Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 18:06
Kutverdekipfuck

Zie.

Ik riep al dat nieuwe niet meer dan dan 6 maanden moest zijn, maar blijkt dus ook maar weer.

zucht, gaan weer retour dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:27
supersnathan94 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:43:
[...]
Ik riep al dat nieuwe niet meer dan dan 6 maanden moest zijn, maar blijkt dus ook maar weer.
zucht, gaan weer retour dan.
Verstandig! Ik ben wel benieuwd naar de reactie van Megekko als je ze vertelt waarom ze retour gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ben(V) schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:30:
Aangezien het meest waarschijnlijke is dat deze schijven uit data centrums komen (die vervangen disken op leeftijd) is misschien het beste advies om voor privé gebruik geen enterprise disken meer te kopen.

Overigens zie ik ineens veel refurbished Exos disken verschijnen voor ongeveer dezelfde prijs als wat je eerst nieuw aangeboden werden.
Ik denk dat het niet per se een "enterprise" drive dingetje is, maar gewoon een "wanneer zijn ze op de markt verschenen" dingetje. Als een drive pas in 2024 is aangekondigd kan ie dus niet meer meegegaan zijn met de Chia Craze.

Ik denk dat ik dus ook niet heel veel meer keuze heb dan voor 22+ TB te gaan. Dat is allemaal van 2024 of nieuwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
gerritjan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:56:
[...]

Verstandig! Ik ben wel benieuwd naar de reactie van Megekko als je ze vertelt waarom ze retour gaan.
Ik heb ze het maar eerlijk verteld dat ik het al verdacht vond dat ze met nov'22 aankwamen en dat ze vooral retour gaan vanwege het feit dat er geen fabrieksgarantie meer op zit. Dat is gewoon 2x red flag.

En laten we eerlijk zijn. nu FARM niet meer betrouwbaar is, zijn dat de enige 2 kenmerken waar we het nog mee kunnen zien. Als ze dan allebei triggeren is voor mij de kous snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Heel eerlijk, Ik zit me hier nu wel een beetje op te vreten en pissig te zijn, Dit kost me potverdorie weer een dag aan gedoe en Seagate zegt "ja nee niet ons probleem", ja eens, maar de hele industrie is naar z'n grootje. Ik heb hier een waslijst aan drives die je eigenlijk niet meer met goed fatsoen kunt kopen. Alles wat OEM geleverd is geweest ooit is per definitie gebruikt. Ik he nu zelf al 8 drives uit twee lijnen in m'n handen gehad die absoluut niet goed waren.

Het enige wat je nu nog kunt doen is schijven kopen die pas in 2024 op de markt zijn gekomen, maar ja, Dan zit je eigenlijk gelijk al weer aan drives van €500/stuk met 24+tb.

Dit is toch een veel groter issue nu? Je kunt bijna geen schijven meer kopen tussen 8 en 20TB zonder zelf te checken of ze wel nieuw zijn. Dat is toch bizar? Ongeacht het merk he dit is niet alleen Seagate. Ook WD en Toshiba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:01
supersnathan94 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:16:
Ik wist dat dit hele verhaal nog een staartje zou gaan krijgen en heb nog even wat onderzoek gedaan. Ik heb praktisch iedere pricewatch listing vanaf 2019 doorgenomen en zowat ieder merk en type onder de loep genomen, en dus nu een lijst met Drives samengesteld waarvan ik "zeker weet" dat er mee gesjoemeld is en een lijst waarvan ik het verdenk. Het zijn er echt veel meer dan die paar exos drives waar we het daadwerkelijk van kunnen lezen. Ga er maar vanuit dat alles wat niet met een datum van de afgelopen 12 maanden is, al eerder is gebruikt voor mining. Zeker 2021 en 2022.

Nou. Ik heb van megekko keurig mijn geld terug gehad, met notitie op de creditatie dat vervangende schijven hetzelfde euvel hadden dus dat ze dat niet gingen doen. nou, zelfs als dat niet het geval was, gezien de giga prijsstijging hadden ze me nooit nieuwe gestuurd. maakt verder niet uit. Ik check nog even of ik verzendkosten had (maar volgens mij niet omdat ik over de €1000 zat), maar opzich netjes en snel afgehandeld.

Nu het volgende!.

Ik heb dus nieuwe drives moeten bestellen, Dus ik dacht. potverdorie, dan maar gelijk goed, 20TB drives. Exos X20 20TB. kwamen net binnen.

DUS! ik gelijk natuurlijk even de datum bekijken,
Drive 1: 21 nov '22
Drive 2: 21 nov '22

... Really dudes?...

Maar goed. de andere twee nog niet eens uit de doos gehaald. Ik ga nu eerst direct een farm test draaien,

Overigens ben ik Express bij Seagate gebleven, andere optie was nog Toshiba MG10 20tbs of de MG10F 22TB, pas op de markt gebracht eind 2022 resp. begin 2024, dus dat is dan in ieder geval al een slag om de arm dat deze gebruikt zijn voor die mining.

In principe kun je ervan uit gaan dat als er in Juni 2021 qua prijzen een fikse stijging te zien was dat ze dan door Chia miners gekocht werden.

Maar ik ga ff Farm draaien, ben zo weer terug met het resultaat ;)
Ik heb toch uiteindelijk gekozen voor een Toshiba MG10 22TB 3.5" SATA III MG10AFA22TE met een aanbieding voor €419 (Eerste prijs €449). Deze 22TB schijf van Toshiba is uit November 2024. Ik durfde sowieso op het moment geen Seagate meer aan na mijn aankopen van de EXOS X16 16TB. Later bleek ook dat Ironwolf met dezelfde probleem te zitten. Bij Megekko kreeg ik keurig mijn geld terug. Ik heb een Seagate externe HDD 8TB uit 2021 en deze doet het nog steeds :)

Nu kost dezelfde schijf zelfs €409

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 18-03-2025 09:16 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 15:41
ik heb uiteindelijk daarom ook gekozen voor de toshiba MG10, dit ivm de release date van deze disks..
Ik was al bang voor het gene wat net wederom bevestigd is, dit is veel groter dan we nu te zien hebben gekregen.. en het feit dat de makers van de disks hun naam zo door het slijk laten trekken vind ik misschien nog wel veel slechter...

de komende tijd koop ik in elk geval geen "nieuwe" disks meer tenzij de release date ergens in 2024/2025 is geweest.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:46
supersnathan94 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:34:
Alles wat OEM geleverd is geweest ooit is per definitie gebruikt.
Onzin natuurlijk..... het gros van Enterprise drives die aan particulieren worden verkocht zullen uit een OEM kanaal komen omdat ze simpelweg goedkoper zijn en dat voor particulieren bepalend is. Net zoals al die tray processoren en nog wel wat meer.

Op zich niets mis mee, zolang het maar netjes vermeld wordt. Dat gebeurt alleen helaas zelden maar is wel eenvoudig te controleren.

En ze moeten natuurlijk wel nieuw zijn :-). Als je twijfelt dus gewoon terug, zeker nu het breed bekend is en als je ze nog niet in gebruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:51
Van der Berg schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:08:
Bij Megekko kreeg ik keurig mijn geld terug.
Hmm, is dat echt 'keurig'? Was 'keurig' niet als Megekko gewoon alsnog geleverd had wat je besteld had, namelijk een nieuwe harde schijf? Zou mij niet verbazen als ze juridisch behoorlijk zwak staan met geld terug, als iemand de moeite & tijd zou nemen om hier een zaak van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 21:41
Ik denk dat in dit hele verhaal maar één "winnaar" zit en dat is de partij die de hele zaak heeft opgelicht.
Ik zie parallellen met de recente uitstoot-oplichtingspraktijken van autofabrikanten, dat kost ze nu alsnog de kop. Mogelijk gaat dat ook gebeuren met het hele harddisk-verkoopkanaal.
Jammer weer dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
TweakGP schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Onzin natuurlijk..... het gros van Enterprise drives die aan particulieren worden verkocht zullen uit een OEM kanaal komen omdat ze simpelweg goedkoper zijn en dat voor particulieren bepalend is. Net zoals al die tray processoren en nog wel wat meer.
Het verschil is dat die tray processoren ook gewoon door een Intel en AMD zo worden geleverd voor consumenten verkoop (sterker nog, AMD levert ze standaard zonder koeler), en dat die twee partijen er gewoon fabrieksgarantie op geven. Dat zijn dus helemaal geen OEM partijen die op die manier zijn geleverd.

