Ik heb deze week de moeite genomen om op een oude intel NUC Home Assistant te plaatsen. Ik lees nu hierlangs de Audi A6 uit met enorm veel informatie, waanzin. Ik denk dat er een 50-tal gegevens beschikbaar zijn. En ook de acties als auto openen, vergrendelen zijn mogelijk.
Ik wilde dit vooral doen omdat ik een automatisatie wilde realiseren voor het opladen op zonne-energie en de thuisbatterij. De lader is een Wallbox, de zonnepanelen en batterij van Growatt. De energie wordt mee gemeten door een Homewizard P1 dongle.
Deze automatisatie is prachtig goed gelukt en eenvoudig te configureren:
- als de wagen aangesloten is op de laadpaal
- en de batterij van de wagen < 80%
- en de thuisbatterij > 20%
- dan ontsluit de Wallbox nu automatisch (want die lockt altijd omdat ie zichtbaar is vanaf straat)
- begint de lader aan 4.3 KW
- elke minuut kijkt Home Assistant of de laadpaal 1 AMP extra omhoog kan zolang de P1 dongle aangeeft dat er geen elektriciteit van de straat wordt genomen (meer zon)
- dit tot max 16 AMP - 11 KW (de auto kan niet sneller dan dat laden)
- van zodra er elektriciteit van de straat wordt genomen (minder zon) schakelt hij 1 AMP naar beneden tot minimaal 6 (4.3 KW)
- herhaal zolang de thuisbatterij > 20% (ik wil die niet helemaal leeg trekken)
- van zodra de thuisbatterij 20% bereikt: pauzeer laden
- hervat van zodra de thuisbatterij > 20% heeft
- van zodra de batterij van de wagen = 80% stopt het laden
- de laadpaal wordt terug gelockt
Dit werkt als een zonnetje
Van Home Assistant is er trouwens ook een app.
Ik heb wel nog geen abonnement genomen voor internettoegang (HA Cloud) maar dat evalueer ik.
Voorlopig kan ik remote met de Audi app verder.
[
Voor 4% gewijzigd door
fwinters op 28-08-2026 15:59
]