Vrees ook dat het zo zal verlopen .. zoniet nog slechter. Ik hoop ook echt hard op een 9070XT die max €100 over de MSRP gaat maar gezien er geen reference kaarten bestaan en de AIB's vrij spel hebben beloofd dat weinig goeds. Jammer dat de hele markt verziekt is en iedereen elkaar over de kop loopt om een kaart te bemachtigen aan 50% over MSRP ... begrijp er niks van. Heb mijn 6700XT verkocht voor een upgrade maar weiger scalper prijzen te betalen. Dan maar verder op de IGPU en wat retro games spelen tot er (ooit) een normale prijs gevraagd wordt.IT-Gaming schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:27:
600 dollar en 550 dollar MSRP volgens de release
Dat zal wel weer betekenen dat ze voor 800? euro en 750? euro worden aangeboden bij de retailers...
Echt man door alle hype rondom de nieuwe videokaarten zijn de prijzen altijd lastig te voorspellen.
Ik wacht eerlijk gezegd nog steeds op een paar goede game releases.
We krijgen iig Doom the Darkages binnenkort!!!
650 en 695IT-Gaming schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:27:
600 dollar en 550 dollar MSRP volgens de release
Dat zal wel weer betekenen dat ze voor 800? euro en 750? euro worden aangeboden bij de retailers...
Echt man door alle hype rondom de nieuwe videokaarten zijn de prijzen altijd lastig te voorspellen.
Ik wacht eerlijk gezegd nog steeds op een paar goede game releases.
We krijgen iig Doom the Darkages binnenkort!!!
Als het goed is niks natuurlijk. Die invoerheffingen gelden voor de VS en niet voor de EU. Maar dat zegt niks over vraag en aanbod. Als er net zo om gevraagd wordt als om de 50 series en het aanbod niet afdoende is, kun je er donder op zeggen dat de prijzen voor de 9070(xt) een flinke mark-up krijgen in de retailOMD schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:42:
Niet alleen prijsopslag van de retailers maar wat gaat dat tariff gezeik veroorzaken?

Invoerheffingen van de VS zijn in elk geval geen geldig excuus voor belachelijke prijzen hier, aangezien de kaarten niet in de VS worden geproduceerd.
Dat is het hele punt. Geen geldig excuus maar ze hebben dus nu wel een excuus om de prijzen te verhogen want moeilijk bla bla.Megasyb schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:51:
[...]
Als het goed is niks natuurlijk. Die invoerheffingen gelden voor de VS en niet voor de EU. Maar dat zegt niks over vraag en aanbod. Als er net zo om gevraagd wordt als om de 50 series en het aanbod niet afdoende is, kun je er donder op zeggen dat de prijzen voor de 9070(xt) een flinke mark-up krijgen in de retail![]()
Invoerheffingen van de VS zijn in elk geval geen geldig excuus voor belachelijke prijzen hier, aangezien de kaarten niet in de VS worden geproduceerd.
Het hoort niet en het heeft er ook niets mee te maken maar ja, het zijn bedrijven die winstmaximalisatie willen toepassen dus elk (belachelijk) excuus is een excuus waarmee de meeste bedrijven de winst proberen op te drijven.
Heb het niet echt over AMD zelf maar meer de boardpartners.
ASUS heeft geen goede naam daarin. MSI ook niet maar die is uit de picture als boardpartner heb ik begrepen.
[ Voor 8% gewijzigd door OMD op 02-03-2025 08:12 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Hou er ook rekening mee dat MSRP zoals bekend gemaakt door bijv. AMD of Nvidia in principe alleen van toepassing is op reference / founders edition kaarten en misschien 1 non-oc instap model per AIB. Alle luxere AIB modellen hebben normaliter een eigen MSRP dat (flink) hoger zal liggen dat het MSRP van de reference / founders kaarten.Guardian-X- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:50:
[...]
Vrees ook dat het zo zal verlopen .. zoniet nog slechter. Ik hoop ook echt hard op een 9070XT die max €100 over de MSRP gaat maar gezien er geen reference kaarten bestaan en de AIB's vrij spel hebben beloofd dat weinig goeds. Jammer dat de hele markt verziekt is en iedereen elkaar over de kop loopt om een kaart te bemachtigen aan 50% over MSRP ... begrijp er niks van. Heb mijn 6700XT verkocht voor een upgrade maar weiger scalper prijzen te betalen. Dan maar verder op de IGPU en wat retro games spelen tot er (ooit) een normale prijs gevraagd wordt.
Dat zou ik niet te hard zeggen. het is immers niet ongebruikelijk om, wanneer je wereldwijd opereert als bedrijf om tariffs globaal te verdisconteren in de prijs, om zo de 'pijn' voor de consument wat te drukken en de sales op pijl te houden, zeker wanneer tariffs in (een van) je belangrijkste markten geheven worden.Megasyb schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:51:
[...]
Als het goed is niks natuurlijk. Die invoerheffingen gelden voor de VS en niet voor de EU. Maar dat zegt niks over vraag en aanbod. Als er net zo om gevraagd wordt als om de 50 series en het aanbod niet afdoende is, kun je er donder op zeggen dat de prijzen voor de 9070(xt) een flinke mark-up krijgen in de retail![]()
Dus in plaats van GPU kost hier €699 en in de US $599. dan komt er een 25% tariff bij wijze van, GPU kost nu $749 in de US en hier nog steeds €699, kan het dan goed zijn dat fabrikanten zeggen GPU wordt wereldwijd $10 duurder, omgerekend naar lokale valuta. En dan kost die GPU dus ineens na tariffs in de US $609 en hier €710,66
Bij https://www.megekko.nl/pr...imited-Edition-Videokaart alleen nog geen prijs indicatie.
Ze hebben ook de Radeon RX 9070 XT nog geen prijzen.
[ Voor 14% gewijzigd door p.w op 02-03-2025 13:03 ]
ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT
Op=Op onzin.p.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:56:
Bij https://www.megekko.nl/pr...imited-Edition-Videokaart alleen nog geen prijs indicatie.
Ze hebben ook de Radeon RX 9070 XT ook nog geen prijzen.
Ze moeten iets schrijven zullen we maar zeggen
ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT
Ik heb hoop op de Sapphire Pulse, als die idd msrp is van €669 ga ik daarvoor. >700 koop ik niks. 7800XT werkt ook.
Ik begrijp echt nog steeds niet hoe dit nou gaat verlopen en wat die visie is van AMD gezien ze geen eigen MSRP kaart verkopen.Santee schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:22:
Ik heb hoop op de Sapphire Pulse, als die idd msrp is van €669 ga ik daarvoor. >700 koop ik niks. 7800XT werkt ook.
Mogen de AIB's en de webhops de prijzen net zo gek (overpriced) maken als de Nvidia kaarten?
Heeft AMD daar nou echt niets over te vertellen?
Wat nou als de kaarten blijven liggen doordat mensen afhaken op de prijs?
Als ze marktaandeel willen door goede leverbaarheid en goede prijzen dan zal het toch wel realistisch moeten blijven?
Ik sta er net zo tegenover als jij.
Als het nog een beetje meevalt overweeg ik gewoon een simpel/basis/goedkoop model met 3 fans, 2x8pins, 3 jaar garantie en PTM TIM.
Ik ga toch undervolten en kom niet aan de powerlimit.
[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-03-2025 13:51 ]
Hoe laat gaan de kaarten eigenlijk in de verkoop a.s. donderdag?
Normaal is dat altijd om 15:00Dutchy007 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:55:
Hoe laat gaan de kaarten eigenlijk in de verkoop a.s. donderdag?
Het valt me op dat PowerColor geen vorm heeft van versteviging om sagg tegen te gaan. Dat zie ik bij Sapphire Kaarten onder andere wel.p.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:56:
Ik zou altijd een (extra/aparte) anti-sag oplossing gebruiken en dan denk ik dat het een non-issue is.kyrillajax schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:21:
[...]
Het valt me op dat PowerColor geen vorm heeft van versteviging om sagg tegen te gaan. Dat zie ik bij Sapphire Kaarten onder andere wel.
