https://www.youtube.com/watch?v=dXk6H1efCsM
Vanaf het moment dat Saylor begint te doceren eigenlijk verplichte kost, geeft veel inzichten in hoe Strategy als bitcoin treasury company haar plannen uitvoert en het verschil in het effect van de verschillende manieren om geld uit de markt te halen (aandelen, converts, preferreds met en zonder call optie).
Het meest interessant vind ik zelf dat Strategy haar 21 aandelen + 21 andere financiering plan nu al verhoogt naar 42 + 42, terwijl de 21 mld aan andere financiering (dus converts, preferreds met en zonder call optie) nog lang niet uitgenut is. In combinatie met de analyse van Saylor dat deze instrumenten geprijsd zijn als minder dan junk bonds én zijn oproep tot netwerken en educatie van deze groep beleggers, zegt mij dit het volgende:
1. Er is onvoldoende vraag naar andere instrumenten, Strategy zal het vooralsnog vooral van de uitgifte van aandelen moeten hebben.
2. Strategy is geen bank met goede contacten naar grote institutionele beleggers die op lange termijn beleggen, Saylor doet zaken met hedge funds.
3. Ook zien deze beleggers Bitcoin duidelijk nog niet als "pristine collateral", anders was de vraag er al en hoeft Strategy niet zo te pushen.
4. Er is nu nog ruimte voor een toetreder (lees: 21 capital) als deze toetreder deze markt met een goed netwerk en educatie weet te benaderen, met echt groot geld kan het dan hard gaan richting de stack van Strategy.
Op korte termijn betekent de afhankelijkheid van aandelenuitgifte dat Strategy qua risicoprofiel een grote daling van de bitcoin prijs kan hebben. Eigen vermogen kent immers geen verplichting tot terugbetaling of rentelasten en de lopende kosten zijn erg laag. Op langere termijn is deze slechte toegang tot vreemd vermogen een serieus risico, het aandeel zal daarmee steeds meer een ETF proxy worden met een zeer lage premie. Ook de optiehandel zal veel minder aantrekkelijk worden.
Ik sluit niet uit dat Strategy nieuwe instrumenten moet ontwikkelen die interessanter zijn, ik denk zelf dan bijvoorbeeld aan het uitgeven van bitcoin gedekte bonds waarbij een percentage bitcoin direct is gekoppeld aan de lening voor een deel van de opbrengst en een laag rentepercentage. Zeg maar de corporate variant op de bit bonds ideeën van de USA.
Voor de koers van bitcoin ben ik op korte termijn iets minder bullish, er blijkt nog steeds een lange weg te gaan naar deze grote institutionele beleggers.Tegelijkertijd kan QE wel de interesse wat vergroten. En de andere bitcoin treasury companies hebben gewoon (nog) niet de schaal. Voordeel: er liggen nog kansen voor de kleine jongens en meiden.
Structureel is het belangrijk om de vorderingen van 21 capital (en eventueel later ook banken in USA) te volgen in het bereiken van het grote geld en te bekijken of Strategy met bijvoorbeeld nieuwe instrumenten ook meer vreemd vermogen kan aantrekken. Als we daar de start van zien, kan het alsnog ineens hard gaan.