Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:50
Wil de discussie niet oplaaien hier, die is al veelvuldig gevoerd, maar waterstof gaat 'm in de nabije toekomst echt niet worden. Gas is eindig, de vraag is inderdaad hoe snel, maar het wordt in ieder geval steeds duurder.

Als je wilt besparen en je kunt het zonder gas doen, dan zou ik als eerst die gasaansluiting laten afsluiten en structureel niet meer 200 euro per jaar betalen.

Mocht het toch helemaal een andere kant op gaan, dan is het een relatief eenvoudige klus om je woning weer aan te koppelen.... Dat risico moet je er dan maar bijnemen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:13:
Wil de discussie niet oplaaien hier, die is al veelvuldig gevoerd, maar waterstof gaat 'm in de nabije toekomst echt niet worden. Gas is eindig, de vraag is inderdaad hoe snel, maar het wordt in ieder geval steeds duurder.

Als je wilt besparen en je kunt het zonder gas doen, dan zou ik als eerst die gasaansluiting laten afsluiten en structureel niet meer 200 euro per jaar betalen.

Mocht het toch helemaal een andere kant op gaan, dan is het een relatief eenvoudige klus om je woning weer aan te koppelen.... Dat risico moet je er dan maar bijnemen.
Een afgesloten gasaansluiting mag volgens de wet nooit meer aangesloten worden zover als ik weet.
Bezint eer ge begint ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
M66B schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Een afgesloten gasaansluiting mag volgens de wet nooit meer aangesloten worden zover als ik weet.
Bezint eer ge begint ...
Je kunt bij de netbeheerder gewoon een verzoek indienen voor aansluiting op gasnetwerk. Krijg je weer een leiding en een meter.
Bij huizen ouder dan 2018 moet dan een uitzondering worden aangevraagd via gemeente.

Maar lijkt me niet nodig. Zoals gezegd is dit niet de toekomst. Als je gasloos kunt zou ik het vooral doen.

Bij veel mensen hebben ze de leidingen niet eens verwijderd. Alleen de meter

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 11-03-2025 18:06 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:21
pentaw1nz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:13:

Gas hoeft helemaal niet eindig te zijn. Methaan wordt bijna ala minuut gemaakt van drijfmest. Hier in de buurt ligt een flinke afvalberg, die zal ongeveer 50 jaar oud zijn, daar wordt dagelijks gas afgefakkeld.
Ook zijn er diverse alternatieve methodes in onderzoek om waterstofgas te produceren dat is eindeloos. In Japan gebruiken ze waterstofgas al heel veel. Hier gaan ze het in eerste instantie bij mengen. De nieuwe cv installaties zijn hier al op voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Als Nederland hier ook voorsorteert en we het de toekomst vinden, dan bouwen niet elke nieuwe woning zonder dat deze.is aangesloten op het gasnetwerk of zonder dat deze überhaupt in de buurt ligt van een aansluitpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:17

mcl

kdekker schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:34:
Zover ik weet is er geen mogelijkheid om de stroom van de zomer zodanig op te vangen dat je er de (hele) winter mee doorkomt. Er is geen accu zo groot die dat opvangt, of warmwater vat dat zo groot is c.q. zo lang warm blijft. Eigenlijk is je vraag zo algemeen, dat als we een antwoord zouden hebben, in Den Haag ook de vlag uitgaat ;w (geintje).
Wellicht niet proberen om energie op te slaan, maar waarde. Bv door in de zomer een crypto miner te laten draaien, en hier in de winter warmte van te kopen (gas, hout, extra elektriciteit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:00
vogelmans schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:50:
[...]

Gas hoeft helemaal niet eindig te zijn. Methaan wordt bijna ala minuut gemaakt van drijfmest. Hier in de buurt ligt een flinke afvalberg, die zal ongeveer 50 jaar oud zijn, daar wordt dagelijks gas afgefakkeld.
Ook zijn er diverse alternatieve methodes in onderzoek om waterstofgas te produceren dat is eindeloos. In Japan gebruiken ze waterstofgas al heel veel. Hier gaan ze het in eerste instantie bij mengen. De nieuwe cv installaties zijn hier al op voorbereid.
F for doubt...

[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 11-03-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:21
Tussen 17.00 en 21.00uur is de stroom het duurst. Een klein accu pakket om deze periode op te vangen kan al een redelijke besparing opleveren. Overdag opladen en als de zon onder gaat neemt de accu het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mcl schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:33:
[...]