Zou dat sowieso een issue zijn bij dit soort GPU's? De 'zwaarste' GPU die ik persoonlijk gebruikt hebt is een 6900XT en die heeft na 4 jaar echt 0 last van ook maar enige 'sagging'. In builds voor anderen heb ik wel eens van die brackets of van die steuntjes gebruikt als ze bij geleverd werden, maar ook daar had ik vaak zoiets van, is dit wel nodig? Tenzij het echt om zo'n bakbeest ging als een 4090 of iets in die strekking.HugoBoss1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Ik zou altijd aan (extra/aparte) anti-sag oplossing gebruiken en dan denk ik dat het een non-issue is.
Ik vind van wel.Dennism schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:39:
[...]
Zou dat sowieso een issue zijn bij dit soort GPU's? De 'zwaarste' GPU die ik persoonlijk gebruikt hebt is een 6900XT en die heeft na 4 jaar echt 0 last van ook maar enige 'sagging'. In builds voor anderen heb ik wel eens van die brackets of van die steuntjes gebruikt als ze bij geleverd werden, maar ook daar had ik vaak zoiets van, is dit wel nodig? Tenzij het echt om zo'n bakbeest ging als een 4090 of iets in die strekking.
Lang verhaal kort: ik wil er geen zorgen over hebben dus ik gebruik een anti-sag bracket.
Ik maak mijn systemen ook regelmatig schoon en verplaats e.e.a. nog wel eens.
Dan wil ook niet dat (per ongeluk) de videokaart kan schudden.
Zelfs een HD7970 en RX 480 8GB die ik hier in builds heb, hebben er last van.
Maar die hebben heatsinks die alleen met 4 schroeven rondom de gpu vast zitten.
Deze kaarten hebben allebei wél een extra versteviging aan het I/O shield en het pcb vast.
Mijn Asus TUF 6800XT OC en MSI Gaming Z 3060 (een erg forse kaart voor een 3060) ook.
Het is al vrij snel aardig wat gewicht met moderne kaarten.
Voor het PCI-E slot is het niet goed (die zijn niet voor niets vaak verstevigd met extra metaal) en voor de PCI-E connector op de kaart ook niet.
Het buigen van een printplaat is volgens ook niet goed voor solderingen enz.
Pak eens een digitale waterpas, zet die op je behuizing, eik hem met die waarde en meet het nog eens op je videokaart.
Ik monteer mijn videokaarten altijd met anti-sag bracket en zet ze waterpas gelijk met de behuizing.
[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-03-2025 14:47 ]
Ik ben eigenlijk opzoek naar een watergekoelde videokaart, dus ik hoop dat PowerColor of Asrock snel met eentje komt.HugoBoss1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Ik zou altijd aan (extra/aparte) anti-sag oplossing gebruiken en dan denk ik dat het een non-issue is.
Inderdaad vandaar dat ik zei dat ik max €100 over de MSRP wou geven gezien (hopelijk) de normale modellen of mss mindere OC modellen daar binnen vallen. Maar beetje ijdele hoop infeite ... ik zie de prijs eerlijk gezegd eerder tussen de €8-900 vallen hier. Wat mij betreft zijn die AIB kaarten een beetje nutteloos aan het worden ... die reference kaarten doen het doorgaans prima. Ik hoef geen overpriced RGB zooi met fancy logo's op ... koeling van reference kaarten (en zelf van meeste AIB's) was heel vroeger (beginjaren 2000) meestal slecht, nu is dat wat mij betreft een non-issue en de reference kaarten zien er best goed uit ook. (Met uizondering van bv die fuck-ups met 12v hpwr enzo maar dat is bij team green)Dennism schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:33:
[...]
Hou er ook rekening mee dat MSRP zoals bekend gemaakt door bijv. AMD of Nvidia in principe alleen van toepassing is op reference / founders edition kaarten en misschien 1 non-oc instap model per AIB. Alle luxere AIB modellen hebben normaliter een eigen MSRP dat (flink) hoger zal liggen dat het MSRP van de reference / founders kaarten.
Jammer dat AMD er nu geen maakt. Zou een hele hoop gedoe (en vooral prijs) schelen. Enige wat ze zouden moeten doen is er een rgb ledje op plakken en aanbieden in wit of zwart om 95% van de markt tevreden te stellen. Wie exotische koeling wil gaat toch wss toch aftermarket (waterkoeling).
[ Voor 7% gewijzigd door Guardian-X- op 02-03-2025 15:52 ]
3/4 versus 2 jaar (AMD zelf) garantie is wel een voordeel (bij doorverkoop van een kaart).Guardian-X- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:47:
[...]
Inderdaad vandaar dat ik zei dat ik max €100 over de MSRP wou geven gezien (hopelijk) de normale modellen of mss mindere OC modellen daar binnen vallen. Maar beetje ijdele hoop infeite ... ik zie de prijs eerlijk gezegd eerder tussen de €8-900 vallen hier. Wat mij betreft zijn die AIB kaarten een beetje nutteloos aan het worden ... die reference kaarten doen het doorgaans prima. Ik hoef geen overpriced RGB zooi met fancy logo's op ... koeling van reference kaarten (en zelf van meeste AIB's) was heel vroeger (beginjaren 2000) meestal slecht, nu is dat wat mij betreft een non-issue en de reference kaarten zien er best goed uit ook. (Met uizondering van bv die fuck-ups met 12v hpwr enzo maar dat is bij team green)
Jammer dat AMD er nu geen maakt. Zou een hele hoop gedoe (en vooral prijs) schelen. Enige wat ze zouden moeten doen is er een rgb ledje op plakken en aanbieden in wit of zwart om 95% van de markt tevreden te stellen. Wie exotische koeling wil gaat toch wss toch aftermarket (waterkoeling).
Dan gaan de prijs omlaag, zo simpel is het. Misschien laumched Megekko wel op €1000 maar met hoge supply gaan andere webshops vanzelf rond msrp aanbieden en moeten andere shops mee.HugoBoss1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:44:
[...]
Wat nou als de kaarten blijven liggen doordat mensen afhaken op de prijs?
Als ze marktaandeel willen door goede leverbaarheid en goede prijzen dan zal het toch wel realistisch moeten blijven?.
Ik zie net dat Amazon de Sapphire Nitro+ RX 9070 heeft voor €1206,04. Ik hoop dat dit een placeholder prijs is, alhoewel je kan het nu bestellen en morgen ontvangen...
Alle andere kaarten zijn nog niet officieel verkrijgbaar: Tweakers Pricewatch.
[ Voor 28% gewijzigd door NeverSettle op 02-03-2025 17:40 ]
Er is sinds deze online kwam bij Amazon nog niet 1 verkocht ik heb er gisteren 15 in het mandje gelegd en kon er maar 13 kopen.NeverSettle schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:38:
Ik zie net dat Amazon de Sapphire Nitro+ RX 9070 heeft voor €1206,04. Ik hoop dat dit een placeholder prijs is, alhoewel je kan het nu bestellen en morgen ontvangen...
Net als vandaag dat Amazon er maar in s...t
Het is vreemd want volgens mij valt de verkoop datum onder een soort van NDA.NeverSettle schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:38:
Ben benieuwd wanneer ze de prijzen bekend maken, is dat pas vanaf het moment dat ze officieel verkocht mogen worden?
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Ik ga er vanuit de 5e omdat dan de NDA er van af gaat.FDMK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:02:
Ben benieuwd wanneer ze de prijzen bekend maken, is dat pas vanaf het moment dat ze officieel verkocht mogen worden?
Ik was ook naar de afmetingen aan het kijken aangezien in mijn NUC Extreme 13 max 313 mm (nu de bracket, 317,5mm incl.) aan lengte kwijt kan. Het zag er dus niet zo goed uit. Echter, ASUS gaat naast de TUF Gaming ook nog de Prime introduceren.
Onder de tech specs: https://www.asus.com/moth...rime/prime-rx9070xt-o16g/ --> 312 x 130 x 50 mm
De connector van de 9070XT Prime is 3x8pin.
Onder de tech specs: https://www.asus.com/moth...rime/prime-rx9070xt-o16g/ --> 312 x 130 x 50 mm
K-Wulf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:37:
[...]
Ik ben de afmetingen nu allemaal aan het aflopen. Alle sapphire kaarten zijn alvast te groot voor mij.
Powercolor Reaper is tot nu toe de kleinste 9070 XT.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Asrock 9070XT Steel Legend 2x8pin L:298mm H:58mm B:131mm 9070XT Taichi 16GB OC 12pin L:330mm H:61mm B:140mm Asus 9070XT TUF Gaming 3x8pin L:330mm H:62.5mm B:140mm Gigabyte 9070XT Gaming OC 3x8pin L:288mm H:56mm B:132mm 9070XT ELITE 16G 3x8pin L:339mm H:59mm B:136mm Powercolor 9070XT Reaper 2x8pin L:289mm H:41mm B:111mm 9070XT Hellhound 2x8pin L:327mm H:49mm B:128mm 9070XT Red Devil 3x8pin L:340mm H:69mm B:132mm Sapphire 9070XT Pulse 2x8pin L:320mm H:61.6mm B:120mm 9070XT Pure white 2x8pin L:320mm H:61.6mm B:120mm 9070XT Nitro 12pin L:331mm H:65.7mm B:128mm XFX Swift 9070XT Triple Fan Gaming Edition 3x8pin L:325mm H:65mm B:150mm Quicksilver 9070XT Magnetic Air Edition 3x8pin L:350mm H:67mm B:140mm Quicksilver 9070XT Gaming Edition 3x8pin L:350mm H:67mm B:140mm Mercury 9070XT OC Magnetic Air Edition with RGB 3x8pin L:360mm H:72mm B:155mm
Alle gegevens komen direct van de website van de fabrikant.
Asus zal ook nog wel met meer modellen komen.
En ik denk dat Asrock ook wel met hun challenger 9070 XT komt, dat is hun kleinste model, maar lijkt nu alleen een reguliere 9070 challenger aangekondigd te hebben.
Edit: Deze keycap van de limited edition van Powercolor's Red Devil vind ik wel grappig:
[Afbeelding]
Klopt, dat was tijdens het maken van de post echter nog niet bekend.XElD schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:21:
Ik was ook naar de afmetingen aan het kijken aangezien in mijn NUC Extreme 13 max 313 mm (nu de bracket, 317,5mm incl.) aan lengte kwijt kan. Het zag er dus niet zo goed uit. Echter, ASUS gaat naast de TUF Gaming ook nog de Prime introduceren.
[...]
Verkoopdatum van de 9070 serie is overigens 6 maart. Reviews op 5 maart.
Dus hetzelfde riedeltje als met nvidia waarbij de reviews een dag eerder komen.
Komt ook een dual fan versie van de XT:
https://videocardz.com/ne...-rx-9070-xt-graphics-card
Denk dat die het kortste is. 290mm lang.
https://videocardz.com/ne...-rx-9070-xt-graphics-card
Denk dat die het kortste is. 290mm lang.
[ Voor 3% gewijzigd door OMD op 02-03-2025 19:06 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Het is erg komisch inderdaad, want op=op suggereert een opruiming om van een restant af te komen.
Dit is ook wel een gevalletje ACM, want op deze manier zet je consumenten onder druk om iets te kopen.
De Pulse is mogelijk ook beter dan de Nitro deze generatie, tenminste als je niet veel geeft om de TBP.Santee schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:22:
Het lijkt er namelijk op dat de Nitro deze keer geen vaporchamber gebruikt en het koelichaam ziet er ook kleiner uit dan van de Pulse. Ik snap de keuze niet om 'design' met een nutteloze rooster of weggewerkte kabel zoveel prioriteit te geven. Dat heeft significant nadelig invloed op de koelprestatie/koelefficiëntie. Persoonlijk wil ik meer kaarten zoals AMD en Intel met hun referentiemodel deden, maar dan een slagje groter met 10cm fans. Strak design, geen poespas, maximum uit het koelerontwerp halen.
Dennism schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:39:
[...]
Zou dat sowieso een issue zijn bij dit soort GPU's? De 'zwaarste' GPU die ik persoonlijk gebruikt hebt is een 6900XT en die heeft na 4 jaar echt 0 last van ook maar enige 'sagging'. In builds voor anderen heb ik wel eens van die brackets of van die steuntjes gebruikt als ze bij geleverd werden, maar ook daar had ik vaak zoiets van, is dit wel nodig? Tenzij het echt om zo'n bakbeest ging als een 4090 of iets in die strekking.
offtopic:
Zelfs bij een 4090 (FE) valt het imo wel mee. Je kan deze met drie schroeven vastzetten en vanwege de hoogte vd kaart heb je een flinke leverage / stevige hefboom of hoe je het ook wilt noemen.
Bij mij zit de kaart op die manier behoorlijk rocksolid.
Je moet natuurlijk je case natuurlijk niet op de post doen maar voor normale omgang is een antisag volgensmij niet perse noodzaak. Alhoewel ik het natuurlijk wel begrijp dat mensen geen risico willen nemen, zeker met de huidige GPU prijzen.
Zelfs bij een 4090 (FE) valt het imo wel mee. Je kan deze met drie schroeven vastzetten en vanwege de hoogte vd kaart heb je een flinke leverage / stevige hefboom of hoe je het ook wilt noemen.
Bij mij zit de kaart op die manier behoorlijk rocksolid.
Je moet natuurlijk je case natuurlijk niet op de post doen maar voor normale omgang is een antisag volgensmij niet perse noodzaak. Alhoewel ik het natuurlijk wel begrijp dat mensen geen risico willen nemen, zeker met de huidige GPU prijzen.
[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 02-03-2025 20:13 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Of iets wat gelimiteerd leverbaar beschikbaar is en waarvoor op=op wel degelijk van toepassing is zoals limited editions van Powercolor kaarten.CMT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:20:
Het is erg komisch inderdaad, want op=op suggereert een opruiming om van een restant af te komen.
Dit is ook wel een gevalletje ACM, want op deze manier zet je consumenten onder druk om iets te kopen.
Zo te zien wél een heatpipe meer.CMT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:20:
[...]
[...]
De Pulse is mogelijk ook beter dan de Nitro deze generatie, tenminste als je niet veel geeft om de TBP.
Het lijkt er namelijk op dat de Nitro deze keer geen vaporchamber gebruikt en het koelichaam ziet er ook kleiner uit dan van de Pulse. Ik snap de keuze niet om 'design' met een nutteloze rooster of weggewerkte kabel zoveel prioriteit te geven. Dat heeft significant nadelig invloed op de koelprestatie/koelefficiëntie. Persoonlijk wil ik meer kaarten zoals AMD en Intel met hun referentiemodel deden, maar dan een slagje groter met 10cm fans. Strak design, geen poespas, maximum uit het koelerontwerp halen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onderaan de streep zou ik eerder voor de Pulse gaan maar de 2 jaar garantie houdt mij altijd tegen w.b.t. Sapphire kopen.
Weet jij/weet iemand waarom deze generatie de GPU zo dicht bij het PCI-E slot gepositioneerd is op het PCB?
@ebis Ik vraag me echt af of er wel een Red Devil Limited Edition is... volgens mij gewoon een gevalletje FOMO creeëren.
Eerst maar eens zien hoeveel er dadelijk leverbaar zijn.
Misschien duurt "Op" in eerste instantie nog wel heel lang.
En Op=Op lijkt mij heel erg sterk, als Megekko woord bij daad doet dan verkopen ze dus na de eerste batch nooit meer de Red Devils.
In ieder geval eentje meer want ik ga die niet kopen (De Red Devil unlimited ook niet)
Edit: er is dus wel degelijk een "Limited Edition".
Ik zie dat deze in ieder geval een grotere doos heeft dan de gewone Red Devil.
Hopelijk is die grotere doos niet het enige wat het Limited maakt (geen zin om verder te vergelijken op hun website).
Oh wacht... hij zal vast ook wel een grotere prijs hebben want "Limited Edition".
Als het een paar honderd euro meer is dan "MSRP" gaat het hele prijsvechter verhaal van AMD naar de klote.
Dan vind ik het prijstechnisch ook totaal niet interessant.
https://www.powercolor.com/product-detail219.htm
[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-03-2025 19:58 ]
Is vaak iets van een sticker en een muismat. Niet echt de moeite waard in mijn beleving maar blijkbaar is er een markt voor want Powercolor doet dit al jaren voor hun Red Devil serie.HugoBoss1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:48:
[...]
@ebis Ik vraag me echt af of er wel een Red Devil Limited Edition is... volgens mij gewoon een gevalletje FOMO creeëren.
Eerst maar eens zien hoeveel er dadelijk leverbaar zijn.
Misschien duurt "Op" in eerste instantie nog wel heel lang.
En Op=Op lijkt mij heel erg sterk, als Megekko woord bij daad doet dan verkopen ze dus na de eerste batch nooit meer de Red Devils.
In ieder geval eentje meer want ik ga die niet kopen
Edit: er is dus wel degelijk een "Limited Edition".
Ik zie dat deze in ieder geval een grotere doos heeft dan de gewone Red Devil.
Hopelijk is die grotere doos niet het enige wat het Limited maakt (geen zin om verder te vergelijken op hun website).
https://www.powercolor.com/product-detail219.htm
Als ik mijn vinger erop moet liggen, dan denk ik vanwege de signaalintegriteit van PCIE 5.0.HugoBoss1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:48:
[...]
Weet jij/weet iemand waarom deze generatie de GPU zo zicht bij het PCI-E slot gepositioneerd is op het PCB?
Kijk aan, dat wist ik nog niet... ik leer steeds wat meer over Powercolor.ebis schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:56:
[...]
Is vaak iets van een sticker en een muismat. Niet echt de moeite waard in mijn beleving maar blijkbaar is er een markt voor want Powercolor doet dit al jaren voor hun Red Devil serie.
Merci.
Als er 3 jaar garantie op zit en de prijs goed is overweeg ik een basismodel van hun.
Of misschien weer een Asus.
@CMT Jij ook bedankt.
Ik heb de opmerking/de vraag al vaker gesteld.
Dit lijkt een plausibele verklaring.
[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-03-2025 19:59 ]
De Nitro+ heeft zo te zien wel een 6de heatpipe.CMT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:20:
[...]
[...]
De Pulse is mogelijk ook beter dan de Nitro deze generatie, tenminste als je niet veel geeft om de TBP.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar de vraag is denk ik vooral de ventilatoren. Dat is namelijk het stuk waar ik niet zo blij ben met mijn RX7900XT Pulse. Ze zijn niet bepaald stil als je naar een beetje RPM gaat. Het varieert nog wel eens of de Pulse dezelfde ventilatoren als de Nitro+ krijgt. Als dat niet zo is, tja ik heb gemerkt hoe luidruchtig die kunnen zijn. De ventilatoren van mijn oude RX5700XT waren echt beduidend stiller.
Maar gezien het verschil in TDP en AMD die zelf 4% claimt voor 340W vs. 304W, tja wat is het punt? Beter om uit te vogelen welke het beste MSRP model is. Ja, het kriebelt toch wat bij mij. Absoluut totaal onnodig dat ik een nieuwe videokaart moet kopen, maar shiny.
ASUS adverteert in ieder geval dat ze eindelijk fatsoenlijke phase change thermal pads gebruiken.HugoBoss1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:57:
[...]
Kijk aan, dat wist ik nog niet... ik leer steeds wat meer over Powercolor.
Merci.
Als er 3 jaar garantie op zit en de prijs goed is overweeg ik een basismodel van hun.
Of misschien weer een Asus.
@CMT Jij ook bedankt.
Ik heb de opmerking/de vraag al vaker gesteld.
Dit lijkt een plausibele verklaring.
https://www.asus.com/moth...tuf-rx9070xt-o16g-gaming/
[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2025 22:18 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Bij Powercolor viel het mij op dat de Hellhound 9070 XT 2 verschillende maten fans heeft.DaniëlWW2 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:15:
[...]
De Nitro+ heeft zo te zien wel een 6de heatpipe.
Maar de vraag is denk ik vooral de ventilatoren. Dat is namelijk het stuk waar ik niet zo blij ben met mijn RX7900XT Pulse. Ze zijn niet bepaald stil als je naar een beetje RPM gaat. Het varieert nog wel eens of de Pulse dezelfde ventilatoren als de Nitro+ krijgt. Als dat niet zo is, tja ik heb gemerkt hoe luidruchtig die kunnen zijn. De ventilatoren van mijn oude RX5700XT waren echt beduidend stiller.
Maar gezien het verschil in TDP en AMD die zelf 4% claimt voor 340W vs. 304W, tja wat is het punt? Beter om uit te vogelen welke het beste MSRP model is. Ja, het kriebelt toch wat bij mij. Absoluut totaal onnodig dat ik een nieuwe videokaart moet kopen, maar shiny.
[...]
ASUS adverteert in ieder geval dat ze eindelijk fatsoenlijke phase change thermal pads gebruiken.
https://www.asus.com/moth...tuf-rx9070xt-o16g-gaming/
Dat heb ik bij XFX ook wel eens gezien.
Mooie product pagina van Asus, ziet er goed uit.
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-03-2025 22:55 ]
Zo'n witte Steel Legend ziet er wel juicy uit. Hoop alleen niet dat de driehoek der hebzucht (Megekko, Azerty en Alternate) ons consumenten voor de gek gaat houden.
Haha, had ik eigenlijk bij jou totaal niet verwachtDaniëlWW2 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:15:
Ja, het kriebelt toch wat bij mij. Absoluut totaal onnodig dat ik een nieuwe videokaart moet kopen, maar shiny.
Wat is eigenlijk de verwachting van de uplift van een 7900XT naar de 9070XT, 20ish procent ofzo?
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik vanaf de 6900XT nog erg in dubio ben deze generatie, terwijl ik normaal toch wel iedere 4 jaar upgrade.
Hier zit ik ook nog met een 6900XT, maar ga wel kijken of ik een 9070XT kan scoren.
Zal dan een PowerColor worden. Heb ook een Hellhound gehad (7900GRE) en die beviel mij wel.
Zit nog wel even te twijfelen tussen de Reaper en Hellhound versie. Ik heb niks met RGB, maar de (standaard) lichte OC is wel interessant.
Misschien dat ik eerst maar even de reviews moet afwachten of een OC wel zin heeft of niet. Waarschijnlijk kan de standaard-versie ook gewoon een beetje gekieteld worden.
Zal dan een PowerColor worden. Heb ook een Hellhound gehad (7900GRE) en die beviel mij wel.
Zit nog wel even te twijfelen tussen de Reaper en Hellhound versie. Ik heb niks met RGB, maar de (standaard) lichte OC is wel interessant.
Misschien dat ik eerst maar even de reviews moet afwachten of een OC wel zin heeft of niet. Waarschijnlijk kan de standaard-versie ook gewoon een beetje gekieteld worden.
-
Ik ben benieuwd naar de Powercolor Reaper en Asrock Steel Legend. Primair door de afmetingen. Die 2 gaan elkaar zo te zien weinig ontlopen. Hopelijk is 1 van de 2 tegen een fatsoenlijke prijs beschikbaar bij launch.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Dennism schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:30:
[...]
Haha, had ik eigenlijk bij jou totaal niet verwacht
Wat is eigenlijk de verwachting van de uplift van een 7900XT naar de 9070XT, 20ish procent ofzo?
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik vanaf de 6900XT nog erg in dubio ben deze generatie, terwijl ik normaal toch wel iedere 4 jaar upgrade.
offtopic:
Oh ik ga zeer waarschijnlijk geen RX9070XT kopen.
Maar het is vooral het gevoel dat ik de RX7900XT mede had gekocht omdat er zoveel extra capaciteiten in die hardware zitten. En dan kom je er nu achter dat RDNA4 nog veel meer lijkt te hebben en RDNA3 achtergesteld lijkt te worden. Dat zit me een beetje dwars. Maar gezien hoeveel recente games me gewoon totaal niet interesseren, heb ik ook niks nieuws nodig. 20% sneller interesseert me ook niet, ook al is de RT uplift veel groter. Ik wacht het liefst tot UDNA.
Oh ik ga zeer waarschijnlijk geen RX9070XT kopen.
Maar het is vooral het gevoel dat ik de RX7900XT mede had gekocht omdat er zoveel extra capaciteiten in die hardware zitten. En dan kom je er nu achter dat RDNA4 nog veel meer lijkt te hebben en RDNA3 achtergesteld lijkt te worden. Dat zit me een beetje dwars. Maar gezien hoeveel recente games me gewoon totaal niet interesseren, heb ik ook niks nieuws nodig. 20% sneller interesseert me ook niet, ook al is de RT uplift veel groter. Ik wacht het liefst tot UDNA.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Als de kaarten donderdag verkrijgbaar worden, mag ik dan verwachten dat ze klokslag middernacht online komen? Niet bepaald zoveel ervaring met dit soort "launches".
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Klokslag 15:00.Tricolores schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:39:
Als de kaarten donderdag verkrijgbaar worden, mag ik dan verwachten dat ze klokslag middernacht online komen? Niet bepaald zoveel ervaring met dit soort "launches".
And so it begins... https://amzn.eu/d/eH7oEgD
Dit is nu al 3x langs gekomen en alle keren debunked. Laat je niet gek maken, alles hieraan schreeuwt scam / onmogelijke opgave. Die kaart kan je niet nu al bestellen en daarna op 4 maart binnen krijgen. Dat gaat in tegen de afspraken vanuit AMD.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
is wel echt vanuit Amazon als verkoper.... das t rare (PS. wel echt gaaf design die kaart overigens..)
[ Voor 31% gewijzigd door gaudio. op 03-03-2025 09:30 ]
Is de Sapphire Pulse daadwerkelijk een MSRP model?
Interessant, ik ben heel erg benieuwd wat voor (absurde) marges we hier gaan krijgen.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
@Dennism van 6900XT prestaties naar een 7900XT vond ik het tegenvallen.
Het was voor mijn gevoel (ik had nooit 1:1 vergeleken) op 4k FSR van ultra performance naar performance zetten voor ongeveer dezelfde FPS.
Als het nu voor minder geld op 7900XTX prestaties zit met betere RT dan vind ik het wellicht interessant.
Ik blijf de 16gb wel jammer vinden.
Maargoed 8gb is voor veel mensen blijkbaar ook nog prima
https://videocardz.com/ne...r-gpu-among-steam-players
Het was voor mijn gevoel (ik had nooit 1:1 vergeleken) op 4k FSR van ultra performance naar performance zetten voor ongeveer dezelfde FPS.
Als het nu voor minder geld op 7900XTX prestaties zit met betere RT dan vind ik het wellicht interessant.
Ik blijf de 16gb wel jammer vinden.
Maargoed 8gb is voor veel mensen blijkbaar ook nog prima

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-03-2025 10:08 ]
Ik ben erg benieuwd, potentieel is de 9070xt een hele leuke kaart. Krijgen we alleen dezelfde taferelen zoals bij NVIDIA? Want MSRP is leuk, maar dat kun je alleen geven op je eigen producten toch? Board partners mogen zelf bepalen en dan heb je de verkopende partijen nog. Dus ik vrees nog een beetje voor (te) hoge prijzen. Als dat het geval is ga ik waarschijnlijk kijken wat de markt doet op het moment dat de vraag minder wordt.
ik heb van een paar vendors al video's gezien waar ze pallets vol op de achtergrond hadden staan. tevens worden deze kaarten naar verluid al maanden aan de shops geleverd. Daarnaast is AMD over het algemeen ook iets minder in trek dan Nvidia (imho ten onrechte), al met al denk ik dat MSRP een redelijke kans heeft voor deze kaart, mits je er snel bij bent in ieder geval!KraveN schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:12:
Ik ben erg benieuwd, potentieel is de 9070xt een hele leuke kaart. Krijgen we alleen dezelfde taferelen zoals bij NVIDIA? Want MSRP is leuk, maar dat kun je alleen geven op je eigen producten toch? Board partners mogen zelf bepalen en dan heb je de verkopende partijen nog. Dus ik vrees nog een beetje voor (te) hoge prijzen. Als dat het geval is ga ik waarschijnlijk kijken wat de markt doet op het moment dat de vraag minder wordt.
Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision
En grote kans dat dit over een paar jaar de 5060 is, wij Tweakers zitten wat dat betreft denk ik wel een beetje in een bubble waar er (veel) meer bewustwording is over geheugen groottes. Ik heb dat laatst ook al wel eens aangegeven, maar ik verwacht niet dat we heel snel af gaan zijn van de install base van 8GB kaarten, en dus zullen developers daar vermoed ik ook nog jaren rekening mee houden. Niet met de beste settings of texture packs uiteraard, maar ik verwacht wel dat ze blijven zorgen voor een medium of low preset die gewoon werkt met die kaarten.HugoBoss1985 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:53:
Maargoed 8gb is voor veel mensen blijkbaar ook nog prima![]()
Het marktaandeel van die kaarten zal wel langzaam minder vermoed ik, maar voordat de install base ook 'weg' is zal denk ik nog wel flink wat jaartjes duren. Zeker ook omdat die kaarten onder E-Sporters nog altijd populair lijken te zijn en in o.a. China
Sowieso, als je zelfs met een 5080 'maar' 16GB krijgt zie ik het nog niet zo heel vlot lopen met >16GB aan usage voor de massa deze generatie.
Ik ook niet zo.D4NG3R schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:51:
Sowieso, als je zelfs met een 5080 'maar' 16GB krijgt zie ik het nog niet zo heel vlot lopen met >16GB aan usage voor de massa deze generatie.
Maar de keuze/beperking vind ik wel iets over te zeggen.
Het gaat naar 7900XT/XTX prestaties maar met minder VRAM.
Door de hogere prestaties kun je settings omhoog zetten/FSR op hogere kwaliteit en dat eet allemaal meer VRAM.
Dat vind ik krom.
Het voordeel voor ons is denk ik wel, zeker i.v.m. GDDR6 dat de kaarten goed geprijsd kunnen worden (laten we het hopen).
Offtopic maar w.b.t. dit punt ben ik wel heel benieuwd wat Nvidia met compressie technieken gaat doen, waar ze het over hebben.
De 5080 vind ik ook wel beperkt als je ziet dat men met overclocken/undervolten bij de 4090 in de buurt komt.
Het zijn toch echt wel 4k kaarten die naar mijn mening een niet passende hoeveelheid VRAM hebben.
Maar bij Nvidia is dat niet verbazend.
Gelijke monniken, gelijke kappen dus er mag over AMD (9070) wel iets gezegd worden zeker vergeleken met 20gb en 24gb van de vorige generatie.
Afijn ik overweeg ook weer een 16gb kaart, een texture setting o.i.d. lager zetten vind ik geen probleem.
Hogere RT prestaties vind ik belangrijker, voor UE5 games.
Ik vind het jammer dat de 9070 non-XT zo slecht geprijsd lijkt en ik ben heel benieuwd naar alle verschillende reviews m.b.t. UE5 prestaties en ook hoe die GPU overklokt.
Als die non-XT kaarten ooit nog in prijs dalen en flink betere RT heeft dan een 6800XT dan zou ik die toch wel interessant vinden.
Zo min mogelijk geld uitgeven aan nog een 16gb sidegrade met toch hopelijk flink betere RT prestaties.
De 6800XT op 2550mhz in de drivers heeft al veel moeite met NMRIH 2 (dat is wel Early Access) op 4k.
Ik vind dat een gave game, dat speel ik als ik tijd heb.
Met high settings, alle optionele grafische opties aan en zonder framegen moet ik Ultra Performance FSR gebruiken om het voor het gevoel vloeiend te houden.
Wat meer prestaties en FSR4 zijn dan welkom.
Maargoed het is prima speelbaar!
Het klinkt allemaal heel leuk, hopelijk zijn de prijzen ook heel leuk.
Spannend, nog een paar dagen
[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-03-2025 11:33 ]
zit zelf nog op een 3080 die ik toendertijd voor msrp heb weten te scoren. als de amd kaarten echt een msrp hebben van 700 euro en daar ook voor over de toonbank gaan (de 9070xt), dan vind ik het meer dan top om slechts 300 euro bij te leggen voor die +/- 40-50% verwachtte prestatiewinst, en 5gb meer vram. Merk nu wel dat de 3080 echt midrange begint te worden, maar uit principe wil ik ook niet de hoofdprijs neerleggen voor de Nvidia top of the range.
tevens, als ik zo kijk is FSR4 ook weer echt een goeie vooruitgang als alle geruchten kloppen. Ergens is het jammer dat er "slechts" 16gb vram in zo'n nieuwe kaart zit, maar kom met mijn 3080 nog ruim uit de voeten met 11gb... we stemmen uiteindelijk met onze portemonnee en ik denk dat we als PC community veel meer hebben aan het steunen van AMD, dan dat we hebben aan het toegeven aan Nvidia.
tevens, als ik zo kijk is FSR4 ook weer echt een goeie vooruitgang als alle geruchten kloppen. Ergens is het jammer dat er "slechts" 16gb vram in zo'n nieuwe kaart zit, maar kom met mijn 3080 nog ruim uit de voeten met 11gb... we stemmen uiteindelijk met onze portemonnee en ik denk dat we als PC community veel meer hebben aan het steunen van AMD, dan dat we hebben aan het toegeven aan Nvidia.
[ Voor 30% gewijzigd door doebbalapoent11 op 03-03-2025 11:21 ]
Deels ben ik er eigenlijk wel blij mee dat we deze generatie pas >16GB VRAM zien bij de 5090 (en ongetwijfeld straks bij een 5080 Ti/S).
Laat devs maar weer eens een beetje nadenken over texture sizes/compression en daarmee voor een best wel groot deel de installsize van games. Gaat niet gebeuren, maar dromen mag.
Laat devs maar weer eens een beetje nadenken over texture sizes/compression en daarmee voor een best wel groot deel de installsize van games. Gaat niet gebeuren, maar dromen mag.
[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 03-03-2025 11:24 ]
Nouja dat is erg verschillend w.b.t. UE5 games.D4NG3R schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:24:
Deels ben ik er eigenlijk wel blij mee dat we deze generatie pas >16GB VRAM zien bij de 5090 (en ongetwijfeld straks bij een 5080 Ti/S).
Waarvan men al snel roept dat het niet geoptimaliseerde troep is.
Van alle UE5 games (hier zitten 3 Early Access games bij die vrijwel zeker nog groter worden) die ik speel/gespeeld heb:
Starship Troopers Extermination 8.93GB
NMRIH 2 17.68GB EA
GZW 21.25GB EA
Bodycam 44.26GB EA
Dat valt dan nog best wel mee.
Stalker 2 is dan weer heel extreem met zeker 160GB (geen idee wat het actueel is).
Ik denk omdat de spelwereld zo groot en open is maar dat is in GZW ook.
Stalker 2 is nog zo'n grote puinhoop (of ze die game ooit nog in orde krijgen...?) dat het ook nog wel gaat veranderen door updates.
[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-03-2025 11:34 ]
ja maar laten we even heel eerlijk zijn, hoe lang gaat het duren tot de games zoveel vram gaan gebruiken, dat ze alles behalve top end gaan uitsluiten puur omdat ze niet meer dan 16gb vram hebben? mocht dit gebeuren dan hoop ik toch dat de pc gaming community als geheel hier tegenin zal gaan. als games gaan vereisen dat je de VRAM hebt die alleen te krijgen is op een kaart die (buiten 7900xt(x)) meer dan 2k kost om de game een beetje deftig te spelen, dan hoop ik oprecht dat dit niet wordt geaccepteerd.
ik weet nog dat toendertijd de gtx 970 een 60fps 1440p hoge settings kaart was, tegenwoordig kijk je hiervoor naar kaarten als de 4070. spellen van toen zijn grafisch natuurlijk wel minder, maar niet 4x minder, terwijl een 4070 wel echt enorm veel beter is dan de 970 was in ruwe performance. Games zijn onevenredig zwaar geworden t.o.v. de visual-ontwikkeling. In de tijd van de gtx series kaarten werd je aan de schandpaal genageld als je game niet goed was geoptimaliseerd, nu is het voornamelijk vanuit corporate push dat games niet de tijd krijgen om goed te worden geoptimaliseerd, als ze maar op tijd en voor genoeg mtx appeal uitkomen.
PC's zijn vooralsnog stukken krachtiger dan playstations en xboxen, maar de pc versie wordt alsmaar duurder en duurder om fraai te runnen. ben daarom wel blij dat ze met deze reeks amd kaarten waarschijnlijk de mid range weer wat gaan opfraaien, nu hopen dat dit de concurrentie aansteekt!
ik weet nog dat toendertijd de gtx 970 een 60fps 1440p hoge settings kaart was, tegenwoordig kijk je hiervoor naar kaarten als de 4070. spellen van toen zijn grafisch natuurlijk wel minder, maar niet 4x minder, terwijl een 4070 wel echt enorm veel beter is dan de 970 was in ruwe performance. Games zijn onevenredig zwaar geworden t.o.v. de visual-ontwikkeling. In de tijd van de gtx series kaarten werd je aan de schandpaal genageld als je game niet goed was geoptimaliseerd, nu is het voornamelijk vanuit corporate push dat games niet de tijd krijgen om goed te worden geoptimaliseerd, als ze maar op tijd en voor genoeg mtx appeal uitkomen.
PC's zijn vooralsnog stukken krachtiger dan playstations en xboxen, maar de pc versie wordt alsmaar duurder en duurder om fraai te runnen. ben daarom wel blij dat ze met deze reeks amd kaarten waarschijnlijk de mid range weer wat gaan opfraaien, nu hopen dat dit de concurrentie aansteekt!
Je hebt wel een punt, misschien ga ik voorbij aan het punt dat de 9070 (XT) kaarten als midrange in de markt gezet worden.doebbalapoent11 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:38:
ja maar laten we even heel eerlijk zijn, hoe lang gaat het duren tot de games zoveel vram gaan gebruiken, dat ze alles behalve top end gaan uitsluiten puur omdat ze niet meer dan 16gb vram hebben? mocht dit gebeuren dan hoop ik toch dat de pc gaming community als geheel hier tegenin zal gaan. als games gaan vereisen dat je de VRAM hebt die alleen te krijgen is op een kaart die (buiten 7900xt(x)) meer dan 2k kost om de game een beetje deftig te spelen, dan hoop ik oprecht dat dit niet wordt geaccepteerd.
Maar als het 7900XTX / 4080 prestaties worden dan zijn dat wel forse midrange prestaties.
Afijn het is een nieuwe gen dus midrange (en 16gb) klopt dan wel.
Indiana Jones, Flight Simulator en Starship Troopers Extermination zijn voorbeelden die ik ken die wel wat VRAM lusten.
Ik ben ook benieuwd naar de Doom The Dark Ages.
Doom games waren altijd wel games die wat vooruit liepen qua VRAM gebruik op hoge settings (maar zeer goede/schaalbare engines).
Dat corporate push is volgens mij op Stalker 2 ook van toepassing.
Geen idee wat daar nog meer mee mis gegaan is maar die game had nog lang niet uitgebracht moeten worden... was ook al meerdere malen uitgesteld.
Ik hoop ook niet dat dit de toekomst is voor games.
Ik vind het ook jammer om te zien dat mensen Early Access games kopen (kijk eens naar NMIRH 2) en dan de game grond in stampen in de (Steam) reviews.
Het lijkt nooit goed genoeg.
Ik koop liever een Early Access game voor wat minder, waarbij ik de devs vroegtijdig financieël steun en waarbij men de tijd neemt om een goede game te leveren.
Dan weet je ook waar je aan toe bent w.b.t. bugs en jank enz.
[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-03-2025 11:47 ]
wellicht ietwat off topic, maar over jouw laatste punt: ik ben altijd wel van mening dat, inderdaad, je moet niet verachten van early access dat het allemaal smooth gaat lopen en gestroomlijnd is. Echter, merk je wel vaak dat deze games in early access dus veel geld ophalen, vervolgens interessant worden voor investment corps (of zelf meer winstgedreven gaan functioneren ivm interesse), en dan eigenlijk nooit echt gaan polishen. De game verkoopt in early, dus de kwaliteit waarin het in early is verkoopt in hun ogen genoeg. ze missen vaak het feit dat mensen eigenlijk de game kopen met het idee dat het beter wordt.HugoBoss1985 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Je hebt wel een punt, misschien ga ik voorbij aan het punt dat de 9070 (XT) kaarten als midrange in de markt gezet worden.
Maar als het 7900XTX / 4080 prestaties worden dan zijn dat wel forse midrange prestaties.
Afijn het is een nieuwe gen dus midrange (en 16gb) klopt dan wel.
Indiana Jones, Flight Simulator en Starship Troopers Extermination zijn voorbeelden die ik ken die wel wat VRAM lusten.
Ik ben ook benieuwd naar de Doom The Dark Ages.
Doom games waren altijd wel games die wat vooruit liepen qua VRAM gebruik op hoge settings (maar zeer goede/schaalbare engines).
Dat corporate push is volgens mij op Stalker 2 ook van toepassing.
Geen idee wat daar nog meer mee mis gegaan is maar die game had nog lang niet uitgebracht moeten worden... was ook al meerdere malen uitgesteld.
Ik hoop ook niet dat dit de toekomst is voor games.
Ik vind het ook jammer om te zien dat mensen Early Access games kopen (kijk eens naar NMIRH 2) en dan de game grond in stampen in de (Steam) reviews.
Het lijkt nooit goed genoeg.
Ik koop liever een Early Access game voor wat minder, waarbij ik de devs vroegtijdig financieël steun en waarbij men de tijd neemt om een goede game te leveren.
Dan weet je ook waar je aan toe bent w.b.t. bugs en jank enz.
maargoed, dan de ontopic brug over wat hierboven staat: je merkt gewoon dat onze intenties bedoeld zijn om goede games te steunen die dan netjes uitkomen, maar vervolgens het effect hebben dat de broken state wordt gezien als verkoopbaar. Nu amd en nvidia de verwachting zetten dat 16gb midrange is en de consoles het met minder vram moeten doen hoop ik dat dit een goede hardwarematige rem gaat zijn. het percentage mensen dat meer dan 16gb heeft is op het moment echt enorm schaars en zal met deze releases dus ook nog wel even gaan duren. amd heeft hier echt een mooie kans en zover we het nu zien, gaat deze release erg leuk worden. Hopelijk hebben alle webwinkels pallets vol staan zoals ik in een instagram story van een andere nederlandse webwinkel zag

kaarten zijn al gereleased??
https://www.amazon.nl/dp/...N=B0DRPQPQQC&linkCode=asn
edit al gepost zie ik
edit al gepost zie ik

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 03-03-2025 12:55 ]
3080 heeft maar 10GB he (er is ook een 12GB versie, maar die had vrijwel niemand). Ik denk dat 16GB echt ruim voldoende is, zelfs op 4K, voor de komende jaren. Meestal voordat je te weinig vram hebt is die kaart alweer te traag over 5 jaar. Zo ging het in ieder geval in het verleden. En als je met 10GB de afgelopen 4 jaar hebt gegamed gaat met 16GB de komende 5 jaar wel lukkendoebbalapoent11 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:16:
zit zelf nog op een 3080 die ik toendertijd voor msrp heb weten te scoren. als de amd kaarten echt een msrp hebben van 700 euro en daar ook voor over de toonbank gaan (de 9070xt), dan vind ik het meer dan top om slechts 300 euro bij te leggen voor die +/- 40-50% verwachtte prestatiewinst, en 5gb meer vram. Merk nu wel dat de 3080 echt midrange begint te worden, maar uit principe wil ik ook niet de hoofdprijs neerleggen voor de Nvidia top of the range.
Je bent de 4e of de 5e met die link in dit topicfreaky35 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:54:
edit al gepost zie ik
ja zie het.ach jaSantee schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:12:
[...]
Je bent de 4e of de 5e met die link in dit topic

ohja 10gb ja, haha helemaal verkeerd onthouden weer. ik voorzie ook geen problemen met vram hoor. denk dat de games zich toch aan moeten passen aan wat mensen hebben ipv andersom, vooral als de enige huidige gen kaart met meer dan 16gb meteen 2500 piek kost (7900xtx daargelaten).Santee schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:12:
[...]
3080 heeft maar 10GB he (er is ook een 12GB versie, maar die had vrijwel niemand). Ik denk dat 16GB echt ruim voldoende is, zelfs op 4K, voor de komende jaren. Meestal voordat je te weinig vram hebt is die kaart alweer te traag over 5 jaar. Zo ging het in ieder geval in het verleden. En als je met 10GB de afgelopen 4 jaar hebt gegamed gaat met 16GB de komende 5 jaar wel lukken
pfffff, wat een prijsfreaky35 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:54:
edit al gepost zie ik

is al debunked
Heb je links naar deze video's? Ik zag de tiktok van Megekko met veel 9070's in beeld maar niet van andere winkelsdoebbalapoent11 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:24:
[...]
ik heb van een paar vendors al video's gezien waar ze pallets vol op de achtergrond hadden staan.
wat zitten scrollen van het weekend, vgm waren het inderdaad megekko en dan alternate die ik zagAria_NL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:40:
[...]
Heb je links naar deze video's? Ik zag de tiktok van Megekko met veel 9070's in beeld maar niet van andere winkels
Is er eigenlijk ook een specifiek tijdstip van wanneer de kaarten verkocht mogen worden?
15:00.Nature schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:29:
Is er eigenlijk ook een specifiek tijdstip van wanneer de kaarten verkocht mogen worden?
Tegenwoordig wordt veel van een ontwerp hergebruikt tussen de SKU's, ik denk daarom dat er geen verschil is in de kwaltieit van de fan (in de zin dat het dezelfde motor heeft).DaniëlWW2 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:15:
Wat ik wel zie en wat mij niet eerder is opgevallen, is dat 7900XT(X) pulse 3x rechts draaiende fan's heeft en de Nitro 2x links en 1x rechts. Bij de Pulse heb je dus te maken met sowieso meer turbulentie en de nabijheid van een koelprofiel kan ook grote impact hebben (nog wel het meeste) op de geluidsproductie.
Ik ben benieuwd wat de reviews over een paar dagen laten zien.
CMT schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:11:
[...]
Tegenwoordig wordt veel van een ontwerp hergebruikt tussen de SKU's, ik denk daarom dat er geen verschil is in de kwaltieit van de fan (in de zin dat het dezelfde motor heeft).
Wat ik wel zie en wat mij niet eerder is opgevallen, is dat 7900XT(X) pulse 3x rechts draaiende fan's heeft en de Nitro 2x links en 1x rechts. Bij de Pulse heb je dus te maken met sowieso meer turbulentie en de nabijheid van een koelprofiel kan ook grote impact hebben (nog wel het meeste) op de geluidsproductie.
offtopic:
Dat zou ik eerder vermoeden ja. Maar er is nog een ander verschil in dat de Pulse geen socket fans heeft. Maar wat ik hoor klinkt best als turbulentie. Dat is echt het grootste minpunt van deze videokaart.
Dat zou ik eerder vermoeden ja. Maar er is nog een ander verschil in dat de Pulse geen socket fans heeft. Maar wat ik hoor klinkt best als turbulentie. Dat is echt het grootste minpunt van deze videokaart.

De xtx merc is ook geen stille Willie. Ik had de 7900xt TUF ernaast in een ander systeem, die was echt beduidend stiller. Maar zolang er geen coil whine is vind ik het wel prima. Heb ze onder mijn bureau.DaniëlWW2 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:19:
[...]
offtopic:
Ik heb beide kaarten gehad en ik vond zowel de Pulse als de Nitro veel lawaai maken, dat ook nog dat ik een implantaat heb aan mijn rechteroor. Het geluid stoorde me echt.CMT schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:11:
[...]
Tegenwoordig wordt veel van een ontwerp hergebruikt tussen de SKU's, ik denk daarom dat er geen verschil is in de kwaltieit van de fan (in de zin dat het dezelfde motor heeft).
Die TUF 7900XT is inderdaad stil.meljor schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:27:
[...]
De xtx merc is ook geen stille Willie. Ik had de 7900xt TUF ernaast in een ander systeem, die was echt beduidend stiller. Maar zolang er geen coil whine is vind ik het wel prima. Heb ze onder mijn bureau.
De verkoop start donderdag om 15:00 waarschijnlijk. De reviews zijn ook op 5 maart. Dat is niet echt gebruikelijk?
Woensdag 5 reviews donderdag 6 verkoop.OMD schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:17:
De verkoop start donderdag om 15:00 waarschijnlijk. De reviews zijn ook op 5 maart. Dat is niet echt gebruikelijk?
Lol, ik haal de dagen door elkaar. Heb je met onregelmatig werken

Het is woensdag 5 maart, niet donderdag
Nee, het is maandag (3 maart)OMD schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:29:
[...]
Lol, ik haal de dagen door elkaar. Heb je met onregelmatig werken![]()
Het is woensdag 5 maart, niet donderdag
Hehe flauw grapje
Cheat sheet, met alle specs in een handige spreadsheet.
https://www.reddit.com/r/...u14k/9070_xt_cheat_sheet/
https://www.reddit.com/r/...u14k/9070_xt_cheat_sheet/
[ Voor 30% gewijzigd door Tricolores op 04-03-2025 08:18 ]
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Krengen worden goed lang, moet nog op gaan letten ook met m'n Meshify C. 
GPU max length: 315mm with front fan mounted
Ben ik de enige die vind dat die AMD kaarten nooit zo "mooi" zijn als de Nvidia kaarten? Bij sommige producenten lijkt het wel 2005 qua designs.
Uit interesse, waarom specifiek om 15:00?OMD schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:17:
Misschien ter wille van de werkende medemens?
AMD Ryzen 7 5800X3D | AMD Radeon RX 6800 XT | Gigabyte B550 AORUS Elite v2 | Corsair Vengeance LPX 64 GB 3200 | Corsair RM750x | Arctic Liquid Freezer II 360 || AOC Q27G3XMN | Corsair K95 RGB Platinum XT Cherry | Logitech G305 | Kingston HyperX Cloud II
15:00 uur is een mooie globale tijd. Europa in de middag, Azie wat later op de avond en voor de Amerikanen vroeg om 09:00 uur in de ochtend. Daarom zie je deze tijd heel vaak terug bij releases, embargo's die verlopen etc.krrptd schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:20:
Misschien ter wille van de werkende medemens?
In Europa tussen 14:00 en 17:00, in de US tussen 6:00 en 9:00, en in China tussen 20:00 en 22:00.
Ze hebben de 3 grootste markten daarmee te pakken op tijden dat de meeste mensen wakker zijn.
Yariva schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:21:
[...]
[...]
15:00 uur is een mooie globale tijd. Europa in de middag, Azie wat later op de avond en voor de Amerikanen vroeg om 09:00 uur in de ochtend. Daarom zie je deze tijd heel vaak terug bij releases, embargo's die verlopen etc.
Gotcha, thanks guys. Datzelfde geldt dan zeker voor de review embargo lift de dag ervoor?D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:21:
[...]
In Europa tussen 14:00 en 17:00, in de US tussen 6:00 en 9:00, en in China tussen 20:00 en 22:00.
Ze hebben de 3 grootste markten daarmee te pakken op tijden dat de meeste mensen wakker zijn.
en als we eerlijk zijn, in australië mag het dan wel 3 uur 's nachts zijn, maar in dat land is altijd iemand wakker om de wacht te houden voor al die gigantische beesten en insecten daaroD4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Yup, die liften doorgaans strak 24u eerder.the_bear schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:27:
[...]
[...]
Gotcha, thanks guys. Datzelfde geldt dan zeker voor de review embargo lift de dag ervoor?
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:27:
[...]
en als we eerlijk zijn, in australië mag het dan wel 3 uur 's nachts zijn, maar in dat land is altijd iemand wakker om de wacht te houden voor al die gigantische beesten en insecten daaro
Voor de mensen welke donderdag direct om 3u een kaart willen kopen maar op kantoor zitten; Vergeet niet om je bankpas scan ding mee te nemen indien dat relevant is.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2025 09:31 ]
Ben benieuwd wat deze gaat doen:
https://www.gigabyte.com/...GV-R9070XTAORUS-E-16GD#kf
Erg mooi design en past bij de rest van de Aorus spul in mijn kast.
https://www.gigabyte.com/...GV-R9070XTAORUS-E-16GD#kf
Erg mooi design en past bij de rest van de Aorus spul in mijn kast.
Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800
Enig idee waar de kaarten te koop zijn op 6 maart? Wil graag een kaart bestellen maar zou niet weten welke website ik moet gaan kijken.
In NL? In ieder geval Megekko, ga er ook maar van uit dat je ze kan krijgen bij Alternate en Azerty.Mvandenberg91 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:38:
Enig idee waar de kaarten te koop zijn op 6 maart? Wil graag een kaart bestellen maar zou niet weten welke website ik moet gaan kijken.
De kaart is sinds december al in handen bij de eerste leveranciers/winkels, dus wellicht gaan veel meer winkels de beestjes direct op launch verkopen.
[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2025 09:41 ]
Excuus, daar moest het woordje “waarschijnlijk” nog voor. We weten het niet zeker natuurlijk
voor de mensen die nog zo'n scan ding nodig hebben bij de rabobank: je kunt in de app zoeken naar: "zonder rabo scanner betalen" oid, dan krijg je de optie om je ID bewijs en je gezicht te scannen, heb je dat hele scanner ding niet meer nodig!D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:29:
[...]
Yup, die liften doorgaans strak 24u eerder.
[...]
Voor de mensen welke donderdag direct om 3u een kaart willen kopen maar op kantoor zitten; Vergeet niet om je bankpas scan ding mee te nemen indien dat relevant is.
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:44:
[...]
voor de mensen die nog zo'n scan ding nodig hebben bij de rabobank: je kunt in de app zoeken naar: "zonder rabo scanner betalen" oid, dan krijg je de optie om je ID bewijs en je gezicht te scannen, heb je dat hele scanner ding niet meer nodig!
offtopic:
Hier kwam ik gisteren achter. Laag stof van de scanner afgeklopt, kom ik er (opnieuw
) achter dat dat ding kapot is.. Nieuwe aanvragen bleef foutmeldingen geven. Spot ik opeens die optie in de app. 
Hier kwam ik gisteren achter. Laag stof van de scanner afgeklopt, kom ik er (opnieuw
Bizar wel dat iedereen die dingen al binnen heeft, maar er toch niets gelekt lijkt te zijn. Keurig.D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:40:
[...]
In NL? In ieder geval Megekko, ga er ook maar van uit dat je ze kan krijgen bij Alternate en Azerty.
De kaart is sinds december al in handen bij de eerste leveranciers/winkels, dus wellicht gaan veel meer winkels de beestjes direct op launch verkopen.
Ik ben erg benieuwd naar het aanbod komende donderdag
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Voor achtergrondinformatie over de prijzen bij release en de mechanismen daarachter, check review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?.
Let bij het reageren op het volgende:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Voor achtergrondinformatie over de prijzen bij release en de mechanismen daarachter, check review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?.
Let bij het reageren op het volgende:
- Geen "ik ook" berichten en statusupdates van bestellingen.
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Ranten is niet toegestaan.
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- Dat geldt ook voor scamadvertenties op Marktplaats e.d. Heel nobel om elkaar daar op te wijzen, maar niet iedereen leest alle berichten en waarschuwingen, dus gewoon niet doen. Oók niet quoten, dan moeten we alleen maar meer zooi opruimen.
- Scalping bespreken is niet toegestaan.
- Ongefundeerde beschuldigingen van scalping, scams of oplichting zijn niet toegestaan.
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |