Ik vraag mezelf gewoon dagelijks/wekelijks af, wat als we NU 30% inkakken, ben ik dan nog steeds blij met de hoeveelheid fiat vs crypto die ik heb?Magpie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:21:
Het denken in scenario's en voor elk scenario een plan hebben is key.
Breken we uit de range naar boven, wat zijn je eventuele take profit prijzen en met welk deel van je portfolio? Of hodl / dca je gewoon door?
Breken we uit de range naar beneden, ga je op bepaald level (deel) verkopen of juist bijkopen? Of hodl / dca je gewoon door?
Vooraf dat bedenken is de enige manier om het hoofd koel te houden. Daarom is een strategie als HODL / DCA / VCA etc. ook zo rustgevend, de noodzaak om in scenario's te denken is dan helemaal niet meer aanwezig. De enige aanname die dan overblijft is het vertrouwen in bitcoin als asset.
PS Als je nog veel korter op de bal aan het traden bent, is het denken in scenario's en acteren op realisatie bepaald scenario nog veel en veel belangrijker. Ik denk dat @Taro en @tomtom901 dit risicomanagement zouden noemen... maar dus ook van belang bij langere termijn tactieken waarbij je winst wilt nemen of kapitaal wilt behouden etc. Dus zeg maar niet hodl en systematieken als vca en dca.
Zelf kan ik niet anders dan hodl toepassen in een brede prijsrange. Ga maximaal 40% verkopen, 20% rond 290k en 20% rond 1 mln. Bijkopen geladderd onder de 50k. Geen gedoe met leverage of andere coins. Dat maakt het leven simpel. Ik ben geen trader en kan ook de markt niet timen om winsten veilig te stellen of verliezen te beperken. Wel heb ik een rotsvast vertrouwen in bitcoin als best presterende asset class op basis van de unieke eigenschappen.
Als dat gebeurt, met hoeveel zou ik willen instappen? Want we kunnen dan nog weer omhoog naar nieuwe ATH's, maar we kunnen ook verder droppen naar een nieuwe bearmarket. Ben ik dan nog steeds content met wat ik eventueel heb bijgekocht na een 30% drop en we dippen verder?
Zolang ik daar happy mee ben dan maakt het me echt niks uit welke kant we op gaan. Maar als het even kan, het liefst gewoon omhoog! Zeker na een ingekochte dip.
Buy en sell orders staan eigenlijk altijd wel in beide richtingen ingepland. Eitje!
They who buy the dip, deserves the rip.
:strip_exif()/f/image/pA4Sh8E0Oy2RVIY6CvcYbqd3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PooJTbYuBiQTuoxXB5dw0ph0.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WGcffkzHMoT6WTxSrEo2rKhD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VY7ekS1abjUcr9o1WqUSbQhr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gGb7wywewgw5sWpGMj6gKsJe.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lgvlfKEv18z0dMbTJX3tPjiG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MRgVFHcwBml6HpPjkEytm1ie.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ckzELXSvTdJsyONCwdHcfegI.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/PbunT0htlMz8FdBQd7vk7Dvq.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dEGjqvENZA1ZCKKaIuMxclpY.jpg?f=user_large)
/f/image/Y1fHUE0KzaKRaqAKEOpKk1vw.png?f=fotoalbum_large)