Nee je kunt van deze praktijken vinden wat je wil, maar als de fabrikant zijn handen er van af trekt en geen enkele garantie levert omdat ze onder andere voorwaarden geleverd zijn. Tsja, dat kun je als webshop gewoon niet verkopen. 2 van de 3 red flags als het aankomt op fraude zijn afgevinkt. Dat is dan gewoon niet slim meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
vanaalten schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Hmm, is dat echt 'keurig'? Was 'keurig' niet als Megekko gewoon alsnog geleverd had wat je besteld had, namelijk een nieuwe harde schijf? Zou mij niet verbazen als ze juridisch behoorlijk zwak staan met geld terug, als iemand de moeite & tijd zou nemen om hier een zaak van te maken.
Nou technisch gezien heb ik ze onder RMA in de 30-dagen tijd retour gedaan, dus dan is het sowieso al mogelijk om ze gewoon terug te doen. Daarnaast is het opzich wel logisch dat ik niet meer 4 nieuwe kreeg daar de prijs al met een euro of 100 per disk omhoog was gegaan. Momenteel worden ze helemaal niet meer verkocht.

Verder had de rest van het warehouse hetzelfde probleem dus opzich verstandig van megekko om de koop te ontbinden, jammer voor mij, maar wel netjes kous af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:49
supersnathan94 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:34:
... Dit kost me potverdorie weer een dag aan gedoe en Seagate zegt "ja nee niet ons probleem", ja eens, maar de hele industrie is naar z'n grootje.
Ik vermoed dat Seagate dit ineens een stuk vervelender vindt nu de FARM data ook onbetrouwbaar blijkt. Hiermee is hun hele schijven business onbetrouwbaar geworden. De OEM markt zullen ze wel blijven bedienen, maar een beetje winkel stopt met de verkoop van Seagate. Ik ben ook voor Hitachi gegaan kortgeleden omdat ik geen zin heb in "gedoe", voor mij is Seagate besmet voor nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
Houtenklaas schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:03:
[...]
Ik ben ook voor Hitachi gegaan kortgeleden omdat ik geen zin heb in "gedoe", voor mij is Seagate besmet voor nu.
Precies hetzelfde kan met schijven van Hitachi, WD en Toshiba aan de hand zijn, alleen weten we dat nog niet.
Voor mij zijn nu de productiedatum en garantiestatus bepalend of een nieuwe schijf ook echt nieuw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:24
supersnathan94 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:59:
[...]
Het verschil is dat die tray processoren ook gewoon door een Intel en AMD zo worden geleverd voor consumenten verkoop (sterker nog, AMD levert ze standaard zonder koeler), en dat die twee partijen er gewoon fabrieksgarantie op geven. Dat zijn dus helemaal geen OEM partijen die op die manier zijn geleverd.
Dat is pas onzin.
Tray processoren en OEM disken zijn precies hetzelfde.
Die worden geleverd aan bedrijven met het oogmerk ze in door die bedrijven geproduceerde hardware te verwerken.
OEM = Own Equipment Manufacturing
Je kunt als consument echt niet bij een fabrikant een tray processoren of een batch OEM disken bestellen.
Dat webwinkels zich aanmelden als OEM en dan doorverkopen aan consumenten maak de fabrikant niets uit, maar sommigen willen alleen garantie geven aan de partij waaraan ze het verkocht hebben (de webwinkel dus).

Voor consumenten bedoelde producten worden door de fabrikanten per item in doos verpakt mede omdat ze dan de controle op de kwaliteit van de verpakking hebben met het oog op transport, alleen dat is dan weer duurder.

En bij mijn weten produceren de fabrikanten helemaal geen enterprise grade disken voor de consumentenmarkt in consumenten verpakking.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:49
gerritjan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:08:
[...]

Precies hetzelfde kan met schijven van Hitachi, WD en Toshiba aan de hand zijn, alleen weten we dat nog niet.
Voor mij zijn nu de productiedatum en garantiestatus bepalend of een nieuwe schijf ook echt nieuw is.
De drie (grote) schijven die ik tot nu toe gekocht heb van Hitachi hadden allen een productiedatum die enkele maanden oud was. Dat lijkt inderdaad voor nu de beste zekerheid te bieden, eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Ben(V) schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Dat is pas onzin.

...

En bij mijn weten produceren de fabrikanten helemaal geen enterprise grade disken voor de consumentenmarkt in consumenten verpakking.
ff googelen en beter je best doen.

Seagate levert deze disks gewoon als "consumenten versie" inclusief 5 jaar garantie, maar de disks die wij nu in handen krijgen zijn bulk disks die niet voor individuele doorverkoop bestemd zijn. Namelijk Bulk ingekocht via een partij als Dell of HPE. Enterprise volume klanten.

Dat is de reden dat Seagate geen garantie levert, want die support is door een volume reseller niet ingekocht op die manier. Andere B2B afspraken, andere prijs.

Het is onzin om dat te gaan vergelijken met Tray processoren die gewoon door de fabrikant onder warranty worden gehouden. als ik nu een willekeurige CPU via een amazon of Ebay koop dan krijg ik een CPU die 99% gewoon bij AMD of Intel onder garantie valt.

Als ik nu een grote disk koop, dan weet ik bijna 100% zeker dat er geen garantie meer op zit als deze schijf ouder is dan 12 maanden. Dat is het probleem. En dat is geen onzin. ALLE Seagate disks hebben 5 jaar en een maand of 3 Garantie af fabriek, TENZIJ ze ingekocht zijn door een enterprise reseller (en die verkoopt niet aan consumenten, maar rechtstreeks in grote DC batches).

Ergens is er een distributeur die van allerlei merken drives verkoopt die niet voor individuele verkoop bedoelt zijn en eventueel ook nog eens gewoon domweg gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Houtenklaas schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:03:
[...]

Ik vermoed dat Seagate dit ineens een stuk vervelender vindt nu de FARM data ook onbetrouwbaar blijkt. Hiermee is hun hele schijven business onbetrouwbaar geworden. De OEM markt zullen ze wel blijven bedienen, maar een beetje winkel stopt met de verkoop van Seagate. Ik ben ook voor Hitachi gegaan kortgeleden omdat ik geen zin heb in "gedoe", voor mij is Seagate besmet voor nu.
De lijst met drives die ik hier heb liggen die "besmet" kunnen zijn dekt ook WD en Toshiba. Het zou me niks verbazen als er een stuk of 40 verschillende lijnen affected zijn.

tot op heden is het bij mijn keuzes 100% geweest, en daarvan stond de 2e set op de lijst met "nou ik weet het niet zeker, als ik release tijd bekijk zou het goed moeten zijn" en niet op de "ja 100% de sjaak" lijst.

Deze verdenk ik bijvoorbeeld ook: uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-05 23:57
Ik zou ook nog graag even wat willen vragen. Heb ook een NAS met 6 seagate IWP schijven, 4 schijven uit 2019, 2 schijven uit 2022).

Ook via docker de vergelijking tussen smart/farm gedraaid. Die komen (gelukkig) voor alle 6 schijven wel 1:1 overeen. Uit zowel de batch van 2019 als 2022 heb ik bij enkele schijven echter 4x een FAIL omdat de head hours op sommige astronomisch groot zijn (6 miljoen jaar+ en dus ver boven de 5.5 jaar die ze lopen). Beetje zoals Spaarpott ook op 5 februari had maar dan veel hoger. Lijkt me echter meer een fout in de firmware/reporting dan mogelijke fraude?

Voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
=== Checking device: /dev/sda ===
Model Family:   Seagate IronWolf Pro
Device Model:   ST12000NE0008-2JL101
SMART:          47723
FARM:           47723
HEAD:           FAIL (Head 7: 49189881622 hrs > Total: 47684 hrs)
RESULT:         FAIL

Kleine update, ik ga bijna zeker uit van een firmware/smart-bug, als ik het commando meerdere keren achter elkaar draai voor dezelfde drive krijg ik compleet andere waarden 8)7

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
~$ sudo smartctl -A /dev/sdd | grep -i "Head"
240 Head_Flight_Hours                                                0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       262693084772672
240 Head_Flight_Hours                                                0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       1082331806016
240 Head_Flight_Hours                                                0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       17983028115776
240 Head_Flight_Hours                                                0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       23184233511232
240 Head_Flight_Hours                                                0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       39466454530368
240 Head_Flight_Hours                                                0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       53214644844864

[ Voor 43% gewijzigd door jpedwards op 19-03-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
@jpedwards ik had ook die extreme hoge waardes maar wel een goede tip om het eens meermaals op te vragen of het dan wel goed doorkomt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
vanaalten schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Megekko staat bekend dat ze gebruikte/teruggestuurde producten weer als nieuw verkopen. Zelf ervaren toen ik de helpdesk belde en het product een jaar eerder al bekend/aangemeld was bij de helpdesk van de fabrikant.

Dus, keurig is een lastig begrip. Ze zijn vaak wel goedkoper dan andere winkels. Tja.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

Ik wil voor mijn nieuwe NAS een aantal 20/22/24TB drives kopen. Wat zijn nu veilige drives om te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
B2 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:06:
Ik wil voor mijn nieuwe NAS een aantal 20/22/24TB drives kopen. Wat zijn nu veilige drives om te kopen?
Seagate zou ik even laten voor wat het is. Toshiba en Hitachi wel maar dan moet je nog de productiedatum en garantietermijn controleren bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

synoniem schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Seagate zou ik even laten voor wat het is. Toshiba en Hitachi wel maar dan moet je nog de productiedatum en garantietermijn controleren bij de fabrikant.
Als de introductiedatum van de schijf vanaf 2024 is dan zou het ok moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
B2 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:33:
[...]

Als de introductiedatum van de schijf vanaf 2024 is dan zou het ok moeten zijn?
Ja dat en als je de garantie controleert, dat samen geeft een goede kans dat het een goed exemplaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compeuter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-05 22:02
Ik heb vorige week een Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB schijf gekocht. Ik werd door iemand getipt over dit issue met HDD Fraude.

Ik heb de schijf uit de verpakking gehaald en gecontroleerd op gebruikssporen en ik zie deze sporen op de SATA connector:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rz4j1w0Bb6QxOlUjKwLmhAiv7ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2onYRz5uqzG7gHmCvHRP8H8Z.png?f=fotoalbum_large

Als ik op de site van Seagate het serienummer invoer krijg ik het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FheUIw97Mcc4sFF1Bsn952ejiWM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IUJIMpFkUYhZO6ZxcbDqYf6c.png?f=user_large

Er gaan dan wel wat alarm bellen bij me af. Heb vervolgens de FARM en SMART data uitgelezen maar die zeggen wel allebei 0 hours. Is mijn schijf nou wel echt nieuw? Of moet ik mij zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:04
Compeuter schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:55:
Ik heb vorige week een Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB schijf gekocht. Ik werd door iemand getipt over dit issue met HDD Fraude.

Ik heb de schijf uit de verpakking gehaald en gecontroleerd op gebruikssporen en ik zie deze sporen op de SATA connector:

[Afbeelding]

Als ik op de site van Seagate het serienummer invoer krijg ik het volgende te zien:
[Afbeelding]

Er gaan dan wel wat alarm bellen bij me af. Heb vervolgens de FARM en SMART data uitgelezen maar die zeggen wel allebei 0 hours. Is mijn schijf nou wel echt nieuw? Of moet ik mij zorgen maken?
Wat is de productiedatum (DOM of MFG Date)? Dat is namelijk ook een goede indicator, is de schijf uit 2021, dan zo snel mogelijk terugsturen en geld terug vragen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
MasterCypher25 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Wat is de productiedatum (DOM of MFG Date)? Dat is namelijk ook een goede indicator, is de schijf uit 2021, dan zo snel mogelijk terugsturen en geld terug vragen :Y
Op de sticker staat oktober, 2024. Maar hoe weet ik dat er niet met die sticker geknoeid is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterCypher25
Compeuter schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:25:
[...]

Op de sticker staat oktober, 2024. Maar hoe weet ik dat er niet met die sticker geknoeid is :?
Als je in dit topic terugleest, zie je dat dat een mogelijkheid is. Ik zou de schijf zo snel mogelijk terug sturen, voorkomen is beter dan genezen is dan het advies... Waar heb je schijf gekocht btw?

[ Voor 3% gewijzigd door MasterCypher25 op 25-03-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
MasterCypher25 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Als je in dit topic terugleest, zie je dat dat een mogelijkheid is. Ik zou de schijf zo snel mogelijk terug sturen, voorkomen is beter dan genezen is dan het advies... Waar heb je schijf gekocht btw?
Micro-Mail. Ik ben het topic nu aan het lezen en ga dan mn beslissing maken. Ik krijg ook geen duidelijk antwoord van hen over waarom die gebruikssporen op de SATA connectors zitten en waarom de Seagate website aangeeft dat deze schijf oorspronkelijk als onderdeel van een groter systeem is verkocht.

[ Voor 29% gewijzigd door Compeuter op 25-03-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterCypher25
Compeuter schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Micro-Mail. Ik ben het topic nu aan het lezen en ga dan mn beslissing maken. Ik krijg ook geen duidelijk antwoord van hen over waarom die gebruikssporen op de SATA connectors zitten en waarom de Seagate website aangeeft dat deze schijf oorspronkelijk als onderdeel van een groter systeem is verkocht.
Gebruikssporen zijn een indicatie van slechts 1 ding, de schijf is eerder aangesloten geweest en naar alle waarschijnlijk de nodige rondjes hebben gedraaid. Seagate is ooit de leverancier geweest van de schijf en dan lijkt het mij dat die de beste informatie heeft en zou ik hun info boven die van welke webshop dan ook zetten.
Ook kan je in dit topic vinden dat de FARM data gereset kan worden, voor mij zou het dus duidelijk zijn, terug met die schijf als je nog binnen de 30 dagen periode zit en ergens anders gaan kijken, maar dat is uiteraard een keuze die jij zelf maakt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Compeuter schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is een model dat in de pricewatch binnen kwam in oktober 2020.
In die jaren kan er gebruik zijn gemaakt van deze HDD, de duisteren figuren worden steeds slimmer om de echte draaiuren te verbergen.
Mijn tip is koop het nieuwste model (X24) want die is nog niet zo oud en daar door loop je minder risico dat er misgebruik van gemaakt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:59
Hell-Slave schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:00:
[...]
Mijn tip is koop het nieuwste model (X24) want die is nog niet zo oud en daar door loop je minder risico dat er misgebruik van gemaakt is.
Hoewel ik het met je eens ben is dit natuurlijk een krankzinnige oplossing voor een probleem dat niet zou moeten bestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjoeC schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:45:
[...]

Hoewel ik het met je eens ben is dit natuurlijk een krankzinnige oplossing voor een probleem dat niet zou moeten bestaan!
100% met je eens!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 12:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb er eigenlijk nooit opgelet, maar een gebruiksspoor op de sata connector kan ook komen doordat een schijf getest wordt na productie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:47:
Ik heb er eigenlijk nooit opgelet, maar een gebruiksspoor op de sata connector kan ook komen doordat een schijf getest wordt na productie?
In principe zijn alle harde schijven getest na productie, sommige alleen wat langer dan 24uur. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
Psycho_Mantis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:47:
Dat zou ook best wel eens kunnen. Verder ziet de schijf er netjes uit en de datum op het label is oktober 2024, dus geen schrijf uit 2021 die zoals ik heb gelezen in dit topic het meest gevoelig was voor fraude praktijken. Tenzij het label dus vals is lijkt het me sterk dat de schijf heel veel uren heeft gedraaid.

Ik denk dat ik de schijf toch ga houden. Hoe dan ook blijft het een vertrouwenskwestie of schrijven daadwerkelijk helemaal nieuw zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
Compeuter schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:59:
[...]
Dat zou ook best wel eens kunnen. Verder ziet de schijf er netjes uit en de datum op het label is oktober 2024, dus geen schrijf uit 2021 die zoals ik heb gelezen in dit topic het meest gevoelig was voor fraude praktijken. Tenzij het label dus vals is lijkt het me sterk dat de schijf heel veel uren heeft gedraaid.
Ik denk dat ik de schijf toch ga houden. Hoe dan ook blijft het een vertrouwenskwestie of schrijven daadwerkelijk helemaal nieuw zijn.
Succes. Die garantiestatus in je eerdere post (Dit product is oorspronkelijk verkocht als een onderdeel van een groter systeem) zou voor mij reden zijn om de schijf terug te sturen of op z'n minst een paar lastige vragen te stellen aan de webwinkel. Dit klopt gewoon niet.

[ Voor 15% gewijzigd door gerritjan op 28-03-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Zijn er eigenlijk al ergens schijven opgedoken met duplicaat serienummers die wel de juiste garantiestatus hebben? Dat verwacht ik eigenlijk als volgende "oplossing" om oude schijven weg te zetten....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jellepepe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-05 20:20
Seagate heeft een verificatie tool (icm QR code) waarmee men meedere datapunten kan checken. Uiteraard is het mogelijk het totale label te kopieren, maar het lijkt mij dat het best lastig is om in grote getalen labels te verkrijgen die volledig matchen.
Daarnaast worden S/N bij webshop aan/verkopen normaal geregistreerd. Bij aankoop van een retail schijf gaan de 60maanden immers pas bij verkoop aan de consument in.

Overigens heb ik net ook een OEM schijf uit 2022 mogen ontvangen (dus zonder fabrieksgarantie). In dit geval een X20, niet eens de moeite genomen om hem uit te testen en maar meteen retour, ik bestel als consument een nieuwe retail schijf dan verwacht ik ook gewoon een retail schijf (of op zn minst duidelijke communicatie vooraf dat het een OEM schijf zonder fabrieksgarantie is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
jellepepe schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:01:
Seagate heeft een verificatie tool (icm QR code) waarmee men meedere datapunten kan checken.
Kan je mij uitleggen hoe je de "data punten" kan checken want ik kom er niet uit. Misschien heb ik niet de juiste tool. Het mooiste zou zijn of ik daadwerkelijk het label van mijn schijf kan vergelijken met een online versie van de Seagate site. Maar die optie heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
jellepepe schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:01:
Seagate heeft een verificatie tool (icm QR code) waarmee men meedere datapunten kan checken. Uiteraard is het mogelijk het totale label te kopieren, maar het lijkt mij dat het best lastig is om in grote getalen labels te verkrijgen die volledig matchen.
Daarnaast worden S/N bij webshop aan/verkopen normaal geregistreerd. Bij aankoop van een retail schijf gaan de 60maanden immers pas bij verkoop aan de consument in.

Overigens heb ik net ook een OEM schijf uit 2022 mogen ontvangen (dus zonder fabrieksgarantie). In dit geval een X20, niet eens de moeite genomen om hem uit te testen en maar meteen retour, ik bestel als consument een nieuwe retail schijf dan verwacht ik ook gewoon een retail schijf (of op zn minst duidelijke communicatie vooraf dat het een OEM schijf zonder fabrieksgarantie is)
90% van alle schijven die verkocht worden zijn OEM schijven.
Schijven voor de consumenten markt worden in een doos verpakt en niet enkel in dat geleidende grijze plastic.

Ook registreren winkels helemaal geen S/N maar geven ze garantie op basis van de aankoop bon.
Fabrieks garantie gaat altijd in vanaf het moment van productie waarbij de meeste fabrikanten een coulance tijd extra rekenen maar die ze niet publiceren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ben(V) schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:40:
[...]
Ook registreren winkels helemaal geen S/N maar geven ze garantie op basis van de aankoop bon.
Genoeg winkels zullen daadwerkelijk het S/N van verkochte producten registreren. Retourfraude kan vlot inhakken op de niet al te grote marges, en registratie van serienummers (die meestal gewoon met een barcodescanner in te lezen zijn) is een snelle en eenvoudige methode om dat tegen te gaan.[/]
Fabrieks garantie gaat altijd in vanaf het moment van productie waarbij de meeste fabrikanten een coulance tijd extra rekenen maar die ze niet publiceren.
Fabriekgarantie gaat altijd pas in op het moment van aankoop van de eerste daadwerkelijke eindgebruiker van een product. De fabrikant zal prima op basis van de productiedatum van een serienummer een schatting kunnen geven of de garantie nog geldig is, maar bij daadwerkelijke afhandeling wordt gewoon gevraagd om de factuur. Zonder factuur zit je wel aan coulance van de fabrikant, maar dan kan je de fabrikant ook niet aanrekenen dat de consument geen aankoopbewijs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Garantie is in Nederland wettelijk geregeld en moet door de winkel geleverd worden vanaf aankoop datum.
Die winkels nemen dus het risico van oude productie datums, tenslotte verkopen zij OEM producten die bedoelt zijn om in apparatuur in te bouwen.

Fabrikanten zijn over het algemeen in het buitenland gelokaliseerd, waar ze niets met de Nederlandse wet te maken hebben en die geven echt garantie vanaf de productie datum.
Als je met een serienummer de garantiedatum bij een fabrikant gaat opvragen krijg je echt iets anders te zien dan de datum op je koopbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 21:41
Het rare is dat de garantie garandeert dat het product tijdens de garantieperiode volledig bruikbaar blijft voor het beoogde doel.
Uit praktische overwegingen verwacht de consument een nieuw product om de kans dat het lang blijft werken zo groot mogelijk te laten zijn.
Maar ik betwijfel of je een nieuw product mag verwachten als je de garantievoorwaarden goed leest.

Voorbeeld: een nieuw product wat je koopt bij een grote winkelketen (denk aan een TV) kan best al een keer bij een andere consument hebben gestaan, waarna het wordt gereset naar fabrieksinstellingen en legaal uitgeleverd als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:46
Ben(V) schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:40:
[...]
90% van alle schijven die verkocht worden zijn OEM schijven.
Schijven voor de consumenten markt worden in een doos verpakt en niet enkel in dat geleidende grijze plastic.

Helaas is die eerste regel is zo'n beetje het enige dat waar is :-(.

Ook de Retail versie van de Enterprise schijven komt gewoon alleen in een zak en verzameldoos, en vele retailers zetten gewoon het serienummer op de bon. De grootste webwinkel in NL/Breda doet dat ook.

En dan gaat ook de aanvullende fabrieksgarantie gewoon in op de datum van aankoop voor de retail variant. Staat gewoon ook zo in de voorwaarden van Seagate. En dat is ook niet een vage buitenlandse partij. Gewoon Seagate NL op Schiphol.

Dat je bij de webcheck een datum ziet als productie +5jr 3mnd is slecht indicatief. Ze kunnen ook niet anders.

Bij de OEM versie is het allemaal discutabel, en helaas worden die ook vaak als Retail versie verkocht.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakGP op 05-04-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ben(V) schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:20:
Als je met een serienummer de garantiedatum bij een fabrikant gaat opvragen krijg je echt iets anders te zien dan de datum op je koopbon.
Dat is het hele punt niet. Als je om een reden bij de fabrikant aanklopt voor aanspraak op fabrieksgarantie, zal de fabrikant gewoon de factuurdatum aanhouden. De garantie-check op serienummer is niet meer dan een indicatie (die op zich best handig kan zijn, want als je nu een nieuwe schijf met 5 jaar fabrieksgarantie koopt is het wel vreemd als de garantie-check nu al aangeeft dat de garantie waarschijnlijk verlopen is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Helaas moet ik je teleur stellen, voor de fabrikant geld enkel de productie datum, tenzij ze met grote OEM's andere dingen afspreken maar dat geld echt niet voor webwinkels.

En particulieren kunnen/moeten bij de winkel aankloppen voor garantie en niet bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je hoeft me niet teleur te stellen, want mijn praktijkervaring komt overeen met wat ik zelf stel. Voor de rest ben ik wel klaar met welles-nietes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negare
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-05 13:08
Iemand ervaring met bestellen bij Megekko, productie datum checken en eventueel terugsturen? Zijn de verzendkosten dan voor eigen rekening en doen ze moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Negare schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:32:
Iemand ervaring met bestellen bij Megekko, productie datum checken en eventueel terugsturen? Zijn de verzendkosten dan voor eigen rekening en doen ze moeilijk?
Ik heb de Seagate Exos 16TB besteld via Megekko bleek te gaan om een schijf uit 2021 en ik heb gecontroleerd en bleek al 24676-uren gedraaid te zijn. Ik heb het uiteindelijk teruggestuurd en zelf ervoor betaald (Eigen rekening). Toen ik bij PostNL afleverpunt aankwam bleek dat ik moest betalen voor het terugsturen van de schijf. Ik heb wel het geld van de schijf gekregen maar niet de verzendkosten. Ik zat binnen mijn 30-dagen bedenktijd.

Eigenlijk had ik het bonnetje van de verzendkosten moet opsturen naar Megekko.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 07-04-2025 01:13 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Van der Berg schreef op maandag 7 april 2025 @ 01:11:
[...]

Ik heb de Seagate Exos 16TB besteld via Megekko bleek te gaan om een schijf uit 2021 en ik heb gecontroleerd en bleek al 24676-uren gedraaid te zijn. Ik heb het uiteindelijk teruggestuurd en zelf ervoor betaald (Eigen rekening). Toen ik bij PostNL afleverpunt aankwam bleek dat ik moest betalen voor het terugsturen van de schijf. Ik heb wel het geld van de schijf gekregen maar niet de verzendkosten. Ik zat binnen mijn 30-dagen bedenktijd.

dat meen je... dat is echt wel heel slecht.. bij mijn disken die ik terug heb gestuurd (andere winkel) vanwege dit issue kreeg ik netjes een return label en kon ik hem gratis terug sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
furian88 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:59:
[...]
dat meen je... dat is echt wel heel slecht.. bij mijn disken die ik terug heb gestuurd vanwege dit issue kreeg ik netjes een return label en kon ik hem gratis terug sturen..
Dat is vreemd want Megekko zegt duidelijk dat de retourkosten voor jou zijn.
https://www.megekko.nl/info/Herroepingsrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
gerritjan schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:39:
[...]

Dat is vreemd want Megekko zegt duidelijk dat de retourkosten voor jou zijn.
https://www.megekko.nl/info/Herroepingsrecht
mijn excuses, ik heb de tekst aangepast.. dat was dan ook bij een andere winkel.
Die dit normaal ook doen maar vanwege de issues met deze disken het netjes wel betaald hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gixslayer
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-05 12:26
Kon zelf ook bij Megekko gratis een DHL return label krijgen, maar was dan ook manco aangemeld i.p.v. regulier retour. Wellicht dat dat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
furian88 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:05:
[...]
mijn excuses, ik heb de tekst aangepast.. dat was dan ook bij een andere winkel.
Die dit normaal ook doen maar vanwege de issues met deze disken het netjes wel betaald hebben.
Dat verandert de zaak, niet elke winkel heeft hetzelfde retourbeleid.

Nou vertelt @Van der Berg niet wanneer hij de 2e handsschijf binnenkreeg, maar als Megekko na alle publiciteit nog steeds schijven opstuurt met meer dan 0 uren vind ik dat wel een manco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Het was Januari dat ik de Seagate Exos X16 16TB had. Ik heb toen ingeruild voor een Toshiba MG10 schijf 22TB en betaalde een meerprijs. Deze Toshiba schijf gemaakt November 2024.

Ik heb toen retour aangemeld via Megekko en ik kreeg de labels van hun met het adres erop.

[ Voor 124% gewijzigd door Van der Berg op 07-04-2025 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negare
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-05 13:08
Van der Berg schreef op maandag 7 april 2025 @ 01:11:
[...]

Bedankt! Dat is helaas niet zo netjes van Megekko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellepepe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-05 20:20
Mijn ervaring is dat de meeste prijsvechtende webshops de retourkosten voor de klant rekenen (dus 5-13 euro meestal), dit is uiteraard alleen van toepassing als het om de bedenktermijn gaat, bij een verkeerd geleverd product of product dat niet voldoet gaat dat meestal niet op.

Een OEM schijf die wel nieuw/ongebruikt is geleverd krijgen is dit nog een discussiepunt, maar een gebruikte schijf voldoet natuurlijk gewoon niet dus ik zou dan een volledige terugbetaling verwachten.

Ik heb bij mijn 2021 OEM X20 20TB ook de terugzendkosten betaald (andere webshop), maar die 5 euro maak ik me niet zo druk om. Deze schijf leek ook wel gewoon ongebruikt, dus was waarschijnlijk veel discussie geweest.

Ik ben bij megekko in de popup store geweest en alle X20 op voorraad daar waren ook OEM schijven zonder garantie met oude productiedata, ze leken wel ongebruikt (sealed & geen sporen op de sata aansluitingen).
De overige exos schijven op voorraad in de popup store waren wel Retail, al heb ik niet alle S/N gechecked want ik moest minimaal 20TB hebben.

Uiteindelijk ook maar een MG10 meegenomen, die had wel gewoon een productiedatum in 2025.
(en toshiba geeft voor EU schijven ook gewoon de volledige 5 jaar fabrieksgarantie op alle schijven, geen OEM vs Retail gedoe)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janssen12
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-05 18:25
Ook net hetzelfde ervaring met Megekko gehad. Geleverd X20's lijken niet retail HDD's te zijn. SN's gecontrolleerd via de Seagate website en, toch, niet erkend voor garantie. Bij de (i) "informatie" punt bij de resultaten kwam een uitleg waarom. Volgens Seagate zijn de HDD's een ondeerdeel van een grote lading (OEM) of aan een Systems Integrator verkocht. Geen garantie door Seagate dus.

Na wat heen en weer met emails heb ik de HDD's kunnen terugsturen onder 'manco retour' ipv de 'bedenktermijn' variant. Bij manco krijg je netjes een DHL retour op kosten van de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:58
Wat een gedoe. Hier een nieuwe Seagate Exos 7E10 SATA. De farm data is identiek maar volgens https://www.seagate.com/n...arranty-and-replacements/ zit er geen garantie op. Ik ga contact opnemen met de verkoper.

Er staat wel bij
Informatie vanaf 5/8/2025, 7:04:54 PM

Let op: deze status wordt uitsluitend voor uw gebruiksgemak verstrekt. Er kunnen andere factoren zijn die de daadwerkelijke status van uw garantie en Rescue Data Recovery Services om gegevens te herstellen beïnvloeden. Raadpleeg de Garantievervangingsclaims voor de volledige garantie-informatie. U kunt ook contact opnemen met de klantenservice van Seagate voor meer informatie.
Update:
I appreciate your valuable time. I was checking the drive and the reason it says it is not under warranty; it is due to this drive is an OEM from Puhua International and it is from China. This means that it is a drive which was ordered by a company, customized for their devices; and then they might decide to sell them to a seller. In this case, the warranty runs from the place of purchase, and I recommend to contact them in order to bring you a drive from Europe, and not OEM.
Dit was Truebase. Zijn er al winkels bekend die wel de juiste modellen verkopen?

[ Voor 77% gewijzigd door sdk1985 op 08-05-2025 19:46 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floris_hack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 20:18
Sinds paar weken heb ik twee Seagate Seagate Exos X24 3.5" 24 TB SATA in gebruik genomen in een QNAP NAS. Gedateerd 10 maart 2025. Achteraf (na bestellen) las ik pas dat de 24TB reeks geadviseerd wordt omdat hier weinig tot geen fraudegevallen van bekend zijn. Schijven zijn aangeschaft bij MyMediaCenter.

Garantiecheck voor beide schijven was positief. Ik heb nog geen Smartmontools oid op de NAS kunnen installeren en een uitgebreidere check kunnen. Anders dan de standaard SMART waardes te verifieren.

[ Voor 24% gewijzigd door floris_hack op 09-05-2025 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floris_hack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 20:18
sdk1985 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:29:
Wat een gedoe. Hier een nieuwe Seagate Exos 7E10 SATA. De farm data is identiek maar volgens https://www.seagate.com/n...arranty-and-replacements/ zit er geen garantie op. Ik ga contact opnemen met de verkoper.

Er staat wel bij

[...]

Update:

[...]

Dit was Truebase. Zijn er al winkels bekend die wel de juiste modellen verkopen?
Zie mijn bericht. Exos 24TB bij MyMediaCenter.

Wat me bij Truebase verrast is dat zij officieel Seagate dealer zijn. Maar C't heeft hier wel al voor gewaarschuwd.
Maar zelfs als je de schijven bij een officiële dealer koopt, kun je er nog steeds intrappen: vijf van de door lezers genoemde dealers staan ook op de lijst van Seagate.
https://www.ct.nl/nieuws/...-oude-als-nieuw-verkocht/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
floris_hack schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:01:
[...]

Zie mijn bericht. Exos 24TB bij MyMediaCenter.

Wat me bij Truebase verrast is dat zij officieel Seagate dealer zijn. Maar C't heeft hier wel al voor gewaarschuwd.

[...]

https://www.ct.nl/nieuws/...-oude-als-nieuw-verkocht/
Dat was mij inderdaad ook opgevallen ik had aan seagate gevraagd welke winkels wel goede schijven zouden leveren en de lijst waar ze mee kwamen stond Truebase op.

Mymediacenter rekent overigens een 3-4% toeslag bij betaling via creditcard, wat sinds 2018 verboden is. Wat een gedoe om een schijf te bestellen :X .

Ondertussen blijkt mijn tweede exemplaar ook buiten de fabrieksgarantie te vallen
I appreciate your time, the drive: x is an OEM as well, and it is from China as well. This one is from Synnex.
Deze is door DectDirect geleverd.

Ik ben in contact met Truebase om te kijken of ze wél de juiste schijven kunnen leveren.

edit: Truebase geeft aan dat garantie via hun loopt. Met andere woorden ze kunnen geen schijf omruilen voor een model waar wél fabrieksgarantie op zit.

Ik heb nu 2 schijven besteld bij mymediacenter en 2 bij caps.

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 09-05-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
sdk1985 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:41:

edit: Truebase geeft aan dat garantie via hun loopt. Met andere woorden ze kunnen geen schijf omruilen voor een model waar wél fabrieksgarantie op zit.
Dat is natuurlijk een keuze die een leverancier wel kan maken. Het zou ze dan echter wel sieren dit duidelijk voor aankoop te vermelden. Immers garantie via de verkoper is ook prima (en in Europa zelfs de standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Dennism schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Dat is natuurlijk een keuze die een leverancier wel kan maken. Het zou ze dan echter wel sieren dit duidelijk voor aankoop te vermelden. Immers garantie via de verkoper is ook prima (en in Europa zelfs de standaard).
Klopt ik denk dat ze beter OEM in de omschrijving kunnen zetten.

Garantie via de winkel heeft wel een nadeel. Wanneer deze partij failliet gaat dan wel stopt binnen 5 jaar je alsnog effectief zonder garantie zit.

Overigens heb ik vroeger de Seagate rma service gebruikt. Ik heb ooit een schijf gehad die een firmware brick had uit een raid 0 array. Deze hebben ze toen per koerier opgehaald, gerepareerd en met data en al weer teruggezonden. Ik heb de laatste jaren geen RMA gedaan bij Seagate dus of de service nog zo top is weet ik niet. Bij een winkel weet je echter zeker dat ze je daar niet mee gaan helpen. Met andere woorden ik heb liever én retail garantie én fabrieksgarantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
My Media Center heeft vandaag X24 schijven met garantie tot december 2029 geleverd.
CAPS heeft vandaag Seagate Exos 7E10 SATA geleverd die buiten garantie vallen.

Daarmee komt de lijst van bedrijven die OEM schijven leveren zonder fabrieksgarantie op:
TrueBase
DectDirect
CAPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hmm...Ik wilde eigenlijk een paar Seagate Exos drive kopen voor cold-storage (andere suggesties ook welkom). Main opslag is op lokale nas (SSD), een backup drive thuis, en een op andere locatie.

Maar gezien de fraude, en degene die ik op het oog had, durf ik eigenlijk niet meer te bestellen. Het zou gaan om een ST8000NM017B (Sata, zonder SED). In ieder geval niet zakelijke aankoop. Ik zie dat ik hier bovenstaande bedrijven moet vermijden?

Mijn idee was bij informatique...

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
gitaarwerk schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:48:
Hmm...Ik wilde eigenlijk een paar Seagate Exos drive kopen voor cold-storage (andere suggesties ook welkom). Main opslag is op lokale nas (SSD), een backup drive thuis, en een op andere locatie.

Maar gezien de fraude, en degene die ik op het oog had, durf ik eigenlijk niet meer te bestellen. Het zou gaan om een ST8000NM017B (Sata, zonder SED). In ieder geval niet zakelijke aankoop. Ik zie dat ik hier bovenstaande bedrijven moet vermijden?

Tja, bestellen en op basis van serienummer garantie controleren of een nieuw model (introductiedatum 2023/2024) laten komen lijkt me....

Overigens: Het probleem geldt mogelijk voor alle merken alleen heeft/had Seagate een controlemogelijkheid die de anderen niet hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

DjoeC schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:12:
[...]

Tja, bestellen en op basis van serienummer garantie controleren of een nieuw model (introductiedatum 2023/2024) laten komen lijkt me....

Overigens: Het probleem geldt mogelijk voor alle merken alleen heeft/had Seagate een controlemogelijkheid die de anderen niet hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DjoeC schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:12:
[...]

Zijn er verkopers die daar voor versturen naar (willen) kijken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
Raven schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:21:
[...]

Zijn er verkopers die daar voor versturen naar (willen) kijken?
Vast wel, maar mogelijk niet de eerste de beste dozenschuiver die minimale marges hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ondertussen kwam informatique met de melding dat de ST8000NM017B als OEM schijf op de markt is gebracht waarmee ze impliceren dat het altijd oem schijven betreft. Dat kan onderhand wel kloppen want naast Truebase, Dectdirect, CAPS en Informatique waarbij ik een schijf heb ontvangen en vervolgens de warrenty check faalde gaf allternate aan dat bij hun de garantie via alternate loopt (en dus niet via seagate).

De X24 schijven die ik heb ontvangen hadden dit probleem niet. Dus het lijkt er sterk op dat dit inderdaad een model specifiek probleem is voor de 7E10. Wel jammer dat Seagate support dit niet vermeld, dat je simpelweg geen retail model kunt vinden. Ik heb immers voor 5 serienummers een origin check laten doen...

Ondertussen ben ik aan het overstappen naar uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB. Deze zijn net wat sneller, net wat zuiniger, spinnen net iets sneller op en zijn wat koeler dan Seagate, tevens 2TB meer en ook nog 16 euro goedkoper. Maar goed niet iedereen zal 18TB nodig hebben. Het kleinere 12 TB model is helaas slechts beperkt goedkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 17-05-2025 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
gitaarwerk schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:48:

Bij geen van de schijven die ik heb gecontroleerd was er gesjoemeld met de smart, kun je checken met het farm commando. Dus daar hoef je je niet druk om te maken. Echter moet je er dus wel even rekening mee houden dat voor dit model de garantie via de winkelier loopt. De schijven zelf was ik niet ontevreden over. Voor mij is echter het ontbreken van de fabrieksgarantie een onaangename verrasing. Dat is voor mij dé reden om een Seagate schijf te kopen met 5 jaar garantie. Mijn ervaringen met Seagate aftersales waren in het verleden zeer postief.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 17-05-2025 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sdk1985 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 02:52:
[...]

Bij geen van de schijven die ik heb gecontroleerd was er gesjoemeld met de smart, kun je checken met het farm commando.
Maar farm-data wordt inmiddels toch ook aangepast? (Las ik laatst ergens, een link via dit topic.)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

sdk1985 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 02:51:
Ondertussen kwam informatique met de melding dat de ST8000NM017B als OEM schijf op de markt is gebracht waarmee ze impliceren dat het altijd oem schijven betreft. Dat kan onderhand wel kloppen want naast Truebase, Dectdirect, CAPS en Informatique waarbij ik een schijf heb ontvangen en vervolgens de warrenty check faalde gaf allternate aan dat bij hun de garantie via alternate loopt (en dus niet via seagate).
Apart, betreft Informatique. Ik zie namelijk op hun website (het product wat ik bij hen nu besteld heb) dat ze gewoon fabrieksgarantie leveren. Over OEM zag ik niets staan. Zal de warranty check ook uitvoeren dan. Nog niet gezien hoe dat kan, maar dat staat hier wel vast beschreven of te vinden natuurlijk.

Ter referentie de link: https://www.informatique....10-8tb-sata-512e-4kn.html
[...]

Bij geen van de schijven die ik heb gecontroleerd was er gesjoemeld met de smart, kun je checken met het farm commando. Dus daar hoef je je niet druk om te maken. Echter moet je er dus wel even rekening mee houden dat voor dit model de garantie via de winkelier loopt. De schijven zelf was ik niet ontevreden over. Voor mij is echter het ontbreken van de fabrieksgarantie een onaangename verrasing. Dat is voor mij dé reden om een Seagate schijf te kopen met 5 jaar garantie. Mijn ervaringen met Seagate aftersales waren in het verleden zeer postief.
Dat snap ik. Via de link hierboven staat er dus 60 maanden (5 jaar), en verwacht dat dit dus eigenlijk OK is. Mocht Informatique anders zeggen, dan kan ik alsnog bewijzen dat ze verkeerde informatie geleverd hebben. Dus probleem voor Informatique. Ik neem aan dat wanneer dit bij hen bekend is, en ze informatie hierover verstrekken, de productpagina hierop aanpassen.

Toshiba wilde ik ook overwegen, of de nu WD HGST schijven, maar die vond ik snel te duur worden. Zoveel data heb ik ook nu niet, en voor cold storage is dit meer dan zat. Ik krijg nu al amper 4 TB vol :+

Ik ben wel van plan de schijven eerst normaal in gebruik te nemen, om eens een paar weken te draaien, om zo eventuele issues eerder aan het licht te laten komen. Wanneer ze paar maanden mee gaan, dan gaan ze uit de server/nas/computer om in de klus te gaan liggen, in een nette doos met vochtvreter, ESD en eventueel een EM-shield te hebben in klimaatbeheerde opslag (want dat is er nu al eenmaal, dus why not).

Dan kan ik nu verder met een zuinige thuisserver :Y)
Raven schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Maar farm-data wordt inmiddels toch ook aangepast? (Las ik laatst ergens, een link via dit topic.)
Dat ben ik nog niet tegen gekomen, maar ik heb dit topic ook nog niet dorogespit. Ook op reddit niets over gelezen nog. Ik neem aan dat ik nog steeds een serial kan checken bij Seagate (hoop ik).

[ Voor 7% gewijzigd door gitaarwerk op 17-05-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
sdk1985 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 02:51:

De X24 schijven die ik heb ontvangen hadden dit probleem niet. Dus het lijkt er sterk op dat dit inderdaad een model specifiek probleem is voor de 7E10. Wel jammer dat Seagate support dit niet vermeld, dat je simpelweg geen retail model kunt vinden. Ik heb immers voor 5 serienummers een origin check laten doen...

Ondertussen ben ik aan het overstappen naar uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB. Deze zijn net wat sneller, net wat zuiniger, spinnen net iets sneller op en zijn wat koeler dan Seagate, tevens 2TB meer en ook nog 16 euro goedkoper. Maar goed niet iedereen zal 18TB nodig hebben. Het kleinere 12 TB model is helaas slechts beperkt goedkoper.
uitvoering: Toshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB 20 euro meer, nieuwer model en dus MOGELIJK minder kans op "gebruikte" schijf. Ik zit te wachten tot de uitvoering: Toshiba MG10F (SATA, Standaard, 512e), 22TB nog iets in prijs daalt - ook weer wat "nieuwer" en (nu al) € 0.78 per TB goedkoper dan de 18TB: https://tweakers.net/inte...LIeFPSAiCeUldW9xHfm61trbw

Het schandaal lijkt de prijzen geen goed te hebben gedaan, die dalen flink minder dan de afgelopen jaren - zelfs met de "betere" dollarkoers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
[...]

Bij geen van de schijven die ik heb gecontroleerd was er gesjoemeld met de smart, kun je checken met het farm commando. Dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Hoe bedoel u? Inmiddels is bekend dat ook de FARM data gemanipuleerd kan worden (staat ergens eerder in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 13:15
Raven schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Ik las recent ook, hier of elders, over een geleverde schijf met een 2021 datum en 'schone' farmdata. De sjoemelaars achter deze handel weten deze dus nu ook te wissen. Alle schijven van deze klasse die al langer op de markt zijn, zijn dus niet meer te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb de schijven ontvangen; de drives leken verder ongebruikt. Wat me wel opviel is dat informatieque idd de oem schijven verkoopt met 60 maanden fabrieksgarantie. Bij checken op Seagate las ik dat ik niet via hen dus garantie zou kunnen krijgen. Ik ga een mailtje wagen naar Informatique dus. Ik ga verder geen conclusies trekken, maar wil wel graag even weten waar ik aan toe ben :)

[ Voor 13% gewijzigd door gitaarwerk op 17-05-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Tja, eerlijkheid gebied te zeggen dat Chia farming vooral ruimte eist en niet persee veel leest/schrijft op schijven. Naar mijn idee zijn die schijven dus niet zonder meer versleten, ook al hebben ze tienduizenden uren.

Momenteel heb ik 4x WD-red's 8TB met 54K uren en 2x WD Green 2TB met 60K en 72K uren, allemaal nog steeds status "good", allemaal waren ze nieuw. Greens heb ik al wel wat uitval opgehad (ik had er 10, nu nog een paar reserve in de kast), red's nog geen uitval gehad. Schijven gaan op zich best lang mee maar een goeie (!!) backup strategie - bij mij naast fysieke kopieen ook Backblaze - helpt wel om je stress niveau op orde te houden als er eens iets is.

Ja, gebruikte schijven als nieuw verkopen is en blijft fraude maar als je aan zulke schijven vast zit hoeft dat echt niet het einde van de wereld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
DjoeC schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:45:
[...]

uitvoering: Toshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB 20 euro meer, nieuwer model en dus MOGELIJK minder kans op "gebruikte" schijf. Ik zit te wachten tot de uitvoering: Toshiba MG10F (SATA, Standaard, 512e), 22TB nog iets in prijs daalt - ook weer wat "nieuwer" en (nu al) € 0.78 per TB goedkoper dan de 18TB: https://tweakers.net/inte...LIeFPSAiCeUldW9xHfm61trbw

Het schandaal lijkt de prijzen geen goed te hebben gedaan, die dalen flink minder dan de afgelopen jaren - zelfs met de "betere" dollarkoers.
Ah die zijn prijs/prestatie nog beter. Inderdaad zelfs slechts 330 ipv 314 bij MMC. Echter na al dat gedoe geen zin om wéér de boel om te ruilen. Voorlopig houdt ik het even bij de 18TB variant.

Het was bij mij überhaupt eigenlijk niet de bedoeling om de 8TB te upgraden. Ik had namelijk 2 defecte pariteit schijven in een 5x 8TB data + 2x 8TB pariteit setup. Die pariteit schijven had ik vervangen voor circa +- 350 euro. Echter dat bleken dus Exos OEM schijven zonder garantie. In het originele plan wilde ik een aparte array ernaast draaien van 16 TB met 1 pariteit voor 'hot' data.

Ondertussen zag ik bij de smart data van HD Tune dat er ook nog een oude SMR schijf met 78000 draaiuren een spin up failure heeft gehad. CrystalDiskinfo gaf die als healthy aan dus daar viel het mij nie top. Bij verdere inspectie zag ik meer schijven met 62000 draaiuren. Aangezien ik nu dus 3 van de 7 schijven kan vervangen lijkt het een kwestie van tijd voor de rest ook vervangen moet worden. Daarom ben ik alsnog naar 18TB overgestapt.

Eindstand heb ik nu nog 4* 8 TB + 1x 18TB data + 2x 18 TB pariteit. Daarnaast een hot data array aangemaakt met daarin 18TB data + 18 TB pariteit. Zo is de belasting op de cold data een stuk minder, ik zet gewoon de spindown aan.

[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 18-05-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
gitaarwerk schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:26:
Ik heb de schijven ontvangen; de drives leken verder ongebruikt. Wat me wel opviel is dat informatieque idd de oem schijven verkoopt met 60 maanden fabrieksgarantie. Bij checken op Seagate las ik dat ik niet via hen dus garantie zou kunnen krijgen. Ik ga een mailtje wagen naar Informatique dus. Ik ga verder geen conclusies trekken, maar wil wel graag even weten waar ik aan toe ben :)
"Dit is helaas het geval bij alle Exos schijven, die waren origineel uitgebracht als OEM."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
sdk1985 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:56:
[...]

Ah die zijn prijs/prestatie nog beter. Inderdaad zelfs slechts 330 ipv 314 bij MMC. Echter na al dat gedoe geen zin om wéér de boel om te ruilen. Voorlopig houdt ik het even bij de 18TB variant.

Het was bij mij überhaupt eigenlijk niet de bedoeling om de 8TB te upgraden. Ik had namelijk 2 defecte pariteit schijven in een 5x 8TB data + 2x 8TB pariteit setup. Die pariteit schijven had ik vervangen voor circa +- 350 euro. Echter dat bleken dus Exos OEM schijven zonder garantie. In het originele plan wilde ik een aparte array ernaast draaien van 16 TB met 1 pariteit voor 'hot' data.

Ondertussen zag ik bij de smart data van HD Tune dat er ook nog een oude SMR schijf met 78000 draaiuren een spin up failure heeft gehad. CrystalDiskinfo gaf die als healthy aan dus daar viel het mij nie top. Bij verdere inspectie zag ik meer schijven met 62000 draaiuren. Aangezien ik nu dus 3 van de 7 schijven kan vervangen lijkt het een kwestie van tijd voor de rest ook vervangen moet worden. Daarom ben ik alsnog naar 18TB overgestapt.

Eindstand heb ik nu nog 4* 8 TB + 1x 18TB data + 2x 18 TB pariteit. Daarnaast een hot data array aangemaakt met daarin 18TB data + 18 TB pariteit. Zo is de belasting op de cold data een stuk minder, ik zet gewoon de spindown aan.
Ik had raid6 met hotspare, vanwege rebuilding risico's (even zoeken op internet) nu overgestapt naar meerdere mirroring raid1. Weet waar je aan begint met grote raid6 arrays!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
DjoeC schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:26:
[...]

Ik had raid6 met hotspare, vanwege rebuilding risico's (even zoeken op internet) nu overgestapt naar meerdere mirroring raid1. Weet waar je aan begint met grote raid6 arrays!!!
Offtopic maar ik gebruik snapraid. Dan heb je daar geen last van, je data blijft je data, ook uit de array en wanneer al je pariteit schijven kapot zijn. Maar bedankt voor de tip.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 19-05-2025 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

DjoeC schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:25:
Tja, eerlijkheid gebied te zeggen dat Chia farming vooral ruimte eist en niet persee veel leest/schrijft op schijven. Naar mijn idee zijn die schijven dus niet zonder meer versleten, ook al hebben ze tienduizenden uren.

Momenteel heb ik 4x WD-red's 8TB met 54K uren en 2x WD Green 2TB met 60K en 72K uren, allemaal nog steeds status "good", allemaal waren ze nieuw. Greens heb ik al wel wat uitval opgehad (ik had er 10, nu nog een paar reserve in de kast), red's nog geen uitval gehad. Schijven gaan op zich best lang mee maar een goeie (!!) backup strategie - bij mij naast fysieke kopieen ook Backblaze - helpt wel om je stress niveau op orde te houden als er eens iets is.

Ja, gebruikte schijven als nieuw verkopen is en blijft fraude maar als je aan zulke schijven vast zit hoeft dat echt niet het einde van de wereld te zijn.
Weet niet helemaal of je antwoord gaf op mijn comment, maar stel dat je dat deed... :+

Ik ben ook niet bang voor gebruikte schijven hoor, ik heb nog hele oude liggen die het prima doen nog. Ook uit servers die 24/7 paar jaar hebben gedraaid in een suboptimale gangkast, en zelfs nog oudere van 10+ jaar terug. Maar nieuw kopen verwacht je iig wel garantie. En fabrieksgarantie wat geen fabrieksgarantie is vind ik lastig. Dan krijg je niet wat je beloofd.

Ik heb een mailtje teruggekregen dat de garantie via hen loopt, en informatique bestaat al wel een tijdje. Dat is op sich voor mij wel voldoende. Mochten ze falliet gaan, is dat wel een issue. Maar als de schijven nu goed draaien komende tijd, komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
gitaarwerk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:45:
[...]

Weet niet helemaal of je antwoord gaf op mijn comment, maar stel dat je dat deed... :+

Ik ben ook niet bang voor gebruikte schijven hoor, ik heb nog hele oude liggen die het prima doen nog. Ook uit servers die 24/7 paar jaar hebben gedraaid in een suboptimale gangkast, en zelfs nog oudere van 10+ jaar terug. Maar nieuw kopen verwacht je iig wel garantie. En fabrieksgarantie wat geen fabrieksgarantie is vind ik lastig. Dan krijg je niet wat je beloofd.

Ik heb een mailtje teruggekregen dat de garantie via hen loopt, en informatique bestaat al wel een tijdje. Dat is op sich voor mij wel voldoende. Mochten ze falliet gaan, is dat wel een issue. Maar als de schijven nu goed draaien komende tijd, komt het wel goed.
Mijn reactie was meer generiek bedoeld.

Maar je hebt gelijk: voor nieuwprijs verwacht je nieuw. Overigens, mogelijk is de nieuwprijs bij bepaalde leveranciers aangepast aan de inkoopsprijs. Zo heeft de Exos 24 16TB in de prijswatch een bereik van 322-514 euro. Je zou je toch af kunnen vragen waarom dat verschil zo groot is..... Zo vergelijk ik dat met de Toshiba MG10F 22TB (uit mijn wenslijst) die van 363-447 loopt......

Bij een verschil van 40% tussen hoog en laag begin ik toch aan schimmige verdacht goedkope inkoop te denken. Zelfs een dozenschuiver wil winst maken.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste