Provider switch - wifi versterkers werken niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-08 14:56
Hallo Tweakers,

Ik ben recent overgestapt van KPN naar Odido, omdat KPN weigerde de korting van Odido te matchen. Dit scheelde mij maar liefst €30 per maand gedurende twee jaar, voor dezelfde internet- en tv-verbinding.

Bij KPN gebruikte ik twee "SuperWifi"-punten. Bij Odido heb ik nu een Zyxel-router gekregen.

Mijn setup:

Op de derde verdieping heb ik één van de SuperWifi-punten bedraad aangesloten. Dit werkt goed, en ik kan de SSID aanpassen zodat deze overeenkomt met de SSID van mijn Zyxel-router.
Op de begane grond heb ik het tweede SuperWifi-punt geplaatst, zoals eerder het geval was.
Het probleem:
Het tweede SuperWifi-punt werkt alleen bedraad en stelt zichzelf automatisch in als "SLAVE". Hierdoor kan ik de SSID niet aanpassen (het creëert een eigen “SW2-4bla1bla”-SSID, wat erg irritant is). Nog vervelender is dat dit punt blijkbaar geen draadloze verbinding kan maken met niet-KPN-routers, waardoor ik hier nu geen internet heb.

Qua wifi heeft de router beneden voldoende bereik. Maar ik heb bij onze achterpui (ongeveer 30 meter van de router) een Ikea Smart Hub staan, die een kabel nodig heeft (voorheen pikte de superwifi de wifi verbinding op en stuurde deze via een utp kabeltje door naar de Ikea hub). Deze hub bedient de tuinverlichting en moet op die plek blijven omdat het signaal anders de tuin niet bereikt.

Mijn vraag:
Hoe los ik dit op? Heeft iemand een goede oplossing voor dit netwerkprobleem?

HEEL erg bedankt voor alle hulp! Nu aan de spumante; goede jaarwisseling en veel gezondheid en geluk aan een ieder toegewenst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grnC4r0-MY1cB_GaObddXoBE_G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zuqNANV7SKGfkn94LdDpi73m.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:10
Wifi versterker kopen en die aansluiten :) (bijna alles werkt, alleen geen kpn super2ifi).
Of gewoon willekeurige wifi ontvanger werkt ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
99ruud99 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:29:
Wifi versterker kopen en die aansluiten :) (bijna alles werkt, alleen geen kpn super2ifi).
Of gewoon willekeurige wifi ontvanger werkt ook :).
Okay, duidelijk. Wel lullig dat KPN mij garandeerde dat deze superwifi punten met elke router werken. Wat een eikels zijn het ey, sjonge jonge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:46
Niet zo zeuren. 30 euro per maand heb je na 3 maanden een deco x10 of na 6 maanden een deco x50 terugverdiend. Wss nog korter, die superwifi doet t best goed op marktplaats

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 31-12-2024 21:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
The_Doman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:52:
Ik weet niet of het om Superwifi of SuperWifi 2 gaat?

SuperWifi componenten hergebruiken?

[...]
De zwarte, superwifi 2 als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumigaeshi
laurens0619 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:47:
Niet zo zeuren. 30 euro per maand heb je na 3 maanden een deco x10 of na 6 maanden een deco x50 terugverdiend. Wss nog korter, die superwifi doet t best goed op marktplaats
Nou ja, zeuren. Het gaat om het principe; je verkoopt me iets, waarna je de firmware verandert zodat het het product niet meer werkt. Maar goed.

[ Voor 11% gewijzigd door sumigaeshi op 31-12-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:56
sumigaeshi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:54:
De zwarte, superwifi 2 als het goed is.
Daar was/is wel wat gedoe mee met firmware updates:
[Odido] Superwifi (2) van KPN gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
sumigaeshi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:55:
[...]

Nou ja, zeuren. Het gaat om het principe; je verkoopt me iets, waarna je de firmware verandert zodat het het product niet meer werkt. Maar goed.
Heb je dat zwart op wit?
Heb nog nooit gehoord dat kpn dr superwifi als onafhankelijke mesh extender heeft verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
laurens0619 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:15:
[...]

Heb je dat zwart op wit?
Heb nog nooit gehoord dat kpn dr superwifi als onafhankelijke mesh extender heeft verkocht?
In zijn geheel zwart. Bij aankoop expliciet gevraagd of deze ook met andere routers bruikbaar waren. Enkele firmware updates later, zat alles dichtgeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
sumigaeshi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:26:
[...]

In zijn geheel zwart. Bij aankoop expliciet gevraagd of deze ook met andere routers bruikbaar waren. Enkele firmware updates later, zat alles dichtgeschroefd.
Ze hebben nooit draadloos op een andere set gewerkt. Bedraad eerst wel, toen even niet na fw update, en nu weer wel.

Heb je al geprobeerd zyxel wifi uit, superwifi bedraad en de 2e draadloos?

Mixen met zyxel wifi erbij gaat draadloos denk ik niet lukken.

Maar persoonlijk zou ik t lekker op marktplaats gooien en een provider onafhankelijke wifi mesh set kopen. Dan kun je jaarlijks overstappen met korting zonder gedoe

Simpelste oplossing voor jouw probleem is een wifi lan bridge kopen en die aan de ikea hub knopen. Zoiets als dit: uitvoering: TP-Link TL-WR802N

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 01-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Die super wifi dingen kun je wel zonder KPN gebruiken maar dan moet je er minimaal een bedraad aansluiten.
Firmware updates krijg je echter niet meer.

De andere(n) kun je dan draadloos gebruiken en gaan ze samen een eigen netwerk opzetten (mesh) waarbij het bedraad aangesloten device de router wordt.
Je moet ze wel even resetten (reset ingedrukt houden tot hij gaat knipperen).
De wifi en de poorten van je Odido router zitten dan in hun eigen netwerk.

Alternatief is alle super wifi punten bedraad aansluiten, dan zijn het gewoon AP's.

[ Voor 17% gewijzigd door bananasplit op 01-01-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
Dit is wat mij ook werd verteld, maar helaas klopt het niet helemaal.

Het bedrade access point fungeert als master en kan ik dezelfde SSID geven als mijn router. De slave werkt echter niet zonder UTP-kabel.

Hier is wat ik heb geprobeerd:

Beide apparaten gereset.
Het eerste apparaat ingesteld als master en gekoppeld aan de router.
Het tweede apparaat ingesteld als slave en via een kabel gekoppeld aan de master.
Ik heb beide apparaten ook bekabeld aangesloten, puur als test, maar dit werkt niet. Een van de apparaten wordt altijd als slave ingesteld, dus je kunt ze niet als APs gebruiken.

Marktplaats it is.

[ Voor 67% gewijzigd door sumigaeshi op 01-01-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Komt dat niet omdat je hetzelfde ssid gebruikt als de zyxel? Dan connect de superwifi slave misschien met het zyxel bssid ipv superwifi

Heb je al geprobeerd om superwifi een eigen afwijkend ssid te geven? Werkt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
laurens0619 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Ze hebben nooit draadloos op een andere set gewerkt. Bedraad eerst wel, toen even niet na fw update, en nu weer wel.

Heb je al geprobeerd zyxel wifi uit, superwifi bedraad en de 2e draadloos?

Mixen met zyxel wifi erbij gaat draadloos denk ik niet lukken.

Maar persoonlijk zou ik t lekker op marktplaats gooien en een provider onafhankelijke wifi mesh set kopen. Dan kun je jaarlijks overstappen met korting zonder gedoe

Simpelste oplossing voor jouw probleem is een wifi lan bridge kopen en die aan de ikea hub knopen. Zoiets als dit: uitvoering: TP-Link TL-WR802N
Ik vrees dat je gelijk hebt.

Ik hou één van de superwifi punten voor op de 3e. Die is bekabeld aangesloten en zijn enige functie is het wifi signaal broadcasten zodat mijn airco's en vloerverwarming in de badkamers internet hebben.

Beneden, overweeg ik zo iets bij de good-old action te kopen:
https://www.action.com/nl...nk-wifi-versterker-ac750/

Dit apparaat moet het Wi-Fi-adres van de router opvangen en dit doorsturen naar de Ikea hub, die ik met een UTP-kabel heb verbonden. Dit zou moeten werken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
laurens0619 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:33:
Komt dat niet omdat je hetzelfde ssid gebruikt als de zyxel? Dan connect de superwifi slave misschien met het zyxel bssid ipv superwifi

Heb je al geprobeerd om superwifi een eigen afwijkend ssid te geven? Werkt het dan wel?
Goed punt. Ik ga het gelijk proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
sumigaeshi schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Ik vrees dat je gelijk hebt.

Ik hou één van de superwifi punten voor op de 3e. Die is bekabeld aangesloten en zijn enige functie is het wifi signaal broadcasten zodat mijn airco's en vloerverwarming in de badkamers internet hebben.

Beneden, overweeg ik zo iets bij de good-old action te kopen:
https://www.action.com/nl...nk-wifi-versterker-ac750/

Dit apparaat moet het Wi-Fi-adres van de router opvangen en dit doorsturen naar de Ikea hub, die ik met een UTP-kabel heb verbonden. Dit zou moeten werken, toch?
Nop die tplink heeft geen utp poortje.
Er is variant die dat wel heeft.

uitvoering: TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (V1/V2)

Nadeel is alleen dat die ook een repeater wifi gaat uitzenden vandaar dat ik liever die travel routers als client gebruikt.

