het is toch niet relevant noch constructief?

[ Voor 39% gewijzigd door iqcgubon op 06-02-2025 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
rikadoo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:48:
Voor degene die het interesant vinden. Het is met seagate sinds de st1000dm001 misschien nog wel eerder heel makkelijk om via een kabeltje van 5 euro en de seriële aansluiting achter op de disk de smartwaarde te resetten. Alles staat dan op 0.
Ik weet niet of de bestaande nieuwe disken deze aansluiting nog hebben maar het is dan letterlijk 2 minuten werkt om het te wissen.

Ik kan het eventueel verder uitleggen maar dat er nu misbruik van gemaakt wordt is voor mij eerlijk
gezegd helemaal geen verrassing, wel dat het pas nu gebeurt.
Overigens nog een kleine aanvulling hierop. Pas goed op met de betrouwbaarheid van de disken, als het inderdaad allemaal gereset is, is de kans ook groot dat sommige disken misschien wel actieve bad sectors hebben, of zelfs al x aantal reallocated sectoren hebben. Maar omdat de boel gewist is en dit dus nu 0 is kan het zomaar voorkomen dat zodra de disk bij zo`n desbetreffende sector aankomt hem alsnog weer als bad sector aanmerkt.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
Orky Rulez schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 06:51:
Mja een sticker kan je natuurlijk ook vervangen. Best dat ze de productiedatum in echte ROM zetten of in de behuizing drukken.
Precies..... het niveau is inderdaad bedroevend van iemand die een beetje blijft zeuren over een vermelde productiedatum op een plakkertje, bij een schijf waar overduidelijk fraude mee is gepleegd. Het gaat gewoon om de draai uren en niets anders. Plenty schijven met een productie datum van jaren voor ze retail zijn gekocht die gewoon wel ongebruikt zijn.

De volgende fraudeur is nu gewaarschuwd en die gaat gewoon alles resetten inclusief het label. Hoog tijd voor iets als een serienummer of datum gelazerd op de behuizing zoals ze nu met sommige gereviseerde schijven al lijken te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 06-02-2025 08:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:12
[...]

Er is genoeg kennis, maar niet op alle gebieden. Ik ben goed met beeldbewerking, kan mijn CPU onderklokken en ken de werking van alle instellingen. Maar hoe ik deze Farm-check moest doen, was mij onbekend. Ook heb ik weinig verstand van een NAS, ondanks dat ik er een heb.

Ik zal je niet afzeiken als je een simpele bewerking in DaVinci Resolve Studio niet snapt.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
w0ndersp00n schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:21:
Ik heb net een mail gekregen van Megekko... Bij mij geven ze zich bewust zijn van de ongebruikelijk hoge FARM uren, maar dat ze de schijven niet terugnemen of omruilen totdat ze een reactie hebben van Seagate of de distributeurs? De enige uitzondering op dit moment zijn de schijven met de "Warranty only valid in China" schijven, die ruilen ze meteen om.

Hier ga ik niet mee akkoord, en ik ga dus kijken wat ik kan doen om de koop te ontbinden.
Dit is wel een heel bizarre reactie..... alsof jij iets met hun schimmige inkooppraktijken te maken hebt.

Het is ook wel een beetje tekenend voor de kop in het zand steken als je als Megekko ook gewoon Exos schijven verkoopt waar duidelijk op het etiket staat dat er alleen garantie in China is. Die hoor je als officiële Seagate verkoper natuurlijk helemaal niet te hebben. Duidelijk schimmige parallel import, zonder dat te vermelden. Waarschijnlijk ook tegen alle afspraken in die ze met Seagate hebben.

Gaat nog een stapje verder in mijn optiek. Ik heb er in 2 aankopen 3 schijven gekocht. Alleen de laatste blijkt een echte retail versie te zijn met garantie vanuit Seagate, de eerste 2 dus niet. Ook nogal schimmig om dat zonder er iets over te vermelden zomaar te verkopen.

Bij de OEM Exos van Amazon die ik ook heb is het duidelijk zichtbaar omdat er alleen een wit etiket op zit. Die OEM's van Megekko hebben gewoon een gekleurd etiket, identiek als wat bij Seagate als retail versie wordt gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Precies..... het niveau is inderdaad bedroevend van iemand die een beetje blijft zeuren over een vermelde productiedatum op een plakkertje, bij een schijf waar overduidelijk fraude mee is gepleegd. Het gaat gewoon om de draai uren en niets anders. Plenty schijven met een productie datum van jaren voor ze retail zijn gekocht die gewoon wel ongebruikt zijn.

De volgende fraudeur is nu gewaarschuwd en die gaat gewoon alles resetten inclusief het label. Hoog tijd voor iets als een serienummer of datum gelazerd op de behuizing zoals ze nu met sommige gereviseerde schijven al lijken te doen.
Het niveau is inderdaad zeer laag van sommige TWEAKers die maar blijven zeuren over draaiuren is alles, tot de volgende fraudeur ook de ROM vervangt want ze zijn nu gewaarschuwd.
Als ze de moeite nemen om labels te vervangen dan kunnen ze ook ROMS vervangen. >:) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dietjex3
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 16:23
Hetzelfde hier met 2 EXOS X16 16TB schijven gekocht bij Reichelt in november 2024, FARM van 25K uren
Vreemde is wel dat er een label op kleeft met een DOM van 06FEB2024...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
honey schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Er is genoeg kennis, maar niet op alle gebieden. Ik ben goed met beeldbewerking, kan mijn CPU onderklokken en ken de werking van alle instellingen. Maar hoe ik deze Farm-check moest doen, was mij onbekend. Ook heb ik weinig verstand van een NAS, ondanks dat ik er een heb.

Ik zal je niet afzeiken als je een simpele bewerking in DaVinci Resolve Studio niet snapt.
Kunnen wij elkaar de hand schudden want ik weet dat ook niet, ondanks ik ook een NAS heb.
Maar ik weet hoe Google werkt als ik het nodig heb.
Maar ik zal je niet afzeiken omdat je niet weet hoe KiCad PCB editor werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dietjex3 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:10:
Hetzelfde hier met 2 EXOS X16 16TB schijven gekocht bij Reichelt in november 2024, FARM van 25K uren
Is dat een stickertje over het originele heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Hell-Slave schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:00:
[...]tot de volgende fraudeur ook de ROM vervangt want ze zijn nu gewaarschuwd.
Als ze de moeite nemen om labels te vervangen dan kunnen ze ook ROMS vervangen. >:) :P
Ik mag hopen dat een paar sukkels met een haardroger en nieuwe stickers aan het werk zetten nog wel iets anders is dan de schijven openvijzen en gesoldeerde chips vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Dietjex3 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:10:
Daar zijn ze dus ook al iets slimmer geworden.

Nu nog de FARM resetten, gekopieerd serienummer erbij en het is niet meer te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Ik mag hopen dat een paar sukkels met een haardroger en nieuwe stickers aan het werk zetten nog wel iets anders is dan de schijven openvijzen en gesoldeerde chips vervangen
Als de winst groot genoeg is kan alles, helaas is dit in alle vakgebieden. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:25:
[...]

Daar zijn ze dus ook al iets slimmer geworden.

Nu nog de FARM resetten, gekopieerd serienummer erbij en het is niet meer te achterhalen.
Niemand controleert serienummers en die worden al gekopieerd.
Microkid in "Samsung SSD niet zichtbaar in schijfbeheer."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 10:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik twijfel nu wel over alle schijven in dit segment. Zou mij niets verbazen dat dit veel groter is dan enkel Seagate schijven, alleen bij andere merken moeilijker aan te tonen.

Maar nu snap ik ook waarom er wat krassen en een klein deukje op mijn Exos X16 zit. Het label is dan wel weer in een perfecte conditie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:37:
[...]

Dit is wel een heel bizarre reactie..... alsof jij iets met hun schimmige inkooppraktijken te maken hebt.

Het is ook wel een beetje tekenend voor de kop in het zand steken als je als Megekko ook gewoon Exos schijven verkoopt waar duidelijk op het etiket staat dat er alleen garantie in China is. Die hoor je als officiële Seagate verkoper natuurlijk helemaal niet te hebben. Duidelijk schimmige parallel import, zonder dat te vermelden. Waarschijnlijk ook tegen alle afspraken in die ze met Seagate hebben.
Ook alle andere grote dozenschuivers hebben er blijkbaar van. Voorlopig lijken enkel de echte pro's (bv MaxICT) de dans ontsprongen te zijn. Het zou me verbazen dat ze als 'Seagate Partner' een exclusiviteitscontract hebben, zo dom zullen ze wel niet zijn. Maar er wordt natuurlijk wel bespaard op controles etc., daar houdt de inkoopafdeling zich niet meer mee bezig.

Het zal sowieso interessant zijn binnen enkele dagen/weken te lezen hoe de vork in de steel zat.

En volgens mij nog steeds de echte Olifant in de NAS: Hoe zit het nu met de andere merken?

Ik heb 04/2023 bij Alternate een Toshiba gekocht met op de sticker 05/2021. (Sorry @Hell-Slave !). Ik ben er dus vrijwel zeker van dat daar mee gesjoemeld is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:40:
Ik twijfel nu wel over alle schijven in dit segment. Zou mij niets verbazen dat dit veel groter is dan enkel Seagate schijven, alleen bij andere merken moeilijker aan te tonen.

Maar nu snap ik ook waarom er wat krassen en een klein deukje op mijn Exos X16 zit. Het label is dan wel weer in een perfecte conditie.
Ik denk dat dit zeker een groter probleem kan zijn dat alleen Seagate, want winst = winst.
Denk maar hoe CPU's werden vervalst.
YouTube: Beware: Counterfeit Intel CPU Scam on Used Market
YouTube: Beware! Fake Ryzen 7800X3D CPUs are being sold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dietjex3
Hell-Slave schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Is dat een stickertje over het originele heen?
Lijkt gewoon een volledig label te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGBoKw-pkpktG4VrgTBHx5psR4U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Raf1cPF0rXRqsEGiNcuOeOYg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Hell-Slave schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Als de winst groot genoeg is kan alles, helaas is dit in alle vakgebieden. :(
Mja maar hoe lager de marge hoe lager de kans natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Ook alle andere grote dozenschuivers hebben er blijkbaar van. Voorlopig lijken enkel de echte pro's (bv MaxICT) de dans ontsprongen te zijn.
Dat komt meer omdat ze nooit voorraad hebben, ook al zegt hun website van wel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dietjex3 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]
Shit dan worden ze steeds beter in vervalsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Mja maar hoe lager de marge hoe lager de kans natuurlijk
Tuurlijk maar beter iets dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:06
Misschien is het ook wel handig met zoiets om eens te gaan posten op reddit kijken of er internationaal nog meer boven water komt dan alleen hier op tweakers.

Edit,

Zie dat er al ergens een post is op reddit. :>

[ Voor 16% gewijzigd door popie op 06-02-2025 10:00 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Ik heb 04/2023 bij Alternate een Toshiba gekocht met op de sticker 05/2021. (Sorry @Hell-Slave !). Ik ben er dus vrijwel zeker van dat daar mee gesjoemeld is!
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
popie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:58:
Misschien is het ook wel handig met zoiets om eens te gaan posten op reddit kijken of er internationaal nog meer boven water komt dan alleen hier op tweakers.

Edit,

Zie dat er al ergens een post is op reddit. :>
Op Youtube ook:
YouTube: Seagate HDD SCAM? Check If Your "New" Drive Is Actually Used!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:07
Dietjex3 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]
Klopt het serienummer met SMART? Of kun je die bij Seagate niet vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hcQd schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Volgens mij staat het serienummer niet in smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:07
Hell-Slave schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Volgens mij staat het serienummer niet in smart.
Technisch niet, maar smartctl kan ze wel voor je uitlezen, --info flag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hcQd schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Technisch niet, maar smartctl kan ze wel voor je uitlezen, --info flag.
Oh oke ik snap je, je had het over smart en niet smartctl vandaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
[...]
Het serienummer staat met veel andere kenmerken gewoon in de information section van de drives en is met veel tools gewoon uit te lezen. SMART gaat specifiek over performance kenmerken dus daar heeft het niet direct wat te zoeken.

Ook in de FARM kenmerken van de Seagate drives is het serienummer gewoon een kenmerk.

Seagate heeft enkele jaren geleden wel aangegeven dat zij in hun OEM software hebben geblokkeerd dat bepaalde velden gemanipuleerd kunnen worden maar in hoeverre dat echt waterdicht is weet niemand (of wel natuurlijk) :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dietjex3
[...]

De serienummers komen overeen met het label inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dietjex3 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:41:
[...]

De serienummers komen overeen met het label inderdaad.
Dan hebben ze het label nagemaakt en het serienummer veranderd in FARM?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
[...]

Waarom zou het raar zijn dat je bij een gerenommeerd bedrijf,
- met een goede staat van dienst (volgens tweakers.shoprevies)
- die een schijf verkoopt van een goed merk,
- en waarbij normaliter ook referbs en recerts worden verkocht die duidelijk als zodanig worden aangeboden
-- waardoor je er als zodanig dus niet aan hoeft te twijfelen dat er 'eerlijk wordt gespeeld'
- en waarvan je als goed consument ook nog naar de smart-data hebt gekeken voor het geval er ergens iets PER ONGELUK de mist in ging,

> een schijf hebt gekocht die dan achteraf door oplichterij en malafide sjoemelarij terug in de markt is gezet?

autobedrijven die zoiets met kilometerstanden doen worden keihard aangepakt en elke auto die onder die voorwaarde is verkocht komt automatisch in aanmerking voor contractsontbinding. in deze situatie geldt precies hetzelfde. en het is vervolgens aan de webshop om dit bij zijn distributeur te verhalen en aan de distributeur om te kijken of zij kunnen achterhalen wie daarvoor verantwoordelijk is (en als dat niet lukt, hun verlies te nemen en in het vervolg wat beter te controleren wanneer ze schijven afnemen die niet direct van de fabrikant afkomstig zijn).

De hele reden dat de RDW en andere organisaties tegenwordig databases bijhouden met kentens en kilometerstanden is juist omdat er zoweel mee gesjoemeld werd en dat het voor normale mensen nagenoeg onmogelijk was om dat gefraudeer te achterhalen en zich ertegen te wapenen. Het zou toch te gek voor woorden zijn als we zo'n database straks voor werkelijk elke consumentenproduct zouden moeten aanleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door i-chat op 06-02-2025 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orky Rulez
Er is ook weer een langere reactie van MeGekko in het FP-artikel gezet:
Reactie Megekko:
Bedankt voor je geduld!

Mogelijk heb je inmiddels ook het bericht op tweakers gezien over dit onderwerp, 'Nieuwe' Seagate-hdd's al jaren gebruikt - Tweakers

We hebben nog officiële geen berichtgeving van Seagate en of onze toeleveranciers waarom er harde schijven in omloop zijn met een hogere dan verwachte FARM waarde en waardoor dit komt.

We zijn ons er echter degelijk van bewust dat dit het geval kan zijn, er zijn voorbeelden van bij ons bestelde harde schijven met een hogere dan verwachte FARM registratie. Als er opzet in het spel is is dit natuurlijk een kwalijke zaak, echter dit is niet iets dat wij nog niet kunnen bevestigen of ontkrachten. Duidelijk is wel dat dit wereldwijd speelt als we de berichtgeving lezen. We willen in elk geval een geruststelling geven, we zien op door ons verkochte Seagate harde schijven geen hogere uitval dan bij harde schijven van andere merken.

