Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XGamer_GX13
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-05 22:17
Mijn moeder heeft een ASUS laptop van 2012 (ASUS K55A-SX328H) die ze opnieuw wil gaan gebruiken. De laptop was gemaakt voor windows 8 en ik vroeg me af of die ook windows 10/11 kon draaien, aangezien windows 8 verouderd is. De processor (Intel Core i5-3210M) staat echter op geen van de compatibiliteitlijsten van microsoft (zelfs niet voor windows 7 of lager). Ik vroeg me af of ik de processor kan upgraden naar een processor die wel een van deze besturingssystemen kan draaien. Ik heb al op cpu-upgrade.com gezocht naar de processor en de moederbordchipset, maar ik kon niks vinden. Zelf betwijfel ik zeer of het kan, aangezien ik veel dode eindes tegenkom. Vandaar de vraag: weten jullie beter? Alvast bedankt voor jullie reactie!

PS: Ik heb naar de hardware requirements van windows 10 en 11 gekeken en die zeggen dat de processor het aan zou kunnen (min. 2 cores en 1 Ghz klokfrequentie). Nog ben ik onzeker erover.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 11:03
Windows 10 wordt niet meer lang ondersteund, nog krap 2 jaar als je extra ondersteuning koopt.
Ik heb hier een oude laptop met een Intel Core i5-2450M processor waar ik Windows 11 op heb draaien.
Geen snelheidsmonster maar het draait soepel met 16gb geheugen.
Deze staat ook niet op de lijst.
Je kan het proberen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:34
Windows 11 wordt volgens mij ook al niet meer bijgewerkt op dat soort oudere CPU's, je kan hem er wel op krijgen, maar dan is de laatste update al geweest (ook qua beveiligingsupdates).
Ik zou er dus niet meer aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53

mrc4nl

Procrastinatie expert

Windows 11 wil het liefst ook een tpm chip dat is iets wat het moederbord moet hebben en niet iets wat je met een andere cpu oplost. Er zijn routes waar je zonder tpm toch win 11 kan installen, maar dan moet je denk ik wel de trukendoos openhalen.

Fysiek lijkt het erop dat je een andere processor in je laptop kan steken Zoals de i7-3520M

Iets sneller maar veel zal het niet uitmaken, je hebt dan nog steeds een dual core.

Je kan ook naar een quadcore toe, de i7-3820QM maar die die vraagt meer stroom, en het is niet zeker of jouw oude moederbord hier wel op gebouwd is.

Mijn advies, probeer gewoon zonder aanpassingen naar windows 11 te gaan of kijk eens of je voor weinig een nieuwere laptop kan kopen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Smobbo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:02:
Windows 11 wordt volgens mij ook al niet meer bijgewerkt op dat soort oudere CPU's, je kan hem er wel op krijgen, maar dan is de laatste update al geweest (ook qua beveiligingsupdates).
Dat klinkt mij raar in de oren, het is niet alsof updates specifiek voor bepaalde CPU's gemaakt worden. Drivers voor andere hardware zijn wel relevant, maar die zijn veel minder afhankelijk van recente updates, dus dat is waarschijnlijk wel aan de praat te krijgen.

Windows 11 wordt zeker niet officieel ondersteund op deze oude hardware, zelfs CPU's van 4 generaties nieuwer niet. Dus het enige wat je kan vervangen voor ondersteuning van Windows 11 is de complete laptop. Windows 10 zal vermoedelijk wel draaien, maar zoals gezegd mag je dan komend jaar alsnog op zoek naar een vervanging. Windows 11 zelf installeren kan ook, en ik gok dat dat ook nog wel een tijdje blijft werken, dus dat is ook nog te proberen. Dan heb je wel kans dat het een keer echt ophoudt met werken, bijvoorbeeld dat de updates gewoon ophouden, en dan mag je alsnog snel een oplossing zoeken, dus het is de vraag of je daar zin in hebt.

Maar als je Windows 11 gewoon wil proberen te installeren heb je waarschijnlijk nog wel een key nodig. Die zijn wel goedkoper te vinden dan een retail-licentie bij een standaard pricewatch-winkel (ook afhankelijk of je die dingen kan krijgen via werk/surfspot/...), maar ga er niet te veel geld voor uitgeven, want dat is voor deze laptop gewoon zonde. Voor zover ik weet biedt MS geen gratis updates vanaf W8 meer aan, maar ik kan het mis hebben.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:04
XGamer_GX13 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:39:
Mijn moeder heeft een ASUS laptop van 2012 (ASUS K55A-SX328H) die ze opnieuw wil gaan gebruiken. De laptop was gemaakt voor windows 8 en ik vroeg me af of die ook windows 10/11 kon draaien, aangezien windows 8 verouderd is.
Officieel zal Windows 11 nooit ondersteund gaan worden op die laptop, er valt ook niets aan te upgraden om deze te laten voldoen aan de eisen van Windows 11.

Windows 11 kan er zeker wel prima op werken via de zogenaamde "workarounds".
Zie topics:
vervangen processor voor windows 11
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?
Windows 10 (veilig) blijven gebruiken na okt 2025

Maar zet er dan wel een SSD in als je dat niet al gedaan had.
Asus laptop tweede leven geven (Duurzaam :-)
Hoe het verder ging: Geweldig.

HD vervangen door een 500GB SSD

Laptop heeft nog nooit zo soepel gelopen. Helemaal prima voor internet toepassingen zolang W10 een beetje ondersteunt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:53

franssie

Save the albatross

Bij bijna alle laptops zit de CPU gesoldeerd. Bijna alle, dus evt bij deze niet.

Hoe dan ook, ik zou eens een een goede backup maken.
Dan je BIOS updaten.
Dan in BIOS kijken of TPM ondersteund wordt, ik heb een oude laptop die dat wel heeft.

Dan kan je windows 11 downloaden als ISO en dat op een USB stick zetten (dat werkt sneller dan de windows mediacreator bij mij op oude hardware). LET OP DAT WORDT EEN CLEAN INSTALL dus al je data gaat weg, daarom de (dubbele) Back up. Zou je nog geen SSD erin hebben, dan kan je daar schoon op beginnen en de oude HDD als fall back kunnen gebruiken.

Zo heb ik laatst nog een oude i3 processor op 24H2 weten te krijgen. Hoe het dan met updates verder gaat, ik neem aan goed.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 04-01-2025 15:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:17:
Dan in BIOS kijken of TPM ondersteund wordt, ik heb een oude laptop die dat wel heeft.
Er zijn verschillende varianten/versies van TPM, misschien dat een 3e generatie i3 een heel oude versie aan boord heeft maar sowieso niet de juiste voor Windows 11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Smobbo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:02:
Ik zou er dus niet meer aan beginnen.
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?"
The_Doman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:35:
Je krijgt gewoon alle updates binnen voor je geïnstalleerde/geupgrade Windows versie, dus 22H2, 23H2, 24H2.
Upgraden naar een hogere versie, bijvoorbeeld 23H2 naar 24H2, gaat (nog?) niet vanzelf als je PC niet aan de eisen van Windows 11 voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bwerg schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Er zijn verschillende varianten/versies van TPM, misschien dat een 3e generatie i3 een heel oude versie aan boord heeft maar sowieso niet de juiste voor Windows 11.
Installeerde zonder hacks. HP 14-bp020nd Maar dat blijkt een 2018 laptop te zijn (dacht ouder)
franssie in "SSD X400 upgraden"

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:48

Tazzios

..

Indien je en wilt hergebruiken zul je er voor de meeste winst een ssd in moeten zetten.

Ik heb zelf op een Dell met dezelfde cpu Windows 11 gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XGamer_GX13
@pinojo123 @Smobbo @mrc4nl @bwerg @The_Doman @franssie @Tazzios bedankt voor jullie snelle antwoorden. Dit is wat ik tot nu toe kan concluderen:

1. In principe is het niet waard om het te proberen.
2. De processor kan windows 11 onder bepaalde omstandigeden wel draaien
3. Als de processor niet vastgesoldeerd is, kan die verbeterd worden naar een i7-3520M (maar er valt weinig winst in te halen)
4. Windows 11 kan erop geinstalleerd worden, de vraag is echter hoe lang het werkt.
5. de HDD sowieso vervangen voor een SSD (de meeste winst kan hier behaalt worden)
6. Evt. een BIOS update van te voren doen en kijken of (de correcte versie van) TPM ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XGamer_GX13
Ik heb met mijn moeder gesproken en we zijn er over uit gekomen dat het het niet waard is om deze laptop proberen te 'redden'. Ik denk dat we er gewoon alle bestanden van waarde eraf gaan halen, een herinstallatie gaan doen, de laptop fysiek schoonmaken en kijken of de die ergens kunnen refurbishen. Dit lijkt mij in ieder geval het beste om te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Na 12+ jaar is vervanging geen schande, netjes zelfs hoelang deze is meegegaan.
Misschien na de migratie naar een nieuwe laptop leuk om dat ding eens open te maken (als je daar nog geen ervaring meer hebt).
Accu zal wel niet zoveel meer doen, maar dan kan je eens Linux proberen, of er toch W11 op zetten. Ik hou altijd een oudere laptop (en telefoon) achter de hand als backup, en best wel eens nodig gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

XGamer_GX13 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:44:
6. Evt. een BIOS update van te voren doen en kijken of (de correcte versie van) TPM ondersteund wordt.
Het antwoord hierop gaat in ieder geval "nee" zijn, TPM wordt ondersteund met een fysiek stuk hardware op moederbord/CPU, daarin gaat een softwarematige upgrade niks veranderen.
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:11:
maar dan kan je eens Linux proberen
Dat is ook nog een leuke optie. :) Linux zal nooit dit soort gezeur geven. Mogelijk wel ander gezeur, maar met een gebruiksvriendelijke distro als Ubuntu is de stabiliteit de laatste jaren net zo goed als Windows/MacOS m.i.

Alleen als je specifieke software moet draaien kan dat een probleem zijn. Denk aan werkgerelateerd spul of eventueel Office, als je simpele dingen wil doen werkt libreoffice net zo goed maar voor complexere zaken wil het wel eens anders of slechter werken.

[ Voor 44% gewijzigd door bwerg op 04-01-2025 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik dacht dat je tegenwoordig ook ChromeOS kan installeren, is prima voor een bankhanglaptop. Moet ik nog eens proberen met een oude laptop van me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:24:
Installeerde zonder hacks. HP 14-bp020nd Maar dat blijkt een 2018 laptop te zijn (dacht ouder)
franssie in "SSD X400 upgraden"
Waarschijnlijk heeft deze laptop dan TPM aan boord.
Ook bij flink oudere PC's, bijvoorbeeld de zakelijke modellen van HP/Dell, kan er een TPM chip aanwezig zijn.
Zelfs TPM 1.2 is dan al voldoende om Windows 11 schoon te installeren zonder "hacks" is ook mijn ervaring.

Want als je leest op de Microsoft ondersteuningspagina bij het installeren vanaf ISO/USB:

Microsoft: Manieren om Windows 11 te installeren
Belangrijk: Controleer of je apparaat voldoet aan de minimale systeemvereisten, voordat je ervoor kiest om op te starten vanaf media, omdat je dan Windows 11 kunt installeren als je ten minste TPM 1.2 hebt (in plaats van de minimale systeemvereiste van TPM 2.0). Er wordt niet gecontroleerd of je processor op de lijst met goedgekeurde CPU-families en -modellen staat
Bij gebruik van een image installatie:
Belangrijk: Tijdens de installatie van een installatiekopie van Windows 11 wordt er niet gecontroleerd op de volgende vereisten: TPM 2.0 (minimale vereiste is TPM 1.2) en CPU-familie en -model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@The_Doman klopt, was in het BIOS ook te zien. Processor stond niet op de goedgekeurde lijst, maar die is ooit opgesteld en nooit bijgewerkt en lijkt dus niet relevant.

edit: maar aangezien de laptop van @XGamer_GX13 uit 2012 (!) komt lijkt me dien kans klein.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 04-01-2025 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:08:
edit: maar aangezien de laptop van @XGamer_GX13 uit 2012 (!) komt lijkt me dien kans klein.
Ik ken dat type laptop wel, er is geen TPM aanwezig en valt ook niet te upgraden.
De CPU kan je eventueel wel upgraden als leuk tweaker/hobby project, :)
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:11:
Na 12+ jaar is vervanging geen schande, netjes zelfs hoelang deze is meegegaan.
Misschien na de migratie naar een nieuwe laptop leuk om dat ding eens open te maken (als je daar nog geen ervaring meer hebt).
Accu zal wel niet zoveel meer doen, maar dan kan je eens Linux proberen, of er toch W11 op zetten. Ik hou altijd een oudere laptop (en telefoon) achter de hand als backup, en best wel eens nodig gehad.
Precies dit dus! :)
Een extra backup laptop/PC achter de hand hebben is altijd prettig/noodzakelijk.
Met een SSD erin nog voor heel veel dingen leuk/nuttig bruikbaar.
Pagina: 1