Wellicht niet proberen om energie op te slaan, maar waarde. Bv door in de zomer een crypto miner te laten draaien, en hier in de winter warmte van te kopen (gas, hout, extra elektriciteit)?
Meedoen aan een pyramide spel, voor iets waar criminelen graag gebruik van maken en minen meer stroom kost dan het ook maar iets nuttigs oplevert. Dat lijkt me equivalent met gekkenwerk. Volgens mij is er ook nog geen energieboer die crypto als betaalmiddel accepteert (en terecht).

Als je iets met overtollige energie wilt, zonder al te veel verliezen, lijken me andere opties meer voor de hand liggend. Met crypto stoot je alleen maar meer co2 uit. Mining kan onmogelijk milieuvriendelijk genoemd worden, maar is m.i. voornamelijk gebaseerd op hebzucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 09:22
Toch beetje aan het rondneuzen om wat meer gebruik te maken van mijn opgewekte energie. Volgens mij is de logische volgende stap een boiler voor het verwarmen van het douchewater.

ik heb 12 panelen en dus in de zomer sowieso ruimschoots genoeg, is b.v. dan een boiler zoals deze een goede keuze?
https://www.boilergigant....0XgyW6EAQYBSABEgICZfD_BwE

En als hij dan overdag opwarmt, hoelang blijft zoiets dan warm en kun je er nog gebruik van blijven maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
Heb je de business case al eens doorgerekend?

Voor bijna €1000 aanschaf kun je ook aardig wat m3 gas verstoken aan je douche. En daarnaast is het COP1 verwarmen, wat ook vrij zonde is en veel stroom kost. Een Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 is dan veel zuiniger.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04

paQ

Dirk0s schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:59:
Toch beetje aan het rondneuzen om wat meer gebruik te maken van mijn opgewekte energie. Volgens mij is de logische volgende stap een boiler voor het verwarmen van het douchewater.

ik heb 12 panelen en dus in de zomer sowieso ruimschoots genoeg, is b.v. dan een boiler zoals deze een goede keuze?
https://www.boilergigant....0XgyW6EAQYBSABEgICZfD_BwE

En als hij dan overdag opwarmt, hoelang blijft zoiets dan warm en kun je er nog gebruik van blijven maken?
Ik warm de WPB op tot 62 sinds eind vorige zomer bij overschot aan zonnestroom.
Naar mijn idee is het een druppel op een gloeiende plaat, want het kost hooguit 2 ~ 3 kWh om het weer daar te krijgen. Ik heb niet altijd 62 nodig, en hoe hoger de temperatuur in het vat, hoe groter het standverlies gedurende de nacht en hoe meer energie het kost om het daar te krijgen.
Ik ga nog kijken of ik een slimmere regeling kan maken op basis van verbruik icm zonnestroom, maar ik geloof nooit dat het veel zoden aan de dijk zet. Daar is de opwek soms veel te hoog voor en de vraag veel te klein. Nog los van de "onnodige' belasting van de WPB zelf.

Ter illustratie, rond 23:00 laatste verbruik gehad van SWW. Daarna 4 graden verloren tot het eerste verbruik vanochtend. Zodra er 5 min lang meer dan -1200W over de stroommeter gaat, gaat het PV droogcontact van de WPB aan. (minimaal 30 min lang)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsGA63UALtD44999qrbX_w14GPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uq6YTf3vxTBSvEyAjKy38Lqz.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 09:22
paQ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:15:
[...]

Ik warm de WPB op tot 62 sinds eind vorige zomer bij overschot aan zonnestroom.
Naar mijn idee is het een druppel op een gloeiende plaat, want het kost hooguit 2 ~ 3 kWh om het weer daar te krijgen. Ik heb niet altijd 62 nodig, en hoe hoger de temperatuur in het vat, hoe groter het standverlies gedurende de nacht en hoe meer energie het kost om het daar te krijgen.
Ik ga nog kijken of ik een slimmere regeling kan maken op basis van verbruik icm zonnestroom, maar ik geloof nooit dat het veel zoden aan de dijk zet. Daar is de opwek soms veel te hoog voor en de vraag veel te klein. Nog los van de "onnodige' belasting van de WPB zelf.

Ter illustratie, rond 23:00 laatste verbruik gehad van SWW. Daarna 4 graden verloren tot het eerste verbruik vanochtend. Zodra er 5 min lang meer dan -1200W over de stroommeter gaat, gaat het PV droogcontact van de WPB aan. (minimaal 30 min lang)
[Afbeelding]
Wil je hiermee zeggen dat je met een boiler niet echt veel meer van je eigen opgewekte stroom gaat verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dirk0s schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:23:
[...]

Wil je hiermee zeggen dat je met een boiler niet echt veel meer van je eigen opgewekte stroom gaat verbruiken?
Onder andere. Althans ik zie dat hier niet.
En de stroom die naar de boiler vloeit heb ik niet (in die mate) nodig. Althans, niet in de zomer. En dan zit je wederom tegen het a-synchrone levering < > verbruik aan te hikken.
Kijk, COP1 zal je er meer in kunnen proppen (althans verbruiken), maar dat is net zoiets als overschot affakkelen dan.

Het is nu lichtbewolkt en ik zit in de ochtend al zo aan 5kW opwek. Met helder weer zit ik regelmatig aan de 11; soms pieken naar 12 kW. Die 2 uurtjes 500W naar de WPB doen 'niks', anders dan de WPB onnodig inschakelen.

Daarbij: ga je 's avonds een keer in bad, is de tank nog 32gr, en dan kun je de volgende ochtend niet douchen, dus ga je alsnog 's nachts weer opwarmen 8)7
Zelfs in die zeer beperkte tijdspanne kan het al a-synchroon zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 15-04-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is gratis stroom. Nou ja, als ik het met zonnestroom doe dan verlies ik momenteel 3 cent/kWh aan terugleververgoeding, als ik het met stroom uit het net doe betaal ik er 23 cent/kWh voor. Het zijn de kleine dingen die het hem doen.

Helaas is het verwarmingselement van mijn WP boiler 16A en dat is meer dan ik meestal opwek. Dus met zon zoals vandaag en gisteren zet ik de boiler op 52 graden zodat de WP het (met max 1800W) kan doen. Ja, daarmee verspil je energie die je anders zou terugleveren, maar goed, dat is nu eenmaal wat de politiek en de energieleveranciers willen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik vraag me in deze al de hele tijd af of je dan niet gewoon af zou kunnen met pallets

als je inderdaad maar een paar dagen per jaar bij moet verwarmen omdat je wpb het op de koudste dagen van het jaar niet trekt. dan is dus de vraag: wat kost meer, die 200 vast recht of de investering in een palletkachel + brandstof. gezien de prijs van die dingen zou ik zeggen dat de tvt redelijk laag is ook al is je brandstof wat duurder (dan de huidige gasprijzen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:32:
Het is gratis stroom. Nou ja, als ik het met zonnestroom doe dan verlies ik momenteel 3 cent/kWh aan terugleververgoeding, als ik het met stroom uit het net doe betaal ik er 23 cent/kWh voor. Het zijn de kleine dingen die het hem doen.
Zeker, de vraag wordt dan wel; kun je er niet beter andere dingen mee doen ipv COP1, en vervolgens deels weer kwijtraken aan standverlies.

In andere woorden: Als je nog 1000-3000 euro moet uitgeven om geen terugleverkosten te hebben, kun je dat geld dan niet beter in een accu steken?

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 15-04-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:45
Aangezien mijn was/droogcombi langzaam aan vervanging toe is moet ik voorzichtig naar iets nieuws gaan kijken. Wat me opvat bij wasmachines en drogers is vooral hoe “zuinig” ze volgens een label zijn, maar niet hoe zich dat vertaalt naar pieken. Typisch pakt mijn huidige wasmachine 2500w om het water zo snel mogelijk op de ingestelde temperatuur te krijgen en zakt daarna naar een veel lager vermogen voor het draaien van de trommel.

Ik zoek echter een machine die bv instelbaar met maar 1000w verwarmt (lekker belangrijk dat t dan langer duurt) zodat ik ook buiten de zonnige dagen zo veel mogelijk op PV overschot kan wassen zonder energie uit het net te trekken. Bestaat dit überhaupt?

Alternatief is een hot-fill machine die uit de boiler tapt die enkel op PV verwarmt. Alleen nog niet uitgezocht of deze zelf bijverwarmen als de boiler leeg (koud) is.

Aangezien dit de voornaamste verbruikers in huis zijn, mogelijk wel interessant om dit mee te nemen met het wegvallen van het salderen voor de deur. Iemand hier al eens naar gekeken?
Pagina: 1 2 Laatste