Wij zijn nog in afwachting van een oplossing/reactie van Seagate of van de distributeurs, tot op dit moment lijkt het ons verstandig de harde schijven gewoon in gebruik te houden tot dat duidelijk is wat hier nu precies aan de hand is.
De garantie blijft uiteraard voor onze klanten gewoon gewaarborgd door Megekko. We hebben je gegevens geregistreerd en gaan erop terugkomen als er meer duidelijkheid is.

Als je harddisk onverhoopt toch defect is kan er op de normale wijze een retour worden aangevraagd, schijven met een ongebruikelijk hoog aantal FARM uren die verder niet defect zijn kunnen we nog niet verwerken voor dat duidelijk is wat er aan de hand is. Het is dus verstandig even af te wachten alvorens een retour aan te vragen.

Een uitzondering willen we maken voor schijven waarop staat China warranty zoals op onderstaande afbeelding, hiervoor kun je direct een retour aanvragen, we zullen deze harde schijven omruilen.
Let op: Alle serienummers zijn bij ons geregistreerd, je kunt dus geen garantie claimen voor schijven die niet bij Megekko zijn gekocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
Wat een flutbericht..... niet kunnen bevestigen of ontkrachten dat het opzettelijk is gedaan is natuurlijk niets anders dan een beetje kletspraat. Daar is natuurlijk helemaal geen twijfel over, alsof die hogere waardes ineens spontaan kunnen ontstaan. De vraag is hooguit of Megekko het zelf had kunnen of moeten weten.

Maar een partij die ook schijven verkoopt waarop voor iedereen zichtbaar staat dat er alleen garantie is in China weet zelf natuurlijk ook wel dat ze niet goed bezig zijn. En dan met een tekst "een uitzondering WILLEN we maken...". 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door TweakGP op 06-02-2025 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Sowieso gaan we hier als consument genaaid worden.

De Chia-bro's hebben een weg gevonden om hun schijven te verkopen als nieuw. Ergens een wegwerpfirma opgericht en het geld is al lang weg. Er zijn waarschijnlijk duizenden en duizenden van deze schijven als nieuw verkocht.

De shops gaan stellen dat je via hen je normale EU-garantie hebt en dat je voor eventuele langere garantie bij de fabrikant moet zijn.

De fabrikanten sturen je dan weer terug dat de schijf al veel eerder in gebruik is genomen en dat je dat maar moet uitvechten met de shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Orky Rulez schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:28:
De shops gaan stellen dat je via hen je normale EU-garantie hebt en dat je voor eventuele langere garantie bij de fabrikant moet zijn.
Die argumentatie gaat natuurlijk niet op. Er is iets verkocht als nieuw terwijl het (aantoonbaar) gebruikt was. Reden om de koop te kunnen ontbinden. En niks EU garantie, gewoon wettelijke garantie die bij onder garantievoorwaarden in NL wat verder gaat.

Probleem blijft dan natuurlijk wel dat je het eerst moet gaan afdwingen en je verder iets moet met je data en de originele aankoopprijs vaak niet voldoende zal zijn om vergelijkbaar vervangende te kopen.

Dus inderdaad, als consument ben je zeer waarschijnlijk de klos.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 06-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:16:
De vraag is hooguit of Megekko het zelf had kunnen of moeten weten.
Je kan je ook afvragen of de fabrikanten niets in de gaten hadden mogen hebben. Ik weet niet hoeveel afzet ze hebben aan de retail maar als je plots zonder reden ergens een kwartaal 10% minder nieuwe schijven verkoopt dan verwacht zou je zelf toch ook wel eens op onderzoek mogen gaan :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Orky Rulez schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:32:
[...]
Je kan je ook afvragen of de fabrikanten niets in de gaten hadden mogen hebben. Ik weet niet hoeveel afzet ze hebben aan de retail maar als je plots zonder reden ergens een kwartaal 10% minder nieuwe schijven verkoopt dan verwacht zou je zelf toch ook wel eens op onderzoek mogen gaan :(
Waarschijnlijk verkopen die hun gehele productie nog steeds gewoon aan de distributeurs..... daar zal de voorraad zich bevinden.

Het zijn gewoon de verkopers die het hadden kunnen (en wellicht moeten) zien als ze hele partijen aangeboden krijgen tegen een andere prijs of met een oude productiedatum.

Neem Megekko met zijn "only in China" schijven. Daarvan weet je als verkoper gewoon dat je schimmig bezig bent. Waarschijnlijk ook tegen de regels van je officiële Seagate partnership.

[ Voor 24% gewijzigd door TweakGP op 06-02-2025 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:17
Tegenwoordig zijn er ontzettend veel grote data farms die hun schijven gewoon na een bepaalde tijd vervangen en deze dan als partijen verkopen voor de refurbished markt.
Die Exos zijn enterprise schijven dus dat maakt het waarschijnlijker dat dit de herkomst is.

Aangezien refurbished schijven slecht te verkopen zijn is er een sluw bedrijf bezig geweest om van deze schijven de S.M.A.R.T. data te wissen en ze als nieuw te verkopen.

Als webshops en distributeurs echt de serienummers van deze schijven bewaren moet het simpel zijn te achterhalen wie de schuldige is.
Echter als een webshop al zelf aangeeft onbetrouwbaar te zijn door schijven te leveren met garantie van "only in China" vrees ik dat ze geen moeite hebben met "vage" leveranciers en dus ook gewoon overal schijven in te kopen als de prijs maar goed is.
Dus heel betrouwbaar lijkt me dit niet.

