Ondanks het advies van vele om juist géén accu aan te schaffen (doch enkele die dit juist wél adviseren), maakt het hebben van een (voldoende) grote accu het toch (ook) mogelijk om flexibeler in te spelen op de wisselende elektriciteit prijs per tijdseenheid? #Leek
Als in, zo kun je in de winternachten elektriciteit goedkoop inslaan, om het overdag weer te verbruiken. Dan verbruik jij jouw elektriciteit overdag praktisch tegen nachttarief. Gecombineerd met wat handig getweak en dergelijke, verwacht ik als leek wél een lager rendement op korte termijn (</= 1 jaar), maar een (relatief) hoger rendement op mid (1-5 jaar) en zelfs een hoger rendement op lange termijn (+5 jaar). Met verdere gerelateerde aanpassingen over deze jaren heen, wordt de (relatieve) rendement nog hoger, zoals een hogere huis waarde door onder andere energie efficiëntie.
Dit bovenstaande leken visie van mij, ligt namelijk wél in lijn met @
PROnlinePROnline schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:44:
De focus ligt nu op MEER electrisch verbruik, want "gratis" in de zomer. Want anders leveren de zonnepanelen te weinig op. Maar zoals anderen al aangeven, daar kom je de winter niet mee door.
Wat je in de zomer bespaart krijg je dus in de winter net zo hard weer voor je kiezen dankzij de COP van 1.
Je brengt je winterverbruik alleen maar meer in onbalans.
Ookal gaan deze bovenstaande adviezen in tegen onder anderen @
Martijn.C.V , in het verlengde van waar hij zelf aandacht (zie een selectie onder), dacht ikzelf ook aan
BOINC (wiki) en soortgelijke.
Martijn.C.V schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:22:- Een thuisaccu -- Los van dat ik principieel vind dat stroom niet mijn probleem zou moeten zijn, zou ik iets van een 20kwh accu moeten hebben wil het zinnig zijn om onze EV te kunnen laden. Dat is 5000eu, dat kost 20.000+kwh dat ik m moet verbruiken voordat dat echt rendabel is! De TVT is zo absurt en dan ook nog onderhoud. Nee dankje.
- Iets van coins minen -- Dit is een principe kwestie. Ik wil niet stroom verbranden voor zoiets. Bovendien is dat meer gedoe dan ik vind dat het opbrengt. Nog los van hoeveel GPU je moet laten draaien om 5kw+ te verbruiken overdag!
- Co2 scrubbers -- Hier had ik hoop, ik had wat partijen aangeschreven die dat doen (een co2 luchtfilter basically), ik heb gratis stroom hiervoor beschikbaar en wel een stukje dak, maar dit soort dingen werken blijkbaar enkel op echt grote schaal
- Overdag apparaten aanzetten -- Sounds great, doesnt work. We zijn niet thuis en zoveel apparaten hebben we ook weer niet. Enkel de wasmachine laat zich instellen.
En toen was ik door realistische ideeën heen.
Dus tja, er zijn dus wel wat meer "realistische ideeën" dan diens selectie. Naar deze bovenstaande selectie van hemzelf al, denk ik dus zelf ook aan een accu om zowel de elektriciteitslast zelf intern te spreiden, als zo op donkere dagen (incluis de winterdagen) flexibeler in te spelen op de wisselende energie prijzen....
[
Voor 61% gewijzigd door
86ul op 08-01-2025 10:59
. Reden: Aanvulling en GSM typos ]