Heb je ook dat knopje op de af-fabriek plek erbij gekregen? Of zit die nu ergens anders?AkroBatik schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:23:
[...]
Hier een dealer ingebouwde zwenkbare trekhaak. Geen enkel probleem tot heden. Ook niet meer problemen dan die hier al besproken worden. Enige wat ik mis ten opzichte van de fabrieksinbouw trekhaak is de trailerassist.
Onlangs de trekhaak gebruikt en ook dan geen storingen of andere gekkigheden.
Weet niet precies waar de af-fabriek knop zit, maar het ziet er af-fabriek uit. (Vooraan de kofferopening, links)Alamo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:23:
[...]
Heb je ook dat knopje op de af-fabriek plek erbij gekregen? Of zit die nu ergens anders?
.
Hier af-fabriek, waar (optioneel) ook luchtveringknop zit.AkroBatik schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Weet niet precies waar de af-fabriek knop zit, maar het ziet er af-fabriek uit. (Vooraan de kofferopening, links)
:strip_exif()/f/image/NNSXShCU7iKJxIiJ4uwNXjJ7.png?f=user_large)
Edit: Te snel... Da's Q6 en blijkbaar niet hetzelfde... Hier A6:
[ Voor 31% gewijzigd door Alamo op 30-03-2026 14:37 ]
Dit lijkt mij een Q6, ik heb een A6 Sportback. Bij mij zit hij links naast het netje.Alamo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:28:
[...]
Hier af-fabriek, waar (optioneel) ook luchtveringknop zit.
[Afbeelding]
Zie op youtube dat dit idd de standaardplek is voor een A6.
YouTube: NEW! Audi A6 e-tron - FACELIFT - Review! // NEW INTERIOR! < Hier ook een filmpje of de facelift. Ik ben benieuwd of er visuele aanpassingen gaan komen aan de vorige series. Ik ben namelijk niet kapot van de looks van de UI in vergelijking met wat het nu is.
[ Voor 30% gewijzigd door AkroBatik op 30-03-2026 16:27 ]
.
Heel herkenbaar. Komt bij mijn Q6 uit februari 2025 ongeveer 1x per 2 weken voor. Tijdens het rijden gaan deze meldingen vanzelf weg. Pas geleden update gehad en toen had ik ook weer draadloos Carplay. De vreugde was echter van korte duur en sinds een paar weken weer bedrade Carplay. En het erge is dat ik het bijna normaal begint te vinden.MChellinga schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben deze auto inmiddels zo godvergeten zat he! Elke dag weer wat nieuws
De range valt me ook wel wat tegen op jouw foto!MChellinga schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The best is yet to come
De range past zich aan, aan de meest recente ritten.Dean Martin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:08:
[...]
De range valt me ook wel wat tegen op jouw foto!
Mijn huidige range staat op 310KM met 73%, wat ook niet hoog is.
[ Voor 9% gewijzigd door AkroBatik op 30-03-2026 22:11 ]
.
Dat is wel leuk, de mijne rade B aan haha.Kipsel schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Ja je regenereert ook in D. Tijdens een cursus zo zuinig mogelijk rijden heeft de instructeur rijden in D zelfs aanbevolen om zo zuinig mogelijk te rijden. Je kan dan het beste doseren wat nodig is (om bij voorkeur de auto rollend te houden).
Wat is zelf doe is een beetje B in de stad D op de buiten wegen en snelweg.
De auto bepaald overgens zelf of deze mechanisch remt of regenereert. Begin van de rit altijd met de remmen en na een paar keer remmen als ze schoon zijn dan regenereert de auto, kijk maar op je scherm dan zie je precies wat ie doet, de remklauwen lichten op bij remmen
Snap ik, maar mijn huidige e-tron doet ook 350km, en staat bekend om z'n hoge verbruik.AkroBatik schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:10:
[...]
De range past zich aan, aan de meest recente ritten.
Mijn huidige range staat op 310KM met 73%, wat ook niet hoog is.
Ik verwacht van de A6 die komen gaat meer range
The best is yet to come
Hier ook regelmatig deze meldingen, het kofferbak probleem en app toestemming die wisselt.MChellinga schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In welk menu kun je de remklauwen zien oplichten bij het remmen?Wasbeer2006 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:08:
[...]
Dat is wel leuk, de mijne rade B aan haha.
Wat is zelf doe is een beetje B in de stad D op de buiten wegen en snelweg.
De auto bepaald overgens zelf of deze mechanisch remt of regenereert. Begin van de rit altijd met de remmen en na een paar keer remmen als ze schoon zijn dan regenereert de auto, kijk maar op je scherm dan zie je precies wat ie doet, de remklauwen lichten op bij remmen
Mwah temper je verwachtingen maar een beetje haha. Mijne stond vanochtend ook op 320km bij 80%.Dean Martin schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Snap ik, maar mijn huidige e-tron doet ook 350km, en staat bekend om z'n hoge verbruik.
Ik verwacht van de A6 die komen gaat meer range
Deze ochtend voor hetzelfde probleem binnen geweest en ze hebben een update gedaan van de Canbus module bij mij..MChellinga schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze hopen dat dat de oplossing zou zijn? Update zou net uit zijn aangezien de wagen 2 weken geleden is binnen geweest voor hetzelfde probleem
Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM
Naafets88 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Deze ochtend voor hetzelfde probleem binnen geweest en ze hebben een update gedaan van de Canbus module bij mij..
Ze hopen dat dat de oplossing zou zijn? Update zou net uit zijn aangezien de wagen 2 weken geleden is binnen geweest voor hetzelfde probleem
Ik hoop het voor je maar vrees ervoor. Mij zie je niet weer eens de wagen voor minstens een dag inleveren, ze hebben me al genoeg liggen gehad met zogezegde oplossingen. Voor de zomer zal er geen oplossing zijn.Naafets88 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Deze ochtend voor hetzelfde probleem binnen geweest en ze hebben een update gedaan van de Canbus module bij mij..
In de tussentijd nogmaals: wagen uitzetten, uitstappen en alle 4 de deuren openen en terug dichtdoen. En probleem is verholpen.
Meer mensen die problemen met de synchronisatie van de accustatus in de MyAudi app hebben gehad en dit hebben opgelost? Ik heb vanmiddag met Audi gebeld en er is een server reset gedaan van de sessie maar ik zie nog geen resultaat in de app. Alle andere dingen werken nog prima in de app, zoals voorverwarmen, openen/sluiten en gps locatie.
Opgelost met geduld. Duurde een klein weekje en toen gaf de app weer laadstatus en bereik aan.rickjehh schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:52:
Meer mensen die problemen met de synchronisatie van de accustatus in de MyAudi app hebben gehad en dit hebben opgelost? Ik heb vanmiddag met Audi gebeld en er is een server reset gedaan van de sessie maar ik zie nog geen resultaat in de app. Alle andere dingen werken nog prima in de app, zoals voorverwarmen, openen/sluiten en gps locatie.
Was al 2 weken zo ja maar miraculeus opgelost vanavondrickjehh schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:52:
Bij mij hielp dat jammer genoeg niet, meerdere malen geprobeerd, zonder gelukBeze90210 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:15:
[...]
[...]
Ik hoop het voor je maar vrees ervoor. Mij zie je niet weer eens de wagen voor minstens een dag inleveren, ze hebben me al genoeg liggen gehad met zogezegde oplossingen. Voor de zomer zal er geen oplossing zijn.
In de tussentijd nogmaals: wagen uitzetten, uitstappen en alle 4 de deuren openen en terug dichtdoen. En probleem is verholpen.
Alle 4 de deuren ter gelijk open of elk om beurt ook voldoende?
Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM
Op het huisje drukken en dan kan je naar links en recht swipen.Revres schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:31:
[...]
In welk menu kun je de remklauwen zien oplichten bij het remmen?
Dan heb je een weergave met drie vlakken, die weergave kun je aanpassen, het vakje waar je ook je automatische recuperatie aan kunt zetten.
Je kan het ook zien in sommige driveselect modes als de auto het zijaanzicht heeft.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Wasbeer2006 op 01-04-2026 08:23 ]
ik ben uitgestapt en heb ze alle 4 open gezet en vervolgens dicht gedaan. Dat hielp.Naafets88 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:19:
[...]
Bij mij hielp dat jammer genoeg niet, meerdere malen geprobeerd, zonder geluk
De dealer is er mee bezig. Sowieso niet deze week klaar. Het feit dat ik de tijdelijke leenauto mag omruilen voor een andere is geen goed teken.pietje63 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:42:
[...]
Twee dagen voor de afspraak bij de dealer is het stuur ermee gestopt.. na “starten” niet in beweging te krijgen. Audi is onderweg om uit te lezen (maar gok dat er een takelwagen nodig gaat zijn)
[Afbeelding]
Ik lees even rustig de krant
Krijg een software update (wat kennelijk meer behelst dan een USB stickie erin steken, want behelst ook wat terugkoppelingen naar importeur en fabrikant - volgens de app zit ik nu overigens op 03.10.00/c, dus tenzij ze dit gisteren hebben bijgewerkt - wat hij niet zei - ben ik benieuwd waar ze mee komen). Ook krijg ik nieuwe remslangen (daar heb ik geen foutmelding over gehad, maar kan me wel voorstellen dat niet kunnen sturen en niet kunnen remmen een gevaarlijke combinatie wordt).
To bo continued..
[ Voor 6% gewijzigd door pietje63 op 01-04-2026 10:45 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Vraagje; haalt de ACC rechts in (bij file bijvoorbeeld) wanneer je geen knipperlicht aan hebt?
Bij de e-tron namelijk niet, en dat heb ik kunnen laten uitzetten via VAGCOM, maar dat kan bij de A/Q6 dus niet.
Bij de e-tron namelijk niet, en dat heb ik kunnen laten uitzetten via VAGCOM, maar dat kan bij de A/Q6 dus niet.
The best is yet to come
In de file weet ik het niet #linkerbaan. Maar zonder doorgetrokken streep op hogere snelheden sowieso niet. Er staat dan ook in het scherm "Inhaalverhindering". Dit kan je trouwens oplossen met een dotje gas, dan pakt ie de auto voor je, ipv de auto links.Dean Martin schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:09:
Vraagje; haalt de ACC rechts in (bij file bijvoorbeeld) wanneer je geen knipperlicht aan hebt?
.
Als je echt file rijdt dan rijdt hij er rechts gewoon voorbij als rechts wel doorrijdt maar links bijvoorbeeld stil staat.Dean Martin schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:09:
Op hogere snelheden krijg je inderdaad "Inhaalverhindering" te staan, maar op te lossen door het gaspedaal in te tikken mocht je dat willen.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Ik kreeg eerst navigatie directions/arrival time van Google maps via CarPlay op HUD en cockpit. Sinds enkele dagen niet meer (wel van Apple Maps). Resets geprobeerd. Meer mensen met dit probleem?
Bij mij werkte dat ook niet altijd, wt ik nu doe werkt tot nu toe altijd.Naafets88 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:19:
[...]
Bij mij hielp dat jammer genoeg niet, meerdere malen geprobeerd, zonder geluk
Ik blijf in de auto zitten en doe dan alle deuren open en dicht.
Vreemde vraag misschien, maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Ik heb die ‘inhaalverhindering’ wel al gezien op het dashboard maar nog nooit in een situatie geweest waarbij de wagen vanzelf inhaalt. Of zie ik dit verkeerd?MK_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:42:
[...]
Als je echt file rijdt dan rijdt hij er rechts gewoon voorbij als rechts wel doorrijdt maar links bijvoorbeeld stil staat.
Op hogere snelheden krijg je inderdaad "Inhaalverhindering" te staan, maar op te lossen door het gaspedaal in te tikken mocht je dat willen.
Ja helaas hetzelfde probleem hier. In het begin werkte dat, na een week (bijna) nooit meer gewerkt, tot toevallig 1 willekeurige dag in Oostenrijk. Daarna (ook buiten NL) nooit meer werkend gehad helaas!Pepehv schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:28:
Ik kreeg eerst navigatie directions/arrival time van Google maps via CarPlay op HUD en cockpit. Sinds enkele dagen niet meer (wel van Apple Maps). Resets geprobeerd. Meer mensen met dit probleem?
Gisteren mijn audi a6 performance in ontvangt genomen. Wat een heerlijke reisauto en dat zonder luchtvering maar wel met de 20" wielen eronder. Moest wel even naar de audi dealer want de vorige eigenaar was het kaartje met de vehicle code kwijt.
Volgende week afspraak met Cobra suspension. Ze gebruiken mijn auto om verlagingsveren te ontwikkelen voor de a6 etron. Dan staat hij ietsjes lager ( ca 3 cm ) maar grotendeels met behoud van comfort door gebruik te maken van progressieve vering. Ben benieuwd.
Volgende week afspraak met Cobra suspension. Ze gebruiken mijn auto om verlagingsveren te ontwikkelen voor de a6 etron. Dan staat hij ietsjes lager ( ca 3 cm ) maar grotendeels met behoud van comfort door gebruik te maken van progressieve vering. Ben benieuwd.
Ik ben benieuwd hiernaar, lijkt me ook wel iets dat verlagen.Christje71 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:26:
Gisteren mijn audi a6 performance in ontvangt genomen. Wat een heerlijke reisauto en dat zonder luchtvering maar wel met de 20" wielen eronder. Moest wel even naar de audi dealer want de vorige eigenaar was het kaartje met de vehicle code kwijt.
Wat MK schrijft, bij hogere snelheid krijg je de melding, als je niets doet blijft de auto erachter. Als je het gaspedal even aantikt dan haalt de auto wel rechts in.brechtdk schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:35:
[...]
Vreemde vraag misschien, maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Ik heb die ‘inhaalverhindering’ wel al gezien op het dashboard maar nog nooit in een situatie geweest waarbij de wagen vanzelf inhaalt. Of zie ik dit verkeerd?
In de file gaat het goed, systeem gaat echt pas bij boven de 90 of 100 in werking. In de 80km zones rijd de auto er gewoon rechts voorbij.
- Ik ben potentieel op zoek naar een occassion Audi A6 Avant 50 TFSI vanaf 2021, Daytona grijs of vergelijkbaar.
- Aangezien er in Nederland beperkt (betaalbaar) aanbod is in grijs en in Duitsland wel, denk ik eraan om hem in Duitsland te kopen
Vraag:
- Heeft er iemand ervaring met het zélf importeren van zo'n auto? Is dit zélf zonder ervaring hiermee te doen?
- Aangezien er in Nederland beperkt (betaalbaar) aanbod is in grijs en in Duitsland wel, denk ik eraan om hem in Duitsland te kopen
Vraag:
- Heeft er iemand ervaring met het zélf importeren van zo'n auto? Is dit zélf zonder ervaring hiermee te doen?
brechtdk schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:35:
[...]
Vreemde vraag misschien, maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Ik heb die ‘inhaalverhindering’ wel al gezien op het dashboard maar nog nooit in een situatie geweest waarbij de wagen vanzelf inhaalt. Of zie ik dit verkeerd?
Volgens mij doet hij rechts inhalen zolang hij in de Traffic Jam Assist/File Assistent modus zit. Dat is bij snelheden tot ~40mph/64km/h. Tot die snelheden gaat hij er rechts langs zonder dat je input hoeft te geven.Wasbeer2006 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:10:
[...]
Wat MK schrijft, bij hogere snelheid krijg je de melding, als je niets doet blijft de auto erachter. Als je het gaspedal even aantikt dan haalt de auto wel rechts in.
In de file gaat het goed, systeem gaat echt pas bij boven de 90 of 100 in werking. In de 80km zones rijd de auto er gewoon rechts voorbij.
Rijd je harder en krijg je de melding "inhaalverhindering", dan kort een tikje op het stroompedaal geven en dan haalt hij de inhaalverhindering weg.
Dat kan je het beste vragen in het algemene Het grote Audi topic - Deel 5 topic. Dit topic gaat specifiek over de A6 e-tron en Q6 e-tron (oftewel de volledig elektrische PPE-platform modellen)martijn22222 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:21:
- Ik ben potentieel op zoek naar een occassion Audi A6 Avant 50 TFSI vanaf 2021, Daytona grijs of vergelijkbaar.
Vraag:
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Haha, thanks, ik ga het proberen.Happy Man 2013 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:49:
[...]
Ik had het rechtsachter. Dacht dat ik gek geworden was, maar volgens de dealer komt het vaker(??) voor. Oplossing: auto aanzetten, raam naar beneden en knop 10 sec vasthouden, daarna dicht doen en knop 10 sec vasthouden. Hiermee zou raam opnieuw gekalibreerd zijn. Probleem lijkt vooralsnog weg te blijven.
Ik begon ook aan mezelf te twijfelen...
Het middenscherm kun je weergeven met een verdeling in 3 vakken
In 1 van die vakken staat mijn telefoonlijst met laatste gesprekken. Bovenaan die lijst staan een paar contacten met een lampje als symbool ervoor. Volgens de handleiding gaat het dan om “oproepadviezen” wat wordt daar mee bedoeld?
Het zijn geen favorieten oid
Heb de auto nu een halfjaar maar telkens ontdek je weer nieuwe dingen. Natuurlijk mede door dit forum😉
In 1 van die vakken staat mijn telefoonlijst met laatste gesprekken. Bovenaan die lijst staan een paar contacten met een lampje als symbool ervoor. Volgens de handleiding gaat het dan om “oproepadviezen” wat wordt daar mee bedoeld?
Het zijn geen favorieten oid
Heb de auto nu een halfjaar maar telkens ontdek je weer nieuwe dingen. Natuurlijk mede door dit forum😉
[ Voor 14% gewijzigd door 996 op 02-04-2026 18:55 ]
Ik dacht ik probeer nog zelf om de auto opnieuw toe te voegen in de MyAudi app, wellicht reset dat de communicatie en werkt de accustatus dan weer. Helaas, alles opnieuw ingesteld met exact hetzelfde resultaat. Bijkomende schade is nu dat hij mijn databundel van 3GB niet meer herkent. Wat is dit toch een puinzooi zeg.
Edit: nou zoals bij sommige anderen hier was het probleem met de accustatus ineens magisch gefixt vanmiddag.
Edit: nou zoals bij sommige anderen hier was het probleem met de accustatus ineens magisch gefixt vanmiddag.
[ Voor 15% gewijzigd door rickjehh op 03-04-2026 17:44 ]
Ook voorgehad, gemaild naar Cubic telecom. Heeft twee weken geduurd, maar ze hebben het kunnen resetten.rickjehh schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:06:
Ik dacht ik probeer nog zelf om de auto opnieuw toe te voegen in de MyAudi app, wellicht reset dat de communicatie en werkt de accustatus dan weer. Helaas, alles opnieuw ingesteld met exact hetzelfde resultaat. Bijkomende schade is nu dat hij mijn databundel van 3GB niet meer herkent. Wat is dit toch een puinzooi zeg.
Beetje hier zitten lezen en ik kijk er naar uit naar mijn Q6 voor eind mei - begin juni met al die software issues. :P
Ik zou wel een nieuw modeljaar krijgen die veel van die problemen zouden oplossen. Fingers crossed.
Ik zou wel een nieuw modeljaar krijgen die veel van die problemen zouden oplossen. Fingers crossed.
[ Voor 5% gewijzigd door jmignolet op 03-04-2026 15:36 ]
Laat je niet gek maken. Er zijn ook genoeg mensen die al die problemen helemaal niet hebben, maar dat zet je niet iedere week op dit forum.
[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 03-04-2026 23:30 ]
Ik heb gisteren diverse app's gedownload op het passagiersscherm. Hij vraagt dan wel om een databundel aan te schaffen maar heb dat niet gedaan. Via de wifi van mijn huis ( auto op de oprit ) lukt dat ook en alles kunnen downloaden.
Hij het gebruik zullen die apps toch ook data nodig hebben? Volgens mij krijg je een gratis 3GB bundel als je de voorwaarden accepteertChristje71 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:32:
Ik heb gisteren diverse app's gedownload op het passagiersscherm. Hij vraagt dan wel om een databundel aan te schaffen maar heb dat niet gedaan. Via de wifi van mijn huis ( auto op de oprit ) lukt dat ook en alles kunnen downloaden.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Inderdaad. En ik heb die maandelijkse gratis bundel nog geen enkele maand op kunnen krijgen. Misschien als je veel gaat streamen wel, maar met alleen wat Spotify, navigatie enzo zeker niet.pietje63 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:35:
[...]
Hij het gebruik zullen die apps toch ook data nodig hebben? Volgens mij krijg je een gratis 3GB bundel als je de voorwaarden accepteert
Heeft iemand hier, wellicht @MK_ een antwoord of oplossing op? Het dwingt je om Google maps open te zetten. Waardeloos.Pepehv schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:28:
Een half jaar terug was het volgens mij nieuw dat Google maps deze functie ondersteunde op iOS. Toen werd het gefaseerd uitgerold. Was een server side setting. Ik denk dat het probleem dus bij Google zit.
Ik durf het niet te zeggen. Maar als het eerst wel werkte en nu niet meer, zonder een wijziging aan de MMI software, dan moet het eigenlijk wel aan Google Maps of wat dan ook liggen.Hunted schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:37:
[...]
Heeft iemand hier, wellicht @MK_ een antwoord of oplossing op? Het dwingt je om Google maps open te zetten. Waardeloos.
3cm is echt extreem en zou ik je niet aanraden. Ik ben echt van de lage auto,s al mijn vorige auto met schroefveren hadden een sportonderstel of waren verlaagd.Rickrebr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:55:
[...]
Ik ben benieuwd hiernaar, lijkt me ook wel iets dat verlagen.
De auto met luchtvering ligt standaard 18mm lager aan de voorkant en 25mm aan de achterkant.
Op sommige plekken moet ik de auto echt hoger zetten om niet de stootblokken van de bumper niet te raken.
Zeker met een progressieve veer ga je continu de grond raken, mede ook omdat de dempers van het standaard onderstel niet heel stevig zijn. Ik zou hem een 15mm verlagen, meestal ook de standaard bijeen sportonderstel af fabriek hooguit 20mm.
Als je dit had gewild, had je beter luchtvering kunnen nemen, dat is echt een spotgoedkope optie gezien hetgeen het oplevert. Het brengt de auto echt nog even een half niveau omhoog.
Ik zeg ook niet dat ik het ga doen, alleen dat ik er benieuwd naar ben. Als minder kan ook prima.Wasbeer2006 schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:19:
[...]
3cm is echt extreem en zou ik je niet aanraden. Ik ben echt van de lage auto,s al mijn vorige auto met schroefveren hadden een sportonderstel of waren verlaagd.
De auto met luchtvering ligt standaard 18mm lager aan de voorkant en 25mm aan de achterkant.
Op sommige plekken moet ik de auto echt hoger zetten om niet de stootblokken van de bumper niet te raken.
Zeker met een progressieve veer ga je continu de grond raken, mede ook omdat de dempers van het standaard onderstel niet heel stevig zijn. Ik zou hem een 15mm verlagen, meestal ook de standaard bijeen sportonderstel af fabriek hooguit 20mm.
Als je dit had gewild, had je beter luchtvering kunnen nemen, dat is echt een spotgoedkope optie gezien hetgeen het oplevert. Het brengt de auto echt nog even een half niveau omhoog.
Ik heb de auto gekocht dus ik had niet echt een optie. alle andere auto's die toen te koop stonden waren of de performance versie of een stuk duurder.
Ik zal van de week bij cobra suspension wel navragen wat zij in gedachten hebben voor verlaging. In mijn straat heb ik een aantal drempels en mocht het echt te laag zijn kan ik altijd nog eenvoudig de standaard schroefveren terugzetten.
Het vreemde is, dat heel veel dealer auto,s in mijn ogen vreemde opties hebben.Christje71 schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:47:
In mijn geval kon ik ook niet echt een auto vinden met de opties die ik wilde en luchtvering voor acceptabele prijs. Dat werd me echt teveel.
Het zijn vrijwel altijd perfomance versies, die afgelopen jaar 12k duurder waren.
Daarnaast ook nog regelmatig met het glazendak en mmi pro. Die opties maken de auto bijna 20k duurder dan een normale zonder deze opties, pak dan de luchtvering, vorig jaar tech pro, neem de dure stoelen en je hebt feiteleijk een betere auto voor 12 tot 15 minder.
Die lui van Cubic doen helemaal niets hoor. Je krijgt je bundel, na reset van de Audi app, per de eerste van de maand gewoon automatisch terug.kwdr schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:06:
[...]
Ook voorgehad, gemaild naar Cubic telecom. Heeft twee weken geduurd, maar ze hebben het kunnen resetten.
Daarnaast gaat Audi alle genoemde problemen ook niet tussentijds oplossen, ze sturen richting de grote update in kwartaal 2. Heb zelfs een week met een dashcam gereden van de garage om alle ellende aan de dealer te laten zien. Ze horen daarna gelaten alle problemen aan en geven aan met de beelden aan de slag te gaan. Hoor je ook niets van terug. Wel top dat er allerlei kappen loslagen in de frunk na inbouw van de camera. Ik rij al jaren BMW en heb nu de keuze een keer gemaakt voor een Audi, voor mij nooit weer. Ik kan pagina’s vullen met alle ellende waar ik mee geconfronteerd word tijdens dagelijkse ritten maar heb eerlijk gezegd gewoon geen zin meer om er nog tijd aan te spenderen. Kortom, fijne auto qua rijden, een absolute afknapper als het op software aankomt en het ergste vind ik nog de kwaliteit van het interieur. Het interieur wat overigens compleet afwijkt van een Audi A6 hybride.
Denk dat ze meegelezen hebben bij Audi en Cubic, krijg net melding dat mijn bundel weer 0 mb is. Snap er niets van, ik gebruik werkelijk helemaal niets aan connectiviteit in de auto. Spotify gaat via CarPlay en YouTube en dergelijke gebruik ik niet. Wat een enorm sh!t hok is het ook.iX3-2022 schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:30:
[...]
Die lui van Cubic doen helemaal niets hoor. Je krijgt je bundel, na reset van de Audi app, per de eerste van de maand gewoon automatisch terug.
Daarnaast gaat Audi alle genoemde problemen ook niet tussentijds oplossen, ze sturen richting de grote update in kwartaal 2. Heb zelfs een week met een dashcam gereden van de garage om alle ellende aan de dealer te laten zien. Ze horen daarna gelaten alle problemen aan en geven aan met de beelden aan de slag te gaan. Hoor je ook niets van terug. Wel top dat er allerlei kappen loslagen in de frunk na inbouw van de camera. Ik rij al jaren BMW en heb nu de keuze een keer gemaakt voor een Audi, voor mij nooit weer. Ik kan pagina’s vullen met alle ellende waar ik mee geconfronteerd word tijdens dagelijkse ritten maar heb eerlijk gezegd gewoon geen zin meer om er nog tijd aan te spenderen. Kortom, fijne auto qua rijden, een absolute afknapper als het op software aankomt en het ergste vind ik nog de kwaliteit van het interieur. Het interieur wat overigens compleet afwijkt van een Audi A6 hybride.
Sinds paar dagen werkt CarPlay met mijn iPhone niet meer. Ook na alles verwijderd en opnieuw geïnstalleerd te hebben geen CarPlay. De iPhone van mijn vrouw werkt CarPlay nog wel.
Ik heb net voor het probleem iOS geüpdate naar 26.4.
Iemand bekend met dit probleem?
Ik heb net voor het probleem iOS geüpdate naar 26.4.
Iemand bekend met dit probleem?
OK, de auto is weer terug bij mij en rijdt weerpietje63 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:12:
[...]
De dealer is er mee bezig. Sowieso niet deze week klaar. Het feit dat ik de tijdelijke leenauto mag omruilen voor een andere is geen goed teken.
Krijg een software update (wat kennelijk meer behelst dan een USB stickie erin steken, want behelst ook wat terugkoppelingen naar importeur en fabrikant - volgens de app zit ik nu overigens op 03.10.00/c, dus tenzij ze dit gisteren hebben bijgewerkt - wat hij niet zei - ben ik benieuwd waar ze mee komen). Ook krijg ik nieuwe remslangen (daar heb ik geen foutmelding over gehad, maar kan me wel voorstellen dat niet kunnen sturen en niet kunnen remmen een gevaarlijke combinatie wordt).
To bo continued..
Het verhaal was dat er tegenwoordig (auto is een maand oud..) andere remslangen worden gebruikt. Klein verschil in diameter. Stuurbekrachtiging maakt ook gebruik van remvloeistof en icm "software fouten" leidde dit tot het probleem.
Heel zeker waren ze het er niet van, want dealer heeft er (in overleg) afgelopen weekend nog ruim 400KM in gereden..
Deel van de vertraging kwam vervolgens doordat het via fabrieksgarantie moet, en de fabriek bepaalde eisen stelt aan rapporten, testen, opnieuw uitlezen, etc.
@Hunted inzake Google Maps, lijkt toch aan de Audi te liggen.. afgelopen dagen werkt het bij mij wel gewoon in de leen-Passat, maar niet in mijn A6 waarin het eerder wel werkte als ik het me goed herinner. Anyways, ik maak mezelf comfortabel met ingebouwde navi
Ik heb nu bijna 2 weken mijn SQ6, echt een heerlijke auto.
Nog geen foutmeldingen gehad (afkloppen).,.
Op dit moment staat die helaas een paar dagen bij de poetser voor een mooie glascoating, hopelijk voor het weekend weer terug en dan plaats ik wel enkele fotos.
Enige wat mij tot nu toe opgevallen is, is dat wanneer je de rijhulpen activeert (met dat hendeltje linksonder), dat hij netjes de snelheden vasthoudt die op dat moment gelden op die wegen, echter heeft die het soms ook ineens mis, dan rij ik op de snelweg of N-Weg waar je 80-100 mag, en dan ineens gaat die hard in de ankers omdat die vind dat je 50 of 70 moet rijden (terwijl het gewoon 80-100 mag).
Geen borden langs de kant, maar in het heads-up display zie je ook ineens de max snelheid veranderen naar een veel lagere snelheid..
Ik schrik mij dan rot en de auto mobilisten achter mij vonden het ook niet echt fijn..
Verder een hele fijne feature wanneer je over veel verschillende wegen komt waar diverse snelheden gelden, maar dan moet je er wel op kunnen vertrouwen.
Meer mensen hier last van?
Op dit moment staat die helaas een paar dagen bij de poetser voor een mooie glascoating, hopelijk voor het weekend weer terug en dan plaats ik wel enkele fotos.
Enige wat mij tot nu toe opgevallen is, is dat wanneer je de rijhulpen activeert (met dat hendeltje linksonder), dat hij netjes de snelheden vasthoudt die op dat moment gelden op die wegen, echter heeft die het soms ook ineens mis, dan rij ik op de snelweg of N-Weg waar je 80-100 mag, en dan ineens gaat die hard in de ankers omdat die vind dat je 50 of 70 moet rijden (terwijl het gewoon 80-100 mag).
Geen borden langs de kant, maar in het heads-up display zie je ook ineens de max snelheid veranderen naar een veel lagere snelheid..
Ik schrik mij dan rot en de auto mobilisten achter mij vonden het ook niet echt fijn..
Verder een hele fijne feature wanneer je over veel verschillende wegen komt waar diverse snelheden gelden, maar dan moet je er wel op kunnen vertrouwen.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ja, heel herkenbaar. Het idee is leuk, maar er is simpelweg te vaak verkeerde navi-informatie waardoor weggedeeltes opeens een afwijkende snelheid hebben. Heb bij Here al e.e.a. zitten aanpassen in mijn omgeving maar het is nog niet via een navi-update in m'n auto beland...verstappen33 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:36:
Ik heb dus automatische snelheidsaanpassing uitgezet in de instellingen. Gaat helaas te vaak mis met raar weggedrag tot gevolg.
PS en gefeliciteerd met de SQ6! Heb er ook een, heerlijke wagen
met het inparkeren had ik voorheen een 360 graden view van boven de auto geprojecteerd. Sinds een aantal weken is die view 'verdwenen' en kan ik met het inparkeren niet meer zien wat er aan de zijkant gebeurd. Wel zie ik een icoontje (soort zijspiegel).
Iemand enig idee hoe ik die 360 view weer terugkrijg? Hebben meer mensen hier last van?
A6 etron sportback (advanced met tech plus pakket).
Tevens mis ik bij het wisselen van rijstrook een waarschuwing wanneer er een op de rijstrook naast me rijdt. Heel bijzonder dat deze functionaliteit niet standaard op de auto zit?
Iemand enig idee hoe ik die 360 view weer terugkrijg? Hebben meer mensen hier last van?
A6 etron sportback (advanced met tech plus pakket).
Tevens mis ik bij het wisselen van rijstrook een waarschuwing wanneer er een op de rijstrook naast me rijdt. Heel bijzonder dat deze functionaliteit niet standaard op de auto zit?
Wellicht staat je inparkeer functie aan. Je kan instellen dat die automatisch aan gaat, dan zie je idd geen 360. Probeer eens op het bovenste zwarte vlakje te drukken aan de linker kant (icoontje met het stuurtje) misschien krijg je de 360 graden camera weer te zien. Anders kan je ook proberen met je vingers uit te zoomen op het grote camera beeld.
De rijstrook wisseling zou moeten werken. Led-licht in de spiegel en op je dashboard. Staat deze niet uit?
De rijstrook wisseling zou moeten werken. Led-licht in de spiegel en op je dashboard. Staat deze niet uit?
Ik denk iedereen wel. De snelheidswaarneming is verre van perfect. Je kan dit uitzetten, dan blijft de ACC gewoon op de ingestelde snelheid rijden. Als je vervolgens de waargenomen snelheidslimiet wilt overnemen, hoef je enkel het hendeltje naar je toe te trekken (resume).verstappen33 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:36:
[ Voor 62% gewijzigd door AkroBatik op 08-04-2026 10:44 ]
.
Heeft me ook al eens een boete opgeleverd. 2 snelwegen paralel aan elkaar. De ene 100, de ander 80. Ik heb zelf uiteraard ook niet opgelet, maar de auto herkende dat ik op de 100 weg reed, terwijl het de 80 was, met een traject controle.verstappen33 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:36:
The best is yet to come
Zal wellicht aan mij liggen, maar gezien alle berichten in dit topic twijfel ik serieus of ik uberhaupt voor een Q6 moet gaan. Een auto van 75k+ waarbij je om de haverklap meldingen en storingen hebt? Gezien eerdere ervaringen van VAG lijkt me dat een recept voor ergenis...
Zal dan ws toch weer een model Y worden. Minder fancy, maar doet het over het algemeen wel.
Zal dan ws toch weer een model Y worden. Minder fancy, maar doet het over het algemeen wel.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Er zijn absoluut problemen, maar hoe groot is dat percentage?
Ik heb irritatie problemen. Maar geen echte problemen.
Je houd met een model Y iig een hoop geld in je zak, als je dat een prettige auto vind zou ik dat lekker doen!
Ik zou zelf wel eens willen dat ik er wat minder om geef, scheelt een hoop geld :-).
Het rijden is wel echt van een ander niveau, terwijl tesla dat helemaal niet slecht doet, maar dit is echt wel next level zowel met de schroef veren en al helemaal met de lcuhtvering.
@verstappen33 gefeliciteerd met de SQ6, heel gaaf!
Je houd met een model Y iig een hoop geld in je zak, als je dat een prettige auto vind zou ik dat lekker doen!
Ik zou zelf wel eens willen dat ik er wat minder om geef, scheelt een hoop geld :-).
Het rijden is wel echt van een ander niveau, terwijl tesla dat helemaal niet slecht doet, maar dit is echt wel next level zowel met de schroef veren en al helemaal met de lcuhtvering.
@verstappen33 gefeliciteerd met de SQ6, heel gaaf!
Bordenherkenning is niet altijd goed inderdaad. Als ik hier de grens over ga ( vaak ivm wonen aan grens ) dan staat er een bord met drie snelheden erop, 50 voor dorp, 80 voor buiten bebouwde kom en 130 voor snelweg. Dan pakt hij de 130 km van de snelweg. Het blijft een computer 😉
Bij mij ook geen enkele foutmelding. En heel fijn rijdende auto en veruit de mooiste elektrische auto om te zien maar dat is natuurlijk persoonlijk ( avant in siambeige ).
Bij mij ook geen enkele foutmelding. En heel fijn rijdende auto en veruit de mooiste elektrische auto om te zien maar dat is natuurlijk persoonlijk ( avant in siambeige ).
[ Voor 23% gewijzigd door Christje71 op 08-04-2026 11:58 ]
Ik zou me ook zeker niet laten afschrikken door enkele meldingen van softwarestoring hier.
Rijden en afwerking auto is van hoog niveau. Afgelopen week in een VW Passat Hybrid gereden, en ondanks dat deze vele leuke extra's had (automatisch sturen, massagestoelen, panorama dak, meer opbergruimte voorin), werd ik er niet blij van. Blauwe sterren interieurverlichitng (komt goedkoop / gimmick achtig over itt strakke/subtiele lampen van Audi), motorstand (D, P, R) aan het stuur (itt tot middenconsole, war nmm logischer is voor iets dat je maar 1x per rit gebruikt), laadsnelheid (bij hybride minder een punt), velour afwerking in auto (niet mijn smaak) en hol geluid in auto (wellicht door panaromadak, maar ook als we deze dicht hadden).
Ik geef niet zoveel om auto's (hiervoor reed ik een VW Tiguan Allspace
), maar negatieve zaken irriteren mij wel
Rijden en afwerking auto is van hoog niveau. Afgelopen week in een VW Passat Hybrid gereden, en ondanks dat deze vele leuke extra's had (automatisch sturen, massagestoelen, panorama dak, meer opbergruimte voorin), werd ik er niet blij van. Blauwe sterren interieurverlichitng (komt goedkoop / gimmick achtig over itt strakke/subtiele lampen van Audi), motorstand (D, P, R) aan het stuur (itt tot middenconsole, war nmm logischer is voor iets dat je maar 1x per rit gebruikt), laadsnelheid (bij hybride minder een punt), velour afwerking in auto (niet mijn smaak) en hol geluid in auto (wellicht door panaromadak, maar ook als we deze dicht hadden).
Ik geef niet zoveel om auto's (hiervoor reed ik een VW Tiguan Allspace
Punt is natuurlijk, mag een auto van 75k+ irritatieproblemen opleveren...Wasbeer2006 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:28:
Er zijn absoluut problemen, maar hoe groot is dat percentage?
Super prettig: Overbemeten vermogen (ziek snel), vierwielaandrijving, goede en snelle software (icm Tesla chargers), heerlijke stoelen, geweldige audio, efficient (range!), rijdt als een kartJe houd met een model Y iig een hoop geld in je zak, als je dat een prettige auto vind zou ik dat lekker doen!
Minder prettig: Rijhulpsystemen (hier ook genoemd, in de ankers gaan wanneer het niet nodig is etc), kwaliteit interieur, lak, geen dakrails, bluetooth sleutel telefoon reageert soms niet, tikkie hard (stuiterig)
Ben overal gewoon niet zo happig op geld naar Elon brengen, maar de package voor het geld is gewoon moeilijk te negeren. Waar krijg je 500+pk vermogen voor minder dan 60k....
Dat zal ik moeten ervaren. Mijn ervaring is dat je met die Tesla gewoon erg makkelijk heel hard kan (220+ op de ring Muchen en geen krimp geven). Stabiel en vol vertrouwen. Voor mijn bankrekening iets minder uiteraard.Het rijden is wel echt van een ander niveau, terwijl tesla dat helemaal niet slecht doet, maar dit is echt wel next level zowel met de schroef veren en al helemaal met de lcuhtvering.
Hoeveel procent van de Q6 deze euvels hebben is natuurlijk koffiedik kijken. In ieder geval genoeg om een topic met 100+ reacties te vullen. En gevoelsmatig zou dit niet voor mogen komen bij een auto van dit kaliber. Maar ja, is wel gewoon een erg mooie auto. Keuzes, keuzes...
Van 2020 tot half 2024 heb ik in een Model 3 SR+ gereden. Sinds augustus 2025 ben ik in het bezit van een (nieuwe) Audi Q6 E-Tron Peformance. De Tesla was qua software ook niet bug-vrij; ik moest deze zeker 1 x per maand 'herstarten' met de knoppen op het stuur. Wel vond ik de Tesla infotainment over het algemeen gewoon veel beter en mooier dan dat wat Audi oplevert. Ook het feit dat Tesla OTA updates gewoon al jaren goed op orde heeft en Audi dit niet heeft, is natuurlijk bijzonder.
De problemen die ik ervaar met mijn Q6:
- Achterklep wil regelmatig niet goed sluiten. Als hij bijna dichtzit hoort een motortje de klep dicht te trekken; dit werkt regelmatig niet, waardoor ik handmatig de achterklep echt aan moet duwen.
- Achterklep wil regelmatig niet goed openen. Al een aantal keer m'n kop gestoten omdat de Audi bedacht dat half open wel genoeg was.
- Regelmatig waarschuwingen dat hulpsystemen niet werken. Weinig last van op de weg zelf, maar toch.
- Af en toe een melding dat een bepaald systeem niet zou werken met advies 'nu aan de kant zetten.'. Uitstappen, instappen lost deze storing 'ineens' weer op.
- Carplay werkte bij mij een lange tijd niet goed. Bleek te komen door 'databesparingsmodus' op 'standaard' op mijn primaire data simkaart. Na aanpassing 'Sta meer data toe op 5G' was dit magisch opgelost.
Wat vind ik prettig aan de Q6 vs Model 3:
- Luchtvering is fantastisch
- 800v laadtechniek is wel echt nextlevel. Met de Model 3 moest ik nog wel eens ergens een half uur staan, met de Q6 is dat in de praktijk nog zelden een kwartier
Mijn mening; heb je meer bang for buck met een Model 3 / Y dan een Q6? Ja. Is een Q6 echt een segment hoger, luxer en fijner rijden? Ja. Betaal je daarvoor? Ja. Is dat het waard? Dat kan alleen jij bepalen.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Ik heb gelukkig nog even, dus Audi heeft nog wat tijd zijn shit op orde te krijgen (klein jaar). Maar erg hoopvol ben ik daar ook niet op. Gelukkkig zal een collega deze een half jaar voor mij gaan rijden, dus dan krijg ik wat meer info uit eerste hand.Hammetje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:46:
[...]
Van 2020 tot half 2024 heb ik in een Model 3 SR+ gereden. Sinds augustus 2025 ben ik in het bezit van een (nieuwe) Audi Q6 E-Tron Peformance. De Tesla was qua software ook niet bug-vrij; ik moest deze zeker 1 x per maand 'herstarten' met de knoppen op het stuur. Wel vond ik de Tesla infotainment over het algemeen gewoon veel beter en mooier dan dat wat Audi oplevert. Ook het feit dat Tesla OTA updates gewoon al jaren goed op orde heeft en Audi dit niet heeft, is natuurlijk bijzonder.
De problemen die ik ervaar met mijn Q6:
- Achterklep wil regelmatig niet goed sluiten. Als hij bijna dichtzit hoort een motortje de klep dicht te trekken; dit werkt regelmatig niet, waardoor ik handmatig de achterklep echt aan moet duwen.
- Achterklep wil regelmatig niet goed openen. Al een aantal keer m'n kop gestoten omdat de Audi bedacht dat half open wel genoeg was.
- Regelmatig waarschuwingen dat hulpsystemen niet werken. Weinig last van op de weg zelf, maar toch.
- Af en toe een melding dat een bepaald systeem niet zou werken met advies 'nu aan de kant zetten.'. Uitstappen, instappen lost deze storing 'ineens' weer op.
- Carplay werkte bij mij een lange tijd niet goed. Bleek te komen door 'databesparingsmodus' op 'standaard' op mijn primaire data simkaart. Na aanpassing 'Sta meer data toe op 5G' was dit magisch opgelost.
Wat vind ik prettig aan de Q6 vs Model 3:
- Luchtvering is fantastisch
- 800v laadtechniek is wel echt nextlevel. Met de Model 3 moest ik nog wel eens ergens een half uur staan, met de Q6 is dat in de praktijk nog zelden een kwartier
Mijn mening; heb je meer bang for buck met een Model 3 / Y dan een Q6? Ja. Is een Q6 echt een segment hoger, luxer en fijner rijden? Ja. Betaal je daarvoor? Ja. Is dat het waard? Dat kan alleen jij bepalen.
Voor hen die reeds een Q6 rijden, wat is het verbruik/range als je wat minder op de snelheid let ;-)?
Ik kon met de Y in Duitsland lange stukken 190 rijden en daar had de range geen overmatig last van. Tuurlijk verbruikte hij meer, maar kon nog steeds gewoon 200+ km rijden. Nu doe je dat niet dagelijks, dus verbruik bij 130/140 is meer interessant. Bij mijn vorige Enyaq stortte de range gewoon in elkaar als je boven de 110 kwam.
Niet met de Q6 gedaan, maar met de A6 e-tron Avant performance heb ik Ingolstadt -> Zuid-Limburg (iets meer dan 600km) gedaan met overal vol gas (215km/h, topsnelheid) waar mogelijk in de onbegrensde gedeeltes, Vmax op de gedeeltes met een limiet. Ik heb dat kunnen doen met 1 keer laden. Tijdens mijn stop een hapje gegeten, zat de auto weer vol (99%), uiteindelijk aangekomen op bestemming met 30% SoC.-PeeWee- schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:23:
[...]
Ik heb gelukkig nog even, dus Audi heeft nog wat tijd zijn shit op orde te krijgen (klein jaar). Maar erg hoopvol ben ik daar ook niet op. Gelukkkig zal een collega deze een half jaar voor mij gaan rijden, dus dan krijg ik wat meer info uit eerste hand.
Voor hen die reeds een Q6 rijden, wat is het verbruik/range als je wat minder op de snelheid let ;-)?
Ik kon met de Y in Duitsland lange stukken 190 rijden en daar had de range geen overmatig last van. Tuurlijk verbruikte hij meer, maar kon nog steeds gewoon 200+ km rijden. Nu doe je dat niet dagelijks, dus verbruik bij 130/140 is meer interessant. Bij mijn vorige Enyaq stortte de range gewoon in elkaar als je boven de 110 kwam.
Snel rekenend kom ik dan uit op ~25kWh/100km. Als ik het juist herinner had ik iets van 340 of 350km gereden toen ik bij de eerste (en enige) stop aankwam.
Edit: foto terug kunnen vinden, 603.4km tegen 23.1kWh/100km.
Dat is iig bemoedigend, thanks!
Ok, Audi Q6 (20 inch, kleine batterij):
Terugweg: 959km 26.2kWh/100km (100 km/h gemiddeld)
- Volgeladen naar wintersport (2 volwassenen, 2 kinderen, 3 paar ski's, skischoenen en 3 koffers)
- 0 - 10 graden
- bewolkt met aardig wat wind
- 140ish waar mogelijk
Terugweg: 959km 26.2kWh/100km (100 km/h gemiddeld)
- A6 quattro
- Oostenrijk -> Nederland (1050km), 2 volw. + 2 kids
- 0-7 graden, zijwind 3 bft
- gemiddeld 90km/h, met regelmatige pieken naar 150-180
- 22,6kWh / 100km
Mijn verbruik vanaf begin november staat op 19.6 met een Avant 83kw op 20 inch zomerbanden
Gisteren middag was het slechts 14.3 over 100 km en 67gem
Gisteren middag was het slechts 14.3 over 100 km en 67gem
Dank allemaal, dat zijn bemoedigende cijfers voor de winterperiode. Uiteindelijk gaat het mij er vooral om dat ik gewoon een stint van 250 - 300 km kan rijden met (iig voor Duitsland) een normaal rijgedrag van 130/140 km/uur zonder ik ineens erg op de range moet letten tijdens de winter. En dat lijkt op basis van bovenstaande wel te kunnen.
Iemand ook al met een dakkoffer geprobeerd? Zowel benieuwd naar (extra) verbruik als geschikte dragers
Ik zit met SQ6 21 inch op 22,41kWh/100km vanaf 6 oktober tot nu. 12k kilometer. Voor wat het waard is natuurlijk, als je het soort ritten (lengte, snelheid) niet kent
Andere vraag, excuus als deze al voorbij is gekomen. Bij mijn Tesla hebben mijn vrouw, dochter en ik alledrie een account, die weer aan hun telefoon zit en fungeert als sleutel.
Bij naderen auto ontgrendeld hij dan en stelt stoelen, spiegels, stuur en mediasysteem in.
Hoe werkt dit bij Audi, kan dat dan ook?
Bij naderen auto ontgrendeld hij dan en stelt stoelen, spiegels, stuur en mediasysteem in.
Ongeveer hetzelfde. Je kunt meerdere profielen creëren en daar worden de instellingen in bewaard van stoel, spiegels, apps enz. Je digital key op je telefoon zit eraan gekoppeld en hij onthoudt ook met welk actieve profiel je de auto met een fysieke sleutel hebt afgesloten. De volgende keer met die sleutel wordt dat profiel dan geladen. Werkt hier eigenlijk tot nu toe prima.-PeeWee- schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:11:
Andere vraag, excuus als deze al voorbij is gekomen. Bij mijn Tesla hebben mijn vrouw, dochter en ik alledrie een account, die weer aan hun telefoon zit en fungeert als sleutel.
Top, want zou eigenlijk niet meer anders willen :-)JTHZZ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:26:
[...]
Ongeveer hetzelfde. Je kunt meerdere profielen creëren en daar worden de instellingen in bewaard van stoel, spiegels, apps enz. Je digital key op je telefoon zit eraan gekoppeld en hij onthoudt ook met welk actieve profiel je de auto met een fysieke sleutel hebt afgesloten. De volgende keer met die sleutel wordt dat profiel dan geladen. Werkt hier eigenlijk tot nu toe prima.
goede avond,
ik sta op het punt een a6 etron corporate S te bestellen.
deze heeft standaard 20 inch wielen, pack winter, pack platinum,.... echter geen luchtvering.
is dat iets wat een must is op deze wagen? enkele vrienden van mij beweren dat dat een must is.
ik kom van een Tiguan R-line, en hebben nog kodiaq sportline (van mijn vrouw) ook geen van beide heeft luchtvering.
wat zijn jullie ervaringen hieromtrent?
deze heeft standaard 20 inch wielen, pack winter, pack platinum,.... echter geen luchtvering.
is dat iets wat een must is op deze wagen? enkele vrienden van mij beweren dat dat een must is.
ik kom van een Tiguan R-line, en hebben nog kodiaq sportline (van mijn vrouw) ook geen van beide heeft luchtvering.
Dat is persoonlijk. Voor mij is het absoluut een must op een wagen.Xaser1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:46:
goede avond,
The best is yet to come
Ik heb proefgereden in beide varianten, de uitvoering met normale veren rijdt ook super, maar je merkt wel dat het gewicht van de auto veel invloed heeft in de bochten, met luchtvering gaat die net wat strakker door de bochten.Xaser1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:46:
goede avond,
Ook met oneffenheden in de weg worden door de luchtvering bijna helemaal weg gefilterd.
Is het een must?? Nee, tenzij je echt goede vering en demping wilt hebben. Zonder luchtvering zal je op 95% van de wegen in NL weinig tot geen verschil voelen als je wat rustiger rijdt.
Rijd je wat sportiever of over slechter wegdek dan is luchtvering echt wel een nice to have..
Gelukkig heb ik er niet over na hoeven te denken, mijn uitvoering was er alleen maar met luchtvering
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik ben geen sportieve rijder, maar juist qua comfort voegt luchtvering behoorlijk wat toe. Zelfs al bij het nemen van drempels bijvoorbeeld.verstappen33 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:47:
[...]
Ik heb proefgereden in beide varianten, de uitvoering met normale veren rijdt ook super, maar je merkt wel dat het gewicht van de auto veel invloed heeft in de bochten, met luchtvering gaat die net wat strakker door de bochten.
Ook met oneffenheden in de weg worden door de luchtvering bijna helemaal weg gefilterd.
Is het een must?? Nee, tenzij je echt goede vering en demping wilt hebben. Zonder luchtvering zal je op 95% van de wegen in NL weinig tot geen verschil voelen als je wat rustiger rijdt.
Rijd je wat sportiever of over slechter wegdek dan is luchtvering echt wel een nice to have..
Gelukkig heb ik er niet over na hoeven te denken, mijn uitvoering was er alleen maar met luchtvering
The best is yet to come
Op mijn bestelde voorraadauto was er geen luchtvering geconfigureerd
Ik had op mijn (verkeerd afgeleverde) A6 luchtvering, 2 dagen mee gereden.. Rijdt het beter / comfortabeler? Ja uiteraard..
Mis ik het in de versie zonder luchtvering? Nee, absoluut niet. De auto rijdt fantastisch (ik rij sportief en kom van de Q4 en daarvoor een Mercedes GLA, dit is echt een stuk beter).
Maar ja, als je gaat vergelijken met luchtvering dan is metluchtvering uiteraard een stuk fijner.
Ik had op mijn (verkeerd afgeleverde) A6 luchtvering, 2 dagen mee gereden.. Rijdt het beter / comfortabeler? Ja uiteraard..
Mis ik het in de versie zonder luchtvering? Nee, absoluut niet. De auto rijdt fantastisch (ik rij sportief en kom van de Q4 en daarvoor een Mercedes GLA, dit is echt een stuk beter).
Maar ja, als je gaat vergelijken met luchtvering dan is metluchtvering uiteraard een stuk fijner.
De A6 is alleen met normaal onderstel te leveren, niet een conventioneel sportonderstel. Ze kiezen meteen voor de luchtvering. Audi geeft aan dat ze hem met schoefveren niet lager leggen om de accu te beschermen.Xaser1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:46:
goede avond,
Ik heb de luchtvering en hier bewust voor gekozen. Proefgereden met de schroefveren.
Het hangt sterk af van je rijstijl. Rijd jij normaal en nooit op meer dan 80% van de capaciteit van het onderstel dan merk je er niet veel van.
Ga je wel eens wat verder dan is de luchtvering wel steeds belangrijker.
Kan je de auto helemaal zelf configureren zou ik na de S line optie als eerste de luchtvering aankruisen. Maar had ik bij mij echt niet gepast had ik de auto er ook niet om laten staan.
Het standaard onderstel is de afstelling comfort met de luchtvering. het zit aan de softe kant van het spectrum. Maar ik vond het ook wel gewoon heel goed.
Veranderd er ook daadwerkelijk iets als je de drive select op comfort zet tov efficient bijvoorbeeld?
Ja in efficient gaat de auto op de snelweg omlaag vanwege een lagere luchtweerstand. In comfort blijft hij op de standaard rijhoogte (dus comfortabeler). Afhankelijk van het typewegdek of je het merkt, in Nederland zijn de snelwegen natuurlijk goed.Rickrebr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:27:
Veranderd er ook daadwerkelijk iets als je de drive select op comfort zet tov efficient bijvoorbeeld?
Edit; foutje.Rickrebr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:27:
[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 09-04-2026 16:12 ]
The best is yet to come
AkroBatik schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:39:
Wellicht staat je inparkeer functie aan. Je kan instellen dat die automatisch aan gaat, dan zie je idd geen 360. Probeer eens op het bovenste zwarte vlakje te drukken aan de linker kant (icoontje met het stuurtje) misschien krijg je de 360 graden camera weer te zien. Anders kan je ook proberen met je vingers uit te zoomen op het grote camera beeld.
[...]
:strip_exif()/f/image/3ZEtbFPLhOF4LrYH6FvICrzz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bedoel het zicht naast de auto op het linkergedeelte van het scherm(zie pijltjes). Ik krijg het niet voor elkaar om die camera’s te laten werken met het achteruitrijden / parkeren. Voorheen heeft dit wel gewerkt, iemand nog ideeën?
Dit zou betekenen dat je spiegels 'ingeklapt' zijn. Volgens de auto dan... paar keer in- en uitklappen met de knopjes?MaikDuif1981 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:01:
[...]
[Afbeelding]
Ik bedoel het zicht naast de auto op het linkergedeelte van het scherm(zie pijltjes). Ik krijg het niet voor elkaar om die camera’s te laten werken met het achteruitrijden / parkeren. Voorheen heeft dit wel gewerkt, iemand nog ideeën?
Met de luchtvering, die gaat op balanced ipv comfort of dynamic. Maar verander van hoogte standaard tm 80, -1 tm 120 a 130 en daarboven -2cmRickrebr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:27:
Het pedaal word langer en zwaarder en de acceleratie wordt veel langer onder het pedaal
Opzich besteen prettige stand. Mijn individual is alles efficient behalve onderstel op dynamic
[ Voor 7% gewijzigd door Wasbeer2006 op 09-04-2026 21:44 ]
En zonder luchtvering?Wasbeer2006 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:43:
[...]
Met de luchtvering, die gaat op balanced ipv comfort of dynamic. Maar verander van hoogte standaard tm 80, -1 tm 120 a 130 en daarboven -2cm
Het pedaal word langer en zwaarder en de acceleratie wordt veel langer onder het pedaal
Opzich besteen prettige stand. Mijn individual is alles efficient behalve onderstel op dynamic
ik heb de stockwagen genomen die voor mij het beste uitgerust was. eentje zonder luchtvering wel... echter liggen hier falkens onder, waarvan ik hier weinig goeds lees? deze kan ik nog laten aanpassen. maar naar welke kan ik best deze laten omzetten?
Gisteren m’n meest efficiënte (haha) rit sinds ik de auto heb denk ik: spitsrijden 125km, 17,8kWh/100km, gemiddeld 55km/uAlamo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:44:
Ik zit met SQ6 21 inch op 22,41kWh/100km vanaf 6 oktober tot nu. 12k kilometer. Voor wat het waard is natuurlijk, als je het soort ritten (lengte, snelheid) niet kent
Voor de liefhebbers van cijfers:
Eergisteren een rit van in totaal 431km, veel snelweg met ook best wat file, maar op de terugweg gecruisd met 118km/u. Gemiddeld verbruik volgens de app die dag: 14,9kWh
Ik kon met een volle acculading op die reisafstand van 431 km best gemakkelijk thuiskomen, maar wilde graag een keer snelladen: van 20% naar 40% acculading piekte het laadvermogen bij 209kWh en daalde langzaam tot 183kWh bij 40% acculading.
Betreft A6 SB 83kWh, 19"
Eergisteren een rit van in totaal 431km, veel snelweg met ook best wat file, maar op de terugweg gecruisd met 118km/u. Gemiddeld verbruik volgens de app die dag: 14,9kWh
Ik kon met een volle acculading op die reisafstand van 431 km best gemakkelijk thuiskomen, maar wilde graag een keer snelladen: van 20% naar 40% acculading piekte het laadvermogen bij 209kWh en daalde langzaam tot 183kWh bij 40% acculading.
Betreft A6 SB 83kWh, 19"
Hetzelfde uitgezonder de luchtvering, wat je kan instellen is:
-Stuur --> Comfort, Balanced en Dynamic
-Aandrijflijn --> Idem
-Display --> Idem
-Geluid --> Idem
Het is nu een losse optie in de configurator. Ik zou hem altijd nemen.
Bizar dat het nu een aparte optie is
Bizar, maar het werkt inderdaad wel! Thanks 🙈Alamo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:02:
[...]
Dit zou betekenen dat je spiegels 'ingeklapt' zijn. Volgens de auto dan... paar keer in- en uitklappen met de knopjes?
Niet slecht. Ik kom enkel in de buurt van dit soort waarden met 104 Kmh max. Wel op 20" winterbanden.Johnbeer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:26:
Voor de liefhebbers van cijfers:
Betreft A6 SB 83kWh, 19"
afgelopen woensdag:
67Km
avg speed: 73kmh
14.2 KWh/100km
[ Voor 4% gewijzigd door AkroBatik op 10-04-2026 10:47 ]
.
Ik merk dat de auto vrij inconsistent kan zijn. Zeker op korte ritten.
Ik kijk gewoon naar mijn gemiddelde per maand/periode. Dan sluit je veel variabelen uit.
Als je niet extreem remt of optrekt is een lagere gemiddelde snelheid gewoon gunstiger.
File naar het werk verbruik ik veel minder dan filevrij.
Filevrij kom ik met circa 90 gemiddeld aan en met file rond de 65, dat is veel zuiniger
Het zit vooral in je gemiddelde snelheid als je het op dat speciefieke tijdstip bekijkt
Ik kijk gewoon naar mijn gemiddelde per maand/periode. Dan sluit je veel variabelen uit.
Als je niet extreem remt of optrekt is een lagere gemiddelde snelheid gewoon gunstiger.
File naar het werk verbruik ik veel minder dan filevrij.
Filevrij kom ik met circa 90 gemiddeld aan en met file rond de 65, dat is veel zuiniger
Het zit vooral in je gemiddelde snelheid als je het op dat speciefieke tijdstip bekijkt
Ik kan het verbruik aardig met de temperatuur matchen. In de ochtend is het nu nog koud dus dan ietsje hoger, later op de dag kom ik nu met de Q6 SB 19 inch op 16-17kWh en als de temperatuur naar 20 graden gaat zelfs 15 met uitschieters naar 14. Ik vind het verbruik echt positief. Maar ik rij op de snelweg overdag niet harder dan 107-108. En als ik zo om me heen kijk op de snelweg, ben ik daarin de uitzondering..
:strip_exif()/f/image/lbWLC9iiOJe5lkvc7mJ2nybi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nYB6qNr5UgIlLfmwgwsHp4cZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x126glUlPt4gNeA5cWn5mzkd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HvCSIJwLcDknefAhYltOzwrr.jpg?f=fotoalbum_large)