Maar ergens allemaal net niet oplossingen. Ik zou lekker je superwifi verkopen en dan iets van deco terugkopen.

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 01-01-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
laurens0619 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Nadeel is alleen dat die ook een repeater wifi gaat uitzenden vandaar dat ik liever die travel routers als client gebruikt.

Maar ergens allemaal net niet oplossingen. Ik zou lekker je superwifi verkopen en dan iets van deco terugkopen.
Oh, er zijn twee versies van, zie ik!

Wat bedoel je precies met het nadeel? Dat heb je toch nodig? Hij moet het wifi signaal opvangen en dan verzenden via een utp kabeltje. Het was allemaal een stuk handiger geweest als die Ikea hub draadloos verbonden kon worden. Ik wil juist geen router functionaliteiten (dhcp, port forwarding, etc.) Dat wordt allemaal geregeld door de router. Het moet alleen de verbinding opvangen en versterken - that's it.

In principe heb ik waar nodig prima dekking. Ik moet alleen die klote Ikea hub met een kabeltje zien te verbinden. Om dan een deco-set aan te schaffen lijkt me overdreven.

[ Voor 38% gewijzigd door sumigaeshi op 01-01-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
sumigaeshi schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Oh, er zijn twee versies van, zie ik!

Wat bedoel je precies met het nadeel? Dat heb je toch nodig? Hij moet het wifi signaal opvangen en dan verzenden via een utp kabeltje. Het was allemaal een stuk handiger geweest als die Ikea hub draadloos verbonden kon worden.

Nou, in principe heb ik waar nodig prima dekking. Ik moet alleen die klote Ikea hub met een kabeltje zien te verbinden. Om dan een deco-set aan te schaffen lijkt me overdreven.
Ook weer waar

En je hub maar de meterkast verplaatsen en een zigbee repeater (of stekker iets wat altijd aan staat) tactisch neerzetten dat je toch dekking in tuin hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
laurens0619 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Ook weer waar

En je hub maar de meterkast verplaatsen en een zigbee repeater (of stekker iets wat altijd aan staat) tactisch neerzetten dat je toch dekking in tuin hebt?
Dat zou kunnen; werkt elke zigbee repeater met de Ikea hub? Het heeft geen grafische interface, dus ik zou niet weten hoe je zo'n ding eraan koppelt.

Verder zie ik dat ze zo'n beetje alleen via amazon te krijgen zijn en allemaal meer zouden kosten dan een access point.

Stel dat je nou een access point nodig hebt die alleen het wifi signaal oppakt en doorstuurt (draadloos en bekabeld), dan zou zo'n action ding goed zijn toch?

[ Voor 24% gewijzigd door sumigaeshi op 01-01-2025 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
laurens0619 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Bij de nieuwere versies van die RE200 kan je de WiFi uitzetten als je deze als bridge wilt gebruiken.
Ik heb er hier een paar liggen dus kan dat bevestigen.
Bij oude V1 versies kan dat dus niet, met een V5 wel!
The_Doman schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:44:
Uitzetten van het "extended" WiFi signaal kan dus niet zomaar bij elke WiFi extender/repeater is mijn ervaring.
Let daar dus op.
Bij die Netgear en bepaalde TP-link extenders kan dat inderdaad wel:
Heb ik een router/accespoint/extender of repeater nodig?
Dit is van een RE650, RE200(V5) werkt hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYy49pbQBrL5YVCNsazqH90wWgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2T4f11498oxuqr546650b9aP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 01-01-2025 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sumigaeshi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:26:
[...]

Nog los van wat beloofd zou zijn, dit moet je niet willen.

SuperWiFi is managed WiFi. Je moet niet managed en unmanaged WiFi mixen, want de managementsoftware kan alleen APs binnen het systeem managen, andere AP's zijn dan per definitie rogue AP's. Best case kan de managementsoftware er omheen werken, worst case gaan ze elkaar tegenwerken.

Dit geldt trouwens net zo voor pakweg een Deco set. Ook daar wil je Deco niet mixen met een router dat niet ermee kan samenwerken.

Enige vorm van managed WiFi dat met de Odido router wil samenwerken is Odido's eigen oplossing, en als je van het providerhoppen bent is het een goed idee om je verre te houden van spullen van providers en alles zelf te kopen en beheren. Kost natuurlijk meer waardoor je mogelijk je voordeel van providerhoppen verliest, maar dat is een fianciele afweging die je zelf moet maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bananasplit
sumigaeshi schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:27:
Dit is wat mij ook werd verteld, maar helaas klopt het niet helemaal.

Het bedrade access point fungeert als master en kan ik dezelfde SSID geven als mijn router. De slave werkt echter niet zonder UTP-kabel.

Hier is wat ik heb geprobeerd:

Beide apparaten gereset.
Het eerste apparaat ingesteld als master en gekoppeld aan de router.
Het tweede apparaat ingesteld als slave en via een kabel gekoppeld aan de master.
Ik heb beide apparaten ook bekabeld aangesloten, puur als test, maar dit werkt niet. Een van de apparaten wordt altijd als slave ingesteld, dus je kunt ze niet als APs gebruiken.

Marktplaats it is.
Een SSID is niet hetzelfde als een subnet.
Als je hetzelfde SSID in twee verschillende subnet gaat gebruiken wordt het een soort gokspelletje waar je naar connect.

Als je zo'n wifi punt bedraad aansluit en hij vind geen KPN router dat main device speelt, dan gaat hij zelf als router en main device functioneren en maakt een eigen subnet aan.
En dat zal een ander subnet zijn dan wat de Odido aanbied, want die zit dan aan de Wan kant van dat wifi punt.

Als je dan een ander wifi punt draadloos in de lucht brengt en die een reset geeft zal hij zich koppelen aan die main en dus in dat subnet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
sumigaeshi schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Dat zou kunnen; werkt elke zigbee repeater met de Ikea hub? Het heeft geen grafische interface, dus ik zou niet weten hoe je zo'n ding eraan koppelt.

Verder zie ik dat ze zo'n beetje alleen via amazon te krijgen zijn en allemaal meer zouden kosten dan een access point.

Stel dat je nou een access point nodig hebt die alleen het wifi signaal oppakt en doorstuurt (draadloos en bekabeld), dan zou zo'n action ding goed zijn toch?
Die r200 wel. Dat action ding niet want die mist de utp poort (re190)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
dion_b schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Nog los van wat beloofd zou zijn, dit moet je niet willen.

SuperWiFi is managed WiFi. Je moet niet managed en unmanaged WiFi mixen, want de managementsoftware kan alleen APs binnen het systeem managen, andere AP's zijn dan per definitie rogue AP's. Best case kan de managementsoftware er omheen werken, worst case gaan ze elkaar tegenwerken.

Dit geldt trouwens net zo voor pakweg een Deco set. Ook daar wil je Deco niet mixen met een router dat niet ermee kan samenwerken.

Enige vorm van managed WiFi dat met de Odido router wil samenwerken is Odido's eigen oplossing, en als je van het providerhoppen bent is het een goed idee om je verre te houden van spullen van providers en alles zelf te kopen en beheren. Kost natuurlijk meer waardoor je mogelijk je voordeel van providerhoppen verliest, maar dat is een fianciele afweging die je zelf moet maken.
Okay. Sjips, ik snap er dan echt geen hol meer van haha.

Ik dacht altijd dat die KPN-apparaten alleen het WiFi-signaal kopieerden en opnieuw verstuurden.

Maar goed, stel dat ik die KPN-apparaten wegdoe of verkoop (ik zet ze dan ook even op Vraag & Aanbod). Wat is in dat geval de beste oplossing voor mijn situatie?

De router staat op de begane grond, een ruimte van ongeveer 150 m² en het WiFi-signaal is daar prima. Het enige probleem is dat de Zigbee-verbinding niet tot in de tuin reikt, waar mijn Zigbee-lampen hangen. Daarvoor moet ik dus een Zigbee-versterker aanschaffen die met een Dirigera (Ikea) hub werken. Any tips?

Op de eerste en tweede verdieping heb ik ook voldoende WiFi-bereik, maar op de derde verdieping heb ik helemaal geen WiFi, wat ik wel nodig heb voor de beamer en de Apple TV (ik wil echt geen kabels trekken). Wel heb ik daar vijf UTP-aansluitingen beschikbaar. Ik zoek dus een apparaat dat ik via UTP kan aansluiten en dat de bestaande WiFi-verbinding kan uitbreiden. Wat raden jullie hiervoor aan?

Nogmaals bedankt, allemaal! Wat zou ik moeten zonder het tweakers forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sumigaeshi schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Okay. Sjips, ik snap er dan echt geen hol meer van haha.

Ik dacht altijd dat die KPN-apparaten alleen het WiFi-signaal kopieerden en opnieuw verstuurden.
Nee, het is een tikje ingewikkelder - maar tegelijk minder 'magisch'

WiFi netwerken worden opgezet door Access Points (AP's) die een bedraad netwerk draadloos uitbreiden. Wat repeaters (modeterm: "mesh") doen is dat ze zelf als client een verbinding maken met een andere AP en vervolgens zelf als AP functioneren zodat andere apparaten ook daarmee kunnen verbinden. Dat vergroot de dekking van het totale netwerk (maar kost bandbreedte en latency, omdat dit allemaal in zelfde kanaal gebeurt en daarbinnen volgordelijk afgehandeld word).

Let overigens op dat ik AP zeg en geen router. Consumentenrouters bevatten vaak ook een WiFi-AP, maar het zijn twee totaal verschillende functionaliteiten. Routers koppelen twee IP netwerken aan elkaar, bijvoorbeeld jouw thuisnetwerk aan het internet. Dat heeft niets met WiFi te maken en kan dus prima zonder WiFi-functionaliteit, en omgekeerd heb je geen router nodig om een draadloos netwerk op te zetten.
Maar goed, stel dat ik die KPN-apparaten wegdoe of verkoop (ik zet ze dan ook even op Vraag & Aanbod). Wat is in dat geval de beste oplossing voor mijn situatie?

De router staat op de begane grond, een ruimte van ongeveer 150 m² en het WiFi-signaal is daar prima. Het enige probleem is dat de Zigbee-verbinding niet tot in de tuin reikt, waar mijn Zigbee-lampen hangen. Daarvoor moet ik dus een Zigbee-versterker aanschaffen die met een Dirigera (Ikea) hub werken. Any tips?

Op de eerste en tweede verdieping heb ik ook voldoende WiFi-bereik, maar op de derde verdieping heb ik helemaal geen WiFi, wat ik wel nodig heb voor de beamer en de Apple TV (ik wil echt geen kabels trekken). Wel heb ik daar vijf UTP-aansluitingen beschikbaar. Ik zoek dus een apparaat dat ik via UTP kan aansluiten en dat de bestaande WiFi-verbinding kan uitbreiden. Wat raden jullie hiervoor aan?
Mbt Zigbee laat ik een antwoord aan een ander over - daar ben ik minder in thuis (alhoewel, genoeg om te kunnen zeggen dat ook daar een "versterker" feitelijk een repeater is, dus op vergelijkbare manier moet werken als ik hierboven voor een WiFi-repeater beschreef)

Voor WiFi heb je drie keuzes:

1) makkelijk en goedkoop: neem de (managed WiFi) oplossing van je provider. Nadeel is dat je bij weer een switch de boel weer overhoop moet gooien. Voordeel is dat je maar 1 apparaat hoeft te kopen en geen extra beheer hoeft te doen.
2) makkelijk en duurder: zet WiFi op de Zyxel router uit en neem twee managed WiFi AP's zodat je qua WiFi onafhakelijk bent van je provider. Goedkoopste optie is een set als bijv TP-Link Deco, maar je kunt ook kijken naar wat professioneler materiaal (ik ben ondertussen behoorlijke fan van HPE Aruba's InstantOn reeks want net zo makkelijk op te zetten als Deco, maar veel meer onder de motorkap mogelijk - en muur/plafondmontage is standaard. TP-Link heeft vergelijkbare functionalteit met hun Omada-reeks)
Variant: vervang de hele router met je eigen oplossing. Deco sets kunnen als router functioneren, of je kunt een losse router nemen (duurder maar stukken meer opties)
3) goedkoop maar minder makkelijk: neem een losse niet-managed AP en gebruik die naast de Zyxel router. Uitdaging is dat je zelf de instellingen van de twee apparaten goed moet doen, dus alles mbt netwerknaam, wacthwoord, beveiliging en encryptie exact hetzelfde en kanalen juist nadrukkelijk anders (en niet overlappend), Je kunt geen 'auto' gebruiken omdat twee unmanaged apparaten dat niet met elkaar kunnen coordineren. Vaak s een goedkope router de beste optie voor iets als dit (zie hier: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mbt Zigbee:
Ieder zigbee apparaat is een repeater. Dus je lamp, slimme schakelaar. Zolang er stroom op staat repeat die het signaal.

In theorie zou de oplossing dus simpel moeten zijn:
- Verplaats je huidige HUB naar een plek waar er UTP is
- Installeer een Zigbee apparaat, een slimme lamp ofzo, waar je spanning op laat op de locatie waar de hub stond.
Buiten zou via zigbee bereik moeten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/58fb28d7e3df282054f72a55/1572404204540-22RJ2KIASMS2OB0Y5Y29/Topology-comparison.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 01-01-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
laurens0619 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:20:
Mbt Zigbee:
Ieder zigbee apparaat is een repeater. Dus je lamp, slimme schakelaar. Zolang er stroom op staat repeat die het signaal.

- Installeer een Zigbee apparaat, een slimme lamp ofzo, waar je spanning op laat op de locatie waar de hub stond.

[Afbeelding]
Dit dacht ik dus ook, maar om de een of andere reden geldt dit niet.

De keukenlampen (3 stuks) staan naast de pui, maar als de zigbee hub niet in de keuken staat, hebben de lampen in de tuin geen verbinding. Als ik de zigbee hub naast de pui zet, hebben de lampen plots wel verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
dion_b schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Nee, het is een tikje ingewikkelder - maar tegelijk minder 'magisch'

WiFi netwerken worden opgezet door Access Points (AP's) die een bedraad netwerk draadloos uitbreiden. Wat repeaters (modeterm: "mesh") doen is dat ze zelf als client een verbinding maken met een andere AP en vervolgens zelf als AP functioneren zodat andere apparaten ook daarmee kunnen verbinden. Dat vergroot de dekking van het totale netwerk (maar kost bandbreedte en latency, omdat dit allemaal in zelfde kanaal gebeurt en daarbinnen volgordelijk afgehandeld word).

Let overigens op dat ik AP zeg en geen router. Consumentenrouters bevatten vaak ook een WiFi-AP, maar het zijn twee totaal verschillende functionaliteiten. Routers koppelen twee IP netwerken aan elkaar, bijvoorbeeld jouw thuisnetwerk aan het internet. Dat heeft niets met WiFi te maken en kan dus prima zonder WiFi-functionaliteit, en omgekeerd heb je geen router nodig om een draadloos netwerk op te zetten.

[...]

Mbt Zigbee laat ik een antwoord aan een ander over - daar ben ik minder in thuis (alhoewel, genoeg om te kunnen zeggen dat ook daar een "versterker" feitelijk een repeater is, dus op vergelijkbare manier moet werken als ik hierboven voor een WiFi-repeater beschreef)

Voor WiFi heb je drie keuzes:

1) makkelijk en goedkoop: neem de (managed WiFi) oplossing van je provider. Nadeel is dat je bij weer een switch de boel weer overhoop moet gooien. Voordeel is dat je maar 1 apparaat hoeft te kopen en geen extra beheer hoeft te doen.
2) makkelijk en duurder: zet WiFi op de Zyxel router uit en neem twee managed WiFi AP's zodat je qua WiFi onafhakelijk bent van je provider. Goedkoopste optie is een set als bijv TP-Link Deco, maar je kunt ook kijken naar wat professioneler materiaal (ik ben ondertussen behoorlijke fan van HPE Aruba's InstantOn reeks want net zo makkelijk op te zetten als Deco, maar veel meer onder de motorkap mogelijk - en muur/plafondmontage is standaard. TP-Link heeft vergelijkbare functionalteit met hun Omada-reeks)
Variant: vervang de hele router met je eigen oplossing. Deco sets kunnen als router functioneren, of je kunt een losse router nemen (duurder maar stukken meer opties)
3) goedkoop maar minder makkelijk: neem een losse niet-managed AP en gebruik die naast de Zyxel router. Uitdaging is dat je zelf de instellingen van de twee apparaten goed moet doen, dus alles mbt netwerknaam, wacthwoord, beveiliging en encryptie exact hetzelfde en kanalen juist nadrukkelijk anders (en niet overlappend), Je kunt geen 'auto' gebruiken omdat twee unmanaged apparaten dat niet met elkaar kunnen coordineren. Vaak s een goedkope router de beste optie voor iets als dit (zie hier: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point )
Duidelijk verhaal. Erg bedankt voor de moeite!

Ik zou dit dus kunnen gebruiken, dezelfde ssid als de router instellen, maar op een ander kanaal laten uitzenden?

https://www.mediamarkt.nl...t%20feed&utm_term=1508257

Ik ga intussen op onderzoek uit wat de HPE Aruba's betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bananasplit
laurens0619 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:20:
Mbt Zigbee:

[Afbeelding]
Je tekening van de wifi representeert een configuratie met alleen repeaters.
Het idee van een mesh wifi netwerk is dat ze net als bij Zigbee een mesh netwerk vormen en dus ook via elkaar een path kunnen zoeken, al wordt dat in de praktijk door de plaatsing van de AP's zelden gerealiseerd.

En wat betreft Zigbee.
Die kent devices, routers en een coördinator.
Er kan maar een coördinator in een Zigbee netwerk zijn (de hub) en de meeste apparaten die aan de netspanning hangen zijn routers (maar niet allemaal), apparaten die op batterij werken zijn altijd alleen device.

Als een apparaat niet met een lamp wil verbinden maar wel met de hub zijn er twee mogelijkheden.
Ofwel de lamp is geen router.
Ofwel de hub heeft meer signaal sterkte en een betere ontvangst gevoeligheid.

PS
Zigbee kent ook een optie om devices aan elkaar te linken, als je dat doet willen ze alleen met elkaar connecten en nergens anders meer.
Dat doe je als je bijvoorbeeld een bewegingsmelder aan een specifiek lamp wil koppelen zonder er een automatisering voor te hoeven maken.

[ Voor 8% gewijzigd door bananasplit op 02-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sumigaeshi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Duidelijk verhaal. Erg bedankt voor de moeite!

Ik zou dit dus kunnen gebruiken, dezelfde ssid als de router instellen, maar op een ander kanaal laten uitzenden?

https://www.mediamarkt.nl...t%20feed&utm_term=1508257
Dat kan, maar zou ik niet aanraden:

- dit is een WiFi-5 apparaat. WiFi-5 is een ondertussen 10 jaar oude standaard. Ook al zijn je snelheidseisen zodanig bescheiden dat WiFi-5 voldoet, je loopt met anno 2024 verouderde technologie te kopen risico dat support vanuit chipsetvendoren stopt en je dan geen beveiligingsupdates meer krijgt. Ik zou dus minimaal WiFi-6 aanraden.
- dit apparaat stop je in een stopcontact. Die zitten in NL standaard laag, op 35cm boven de vloer, en hebben de neiging achter voorwerpen te staan. Een WiFi AP wil je juist hoog en vrij van obstakels plaatsen. Het is daarom beter om te gaan voor een model dat niet in stopcontact gaat. Als je aantal kabeltjes wilt beperken kun je kijken naar voeding via PoE (Power over Ethernet).
Ik ga intussen op onderzoek uit wat de HPE Aruba's betreft.
Kijk bijvoorbeeld de AP22. Ik heb met twee van die dingen overal in vrij uitdagende woning (zeer dikke betonvloer en een zware draagmuur dwars door het midden) goede dekking.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
bananasplit schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Je tekening van de wifi representeert een configuratie met alleen repeaters.
Het idee van een mesh wifi netwerk is dat ze net als bij Zigbee een mesh netwerk vormen en dus ook via elkaar een path kunnen zoeken, al wordt dat in de praktijk door de plaatsing van de AP's zelden gerealiseerd.

En wat betreft Zigbee.
Die kent devices, routers en een coördinator.
Er kan maar een coördinator in een Zigbee netwerk zijn (de hub) en de meeste apparaten die aan de netspanning hangen zijn routers (maar niet allemaal), apparaten die op batterij werken zijn altijd alleen device.

Als een apparaat niet met een lamp wil verbinden maar wel met de hub zijn er twee mogelijkheden.
Ofwel de lamp is geen router.
Ofwel de hub heeft meer signaal sterkte en een betere ontvangst gevoeligheid.

PS
Zigbee kent ook een optie om devices aan elkaar te linken, als je dat doet willen ze alleen met elkaar connecten en nergens anders meer.
Dat doe je als je bijvoorbeeld een bewegingsmelder aan een specifiek lamp wil koppelen zonder er een automatisering voor te hoeven maken.
Ah thnx, ik dacht dat ze bij zigbee allemaal "router" waren. Enig idee hoe je daar achter kunt komen of een hue/ikea lamp device of router is?

Je opmerking mbt mesh wifi snap ik niet helemaal. Bij een Mesh Wifi netwerk wordt heb je alleen ccconnectiviteit via mesh nodes. De clients zelfs, zoals een computer, kunnen niet als hop gebruikt worden. Dat iis bij zigbee wel, tenminste als het een router is wat ik net van je heb geleerd :)

@sumigaeshi
apart, welke lampen zijn dat?
Je kunt nog een lampje buiten proberen op te hangen of een zigbee repeater scoren (ikea verkocht die vroeger maar zie ze neit meer).

Tis beetje complex met zigbee dat je niet zo makkelijk kunt testen waar je wel of geen bereik hebt

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 02-01-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
Het woord mesh zegt het al.
Een mesh netwerk voor wifi is precies hetzelfde als een Zigbee netwerk, ook daar kan een verbinding over verschillende nodes gaan.

Je device connect naar de dichtstbijzijnde AP en het AP zoekt dan de optimale weg naar je router en dat kan via andere AP's lopen.
Als je op zolder, de eerste verdieping en de begane grond een AP hebt zal het pad vanaf de zolder via de AP op de eerste verdieping naar de begane grond gaan.
Als je echter een heel groot huis hebt en twee AP's op de eerste verdieping hebt wordt er een keuze gemaakt via welke AP op de eerste verdieping het pad gaat lopen en als het goed is zal de keuze bepaalt worden aan de hand van welk AP het minst belast wordt.
Of de verschillende fabrikanten dat ook zo geïmplementeerd hebben weet ik niet, want in de praktijk heeft niemand een huis waar je zoveel AP's hebt dat verschillende paden zinvol zouden zijn en er is ook geen tool dat je laat zien hoe het pad loopt.

Wat betreft die Zigbee lampen denk ik dat ze ook wel router zijn maar dat de hub veel meer vermogen en beter antennes heeft en als de lampen in een metalen behuizing zitten schermt dat de boel natuurlijk sterk af.
Simpel te testen door de lamp even naar buiten te brengen (even in losse fitting draaien) of misschien een raam of deur open te zetten.

En als je iets als Home Assistant gebruikt kun je prima zien of devices elkaar kunnen bereiken in de netwerk map, je ziet dan ook meteen of een device een router is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
laurens0619 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Ah thnx, ik dacht dat ze bij zigbee allemaal "router" waren. Enig idee hoe je daar achter kunt komen of een hue/ikea lamp device of router is?

Je opmerking mbt mesh wifi snap ik niet helemaal. Bij een Mesh Wifi netwerk wordt heb je alleen ccconnectiviteit via mesh nodes. De clients zelfs, zoals een computer, kunnen niet als hop gebruikt worden. Dat iis bij zigbee wel, tenminste als het een router is wat ik net van je heb geleerd :)

@sumigaeshi
apart, welke lampen zijn dat?
Je kunt nog een lampje buiten proberen op te hangen of een zigbee repeater scoren (ikea verkocht die vroeger maar zie ze neit meer).

Tis beetje complex met zigbee dat je niet zo makkelijk kunt testen waar je wel of geen bereik hebt
Ik heb overal Tradfri lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
Dat zijn allemaal routers.
De demping van de buitenmuur is dus je probleem en de hub komt daar nog net wel doorheen.

Je kunt nog een andere frequentie voor je Zigbee netwerk proberen.
Zigbee zit in dezelfde frequentieband als wifi(2,4Ghz) en het kan daar druk zijn.
Zie:
https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sumigaeshi
bananasplit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:48:
Dat zijn allemaal routers.
De demping van de buitenmuur is dus je probleem en de hub komt daar nog net wel doorheen.

Je kunt nog een andere frequentie voor je Zigbee netwerk proberen.
Zigbee zit in dezelfde frequentieband als wifi(2,4Ghz) en het kan daar druk zijn.
Zie:
https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/
Waarschijnlijk komt het door mijn hr+++++++++ pui.

Anyway, ik heb het nu helemaal opgelost.

Ik heb deze repeater gekocht, naast de pui gezet en mijn hub eraan gekoppeld. Alle lampen in de tuin hebben nu bereik.

De repeater kan de SSID automatisch overnemen, waardoor je een naadloze verbinding hebt.

Voor de kamers op de derde verdieping heb ik een andere aanpak gekozen. Ik herinnerde me ineens dat ik nog een oude TP-Link Touch P5 had liggen, die eenvoudig als access point te configureren is. Zo gezegd, zo gedaan! Nu staat deze boven en zendt hij zijn eigen SSID uit, waaraan de beamer en de vloerverwarming in de badkamers gekoppeld zijn.

Het was even zoeken, maar met jullie hulp heb ik een passende oplossing gevonden en heb ik er weer wat bijgeleerd.

Hartelijk dank, jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
Fijn dat het nu werkbaar is.

[ Voor 73% gewijzigd door bananasplit op 03-01-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
Ik heb er trouwens toch voor gekozen om het overnemen van de SSID in de repeater uit te schakelen. Ik geef er de voorkeur aan dat de repeater zijn eigen SSID uitzendt, zodat alle apparaten rechtstreeks verbonden blijven met de router. Dat zorgt immers voor een aanzienlijk snellere verbinding.

Een handige bijkomstigheid is dat de Roborock S8 stofzuiger alleen verbinding maakt met een 2.4GHz-netwerk en het 2.4GHz-signaal van de Zyxel Odido-router niet accepteert, zelfs niet als Easy Mesh is uitgeschakeld. Hij kan echter wél probleemloos verbinding maken met het 2.4GHz-netwerk van de repeater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
sumigaeshi schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:52:
Een handige bijkomstigheid is dat de Hoborock S8 stofzuiger alleen verbinding maakt met een 2.4GHz-netwerk en het 2.4GHz-signaal van de Zyxel Odido-router niet accepteert, zelfs niet als Easy Mesh is uitgeschakeld. Hij kan echter wél probleemloos verbinding maken met het 2.4GHz-netwerk van de repeater!
Hoe precies wordt het 2,4Ghz "niet geaccepteerd"?
WiFi is wel zichtbaar maar de beveiligde verbinding kan niet worden gemaakt?

Kort geleden had ik ook zo'n probleem op laten lossen met een extra repeater.
Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Voor dat niet verbinden probleem: probeer fast roaming / 802.11r uit te zetten. Dat doet vaak meer kwaad dan goed in een wpa2/personal netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Twee eigen AP's aanschaffen en dan zit je veilig bij alle volgende wijzigingen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1