[AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:53
Dank voor deze link!

Gigabyte blijft helaas eigenwijs, ondanks alle koelpasta, temperatuur en hotspot issues (die ik zelf gezien/meegemaakt heb met allerlei Gigabyte kaarten) geen PTM...
Als je zo'n kaart koopt ben je dus gegarandeerd ooit aan de beurt voor een RMA (hoge temperaturen, throttlen, herrie, etc) tenzij je zelf gaat knutselen.
Die vallen dus al af samen met Asrock (en gelijk een 12V2x6 minder).

@Tricolores

De Nitro+ is een heel ander ontwerp qua uiterlijk en functionaliteit.
Nog eentje die ik niet ga overwegen, ook weer een 12V2x6 minder.

Ik vind vooral sommige van de XFX kaarten er erg anders uitzien.
De "X" vorm komt mooi terug in de shroud.
Die magnetische ventilatoren vind ik ook echt een hele mooie ontwikkeling (die er al even is).
Ik denk dat het veel RMA's kan schelen i.c.m. PTM.
Sowieso een pluspunt dat je nooit de hele kaart hoeft te demonteren voor TIM onderhoud (in principe, tijdens de levensduur van de kaart) en/of ventilatoren vervangen.
Jammer van de 2 jaar garantie waardoor ze af vallen voor mij.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:21

D4NG3R

kiwi

:)

Rossi46 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Bizar wel dat iedereen die dingen al binnen heeft, maar er toch niets gelekt lijkt te zijn. Keurig.
Er is in de afgelopen 2 maanden meer dan genoeg informatie gelekt welke uiteindelijk correct bleek te zijn. Maar als verkoper/leverancier pas je wel op, anders ben je bij de volgende launch gewoon niet welkom. :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Er is in de afgelopen 2 maanden meer dan genoeg informatie gelekt welke uiteindelijk correct bleek te zijn. Maar als verkoper/leverancier pas je wel op, anders ben je bij de volgende launch gewoon niet welkom. :P
Ik ben altijd wel benieuwd wat nou exact de potentiële gevolgen zijn van iets leaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Eigenlijk precies wat ik daar aangaf, voor zowel reviewers als shops als leveranciers; Het risico dat ze met toekomstige launches niet mee mogen doen en/of achteraan mogen aansluiten. Stukje vertrouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-04 13:43
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Dank voor deze link!

Gigabyte blijft helaas eigenwijs, ondanks alle koelpasta, temperatuur en hotspot issues (die ik zelf gezien/meegemaakt heb met allerlei Gigabyte kaarten) geen PTM...
Als je zo'n kaart koopt ben je dus gegarandeerd ooit aan de beurt voor een RMA (hoge temperaturen, throttlen, herrie, etc) tenzij je zelf gaat knutselen.
Die vallen dus al af samen met Asrock (en gelijk een 12V2x6 minder).

@Tricolores

De Nitro+ is een heel ander ontwerp qua uiterlijk en functionaliteit.
Nog eentje die ik niet ga overwegen, ook weer een 12V2x6 minder.

Ik vind vooral sommige van de XFX kaarten er erg anders uitzien.
De "X" vorm komt mooi terug in de shroud.
Die magnetische ventilatoren vind ik ook echt een hele mooie ontwikkeling (die er al even is).
Ik denk dat het veel RMA's kan schelen i.c.m. PTM.
Sowieso een pluspunt dat je nooit de hele kaart hoeft te demonteren voor TIM onderhoud (in principe, tijdens de levensduur van de kaart) en/of ventilatoren vervangen.
Jammer van de 2 jaar garantie waardoor ze af vallen voor mij.
Voor welke ga je dan wel? Sapphire kaarten wel aanbevolen?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Tricolores schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Voor welke ga je dan wel? Sapphire kaarten wel aanbevolen?
Als ik voor iets ga dan mag het tussen de €600-€700 kosten.
Dus als de webshops zich als gekkies gedragen dan ga ik helemaal nergens voor.
Anders een Powercolor of een Asus.
Ik verwacht dat de Powercolor Reaper kaartjes goedkoper zijn dan de Asus kaarten uit jouw lijst.
W.b.t. de Asus Prime (OC) wil ik toch echt eerst een goede review a la TechPowerUp zien.
Asus TUF heb ik al 2 generaties gehad, die zou ik blindelings kopen als de prijs goed is zeker nu er PTM tussen zit deze generatie.
Maarja, de prijs...
Geen Sapphire want 2 jaar garantie.
Zijn wellicht prima kaarten maar over de Pulse heb ik hier ook al e.a.a. gelezen van @DaniëlWW2

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-05 20:57
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Dus als de webshops zich als gekkies gedragen dan ga ik helemaal nergens voor.
Anders een Powercolor of een Asus.
Ik verwacht dat de Powercolor Reaper kaartjes goedkoper zijn dan de Asus kaarten uit jouw lijst.

W.b.t. de Asus Prime OC wil ik toch echt eerst een goede review a la TechPowerUp zien.
Asus TUF heb ik al 2 generaties gehad, die zou ik blindelings kopen als de prijs goed is.
Maarja, de prijs...
is de msrp niet 700 euro voor nederland? (van de kaart in het algemeen)

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:35
MSRP is een fictief bedrag.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Precies, echt even afwachten... eerst zien en dan geloven.
Ik heb geen FOMO en een uitstekende 6800XT die het meer dan goed doet.
Nu in 2025 meer betalen voor een midrange chip met weer 16gb op het pcb gaat niet gebeuren.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Weet niet of iemand het handig vind, zag dit op de AMD reddit.

https://docs.google.com/s...QQs3kXx4/edit?gid=0#gid=0

Alle modellen met hoeveel Pin's, Grote van kaart, Wattage en Boost clock met bij behoorden link naar product pagina.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Precies, echt even afwachten... eerst zien en dan geloven.
Ik heb geen FOMO en een uitstekende 6800XT die het meer dan goed doet.
Idem, doet het nog prima en zit op water, dus ik wacht in principe liever nog een generatie.
Maar het begint toch wel te kriebelen omdat ik een vrij grote monitor heb + een 27" ernaast.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]
Ruw omgerekend is de kale adviesprijs van AMD uit 696 euro. Dan zitten de marges die AMD voor Europa, de NL webshops en de rest van de keten erop leggen nog niet in. Dus ik verwacht dat het dan al snel richting de 750 gaat, in het begin mogelijk nog wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 10:20

p.w

Tja nieuwe pc is klaar 2 jaar oude pc verkocht 6700xt aan iemand anders.

