Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:28
Nu de salderingsregeling gaat verdwijnen ben ik beetje aan het rondkijken om de opgewekte stroom te gaan inzetten zodra we meer opwekken dan verbruiken.

Huidige situatie:
12x 435 Jinko panelen.

Nu in de winter zit ons verbruik te hoog. Onze elektrische vloerverwarming is toch wel de stroomslurper in de winter. Ons verbruik zit op zo'n 10-12 kwh per dag en de panelen wekken ongeveer maar 1kwh op per dag.

In de zomer is die verwarming uit en is ons verbruik per dag 2,5 - 3 kwh per dag maar wekken we 30-40 kwh per dag op.

Die extra opwek wil ik dus beter gaan gebruiken en zat te denken aan een elektrische boiler die we kunnen gebruiken voor douche, omdat we beide regelmatig sporten en dus soms samen wel 4x per dag douchen (oops) is dit dus misschien een mooie oplossing voor verwarmen van het water?

Wat is jullie gedachte hierover?
Hebben jullie betere tips?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden? Op deze vraag is namelijk al op vele plekken antwoord te vinden, hier op Tweakers, maar ook bij milieucentraal. Een elektrische boiler heeft een COP van 1, wat niet zo erg efficient is. Het alternatief heet warmtepomp, of accu. Daar zijn genoeg aparte topics voor.

Zover ik weet is er geen mogelijkheid om de stroom van de zomer zodanig op te vangen dat je er de (hele) winter mee doorkomt. Er is geen accu zo groot die dat opvangt, of warmwater vat dat zo groot is c.q. zo lang warm blijft. Eigenlijk is je vraag zo algemeen, dat als we een antwoord zouden hebben, in Den Haag ook de vlag uitgaat ;w (geintje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Een elektrische boiler is juist prima oplossing om de zomerse overtollige stroom op te slaan.

Een warmtepomp kan daar niets mee, die gebruik je namelijk niet in de zomer, of @kdekker je bedoeld wellicht een warmtepomp boiler, maar ook daar heb je niets aan, deze probeert namelijk het water te verwarmen met een hoog rendement, en dat is juist niet wat je wilt.

De stroom van de panelen moet ergens in, en een warmtepomp boiler neemt juist weinig stroom op, dus blijf je terugleveren, en dat is juist wat de topicstarter niet meer wenst.
Aan een accu heb je ook vrij weinig. De thuisbatterij ofwel accu blijft de hele zomer vol en is de hele winter leeg, dus daar heb je ook niets aan.

Inderdaad, een elektrische boiler voor het vele douchen, in de zomer hele dag zweten, en dan gratis douchen, dat is een prima idee, en goedkoop in aanschaf. Tijdschakelaar er tussen, aan te schaffen bij elke bouwmarkt. Tijd instellen vanaf het uur dat je 80% opbrengst hebt en dan dus gratis warm water. Tip, er is goede zelfklevende isolatieband te krijgen, ongeveer 1,5 cm dik bij 8 a 10 cm breed, wikkel de boiler daarmee in, dan heb je in de ochtend wellicht ook nog profijt van je warme water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Overschot in een 50-80 liter boiler, zijn van Itho-Daalderop of Inventum goed 2dehands betaalbaar te krijgen. Koper vat, extern element, dus gaat ook niet kapot aan roest of kalk.

Verder zou ik toch verder kijken naar die vloerverwarming. Waarschijnlijk heeft iedereen je er destijds al voor gewaarschuwd, maar ik zeg het nog maar eens: zodra de saldering is afgeschaft loop je erop leeg.
Ik heb die 10m2 matjes in de badkamer 3 jaar terug van de stroom gehaald, jaarverbruik ging van 3500KWh naar 2200KWh. Van 400KWh in december naar 200KWh, en dan verwarm ik de badkamer met een 1000/2000W ventilatorkacheltje alleen dat halfuurtje per dag dat er ook iemand gebruik maakt van de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ja daarom zat ik zelf dus te denken aan een elektrische boiler. Verbruikt redelijk wat en kan in de zomer dus mooi het water verwarmen.

Airco zou nog optie zijn maar daar is vrouwlief geen fan van.
Op marktplaats zie ik nu nog geen 80L boilers van daalderop, maar ga het even in de gaten houden.

Accu heb ik ook niet veel aan denk ik. Andere opties?

De badkamer verwarming is idd een groot verbruiker voor die 30 min gebruik per dag.
Een losse kachel gebruikte wij ook toen we nog geen panelen hadden en gaat wss weer terug komen als de saldering weg is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 23:09
In de zomer lekker een hottub in de tuin verwarmen. Haal je dat ding in de winter leeg, zodat hij niet bevriest.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dirk0s schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:33:
Ja daarom zat ik zelf dus te denken aan een elektrische boiler. Verbruikt redelijk wat en kan in de zomer dus mooi het water verwarmen.

Airco zou nog optie zijn maar daar is vrouwlief geen fan van.
Op marktplaats zie ik nu nog geen 80L boilers van daalderop, maar ga het even in de gaten houden.

Accu heb ik ook niet veel aan denk ik. Andere opties?

De badkamer verwarming is idd een groot verbruiker voor die 30 min gebruik per dag.
Een losse kachel gebruikte wij ook toen we nog geen panelen hadden en gaat wss weer terug komen als de saldering weg is.
Energie verbruiken om maar zelf zonne-energie te verbruiken is mijn inziens niet de juiste weg, zeker niet met de minst efficiënte oplossing (COP 1). Natuurlijk krijg je er minder voor als de salderingsregeling komt te vervallen maar je krijgt er sowieso nog wel wat voor. In andere landen hebben ze ook geen salderingsregeling en daar verdienen ze de installatie ook terug.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Airco; Warmtepomp boiler en van de stroom die de WP Boiler bepaart kan je de Hottub /Spa/ zwembad met een zwembad WP verwarmen, of een lekkere appeltaart bakken ;)

Lekker genieten van die zonnestroom!

Anders aan de thuisbatterij of EV, met een thuisaccu kan je toch de nodige kWh's in de nacht opvangen die niet afgenomen of terug geleverd hoeven te worden of een verlengsnoer naar de buren leg met een eigen kWh meter zodat je nog wat aan hen kan verkopen voor een leuk tarief.

Ik ben benieuwd welke creatieve constructies wij de komende jaren gaan zien als gevolg van einde saldering :X

[ Voor 44% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2025 22:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:28
Zo droevig al deze initiatieven voor financieel gewin (gevolg van beleid dat gevoerd wordt).

9 van de 10x staat er nog gewoon ergens een gascentrale te draaien dus is het pure verspilling.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdekker schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:34:
Wat heb je zelf al gevonden? Op deze vraag is namelijk al op vele plekken antwoord te vinden, hier op Tweakers, maar ook bij milieucentraal. Een elektrische boiler heeft een COP van 1, wat niet zo erg efficient is. Het alternatief heet warmtepomp, of accu. Daar zijn genoeg aparte topics voor.

Zover ik weet is er geen mogelijkheid om de stroom van de zomer zodanig op te vangen dat je er de (hele) winter mee doorkomt. Er is geen accu zo groot die dat opvangt, of warmwater vat dat zo groot is c.q. zo lang warm blijft. Eigenlijk is je vraag zo algemeen, dat als we een antwoord zouden hebben, in Den Haag ook de vlag uitgaat ;w (geintje).
Eigenlijk zou je een geïsoleerde container van 8m3 moeten ingraven in de tuin, deze verwarmen naar een graadje of 70c, hang daar een warmtewisselaar aan, om het te ontrekken voor een WP boiler of WP verwarming voor het naseizoen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Backpacker schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:46:
[...]

Energie verbruiken om maar zelf zonne-energie te verbruiken is mijn inziens niet de juiste weg, zeker niet met de minst efficiënte oplossing (COP 1). Natuurlijk krijg je er minder voor als de salderingsregeling komt te vervallen maar je krijgt er sowieso nog wel wat voor. In andere landen hebben ze ook geen salderingsregeling en daar verdienen ze de installatie ook terug.
Hangt een beetje af van hoeveel je hebt liggen. Met de terugleverkosten is het interessanter om meer zelf te gebruiken of zelfs te beperken in opbrengst.

TS heeft nu 5220Wp op zijn dak liggen om dmv salderen zijn elektrische COP1 vloerverwarming te compenseren. In de zomer doet hij daar niks mee, daarvan kan ook wel 2200W in een boiler gevoed worden, gaat er nog steeds stroom het net op. Ik heb meer moeite met COP1 vloerverwarming die naast stroomvreten ook niet doelmatig verwarmt dan met een boiler die gas vervangt.

Ik vind 1KWh per dag met deze panelen tegenvallen overigens, ik heb 6 Jinko 435Wp panelen liggen, die doen hier ook 1KWh per dag als de zon zich niet laat zien. Met 12 stuks zou ik het dubbele verwachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:18

Zenix

BOE!

Backpacker schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:46:
[...]