Kortom zo snel mogelijk die schijven terug sturen en geld terug eisen is het beste wat je kunt doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:43
December 2023 een Exos X18 (ST18000NM000J) gekocht.
DOM: 05FEB2022
Gelukkig een PASS.

=== Checking device: /dev/sata1p3 ===
SMART: 13
FARM: 13
RESULT: PASS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 21:33
ik heb vandaag ook net mijn seagate Exos X16 16TB binnen gekregen.
besteld via bol.com. maar kwam bij een andere verkoper vandaan.

direct even een test gedraaid en ja hoor, Smart 1 uur, Farm 26754 uur...
manufacture date was ook jun 2021, dus voordat ik hem teste had ik al wel het idee dat deze niet nieuw ging zijn :)
de sticker was wel netjes, geen beschadigingen kunnen vinden op de disk. mooi gesealed in een antistatisch zakje enz.,

nou ben ik geen tegenstander van refurbished schijven, maar als ik een nieuwe schijf koop en nieuwe schijf geld betaal verwacht ik ook wel een nieuwe schijf...
ik wacht nog even de reactie van de leverancier af voordat ik echt ga bitchen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:48
dexx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:42:
ik heb vandaag ook net mijn seagate Exos X16 16TB binnen gekregen.
besteld via bol.com. maar kwam bij een andere verkoper vandaan.
Zo te zien zijn sommige verkopers op Bol al gestopt met de verkoop:
https://www.bol.com/nl/nl...6-16-tb/9200000114383277/
Volgens de laatste review bij deze schijf zijn ze bedoeld voor de Chinese markt, dus foute boel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
dexx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:42:

nou ben ik geen tegenstander van refurbished schijven, maar als ik een nieuwe schijf koop en nieuwe schijf geld betaal verwacht ik ook wel een nieuwe schijf...
Ja dit dus. Je betaalt nieuwprijs, dan wil je gewoon ook een ongebruikt product. Het zal mij worst wezen dat ik een refurbished schijf met 20k draaiuren koop ALS dat ook netjes is aangegeven en ik gewoon nog beroep kan doen op de resterende 2 jaar garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 21:33
gerritjan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Zo te zien zijn sommige verkopers op Bol al gestopt met de verkoop:
https://www.bol.com/nl/nl...6-16-tb/9200000114383277/
Volgens de laatste review bij deze schijf zijn ze bedoeld voor de Chinese markt, dus foute boel.
oh dat is idd wel grappig.. dat is echt net gebeurd, want ik heb op een andere tab die pagina nog open staan waar hij nog wel leverbaar was :)
en volgens mij is dit wel gewoon een europese schijf.
op de seagate website gecheckt en daar als country gewoon NL opgegeven. geeft een valid warranty tot sept 2025
(dus dat is ook een punt waar ik niet heel blij mee ben, als ik een nieuwe schijf koop verwacht ik dus ook gewoon de volle gerantie en niet een half jaar.)

ik heb nu gewoon voor de lol een full data recovery lopen op die disk :) even kijken of ze hem goed gewiped hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl1bzw
Seagate geeft 5 jaar garantie op hun exos schijven als je op hun website kijkt. Wat ik jammer vind is dat ik geen reactie krijg op mijn mail die ik meer dan 24 uur geleden naar megekko gestuurd heb. Helaas hebben ze ook geen telefoonnummer op hun website wat ze wettelijk wel verplicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
dexx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:17:
[...]

ik heb nu gewoon voor de lol een full data recovery lopen op die disk :) even kijken of ze hem goed gewiped hebben ;)
Heb ik ook al aan gedacht om te doen. Als ik de tijd nog vind voor mijn retour-window afloopt doe ik ook even een check. Maar ik vermoed dat ze die moeite wel genomen hebben om deftig te wipen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 12-06 15:12
TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:34:
[...]
Neem Megekko met zijn "only in China" schijven. Daarvan weet je als verkoper gewoon dat je schimmig bezig bent. Waarschijnlijk ook tegen de regels van je officiële Seagate partnership.
Geheel mee eens. Nu weet ik dat Megekko er geen probleem mee heeft om gebruikte monitoren als nieuw te verkopen. Ik ontdekte dit toen we kort na aanschaf contact zochten met de fabrikant voor ondersteuning. Daar bleek dat deze monitor al in hun systeem stond vanwege een eerdere helpdeskvraag. Megekko doet niet moeilijk over terugbetaling, maar ik vermoed dat deze monitor inmiddels aan iemand anders als 'nieuw' is verkocht. Over hun waarden en normen mag je twijfelen.

Wat betreft hun reactie per e-mail: die kan ik op dit moment wel begrijpen. Ze willen eerst inschatten wat de gevolgen zijn.

MAAR, Als blijkt dat er sprake is van fraude en dat de schijven al gebruikt zijn, dan mag iedereen verwachten dat ze nieuwe schijven krijgen of hun geld terug. Ik denk dat elke rechter dat zal bekrachtigen, mocht het zo ver komen.

Specs van pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik dacht Megekko een tweede kans te geven en had twee nieuwe, vervangende schijven gekocht. Ze waren ook iets goedkoper dan de andere webshops. De hoop was dat ze nu, na alle berichtgeving, geen oude spullen meer zouden opsturen. Maar de nieuwe disks die ik vandaag ontvangen heb, hebben ook weer fabricagedatum 2021 op de sticker staan. Linea recta retour dus.

Denk dat ik maar bij een andere shop ter vervanging een paar WD's ga kopen.

Wel jammer, want ik had altijd goede ervaringen bij deze winkel en hun prijzen zijn ook goed. Maar dit gedoe is het niet waard voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door willemd op 06-02-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl1bzw
Nou mooi is dat. Hoef ik daar geen nieuwe te bestellen helaas

Je mag toch verwachten dat ze die producten op hold zetten zolang het onderzoek loopt....

[ Voor 43% gewijzigd door nl1bzw op 06-02-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blibby1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:33
Hier nog iemand met wel een Synology NAS, maar niet al te veel kennis er van.
Ik krijg de status helaas niet gechecked en hoop dat iemand kan helpen.

Ik heb DSM 7.2.2, maar smartctl herkend de optie -l farm niet.
Ook als ik via SSH "sudo docker pull ghcr.io/gamestailer94/farm-check:latest" uitvoer krijg ik:
code:
1
2
latest: Pulling from gamestailer94/farm-check
no matching manifest for linux/arm64/v8 in the manifest list entries

Ik kan hem tevens ook niet vinden in de container manager register. Iemand nog suggesties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ROkkie
  • Laatst online: 29-05 18:29
ff ssh-en met je admin account via je terminal. Na inlog "sudo -i" uitvoeren om root user te gebruiken (zelfde ww als je admin account). Daarna

code:
1
docker pull ghcr.io/gamestailer94/farm-check:latest
om image binnen te halen.

Daarna
code:
1
docker run --rm --privileged -v /dev:/dev ghcr.io/gamestailer94/farm-check:latest ALL
om alle schijven te valideren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Damn balen |:(
Net ook mijn hdd getest een EXOS X16 14TB met een DOM: 20DEC2020 wat overigens erg oud is.
Volgens FARM is deze al 23701 uur in gebruik geweest. Harddisk had ik destijds op 10 januari besteld bij CAPS.

Ik heb ze een email gestuurd met de vraag of deze vervangen kan worden voor een nieuw exemplaar of anders geld terug..

[ Voor 4% gewijzigd door Eddy Burnett op 06-02-2025 16:55 ]

EddyBurnett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:24
Ik heb helaas geprobeerd maar alleen via SeaTools kom ik uit op 19- uur. Als ik de andere programma probeer kom ik cmd terecht maar ik weet niet hoe het precies werkt.

Ik ga er dus vanuit dat die 19- uur On Power Hours via SeaTools wellicht klopt. De schijf doet het en ik heb 14,5TB tot mijn beschikking. Helaas is de schijf nadat ik via Megekko heb gekocht en door een andere webshop is ingebouwd niet kunnen zien of geen foto gemaakt van de voorkant van mijn Seagate EXOS X16 16TB HDD.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Van der Berg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:20:
Ik heb helaas geprobeerd maar alleen via SeaTools kom ik uit op 19- uur. Als ik de andere programma probeer kom ik cmd terecht maar ik weet niet hoe het precies werkt.

Ik ga er dus vanuit dat die 19- uur On Power Hours via SeaTools wellicht klopt. De schijf doet het en ik heb 14,5TB tot mijn beschikking. Helaas is de schijf nadat ik via Megekko heb gekocht en door een andere webshop is ingebouwd niet kunnen zien of geen foto gemaakt van de voorkant van mijn Seagate EXOS X16 16TB HDD.
Het probleem is juist dat de power on hours gereset worden door de oplichters dus dat zijn niet de echte draai uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blibby1
Omdat docker pull bij mij niet wilde werken heb ik uiteindelijk maar een ubuntu container op de synology gedraaid en daarmee zie ik als ik smartctl gebruik dat smart 1293 uur geeft en farm 25798. De 2e schijf 1292/25797 uur. Ook beide EXOS 16TB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gixslayer
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:44
blibby1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:50:
Hier nog iemand met wel een Synology NAS, maar niet al te veel kennis er van.
Ik krijg de status helaas niet gechecked en hoop dat iemand kan helpen.

Ik heb DSM 7.2.2, maar smartctl herkend de optie -l farm niet.
Ook als ik via SSH "sudo docker pull ghcr.io/gamestailer94/farm-check:latest" uitvoer krijg ik:
code:
1
2
latest: Pulling from gamestailer94/farm-check
no matching manifest for linux/arm64/v8 in the manifest list entries

Ik kan hem tevens ook niet vinden in de container manager register. Iemand nog suggesties?
De smartctl die native op de Synology NAS staat is een (te) oude versie waar die optie nog niet in zit. Je kan of een docker container opzetten met een wel nieuwere smartctl versie zoals die 'farm-check' doet, of d.m.v. iets als Entware (opkg) zelf een nieuwere versie erbij opzetten zoals op deze forum beschreven (wel in Duits): https://www.synology-foru...tifiziert-neu-usw.136983/. Had het zelf via Entware gedaan en dat werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blibby1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:59:
Omdat docker pull bij mij niet wilde werken heb ik uiteindelijk maar een ubuntu container op de synology gedraaid en daarmee zie ik als ik smartctl gebruik dat smart 1293 uur geeft en farm 25798. De 2e schijf 1292/25797 uur. Ook beide EXOS 16TB.
Ook schijven van 2021?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:39
Met dank aan de uitleg van @Negare lijk ik de dans ontsprongen. 8x ST14000NM001G

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
=== Checking device: /dev/sata1 ===
SMART: 9551
FARM: 9551

=== Checking device: /dev/sata2 ===

=== Checking device: /dev/sata3 ===

=== Checking device: /dev/sata4 ===
SMART: 4032
FARM: 4033

=== Checking device: /dev/sata5 ===

=== Checking device: /dev/sata6 ===
SMART: 9550

=== Checking device: /dev/sata7 ===

=== Checking device: /dev/sata8 ===
SMART: 9550
FARM: 9550

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blibby1
DOM: 04JUL2021 voor beide schijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
Net ff 1 drive uit de UNAS getrokken. 08AUG2021.

Nu ik naar de drive kijk zie ik ook gewoon een "beschadiging" op de behuizing, maar daar let je natuurlijk niet op als je er een aantal inprikt.

Je verwacht van Megekko gewoon dat je een nieuwe schijf krijgt. Ik zit gelukkig nog in return window, dus de hele zwik gaat weer terug. Zit helaas niks anders op.

Verder wel absolute topschijven voor een goede prijs. Net geen 16e per TB is echt geen geld.

Schijf is duidelijk ook gewoon niet voor resale bedoelt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1HqCDfYQ2J39jAzRm_EEJPcSvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JyiyqHX9MCTzABg5XefOFk3r.png?f=fotoalbum_large

Wat stom. Megekko had in 't magazijn al kunnen zien dat er iets niet klopte. Drives met 2021 op de voorkant in een matig zakje. Waren duidelijk voor bulk verkoop bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blibby1
Toen ik mijn schijven begin December (2024) bestelde waren ze op Amazon een stuk goedkoper. Link naar deze Amazon pagina stond ook op de Seagate site zelf als retailer. Maar in de reacties las ik toen al dat de schijven van deze verkoper al gebruikt waren, dus heb ik ze ergens anders besteld. Zit ik alsnog met gebruikte schijven.

Zouden ze toen al op de hoogte geweest zijn van dit soort praktijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nl1bzw
Zal me niks verbazen. Ik ga toshiba schijven bestellen. Is de productie datum > 1 jaar geleden, dan gaan ze weer retour

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blibby1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:32:
[...]

DOM: 04JUL2021 voor beide schijven.
2021 was duidelijk een goed jaar om 16TB drives te kopen, voor waarschijnlijk crypto. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 11-06 16:03
Dit belooft zeker niet veel goeds....?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MCpxdlI.png

[ Voor 25% gewijzigd door The_Admin op 06-02-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supersnathan94 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:54:

Verder wel absolute topschijven voor een goede prijs. Net geen 16e per TB is echt geen geld.
Je gaat je bijna afvragen waarom die prijs zo mooi is. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Admin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:27:

[Afbeelding]
Garantie datum verstreken? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nl1bzw schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:20:
Zal me niks verbazen. Ik ga toshiba schijven bestellen. Is de productie datum > 1 jaar geleden, dan gaan ze weer retour
Ik geef je gelijk, maar sommige hier vinden dat overdreven. ;) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 11-06 16:03
Zou raar zijn na één jaar, en dan zou ik verwachten dat dat er gewoon stond. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

The_Admin schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Jaartje geleden, dus zou verwachten dat ik wel een probleem kan hebben...

Helaas werkt de methode van @Oezie Woezie ook niet, na installatie entware herkent hij opkg niet als package manager;

$ opkg install smartmontools
-sh: opkg: command not found

Maar even verder puzzelen hoe ik die FARM data uit kan lezen. Smart zegt netjes ~360 dagen aan power on hours
Check je path variable even, en anders starten vanuit /opt/bin
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
[~] # ll /opt/sbin/
total 792K
drwxr-xr-x  2 admin administrators 4.0K 2025-02-03 21:57 ./
drwxr-xr-x 13 admin administrators 4.0K 2025-01-10 13:21 ../
lrwxrwxrwx  1 admin administrators   14 2025-02-03 21:56 ifconfig -> /sbin/ifconfig*
lrwxrwxrwx  1 admin administrators   11 2025-02-03 21:56 route -> /sbin/route*
-rwxr-xr-x  1 admin administrators 781K 2025-01-10 13:21 smartctl*
[~] # ll /opt/bin/
total 1.5M
drwxr-xr-x  2 admin administrators 4.0K 2025-02-03 21:56 ./
drwxr-xr-x 13 admin administrators 4.0K 2025-01-10 13:21 ../
lrwxrwxrwx  1 admin administrators    8 2025-02-03 21:56 ash -> /bin/ash*
lrwxrwxrwx  1 admin administrators   22 2025-02-03 21:56 egrep -> /opt/libexec/egrep-gnu*
lrwxrwxrwx  1 admin administrators   22 2025-02-03 21:56 fgrep -> /opt/libexec/fgrep-gnu*
lrwxrwxrwx  1 admin administrators   21 2025-02-03 21:56 find -> /opt/libexec/find-gnu*
lrwxrwxrwx  1 admin administrators   21 2025-02-03 21:56 grep -> /opt/libexec/grep-gnu*
-rwxr-xr-x  1 admin administrators 272K 2025-01-13 16:47 localedef.new*
-rwxr-xr-x  1 admin administrators  46K 2025-01-13 16:47 locale.new*
lrwxrwxrwx  1 admin administrators   12 2025-02-03 21:56 netstat -> /bin/netstat*
-rwxr-xr-x  1 admin administrators 1.1M 2025-01-09 09:48 opkg*
lrwxrwxrwx  1 admin administrators    7 2025-02-03 21:56 sh -> /bin/sh*
lrwxrwxrwx  1 admin administrators   22 2025-02-03 21:56 xargs -> /opt/libexec/xargs-gnu*

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The_Admin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Zou raar zijn na één jaar, en dan zou ik verwachten dat dat er gewoon stond. :'(
Op OEM schijven zit minder fabrieksgarantie?
Misschien heb je een OEM schijf. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
The_Admin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:27:

[Afbeelding]
Als je over dat vraagtekentje hovered zie je ws precies wag ik in m’n screenshot heb staan: onderdeel van een grotere batch, oftewel bulk verkoop B2B met andere voorwaarden (dik service contract)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Hell-Slave schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Je gaat je bijna afvragen waarom die prijs zo mooi is. :|
Nou, dat is dus het stomme, hij is overal dus zo, aan de prijs zelf zou je zeggen dag het dus om een disk gat die gewoon goedkoper op de markt staat.

Megekko heeft er ondertussen €20 bijgeplust, maar dan nog valt ie redelijk netjes binnen de verwachting.

16tb lijkt sws nu de sweetspot te zijn voor €/TB.

Met dit gebruikspatroon had ik eerder 2:5e van de prijs verwacht en dat is het nu zeker niet. Dat zou dan namelijk in mijn geval zo’n 100€ per schijf zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iqcgubon
iqcgubon schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:56:
[...]

Ik ontvang vandaag een nieuwe in de bus, dus ik hoop oprecht dat ze geen schijven uit 2021 meer gaan opsturen :D Ik post het hier wel als ik hem ontvang.
Lo and behold: De schijf van Megekko die ik vandaag ontving heeft een DOM van JUN2021 en duidelijk zichtbare gebruikssporen. Ik ga ze zelfs niet aansluiten om te testen. De garantiecheck faalt ook op dit serienummer, net zoals bij de Chinese schijf.

Het feit dat Megekko afweet van dit probleem en zelfs publiek erkent heeft maar alsnog beslist om deze schijven te verkopen getuigt wat mij betreft van kwaadwilligheid.

Ze hebben zelfs het lef om de prijs op te trekken!!! Ik heb ze gisteren besteld aan 259 en vandaag kost ze 279 euro. :F

[ Voor 8% gewijzigd door iqcgubon op 06-02-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nl1bzw schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:21:
Helaas hebben ze ook geen telefoonnummer op hun website wat ze wettelijk wel verplicht zijn.
offtopic:
Is het niet zo dat er minimaal 2 manieren van contact op een dergelijke site dienen te staan en dat dat niet perse een tel.nr. hoeft te zijn? Bijv. chat en postadres en/of sociale media en/of email.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!
iqcgubon schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:13:
[...]

Lo and behold: De schijf van Megekko die ik vandaag ontving heeft een DOM van JUN2021 en duidelijk zichtbare gebruikssporen. Ik ga ze zelfs niet aansluiten om te testen. De garantiecheck faalt ook op dit serienummer, net zoals bij de Chinese schijf.

Het feit dat Megekko afweet van dit probleem en zelfs publiek erkent heeft maar alsnog beslist om deze schijven te verkopen getuigt wat mij betreft van kwaadwilligheid.

Ze hebben zelfs het lef om de prijs op te trekken!!! Ik heb ze gisteren besteld aan 259 en vandaag kost ze 279 euro. :F
Zeer zwak van Megekko dat ze een doos/dozen van deze schijf hebben die waarschijnlijk allemaal zo zijn, gewoon blijven doorverkopen. (Struisvogel gedrag, kop in het zand en er is niks aan de hand) :( :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
Hell-Slave schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Zeer zwak van Megekko dat ze een doos/dozen van deze schijf hebben die waarschijnlijk allemaal zo zijn, gewoon blijven doorverkopen. (Struisvogel gedrag, kop in het zand en er is niks aan de hand) :( :(
De klantendienst waar ik al mee in contact was heeft alleszins een mooie e-mail gekregen van mij. Maar ze lachen waarschijnlijk op weg naar de bank, want voor iedereen die dit checkt zijn er 5 mensen die er totaal geen weet van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iqcgubon schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:21:
[...]

De klantendienst waar ik al mee in contact was heeft alleszins een mooie e-mail gekregen van mij. Maar ze lachen waarschijnlijk op weg naar de bank, want voor iedereen die dit checkt zijn er 5 mensen die er totaal geen weet van hebben.
Jammer ik had ze hoog staan voor mijn bestellingen, bestel voortaan wel ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iqcgubon schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:13:

Niet duur voor een antieke schijf. ;) })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuinsteen
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-04 18:33
Inmiddels mijn 'nieuwe' schijven gekregen van Megekko.. Maar beide 18 Juli 2021...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuinsteen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:28:
Inmiddels mijn 'nieuwe' schijven gekregen van Megekko.. Maar beide 18 Juli 2021...
Bofkont. ;) :+
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste