En dat begrijp ik dus nog steeds niet goed.. Waarom kan je videokaarten niet gewoon bestellen in backorder?!? Waarschijnlijk zijn de leveranciers (distributeurs c.q. importeurs) ook niet betrouwbaar met hun prijzen en zijn de winkels dus bang dat ze met te dure voorraad blijven zitten.. Zeer dubieus allemaal hoor, waarom kan de hele keten niet gewoon normale marges en prijzen hanteren, ook bij een launch en zogenaamde tekorten (die er dus helemaal niet meer zijn, zie alle voorraden overal, de 5090 uitgezonderd)? Lijkt me sterk dat het bij de bron, de fabrikanten of zelfs Nvidia, al fout gaat daarmee, dat zou wel zeer triest zijn..
Je hebt er ook maar weinig aan, al die schakels (lees: dozenschuivers) in de keten die hun winstmarge willen pakken.. Het stoppen met backorders is begonnen in 2021 want ik weet nog goed dat je de 30-serie kaarten tijdens launch en in de laatste paar maanden van 2020 wel nog gewoon kon bestellen in backorder voor normale prijzen, zo heb ik mijn 3080 namelijk ook gekocht destijds.. Moest 5 weken wachten ofzo, maar kreeg hem wel uiteindelijk.. Daarna heeft iemand in de keten het "licht" gezien en is het gescalp en alle onzin met drops en op=op etc begonnen.. Mensen die tegenwoordig bots en scripts gebruiken om een videokaart te kunnen kopen, te bizar voor woorden..
Nu je toch nagenoeg nergens meer hardware fysiek kan zien en proberen etc en alles online moet kopen kan je net zo goed rechtstreeks bij de fabrikant kopen imho.. Wat Nvidia op beperkte schaal dus ook al doet met hun FE modellen, maar ik zou ook gewoon een "custom" videokaart rechtstreek bij Asus, MSI of Gigabyte ofzo kunnen kopen.. Maar ook bij Nvidia zelf is men met drop onzin bezig i.p.v. gewoon kunnen bestellen in backorder, waarschijnlijk om niet al het gras voor de voeten van hun "custom" fabrikanten weg te maaien..
/sorry voor de rant, maar moest het ff kwijt.. Deze hele marktsituatie met videokaarten die nu al zo'n 4 jaar duurt irriteert mij gewoon behoorlijk.. Al heb ik nu toevallig wel vorige week een 5070Ti voor adviesprijs in backorder bij Megekko kunnen kopen met 3 dagen levertijd, dus er zijn lichtpuntjes van verbetering te zien.. Maar dat zou dus de norm moeten zijn, niet de uitzondering..
[
Voor 31% gewijzigd door
Inflatable op 23-04-2025 18:55
]