Dat willen ze toch? Dat we allemaal meer onze eigen zonne-energie gebruiken, want dat is waar het hier om gaat. Je kan zo'n COP1 apparaat makkelijk sturen op basis van je eigen opwek. Het is je eigen energie, wat je daarmee wilt doen moet je lekker zelf weten. Andere landen kan je niet vergelijken met Nederland, want andere subsidies en regelgeving.

Ik heb ook een 30L Itho daalderop liggen, heb ik ruim voldoende aan, die kan rustig de hele dag opwarmen op 450W richting de 85 graden 9 maanden van het jaar, heb ruim 6000kWh overschot, dus kan elke dag lekker warm douchen. Daarnaast heb ik ook een airco, die wel zuinig, maar ga ik als de zon er is wel op maximaal koelen zetten, zodat die in de avond minder aan hoeft. Maar als er een COP1 airco was, dan zou ik die ook gewoon aanzetten. In de beste maanden zit ik continu 4000~7000W op te wekken, dus die 450W of 2200W van zo'n boiler is vaak geen enkele probleem, in mijn geval kan die 1600W van de airco maximaal er makkelijk bij.

Zo'n warmtepompboiler komt er bij mij niet in als ik zie hoeveelheid problemen daar nu mee zijn, zo'n COP1 boiler is betrouwbaar en simpele techniek en gaat lang mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 07-01-2025 23:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Probleem van de TS is tweeledig,
A. zijn productie in de zonnige maanden is wel tot een factor 10 van wat hij verbruikt. In de winter is de opbrengst verwaarloosbaar.
B. zijn woning verwarmen heeft net als een electrische boiler een COP van 1 en samen met die COP van 1 ook een grote energievraag.

Wat je in de zomer bespaard gaat je in de winter alleen maar meer kosten, want douchen doe je 't hele jaar door. Of gaat de TS dan niet douchen in de winter vraag ik me af?
Die boiler van 2200W moet ook in de winter gevoed worden. En een 80L boiler verbruikt zo'n 2000 tot 2500KWH per jaar. Wellicht 't nog meer als je zo van douchen houdt. Dat is nog meer dan een half jaar vloerverwarming.

Wil je daadwerkelijk besparen, dan is een warmtepomp wellicht een oplossing. in de winter een betere COP dan de COP van 1 van electrische vloerverwarming en in de zomer "gratis" koelen op zonnestroom.

De focus ligt nu op MEER electrisch verbruik, want "gratis" in de zomer. Want anders leveren de zonnepanelen te weinig op. Maar zoals anderen al aangeven, daar kom je de winter niet mee door.

Wat je in de zomer bespaart krijg je dus in de winter net zo hard weer voor je kiezen dankzij de COP van 1.
Je brengt je winterverbruik alleen maar meer in onbalans.

Tenzij je een seizoensgebonden hobbie zoekt zoals revolution-nl in "Stroom inzetten bij verdwijnen salderingsregeling" aangeeft, is er nog geen oplossing. Als iemand die had, dan had je dat allang in de kranten gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

PROnline schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:44:
Probleem van de TS is tweeledig,
A. zijn productie in de zonnige maanden is wel tot een factor 10 van wat hij verbruikt. In de winter is de opbrengst verwaarloosbaar.
B. zijn woning verwarmen heeft net als een electrische boiler een COP van 1 en samen met die COP van 1 ook een grote energievraag.

Wat je in de zomer bespaard gaat je in de winter alleen maar meer kosten, want douchen doe je 't hele jaar door. Of gaat de TS dan niet douchen in de winter vraag ik me af?
Die boiler van 2200W moet ook in de winter gevoed worden. En een 80L boiler verbruikt zo'n 2000 tot 2500KWH per jaar. Wellicht 't nog meer als je zo van douchen houdt. Dat is nog meer dan een half jaar vloerverwarming.

Wil je daadwerkelijk besparen, dan is een warmtepomp wellicht een oplossing. in de winter een betere COP dan de COP van 1 van electrische vloerverwarming en in de zomer "gratis" koelen op zonnestroom.

De focus ligt nu op MEER electrisch verbruik, want "gratis" in de zomer. Want anders leveren de zonnepanelen te weinig op. Maar zoals anderen al aangeven, daar kom je de winter niet mee door.

Wat je in de zomer bespaart krijg je dus in de winter net zo hard weer voor je kiezen dankzij de COP van 1.

Tenzij je een seizoensgebonden hobbie zoekt zoals revolution-nl in "Stroom inzetten bij verdwijnen salderingsregeling" aangeeft, is er nog geen oplossing. Als iemand die had, dan had je dat allang in de kranten gelezen.
Ik ben TS niet, maar zijn ook genoeg mensen die nog een ketel hebben en dus in de wintermaanden gas kunnen gebruiken voor douchen. De rest van het jaar op de zon.

Je zou het zelfs nog kunnen gebruiken naast de warmtepompboiler in de zomermaanden als je die graag zou willen. Gewoon COP1 80L op 85graden. Kan helpen om zwembad aangenamer te maken.

Voor zwembad is dit ook wel mooi https://www.toppy.nl/cate...ektrische-verwarming.html
Geen herrie van die warmtepomp bij het zwembad :+

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 08-01-2025 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
@_JGC_ het is niet precies 1kwh wat ik opwek. Ik heb even teruggekeken het schommelt tussen de 0,5 en 2,5. Ik wilde alleen aangeven dat het ver onder gebruik zit.

Ik heb overigens nog gewoon een ketel hangen die in de winter voor warm water zou kunnen zorgen.
Mijn gedachte van de boiler was dus ook in de zomer genoeg opwek, hoe kan ik dat inzetten om elders te besparen (gas).

De vloerverwarming gaat wss ook uit als de saldering eraf gaat. Dus het stroomverbruik in de winter zal flink omlaag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Eigenlijk zou je een geïsoleerde container van 8m3 moeten ingraven in de tuin, deze verwarmen naar een graadje of 70c, hang daar een warmtewisselaar aan, om het te ontrekken voor een WP boiler of WP verwarming voor het naseizoen.
Heb je nog een aardig tuintje nodig en eigenlijk moet het dan bij de bouw (ik heb bijvoorbeeld geen kruipruimte). En er moet rekening gehouden worden met de grondwaterstand (waterdicht en opwaartse druk). Eigenlijk heb je dan een kelder nodig, want toegankelijkheid is ook handig.

Dit advies om een kelder te bouwen (als technische ruimte) kreeg ik ruim 10 jaar geleden al, rond de bouw van ons huis, maar een (prefab) kelder loopt aardig in de papieren. Ik had er geen budget voor.

Of nog beter: per wijk iets maken oid. Dan zal het strijden met bijv stadswarmte. En welke partij zou dan mogen doen? Waarschijnlijk niet de netbeheerder? Daar zijn dan vermoedelijk wettelijke belemmeringen voor.

[ Voor 22% gewijzigd door kdekker op 08-01-2025 07:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-05 14:31
Ik zeg airco aanschaffen en elektrische vloerverwarming uitschakelen.
Veel minder stroomverbruik in de winter en lekker koelen in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:51

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Paar weken terug kwam in een topic (weet even niet meer welke) solarfreezer.nl en hydrobag.nl langs.

Dit zijn manieren om warmte te bufferen. Misschien het bekijken waard?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 13:16
[...]

Ik weet niet of je er al aan gerekend hebt. maar om 1 kuub water 1 graad te verwarmen heb je 1.16 kWh nodig.
Om 1 liter water 1 graad Celsius in temperatuur te laten stijgen is 4.19 kJ/3.6 MJ = 0.00116 kWh nodig. Voor 1 m3 zwembadwater benodigd dus 1.16 kWh
Bron: https://www.poolplaza.nl/verwarmen-van-uw-zwembad

Dus voor verwarmen van 1 kuub van zegge 20 naar 80 graden (delta 60) heb je 69.9 kWh nodig. Bij 8 kuub heb je dan capaciteit aan warmte voor 556,8 kWh. Dat heb je met 40 kWh opwek per dag in 14 dagen vol.
In de winter heb je dan (met verbruik van 10 kWh) per dag in 55 dagen weer leeg.

Om een seizoen door te komen moet je:
1. je verbruik minimaliseren (langer met minde energie uit kunnen)
2. dan kun je evt wat bufferen voor een seizoen.

Let wel; bovenstaande neemt houdt nog geen rekening met transport en stilstand verliezen en rekent voor gemak met factor 100% op energie in == energie uit.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 09:34
Zou in de zomer bitcoin minen een slecht advies zijn?🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
soepah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Ik weet niet of je er al aan gerekend hebt. maar om 1 kuub water 1 graad te verwarmen heb je 1.16 kWh nodig.

[...]

Bron: https://www.poolplaza.nl/verwarmen-van-uw-zwembad

Dus voor verwarmen van 1 kuub van zegge 20 naar 80 graden (delta 60) heb je 69.9 kWh nodig. Bij 8 kuub heb je dan capaciteit aan warmte voor 556,8 kWh. Dat heb je met 40 kWh opwek per dag in 14 dagen vol.
In de winter heb je dan (met verbruik van 10 kWh) per dag in 55 dagen weer leeg.

Om een seizoen door te komen moet je:
1. je verbruik minimaliseren (langer met minde energie uit kunnen)
2. dan kun je evt wat bufferen voor een seizoen.

Let wel; bovenstaande neemt houdt nog geen rekening met transport en stilstand verliezen en rekent voor gemak met factor 100% op energie in == energie uit.
Je hebt daar inderdaad veel meer water voor nodig.

Naar 80C verwarmen is ook niet handig want dan is de COP van een WP heel laag, liever max 60-65.
Terug naar 20 gaat ook niet want dat is al te koud, liever 30. Je delta is dan al een stuk kleiner geworden.

Dan is 8m3 zoals je al stelde is sowieso veel te weinig.

Voor TS: Die elektrische vloerverwarming zo snel mogelijk vervangen voor iets energiezuinigers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morion
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 11:37
BekSide schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:49:
Verbaast me eigenlijk dat zoiets nog niet bestaat... een klein apparaat dat je aansluit thuis op netwerk en je zonnepanelen en bij overproductie automatisch begint te minen ipv het terug het net op stuurt en zodra de overproductie van de panelen stopt weer uit switched... ideal in Nederland met de vervalling van de saldering, grote hoeveelheden zonnepanelen en de hype/stijging van crypto op dit moment :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

BekSide schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:49:
Dat is vooral afhankelijk van hoeveel je terug krijgt per kWh en de apparatuur die je al hebt.
https://www.nicehash.com/profitability-calculator/ is een goede om daarvoor te gebruiken.

Wanneer je hier apart hardware voor moet aanschaffen, gaat het lastig worden om terug te verdienen. Ik heb het overigens de afgelopen jaren met salderen wel af en toe gedaan in de winter, om mijn kantoor op te warmen. Maar die warmte moet je in de zomer wel zien kwijt te raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 14:20
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, ik heb 8.4kw opwek op een goede dag.

Mensen stellen steeds dezelfde dingen voor helaas, vooralsnog heb ik niet echt een mooie oplossing. Ik verbruik het graag zelf en/of voor iets nuttigs, dan gaat mn terugleverboete ook weg.
  • Een boilervat oid -- Ik heb een warmtepomp, dat is niet echt een energieverbruiker, noch hebben we behoefte aan meer warm water
  • Een thuisaccu -- Los van dat ik principieel vind dat stroom niet mijn probleem zou moeten zijn, zou ik iets van een 20kwh accu moeten hebben wil het zinnig zijn om onze EV te kunnen laden. Dat is 5000eu, dat kost 20.000+kwh dat ik m moet verbruiken voordat dat echt rendabel is! De TVT is zo absurt en dan ook nog onderhoud. Nee dankje.
  • Iets van coins minen -- Dit is een principe kwestie. Ik wil niet stroom verbranden voor zoiets. Bovendien is dat meer gedoe dan ik vind dat het opbrengt. Nog los van hoeveel GPU je moet laten draaien om 5kw+ te verbruiken overdag!
  • Co2 scrubbers -- Hier had ik hoop, ik had wat partijen aangeschreven die dat doen (een co2 luchtfilter basically), ik heb gratis stroom hiervoor beschikbaar en wel een stukje dak, maar dit soort dingen werken blijkbaar enkel op echt grote schaal
  • Overdag apparaten aanzetten -- Sounds great, doesnt work. We zijn niet thuis en zoveel apparaten hebben we ook weer niet. Enkel de wasmachine laat zich instellen.
  • Bubbelbad -- Ook een beetje stomzinnig, maar iig bied dat een leuke bonus. Maar we hebben geconcludeerd dat dat niet echt ons ding is.
En toen was ik door realistische ideeën heen. Als we straks een laadpaal hebben zijn er een paar bekende die mogen laden voor een leuk tarief, win/win, maar dat is nog niet.

Ik sta absoluut open voor realistische suggesties, maar ik geloof dat dat nog beperkt is.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 08-01-2025 09:23 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Meest laaghangend fruit (maar dat gaat natuurlijk nooit 100% dekkend zijn):
een electrische boiler of je warmtepomp aanslingeren om je buffer of boiler te verwarmen bij overschot.
Nadeel; in de zomer snel vol en dan een overschot aan warmte.
Herfst/Lente brengt dit wel wat op.
Winter; is het een druppel op een gloeiende plaat (of niks).

De electrische boiler kan ook als voorverwarming voor je CV worden geplaatst (zoals https://www.groenehoedduu...erbruik-voor-douchewater/ ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:45

fub

Ik zit zelf te denken om een airco te installeren en dan maar gewoon het huis tot 20 graden terug te gaan koelen bij een zonnestroom-overschot. Maakt het toch comfortabeler.
En mijn vloer-verwarming op warmtepomp kan ook koelen, daar gaat natuurlijk ook stroom in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Elektrische boiler is ook maar beperkt. Ik zit hooguit op 0,5 kuub per dag aan douchen. Tapwater in de keuken heb ik al uit een boiler. Pak een gemiddelde dag in mei, lever ik 12KWh per dag terug met 6 paneeltjes. Als ik die 0,5 kuub per dag uit een boiler trek is dat maar 4KWh. Die andere 8KWh gaan nog steeds het net op.

Kan natuurlijk langer gaan douchen, maar die tijd heb ik 's morgens niet of wens ik daar niet voor in te leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 08-01-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In de zomer douche je kouder én is de aanvoertemperatuur van je waternet hoger. De besparing zal dus meevallen.

Een airco is eigenlijk de enige optie. Energie opslaan is alleen handig in die hoeveelheid dat je in de nacht verbruikt en in de winter heb je er niets aan.

En water opslaan in een buffer om dat in de winter te verbruiken is al helemaal onzinnig tenzij je tijd en geld teveel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Airco, verwarmd zwembad in de tuin voor de kinderen, terrasverwarmer op een zonnige nazomerdag, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 08-01-2025 09:55 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 18:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RobertV70 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:59:

je bedoeld wellicht een warmtepomp boiler, maar ook daar heb je niets aan, deze probeert namelijk het water te verwarmen met een hoog rendement, en dat is juist niet wat je wilt.
Wat? Je bedoelt dat je zo min mogelijk warm water wil maken met de beschikbare stroom?
Je bedoelt dat het beter is om met 10 kWh 200 liter water 11 graden in temperatuur te laten stijgen dan met 10 kWh 200 liter water 55 graden in temperatuur te laten stijgen?

Ik kan er in komen dat je hiervoor niet een warmtepompboiler zou willen aanschaffen, maar als je die toch al hebt dan is het absoluut te gek voor woorden om te zeggen dat je er niets aan hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-05 17:43
Kijk hier eens naar voor energie opslag:

https://www.newton.energy...2uFzhIEAAYASAAEgKQ-vD_BwE

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
1 zo'n "buffer" is ook maar 20 tot 30 kWh thermische accu. Zie rekenvoorbeeld hiervoor (soepah in "Stroom inzetten bij verdwijnen salderingsregeling") met 8 kuub water (550 kWh) dat al niet voldoende is.
Nogmaals:
1. verbruik verminderen (zorgen dat je minder kWh nodig hebt in de maanden zonder zon).
later (ooit):
... het weinige dat je nog nodig hebt opslaan om te hergebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Navi schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:02:
[...]

Je hebt daar inderdaad veel meer water voor nodig.

Naar 80C verwarmen is ook niet handig want dan is de COP van een WP heel laag, liever max 60-65.
Terug naar 20 gaat ook niet want dat is al te koud, liever 30. Je delta is dan al een stuk kleiner geworden.

Dan is 8m3 zoals je al stelde is sowieso veel te weinig.

Voor TS: Die elektrische vloerverwarming zo snel mogelijk vervangen voor iets energiezuinigers..
Die vloerverwarming kan er natuurlijk niet zomaar even uit, en nu inc saldering is het prima.
Na saldering is een losse kachel met timer de enige makkelijke oplossing denk ik?

Ook een accu snap ik niet goed wat ik daar aan heb, in de winter gaat hij nauwelijks tot niet vol op een dag en in de zomer heb ik genoeg opwek overdag en in de nacht nauwelijks stroom nodig. Misschien snap ik het accu principe niet maar lijkt me overbodig.

Airco zou ik voor in de zomer nog wel willen al is het donker en dus geen opwek op het moment dat je in bed stapt en dus gaat het dan weer stroom kosten om in de koele lucht te slapen.

Begin haast te denken dat ik niks meer aan de panelen heb na saldering |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 11:22
Morion schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:15:
[...]

Verbaast me eigenlijk dat zoiets nog niet bestaat... een klein apparaat dat je aansluit thuis op netwerk en je zonnepanelen en bij overproductie automatisch begint te minen ipv het terug het net op stuurt en zodra de overproductie van de panelen stopt weer uit switched... ideal in Nederland met de vervalling van de saldering, grote hoeveelheden zonnepanelen en de hype/stijging van crypto op dit moment :P
Het kleine apparaat bestaat in ieder geval wel, voor niet eens een heel gek bedrag. Ik kreeg de tip gisteren van @zenith. Het gaat om de Avalon Nano 3, best een geinig ding die verkocht wordt als verwarming. :P

Vanaf hier kun je de discussie lezen: zenith in "[SC] Cryptocurrency Slowchat topic #28 / $100k behaald!"

Moet je alleen het slimme deel even zelf maken, maar dat is goed te doen met Home Assistant en een slimme schakelaar die aangaat als er teruglevering gedetecteerd wordt. :)
Of gewoon lekker bot een tijdschakelaar die dat ding tussen 07:00 en 20:00 (in de zomer) laat draaien, want de miner vind het vast niet leuk om vaak aan- en uitgezet te worden bij een beetje bewolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Dirk0s schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:14:
[...]

Die vloerverwarming kan er natuurlijk niet zomaar even uit, en nu inc saldering is het prima.
Na saldering is een losse kachel met timer de enige makkelijke oplossing denk ik?

Ook een accu snap ik niet goed wat ik daar aan heb, in de winter gaat hij nauwelijks tot niet vol op een dag en in de zomer heb ik genoeg opwek overdag en in de nacht nauwelijks stroom nodig. Misschien snap ik het accu principe niet maar lijkt me overbodig.

Airco zou ik voor in de zomer nog wel willen al is het donker en dus geen opwek op het moment dat je in bed stapt en dus gaat het dan weer stroom kosten om in de koele lucht te slapen.

Begin haast te denken dat ik niks meer aan de panelen heb na saldering |:(
Die accu is dan bijvoorbeeld om je airco s'nachts te laten draaien :+ :+
En natuurlijk je overige standby gebruik wat je continue hebt. (routers, wifi, koelkasten, vriezer, etc)

Maar je hebt een punt hoor, als salderen wegvalt wordt dat echt een hele grote klap voor mensen met panelen en elektrische verwarming. Die WP staat te stampen in de winter en je panelen doen niets, in de zomer heb je zoveel opwek dat je er niets mee kunt.

M.a.w voor luttele centen terugleveren in de zomer, en in de winter alsnog dure kwh's terugkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 08-01-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martijn.C.V schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:22:
En toen was ik door realistische ideeën heen. Als we straks een laadpaal hebben zijn er een paar bekende die mogen laden voor een leuk tarief, win/win, maar dat is nog niet.
Dit is een beetje wat wij doen sinds kort hier. Nu kunnen we nog volledig salderen tot 2027 hier door een vast contract dus is het lekker makkelijk.

Ik zit er hier over te denken om in 2027 dynamisch te gaan en de laadpaal gewoon te pauzeren als het dynamisch tarief boven het door mijn ingestelde tarief komt. Of er moet een CPO komen die betaalbaar dynamische tarieven ondersteund. Bij e-flux moet je daar nu een whopping 50 euro per maand extra voor betalen :+

Maar er zullen genoeg momenten zijn in het voorjaar dat je stroom voor 40+ cent kan verkopen aan een EV, terwijl de dynamische prijs ergens zweeft rond de 15 cent. Als je 2000 kWh weet te verkopen bij die condities dan druk je toch de energierekening weer met 500 euro :p

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 08-01-2025 10:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morion
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 11:37
dehardstyler schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Het kleine apparaat bestaat in ieder geval wel, voor niet eens een heel gek bedrag. Ik kreeg de tip gisteren van @zenith. Het gaat om de Avalon Nano 3, best een geinig ding die verkocht wordt als verwarming. :P

Vanaf hier kun je de discussie lezen: zenith in "[SC] Cryptocurrency Slowchat topic #28 / $100k behaald!"

Moet je alleen het slimme deel even zelf maken, maar dat is goed te doen met Home Assistant en een slimme schakelaar die aangaat als er teruglevering gedetecteerd wordt. :)
Of gewoon lekker bot een tijdschakelaar die dat ding tussen 07:00 en 20:00 (in de zomer) laat draaien, want de miner vind het vast niet leuk om vaak aan- en uitgezet te worden bij een beetje bewolking.
Zoiets idd, maar idealiter zou je er dus eentje hebben die plug&play je overproductie omzet in mining ipv teruglevering en die opbrengst weer opspaart voor geld wat je in de winterperiode kan gebruiken om stroom terug te kopen... dan heb je effectief je zonnepanelen oplevering uitgesmeerd over het jaar heen via de geld stroom ipv dmv energie-opslag?
Je zou dan geen teruglever boete meer hebben (besparing), geen opslag van energie hoeven doen en je winter-energie idealiter hiermee kunnen bekostigen... wel tegen de investering en er komen natuurlijk kosten bij voor het omzetten van crypto naar euro's en de prijs-fluctuatie risico's van BTC...

[ Voor 10% gewijzigd door Morion op 08-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 86ul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-04 09:34
Ondanks het advies van vele om juist géén accu aan te schaffen (doch enkele die dit juist wél adviseren), maakt het hebben van een (voldoende) grote accu het toch (ook) mogelijk om flexibeler in te spelen op de wisselende elektriciteit prijs per tijdseenheid? #Leek

Als in, zo kun je in de winternachten elektriciteit goedkoop inslaan, om het overdag weer te verbruiken. Dan verbruik jij jouw elektriciteit overdag praktisch tegen nachttarief. Gecombineerd met wat handig getweak en dergelijke, verwacht ik als leek wél een lager rendement op korte termijn (</= 1 jaar), maar een (relatief) hoger rendement op mid (1-5 jaar) en zelfs een hoger rendement op lange termijn (+5 jaar). Met verdere gerelateerde aanpassingen over deze jaren heen, wordt de (relatieve) rendement nog hoger, zoals een hogere huis waarde door onder andere energie efficiëntie.

Dit bovenstaande leken visie van mij, ligt namelijk wél in lijn met @PROnline

Ookal gaan deze bovenstaande adviezen in tegen onder anderen @Martijn.C.V , in het verlengde van waar hij zelf aandacht (zie een selectie onder), dacht ikzelf ook aan BOINC (wiki) en soortgelijke.
  • Een thuisaccu -- Los van dat ik principieel vind dat stroom niet mijn probleem zou moeten zijn, zou ik iets van een 20kwh accu moeten hebben wil het zinnig zijn om onze EV te kunnen laden. Dat is 5000eu, dat kost 20.000+kwh dat ik m moet verbruiken voordat dat echt rendabel is! De TVT is zo absurt en dan ook nog onderhoud. Nee dankje.
  • Iets van coins minen -- Dit is een principe kwestie. Ik wil niet stroom verbranden voor zoiets. Bovendien is dat meer gedoe dan ik vind dat het opbrengt. Nog los van hoeveel GPU je moet laten draaien om 5kw+ te verbruiken overdag!
  • Co2 scrubbers -- Hier had ik hoop, ik had wat partijen aangeschreven die dat doen (een co2 luchtfilter basically), ik heb gratis stroom hiervoor beschikbaar en wel een stukje dak, maar dit soort dingen werken blijkbaar enkel op echt grote schaal
  • Overdag apparaten aanzetten -- Sounds great, doesnt work. We zijn niet thuis en zoveel apparaten hebben we ook weer niet. Enkel de wasmachine laat zich instellen.
En toen was ik door realistische ideeën heen.
Dus tja, er zijn dus wel wat meer "realistische ideeën" dan diens selectie. Naar deze bovenstaande selectie van hemzelf al, denk ik dus zelf ook aan een accu om zowel de elektriciteitslast zelf intern te spreiden, als zo op donkere dagen (incluis de winterdagen) flexibeler in te spelen op de wisselende energie prijzen....

[ Voor 61% gewijzigd door 86ul op 08-01-2025 10:59 . Reden: Aanvulling en GSM typos ]

Fedora40 KDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 07:11
Tja ik denk dat er niet zo heel veel opties zijn helaas...

JE wilt de stroom nuttig gebruiken dus dan denk ik in zomer aan:
- Elektrische/Warmtepomp boiler
- Elektrische auto opladen

En in winter:
- Stoppen met Elektrische vloerverwarming

@86ul
Met saldering is een accu interessant om te speculeren maar zonder blifjt er bar weinig over.

