• Wasbeer2006
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09-09 19:05
21 inch scheelt echt niet zo heel veel. Als 19 naar 21" een procent of 3 a 4 scheelt is het veel.

Er zijn twee hele grote factoren voor verbruik en dat is koud en snelheid/luchtweerstand, de rest gewicht, airco/verwarming dat is in de marge.

De wind die genoemd wordt, dat is een 20 a 28km/h, dat kan je onegveer verglijken met een 8 a 10km/h in snelheid van de auto bij een 100 a 110 km/h.

Ik vind het gebruik gezien je gemiddelde snelheid niet heel raar. Ik had 22.x thuis met 107km/h gemiddeld over ook 950km. 83kw met een fiets achterop. en met 124 gemiddeld tot brussel was het 25kw.

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:06
Andrehj schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:03:
[...]

Je vergeet de invloed van de wind. Het waaide vandaag en gisteren behoorlijk hard uit het zuid-westen, rond de 8 m/s oftewel bijna 30 km/h. Je reed dus niet met 120 km/h tegen de wind in, maar met bijna 150... Dat scheelt nogal.
Ja dat zal er zeker mee te maken hebben.
Wasbeer2006 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:16:
21 inch scheelt echt niet zo heel veel. Als 19 naar 21" een procent of 3 a 4 scheelt is het veel.

Er zijn twee hele grote factoren voor verbruik en dat is koud en snelheid/luchtweerstand, de rest gewicht, airco/verwarming dat is in de marge.

De wind die genoemd wordt, dat is een 20 a 28km/h, dat kan je onegveer verglijken met een 8 a 10km/h in snelheid van de auto bij een 100 a 110 km/h.

Ik vind het gebruik gezien je gemiddelde snelheid niet heel raar. Ik had 22.x thuis met 107km/h gemiddeld over ook 950km. 83kw met een fiets achterop. en met 124 gemiddeld tot brussel was het 25kw.
Airco af en toe aan. Bij mij staat die altijd op 21 eco zacht.

ik wil het toch nog wel even verduidelijken wat mij vooral dwars zit en dat is die berekening van de range. Ik vind dat als ik de auto tot 100% laad deze niet 360km moet laten zien, vooral niet in de zomer. Ik rijd toch niet langer als 3 uur aan een stuk zonder pauze en dat gaat prima zo maar het is gewoon een principe kwestie en mijn gevoel dat dit niet correct is. Of zoals vanochtend tot 80% laden en maar 275km zien staan.

Maar goed, ik ga morgen langs de dealer om te kijken of ze de accu kunnen testen.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-09 20:35
Laat je vooral niet afschepen met een of ander verhaal dat verbruik van allerlei dingen afhankelijk is. Ik heb deze zomer met mijn Q6 nog geen range onder 400km gezien bij 100%, gaat eerder richting 500 en record is 520 ofzoiets. Wel 19inch en Sportback maar dan nog, Q6 is een stuk hoger dus meer luchtweerstand.

• Wasbeer2006
Rickrebr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:38:
[...]

Ja dat zal er zeker mee te maken hebben.

[...]

Airco af en toe aan. Bij mij staat die altijd op 21 eco zacht.

ik wil het toch nog wel even verduidelijken wat mij vooral dwars zit en dat is die berekening van de range. Ik vind dat als ik de auto tot 100% laad deze niet 360km moet laten zien, vooral niet in de zomer. Ik rijd toch niet langer als 3 uur aan een stuk zonder pauze en dat gaat prima zo maar het is gewoon een principe kwestie en mijn gevoel dat dit niet correct is. Of zoals vanochtend tot 80% laden en maar 275km zien staan.

Maar goed, ik ga morgen langs de dealer om te kijken of ze de accu kunnen testen.
Ik heb bij 80% bv nu 416km range staan en in de winter staat ie dan meestal op 320 oid bij 80%. Waarbij 416 dan weer best wel veel is echter de hele week lekker file gereden en dat is superzuinig natuurlijk

Hij doet echt wel een berekening op basis van meedere factoren, maar jouw getallen klinken inderdaad te laag.

• xonk
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-09 17:21
Mijn A6 avant is sinds half augustus een verlichte kerstboom van error meldingen:

-Verkeersbordherkenning werkt niet

-Persoonlijk profiel laadt pas na 2-3 minuten in de wagen te zitten

-Error in verband met privacyinstellingen die niet kunnen overgedragen worden

-MyAudi app synced ook niet meer sindsdien

Volgens de dealer kan dit allemaal opgelost worden met installeren van laatste update maar hij heeft pas ruimte vanaf half oktober...Is er geen optie om die update zelf te uploaden naar de wagen?

Volgens mijn wagen is mijn huidge versie 03.01.00 / C en zijn er geen updates beschikbaar.

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-09 13:25

GZL

xonk schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:34:
Mijn A6 avant is sinds half augustus een verlichte kerstboom van error meldingen:

-Verkeersbordherkenning werkt niet

-Persoonlijk profiel laadt pas na 2-3 minuten in de wagen te zitten

-Error in verband met privacyinstellingen die niet kunnen overgedragen worden

-MyAudi app synced ook niet meer sindsdien

Volgens de dealer kan dit allemaal opgelost worden met installeren van laatste update maar hij heeft pas ruimte vanaf half oktober...Is er geen optie om die update zelf te uploaden naar de wagen?

Volgens mijn wagen is mijn huidge versie 03.01.00 / C en zijn er geen updates beschikbaar.
Nee, dat kun je zeker niet zelf doen.

Overigens is de versie 03.01.00 wel een oude versie. De app geeft aan dat er geen update beschikbaar is, maar dan gaat het over OTA update. In de garage kunnen ze updaten naar versie 03.10.00 en een vervolg met 03.11.00.

Ik kan mij niet voorstellen dat de Audi-dealer voor deze problematiek geen ruimte wil/kan maken. Ik zou nogmaals bellen met de dealer om te horen wat er mogelijk is. Over welke dealer hebben wij het?

• xonk
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-09 17:21
GZL schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:48:
[...]

Nee, dat kun je zeker niet zelf doen.

Overigens is de versie 03.01.00 wel een oude versie. De app geeft aan dat er geen update beschikbaar is, maar dan gaat het over OTA update. In de garage kunnen ze updaten naar versie 03.10.00 en een vervolg met 03.11.00.

Ik kan mij niet voorstellen dat de Audi-dealer voor deze problematiek geen ruimte wil/kan maken. Ik zou nogmaals bellen met de dealer om te horen wat er mogelijk is. Over welke dealer hebben wij het?
Audi A&M België, 2 dichtstbijzijnde vestigingen gecontacteerd en vroegste van beide was half oktober. Update zou 1-2 dagen in beslag nemen.

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:21
Wasbeer2006 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:24:
[...]

Ik heb bij 80% bv nu 416km range staan en in de winter staat ie dan meestal op 320 oid bij 80%. Waarbij 416 dan weer best wel veel is echter de hele week lekker file gereden en dat is superzuinig natuurlijk
Welke accu en maat velgen heb je? Ik kom in de zomer met m’n 83kWh en 20 inch niet verder dan 380/390km op de teller bij 100%. Terwijl ik op basis van m’n gem (zomer)verbruik van 18.5-19kWh/100km hoger zou moeten uitkomen

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:07
Rickrebr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:42:
[...]

Avant 83 variant met 21 inch velgen. Wanneer gisteren of op de heenweg?
Ik vind/vond de range ook zeer laag (Q6 Sportback performance 21”), laatste maand heb ik hem op efficiency staan ipv balanced. Op eens van de een op andere dag sprong de range behoorlijk naar boven. Zit nu op ca 420km bij 80%. Wellicht een tip om dat eens een tijd te proberen.

QUATT DUO (V1) + ALL ELECTRIC / 4 X HW PIB / AUDI Q6 SPORTBACK / HOMEY / 10200 WP PV

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:06
MartindM schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:04:
[...]

Ik vind/vond de range ook zeer laag (Q6 Sportback performance 21”), laatste maand heb ik hem op efficiency staan ipv balanced. Op eens van de een op andere dag sprong de range behoorlijk naar boven. Zit nu op ca 420km bij 80%. Wellicht een tip om dat eens een tijd te proberen.
Zal dat eens proberen bedankt. Ik heb hem nu op individueel staan met alleen sturen op comfort de rest efficiency. Heb al voor maandag een afspraak staan bij de garage om te onderzoeken of er een probleem is.

• Wasbeer2006
Happy Man 2013 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:44:
[...]

Welke accu en maat velgen heb je? Ik kom in de zomer met m’n 83kWh en 20 inch niet verder dan 380/390km op de teller bij 100%. Terwijl ik op basis van m’n gem (zomer)verbruik van 18.5-19kWh/100km hoger zou moeten uitkomen
Bewust even opgelet de laaste twee dagen. Ik heb de 83kw. 20" pilotl sport ev, luchtvering. Die laatste kan zeler bij wind best wat schelen. Even de situatie van de laatste twee dagen.

Gisteren naar 80% geleden volgens de app 416km range. Stap vanmorgen in de auto 367km

Twee ritten vandaag gereden van 8 tot 9 van rdam naar Leersum en om 12u weer terug. Cruise waar het kon op 120. Ochtend met windkracht 2 a 2,5 mee 17.1 kw/100km gem 83. Terug windkracht 4 tegen 18.7kw/100km gem 85.

• Chris!6
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 10-09 12:52
Vraagje: ik zie dat de Q6 nu af fabriek een laadmogelijkheid biedt van 22KW ipv 11KW. Mijn thuislader kan dit al aan, nu de auto nog. Weet iemand of dit achteraf up te graden is?

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-09 22:20
xonk schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:42:
[...]

Audi A&M België, 2 dichtstbijzijnde vestigingen gecontacteerd en vroegste van beide was half oktober. Update zou 1-2 dagen in beslag nemen.
op deze manier kan ik ook wel factuurtjes sturen. 1-2 dagen voor een softwarematige update is echt bizar :o

• Wasbeer2006
Chris!6 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:05:
Vraagje: ik zie dat de Q6 nu af fabriek een laadmogelijkheid biedt van 22KW ipv 11KW. Mijn thuislader kan dit al aan, nu de auto nog. Weet iemand of dit achteraf up te graden is?
Maar waarschijnlijk je aansluiting niet (3×25a) + je huidige gebruik staat het systeem continu te loadbalancen. Daarnaast hoe dik is je kabel en hoe is je laadgroep afgezekerd?

Dan nog de vraag waarom zou je dat willen? Persoonlijk heb ik de lader op 12A , 8.1 kw is dat. Heb je nu vaak dat je een lege accu hebt en na 4 uur weer vol wegmoet?

Of de auto het kan na de upgrade geen idee.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:46
Chris!6 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:05:
Je stroomaansluiting is waarschijnlijk 3 x 25A: dat is iets meer dan 17kWh max. Je kunt ook 3x35A aanvragen, maar je wilt niet weten wat dat kost per jaar.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-09 20:35
Volgens mij was de vraag of het geupgrade kan worden en dat is een nee, want het is meer dan software alleen.

• Chris!6
  • Laatst online: 10-09 12:52
Ik heb idd een 3x25A aansluiting. De reden is dat ik idd soms snel moet laden thuis.

Maar los van mijn reden: vereist het een hardwarematige aanpassing?

En is er ook al ergens zicht op V2H? Ik las dat de Q6 er op is voorbereid. Zou een welkome optie zijn.

• Wasbeer2006
V2H kan technsich op het PPE platform, echter dient de software daarvoor te worden aangepast.

Echte V2H moet je ladar ook ondersteunen

Een veel groter probleem is regelgeving. Dat willen we natuurlijk niet in NL, we hebben veel liever dat je het miljeu nog meer belast met een zinloze thuisaccu, want stel je voor dat de leaserijder zijn auto vrijdag middag volgooid aan een snellader en vervolgens het weekend gratis stroom heeft. ( overigens makkelijk te ondervangen in diezelfde lader die V2H ondersteunt, maargoed)

Er zijn wel auto's waarin je een 230v wcd kan nemen. Er zijn ook stekkers die je in de oplaadpoort stopt met aan het uiteinde een 230v aansluiting, dan kan je het inderdaad ongezien doen en die opties zijn er dus wel dat vind ik dan wel heel grappig

• TIHACON Comm V
  • Laatst online: 10-09 20:16
dit jaar dien ik nog een nieuwe wagen te bestellen en ik denk aan een Audi S6 etron. Zijn er nog kinderziekten of zijn deze voorbij?

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:34
Voorbereid is leuk, maar voordat ze iets vrijgeven… de nieuwe Q4 kan wel direct iets van 230v voeden.

Had zelf ook gehoopt dat mijn nieuwe auto V2H kon, maar de Q6 en Ex60 zijn alleen voorbereid en de Ix3 kan het alleen het de DC lader en abonnement van BMW.

Had zelf gehoopt dat ik minder problemen met de Q6 zou hebben dan met mijn vorige auto. Maar binnen een maand al een waslijst aan veiligheidsmeldingen als ik de auto aan zet, net push notificaties en al. En als je auto uit zet… alles weer weg een geen historie in de auto of de app.

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05:38
TIHACON Comm V schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:18:
dit jaar dien ik nog een nieuwe wagen te bestellen en ik denk aan een Audi S6 etron. Zijn er nog kinderziekten of zijn deze voorbij?
4000km in een A6 etron Avant mj2027 zonder ook maar 1 foutmelding.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:03

pietje63

RTFM

ik heb vorige week de volgende mail van Pon gehad
Beste Audi-rijder,
Wij hebben vastgesteld dat er voor uw Audi A6 Avant e-tron (C1) met kenteken xxx en chassisnummer xxx één of meer kosteloze verbeteringen beschikbaar zijn.
Deze verbetering(en) willen wij graag voor u uitvoeren en daarom verzoeken wij u om een afspraak in onze werkplaats te maken. U kunt eenvoudig online een afspraak inplannen via onderstaande knop.

meer met deze mail? De software update naar 3.11 wordt niet gepusht toch (ik draai 3.10.00/c en de app noemt dit nog ' up to date' )

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Kipsel
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:25
pietje63 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:39:

[...]

meer met deze mail? De software update naar 3.11 wordt niet gepusht toch (ik draai 3.10.00/c en de app noemt dit nog ' up to date' )
Ik heb dezelfde mail gehad en draai ook 3.10.00/c. Ik heb nog geen contact opgenomen met de dealer.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
djvdgalien schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:48:
[...]

4000km in een A6 etron Avant mj2027 zonder ook maar 1 foutmelding.
Idem (sportback).

The best is yet to come

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:09
pietje63 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:39:

[...]

Ik heb geen mail gehad maar heb vandaag mijn auto naar de dealer gebracht voor een storing aan de centrale deurvergrendeling. Ze gaven aan dat er een terugroepactie op zat en dat er ook een software-update wordt uitgevoerd. Zit nu op 3.10 en zal dus naar 3.11 gaan.
Bouwjaar 2025.

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:07
Mijn aankomstpercentage van de navi is stuk :+

Opgeladen naar 100%. Route van 60km ingepland, verwachte aankomst met 100% :) Route gereden, aangekomen met 89%... verwachte aankomst nog steeds 100% :) Sindsdien nog 3 ritten van verschillende lengte maar constant een aankomstpercentage dat op of boven de huidige acculading zit. (e-tron routeplanner staat overigens uit, dus er zitten geen verborgen laadstops in.)

Toevallig volgende week naar garage dus ga ze vragen hier meteen ook maar eens naar te kijken...

(ik draai overigens 3.11 en heb dit probleem niet eerder gehad, auto uit 2024)

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Alamo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:31:

Opgeladen naar 100%. Route van 60km ingepland, verwachte aankomst met 100% :) Route gereden, aangekomen met 89%... verwachte aankomst nog steeds 100% :) Sindsdien nog 3 ritten van verschillende lengte maar constant een aankomstpercentage dat op of boven de huidige acculading zit. (e-tron routeplanner staat overigens uit, dus er zitten geen verborgen laadstops in.)

Toevallig volgende week naar garage dus ga ze vragen hier meteen ook maar eens naar te kijken...

Gek genoeg ervaar ik het tegenovergestelde, mijn aankomstpercentage was altijd afwijkend maar sinds een paar weken ineens spot on. Max afwijking 1% maar vaker gewoon 0% afwijking. Draai op 3.11 en auto Q6 juli 2025.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:08

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Teknix1982 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:16:
[...]

Gek genoeg ervaar ik het tegenovergestelde, mijn aankomstpercentage was altijd afwijkend maar sinds een paar weken ineens spot on. Max afwijking 1% maar vaker gewoon 0% afwijking. Draai op 3.11 en auto Q6 juli 2025.
Dat is by design: MK_ in "Het grote Audi A6 & Q6 e-tron topic"

Met de huidige temperaturen is de daadwerkelijk beschikbare stroom optimaal, vandaar geen verliezen. In de winter zal je zien dat dit gat weer groter wordt.

.

• M4tthijs
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:20
Alamo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:31:

Heel herkenbaar, die (top)software. Ik had vanochtend met mijn A6 e-tron Weer een nieuwe ervaring erbij.

Vertrok met 64% SoC voor een ritje van 50 km. Bij aankomst gaf hij nog maar 15% aan: een drop van 49% op zo'n stukje! Terwijl het werkelijke verbruik op het scherm gewoon een nette 18,0 kWh/100 km was (ongeveer 9 kWh aan fysieke stroom).

Hopend dat het de (top)software was die de fout in ging, en niet dat de accu naar zijn grootje was, heb ik de auto aan de paal gehangen om naar 100% te laden. Er ging maar krap 40 kWh in. Hij was dus lang niet leeg, puur een flinke kalibratiefout.

Mijn Guess-O-Meter is er nu nog steeds van van de leg, en door die fantoomdaling dacht de auto dat ik over die 50 km ruim 74 kWh/100 km had weggestookt.

Na het laden stond het bereik op 100% dan ook op een schamele 310 km. Inmiddels heb ik er weer 47 km op zitten met een werkelijk verbruik van 13,0 kWh/100 km (accu pas 8% gezakt).
Over beide ritten samen is mijn werkelijke gemiddelde verbruik dus 15,6 kWh/100 k, daar hoort eigenlijk zo'n 450 km bereik bij.

Die percentages en voorspellingen slaan soms dus echt nergens op. Goed dat je ermee naar de dealer gaat, ik ga voor deze BMS-hik ook maar eens aan de bel trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door M4tthijs op 10-09-2026 17:31 ]

• dbalgobind
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:52
Afgelopen weken 5 ingrepen van de Audi A6 SB gehad. 3x gordel ingrepen uit het niets, aardige aanslag(je) op de borstkas en 2 noodassistentie ingrepen (met remmen) bij mijn zoon en mij waarna het leek of de auto zichzelf naar de zijkant wilde 'begeleiden'. Ik heb nog tegen kunnen sturen maar bij mijn zoon, door de schrikreactie, niet op tijd maar pas een paar seconden later kunnen terugsturen. In alle situaties niks aan de hand en geen auto's in de buurt (we reden ook pas een paar minuten in de auto). De dealer vond dat ook verontrustend en a.s. maandag wordt deze uitgelezen en onderzocht. Herkennen ander collega rijders dit ook?
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste