Senaxx schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:43:
[...]
Ik ben van voor 1985 mag het dan wel?
Maar alle gekheid op een stokje, als iemand het er voor wilt betalen moeten ze het toch lekker doen? Als ze hun zuurverdiende centen daar aan willen uitgeven. Het is jammer voor mensen die iets minder diepe zakken hebben maar dat verschil zal je altijd houden.
Ik ben ook van de categorie, ik wil graag ook graag het laatste hebben, waarom? Gewoon omdat ik dat leuk vind, heb ik het echt nodig? Nee niet echt, maar kan het betalen dus waarom niet? Maar er zit wel een limiet aan wat ik voor iets geef en heb nog iets van principes. Bij mij is het de afweging vind ik het leuk genoeg en heb ik het er voor over. En het is een hobby, een hobby mag best geld kosten zolang je er maar plezier in houdt.
Het gaat niet om zoveel kunnen of willen betalen.
In het beurstopic heb ik recent een screenshot gepost van 3k dollar in een uurtje verdienen en als de trades goed fout gaan kan ik veelvouden van 3k dollar verliezen. Ik gooi 3k dollar of euro tegen iets alsof het niets is.
Dat er FOMO, waanzin,... op de beurs, in crypto,... bestaat, heeft geen directe impact op de reële economie in de straten. Wealth effect bestaat, wanneer de mensen rijker voelen, geven ze meer geld uit.
Het doet mij denken aan het verschil tussen goede geldcreatie is geld voor de banken, corporations, rijken,... die het gaan beleggen en problematische geldcreatie is stimulus checks aan de grote massa uitdelen die gaan het in de straten zo snel mogelijk uitgeven.
Wanneer de winkeliers zien dat er teveel geld achter te weinig goederen aanhollen, dan moeten de prijzen omhoog (inflationair). Blijkbaar hebben de gamers nog altijd teveel geld, RTX 50x0 en 9800X3D zijn nog niet duur genoeg. De volgende generatie mag nog duurder worden.
Vroeger deden we niet aan FOMO. We renden niet achter een duizend dollar/euro Titan of CPU. Nu kunnen de mensen ver boven de MSRP bieden.
De sociale media heeft veel veranderd. Mensen gaan naar concerten om op de sociale media te laten zien dat ze daar geweest zijn en dat zorgt voor FOMO, scalping,...
De artiesten en de industrie trekken de marges van de scalpers naar zich toe. Dynamische prijzen is de nieuwste methode, zet de tickets direct op scalpingprijzen en achteraf kan het afgeprijsd worden.
De Amerikanen vliegen naar Europese landen om op ticketprijzen te besparen.
Blijkbaar is een RTX 5090 de gamer's equivalent van een Louis Vuitton handtas aan het worden en de mensen willen hun aankoop apetrots op het Internet posten.
De volgende keer zetten ze de MSRP niet op 2k, maar 4k of 6k. Of ze beginnen met dynamische prijzen startend op 10k. Gaan we intercontinentaal vliegen voor het prijsverschil van een grafische kaart?
Rivanov schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:15:
Serieus, altijd maar die kritiek op uitgaves die mensen (willen) doen. Of het nu een iPhone, GPU of whatever is. Laat iedereen lekker. Wij geven per jaar ruim € 20.000,- aan vakanties uit. Dat vinden sommige ook bizar en "van de zotte". Wij hebben het daar voor over.
Ik heb 3k over voor een 5090. Prima toch? Waarom moet een ander daar wat van vinden? Ik hoef er geen boterham minder om te eten.
Wil jij dat niet betalen, prima toch? Niet doen dan.
Wil een ander dat wel, laat 'm lekker.
Ik heb nog niet vakantie scalping gezien. Of een stormloop op de nieuwe vluchten dat een airline op hun website gezet heeft en wanneer de hotels, hogesnelheidstreinen,... de boekbare datums uitbreiden. Vroeg boeken doe je juist om wat goedkope deals te vinden.
De kritiek is niet op iemand's uitgaven/aankopen gericht, maar hoe de markt door FOMO en scalpingprijzen verziekt wordt.
Wil je dat de concertkaartprijzen waanzin in PC gaming genormaliseerd wordt? Concertkaartje boven 1000 dollar laten stijgen is straks flagship GPU boven 10k dollar laten stijgen.