jvel92 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:17:
[...]
Een pensioenafdracht van tussen de 10 en 20k per jaar is echt niet de norm in Nederland. De premies die afgedragen worden zijn gebaseerd op de pensioengrondslag (pensioengevendsalaris - franchise). Uitgaande van een premiepercentage van 20% (30% is fiscaal maximum onder WTP) en de AOW franchise 18.475.
Dan zou je voor een pensioenafdracht van 15k per jaar met een premiepercentage van 20% je PG 75.000 moeten zijn. Dan heb je een jaarsalaris van 75.000 + 18.475 = 93.475.
Voor de beeldvorming: een modaal inkomen in Nederland is 46.500. Het zou er dan als volgt uitzien: (46.500 - 18475) * 20% = 5.605.
Daar komt bij dat de meeste mensen niet om kunnen gaan met een dergelijke verantwoordelijkheid om het zelf te regelen. Het pensioen is ver weg en je leeft immers nu. Tot je eind 50 bent en je eigenlijk wel minder wilt gaan werken om er volgens achter te komen, dat je nauwelijks pensioen hebt opgebouwd.
Om met dat laatste te beginnen: dat is ten eerste geen argument om de mensenrechten met voeten te treden, en tja, mensen zijn ook niet geschikt om kinderen te krijgen en auto te rijden, en dat mag ook gewoon. Ik zou ook niks hebben tegen een vrijwillig pensioenfonds, maar we hebben de eerste pijler al met de AOW, die vrij riant is - en ik denk ook dat mensen die nu leven eerder een huis kopen oid dan alles maar te verbrassen.
Dan die berekening: ik had even niet helder dat de AOW-franchise inmiddels ruim 18k is (Glenn wordt ook een dagje ouder), maar waar jij die 20% premie vandaan haalt is me een raadsel.
ABP heeft 27,1%, Zorg en Welzijn 25,8% en die zijn samen goed voor meer dan de helft van de bedrijfstakpensioenen. Metaal en Techniek zit nog hoger dacht ik.
Daarmee is het voor een modaal salaris inderdaad ruim €7.5k, niet de 10k die ik eerder beweerde. Blijft staan: bijna €700 per maand extra aan hypotheek kunnen betalen zou veel mensen aan een huis kunnen helpen, wat waarschijnlijk een betere belegging is dan wat zo'n pensioenfonds er mee doet. Of BTC natuurlijk.