sdk1985 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 02:51:
Ondertussen kwam informatique met de melding dat de ST8000NM017B als OEM schijf op de markt is gebracht waarmee ze impliceren dat het altijd oem schijven betreft. Dat kan onderhand wel kloppen want naast Truebase, Dectdirect, CAPS en Informatique waarbij ik een schijf heb ontvangen en vervolgens de warrenty check faalde gaf allternate aan dat bij hun de garantie via alternate loopt (en dus niet via seagate).
Apart, betreft Informatique. Ik zie namelijk op hun website (het product wat ik bij hen nu besteld heb) dat ze gewoon fabrieksgarantie leveren. Over OEM zag ik niets staan. Zal de warranty check ook uitvoeren dan. Nog niet gezien hoe dat kan, maar dat staat hier wel vast beschreven of te vinden natuurlijk.
Ter referentie de link:
https://www.informatique....10-8tb-sata-512e-4kn.htmlsdk1985 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 02:52:
[...]
Bij geen van de schijven die ik heb gecontroleerd was er gesjoemeld met de smart, kun je checken met het farm commando. Dus daar hoef je je niet druk om te maken. Echter moet je er dus wel even rekening mee houden dat voor dit model de garantie via de winkelier loopt. De schijven zelf was ik niet ontevreden over. Voor mij is echter het ontbreken van de fabrieksgarantie een onaangename verrasing. Dat is voor mij dé reden om een Seagate schijf te kopen met 5 jaar garantie. Mijn ervaringen met Seagate aftersales waren in het verleden zeer postief.
Dat snap ik. Via de link hierboven staat er dus 60 maanden (5 jaar), en verwacht dat dit dus eigenlijk OK is. Mocht Informatique anders zeggen, dan kan ik alsnog bewijzen dat ze verkeerde informatie geleverd hebben. Dus probleem voor Informatique. Ik neem aan dat wanneer dit bij hen bekend is, en ze informatie hierover verstrekken, de productpagina hierop aanpassen.
Toshiba wilde ik ook overwegen, of de nu WD HGST schijven, maar die vond ik snel te duur worden. Zoveel data heb ik ook nu niet, en voor cold storage is dit meer dan zat. Ik krijg nu al amper 4 TB vol
Ik ben wel van plan de schijven eerst normaal in gebruik te nemen, om eens een paar weken te draaien, om zo eventuele issues eerder aan het licht te laten komen. Wanneer ze paar maanden mee gaan, dan gaan ze uit de server/nas/computer om in de klus te gaan liggen, in een nette doos met vochtvreter, ESD en eventueel een EM-shield te hebben in klimaatbeheerde opslag (want dat is er nu al eenmaal, dus why not).
Dan kan ik nu verder met een zuinige thuisserver

Dat ben ik nog niet tegen gekomen, maar ik heb dit topic ook nog niet dorogespit. Ook op reddit niets over gelezen nog. Ik neem aan dat ik nog steeds een serial kan checken bij Seagate (hoop ik).
[
Voor 7% gewijzigd door
gitaarwerk op 17-05-2025 11:41
]