Acties:
  • +7 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 11:56
Mymediacenter, heeft het voor mij netjes afghandeld. Ik heb een Toshiba gekocht, de meerprijs betaald (paar tientjes) en mag de Seagate een week houden om data over te zetten alvorens te retourneren.
Het is een grote internationale fraude, en zover ben ik tevreden met deze afhandeling.
Waarschijnlijk voor de hele industrie een wake-up call, en zullen na dit voorval neem ik aan een hoop processen worden aangepast, her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:26
menn0 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:26:
Mymediacenter, heeft het voor mij netjes afghandeld. Ik heb een Toshiba gekocht, de meerprijs betaald (paar tientjes) en mag de Seagate een week houden om data over te zetten alvorens te retourneren.
Het is een grote internationale fraude, en zover ben ik tevreden met deze afhandeling.
Waarschijnlijk voor de hele industrie een wake-up call, en zullen na dit voorval neem ik aan een hoop processen worden aangepast, her en der.
Idem met MyMediaCenter, prima toko. Snel bericht over het probleem HDD, en nu straks een 20TB EXOS gekocht na bijbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

menn0 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:26:
en zullen na dit voorval neem ik aan een hoop processen worden aangepast, her en der.
Mwa ik verwacht het niet, elke schijf controleren die je binnenkrijgt (als distributeur of verkoper) is onbegonnen werk. Je kan spot controles doen op binnengekomen zendingen en handmatig kijken of de MFD recent is op enkele labels, maar wanneer ze ook andere labels gaan plakken ben je een stuk verder van huis.

Juist door alle grijze import, koop nu een bulk en krijg grote korting, en vervolgens die bulk via kanalen kwijt te raken zorgt er voor dat je eigenlijk geen gegarandeerde distributie lijn hebt van de producent tot de verkoper. En laten we wel wezen, met de marges die dozenschuivers maken is opeens een bulk waar je toch meer marge op kan vangen wel heel makkelijk gekozen. De consument heeft uiteindelijk de kracht van de portemonnee, maar die kijken eerder naar de goedkoopste prijs.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-07 13:44
Ik heb 3 + 2 disken gekocht bij MyMediaCenter. Allen stammen uit 2021.
Seagate zegt dat ze alle 5 uit een eerdere inzet komen. Maar dat is volgens MMC niet correct, ook OEM disken krijgen die melding op de site van Seagate.

Dan de FARM data : Van de 5 totaal zijn er 4 goed, en eentje frauduleus.
Ga het mij maar uitleggen hoe dat kan. MMC doet onderzoek en geeft regelmatig updates, dus dat is wel netjes geregeld.

Ik heb gevraagd om 1 disk dan maar te crediteren, heb nu 2 Ironwolf Pro's liggen. 1 gewisseld, 1 als spare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsie030
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:18
My mediacenter heeft het voor mij ook erg netjes opgelost! De X18 18TB (DOM juni 21) is omgewisseld voor schijf met een recente DOM.

[ Voor 6% gewijzigd door marsie030 op 18-02-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blibby1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:49
Ik kreeg bij Reichelt helaas alleen de optie om mijn schijven retour te sturen. Door de stijgende kosten van harde schijven de laatste maanden dus maar in de buidel moeten tasten.
Ik heb nog heen en weer gemaild om te vragen voor omruil of enige coulance, maar helaas kon dat allemaal niet. Zo zie je maar weer waarin webwinkels zich kunnen onderscheiden.
Nu dus nieuwe Toshiba schijven gekocht ergens anders. Niet dat ik Seagate niet vertrouw, maar deze waren nu gewoon wat aantrekkelijker geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:05
Mijn geld is inmiddels binnen op Seagate EXOS X16 16TB €256. Erg netjes afgehandeld na retour sturen van de gebruikte schijf. Ik heb een update, ik heb een Toshiba MG10 3.5" 22 TB SATA MG10AFA22TE besteld voor €449. Hopelijk komt dit niet meer voor. Ik zou eerst voor een Toshiba 20TB gaan. Je gaat ervanuit dat de schijf ongebruik is, vooral met zulke bedragen.

Ik ga de 22TB zelf inbouwen.

Ik heb ook een mailtje ontvangen van Megekko. Voordat ik de Seagate EXOS X16 16TB zou terugsturen. Ze zeggen, ik zou als ik het had behouden gewoon de garantie kunnen gebruiken, maar niet plezierig als je nieuwe schijf al 24676 uren al erop zit.
Vervelend om te horen dat je problemen ervaart met de HDD!

Er blijkt inderdaad wat verkeerd te zijn gegaan bij de fabrikant. We hebben nog officiële geen berichtgeving van Seagate en of onze toeleveranciers waarom er harde schijven in omloop zijn met een hogere dan verwachte FARM waarde en waardoor dit komt. 

En dat ze erop terugkomen, ze stellen gerust dat mocht de schijf ermee stoppen de garantie kan aanvragen.

[ Voor 44% gewijzigd door Van der Berg op 18-02-2025 14:16 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:31
Van der Berg schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:59:
Mijn geld is inmiddels binnen op Seagate EXOS X16 16TB €256. Erg netjes afgehandeld na retour sturen van de gebruikte schijf. Ik heb een update, ik heb een Toshiba MG10 3.5" 22 TB SATA MG10AFA22TE besteld voor €449. Hopelijk komt dit niet meer voor. Ik zou eerst voor een Toshiba 20TB gaan. Je gaat ervanuit dat de schijf ongebruik is, vooral met zulke bedragen.

Ik ga de 22TB zelf inbouwen.

Ik heb ook een mailtje ontvangen van Megekko. Voordat ik de Seagate EXOS X16 16TB zou terugsturen. Ze zeggen, ik zou als ik het had behouden gewoon de garantie kunnen gebruiken, maar niet plezierig als je nieuwe schijf al 24676 uren al erop zit.

[...]
Ik zie die 22TB Tosh al heel lang rond de 390 en de 20TB op 345. Benieuwd naar je leverancier?

<edit> Mijn fout, ik las 349 ip 449....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
DjoeC schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Ik zie die 22TB Tosh al heel lang rond de 390 en de 20TB op 345. Benieuwd naar je leverancier?
Bij Megekko

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Reactie van Seagate op deze fraude: Forbes website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:59

franssie

Save the albatross

Dat is de juridische en marketing afdeling die je hoort.
We encourage anyone who suspects that they received a used drive marketed as new to help the investigation by reporting it to us directly at fraud@seagate.com. Suspect drives and/or sellers can also be reported anonymously through our ethics hotline: https://secure.ethicspoin...a/en/gui/38559/index.html

We are grateful for the trust our customers place in us and are committed to doing everything possible to uphold that trust.”
Inhoudsloze stierenstront tot nu toe :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hahawin
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-07 21:25
Vandaag bericht gehad van Alternate dat mijn geretourneerde schijf (X18 16TB) verwerkt is (na een weekje staking van de belgische post...) en ik een nieuwe mag verwachten. Ze hebben de nieuwe schijf ook getest en me foto's van de FARM data + het label (met DOM in december '24) bezorgd dus heb er wel vertrouwen in dat de nieuwe in orde is. Ook wel heel fijn dat ik de twee schijven met dit probleem één voor één mocht omruilen, dat maakt het overzetten van data toch wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
hahawin schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:59:
Vandaag bericht gehad van Alternate dat mijn geretourneerde schijf (X18 16TB) verwerkt is (na een weekje staking van de belgische post...) en ik een nieuwe mag verwachten. Ze hebben de nieuwe schijf ook getest en me foto's van de FARM data + het label (met DOM in december '24) bezorgd dus heb er wel vertrouwen in dat de nieuwe in orde is. Ook wel heel fijn dat ik de twee schijven met dit probleem één voor één mocht omruilen, dat maakt het overzetten van data toch wat eenvoudiger.
Dat opsturen van data en labels nog voor ze leveren klinkt wel heel erg klantgericht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hahawin
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-07 21:25
DjoeC schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Dat opsturen van data en labels nog voor ze leveren klinkt wel heel erg klantgericht....
Ja daar ben ik erg tevreden van, ik bestel wel vaker bij Alternate maar dit was de eerste ervaring met de klantendienst en die bevalt me toch.

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:57

v8power67

Psn: Mausosaurus

Hell-Slave schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Waarschijnlijk ook DOM van 2021?
27 juli 2021 idd.

Heb een retour label van megekko gehad. Heb zelf een exos x24 20tb gekocht voor 380 (gelijk gecontroleerd maar alles stond echt op 0 uren). Zit er al in alles is over gezet dus de x16 kan terug.
Dus hopelijk mijn geld snel terug.
Thnx staat inderdaad gewoon duidelijk op het label!

[ Voor 19% gewijzigd door v8power67 op 20-02-2025 15:45 ]

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03
Ironwolf pro blijkt ook als nieuw te worden verkocht...
https://www.heise.de/en/n...phisticated-10287099.html

Ps hebt redactie al tip gestuurd maar weet natuurlijk niet of het opgepakt wordt

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Van der Berg
Hopelijk niet mijn nieuwe 22TB Toshiba. Ik begin mij toch meer zorgen te maken en wie hier achter zit.

Het is echt vreemd dit. Ik had na het terugsturen van mijn Seagate EXOS X16 16TB, Ironwolf Pro ook overwogen en dacht ook aan de EXOS situatie, daarom dacht ik om veiligheids redenen neem ik Toshiba.

[ Voor 69% gewijzigd door Van der Berg op 20-02-2025 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gixslayer
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-07 08:44
Van der Berg schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:03:
Hopelijk niet mijn nieuwe 22TB Toshiba. Ik begin mij toch meer zorgen te maken en wie hier achter zit.

Het is echt vreemd dit. Ik had na het terugsturen van mijn Seagate EXOS X16 16TB, Ironwolf Pro ook overwogen en dacht ook aan de EXOS situatie, daarom dacht ik om veiligheids redenen neem ik Toshiba.
Die nieuwe Toshiba series zijn past zo kort op de markt dat ik me daar niet zo veel zorgen om maak. Mijn MG10 Toshibas hadden een productiedatum van eind 2024. Ja tuurlijk stickertje neppen kan altijd, maar zelfs als je er een had die gelijk bij de introductie van dat model is gemaakt is ie nog niet erg lang gebruikt, en lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze zo snel al weer afgedankt zijn.

Tuurlijk kan er altijd iets zijn waardoor iets voor een malafide partij niet meer rendabel is en ze de boel er via deze frauduleuze manier uitwerken om schade te beperken, maar ook daar zal wel wat tijd overheen gaan als het op grote schaal moet gebeuren.

Vooralsnog geen enkele klachten over mijn Toshibas. Ja was iets duurder, maar wel meer capaciteit en echt merkbaar veel stiller dan die Exos. Wat dat betreft eind goed al goed? Fingers crossed natuurlijk dat ze morgen niet de geest geven, maar dat geld voor alle opslag O-)

• Van der Berg
gixslayer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Die nieuwe Toshiba series zijn past zo kort op de markt dat ik me daar niet zo veel zorgen om maak. Mijn MG10 Toshibas hadden een productiedatum van eind 2024. Ja tuurlijk stickertje neppen kan altijd, maar zelfs als je er een had die gelijk bij de introductie van dat model is gemaakt is ie nog niet erg lang gebruikt, en lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze zo snel al weer afgedankt zijn.

Tuurlijk kan er altijd iets zijn waardoor iets voor een malafide partij niet meer rendabel is en ze de boel er via deze frauduleuze manier uitwerken om schade te beperken, maar ook daar zal wel wat tijd overheen gaan als het op grote schaal moet gebeuren.

Vooralsnog geen enkele klachten over mijn Toshibas. Ja was iets duurder, maar wel meer capaciteit en echt merkbaar veel stiller dan die Exos. Wat dat betreft eind goed al goed? Fingers crossed natuurlijk dat ze morgen niet de geest geven, maar dat geld voor alle opslag O-)
Ik heb ook de MG 10 nu van Toshiba, om precies te zijn de Toshiba MG10 22TB 3.5" SATA III MG10AFA22TE. Er staat inderdaad verkrijgbaar sinds Februari 2024. Misschien een rare vraag kan ik de uren nu checken bij de Toshiba of dat enkel bij Seagate te checken?

Ik ben het verder met jou eens dat de Toshiba vrij nieuw is uitgekomen. Helaas hebben wij weer maar 24 maanden garantie, terwijl Seagate 60 maanden geeft. Voor de rest mooi schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gixslayer
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-07 08:44
Van der Berg schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:22:
[...]
Misschien een rare vraag kan ik de uren nu checken bij de Toshiba of dat enkel bij Seagate te checken?
Je hebt de S.M.A.R.T. data net als op de Seagates, maar de vraag is dan natuurlijk of dat te vertrouwen is aangezien dat het hele probleem was hier. Voor zover ik weet heeft Toshiba geen eigen alternatief zoals Seagate met hun FARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyllos
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-02 01:25
Ik heb ook even getest en ben blijkaar ook een van de gelukkigen :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
# for disk in a b c d e f ; do echo disk: /dev/sd$disk; ./smartctl -a /dev/sd$disk | grep -i "power_on" && ./smartctl -a /dev/sd$disk -l farm | grep -i "power on hours"; done
disk: /dev/sda
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       823
                Power on Hours: 25093
                Spindle Power on Hours: 823
disk: /dev/sdb
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       823
disk: /dev/sdc
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       720
                Power on Hours: 23383
                Spindle Power on Hours: 720
disk: /dev/sdd
disk: /dev/sde
                Power on Hours: 25167
disk: /dev/sdf
                Power on Hours: 25024

Model is Exos 16TB ST16000NM001G, maandje geleden besteld bij Megekko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Tja, en nu blijkbaar ook de labels en stickers verwisseld worden kan het heel goed zijn dat Seagate gate ook Toshiba gate en WD gate aan het worden is....

Ik zit al een tijdje op prijsdalingen te wachten maar denk nu dat die vooral omhoog zullen gaan. Daarbij om te voorkomen dat je een gebruikte schijf krijgt lijkt het verstandig om alleen een "net geintroduceerd" model, dat dus duur is, aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyNederland
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-06 07:52
Ik heb in januari 2025 ook een schijf besteld bij Megekko. Toen ik contact opnam met hun klantenservice, kreeg ik dit antwoord (het lijkt erop dat ze verwachten dat ik de volledige prijs betaal voor een schijf die al 4 jaar oud is?) Daarom heb ik toch maar een retouraanvraag ingediend:

code:
1
2
3
truenas_admin@truenas[~]$ sudo smartctl -a /dev/sda -1 farm | grep -1
Power on Hours: 21962
Spindle Power on Hours: 516

We zijn ons er echter degelijk van bewust dat dit het geval kan zijn, er zijn voorbeelden van bij ons bestelde harde schijven met een hogere dan verwachte FARM registratie. Als er opzet in het spel is is dit natuurlijk een kwalijke zaak, echter dit is niet iets dat wij nog niet kunnen bevestigen of ontkrachten. Duidelijk is wel dat dit wereldwijd speelt als we de berichtgeving lezen.

We willen in elk geval een geruststelling geven, we zien op door ons verkochte Seagate harde schijven geen hogere uitval dan bij harde schijven van andere merken. Wij zijn nog in afwachting van een oplossing/reactie van Seagate of van de distributeurs, tot op dit moment lijkt het ons verstandig de harde schijven gewoon in gebruik te houden tot dat duidelijk is wat hier nu precies aan de hand is.

De garantie blijft uiteraard voor onze klanten gewoon gewaarborgd door Megekko. We hebben je gegevens geregistreerd en gaan erop terugkomen als er meer duidelijkheid is.

Als je harddisk onverhoopt toch defect is kan er op de normale wijze een retour worden aangevraagd (je kunt dan kiezen voor 'manco' bij het indienen van je retour), schijven met een ongebruikelijk hoog aantal FARM uren die verder niet defect zijn kunnen we nog niet verwerken voor dat duidelijk is wat er aan de hand is.

Het is dus verstandig even af te wachten alvorens een retour aan te vragen.

[ Voor 22% gewijzigd door RoyNederland op 21-02-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
RoyNederland schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:19:
Ik heb in januari 2025 ook een schijf besteld bij Megekko. Toen ik contact opnam met hun klantenservice, kreeg ik dit antwoord (het lijkt erop dat ze verwachten dat ik de volledige prijs betaal voor een schijf die al 4 jaar oud is?) Daarom heb ik toch maar een retouraanvraag ingediend:

code:
1
2
3
truenas_admin@truenas[~]$ sudo smartctl -a /dev/sda -1 farm | grep -1
Power on Hours: 21962
Spindle Power on Hours: 516

We zijn ons er echter degelijk van bewust dat dit het geval kan zijn, er zijn voorbeelden van bij ons bestelde harde schijven met een hogere dan verwachte FARM registratie. Als er opzet in het spel is is dit natuurlijk een kwalijke zaak, echter dit is niet iets dat wij nog niet kunnen bevestigen of ontkrachten. Duidelijk is wel dat dit wereldwijd speelt als we de berichtgeving lezen.

We willen in elk geval een geruststelling geven, we zien op door ons verkochte Seagate harde schijven geen hogere uitval dan bij harde schijven van andere merken. Wij zijn nog in afwachting van een oplossing/reactie van Seagate of van de distributeurs, tot op dit moment lijkt het ons verstandig de harde schijven gewoon in gebruik te houden tot dat duidelijk is wat hier nu precies aan de hand is.

De garantie blijft uiteraard voor onze klanten gewoon gewaarborgd door Megekko. We hebben je gegevens geregistreerd en gaan erop terugkomen als er meer duidelijkheid is.

Als je harddisk onverhoopt toch defect is kan er op de normale wijze een retour worden aangevraagd (je kunt dan kiezen voor 'manco' bij het indienen van je retour), schijven met een ongebruikelijk hoog aantal FARM uren die verder niet defect zijn kunnen we nog niet verwerken voor dat duidelijk is wat er aan de hand is.

Het is dus verstandig even af te wachten alvorens een retour aan te vragen.
Precies wat ik als antwoord kreeg van Megekko. Maar ik wilde niet met een schijf zitten dat al 24.676 uren erop zat en schijf uit 2021 (Ik had immers voor een nieuwe schijf betaald). Ik heb het gewoon retour gestuurd. Ik was te bang voor de gevolgen en wat er kan gebeuren. Ik zat nog binnen mijn 30-dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyNederland
Van der Berg schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Precies wat ik als antwoord kreeg van Megekko. Maar ik wilde niet met een schijf zitten dat al 24.676 uren erop zat en schijf uit 2021 (Ik had immers voor een nieuwe schijf betaald). Ik heb het gewoon retour gestuurd. Ik was te bang voor de gevolgen en wat er kan gebeuren. Ik zat nog binnen mijn 30-dagen
Snap ik, ik ook niet, vind het wel raar dat ze je proberen wijs te maken om de schijf niet te retourneren, alsof ze dit bewust met fraude hebben verkocht...

Ik ga nu een Toshiba MG09 bij alternate bestellen. Lees ik goeie reviews over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-07 06:37
Ik ben helaas ook de klos. Drie 16TB schijven besteld, alle drie uit 2021 en alle drie >20.000 draaiuren.

WL20B2FT - 26-jun-2021 - 22388
ZL2K1WWJ - 23-jun-2021 - 25907
ZL2K2Z56 - 23-jun-2021 - 25907

Die laatste zijn duidelijk al een setje geweest. Retouraanvraag bij MeGekko loopt, hopelijk zijn ze coulant en sturen ze eerst drie nieuwe (jonge) schijven op, aangezien ze al als raid 5 dienst doen en ik ze één voor één wil vervangen en de raid 5 zo opnieuw wil opbouwen.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Raar dat Megekko zo reageert. MyMediaCenter is juist heel correct in de afhandeling.
Megekko gaat dan wel rap van mijn preferred zaken af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyNederland
reinier68 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:09:
Raar dat Megekko zo reageert. MyMediaCenter is juist heel correct in de afhandeling.
Megekko gaat dan wel rap van mijn preferred zaken af.
Daarom ga ik nu over naar Alternate, aan reviews in deze topic te zien gaan ze daar wel netjes met klanten om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Just 4 sure een check gedaan op een Seagate IronWolf 4TB (ST4000VN008)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
=== Checking device: /dev/sata3 ===
Model Family:     Seagate IronWolf
Device Model:     ST4000VN008-2DR166
Serial Number:    SERIAL
SMART: 28933
FARM: 28933
RESULT: PASS

=== Checking device: /dev/sata4 ===
Model Family:     Seagate IronWolf
Device Model:     ST4000VN008-2DR166
Serial Number:    SERIAL
SMART: 28933
FARM: 28933
RESULT: PASS

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Bij mij is alles netjes afgehandeld bij Megekko. Ik kreeg al mijn geld terug (ik zat binnen de 30-dagen) inmiddels een nieuwe schijf gekocht via Megekko. Wij hebben nog steeds geen concrete antwoorden wie hier achter zit of verantwoordelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Van der Berg schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:24:
Bij mij is alles netjes afgehandeld bij Megekko. Ik kreeg al mijn geke terug (ik zat binnen de 30-dagen) inmiddels een nieuwe schijf gekocht via Megekko. Wij hebben nog steeds geen concrete antwoorden wie hier achter zit of verantwoordelijk is?
Ik vermoed dat er geen officieel antwoord gaat komen vanwege mogelijke schadeclaims of bijzondere handelspraktijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:44
Ik had ook 3 getroffen X16 schijven via Megekko, zaten alle drie tussen 25k tot 27k FARM uren. Zat gelukkig binnen de 30 dagen bedenktijd. Dus heb ze vervangen voor Toshiba MG10 schijven, de data overgezet en de Seagate schijven ge-zero’d alvorens terug te sturen. Verder allemaal snel en netjes afgehandeld door Megekko. Heb wel plannen voor wat opslag uitbreiding, maar blijf wel even bij Seagate schijven weg komende tijd.

Als bijkomend voordeel lijken de MG10 schijven tot nu toe ook stiller en koeler te zijn, maar of dat komt omdat die nieuwer zijn t.o.v. de Seagate schijven weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
DjoeC schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Ik vermoed dat er geen officieel antwoord gaat komen vanwege mogelijke schadeclaims of bijzondere handelspraktijken.
Geen idee. Ik ben niet zoek naar schadeclaims. Denk ook dat veel gerespecteerde shops zelf ook niet wisten dat ze 'besmette' disken hadden.
Seagate kan traceren op serienummer hoe en aan wie de disken zijn geleverd. Als daar fraude aantoonbaar is, dan zal dat een B2B zaak zijn. Consumenten worden (hopelijk) gewoon van goede disken voorzien door de resellers.

En ik had uit een order van 5 X16 disken, 1 foute. Dus hoe kan je daar dan nog op toetsen als reseller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
reinier68 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:52:
[...]

Geen idee. Ik ben niet zoek naar schadeclaims. Denk ook dat veel gerespecteerde shops zelf ook niet wisten dat ze 'besmette' disken hadden.
Seagate kan traceren op serienummer hoe en aan wie de disken zijn geleverd. Als daar fraude aantoonbaar is, dan zal dat een B2B zaak zijn. Consumenten worden (hopelijk) gewoon van goede disken voorzien door de resellers.

En ik ha uit een orden van 5 X16 disken, 1 foute. Dus hoe kan je daar dan nog op toetsen als reseller?
In de retailmarkt gaat het (meestal) om 1 of enkele schijven. Maar aan de B2B kant (Seagate<>distributeur/grote eindklant en distributeur<>retail/webshop gaat t al snel over 1.000, 10.000 of nog (veel) meer stuks. In de context van Chia farming ging het al snel over naar schatting (totaal) 500.000-1.000.000 schijven (10+ exabyte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjoeC schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:40:
Tja, en nu blijkbaar ook de labels en stickers verwisseld worden kan het heel goed zijn dat Seagate gate ook Toshiba gate en WD gate aan het worden is....

Ik zit al een tijdje op prijsdalingen te wachten maar denk nu dat die vooral omhoog zullen gaan. Daarbij om te voorkomen dat je een gebruikte schijf krijgt lijkt het verstandig om alleen een "net geintroduceerd" model, dat dus duur is, aan te schaffen.
Tja dan blijft er maar 1 ding over, alleen maar nieuwe modellen kopen want die kunnen niet al jaren hebben gedraaid. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cyllos schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:28:
Ik heb ook even getest en ben blijkaar ook een van de gelukkigen :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
# for disk in a b c d e f ; do echo disk: /dev/sd$disk; ./smartctl -a /dev/sd$disk | grep -i "power_on" && ./smartctl -a /dev/sd$disk -l farm | grep -i "power on hours"; done
disk: /dev/sda
disk: /dev/sdb
disk: /dev/sdc
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       720
                Power on Hours: 23383
                Spindle Power on Hours: 720
disk: /dev/sdd
disk: /dev/sde
                Power on Hours: 25167
disk: /dev/sdf
                Power on Hours: 25024

Model is Exos 16TB ST16000NM001G, maandje geleden besteld bij Megekko
Ook DOM van 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:54
Iemand enig idee wat ik hiermee moet?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
ash-4.4# docker run --rm --privileged -v /dev:/dev ghcr.io/gamestailer94/farm-check:latest ALL
=== Checking device: /dev/sata1 ===

FARM data not available - likely not a Seagate drive
SMART: 4441
FARM: N/A
RESULT: SKIP

=== Checking device: /dev/sata2 ===

FARM data not available - likely not a Seagate drive
SMART: 4368
FARM: N/A
RESULT: SKIP

Het gaat om Seagate Exos X22 22 TB schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:12
nascompares heeft een nieuwe (updated) publicatie hierover
https://nascompares.com/2...how-to-check-your-drives/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 16:09

BdB

Ik probeer de farm data uit te lezen, maar krijg een error. Kan iemand zien wat ik verkeerd doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
:/$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep "Power_On"
  9 Power_On_Hours                                                   0x0032   078   078   000    Old_age   Always       -       19857

:/$ sudo smartctl -a /dev/sda -l farm
smartctl 6.5 (build date Oct  7 2021) [armv7l-linux-3.10.108] (local build)
Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=======> INVALID ARGUMENT TO -l: farm
=======> VALID ARGUMENTS ARE: error, selftest, selective, directory[,g|s], xerror[,N][,error], xselftest[,N][,selftest], background, sasphy[,reset], sataphy[,reset], scttemp[sts,hist], scttempint,N[,p], scterc[,N,M], devstat[,N], ssd, gplog,N[,RANGE], smartlog,N[,RANGE], nvmelog,N,SIZE <=======

Use smartctl -h to get a usage summary

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
BdB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:21:
Ik probeer de farm data uit te lezen, maar krijg een error. Kan iemand zien wat ik verkeerd doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
:/$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep "Power_On"
  9 Power_On_Hours                                                   0x0032   078   078   000    Old_age   Always       -       19857

:/$ sudo smartctl -a /dev/sda -l farm
smartctl 6.5 (build date Oct  7 2021) [armv7l-linux-3.10.108] (local build)
Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=======> INVALID ARGUMENT TO -l: farm
=======> VALID ARGUMENTS ARE: error, selftest, selective, directory[,g|s], xerror[,N][,error], xselftest[,N][,selftest], background, sasphy[,reset], sataphy[,reset], scttemp[sts,hist], scttempint,N[,p], scterc[,N,M], devstat[,N], ssd, gplog,N[,RANGE], smartlog,N[,RANGE], nvmelog,N,SIZE <=======

Use smartctl -h to get a usage summary
Smartctl versie 7.4 is nodig hiervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn Toshiba heeft als datum op de 22TB 23 november 2024, is heel anders dan mijn Seagate EXOS X16 16TB uit 2021.

Ik vind het vreemd dat de webshops hier niet op controleren, een harde schijf uit 2021 dat begin 2025 als nieuw wordt verkocht

[ Voor 69% gewijzigd door Van der Berg op 22-02-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

The-Source schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Smartctl versie 7.4 is nodig hiervoor
Weet je toevallig of ik die package op mijn synology kan upgraden zonder dat de gui kapot gaat? Liefst gebruik ik geen custom repo's, maar de officiele repo ivm security 8)7

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
BdB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Weet je toevallig of ik die package op mijn synology kan upgraden zonder dat de gui kapot gaat? Liefst gebruik ik geen custom repo's, maar de officiele repo ivm security 8)7
Ik heb geen synology dus kan dat niet goed beantwoorden maar op nascompares.com zie ik wel https://nascompares.com/2...ur-drives/#comment-178916 voorbij komen. Er staat 2 artikels op die site over Exos en Ironwolf Pro en begreep dat in de video ook het 1 en ander werd benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Ah, je moet met Entware aan de gang. Dat is volgens mij een 3rd party repo. Toch een beetje tricky.

Wellicht sneller om de disk even uit te bouwen en via een adapter aan een computer te hangen.

Updaten van de smartmontools package via ssh op een synology gaat niet zomaar

Drommels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-07 23:40
Van der Berg schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:07:

Ik vind het vreemd dat de webshops hier niet op controleren, een harde schijf uit 2021 dat begin 2025 als nieuw wordt verkocht
Heel vreemd vind ik dat niet, bij een vorig werkgever van me kwam dat soort spul vaak met een pallet oid tegelijk, vrachtbrief controle, daarna op de plek gezet en een order picker gaat dan echt niet controleren wat voor DOM er op de sticker staat wanneer er een of meerdere naar een eindklant gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Dennism schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Heel vreemd vind ik dat niet, bij een vorig werkgever van me kwam dat soort spul vaak met een pellet oid tegelijk, vrachtbrief controle, daarna op de plek gezet en een order picker gaat dan echt niet controleren wat voor DOM er op de sticker staat wanneer er een of meerdere naar een eindklant gaan.
Nee, maar ik neem aan dat er op/bij die pallet een lijst met serienummers zit en dat je die dus automagisch je voorraadsysteem in kunt sluizen, gekoppeld aan vrachtbrief, leverancier, fabrikant. Zo niet - tja, dan is je supplychain per definitie onbetrouwbaar en mag je als lakse leverancier wat mij betreft op de blaren zitten.

Fraude in de keten kan voorkomen maar het traceren van die fraude moet ook kunnen door terug te rechercheren naar de breuk in de keten. Zeker met IT gerelateerde produkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DjoeC schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Nee, maar ik neem aan dat er op/bij die pallet een lijst met serienummers zit en dat je die dus automagisch je voorraadsysteem in kunt sluizen, gekoppeld aan vrachtbrief, leverancier, fabrikant. Zo niet - tja, dan is je supplychain per definitie onbetrouwbaar en mag je als lakse leverancier wat mij betreft op de blaren zitten.

Fraude in de keten kan voorkomen maar het traceren van die fraude moet ook kunnen door terug te rechercheren naar de breuk in de keten. Zeker met IT gerelateerde produkten.
Uiteraard daar ga ik ook vanuit, ik vermoed ook zeker niet de Nederlandse webshops moeite zullen hebben om hun voorschakel te achter halen voor deze 'handel'. Al verbaasde ik mij er wel over dat de laatste keer dat ik schijven kocht (niet betrokken in dit schandaal) dat er op de factuur geen serienummers stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:14
[...]

Of mbv Docker staat ook al goed beschreven in dit topic (zoeken op: “nas docker”)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
[...]
Versie 7.4 zit in dit package dat je kunt installeren:
SynoCli Disk Tools.
Daarna kun je smartctl draaien via SSH,commando: smartctl7
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Dennism schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Uiteraard daar ga ik ook vanuit, ik vermoed ook zeker niet de Nederlandse webshops moeite zullen hebben om hun voorschakel te achter halen voor deze 'handel'. Al verbaasde ik mij er wel over dat de laatste keer dat ik schijven kocht (niet betrokken in dit schandaal) dat er op de factuur geen serienummers stonden.
Is dat niet vermelden een teken aan de wand? Hoe kunnen ze zonder bewijs garantiestatus op hun verkopen controleren? Je kunt iedere schijf van dat type dan bij de webshop aanmelden. Inderdaad, verbazingwekkend dat de laatste stap in de keten niet goed gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DjoeC schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Is dat niet vermelden een teken aan de wand? Hoe kunnen ze zonder bewijs garantiestatus op hun verkopen controleren? Je kunt iedere schijf van dat type dan bij de webshop aanmelden. Inderdaad, verbazingwekkend dat de laatste stap in de keten niet goed gesloten is.
Dat laatste is natuurlijk een vraag, dat ze niet op de factuur staan betekend natuurlijk niet dat ze niet geregistreerd zijn bij de order. Dat ben bij ik bij niet IT gerelateerde winkels ook wel eens tegengekomen. Maar handig is het imho niet, immers heb je als consument in zo'n geval ook geen 'bewijs' als je bijvoorbeeld garantie wil inroepen en zo'n winkel roept ineens, dit serienummer klopt niet, want wij hebben destijds dit, dit en dat serienummer geleverd volgens onze registratie op die order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:47
Serienummers worden bij veel fabrikanten niet genoteerd.
Het percentage aan "vergissingen" weegt niet op tegen de kosten van de registraties.
Bij grotere OEM's word er om die reden ook beperktere garantie gegeven op opslag.
Max 1 jaar op zgn wear en bv max 3x ruilen van een device.

Het is makkelijker om dit in garantie voorwaarden te verstoppen dan minutieus alles te noteren.

[ Voor 14% gewijzigd door raymondw op 22-02-2025 18:03 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgevaert
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-02 09:07
Ik heb 6 disken gekocht bij MaxICT vorig jaar. Het heeft even voor ik ze gebruikt heb (in Synology NAS). De NAS herkende slechts 2 disks. 1 stoptje vrij snel na IO errors. De overblijvende disk vertoonde ook IO errors.

Na controle zijn ze allemaal uit 2021

MAX ICT blijft voorlopig stil op mijn mails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 27-07 19:35

mjl

Ugh

Wat ik me afvraag, wat zijn nu onze rechten in deze? Ondertussen heb ik de schijven bijna een jaar in huis nadat ik ze aangeschaft heb, daar heeft 1 daarvan nog een tijdje op de plank gelegen omdat ik niet accuut de capaciteit nodig had.

De schijven zijn als nieuw verkocht (staat zelfs expliciet op de factuur). Maar blijkt bijna een jaar na aanschaf dat ik dus gebruikte (ik zou zelfs zeggen vanuit een IT lifecycle perspectief volledig afgeschreven (4 jaar draai uren)) exemplaren gekregen heb. Nu blijkt bij Seagate dat het geen retail schijven zijn dus ik naar de 5 jaar garantie die er op zou zitten kan fluiten.

Kan ik de koop ontbinden en het geld terugkrijgen (zodra ik een 2x rebuild van de NAS RAID5 heb gedaan wil ik ze best terug sturen)?
Of heb ik gewoon recht op 2 nieuwe schijven (en uiteraard de oude retour)?

Misschien dat @fopjurist hier al iets over gepost heeft wat ik gemist heb?

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
mjl schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:11:
Wat ik me afvraag, wat zijn nu onze rechten in deze? Ondertussen heb ik de schijven bijna een jaar in huis nadat ik ze aangeschaft heb, daar hebben ze nog een tijdje op de plank gelegen omdat ik niet accuut de capaciteit nodig had.

De schijven zijn als nieuw verkocht (staat zelfs expliciet op de factuur). Maar blijkt bijna een jaar na aanschaf dat ik dus gebruikte (ik zou zelfs zeggen vanuit een IT lifecycle perspectief volledig afgeschreven (4 jaar draai uren)) exemplaren gekregen heb. Nu blijkt bij Seagate dat het geen retail schijven zijn dus ik naar de 5 jaar garantie die er op zou zitten kan fluiten.

Kan ik de koop ontbinden en het geld terugkrijgen (zodra ik een 2x rebuild van de NAS RAID5 heb gedaan wil ik ze best terug sturen)?

Misschien dat @fopjurist hier al iets over gepost heeft wat ik gemist heb?
Tja, als ze meer uren gedraaid hebben dan het aantal dagen x 24 uur dat je ze in huis hebt gehad lijkt het me "misleiding" want "nieuw" staat op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

DjoeC schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Tja, als ze meer uren gedraaid hebben dan het aantal dagen x 24 uur dat je ze in huis hebt gehad lijkt het me "misleiding" want "nieuw" staat op de factuur.
Dat is heel simpel aan te tonen, ze SMART uren zijn precies de uren dat ik ze heb draaien, de FARM uren is het totaal, als ik mijn uren er af trek dan kom ik op 3,9 en 4 jaar aan uren voor de 2 schijven op het moment dat ze geleverd zijn.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:55
Bij Amazon verkopen ze de Exos X16 refurbished voor 50 euro minder dan de nieuwe, maar ze zeggen er duidelijk bij dat ze refurbished zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Ben(V) schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:29:
Bij Amazon verkopen ze de Exos X16 refurbished voor 50 euro minder dan de nieuwe, maar ze zeggen er duidelijk bij dat ze refurbished zijn.
Jaaa, maar Refurbished betekent dat er een Seagate Refurbished label op hoort te zitten (wat ook het geval lijkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Er bestaan fabrikant certified refurbished disken en reseller refurbished disken, maar in alle gevallen is het fraude als ze als nieuw verkocht worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

mjl schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:11:
Wat ik me afvraag, wat zijn nu onze rechten in deze?
(...)
Je hebt recht om de schijven kosteloos en zonder ernstige overlast te laten vervangen, tenzij vervanging onmogelijk is (bijvoorbeeld omdat ze nergens meer te krijgen zijn). Als de verkoper daar niet aan voldoet, kun je de overeenkomst ontbinden en heb je recht op je geld terug, en een schadevergoeding als de schijven in prijs zijn gestegen en je ze voor een hogere prijs koopt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ben(V) schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:49:
Er bestaan fabrikant certified refurbished disken en reseller refurbished disken, maar in alle gevallen is het fraude als ze als nieuw verkocht worden.
Precies en het gaat dus om de als nieuw verkochte schijven.
Zelf heb ik 7x een refurb 12TB EXOS SED driver gekocht. Duidelijk bij verkoop refurb en prijs van gemiddeld 105 euro per disk vs 349 (nu pricewatch) was voor mij de reden om hiervoor te kiezen.

En ja hier staan de nodige draaiuren op maar meeste schijven die de 1e 3 jaar overleven gaan vaak ook langer mee. Daarnaast draai ik een RAID-Z2 (RAID6 variant) dus er mogen 2 schijven uitvallen en dan nog is er niets verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

fopjurist schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Je hebt recht om de schijven kosteloos en zonder ernstige overlast te laten vervangen, tenzij vervanging onmogelijk is (bijvoorbeeld omdat ze nergens meer te krijgen zijn). Als de verkoper daar niet aan voldoet, kun je de overeenkomst ontbinden en heb je recht op je geld terug, en een schadevergoeding als de schijven in prijs zijn gestegen en je ze voor een hogere prijs koopt.
Bedankt, ondertussen heb ik bericht dat ik de schijven terug kan sturen, ze overleggen nog even of ze vervangende exemplaren vooruit sturen, mocht dat lukken wordt het dus netjes afgehandeld.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blibby1
fopjurist schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Die schadevergoeding voor hogere prijs heb ik helaas toch echt niet gekregen. Heb het verschil mooi uit eigen zak mogen betalen. Zoals nog wel een aantal andere posters hier op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

blibby1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:13:
[...]

Die schadevergoeding voor hogere prijs heb ik helaas toch echt niet gekregen. Heb het verschil mooi uit eigen zak mogen betalen. Zoals nog wel een aantal andere posters hier op dit forum.
Ik lees dat je wel om vervanging hebt verzocht maar dat de verkoper dat heeft geweigerd. De verkoper is de overeenkomst niet goed nagekomen en dat is de verkoper toe te rekenen. Als je de schijven als consument hebt gekocht, is de verkoper schadeplichtig (anders hangt het van de voorwaarden af). Als de verkoper je schade niet wil vergoeden, kun je langs de rechter. Daar geef ik je een hele goede kans.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:21
Nou, Vorige week nog een oud-collega gehad die ook een drive had gekocht (exos x16 16tb). Seagate gaf nog garantie tot July 2026 en met 5 jaar carry-in kun je dus wel raden: Productie datum Juli 2021

Hij gaat dus ook nog even drive controleren, maar ik vrees het ergste.

Wat ik echter wel een beetje een ding vind is dat dit dus eigenlijk alleen bij Seagate te controleren is. bij WD niet bijvoorbeeld. En dat terwijl ik wel degelijk vermoeden heb dat dit dus een ding is. bij WD. Kijk bijvoorbeeld eens naar de V&A en dan kom je dit soort dingen tegen: v&a aangeboden: WD Purple (WD82PURZ), 8TB meerdere stuks

Niks ten nadele van deze tweaker, want die heeft die drives ook gewoon maar ergens vandaan en hij kan het ook niet weten (en het is ook echt alleen maar een paranoia vermoeden), maar tussen de 100 en 4000 draaiuren op "zgan" drive uit november 2020 ... Me does not believe. Die paar weken dat ik mijn drives in de UNAS had hangen gaf al 500+ draaiuren en 4000 uur is krap aan 5 maanden. Dat betekent dat deze drives minimaal 4,5 jaar op een plank hebben gelegen ergens, want surveillance drives).

Ik denk echt dat we een veel groter probleem hebben dan alleen wat Exos en Ironwolf drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:06
supersnathan94 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:04:
Nou, Vorige week nog een oud-collega gehad die ook een drive had gekocht (exos x16 16tb). Seagate gaf nog garantie tot July 2026 en met 5 jaar carry-in kun je dus wel raden: Productie datum Juli 2021

Hij gaat dus ook nog even drive controleren, maar ik vrees het ergste.

Wat ik echter wel een beetje een ding vind is dat dit dus eigenlijk alleen bij Seagate te controleren is. bij WD niet bijvoorbeeld. En dat terwijl ik wel degelijk vermoeden heb dat dit dus een ding is. bij WD. Kijk bijvoorbeeld eens naar de V&A en dan kom je dit soort dingen tegen: v&a aangeboden: WD Purple (WD82PURZ), 8TB meerdere stuks

Niks ten nadele van deze tweaker, want die heeft die drives ook gewoon maar ergens vandaan en hij kan het ook niet weten (en het is ook echt alleen maar een paranoia vermoeden), maar tussen de 100 en 4000 draaiuren op "zgan" drive uit november 2020 ... Me does not believe. Die paar weken dat ik mijn drives in de UNAS had hangen gaf al 500+ draaiuren en 4000 uur is krap aan 5 maanden. Dat betekent dat deze drives minimaal 4,5 jaar op een plank hebben gelegen ergens, want surveillance drives).

Ik denk echt dat we een veel groter probleem hebben dan alleen wat Exos en Ironwolf drives.
Zo vreemd is het niet om een aantal disks als "cold spare" te hebben liggen hoor. Ik zou hier niets geks verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
glnk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:21:
[...]

Zo vreemd is het niet om een aantal disks als "cold spare" te hebben liggen hoor. Ik zou hier niets geks verwachten.
Zeker, maar na heel de V&A afgestruind te hebben (heb hier een fiks lijstje liggen) zijn er wel meer drives die verdachte draaiuren hebben en die ook vaak naar voren komen als goede Chia drives.

Het hebben van Cold spares op zich is niet raar, hoewel ik dit niet als cold spares kan zien met tot 4000 uur. maar specifiek deze drives met die datum en dan zo weinig en spin ups maakt het voor mij een hele lastige om er dan op te vertrouwen dat het ook klopt. Vandaar ook dat ik zei dat het niet gaat om de tweaker, want die kán het niet eens weten (tenzij eigen bezit en gebruik sinds aanschaf), maar zakelijke aanbieders hier hebben gewoon geen kans om dat aan te kunnen tonen.

Maar ik ben bezig met een iets groter onderzoekje om te kijken wat er allemaal nog meer te achterhalen valt. ik denk namelijk dat het nog steeds groter is dan alleen wat Seagate drives. Die zijn namelijk nog makkelijk te achterhalen, de echte winst zit hem bij WD en Toshiba

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Kom je er naar 1 jaar achter? no problemo. Ook niet als jij hem gebruikt hebt. Op de vraag "hoe lang?" is het antwoord heel simpel. 2 jaar! Europese richtlijn 1999/44/EG, Volgens artikel 7:21 BW heb je recht op herstel of vervangingen als het geleverde product niet aan de overeenkomst voldoet, mits je binnen twee jaar na aankoop klaagt over het gebrek.
hdd's die 24/7 minen en 2dehands zijn komen niet overeen! Omdat ze altijd stuk gaan is de levensduur van grote invloed op de prijs. Mijn schijf bleek 25454 uur te hebben. De levensduur is gemiddeld zon 25-30 duizend uur.

Je moet wel binnen die 2 jaar na de koop hiermee op de proppen komen. Daarna kan het niet meer is wettelijk vastgesteld. Dus vooral terug gaan! Screenshots maken en meesturen. En ik zou niet akkoord gaan met geld terug. Laat ze maar een vervangend product leveren. Dat mag jij eisen tenzij dit onmogelijk is. Als ze op zijn dan kan het niet. En dan bedoel ik niet het specifieke type. Je kunt ook een andere schijf krijgen met vergelijkbare specs. Dus als je een 10tb 7200rpm 256cache hdd koopt met 250mb read/write. Dan moeten ze dat ook terugleveren. En dat de ander dan 242mb writespeed heeft is niet zo erg. Het moet redelijk zijn. Maar een 6 of 8tb schijf is niet redelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ik lig nu ook in een geschil met Azerty. Mijn schijf is half januari gekocht en was binnen 30 dagen weer terug bij Azerty vanwege 25.000 draaiuren. ;w De schijf heb ik gekocht als "nieuw" voor 230 euro. Nadat ik hun geïnformeerd heb met screenshots van de FARM & SMART data wouden zij de schijf retour ontvangen en onderzoeken.

Mijn verzoek aan A(so)zerty: Ik wil graag een vervangend product en de verzendkosten vergoed krijgen.

Reactie vanuit hun:
Slechts twee standaard mails waarin mij medegedeeld wordt dat ik het geld terugkrijg en dat het ticket gesloten wordt. Geen terugkoppeling van hun bevinden of uitleg over de situatie. 8)7
Toen ik aangaf toch graag een vervangend product te willen kreeg ik van hun te horen dat zij de schijf uit coulance terugnamen en het geld terugstorten. Wel krijg ik de verzendkosten terug. Op de vraag rondom het onderzoek kwam weer geen reactie.
Hun argumenten waren dat Seagate geen officieel statement naar buiten heeft gebracht. Dat de specifieke schijf niet meer leverbaar is en dat ik zelf een alternatieve schijf kan kopen voor het geld.

Ik moet zeggen dat ik hier verstelt van sta. Dit zijn de hoofdpunten waar ik over val.
- Ze geven aan uit coulance mijn geld terug te geven. Maar dat is mijn ziens compleet belachelijk. Dat ze compenseren is verplicht omdat zij een ondeugdelijk product hebben gegeven. 2de hands end of life voor de nieuwprijs. Ook al is dit niet met opzet gebeurd.
- Feit dat ze weigeren mij een alternatief product te bieden. Dit mag ik wel vragen als ik het burgerlijk wetboek goed interpreteer (BW 7:21 & 7:17). Dit mag ook een alternatief product zijn dat vergelijkbaar is.
- Koop zelf maar een nieuwe schijf. Dit kan niet omdat deze maand de prijzen nogal zijn gestegen. Voor 230 euro heb ik geen nieuwe 14TB schijf. Ik moet minstens zo'n 100 euro bijleggen een vergelijkbaar product aan te schaffen.
- Ondanks herhaaldelijk vragen krijg ik geen verdere terugkoppeling over het onderzoek dat ze verricht hebben en de uitslag hiervan. Maar ook niet over waarom hun kiezen niks te leveren. Dingen worden mij bot en kort medegedeeld en thats it.
- Het feit dat er 0 empathie is. Ondanks deze wel vanuit mij kwam. Geen excuus of wat vervelend voor je. Dit is niet het belangrijkste maar op deze manier communiceren raakt ook een beetje aan respect hebben voor.
- Beginnen over een statement van Seagate. Alsof ik daar wat mee te maken heb. Ik snap dat hun dat willen omdat zij dan kunnen claimen maar ik heb een deal met hun en verder niet.

Misschien zijn er mensen met ervaring op het gebied van consumentenrechten. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Kan ik een vervangend product afdwingen of niet? Hoe zit het juridisch met de stijging van prijzen en wie zou moeten opdraaien voor deze kosten. De klant of verkoper? Wat zijn je rechten in zo'n situatie precies?

Als Azerty een beetje empathie had getoond en aangaf dat er idd iets mis was volgens hun bevinden in de zin van, vervelend, excuus voor het ongemak. Wij betreuren dat etc etc. Toelichting waarom zij niet kiezen voor vervanging enz. Dan had ik het al lang best gevonden en geaccepteerd.
Want ik snap ook wel dat hun hier net zo goed benadeeld zijn. Maar nu ben ik echt helemaal klaar met hun manier van communicatie, lompheid en klantonvriendelijk gedrag. :?
Iemand verder nog suggesties voor wat te doen in deze?

[ Voor 11% gewijzigd door j0ppie op 01-03-2025 03:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blibby1
j0ppie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 02:42:
Ik lig nu ook in een geschil met Azerty. Mijn schijf is half januari gekocht en was binnen 30 dagen weer terug bij Azerty vanwege 25.000 draaiuren. ;w De schijf heb ik gekocht als "nieuw" voor 230 euro. Nadat ik hun geïnformeerd heb met screenshots van de FARM & SMART data wouden zij de schijf retour ontvangen en onderzoeken.

Mijn verzoek aan A(so)zerty: Ik wil graag een vervangend product en de verzendkosten vergoed krijgen.

Reactie vanuit hun:
Slechts twee standaard mails waarin mij medegedeeld wordt dat ik het geld terugkrijg en dat het ticket gesloten wordt. Geen terugkoppeling van hun bevinden of uitleg over de situatie. 8)7
Toen ik aangaf toch graag een vervangend product te willen kreeg ik van hun te horen dat zij de schijf uit coulance terugnamen en het geld terugstorten. Wel krijg ik de verzendkosten terug. Op de vraag rondom het onderzoek kwam weer geen reactie.
Hun argumenten waren dat Seagate geen officieel statement naar buiten heeft gebracht. Dat de specifieke schijf niet meer leverbaar is en dat ik zelf een alternatieve schijf kan kopen voor het geld.

Ik moet zeggen dat ik hier verstelt van sta. Dit zijn de hoofdpunten waar ik over val.
- Ze geven aan uit coulance mijn geld terug te geven. Maar dat is mijn ziens compleet belachelijk. Dat ze compenseren is verplicht omdat zij een ondeugdelijk product hebben gegeven. 2de hands end of life voor de nieuwprijs. Ook al is dit niet met opzet gebeurd.
- Feit dat ze weigeren mij een alternatief product te bieden. Dit mag ik wel vragen als ik het burgerlijk wetboek goed interpreteer (BW 7:21 & 7:17). Dit mag ook een alternatief product zijn dat vergelijkbaar is.
- Koop zelf maar een nieuwe schijf. Dit kan niet omdat deze maand de prijzen nogal zijn gestegen. Voor 230 euro heb ik geen nieuwe 14TB schijf. Ik moet minstens zo'n 100 euro bijleggen een vergelijkbaar product aan te schaffen.
- Ondanks herhaaldelijk vragen krijg ik geen verdere terugkoppeling over het onderzoek dat ze verricht hebben en de uitslag hiervan. Maar ook niet over waarom hun kiezen niks te leveren. Dingen worden mij bot en kort medegedeeld en thats it.
- Het feit dat er 0 empathie is. Ondanks deze wel vanuit mij kwam. Geen excuus of wat vervelend voor je. Dit is niet het belangrijkste maar op deze manier communiceren raakt ook een beetje aan respect hebben voor.
- Beginnen over een statement van Seagate. Alsof ik daar wat mee te maken heb. Ik snap dat hun dat willen omdat zij dan kunnen claimen maar ik heb een deal met hun en verder niet.

Misschien zijn er mensen met ervaring op het gebied van consumentenrechten. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Kan ik een vervangend product afdwingen of niet? Hoe zit het juridisch met de stijging van prijzen en wie zou moeten opdraaien voor deze kosten. De klant of verkoper? Wat zijn je rechten in zo'n situatie precies?

Als Azerty een beetje empathie had getoond en aangaf dat er idd iets mis was volgens hun bevinden in de zin van, vervelend, excuus voor het ongemak. Wij betreuren dat etc etc. Toelichting waarom zij niet kiezen voor vervanging enz. Dan had ik het al lang best gevonden en geaccepteerd.
Want ik snap ook wel dat hun hier net zo goed benadeeld zijn. Maar nu ben ik echt helemaal klaar met hun manier van communicatie, lompheid en klantonvriendelijk gedrag. :?
Iemand verder nog suggesties voor wat te doen in deze?
Ik heb hetzelfde probleem bij Reichelt. Ik heb echter zelfs de verzendkosten niet vergoed gekregen. Ik heb contact gehad met mijn rechtsbijstand en zij geven aan dat ik op zich wel een zaak heb, maar omdat mijn schade onder de 175euro zit kunnen zij niets voor mij betekenen. Ik denk dat de webshops goed weten dat ze fout zitten, maar dat de kans is dat wij hier echt zaak van kunnen maken klein genoeg is. Tenzij dat ze een massaclaim gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 20:59
Wat gebeurd en eigenlijk met de oude schijven die teruggenomen worden? Komen die gewoon weer in de verkoop? Ik weet van een bekende webshop dat die teruggestuurde producten waar zelfs problemen mee waren gewoon weer in de verkoop gaan als nieuw.

Ze allemaal vernietigen kan ik me ook niet meteen voorstellen.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
blibby1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:03:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem bij Reichelt.
Sowieso is het goed om publiekelijke druk uit te voeren door reviews hierover te schrijven en op sites als tweakers. Eigenlijk zouden we moeten kijken of er genoeg mensen zijn voor een groepsactie in juridische zin. Dat is geen gek idee.Want dit is niet oke.

Wat vind je verder van acties als, keurmerken aanschrijven als webshops hier bij aangesloten zitten, klacht bij consumentenorganisaties, thuiswinkel waarborg/geschillencommissie, of zelfs een civiele prodecude o.i.d. of aangifte doen van mogelijke oplichting.

Dat laatste gaat sowieso wel wat ver omdat we vrij zeker weten dat de webshops zich hier niet bewust van waren. Maar het kan wel de druk opvoeren.
Daarnaast is het heel simpel, hun moeten ook vooral hun schade verhalen bij hun verkoper. Dat zullen ze ook zeker proberen lijkt me.

Verder kost zit Azerty in mijn geval meer dat dat het hun oplevert. De 50 tot 100 euro die ze nu besparen vs de gemaakte personele kosten so far en daarnaast het feit dat ze een vaste klant verliezen. Ik was daar zeker 15 jaar regelmatig hardware aan het inkopen. Dat stopt nu ook. Dus een paar sales en de kosten waren er uit geweest voor ze.
En daarnaast nog de negatieve reclame naar derden. Zowel online als mond op mond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
honey schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:37:
Wat gebeurd en eigenlijk met de oude schijven die teruggenomen worden? Komen die gewoon weer in de verkoop? Ik weet van een bekende webshop dat die teruggestuurde producten waar zelfs problemen mee waren gewoon weer in de verkoop gaan als nieuw.

Ze allemaal vernietigen kan ik me ook niet meteen voorstellen.
Dat weten wij nooit zeker. Maar de meeste webshops zullen deze schijven testen en niet meer als nieuw verkopen lijkt me. :F Mijn schijf was sowieso al aan het sterven had ik het idee toen ik alles randomized ging wissen.
Maar dit verschil per webshop en hangt ook af van hun mogelijkheid tot declaratie bij hun verkopende partij kan ik me zo voorstellen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
@j0ppie ik krijg een beetje de indruk dat je dit grotendeels typ op basis van emotie en dat is ook begrijpelijk.
Maar dit probleem is niet dat bewust 1 bepaalde webshop hierin de fout in is gegaan. De marges op verkoop zijn al zeer klein. De schijf terug nemen ( wat wettelijk moet) en de kosten vergoeden is voor de webshop al verlies. Want de kunnen deze schijf nooit meer verkopen als nieuw ( ook al was deze het al niet)
In de meeste algemene voorwaarden staat dan ook dat retourkosten voor de klant zijn ( wat ook wettelijk is vast gelegd) dat een aantal winkels hiervoor zelf retourlabels aanleveren is een additionele service.
Het staat je natuurlijk vrij om reviews te schrijven maar vind een beetje reflectie op de situatie ook wel op z'n plek.
Andersom over het verschil in prijs, als deze nu lager zou zijn had je dan ook zo gereageerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
@The-Source Tuurlijk zit er irritatie bij. En ik begrijp dat hun ook benadeeld zijn. Als de prijzen waren gezakt had mij dat niks uitgemaakt en ik was in 1ste instantie van plan om niet eens over die verzendkosten te beginnen omdat hun ook benadeeld zijn.
Maar zoals ik al schreef in mijn post over de gang van zaken, het gaat mij vooral om de manier waarop zij met mij communiceren of beter gezegd niet communiceren. Gewoon wat begrip richting de klant en wat tekst en uitleg was al zo anders geweest.
Want ik snap ook wel dat hun hier net zo goed benadeeld zijn. Maar nu ben ik echt helemaal klaar met...
Ik ben het zowel eens en oneens met je statement over de marges. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar daarentegen zie ik ook GPU's 2600+ euro marges. Ofterwijl €4999 voor een 5090.
Het zou mij dan ook niks verbazen als de webshops proberen compensatie te krijgen voor de volledige batch met schijven die zij ingekocht hebben bij hun leverancier. Terwijl ze niet outreachend werken en er dus ook tig klanten niet op de hoogte zijn van hun 2de hands product.

Soms zijn er alleen maar slachtoffers. Maar er zijn ook fatsoensnormen en verplichtingen naar elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Nouja, dat Azerty het 'coulance' noemt is natuurlijk wel wat vreemd. Ontbinden, aankoop bedrag terug en ook de verzendkosten is wel het minimale dat ze wettelijk gezien moeten leveren. Of Azerty wettelijk gezien ook een veel duurdere schijf zou moeten leveren durf ik dan weer niet te zeggen. Deze X16 schijven zijn uiteraard uit de handel gehaald en dus niet meer verkrijgbaar, en of ze na dit debacle ooit nog weer leverbaar worden zal ook de vraag zijn denk ik.

Of het dan redelijk en billijk is om van de shop te verlangen dat ze iedereen die zo'n schijf gekocht heeft, dan maar een veel duurdere schijf moeten leveren, terwijl ze zelf ook slachtoffer lijken zijn weet ik niet. Deze transactie zullen ze nu al afsluiten met een flink verlies, en dan ook nog €50-€100 per transactie moeten compenseren voor een duurdere schijf is misschien dan niet redelijk, maar daar zal uiteindelijk alleen een rechter over kunnen oordelen.

@The-Source Verzendkosten is afhankelijk van de situatie. Is een product non-conform, dan dient de shop de verzendkosten ook terug te betalen, dat mogen ze voor zover ik weet niet uitsluiten in de voorwaarden.

Stuurt iemand echter een product terug omdat het tijdens de zichttermijn niet bevalt, is dat anders, dan mogen ze inderdaad in de voorwaarden opnemen dat deze voor de consument zijn.

Hier gaat het duidelijk om non-conformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Heb ik hier, naast rechtsbijstand, al iemand Kassa, Radar en Consumentenbond zien noemen? M.n de consumentenbond zit tegenwoordig ook in de collectieve claims.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
j0ppie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Dat weten wij nooit zeker. Maar de meeste webshops zullen deze schijven testen en niet meer als nieuw verkopen lijkt me. :F Mijn schijf was sowieso al aan het sterven had ik het idee toen ik alles randomized ging wissen.
Maar dit verschil per webshop en hangt ook af van hun mogelijkheid tot declaratie bij hun verkopende partij kan ik me zo voorstellen. 8)7
Denk dat ze dit soort producten inbouwen in systemen en als nieuw verkopen.
Mensen die compleet geassembleerde systemen kopen hebben meestal geen tijd of geen kennis dus geen haan die ernaar kraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ dat zou wel erg nasty zijn als ze dat doen. En bij het uitkomen hiervan ook behoorlijke reputatie schade kunnen veroorzaken. Daarom schat ik zelf in dat dit niet zo snel zal gebeuren.
Ik weet ook niet in hoeverre retailers hierbij weer kunnen aankloppen bij de lokale distributeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
The-Source schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:30:
Ik weet ook niet in hoeverre retailers hierbij weer kunnen aankloppen bij de lokale distributeur.
Dan kom je dus weer op: Waar zijn deze schijven in de retailketen beland? Het lijkt wel redelijk zeker dat het niet Seagate was die ze (weer) heeft verkocht. Ergens moet een distributeur/retailer een partij op de kop getikt hebben met een (inkoops)prijs die "too good to be true" was....

Maar, hoe dat ook zit: de consument heeft een relatie met retailer en niet met de levarancier van retailer..... Statements van wie dan ook - Seagate of anderen - hebben geen effect op die relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
The-Source schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:30:
^^ dat zou wel erg nasty zijn als ze dat doen. En bij het uitkomen hiervan ook behoorlijke reputatie schade kunnen veroorzaken. Daarom schat ik zelf in dat dit niet zo snel zal gebeuren.
Vooral dat inderdaad, daarnaast zou het ook snel opvallen, immers enterprise schijven vind je normaliter nooit in prebuilds, en het zou dus hoogst opvallend zijn zou dat ineens wel gebeuren.

Daar vind je, als er al tradiotionele schijven inzitten eerder de WD Blue / Blacks, Seagate Barracuda's e.d, of als het echt was groter moet een Red of Ironwolf.
Dat zal vermoed ik hier niet direct een issue zijn, daar ik vermoed dat de schijven verderop het kanaal in zijn gekomen en niet direct door de fraudeur zijn aangeboden bij de webwinkels in bulk. Wanneer dat laatste wel zo is, zal het natuurlijk een lastiger verhaal zijn, want die fraudeur zal vermoedelijk wel gevlogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Vooral dat inderdaad, daarnaast zou het ook snel opvallen, immers enterprise schijven vind je normaliter nooit in prebuilds, en het zou dus hoogst opvallend zijn zou dat ineens wel gebeuren.

Daar vind je, als er al tradiotionele schijven inzitten eerder de WD Blue / Blacks, Seagate Barracuda's e.d, of als het echt was groter moet een Red of Ironwolf.
Lol en jij denkt dat mensen die een grote harde schijf in hun machine willen hebben hier verstand van hebben?
Retailers kunnen met deze harde schijven niet bij Seagate aankloppen en misschien ook niet meer bij hun distributeur.
Dumpen in prebuilds is dan een mogelijkheid, om toch nog een beetje geld te vangen.
Ik heb dit meerdere keren in de praktijk gezien en blijven walgelijke praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Hell-Slave schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Lol en jij denkt dat mensen die een grote harde schijf in hun machine willen hebben hier verstand van hebben?
Retailers kunnen met deze harde schijven niet bij Seagate aankloppen en misschien ook niet meer bij hun distributeur.
Dumpen in prebuilds is dan een mogelijkheid, om toch nog een beetje geld te vangen.
Ik heb dit meerdere keren in de praktijk gezien en blijven walgelijke praktijken.
Niet iedereen heeft er verstand van, maar er hoeft er maar te zijn die het wel door heeft en dan heb je een enorm schandaal met een goede kans dat je winkel dat qua reputatie niet meer te boven komt. Dat is gewoon voor dat soort bedrijven een veel en veel te groot risico. Nu kunnen ze nog afstand nemen van een schandaal als dit zonder / weinig reputatie schade. Als je op zoiets betrapt wordt gaat dat niet meer. Zeker ook omdat, zoals ik al aangaf, het geen courante hardware is voor zo'n systeem, er hoeft dus maar ooit 1 persoon naar zo'n systeem te kijken die er verstand van heeft, en die heeft het direct door.

Ik woon toevallig in de buurt van een van deze grotere webshops, en vrijwel mijn hele familie / kennissen kring verwijs ik naar die shop voor systemen / componenten als ze willen dat ik voor ze bouw. Ik zie dus ook vrij veel systemen van die partij, en zoiets zou mij dus direct opvallen als een kennis of familie lid ineens met prebuild aankomt met bijvoorbeeld een Exos X16 schijf.

Het is hetzelfde als het verhaal van de politie en de crimineel. De politie hoeft maar 1x op te letten, die crimineel moet 24/7 geluk hebben dat de politie niet op let. Als zoiets zou gebeuren zie ik dat niet direct in de prebuilds van de grote webshops van Nederland, eerder ergens op marktplaats ofzo bij wat obscure systeembouwers die alleen daar verkopen.

Maar ben wel benieuwd naar je praktijk voorbeeld waarbij een van onze Nederlandse retailers betrapt zou zijn op het verkopen van 2de hands Exos schijven in prebuilds na het uitkomen van dit schandaal. Als er inderdaad wat voorbeelden zijn ben ik misschien wel wel te overtuigen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 01-03-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Niet iedereen heeft er verstand van, maar er hoeft er maar te zijn die het wel door heeft en dan heb je een enorm schandaal met een goede kans dat je winkel dat qua reputatie niet meer te boven komt. Dat is gewoon voor dat soort bedrijven een veel en veel te groot risico. Nu kunnen ze nog afstand nemen van een schandaal als dit zonder / weinig reputatie schade. Als je op zoiets betrapt wordt gaat dat niet meer. Zeker ook omdat, zoals ik al aangaf, het geen courante hardware is voor zo'n systeem, er hoeft dus maar ooit 1 persoon naar zo'n systeem te kijken die er verstand van heeft, en die heeft het direct door.

Het is hetzelfde als het verhaal van de politie en de crimineel. De politie hoeft maar 1x op te letten, die crimineel moet 24/7 geluk hebben dat de politie niet op let. Als zoiets zou gebeuren zie ik dat niet direct in de prebuilds van de grote webshops van Nederland, eerder ergens op marktplaats ofzo bij wat obscure systeembouwers die alleen daar verkopen.

Maar ben wel benieuwd naar je praktijk voorbeeld waarbij een van onze Nederlandse retailers betrapt zou zijn op het verkopen van 2de hands Exos schijven in prebuilds na het uitkomen van dit schandaal. Als er inderdaad wat voorbeelden zijn ben ik misschien wel wel te overtuigen.
Net als dit schandaal, ik heb het nog niet in de Telegraaf zien staan, alleen op een paar website waar wat nerds op reageren. :Y

Niet alleen in de IT wereld worden gebruikte onderdelen als nieuw verkocht maar ook in bijvoorbeeld de auto industrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
@Dennism Ik snap wat je zegt maar is dit allemaal echt zo? Is die reputatieschade echt zo snel gedaan? Kijk wat er soms uitlekt en toch niks mee wordt gedaan. Verder weet ik dat bepaalde Webshops zeker wel aan vrage grijze import doen. En als een bedrijf als Azerty hier mee in zee gaat en er zijn nu kosten voor hun rekening dan is dat toch een beetje eigen schuld. En het zijn wel echt gigantische opportunisten naar mijn ervaring!

Ik denk dat de keurmerken aanschrijven misschien wel zin kan hebben. Daar kijken veel niewue klanten toch naar en als er meerdere meldingen binnenkomen dan kan er best actie op worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greystache
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-03 19:46
Voor de sport toch even dit topic aantikken: 16TB van 28945 en 29771 uren. Door een ziekenhuisopname pas net buiten de 30-dagen periode kunnen checken; Megekko laat al een week op een eerste antwoord wachten.

Zou ik eens bij Visa aankloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 20:59
@Dennism
Het is nu nog te vroeg, maar ik kan me ook niet voorstellen dat ze ze allemaal gaan weggooien. Ik weet uit ervaring dat tweede hands producten met problemen voor nieuw worden verkocht, totdat iemand het niet retourneert. We zullen het zien. Wat wel fijn is, is dat bij Seagate het wel te controleren is, dat is bij de andere merken niet mogelijk. Het zou me niks verbazen als niet alleen Seagate dit treft.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
honey schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:29:
@Dennism

[...]

Het is nu nog te vroeg, maar ik kan me ook niet voorstellen dat ze ze allemaal gaan weggooien. Ik weet uit ervaring dat tweede hands producten met problemen voor nieuw worden verkocht, totdat iemand het niet retourneert. We zullen het zien. Wat wel fijn is, is dat bij Seagate het wel te controleren is, dat is bij de andere merken niet mogelijk. Het zou me niks verbazen als niet alleen Seagate dit treft.
Weggooien zal mijn inziens inderdaad ook niet voor de hand liggend, wat veel meer voor de hand ligt, is dat het simpelweg retour gaat gaan de voorschakel in de supply chain van deze webwinkels, wat gebruikelijk is bij een batch waarbij iets niet in orde is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:55

Aganim

I have a cunning plan..

De FARM data schijnt inmiddels ook niet meer betrouwbaar te zijn: https://www.techspot.com/...ore-nasty-tricks-try.html

Dan rest eigenlijk alleen nog maar het controleren van de productiedatum en garantiestatus. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Tja, alles wat gewijzigd kan worden zal gewijzigd worden. Het volgende zijn de labels. Het lijkt me dat fabrikanten serienummers hard zullen moeten ingraveren waarmee de status altijd in hun database kan worden gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Aangezien het meest waarschijnlijke is dat deze schijven uit data centrums komen (die vervangen disken op leeftijd) is misschien het beste advies om voor privé gebruik geen enterprise disken meer te kopen.

Overigens zie ik ineens veel refurbished Exos disken verschijnen voor ongeveer dezelfde prijs als wat je eerst nieuw aangeboden werden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Ben(V) schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:30:
Overigens zie ik ineens veel refurbished Exos disken verschijnen voor ongeveer dezelfde prijs als wat je eerst nieuw aangeboden werden.
Volgens mij zijn die al heel lang heel prominent te krijgen (vooral via ebay). De Duitse Idealo staat er o.a. vol mee - ook van WD en Toshiba trouwens.

Je huidige beste optie, denk ik, is om een "recent" geintroduceerd (sub)type aan te schaffen en alle typen ouder dan 2 jaar te laten liggen. Veel typen worden vernieuwd met bijvoorbeeld een extra of een andere letter aan het einde van de model/type aanduiding.

Zo zie bijvoorbeeld ik in de pricewatch 10TB Red Pro:
WD101KFBX (2020) 1e vermelding: 2017
WD103KFBX (2020) ,, 2024
WD102KFBX (2020) ,, 2020

Eigenlijk is 2020 in de modelomschrijving al heel bijzonder, het verschil in verbruiks cijfers nog meer - maar het doel is om aan te geven dat er binnen een serie oudere en nieuwere modellen bestaan die je op naam/type niet uit elkaar kunt houden.

[ Voor 24% gewijzigd door DjoeC op 12-03-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben(V) schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:30:
Aangezien het meest waarschijnlijke is dat deze schijven uit data centrums komen (die vervangen disken op leeftijd) is misschien het beste advies om voor privé gebruik geen enterprise disken meer te kopen.
Gewoon geen oud model kopen dat zelfs Seagate niet meer nieuw kan leveren. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-07 06:37
Nas T schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:04:
Die laatste zijn duidelijk al een setje geweest. Retouraanvraag bij MeGekko loopt, hopelijk zijn ze coulant en sturen ze eerst drie nieuwe (jonge) schijven op, aangezien ze al als raid 5 dienst doen en ik ze één voor één wil vervangen en de raid 5 zo opnieuw wil opbouwen.
Heeft even geduurd, Megekko wilde niet eerst drie nieuwe schijven sturen (dus elders besteld en de raid hersteld door de schijven één voor één te vervangen). Geld is terug, zelfs na 30-dagen retour (dat was de 2e aanvraag, de 1e binnen de 30 dagen gedaan).

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Ik wist dat dit hele verhaal nog een staartje zou gaan krijgen en heb nog even wat onderzoek gedaan. Ik heb praktisch iedere pricewatch listing vanaf 2019 doorgenomen en zowat ieder merk en type onder de loep genomen, en dus nu een lijst met Drives samengesteld waarvan ik "zeker weet" dat er mee gesjoemeld is en een lijst waarvan ik het verdenk. Het zijn er echt veel meer dan die paar exos drives waar we het daadwerkelijk van kunnen lezen. Ga er maar vanuit dat alles wat niet met een datum van de afgelopen 12 maanden is, al eerder is gebruikt voor mining. Zeker 2021 en 2022.

Nou. Ik heb van megekko keurig mijn geld terug gehad, met notitie op de creditatie dat vervangende schijven hetzelfde euvel hadden dus dat ze dat niet gingen doen. nou, zelfs als dat niet het geval was, gezien de giga prijsstijging hadden ze me nooit nieuwe gestuurd. maakt verder niet uit. Ik check nog even of ik verzendkosten had (maar volgens mij niet omdat ik over de €1000 zat), maar opzich netjes en snel afgehandeld.

Nu het volgende!.

Ik heb dus nieuwe drives moeten bestellen, Dus ik dacht. potverdorie, dan maar gelijk goed, 20TB drives. Exos X20 20TB. kwamen net binnen.

DUS! ik gelijk natuurlijk even de datum bekijken,
Drive 1: 21 nov '22
Drive 2: 21 nov '22

... Really dudes?...

Maar goed. de andere twee nog niet eens uit de doos gehaald. Ik ga nu eerst direct een farm test draaien,

Overigens ben ik Express bij Seagate gebleven, andere optie was nog Toshiba MG10 20tbs of de MG10F 22TB, pas op de markt gebracht eind 2022 resp. begin 2024, dus dat is dan in ieder geval al een slag om de arm dat deze gebruikt zijn voor die mining.

In principe kun je ervan uit gaan dat als er in Juni 2021 qua prijzen een fikse stijging te zien was dat ze dan door Chia miners gekocht werden.

Maar ik ga ff Farm draaien, ben zo weer terug met het resultaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Oh, als er interesse is in de lijst met drives/mijn onderzoekje dan hoor ik het wel, kan er best een topic voor starten namelijk. Dit is een stukje groter dan aanvankelijk werd voorgeschoteld ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Oh ik kan natuurlijk ook even serienummer check doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buG9CpflwJt21zAzIabsoCZYKT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GTWW05OsAoIcH5E9DgFkssB4.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er echt een hard hoofd in dat dit nog goed gaat komen.

[ Voor 20% gewijzigd door supersnathan94 op 17-03-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZLCWE7vVJEzCKvqb6hqSzj9Yw0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FiHqbnvBlg3ClIsQM06kIY84.png?f=user_large

Oke, met drive 1 ziet het er hoopgevend uit, maar aan de andere kant ook wel heel sus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Alle drives
DOM:
- 21 Nov 2022, ZVT6XQCZ, Smart 0, FARM 0
- 21 Nov 2022, ZVT6VY7H, Smart 0, FARM 0
- 21 Nov 2022, ZVT6XTH2, Smart 0, FARM 0
- 21 Nov 2022, ZVT6Y41Y, Smart 0 FARM 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfKQd6r4fNNwfxL4RsuaxHFglSM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ReXSOLj14bGuhWt8UE5mqADR.png?f=user_large

Ik vind dit eigenlijk te clean voor schijven van die tijd.
Het feit dat Seagate er geen warranty op geeft vind ik zelf eigenlijk nog steeds wel een dingetje, maar ik denk dat ik daar dan maar gewoon goede afspraken over moet maken met Megekko, want die zijn er uiteindelijk wel verantwoordelijk voor. Hadden ze zelf kunnen checken toen ze binnenkwamen, hebben ze niet gedaan.

Ik denk heel eerlijk wel dat dit ook gewoon mining drives zijn, maar ja, nu geen enkel bewijs voor anders dan een donkerbruin vermoeden.

Datum, bulkverpakking, Verkocht als OEM, geen manufacturer warranty meer. Stinkt wel een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-07 22:21
supersnathan94 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:30:
[Afbeelding]

Oke, met drive 1 ziet het er hoopgevend uit, maar aan de andere kant ook wel heel sus.
Link van @Aganim gezien hierboven? https://www.techspot.com/...ore-nasty-tricks-try.html
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste