Provider switch - wifi versterkers werken niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-03 19:40
Hallo Tweakers,

Ik ben recent overgestapt van KPN naar Odido, omdat KPN weigerde de korting van Odido te matchen. Dit scheelde mij maar liefst €30 per maand gedurende twee jaar, voor dezelfde internet- en tv-verbinding.

Bij KPN gebruikte ik twee "SuperWifi"-punten. Bij Odido heb ik nu een Zyxel-router gekregen.

Mijn setup:

Op de derde verdieping heb ik één van de SuperWifi-punten bedraad aangesloten. Dit werkt goed, en ik kan de SSID aanpassen zodat deze overeenkomt met de SSID van mijn Zyxel-router.
Op de begane grond heb ik het tweede SuperWifi-punt geplaatst, zoals eerder het geval was.
Het probleem:
Het tweede SuperWifi-punt werkt alleen bedraad en stelt zichzelf automatisch in als "SLAVE". Hierdoor kan ik de SSID niet aanpassen (het creëert een eigen “SW2-4bla1bla”-SSID, wat erg irritant is). Nog vervelender is dat dit punt blijkbaar geen draadloze verbinding kan maken met niet-KPN-routers, waardoor ik hier nu geen internet heb.

Qua wifi heeft de router beneden voldoende bereik. Maar ik heb bij onze achterpui (ongeveer 30 meter van de router) een Ikea Smart Hub staan, die een kabel nodig heeft (voorheen pikte de superwifi de wifi verbinding op en stuurde deze via een utp kabeltje door naar de Ikea hub). Deze hub bedient de tuinverlichting en moet op die plek blijven omdat het signaal anders de tuin niet bereikt.

Mijn vraag:
Hoe los ik dit op? Heeft iemand een goede oplossing voor dit netwerkprobleem?

HEEL erg bedankt voor alle hulp! Nu aan de spumante; goede jaarwisseling en veel gezondheid en geluk aan een ieder toegewenst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grnC4r0-MY1cB_GaObddXoBE_G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zuqNANV7SKGfkn94LdDpi73m.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
laurens0619 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Nop die tplink heeft geen utp poortje.
Er is variant die dat wel heeft.

uitvoering: TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (V1/V2)

Nadeel is alleen dat die ook een repeater wifi gaat uitzenden vandaar dat ik liever die travel routers als client gebruikt.
Bij de nieuwere versies van die RE200 kan je de WiFi uitzetten als je deze als bridge wilt gebruiken.
Ik heb er hier een paar liggen dus kan dat bevestigen.
Bij oude V1 versies kan dat dus niet, met een V5 wel!
The_Doman schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:44:
Uitzetten van het "extended" WiFi signaal kan dus niet zomaar bij elke WiFi extender/repeater is mijn ervaring.
Let daar dus op.
Bij die Netgear en bepaalde TP-link extenders kan dat inderdaad wel:
Heb ik een router/accespoint/extender of repeater nodig?
Dit is van een RE650, RE200(V5) werkt hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYy49pbQBrL5YVCNsazqH90wWgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2T4f11498oxuqr546650b9aP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 01-01-2025 16:38 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Mbt Zigbee:
Ieder zigbee apparaat is een repeater. Dus je lamp, slimme schakelaar. Zolang er stroom op staat repeat die het signaal.

In theorie zou de oplossing dus simpel moeten zijn:
- Verplaats je huidige HUB naar een plek waar er UTP is
- Installeer een Zigbee apparaat, een slimme lamp ofzo, waar je spanning op laat op de locatie waar de hub stond.
Buiten zou via zigbee bereik moeten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/58fb28d7e3df282054f72a55/1572404204540-22RJ2KIASMS2OB0Y5Y29/Topology-comparison.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 01-01-2025 22:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1