Voorbeeld vandaag:
Hoogste stroomprijs : 16ct + 18ct belasting/inkoopvergoeding = 34ct
Laagste stroomprijs: 5+ 16ct belasting/inkoopvergoeding = 21ct

Met salderen kun je dus inkopen voor 21ct en verkopen voor 34ct == prijsverschil van 13ct.
Stel je hebt 5kwh accu dan is dat 5kwh * 13ct = 65ct. (klopt niet helemaal want accu is niet 100% efficient)

Zonder (belasting/inkoopvergoeding) salderen koop je in voor 21ct maar verkoop je voor 16ct. Dat gaat je dus geld kosten.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
vogelmans schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:29:
Ik zeg airco aanschaffen en elektrische vloerverwarming uitschakelen.
Veel minder stroomverbruik in de winter en lekker koelen in de zomer.
Elektrische vloerverwarming is sowieso een klimaatdelict. :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Elektrische vloerverwarming is sowieso een klimaatdelict. :9
Hoe moet ik de badkamer dan verwarmen zodat het toch lekker is daar? er zit geen radiator :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dirk0s schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:26:
Hoe moet ik de badkamer dan verwarmen zodat het toch lekker is daar? er zit geen radiator :P
Dat is mis gegaan bij installatie en je bent absoluut niet de enige. Elektrische vloerverwarming is lekker makkelijk aanleggen voor de installateur/aannemer en hij betaalt de energierekening niet.

Elektrische verwarming is hoogstens een oplossing voor incidenteel, point-of-use toepassing; infrarood panelen kunnen daarvoor een uitkomst zijn. Vloerverwarming is een langzaam systeem bedoeld om een ruimte op temperatuur te houden; daarvoor is elektrische (COP1) verwarming simpelweg compleet ongeschikt.

Ook hier weer een reden waarom het goed is dat salderen verdwijnt.

Geen antwoord op jouw vraag helaas, de echte oplossing komt denk ik pas bij vervanging van de badkamer. Tot die tijd zou een infrarood paneel dat alleen gebruikt wordt tijdens aanwezigheid het comfort kunnen verhogen bij lagere temperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 08-01-2025 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:21:
Dat is mis gegaan bij installatie en je bent absoluut niet de enige. Elektrische vloerverwarming is lekker makkelijk aanleggen voor de installateur/aannemer en hij betaalt de energierekening niet.
Vloerverwarming is vooral bedoeld tegen koude voeten, lekker als aanvulling op een elektrische radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 86ul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-04 09:34
laurens0619 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:05:
@86ul
Met saldering is een accu interessant om te speculeren maar zonder blifjt er bar weinig over.
(...)
Stel je hebt 5kwh accu dan is dat 5kwh * 13ct = 65ct. (klopt niet helemaal want accu is niet 100% efficient)

Zonder (belasting/inkoopvergoeding) salderen koop je in voor 21ct maar verkoop je voor 16ct. Dat gaat je dus geld kosten.
Omdat het concept 'speculeren [met elektriciteit]' meer gericht is op het vermeerderen van de winst (zoals met elektriciteit, aandelen, en dergelijke), terwijl de accu naar mijn bovenstaand voorbeeld vooral is bedoeld om de electriciteitslast juist te spreiden (met overdag 'op' nachttarief bij positieve bijkomstigheid [rendement/winst?]), zou ikzelf minder voor het concept 'speculeren' gaan; al kun je inderdaad als hobby ook speculeren met deze elektriciteit.
Al kan deze 'speculatie met elektriciteit' juist ook de hier bovenvermelde "seizoensgebonden hobbie" zijn, waar PROnline via @revolution-nl al naar verwees...

[ Voor 24% gewijzigd door 86ul op 08-01-2025 12:32 . Reden: Aanvulling en GSM typos ]

Fedora40 KDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:27:
Vloerverwarming is vooral bedoeld tegen koude voeten, lekker als aanvulling op een elektrische radiator.
Elektrische vloerverwarming en radiatoren in badkamers zijn energetische waanzin. In de praktijk worden deze veelal sporadisch gebruikt i.v.m. de kosten en komt de temperatuur in de ruimte zodoende nooit in de buurt van de in het bouwbesluit gevraagde 24gr.

De juiste oplossing is vloerverwarming op CV systeem met idealiter nog een additioneel een (LTV) handdoekradiatoren in het circuit. Dit kan dan voorzien in het op temperatuur houden van de ruimte. Voor additioneel comfort kan een infrarood paneel overwogen worden.

Maar, zo lang een extra zonnepaneel geholpen met salderen al deze zorgen kon wegnemen ging hier natuurlijk nooit iets veranderen. Bij de volgende badkamerrenovatie zou ik wel 2x nadenken alvorens aan elektrische verwarming zou beginnen.

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 08-01-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:44:
De juiste oplossing is vloerverwarming op CV systeem met idealiter nog een additioneel een (LTV) handdoekradiatoren in het circuit. Dit kan dan voorzien in het op temperatuur houden van de ruimte.
Bij de verbouwing net mijn badkamer verwarming op stadsverwarming vervangen door all-electric vloer- en radiatorverwarming. Kan ik van maart tot oktober de klep dichtgooien en gebruik ik alleen dure GJ voor warm water, met salderen een no-brainer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Ik zou hier een andere interpretatie van "no-brainer" voor zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:51:
Ik zou hier een andere interpretatie van "no-brainer" voor zien :+
Jij hebt duidelijk geen ervaring met stadsverwarming... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

kdekker schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:34:
[..]

Waar ik zelf met interesse naar zit te kijken/zit te volgen tot het wat verder ontwikkeld is, is het project/bedrijf Cellsius, ik ben benieuwd naar de potentie daarvan om zomers de energie op te slaan en in de winter er weer uit te halen. Kan even een video niet terugvinden waarin het nodige werd uitgelegd en gedemonstreerd. :?

Edit:
En wat wij zelf voornemens zijn om te gaan doen is in de zomer op de warme dagen de woning overdag koelen wanneer de zonnepanelen het meeste opleveren en we aan het terugleveren zijn. Hebben op dit moment nog geen multisplit airco, maar dat ik de boel kan automatiseren met, hetzij Homey, hetzij HomeAssistant, is daar wel één van de vereisten in. Hoef ik in de avond/nacht niet meer te koelen, aangezien ik slecht ga op warmte ;)

[ Voor 21% gewijzigd door PeacekeeperNL op 08-01-2025 13:03 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:59:
Jij hebt duidelijk geen ervaring met stadsverwarming... ;)
Ik snap de weerstand tegen stadsverwarming wel maar met een overstap naar elektrisch (gebaseerd op salderen) leg je jezelf volledig vast voor de toekomst. Het lijkt me aannemelijk dat in de toekomst stadsverwarming goedkoper gaat zijn dan COP1 elektrisch verwarmen in de winter.

Had dan gegaan voor een elektrisch vervwarmingselement in je vloerverwarming of radiator.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 08-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
PeacekeeperNL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:00:
Waar ik zelf met interesse naar zit te kijken/zit te volgen tot het wat verder ontwikkeld is, is het project/bedrijf Cellsius, ik ben benieuwd naar de potentie daarvan om zomers de energie op te slaan en in de winter er weer uit te halen. Kan even een video niet terugvinden waarin het nodige werd uitgelegd en gedemonstreerd. :?
Nut en noodzaak van seizoensopslag is sowieso discutabel maar op niveau huishouden wat mij betreft al helemaal geen overweging.

Ik deel ook nog maar eens een inmiddels wat ouder artikel voor een ander perspectief.
Grote volumes elektriciteit voor maanden opslaan is vooralsnog enkel haalbaar in waterstof. Bij het omzetten van elektriciteit naar waterstof en weer terug verlies je ruim de helft van de wind- of zonne-energie. En een installatie die zomerse overschotten opslaat voor levering in de winter, staat in de herfst en de lente werkloos geld te kosten. Seizoensopslag maakt betaalbare wind- en zonnestroom zo alsnog duur.

In deze fase van de energietransitie is het daarom goed te realiseren dat seizoensopslag slechts een middel is. Drie gangbare gedachten maken dat seizoensopslag veel belangrijker lijkt dan het is. Ten eerste het idee dat alles met wind en zon moet. Daar is geen sprake van. Ook waterkracht, aardwarmte, kernenergie, biomassa en aardgas met CO2-opslag passen in een duurzaam energiesysteem. Dat zijn bronnen waarbij opslag van nature is inbegrepen. Als we wind- en zonnestroom optimaal benutten als het waait of zonnig is, blijven de overige, schaarsere bronnen vanzelf over voor als het donker en windstil is.

Ten tweede het streven naar zelfvoorziening. Ook toen Nederland een belangrijke exporteur van aardgas was, importeerden we veel kolen en olie. Zeker in een dichtbevolkt land met jaarlijks een winter leggen we de lat met duurzame zelfvoorziening wel erg hoog. Laat de grootschalige productie van waterstof over aan landen waar het het hele jaar zonnig is, of waar waterkracht of kernenergie volop beschikbaar zijn. Import is niet vies.

Tot slot het meest Hollandse idee: dat weggooien zonde is. Als een windpark produceert tegen 4 cent per kilowattuur en elk jaar liefst 20% van zijn opbrengst wegkiept, kost zijn stroom effectief 5 cent per kilowattuur. Nog steeds prima betaalbaar. Het is tegenintuïtief maar koste wat kost voorkomen dat we windstroom verspillen, leidt vrijwel zeker tot hogere kosten en meer materiaalverbruik. Verspilling dus.

De zoektocht naar betaalbare, efficiënte en grootschalige energieopslag blijft absoluut de moeite waard. Laat de voortgang van de energietransitie daar echter niet van afhangen. Het kan ook zonder seizoensopslag. Gelukkig maar!
https://www.wattisduurzaa...opslag-onhaalbaar-blijkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Elektrische verwarming in de badkamer vloer lijkt inefficient maar ik vraag het mij af als je het gaat berekenen.

Je hebt die verwarming namelijk doorgaans kort nodig bv alleen tussen 0700 wen 0715.
Voordeel van elektrische verwarming is dat je het zeer snel kunt opwarmen en het dus maar kort hoef aan te staan. Daarnaast is het ook hoge temperatuur wat het lekker comfortabel maakt het in de badkamer.

Wel met de voetnoot dat je de elek verwarming alleen aanzet als je daadwerkelijk de badkamer gebruikt :)

Warmtepomp is lage temp wat het minder comfortabel maakt maar het duurt vooral langer. Wil je je badkamer vloertje voor die dat kwartierjte op comfortable temperatuur hebben dan moet je best lang verwarmen.

Gas heeft weer een andere efficiente voor in de badkamer maar dat is denk ik een andere discussie..

Elektrische verwarming als hoofdverwarming in bv je woonkamer dat vind ik wel waanzin :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 08-01-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
[...]

Ben wel benieuwd hoe veel volume zo'n zout/water batterij inneemt. Van wat ik ervan weet (weinig) is de energiedichtheid laag en dus zijn het grote dingen. Dat kan ook niet iedereen (of zelfs: velen) kwijt qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
laurens0619 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:30:
Wel met de voetnoot dat je de elek verwarming alleen aanzet als je daadwerkelijk de badkamer gebruikt :)
De badkamer is de ruimte in de woning waar de hoogste temperatuur gewenst is van alle ruimtes in een woning; ontwerptemperatuur van verwarming badkamer is 24°C. Er is dus geen enkele logica om geen primaire verwarming in die ruimte te hebben.

Veel logischer is om basisverwarming op een efficientie manier te hebben (L/W warmtepomp). Door beperkt vloeroppervlakte zal het alsnog lastig zijn de gewenste temperatuur te behalen. Stel dat het lukt om de ruimte op 20°C te houden, tijdens gebruik kan dan additioneel elektrische verwarming toegepast worden.

Of je een badkamer van 16 graden wilt waar je alleen tijdens gebruik elektrische vloerverwarming even aanzet moet ieder voor zich bepalen.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 08-01-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:38:
[...]

De badkamer is de ruimte in de woning waar de hoogste temperatuur gewenst is van alle ruimtes in een woning; ontwerptemperatuur van verwarming badkamer is 24°C. Er is dus geen enkele logica om geen primaire verwarming in die ruimte te hebben.

Veel logischer is om basisverwarming op een efficientie manier te hebben (L/W warmtepomp). Door beperkt vloeroppervlakte zal het alsnog lastig zijn de gewenste temperatuur te behalen. Stel dat het lukt om de ruimte op 20°C te houden, tijdens gebruik kan dan additioneel elektrische verwarming toegepast worden.

Of je een badkamer van 16 graden wilt waar je alleen tijdens gebruik elektrische vloerverwarming even aanzet moet ieder voor zich bepalen.
Additioneel is nog beter ja :)

Ik merk met mijn warmtepomp dat het een prima basis temperatuur geeft aan de badkamer maar niet de temp die ik zou willen hebben. Wil ik die hoge temp behalen dan moet ik de rest van mijn ruimtes enorm gaan knijpen en krijg ik een zeer inefficiente COP.

Kan het uberhaupt? Warmtepomp vloerverwarming en elektrische matten combineren? Zou voor mij, voor een volgende badkamer, wel interessant zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
laurens0619 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:58:
Kan het uberhaupt? Warmtepomp vloerverwarming en elektrische matten combineren? Zou voor mij, voor een volgende badkamer, wel interessant zijn :)
Voor handdoekradiatoren bestaan wel verwarmingselementen die toegevoegd kunnen worden; of dit ook in parallel moet vloeistofverwarming kan weet ik eigenlijk niet.

Maar, ik zou zeggen dat een infraroodpaneel (aan het plafond met geintegreerde verlichting) veel logischer is. Dat geeft daadwerkelijk direct warmte. En, ongeacht hoe warm de ruimte is als je onder een warme douche vandaan komt voelt het koud; daar helpt een infraroodpaneel echt beter qua comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat is een goede tip.
Ik heb nu een elektrische handdoekradiator maar daar ben ik niet heel enthiousast over.

Zal zon infrarood (plafond) unit eens bekijken

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 08-01-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Wat zijn de voordelen van een infrarood paneel tov een 2000w kacheltje wat je dmv timer om 06:00 aan laat gaan en om 07:30 uit laat gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dirk0s schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:25:
Wat zijn de voordelen van een infrarood paneel tov een 2000w kacheltje wat je dmv timer om 06:00 aan laat gaan en om 07:30 uit laat gaan?
Het zijn geen van beide oplossingen om de ruimte te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Elektrische verwarming in de badkamer vloer lijkt inefficient maar ik vraag het mij af als je het gaat berekenen.

Je hebt die verwarming namelijk doorgaans kort nodig bv alleen tussen 0700 wen 0715.
Voordeel van elektrische verwarming is dat je het zeer snel kunt opwarmen en het dus maar kort hoef aan te staan. Daarnaast is het ook hoge temperatuur wat het lekker comfortabel maakt het in de badkamer.

Warmtepomp is lage temp wat het minder comfortabel maakt maar het duurt vooral langer. Wil je je badkamer vloertje voor die dat kwartierjte op comfortable temperatuur hebben dan moet je best lang verwarmen.

Gas heeft weer een andere efficiente voor in de badkamer maar dat is denk ik een andere discussie..

Elektrische verwarming als hoofdverwarming in bv je woonkamer dat vind ik wel waanzin :)
Je verhaal klopt helemaal hoor, daarom snap ik niet waarom mensen overwegen om elektrische vloerverwarming in een badkamer te zetten. Dan combineer je de nadelen van vloerverwarming (traag) met de nadelen van elektrisch verwarmen (COP=1 en duur).

Ik ben heel erg blij dat ik 3 jaar geleden een elektraleiding moest omleggen waarbij de elektrische vloerverwarming "tijdelijk" moest worden afgekoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce16o6nMK9OjRBnOvnaiDyV7FoU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VliHma9FqXmSv1i7slPzc1uA.png?f=user_large
En nee, dat was niet een weeromslag op 11 april. In december/januari piekte dat naar 15KWh per dag.

3500KWh in 2021 naar 2200KWh in 2023... daar kan je geen zonnepanelen tegen leggen als je niet meer kunt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 08:31
Dirk0s schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:25:
Een infrarood paneel trekt veel minder vemogen en verwarmt heel plaatselijk.

Dus als je maar een kleine plek wilt verwarmen is een paneel ideaal.
Wil je de hele ruimte verwarmen is zo'n kacheltje weer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

kdekker schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Ben wel benieuwd hoe veel volume zo'n zout/water batterij inneemt. Van wat ik ervan weet (weinig) is de energiedichtheid laag en dus zijn het grote dingen. Dat kan ook niet iedereen (of zelfs: velen) kwijt qua ruimte.
Als het inderdaad groot wordt qua omvang, mogen ze het wat mij betreft in de tuin ingraven haha
Maar inderdaad zal niet iedereen die mogelijkheid/ruimte hebben.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:58

Milmoor

Footsteps and pictures.

m-vw schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:32:
Paar weken terug kwam in een topic (weet even niet meer welke) solarfreezer.nl en hydrobag.nl langs.

Dit zijn manieren om warmte te bufferen. Misschien het bekijken waard?
Ik heb met zo'n partij contact gehad. Het idee was om mijn kruipruimte te gebruiken als warmtebuffer. Dat kan, maar blijkt niet werkbaar voor lange termijn opslag. Je verliest ongeveer een graad per nacht. Dus prima om wisselvallig weer te overbruggen, maar in de winter is de warmte snel weg.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dehardstyler schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Je kan dit script https://github.com/homemining/avalon-nano-cli gebruiken in een crontab om de avalon te schakelen, ik heb in home assistant een sensor delivery, als mijn panelen boven een bepaald wattage terugleveren voor 10min dan verander ik de export van mijn inverter. Je zou de miner ook op de hoge stand kunnen zetten en weer terug als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 12:52
Ik zie mezelf ooit nog wel een kleine accu kopen die je in het stopcontact kunt steken. Bijvoorbeeld van Homewizard, waar je 2.7kwh kunt opslaan. Dat is genoeg voor de nacht en daarmee zou ik mijn eigen gebruik aanzienlijk vergroten. Ik verwacht daar zelf de meeste winst mee te behalen. Hoe meer je zelf verbruikt, hoe minder je teruglevert en hoe minder hoeft te 'salderen' / verrekenen. Vooralsnog wordt het aanbod accus steeds groter en de prijzen steeds interessanter. De winter proberen te overbruggen gaat toch niet lukken en affakkelen kost je ook onnodig geld en energie. De grootste klap is denk ik het eigen verbruik vergroten. Ik zou er de avond en nacht mee kunnen overbruggen en van 35% eigen gebruik naar 65% kunnen gaan ongeveer. De rest is dan jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-05 14:03

Jan2023

KISS

@Dirk0s
Wellicht kan je in de toekomst iets met het delen van je overschot

https://weblog.independer...s%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Laatst online: 11-05 11:22
zenith schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Je kan dit script https://github.com/homemining/avalon-nano-cli gebruiken in een crontab om de avalon te schakelen, ik heb in home assistant een sensor delivery, als mijn panelen boven een bepaald wattage terugleveren voor 10min dan verander ik de export van mijn inverter. Je zou de miner ook op de hoge stand kunnen zetten en weer terug als het nodig is.
Gaaf, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06

Dan is uw badkamer een zeer ongezonde, vochtige, koud ruimte als u deze enkel 15 minuten per dag wat opwarmt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:33
Wellicht dat je met je overschot waterstof kunt maken en dat weer gebruiken voor de ketel of een brandstofcel?

Zoiets dus:
https://www.zonnefabriek....is-produceren-en-opslaan/

[ Voor 5% gewijzigd door MzKzM73 op 08-01-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
680x0 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Dan is uw badkamer een zeer ongezonde, vochtige, koud ruimte als u deze enkel 15 minuten per dag wat opwarmt...
Euh het was een hypothetische situatie.

Maar in mijn woning zou het niet zoveel uitmaken. Als ik een groep op een kamer dichtzet dan blijft die ruimte nog aardig warm hoor :)

Maar toegegeven, dat elektrisch in en uitschakelen zou ik in alleen doen als het icm een andere basisverwarming is

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 08-01-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:40
Dirk0s schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:22:
..
in de winter. Ons verbruik zit op zo'n 10-12 kwh per dag en de panelen wekken ongeveer maar 1kwh op per dag.

In de zomer is die verwarming uit en is ons verbruik per dag 2,5 - 3 kwh per dag maar wekken we 30-40 kwh per dag op.
Ik heb er weinig verstand van, maar ben wel benieuwd naar wat simpele cijfers.
Je hebt grofweg een halfjaar een overcapaciteit van 30kwh per dag, dus in totaal 180dagenx30kwh=5400kwh.
Verder heb je in de winter extra behoefte aan 10kwh per dag, dus ongeveer 180x10=1800kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, ik heb 8.4kw opwek op een goede dag.

Mensen stellen steeds dezelfde dingen voor helaas, vooralsnog heb ik niet echt een mooie oplossing. Ik verbruik het graag zelf en/of voor iets nuttigs, dan gaat mn terugleverboete ook weg.
  • Een boilervat oid -- Ik heb een warmtepomp, dat is niet echt een energieverbruiker, noch hebben we behoefte aan meer warm water
  • Bubbelbad -- Ook een beetje stomzinnig, maar iig bied dat een leuke bonus. Maar we hebben geconcludeerd dat dat niet echt ons ding is.

Ik sta absoluut open voor realistische suggesties, maar ik geloof dat dat nog beperkt is.
Gewoon niks doen is toch ook een prima optie? En financieel heet meest rendabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
zenith schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Hier even naar gekeken maar denk dat dit meer iets is wat echt je hobby moet zijn. ik ben BTC voorstander maar dit gaat je niet veel opleveren ben ik bang O-) (niet dat het perse geld moet opleveren, een hobby mag geld kosten) Maar voor mij is dit niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 14:20
FreakNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:20:
[...]

Gewoon niks doen is toch ook een prima optie? En financieel het meest rendabel..
Nouja, ik kreeg eerst 800eu op jaarbasis terug en toen, omdat ik 5000kwh saldeer moet ik betalen (terugleverboete), naar 250eu. En dit jaar had ik zelfs een stroomrekening haha.

Dus meest rendabel? Dat denk ik niet. Als ik de stroom die ik opwek direct ergens nuttigs in kan stoppen heb ik en dat nuttig en wordt m'n terugleverboete minder.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-05 15:50
Wij verwarmen al met airco's, hebben een boilertje in de keuken voor warm water en gebruiken alleen nog gas om te douchen (16 panelen, 6000Wp). Wat in ons geval zou kunnen helpen (denk ik) is om een simpele COP1 boiler voor de CV ketel te zetten als hotfill.Overdag kan het overschot aan stroom dan de boiler in en kunnen we in lente/zomer/herfst dat gebruiken om "gratis" te douchen. In de winter gewoon op gas.

Initieel dacht ik erover om een warmtepompboiler te nemen, dan zou in theorie de gasaansluiting kunnen verdwijnen. Maar ik denk dat ik nog even de kat uit de boom kijk na alle recente ontwikkeling voor ik zoiets definitiefs doe. Een simpele en goedkope COP1 boiler als hotfill bij stroomoverschot lijkt dan niet eens zo'n gekke keus?

Of maak ik hier denkfouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Maasluip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Wat? Je bedoelt dat je zo min mogelijk warm water wil maken met de beschikbare stroom?
Je bedoelt dat het beter is om met 10 kWh 200 liter water 11 graden in temperatuur te laten stijgen dan met 10 kWh 200 liter water 55 graden in temperatuur te laten stijgen?

Ik kan er in komen dat je hiervoor niet een warmtepompboiler zou willen aanschaffen, maar als je die toch al hebt dan is het absoluut te gek voor woorden om te zeggen dat je er niets aan hebt.
Geloof me, ik weet waar ik over praat en ik heb gelijk. Een warmtepompboiler is voor de opslag van energie een onding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
86ul schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:44:
Ondanks het advies van vele om juist géén accu aan te schaffen (doch enkele die dit juist wél adviseren), maakt het hebben van een (voldoende) grote accu het toch (ook) mogelijk om flexibeler in te spelen op de wisselende elektriciteit prijs per tijdseenheid? #Leek

Als in, zo kun je in de winternachten elektriciteit goedkoop inslaan, om het overdag weer te verbruiken. Dan verbruik jij jouw elektriciteit overdag praktisch tegen nachttarief. Gecombineerd met wat handig getweak en dergelijke, verwacht ik als leek wél een lager rendement op korte termijn (</= 1 jaar), maar een (relatief) hoger rendement op mid (1-5 jaar) en zelfs een hoger rendement op lange termijn (+5 jaar). Met verdere gerelateerde aanpassingen over deze jaren heen, wordt de (relatieve) rendement nog hoger, zoals een hogere huis waarde door onder andere energie efficiëntie.
Dan heb je een enorme accu nodig als je thuis de warmtepomp of elektrische vloervewarming wil laten draaien op goedkope stroom. Het verbruik van een warmtepomp wordt echt onderschat, 20 kWh is niks, en dan heb je de normale verbruikers er ook nog bij, dan tikken we toch snel 30 kWh aan en dan zien we een investering van rond de 10.000 euro voorbij komen voor de accu alleen, ik moet daar even flink voor op mijn hoofd krabben eer ik dat ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
laurens0619 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:05:

En in winter:
- Stoppen met Elektrische vloerverwarming
Ben eigenlijk wel benieuwd wat dan de beste opties zijn om de badkamer te gaan verwarmen?
Alleen een 2000W kacheltje aan met timer op de momenten dat we de douche gebruiken lijkt me niet heel goed voor de rest van de dag qua vocht en temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dirk0s schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Ben eigenlijk wel benieuwd wat dan de beste opties zijn om de badkamer te gaan verwarmen?
Alleen een 2000W kacheltje aan met timer op de momenten dat we de douche gebruiken lijkt me niet heel goed voor de rest van de dag qua vocht en temperatuur?
Ik dacht dat die elektrische verwarming ook voor je woonkamer was...
Maar als het alleen badkamer is dan heb je denk ik niet zoveel andere opties als:

- Radiator installeren en aansluiten op je CV
- Infrarood panelen installeren (alhoewel ik niet weet of dit ook een optie is qua vocht)
- Accepteren dat het geld kost en de elektrische verwarming laten liggen

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 10-01-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Hoe is de rest van de ventilatie? In principe wordt er in de meeste badkamers droge lucht van de gang getrokken en dmv de mechanische ventilatie.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Erasmo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Hoe is de rest van de ventilatie? In principe wordt er in de meeste badkamers droge lucht van de gang getrokken en dmv de mechanische ventilatie.
Ik heb een ducobox hangen die richting de badkamer gaat. Deze zetten wij aan dmv een afstandsbediening zodra we gaan douche.

Ik weet dat er hier ook een user is die printplaatjes verkoopt zodat je het allemaal via Home assistant kunt aansturen, wie weet ooit in de toekomst. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-05 14:31
Dirk0s schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Ik heb een ducobox hangen die richting de badkamer gaat. Deze zetten wij aan dmv een afstandsbediening zodra we gaan douche.

Ik weet dat er hier ook een user is die printplaatjes verkoopt zodat je het allemaal via Home assistant kunt aansturen, wie weet ooit in de toekomst. 8)
Als je de ventilator (Ducobox) nog 10 minuten maximaal laat draaien na het douchen en je maakt de douche meteen droog dan valt het heel erg mee met het vocht.
Zelf heb ik een IR lamp die in 3 standen is te regelen (max 1800 watt) die staat tijdens het douchen meestal op stand 2 (1200 watt) en dat is voor ons voldoende. De bovenverdieping verwarmen wij verder helemaal niet mits het niet heel erg koud wordt. Op elke kamer staat minimaal 1 tochtrooster boven de ramen open.
Wij verwarmen (en koelen) met een 3 split airco, 1 ir paneel (800 watt) incl. verlichting boven de eettafel (waar we vaak zitten) en 1 ir lamp in de douche. We hebben voorlopig nog een cv maar die slaat bijna nooit meer aan en wordt alleen nog voor warmwater gebruikt.
Wij hebben 10x 425w panelen, als de saldering verdwijnt hang ik een slimme lerende boiler (een wpb is te hoog voor mijn zolder) zodat ik van het gas af kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 15:47
[...]

Hier kun je helaas lang op wachten:
Cellcius, een spin-off van TNO en TU Eindhoven, wordt per 1 maart beëindigd. Op dit moment is de warmtebatterijtechnologie die Cellcius ontwikkelde, niet efficiënt genoeg voor een haalbare economische business case binnen de huidige markt.
Ik zat hier ook reikhalzend naar uit te kijken :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Marcva schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:53:
[...]

[...]

Oh jammer, niet meegekregen. Thanks for the heads-up

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Marcva schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:53:
[...]

[...]

Dat is een zelfde principe als de Flamco Flextherm lijkt het. Die is al een tijdje op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 15:47
Insert12 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Dat is een zelfde principe als de Flamco Flextherm lijkt het. Die is al een tijdje op de markt.
Daar lijkt het wel op idd. Behalve dat zij 'm uitsluitend voor tapwater inzetten. Dan heeft het m.i. geen voordelen t.o.v. een warmtepompboiler met een vermoedelijk hogere cop. Behalve het formaat dan.
PCM leek mij juist geschikt voor compacte, verliesvrije, seizoensopslag t.b.v. verwarming. Daar lijkt die Flamco niet geschikt voor.
Cellsius mikte ook op nóg grootschaliger toepassing in (buurt)warmtenetten bijvoorbeeld. Maar helaas is daar klaarblijkelijk nog geen businesscase voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marcva , @Insert12 Daar lijkt het op het eerste gezicht misschien op.
Maar PCM (Natriumacetaat-trihydraat = Flamco) is niet hetzelfde als thermochemische opslag, bijvoorbeeld met K2CO3 of met borax.
Voor de subtiele (en niet zo subtiele) verschillen zie bijvoorbeeld hier.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-05 18:50
[...]

Dat is er, bv hocosto of in het groot ecovat. Maar die clubs gaan allemaal failliet omdat het niet goed uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Advocaat van de duivel: gewoon niets doen is en je verlies accepteren is waarschijnlijk de 'goedkoopste' optie.

Zelfs een HW batterij heeft een TVT van meer dan 10 jaar, niemand weet hoe de energiewereld er over 5 jaar uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
hoevenpe schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:27:
Advocaat van de duivel: gewoon niets doen is en je verlies accepteren is waarschijnlijk de 'goedkoopste' optie.
En het "verlies" relativeren.

Een set zonnepanelen die slechts 50% van zijn opbrengst bruikbaar levert verdient zichzelf ook nog terug.

De waarde van zonnepanelen zit voornamelijk in september-mei, stop gewoon met zo'n groot ding maken van de opwek in de zomer waar niemand op zit te wachten.

Leg van het geld van die batterij liever nog een set panelen en zet mijn part het hele spul gewoon uit in de zomer als dat gemoedsrust geeft.

We zitten collectief een beetje gevangen in de "salderen mindset".

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 11-03-2025 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Das vrij eenvoudig en hetzelfde als de rest van de woning: een warmtepomp. Voor basisverwarming vloerverwarming eventueel gecombineerd met radiator dus essentieel. Eventueel gecombineerd met infrarood paneel voor extra comfort tijdens aanwezigheid (ook tijdens voorjaar/najaar als er mogelijk geen verwarming actief is).

Elektrische vloerverwarming is heel eenvoudig een waardeloos concept gekozen door installateurs die zelf de rekening niet hoeven betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:38:
We zitten collectief een beetje gevangen in de "salderen mindset".
Een mooi voorbeeld van sunk cost fallacy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik lurk even mee. Ik zit met dezelfde vraag maar heb 36 panelen. Wel warmtepomp en elektrische auto, maar die kan niet aan het huis terugleveren. In de zomer overdag opladen uiteraard, maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-05 11:06

bvw

Even een rekensommetje:

Aangenomen dat ik een gasaansluiting houdt (want liever op 2 paarden wedden dan 1), en een e-boiler neem als voorverwarming:

Dan heb ik volgens Home Assistant 254 dagen per jaar voldoende zonnestroom om de boiler op te warmen voor ons warmwaterverbruik (3.9kWh, 2 personen douchen en de afwas).

Omgerekend is dat 990 kWh, dus circa 100 kuub gas wat ik zou besparen, met de huidige prijs 140 euro.

Wat ik dan wel nodig heb is een slim aangestuurde boiler van 80L. laten we zeggen dat met 450 euro een boiler en wat diy-broddelwerk een regelbare boiler heb.

TVT is dan 3 jaar. Klinkt nog aantrekkelijk, alleen heb nog geen WAF voor zo'n lelijk vat in de bijkeuken...

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 12:24
bvw schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:00:
Even een rekensommetje:

Aangenomen dat ik een gasaansluiting houdt (want liever op 2 paarden wedden dan 1), en een e-boiler neem als voorverwarming:

Dan heb ik volgens Home Assistant 254 dagen per jaar voldoende zonnestroom om de boiler op te warmen voor ons warmwaterverbruik (3.9kWh, 2 personen douchen en de afwas).

Omgerekend is dat 990 kWh, dus circa 100 kuub gas wat ik zou besparen, met de huidige prijs 140 euro.

Wat ik dan wel nodig heb is een slim aangestuurde boiler van 80L. laten we zeggen dat met 450 euro een boiler en wat diy-broddelwerk een regelbare boiler heb.

TVT is dan 3 jaar. Klinkt nog aantrekkelijk, alleen heb nog geen WAF voor zo'n lelijk vat in de bijkeuken...
Dat gaat hier ook gebeuren, het DIY broddelwerk was ongeveer 75e (DMX dimmer van 10A + een ESP), maar achteraf gezien dat er 2ehands ook voldoende aanbod is en het prima voor de helft had gekund.

Ik heb het rekensommetje ook gemaakt met een grotere boiler. In de winter krijg ik deze niet helemaal warm met enkel overschot, maar lauw water aan de CV-ketel voeren scheelt ook al in gasverbruik. Ik kwam op een TVT van 2 jaar uit, maar dat is mogelijk omdat ik langer douche dan jij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:41
bvw schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:00:
Even een rekensommetje:

140 besparen maar wel 200 betalen aan vastrecht.
Snap ik niet echt.
Hoezo op 2 paarden wedden. 1 paard gaat dood.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:32
pentaw1nz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:54:
[...]

Daar zou ik gezien actuele politieke ontwikkelingen en technische beperkingen niet zo zeker van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-05 11:06

bvw

pentaw1nz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:54:
[...]

140 besparen maar wel 200 betalen aan vastrecht.
Snap ik niet echt.
Hierom dus:
Johan Bogle schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Daar zou ik gezien actuele politieke ontwikkelingen en technische beperkingen niet zo zeker van zijn.
Paard sterft inderdaad, maar wel langzaam. Hier voor de deur hebben ze net de 50 jaar oude gasleiding vervangen door een mooie plastic gele die weer 50 jaar mee kan. Dus ik zie nog geen snelle dood.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjakie66
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 19:31
bvw schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:04:

Paard sterft inderdaad, maar wel langzaam. Hier voor de deur hebben ze net de 50 jaar oude gasleiding vervangen door een mooie plastic gele die weer 50 jaar mee kan. Dus ik zie nog geen snelle dood.
Of de inhoud vervangen door waterstof

[ Voor 4% gewijzigd door sjakie66 op 11-03-2025 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
sjakie66 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Of de inhoud vervangen door waterstof
Tegen 4x de kosten per kWh.

Pagina: 1 2 Laatste