Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-05 09:36
Voor mijn woning ben ik bezig met het ontwerpen van warmtepomp installatie. Er zit nu een Brink elan 25 hete
lucht verwarming in die gevoed word door een cv ketel. Het ketel vermogen terug gezet naar 9KW en een aanvoer temperatuur van 40C en hier mee is het huis warm te houden. Nu wil ik de cv ketel vervangen voor een warmtepomp en van het gas af gaan.

De Elan 25 is een grote ventilator (2500m3) en een grote warmte wisselaar in 1 kast gebouwd. Feitelijk een hele grote faincoil. Via luchtkanalen word de lucht door de woning getransporteerd. De brink bepaalt zijn lucht volume aan de hand een ingestelde min en max waarde en de de uitblaas temperatuur. Het idee is niet om met een stooklijn te werken maar de ventilator snelheid te sturen om het afgegeven vermogen te sturen. In de handleiding zie ik dat de motor twee stekkers heeft, 1 voor de voeding en 1 voor de toeren regeling 0-10v. Hier zou ik dan een sturing voor moeten bouwen met een stukje code die de ventilator snelheid regelt aan de hand van de buiten temperatuur.

Een paar eigenschappen van de Elan:

-In de instalatie handleiding word gesproken van een flow van 1000l/uur door de warmtewisselaar.
-Vermogen van ongeveer 10Kw bij een aanvoer temperatuur van 45C en 60% ventilator snelheid.
-Aanvoer en retour aansluiting 22mm knel.

Volgens het KISS principe heb ik 2 ontwerpjes gemaakt en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Omdat veel warmtepompen een interne pomp gebruiken die rond de 1500l/uur zitten lijkt het mij mogelijk om zonder extra pomp te werken. Het systeem volume van de elan en leidingen zit onder de 10l daarom is een buffer nodig.

Optie 1 : Het nadeel van dit ontwerp is dat er 2 vaten geplaatst moeten worden en dus ook meer stilstand verlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex2FX449bWDLI6WYlCIOMJX47Ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qKxJZZGSUnFe9uPd1IpX3TO2.png?f=fotoalbum_large

Optie 2: Dit systeem werkt met 1 vat dat werkt als buffer en als voorverwarmer voor het SWW. Hier zou de temperatuur in het van snel kunnen terug lopen als er gedoucht en verwarmt word terglijkentijd. Hier zijn oplossingen voor maar ik vraag mij af of dit een probleem is. Wat doet de retour temperatuur met een warmte pomp ? Moet die zo constant, klein of groot als mogelijk zijn ?

Dit vat kan op het moment dat er overproductie is van de 20 zonnepanelen ook gebruikt kunnen worden als buffervat aangezien de brink met hoge temperaturen overweg kan. Al zou het dan niet handig zijn als het water dan door de warmtepomp heen moet gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZZ4zV0quB29T-GJxVI_CxH2Wjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpNOfN1NdXLkduMsVT6bqvMg.png?f=fotoalbum_large

Andere suggesties sta ik zeker voor open. Paralel buffervaten of extra pompen het kan natuurlijk allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Derpie1234 op 05-01-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Debiet en vermogen bepalen je dT. Met 1000 liter/uur en 10 kW komt dat ongeveer op 9 graden verhoging, dus bij een koude boiler van 11 graden komt er ook koud water van 20 graden uit de warmtepomp totdat de boiler warm is.
Je eerste schema is het zuinigst, want SWW wordt geheel door de warmtepomp gemaakt en de verwarming kan weersafhankelijk op de best passende lage temperatuur werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 19:06
Ik lees even mee, wij hebben een Elan 25 2.1 waar nu een Intergas HR36 Xtreme aan hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Bij die intergas kan je heel goed het vermogen verlagen, ook kan je de uitblaas van je brink wat hoger zetten hiermee kan je testen hoe je comfort zou zijn met een warmte pomp. Brink zelf kan ook een warmte pomp installeren maar die zijn met alles altijd zo achterlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
@Proton_ Dat is inderdaad een nadeel van dit systeem. In principie draait een warmte pomp natuurlijk de heledag door en zal de afgifte in de brink ook niet altijd 10kw zijn. Het waterdebiet kan denk ik ook nog wel iets omhoog.

Ik snap je argument van het douche water verwarmen en dat laatste stuk is dan inderdaad met cop 1 voordeel is wel dat je geen stilstand verlies hebt een vat minder in aanschaf en dat je het vat als buffer kan gebruiken in het voor en na seizoen aangezien er 20 zonnepanelen op het dak liggen. ik zal dit in de begin post even melden. Bij een luchtverwarmer wil je niet te laag in aanvoer temperatuur gaan om dat de lucht die uitgeblazen word dan als toch ervaren kan worden. Het vat zou dan rond de 40C blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het serievaatje voor defrosts zal maar 20-40 liter hoeven zijn en staat in je geïsoleerde schil - ik zou 'm niet eens isoleren als hij in een verwarmde bijkeuken kan, gratis extra afgifte. Dat vat is veel goedkoper dan een 200+ liter vat voor SWW.

Ook met zonnepanelen wil je alle warmte met de warmtepomp opwekken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Ik had even iets duidelijker moeten zijn. in de situatie dat je overproductie hebt is terugleveren heel snel niet rendabel, dan stop ik graag de warmte in een vat wat ik zowel voor sww als cv kan gebruiken. Dan begin je natuurlijk met je warmtepomp maar die houd er bij een graad of 60 mee op als ik dan nog steeds over productie heb zou het zonde zijn die niet in het vat te stoppen met een element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
@Carboy54 De warmte wisselaar van de elan heeft 22mm aansluitingen denk jij dat het een probleem kan worden als ik die aansluit op een Amber 95? Anders moet ik een pomp toevoegen om de circuits te scheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:36

Carboy54

Duurzaamheid coach

Derpie1234 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:06:
@Carboy54 De warmte wisselaar van de elan heeft 22mm aansluitingen denk jij dat het een probleem kan worden als ik die aansluit op een Amber 95? Anders moet ik een pomp toevoegen om de circuits te scheiden
Denk dat dat wel goed gaat. 26 mm inwendig er naar toe en in de retour.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
@Derpie1234 hoeveel gas gebruik je nu op jaarbasis? Amber 95 is een prima machine, maar haalt alles behalve 9kW bij -7;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Derpie1234 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:46:
Ik had even iets duidelijker moeten zijn. in de situatie dat je overproductie hebt is terugleveren heel snel niet rendabel, dan stop ik graag de warmte in een vat wat ik zowel voor sww als cv kan gebruiken. Dan begin je natuurlijk met je warmtepomp maar die houd er bij een graad of 60 mee op als ik dan nog steeds over productie heb zou het zonde zijn die niet in het vat te stoppen met een element.
Mogelijk. Het is goed om opties te hebben, maar ik zou het geld voor een element en de sturing ervoor pas uitgeven op het moment dat duidelijk is wat terugleveren na salderen oplevert (met dynamisch en vaste contracten).
In het voor- en naseizoen, als cv-koppeling zinvol is, dan levert zonnestroom dynamisch nog wel 10 cent op en kan je dus beter de warmtepomp aanzetten met stroom van 30 cent voor zover je niet in je huis kunt bufferen tijdens zonuren.
In de zomer heb je geen behoefte aan 300 liter op 90 graden en kan je alsnog beter 3 cent per kWh vangen dan je stilstandverlies verhogen.

300 liter 30 graden opwarmen (60-90 graden) kost je 10 kWh thermisch. Daar kan je dus precies een uur warm van zitten als je warmtevraag inderdaad 10 kW is (zie FAQ topic). Dagen overbruggen op overtollige zonnestroom gaat dus niet lukken :)

Vergeet ook het thermostatisch mengventiel niet om de warmtepomp en kranen te beschermen tegen water van 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Goede argumenten, zeker waaneer je meenemt dat van 60 naar 90 graden C opwarmt met cop1, als je die kwh zou terugleveren voor 10 cent kan je die natuurlijk prima later terug kopen voor 30cent met cop 3.

[ Voor 7% gewijzigd door Derpie1234 op 06-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Dan denk ik toch dat optie 1 het meest reëel is. Enige wat ik spannend vind zijn de stilstand verliezen aangezien het huis door 1 iemand bewoond word het toch zonde is om een groot vat constant warm te houden. Ook omdat het stookkhok een aanbouw aan de garage is en dus niet zijn warmte aan het huis afgeeft.

Een eigenschap van hete lucht verwarming is dat je er snel mee kunt verwarmen waardoor dingen als nacht verlaging en dan eventueel pas weer verhogen wanneer je uit werk komt interessant worden. Bij sturen van de aanvoer temperatuur gaat het snelst zonder buffervat. Zeker wanneer dit buffervat meerdere uren afgekoeld heeft en op het moment van inschakelen de stooklijn temp hoger is dan bij uitschakelen. Een buffer is alleen nodig wanneer er gedefrost moet worden of wanneer het afgegeven minimum vermogen te hoog is. '

Is het een idee om het buffer vat met een drieweg klep te schakelen aangestuurd met die 2 parameters ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gI7x206Nq4GRVVP7prmAAJo0Hk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XSRJgvywgPTR7hUgL63cuRif.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Misschien kan je hier ook inspiratie uit halen.
Van luchtverwarming naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Net dat hele topic door gelezen, kort gezegd kan je er uithalen dat veel mensen hun Brink systemen vervangen voor kanaal airco's. Met als rede dat deze goed presteren en de binnen en buiten unit op elkaar zijn afgestemd. Daarbij zijn ze ook een stuk goedkoper. Helaas heb ik mijn direct gestookte brink al vervangen voor een indirect gestookte en word het wel erg zuur om die alweer weg te doen. Ik kon niet veel vinden van mensen die hun elan met een warmtepomp voeden.
Pagina: 1