bsmpower schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:44:
[...]
Maar wat is leuk? 2K voor een nieuwe tv? 5K cashen voor 1 of 2 vakanties? 20K voor een nieuwe (occasion) auto? 200K om (een deel) van je hypotheek af te betalen? Nog meer en de hypotheek aflossen en nog wat over houden. Reden dat ik nog niks heb verkocht is dat dit mijn enige kans is om echt serieus geld te verdienen. En tevens de reden dat ik tegen depressie aan zit omdat ik verkeerde keuzes heb gemaakt en dit doel niet meer haalbaar is.
Spijtig dat je je zo slecht voelt, maar als je nu al niet weet wat je voor leuke dingen met je eventuele geld zou willen doen dan zit je probleem misschien wel elders.
Geld lost dat niet op, geld is niets waard als het geen doel heeft. Als het niets bijdraagt aan de dingen die je in je leven zou willen bereiken en leuk vindt om te doen.
Dan is het een (nutteloos) doel op zich en vliegt het er ook net zo hard weer uit. Omdat er niets achter zit.
Het moeilijkste aan het leven is iets vinden wat je leuk vind om te doen zodat je zoveel mogelijk tijd doorbrengt met het doen van dingen die leuk zijn.
Dat wil overigens niet zeggen dat het makkelijk is, do hard things. Veel kunstenaars hebben het geluk te weten wat ze leuk vinden maar dan nog is het heel hard en consistent werken om er een carrière en leven mee op te bouwen.
Veel mensen vinden iets wel leuk, maar missen de energie om ook de saaie taken uit te voeren en vooral de moeilijke leerprocessen door te gaan om echt goed om een vak te worden.
Omdat in ieder beroep of carrière moeilijke periodes zitten waarin je consistent moet werken aan je vaardigheden. Bezig blijven, vallen opstaan en leren van je fouten.
Geen enkele levensinvulling is vrij van falen, en in het leerproces en het beter worden zit je geluk en (werk) vreugde.
Zonder weerstand en tegenslag geen gevoel van euforie als het wel lukt.
We leven in een tijd dat de keuze enorm is, de kansen om te leren groot en de instap kosten vaak laag. Het moeilijkste is uitvinden wat je graag zou willen doen en hoe je je leven wil leiden.
Daar heeft geld in eerste instantie niets mee te maken. Just my 2 cents uiteraard.
Ps ga voor je depressieve gevoel naar de huisarts, dat kan je beter gelijk oppakken.