Moet alleen nog een graka hebben dus dat het maar snel donderdag wordt :)

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

Dan zal het iig geen XT worden, MSRP ligt met de huidige dollarkoers namelijk nipt onder de €700. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
spone schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Ruw omgerekend is de kale adviesprijs van AMD uit 696 euro. Dan zitten de marges die AMD voor Europa, de NL webshops en de rest van de keten erop leggen nog niet in. Dus ik verwacht dat het dan al snel richting de 750 gaat, in het begin mogelijk nog wel meer.
uiteindelijk zou adviesprijs natuurlijk wel gewoon die marges erin kunnen hebben zitten, maarja koffiedik kijken natuurlijk. zolang de prijs om en nabij de 750 euro zit dan hebben ze wat betreft value wel echt een goed pakket te pakken (als de performance inderdaad nipt minder is dan de 5070ti)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:59:
[...]

Dan zal het iig geen XT worden, MSRP ligt met de huidige dollarkoers namelijk nipt onder de €700. :+
Tja, dan niet.
Dan komt er maar geen kaart, een non-XT gaat het niet worden... heb met een 7900XT al ervaren dat het niet genoeg meewaarde heeft over een 6800XT op 6950XT niveau (UV + OC)
Ik ga uit van de bedragen die er naar buiten gekomen zijn.
En dan zou er wéér zo'n €40 of zelfs €90 (€750) bij moeten komen... nee hoor, er is een grens.
Mijn verlies of het verlies van een AIB/AMD.
Het kan me niet genoeg boeien met een 6800XT.

Het zijn midrange kaartjes he! En daar zouden we dan bij AMD ook al minimaal €750 voor moeten neerleggen?

We hebben nog flink inflatie, elke dag hoor je het wel op het journaal.
Een potentiële (non Proxy) oorlog met de Rus.
Zorgverzekering kosten die weer gestegen zijn.
En ik heb mijn geld binnenkort ook ergens anders voor nodig.
Het wordt ook mooier weer buiten, lekker motor rijden.

[ Voor 41% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:01:
[...]
Ik ga uit van de bedragen die er naar buiten gekomen zijn.
Dan weet ik niet met welke bedragen jij rekening houd, maar je lijkt nogal de verkeerde verwachting te hebben:
$599 MSRP > €569 +21% BTW = €688. €696 ten tijde van de originele aankondiging. €700 voor het gemak.

Wat voor (absurd) tarief er door winkels uiteindelijk nog overeen wordt gegooid is een 2e, maar ik ben niet in de veronderstelling dat er veel borden voor minder dan €750 te vinden gaan zijn.

Maakt verder ook niet uit overigens, als de marges hier mij te hoog zijn haak ik ook af. €750-800 is waar ik op hoop voor een net model, laat het een keer uitlopen tot €850.

Maar ik kom zelf vanaf een 3060Ti, flink grotere upgrade dan vanaf een 6800XT. :)

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Dan weet ik niet met welke bedragen jij rekening houd, maar je lijkt nogal de verkeerde verwachting te hebben:
$599 MSRP > €569 +21% BTW = €688. €696 ten tijde van de originele aankondiging.

Wat voor (absurd) tarief er door winkels uiteindelijk nog overeen wordt gegooid is een 2e, maar ik ben niet in de veronderstelling dat er veel borden voor minder dan €750 te vinden gaan zijn.
Helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:43
Joenino schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:37:
Ben benieuwd wat deze gaat doen:
https://www.gigabyte.com/...GV-R9070XTAORUS-E-16GD#kf

Erg mooi design en past bij de rest van de Aorus spul in mijn kast.
€950 oid. Dit is een OC model en helaad is die $599 voor budget versies en gaan de hogere modellen eerder naar de $799, gooi er BTW op en.. tja.

[ Voor 19% gewijzigd door Santee op 04-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Voor 950,- wacht ik wel tot alles genormaliseerd is.
Onzin bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Bad Brains schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:17:
Voor 950,- wacht ik wel tot alles genormaliseerd is.
Onzin bedragen.
En dan geen PTM ertussen doen hahaha!
€150 onder de NVIDIA 5070ti my ass :+
Dan wacht ik wel op UDNA.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:17:
€150 onder de NVIDIA 5070ti my ass :+
Gezien je de 5070Ti hier in NL niet onder de €1300 kan kopen, tjah.. Dat zou procentueel nog altijd een flink stuk minder marge boven MSRP zijn t.o.v. de Ti. :+

We gaan donderdag zien wat de partners er voor vragen, en wat je er uiteindelijk over de toonbank voor betaald.. Ik houd m'n hart vast.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Gezien je de 5070Ti hier in NL niet onder de €1300 kan kopen, tjah.. Dat zou procentueel nog altijd een flink stuk minder marge boven MSRP zijn t.o.v. de Ti. :+

We gaan donderdag zien wat de partners er voor vragen, en wat je er uiteindelijk over de toonbank voor betaald.. Ik houd m'n hart vast.
Ik baseerde me op het het MSRP van de 5070ti he... afijn dan heb je een punt dat je dan op al meer dan €150 verschil met €700 uitkomt.
Die 5070ti kaarten voor MSRP bestaan niet. @Bad Brains
Een bizarre situatie en bizar dat men die troep men alle problemen koopt voor dat soort bedragen.
Als je er net zo als Crypto geld mee kan verdienen met Ai dan begrijp ik het nog een beetje.
Maar voor wat gamen en dan een midrange kaart? Hahaha!
Meer dan €700 is misschien wel heel realistisch en aannemelijk dat het dat wordt voor een 9070XT.

Als AMD marktaandeel wilt moet het betaalbaar zijn en ruim onder het MSRP van Nvidia zitten, wat ze ook aangekondigd hebben met de dollar prijzen.
Voor €750 of meer, 16GB en midrange slaan ze wat mij betreft de plank mis.
Ja, vergeleken met een 5070TI MSRP lijkt het dan misschien aantrekkelijk... dankzij Nvidia.
En dan vergelijken met de 7900GRE en die EOL maken... hoeveel goedkoper was die kaart? €100? €200?

Ik wacht dan wel op cashback acties in de toekomst waardoor je onderaan de streep vrijwel hetzelfde in Euro's betaald als in Dollars (1:1 zonder omrekenen).
Als die acties er niet komen vind ik het ook wel best.

Lang verhaal kort: ik heb er €600-€700 voor over.
Wat er aangekondigd is en/of wat het wordt kan me verder niet boeien.
Anders helaas pindakaas.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik heb mss een voordeel dat mijn vriendin eind april naar de VS gaat, kijken of er wat in de koffer past.
Dus als de prijzen niet zijn zoals geadverteerd heb ik nog geen haast.

Voor 700,- wil ik het wel proberen, andere kaart verkopen en weer een jaar of 4 vooruit.
En anders nog maar 1 of 2 jaar wachten, het zijn maar videokaarten (alhoewel ik wel graag wat met AI zou willen doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Bad Brains schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:40:
Ik heb mss een voordeel dat mijn vriendin eind april naar de VS gaat, kijken of er wat in de koffer past.
Dus als de prijzen niet zijn zoals geadverteerd heb ik nog geen haast.

Voor 700,- wil ik het wel proberen, andere kaart verkopen en weer een jaar of 4 vooruit.
En anders nog maar 1 of 2 jaar wachten, het zijn maar videokaarten (alhoewel ik wel graag wat met AI zou willen doen)
Ik begrijp de heisa ook niet zo... het MSRP zit onder de €700, al is het met een paar Euro's.
Dan is het toch niet zo gek dat ik daarvoor verwacht de goedkoopste (Powercolor) te kunnen kopen?
Anders is MSRP noemen ook onzin (maar wat me ook niet zou verbazen).

Het zijn geen dure chiplet gpu's, het GDDR6 is goedkoop(goedkoper), 16gb, midrange, etc.

Ik mag hopen dat de webshops snel van hun paar maanden oude voorraden af willen.

Over 1,5-2 jaar heb je waarschijnlijk UDNA wat nog veel meer klaar voor de toekomst zal zijn.
I.v.m. de nieuwe consoles.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Nog één ding. Bij welke webshop(s) zitten jullie donderdag om 15u klaar?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 20:05

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:34:
[...]
...
Meer dan €700 is misschien wel heel realistisch en aannemelijk dat het dat wordt voor een 9070XT.

Als AMD marktaandeel wilt moet het betaalbaar zijn en ruim onder het MSRP van Nvidia zitten, wat ze ook aangekondigd hebben met de dollar prijzen.
Voor €750 of meer, 16GB en midrange slaan ze wat mij betreft de plank mis.
Ja, vergeleken met een 5070TI MSRP lijkt het dan misschien aantrekkelijk... dankzij Nvidia.
En dan vergelijken met de 7900GRE en die EOL maken... hoeveel goedkoper was die kaart? €100? €200?
...
Volgens mij gaat het uiteindelijk allemaal om marktprijzen vs performance, niet MSRP. Gaat niet om oude kaarten, niet om ver in de toekomst verkrijgbare kaarten. Als je in deze periode een videokaart wilt kopen dan moet je het doen met de marktprijzen en verkrijgbaarheid, of het tweedehands aanbod, van dit moment. Laten we daar in ieder geval voor donderdag de focus leggen, want theorycrafting rond de 5090 heb ik toen wat meer gedaan, heeft niets opgeleverd alleen maar tijd verspild. Dus nu zou ik graag iets vergelijken voor wat in Nederland tegen welke prijs wel of niet te koop is.
En dan hopen dat niet de hele Nederlandse voorraad al via een of andere API truc uitverkocht raakt een uur voor de officiële release :o

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:34:
Ik wacht dan wel op cashback acties in de toekomst waardoor je onderaan de streep vrijwel hetzelfde in Euro's betaald als in Dollars (1:1 zonder omrekenen).
Als je daar op wacht wordt het alleen maar duurder, $599 dollar vertaald zich nu immers naar €568. :+
Tricolores schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:12:
Azerty, Megekko, Afuture Alternate, wellicht Amazon er nog bij naast. Morgen eerst de reviews maar eens bekijken voor een shortlist van interessante kaarten.

Ik acht de kans best reëel dat de prijzen naar mijn smaak te hoog gaan zijn hier in NL, kijk ik over een paar dagen wel bij de ooster- en zuiderburen over de schutting. Prijzen van de 5000 kaarten liggen daar consistent €150-200 lager dan hier.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21
Tricolores schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:12:
Ik wacht morgen eerst even de reviews af en ga op basis daarvan een systeem samenstellen. Ben alleen nog niet uit de cpu keuze. Maar goed eerst maar eens kijken wat de reviews zeggen over de 7090xt en dan kijken we wel verder. Geen specifieke voorkeur voor een winkel.

Prijs op donderdag is natuurlijk ook nog bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Als ze 900,- + kosten koop je toch een 7900 XTX ALS je echt een kaart nodig hebt.
Die zijn gewoon te koop voor 920,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Bad Brains schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:33:
Als ze 900,- + kosten koop je toch een 7900 XTX ALS je echt een kaart nodig hebt.
Die zijn gewoon te koop voor 920,-
Dan koop ik niet, of ga ik minimaal heel erg twijfelen persoonlijk. Met de 7900XTX loop je namelijk heel FSR4 aan AI optimized graphics mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
@OruBLMsFrl @D4NG3R

Door te wachten en tijdens en cashback actie te kopen (met gratis game) had ik 1,5 jaar geleden al een Asus TUF 7900XT voor netto (met cashback eraf en game verkocht voor €50) €725.

Dan kan je van alles posten over dollar koersen en dat het duurder wordt door te wachten maar die kaart is daarna wellicht maar ooit enkele 10-tallen Euro's goedkoper geweest.
En toen had ik die kaart al een jaar (plezier ervan).
Hij nu nog steeds duurder.
Door niet direct op release te kopen en te wachten op een cashback had ik vrijwel de beste deal tot nu toe.

Met die prijs van €725 voor een dikke Asus TUF 7900XT ga dus nu echt niet meer dan €700 betalen voor een midrange laagste tier Powercolor kaart met minder VRAM :)

Het kan mij dus niet veel schelen wat de markt nu doet maar ik begrijp het/kan mij voorstellen dan anderen dat wel doen.
De vergelijking met Nvidia gaat in ieder geval nergens over met die absurde prijzen omdat er geen kaarten leverbaar zijn.

Beter vergelijken de AIB's, de winkels en de consumenten met de prijzen van AMD zelf: van een 7800XT t/m een 7900XTX en ook wat de bodem prijzen daarvan waren.

Dan moet het hele MSRP de prullenbak in en dan moet dat ook heel duidelijke meegenomen/bewoord worden in de reviews.
Zo komt iedereen die Nvidia reviews gaat lezen ook zeer bedrogen uit.
Het neigt naar de boel belazeren.
Sterker nog, MSI bijvoorbeeld heeft het MSRP de prullenbak in gedaan en gewoon dik verhoogd met bijna €100.

Dus als er geen 9070XT voor €696 beschikbaar komt dan koop ik er ook geen.

[ Voor 77% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:07
Tjonge, deze is wel erg handig hoor! Dank voor het reposten.

* Tomino heeft een Fractal Design Mini C, AKA 33,5cm schone ruimte aan de hook in de kast ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Tomino op 04-03-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@HugoBoss1985 MSRP is precies dat, suggested, je hangt er veel te veel waarde aan. Kijken naar het verleden heeft sowieso geen zin aangezien de huidige markt scheef is. Zowel aan de kopende- als verkopende kant overigens. Webshops vragen topprijzen, kopers hebben het er schijnbaar voor over. Fomo fomo fomo fomo..

Ach ja, dan wachten we toch lekker totdat de prijzen een beetje normaal worden? Doen ze dat niet dan slaan we maar weer een generatie over. :+

We gaan donderdag wel zien hoe duur het nu daadwerkelijk gaat worden, maar temper je verwachtingen. Als je dat al denkt te doen; temper ze verder, kan het alleen maar beter worden. :P

[ Voor 52% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:52:
@HugoBoss1985 MSRP is precies dat, suggested, je hangt er veel te veel waarde aan. Kijken naar het verleden heeft sowieso geen zin aangezien de huidige markt scheef is. Zowel aan de kopende- als verkopende kant overigens. Webshops vragen topprijzen, kopers hebben het er schijnbaar voor over. Fomo fomo fomo fomo..

Ach ja, dan wachten we toch lekker totdat de prijzen een beetje normaal worden? Doen ze dat niet dan slaan we maar weer een generatie over. :+

We gaan donderdag wel zien hoe duur het nu daadwerkelijk gaat worden, maar temper je verwachtingen. Als je dat al denkt te doen; temper ze verder, kan het alleen maar beter worden. :P
Ik heb geen generatie meer over te slaan met mijn 3070, tenzij ik mijn CPU gigantisch wil blijven bottlenecken.

Ik hoop dus zeker voor 800 euro iets te kunnen scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Met m'n 3060Ti @ 1440p met de games welke ik speel zou ik nog wel ff een jaartje uit kunnen zitten. Heeft absoluut niet de voorkeur, maar ik ben er niet allergisch voor om games op standje aardappel te zetten voor hoge framerates. :+

Ach ja, de prijzen donderdag gaan allesbepalend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:52:

W.b.t. Nvidia heb je gelijk.

Als de geruchten w.b.t. AMD kloppen kan het heel anders lopen.
Er zijn veel meer kaarten, die kaarten liggen al lang stof te happen en AMD heeft denk ik een veel kleiner deel (het marktaandeel is véél kleiner) "gekkies" die honderden Euro's meer willen betalen (kijk maar naar mij).
FOMO heb ik ook niet maar afijn ik heb geen 3060ti en/of 3070 met 8GB VRAM.
Ik kan dus prima wachten totdat de prijzen normaal worden, als dat niet gaat gebeuren vind ik het ook prima.
Als mijn 6800XT ooit stuk gaat stuur ik hem wel naar Dr_ChipTX van V&A maar in principe heb ik nog garantie tot oktober 2025.

Wel heel mooi om te lezen dat jullie met 3060ti's en 3070's nu naar AMD willen overstappen.
Maar dat soort kaarten met 8GB zijn dan ook gehandicapt daardoor en in verhouding met de prestaties.

Ik heb nog een 3060 12gb voor mijn 1440p pc, erg leuk kaartje.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:07
D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:07:
Met m'n 3060Ti @ 1440p met de games welke ik speel zou ik nog wel ff een jaartje uit kunnen zitten. Heeft absoluut niet de voorkeur, maar ik ben er niet allergisch voor om games op standje aardappel te zetten voor hoge framerates. :+

Ach ja, de prijzen donderdag gaan allesbepalend zijn.
Standje aardappel :D
* Tomino kijkt met een schuin oog naar zijn net opengemaakte kast met daarin een 5500xt van MSI (4gb }:O ).

Overmorgen weten we het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:09:
Wel heel mooi om te lezen dat jullie met 3060ti's en 3070's nu naar AMD willen overstappen.
Hiervoor een RX 470 gehad (daarvoor een HD7850, daarvoor een HD5770), merk gebonden ben ik niet. Het is een rekensom met o.a. de beste featureset en prijs-performance verhouding @ whatever budget ik er voor over heb. Destijds kwam daar de 3060Ti uit gerold. Zit maar een klein beetje gun-factor in voor AMD.

Als de launch van de 5070Ti niet zo debiel was verlopen en gewoon rond de €900-950 (MSRP €889) beschikbaar was geweest had ik er daar nu, met enige spijt van m'n aankoop, eentje van gehad. :+
Maar dat soort kaarten met 8GB zijn dan ook gehandicapt daardoor en in verhouding met de prestaties.
Valt mee, VRAM is voor mij de bottleneck niet en ook nog niet geweest, ik mis simpelweg raster performance om alles op standje 100 boven de 100FPS te houden. Nu is dat al snel opgelost met een laagje DLSS en iets lagere settings, maar helaas begin ik het wel steeds meer te merken in de 1% lows. ;)
Tomino schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Standje aardappel :D
* Tomino kijkt met een schuin oog naar zijn net opengemaakte kast met daarin een 5500xt van MSI (4gb }:O ).

Overmorgen weten we het!
Fatsoenlijke framerate/frame pacing > alles. Grafisch geweld doet mij niet zo heel veel als ik constant uit het spel wordt getrokken door stutters en/of een merkbaar lage framerate. :+

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2025 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Interessante RX9000 series hint. Video start bij hint:

Jay test natuurlijk wel relatief summier maar hopelijk is de nieuwe RX9 idd een banger.

[ Voor 31% gewijzigd door Help!!!! op 04-03-2025 16:15 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 13:10
Very disruptive very... pff daar gaan de prijzen op donderdag.
Ik dacht kon eindelijk mijn 6900XT upgraden maar het lijkt erop dat de 9070 XT en non-XT weer eens veel hoger dan MSRP verkocht zullen worden (wat wij al sinds de 3000-series zien gebeuren)...

[ Voor 5% gewijzigd door Joao op 04-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w

p.w

Joao schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Very disruptive very... pff daar gaan de prijzen op donderdag.
Ik dacht kon eindelijk mijn 6900XT upgraden maar het lijkt erop dat de 9070 XT en non-XT weer eens veel hoger dan MSRP verkocht zullen worden (wat wij al sinds de 3000-series zien gebeuren)...
Er zit niks anders op dan tot donderdag te wachten het is wat het is.
Ik hoop maar op 1 ding en dat is dat er meer dan genoeg voorradig zijn en dat dit de prijs enigszins de prijs drukt !

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Help!!!! schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:05:
Interessante RX9000 series hint. Video start bij hint:

YouTube: Worst 70 Series Ever, GeForce RTX 5070 Review

Jay test natuurlijk wel relatief summier maar hopelijk is de nieuwe RX9 idd een banger.
"A new player" "The new kid"? De Intel B770 / B780?

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
In de HWunboxed review van de 5070 zijn in het stukje over het stroomverbruik de waarden van de 9070 en 9070 XT meegenomen.

Let wel dat dit dus AIB kaarten zijn met wellicht een fabrieksoverclock.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w

p.w

Volgende keer beter kijken grin :)

[ Voor 93% gewijzigd door p.w op 04-03-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
p.w schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:33:
[...]

Hier meteen naar de waardes stroom verbruik 9070/9070XT
https://youtu.be/qPGDVh_cQb0?t=749
Ik had toch ook het timestamp meegenomen in de link...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:38:
[...]

"A new player" "The new kid"? De Intel B770 / B780?
A man can dream! Dat zou een actie zijn, ik zou het persoonlijk zelfs overwegen. Maar goed aangezien dat niet heel concreet is kijk ik nu naar de 9070xt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
KraveN schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:00:
[...]

A man can dream! Dat zou een actie zijn, ik zou het persoonlijk zelfs overwegen. Maar goed aangezien dat niet heel concreet is kijk ik nu naar de 9070xt
Zeker en ik ook, maar anders een aparte woordkeuze van Jay... AMD is geen new player of new kid, toch? :P
Intel ook niet echt maar wel in dit segment.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Zeker en ik ook, maar anders een aparte woordkeuze van Jay... AMD is geen new player of new kid, toch? :P
Intel ook niet echt maar wel in dit segment.
Klopt! Maar ik vermoed dat hij doelde op de eerste 9000 serie van AMD. Maar we gaan het morgen zien. Alleen ben ik bang dat bij goede reviews de prijs ook omhoog schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.w

p.w

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:35:
[...]

Ik had toch ook het timestamp meegenomen in de link...
Je hebt helemaal gelijk zal wel door de hype van die 9070XT komen ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w

p.w

KraveN schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Klopt! Maar ik vermoed dat hij doelde op de eerste 9000 serie van AMD. Maar we gaan het morgen zien. Alleen ben ik bang dat bij goede reviews de prijs ook omhoog schiet.
Psssss

De Megegekko's van deze wereld lezen mee breng ze nu niet op gedachten!
:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 13:10
p.w schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Psssss

De Megegekko's van deze wereld lezen mee breng ze nu niet op gedachten!
:O
Daar ben ik ook echt bang voor. Ik heb al sinds COVID Megekko scalper run niet meer bij hun besteld. Dat wil ik graag zo houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:12
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:55:
In de HWunboxed review van de 5070 zijn in het stukje over het stroomverbruik de waarden van de 9070 en 9070 XT meegenomen.

Let wel dat dit dus AIB kaarten zijn met wellicht een fabrieksoverclock.
Lol, was me niet opgevallen. Of ze een overklok hebben verwacht ik eigenlijk niet. Normaal Klokt Steve (wanneer er geen Founders / reference kaart is) in de initiële review de AIB kaart die dan voor de review gebruikt worden naar de stock waarden, hij geeft dat bijvoorbeeld hier ook aan in 5070 Ti review: YouTube: RTX 5070 Ti Review, If Only It Was Really $750... (begint op het timestamp van de uitleg). Waardoor OC kaarten (als het een OC kaart is) niet voor scheve vergelijkingen zorgen omdat OC kaarten vaak flink minder efficient zijn.

Moet echter wel zeggen dat als dat inderdaad het verbruik is, dat wel vrij fors te noemen valt en wat tegenvallend. Meer dan een 5080 voor de RX 9070 in Starfield. In outlaws dan gelukkig wel wat minder, maar de XT blijft er ruim boven. Terwijl je het hebt over een kaart een 220W TBP voor de 9070 en 304w voor de 9070XT tegenover 360W voor de 5080. Ergens hoop ik dan maar dat die waardes niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_vd_Wijk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-03 16:20
Vergelijk de 9070 en de XT eens met de 7900XT/XTX, daar zit toch wel wat verschil in, qua stroomverbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-04 13:06
R_vd_Wijk schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:57:
Vergelijk de 9070 en de XT eens met de 7900XT/XTX, daar zit toch wel wat verschil in, qua stroomverbruik
Dat verschil gaat niet groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Dennism schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Lol, was me niet opgevallen. Of ze een overklok hebben verwacht ik eigenlijk niet. Normaal Klokt Steve (wanneer er geen Founders / reference kaart is) in de initiële review de AIB kaart die dan voor de review gebruikt worden naar de stock waarden, hij geeft dat bijvoorbeeld hier ook aan in 5070 Ti review: YouTube: RTX 5070 Ti Review, If Only It Was Really $750... (begint op het timestamp van de uitleg). Waardoor OC kaarten (als het een OC kaart is) niet voor scheve vergelijkingen zorgen omdat OC kaarten vaak flink minder efficient zijn.

Moet echter wel zeggen dat als dat inderdaad het verbruik is, dat wel vrij fors te noemen valt en wat tegenvallend. Meer dan een 5080 voor de RX 9070 in Starfield. In outlaws dan gelukkig wel wat minder, maar de XT blijft er ruim boven. Terwijl je het hebt over een kaart een 220W TBP voor de 9070 en 304w voor de 9070XT tegenover 360W voor de 5080. Ergens hoop ik dan maar dat die waardes niet kloppen.
In de comments onder Videocardz (zo kwam ik er zelf achter) vond men het ook tegenvallen.
Ik vind het lastig om te oordelen omdat er geen baseline reference kaart is... afijn we moeten uitgaan van de verbruikswaarden die AMD opgegeven heeft.
Ik wist ook nog niet dat Steve alles in initiële reviews terugklokt naar reference waarden.

Blijf het een aparte situatie vinden dat er geen reference kaart is.
Ik denk dat Tweakers.net genoeg te doen heeft (gehad) met alle 9070 en 9070XT's reviewen en dat het tevens gelijk een roundup wordt morgen op veel websites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Nvm, dit was al een bestaande sheet...

[ Voor 95% gewijzigd door Humma Kavula op 04-03-2025 21:18 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:38
offtopic:
Het vermogen gemeten bij HWU is waarschijnlijk inclusief een CPU + moederbord. Want een RX7800XT bijvoorbeeld heeft een maximum verbruik van 250-280W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Humma Kavula schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:07:
Waarom heeft DF dit in hun video?

[Afbeelding]

YouTube: Nvidia RTX 5070 Review + Benchmarks: DLSS 4 Doesn't Deliver 4090 Per...

Is dit de algehele bevinding? 9070XT is 2% minder in 4K dan de 5070Ti?

Als dat zo is dan maakt de 9070 wss gehakt van de 5070..
Deze sheet zat volgens mij in de presentatie van AMD van de 9070(xt). Dus hergebruik van materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CMT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:12:
offtopic:
Het vermogen gemeten bij HWU is waarschijnlijk inclusief een CPU + moederbord. Want een RX7800XT bijvoorbeeld heeft een maximum verbruik van 250-280W.
Het lijkt inderdaad mogelijk dat de kop niet klopt, HuB test immers over het algemeen inderdaad system power en niet PCIE + 12 Volt, echter blijven dan nog steeds de verhoudingen vreemd. Immers de 5080 zit qua verbruik bij 2 van de 3 tests onder de 9070 non XT en dat is een 360W TBP kaart v.s. een 220W TBP kaart. Ik ben ook even teruggegaan naar de 5080 review van HuB en daar meten ze dezelfde waarden, dus daar lijkt ook niet direct een fout in te zetten, tenzij de originele review al fout was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Zijn de gebruikte testsystemen wel volledig identiek bij HuB? Door wat met bios settings en randapparatuur te spelen kan een identieke build tientallen Watts meer of minder verbruiken met vrijwel identieke prestaties voor gaming. Maar goed, we weten het morgen al van allerlei andere reviews ook. En dan hopen op gunstige verkrijgbaarheid en prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
OruBLMsFrl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:53:
Zijn de gebruikte testsystemen wel volledig identiek bij HuB? Door wat met bios settings en randapparatuur te spelen kan een identieke build tientallen Watts meer of minder verbruiken met vrijwel identieke prestaties voor gaming. Maar goed, we weten het morgen al van allerlei andere reviews ook. En dan hopen op gunstige verkrijgbaarheid en prijzen!
Je mag toch hopen dat reviewers van hun kaliber de test systemen voor elkaar hebben, en dat deze per review identiek zijn. Een fout maken kan, maar niet identieke test systemen gebruiken in de dagelijkse praktijk is niet gebruikelijk en daar zou ik dus ook niet direct vanuit gaan. Dan is immers niet alleen de power data niet te vertrouwen, maar potentieel alle data in de review, en dat is funest voor je reputatie al reviewer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vindt het zo weird dat als je de 5080RTX neemt als uitgangspunt en je kijkt naar de 4070ti. Dan daar maar 25% performance tussen zit (op 1440p ultra). Dus vanaf de 4070ti, 4080, 4080S, 7900XT, 7900XTX, 5070ti en dan de 5080.

Ga je vanaf de 5080 omhoog (en de 4090 is niet meer normaal tekoop dus die skip ik even) dan kom je bij de 5090uit die 35% sneller is. Dus eigenlijk is mijn conclusie dat iedereen met een 4070ti and up 👆 geen upgrade mogelijkheden heeft. Behalve dan een niet te krijgen gpu van 2.5K. Het gat is gigantisch te noemen. Ik heb genoeg upgrades meegemaakt om te weten dat ik minstens een 40-50% boost wil in performance voordat ik het de moeite waard vindt. Alles onder de 15-20% merk je nauwelijks. Nu Ngreedia dit spelletje speelt vroeg ik mij af.
Heeft iemand enig idee of er ook nog een 9080xt of iets aan zit te komen? Want er zijn nu gewoon geen upgrade opties voor veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
j0ppie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 01:05:
Ik vindt het zo weird dat als je de 5080RTX neemt als uitgangspunt en je kijkt naar de 4070ti. Dan daar maar 25% performance tussen zit (op 1440p ultra). Dus vanaf de 4070ti, 4080, 4080S, 7900XT, 7900XTX, 5070ti en dan de 5080.

Ga je vanaf de 5080 omhoog (en de 4090 is niet meer normaal tekoop dus die skip ik even) dan kom je bij de 5090uit die 35% sneller is. Dus eigenlijk is mijn conclusie dat iedereen met een 4070ti and up 👆 geen upgrade mogelijkheden heeft. Behalve dan een niet te krijgen gpu van 2.5K. Het gat is gigantisch te noemen. Ik heb genoeg upgrades meegemaakt om te weten dat ik minstens een 40-50% boost wil in performance voordat ik het de moeite waard vindt. Alles onder de 15-20% merk je nauwelijks. Nu Ngreedia dit spelletje speelt vroeg ik mij af.
Heeft iemand enig idee of er ook nog een 9080xt of iets aan zit te komen? Want er zijn nu gewoon geen upgrade opties voor veel mensen.
Amd is niet van plan om high end te maken voor deze generatie. Sterker nog, dit is al bevestigd helaas.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nachtuil
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PgZOS9p5qzTAZ22A4pkmLR2MQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHnGXRF5fgWuxUWqY73xTz2U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

j0ppie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 01:05:
...
De 5070ti scoort bij Tweakers nog onder de 4080FE en maar net boven de 7900XT in 4k ultra. Van deze nieuwe generatie heb ik altijd gezegd enkel de 5090 is een zinnige stap vooruit, met ditto prijs. De rest is enkel interessant als je op zoek bent naar meer dan 144HZ met die multi framegen, want 60Hz moet je in de basis al halen voor acceptabele latency en framegen interpolatie. Nu hopen dat we van AMD iets kunnen kopen morgen voor een normale winkelprijs, en vandaag zien dat dat beter in verhouding presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
Denk dat ik wel een nieuwe voeding nodig heb, mijn 650W zal het moeilijk hebben (icm 5800X3D + drives ect) om de 9070XT voldoende te voeden bij het zien van de HWU video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Derr_Hans schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:58:
Denk dat ik wel een nieuwe voeding nodig heb, mijn 650W zal het moeilijk hebben (icm 5800X3D + drives ect) om de 9070XT voldoende te voeden bij het zien van de HWU video.
Met een 2x 8-pin model valt het wellicht nog mee hoor.
Ligt er ook aan welke voeding je hebt.

Even kijken wat TechPowerUp er later vandaag over zegt.

+50-60Watt versus een 5070ti zou ik wel minder vinden...

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-03-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 10:40

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Derr_Hans schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:58:
Ik heb een SFF build met 5800x3d en een 750W voeding erin. Specifiek deze uitvoering: Corsair SF750 (2018). Ik denk dat in combinatie met een 9070xt dit wel moet lukken. In ieder geval met de modellen die in deze lijst staan voor 750w

Tricolores in "[AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen"

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Een beetje degelijke 550-650W voeding gaat waarschijnlijk geen problemen hebben met een 5800X3D en een 9070XT, die PSU recommendations zijn er vooral voor consumenten met gare budgetvoedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

D4NG3R schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:14:
Een beetje degelijke 550-650W voeding gaat waarschijnlijk geen problemen hebben met een 5800X3D en een 9070XT, die PSU recommendations zijn er vooral voor consumenten met gare budgetvoedingen.
Eens. Een SKU welke als advies 800w mee krijgt zal waarschijnlijk geen problemen opleveren. Ik ben wel benieuwd naar eventuele spikes, die zijn vaak te zien in de video's en reviews van GamersNexus. Daar ga je meer verschil mee zien dan constante load.

[ Voor 5% gewijzigd door Yariva op 05-03-2025 11:18 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Spikes zijn inderdaad een ander verhaal, iig onder ATXV3 en later zou dit geen probleem moeten vormen. Die moeten om kunnen gaan met spikes tot 200% nominal power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:14:
Wellicht geen probleem, maar als "OC" versies heel veel beter zijn dan de Reaper (MSRP model powercolor) dan heb ik 3x 8Pin nodig. DIe heb ik nu niet op mijn Seasonic Focus 650 (80gold) kan waarschijnlijk wel een extra kabel voor halen, maar ik wil volgend jaar SFF met mijn AM4 > AM5 upgrades. Een nieuwe voeding is zo wie zo wel nodig qua formaat. Ik heb een open case en qua kabels zal het wel goed gaan met een SFX-L voeding dan maar iets minder mooie cable management.

Gezien de MSRP prijs wat 100 euro goedkoper valt dan ik verwacht had, dan heb ik de ruimte voor een voeding (tenzij de webshops er geen 200 euro er boven op plakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 04:41
Derr_Hans schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Wellicht geen probleem, maar als "OC" versies heel veel beter zijn dan de Reaper (MSRP model powercolor) dan heb ik 3x 8Pin nodig. DIe heb ik nu niet op mijn Seasonic Focus 650 (80gold) kan waarschijnlijk wel een extra kabel voor halen, maar ik wil volgend jaar SFF met mijn AM4 > AM5 upgrades. Een nieuwe voeding is zo wie zo wel nodig qua formaat. Ik heb een open case en qua kabels zal het wel goed gaan met een SFX-L voeding dan maar iets minder mooie cable management.

Gezien de MSRP prijs wat 100 euro goedkoper valt dan ik verwacht had, dan heb ik de ruimte voor een voeding (tenzij de webshops er geen 200 euro er boven op plakken).
Ik bereid me voor op het ergste wat dit betreft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 16:04
hoe laat komt tweakers met de review van de 9070XT ? is dat bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

SuperCrisz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:05:
hoe laat komt tweakers met de review van de 9070XT ? is dat bekend?
Het is al heel vaak benoemd in dit topic maar om je direct antwoord te geven: 15:00 uur vandaag verschijnen de reviews. Ook die van Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:28
Derr_Hans schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Wellicht geen probleem, maar als "OC" versies heel veel beter zijn dan de Reaper (MSRP model powercolor) dan heb ik 3x 8Pin nodig.
Het verschil zal maximaal zo’n 5% sneller zijn. Daar merk je echt helemaal niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
JoeB2C schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Het verschil zal maximaal zo’n 5% sneller zijn. Daar merk je echt helemaal niks van.
het grotere verschil zal voornamelijk liggen in de temperaturen en/of fan geluid. performance zal idd niet significant zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Luuk.u schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:58:
[...]

Ik bereid me voor op het ergste wat dit betreft..
Ik vind het al een beetje zo-zo w.b.t de MSRP.
Twee jaar oude performance (4080/7900XTX) voor een prijs die je verwacht van twee jaar oude performance... als MSRP echt haalbaar blijkt.
Ik heb bij de MSRP bedragen al echt het gevoel dat dit allemaal heel leuk en aardig lijkt dankzij (de wanprestaties van) Nvidia.
Mijn enthousiasme/positiviteit is een beetje verdwenen.
Als het nog duurder wordt dan is daar helemaal niets meer van over.

Afijn hopelijk kun je tenminste wat krijgen voor je centen en in verhouding tot de Nvidia prijzen dan iets beter(s).

@Yariva Hoe laat komen die reviews nou online? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
naja het moge dan "2 jaar oude prestaties" zijn, het is alsnog 4080(s) performance waarschijnlijk, wat ik meer dan voldoende vind voor de vermoedelijke 700 euro prijs. het is voor die prijs echt een goeie deal, jammer dat er geen high end kaart komt die in dat segment zo'n soortgelijke deal geeft met "moderne prestaties", maargoed, ik ben al lang tevreden als iemand iets levert voor goede prijzen.

edit: vergis je overigens niet in FSR4 en wat ray tracing improvements met zich meebrengen, dat zijn opzich leuke dingen om erbij te hebben

[ Voor 15% gewijzigd door doebbalapoent11 op 05-03-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
JoeB2C schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Ooo ja, niet alleen performence in fps maar cooling/db's ook.
Reaper is een mooi formaat voor SFF (289mm) (wil ergens volgend jaar naar SFF build) alleen als de cooling meh is en de fans meer DB produceren dan zal ik toch snell naar andere moeten.

Zie dat de Hellhound groter is 320mm en 2 8x pins ... Dat is nog zeker een optie als de prijs ok is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mthoen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40
Ligt het aan mij, of is €700 voor 4080/7900 XTX-prestaties gewoon meer dan prima? Dat zijn nog steeds high-end kaarten waarmee je vrijwel alles op maximale instellingen heel goed kunt spelen op 4K.

Hopelijk is er voldoende voorraad, zodat winkels de kaarten voor 'normale' prijzen zullen verkopen en scalpers geen kans krijgen om winst te maken op deze kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
mthoen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:23:
Ligt het aan mij, of is €700 voor 4080/7900 XTX-prestaties gewoon meer dan prima? Dat zijn nog steeds high-end kaarten waarmee je vrijwel alles op maximale instellingen heel goed kunt spelen op 4K.

Hopelijk is er voldoende voorraad, zodat winkels de kaarten voor 'normale' prijzen zullen verkopen en scalpers geen kans krijgen om winst te maken op deze kaarten.
dit is ook dikke prima. mensen hebben soms ietwat hoge verwachtingen, maar als we het heel zwart wit bekijken, is het (mits voor msrp) iets van 300 euro korting op die performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:03
te koop vanaf 00:01 of ook morgen middag ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

nuffy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:38:
te koop vanaf 00:01 of ook morgen middag ?
Ook dat is om 15:00.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• doebbalapoent11
en wanneer waren die reviews ookalweer?
spoiler:
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:39

Edd

doebbalapoent11 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:51:
[...]

en wanneer waren die reviews ookalweer?
spoiler:
:+
Nu ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Edd op 05-03-2025 15:04 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
wat een goeie nummers. mijn keuze is wel gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatteredhat
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 16:07
Voorraad blijft natuurlijk het grootste knelpunt, maar ik ga wel voor AMD deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 13:21
Ziet er goed uit, allemaal. Vooral de raytracing stappen die ze hebben gezet vallen me heel erg op. Wat mij betreft een mooie slag vanuit AMD richting Nvidia.

Edit: Whoops, verkeerde topic :+ Het belangrijkste nu wordt morgenmiddag, natuurlijk. Ik ben heel erg benieuwd wat de prijzen gaan zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Kazu op 05-03-2025 15:17 ]

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:52
Het gaat nu vooral afhangen van de voorraden en de daadwerkelijke retail prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Enkel de benchmarks voor CS2 vallen ferm tegen, daar presteert de kaart op 7800XT niveau terwijl de 7900XTX daar nochtans altijd één van de beste kaarten voor was. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 15:32
Tricolores schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:22:
Enkel de benchmarks voor CS2 vallen ferm tegen, daar presteert de kaart op 7800XT niveau terwijl de 7900XTX daar nochtans altijd één van de beste kaarten voor was. Vreemd.
Zou wat vernuftig getweak aan de drivers nog wat kunnen toevoegen? Zou ontzettend jammer zijn als deze kaart CS2 nou juist niet zo goed kan handelen...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
@KraveN @Humma Kavula

HwUnboxed heeft al enige kritiek op AMD's eigen prestatie slides w.b.t. de 7900GRE vs de 9070XT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:43
Had toch iets meer verwacht? Dit is meer een 7900GRE+20% ipv +43%. Het is net iets rapper dan een 7900XT en dan met FSR4 en betere RT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_bear
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-04 09:27
Tricolores schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:22:
Dit valt toch wel ontzettend tegen, daarom persoonlijk toch de trekker overgehaald voor de XTX voor wat meer geld aangezien dit mijn main game is en ik alleen geef om raster performance.

Hardware Unboxed gaf ook aan dat XFX aan had gegeven dat de Mercury voor $750 MSRP er uit zal gaan, dan zal de Nitro+ nog wel iets meer gaan kosten ben ik bang. In mijn geval is het dan meer dan waard om voor de XTX te gaan (vooral gezien CS2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Wulf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 02:19
De 'worlds better' opmerking over FSR4 versus 3.1 in de HWU video geeft ook wel wat aan.

Ik geloof dat het met de voorraad kaarten idd wel goed zit, en de MSRP modellen (Pulse, Reaper, etc) gewoon voor die ~700 euro verkocht gaan worden.

Toch nog even wachten op de FSR4 'reviews' waar iig HWU nog mee gaat komen.

[ Voor 9% gewijzigd door K-Wulf op 05-03-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
HugoBoss1985 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:31:
@KraveN @Humma Kavula

HwUnboxed heeft al enige kritiek op AMD's eigen prestatie slides w.b.t. de 7900GRE vs de 9070XT.
Ik heb nog niks gezien, ga er straks even induiken! Headlines lijken positief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
KraveN schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Ik heb nog niks gezien, ga er straks even induiken! Headlines lijken positief?
De Australische Steve zat op een stoel (down under :+ ) gedurende de review ;)
Ik heb zelf nog een beetje een gematigd gevoel erbij.

Ik vind het stroomverbruik van de 9070XT wel fors maar Tweakers lijkt dan ook met een Red Devil getest te hebben... ik heb verder niet echt gelezen eerlijk gezegd maar enkel de grafiekjes bekeken.
Dus ik weet niet of het stroomverbruik nou genormaliseerd is @Dennism in de Tweakers.net review.
Anders geeft dit wel een vertekend beeld door Tweakers.net, hoop ik/denk ik.

Het verschil met de 9070 qua stroomverbruik durf ik wel (vind ik) extreem te noemen (met bovenstaande in het achterhoofd).

@K-Wulf FSR4 kan voor mij eventueel nog doorslaggevend zijn mits er echt iets voor MSRP te krijgen is.
Vooral omdat ik graag NMRIH 2 op 4k, uiteraard met FSR, speel.

Ik heb ook nog even snel bij TechPowerUp gekeken naar de TUF 9070 non-XT... geschatte MSRP is wel gewoon +100 dollars... ouch.
Maar als je gaat overklokken wordt het wel leuk, zo'n 10 FPS erbij en dan meer dan 4080 super in Timespy Extreme.
Dat lijkt al haalbaar met default power limit als ik het goed lees/goed begrijp.

[ Voor 53% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-03-2025 16:25 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 36 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Voor achtergrondinformatie over de prijzen bij release en de mechanismen daarachter, check review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Geen "ik ook" berichten en statusupdates van bestellingen.
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Ranten is niet toegestaan.
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • Dat geldt ook voor scamadvertenties op Marktplaats e.d. Heel nobel om elkaar daar op te wijzen, maar niet iedereen leest alle berichten en waarschuwingen, dus gewoon niet doen. Oók niet quoten, dan moeten we alleen maar meer zooi opruimen.
  • Scalping bespreken is niet toegestaan.
  • Ongefundeerde beschuldigingen van scalping, scams of oplichting zijn niet toegestaan.
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord