SuperWifi componenten hergebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
Op dit moment gebruik ik naar tevredenheid een KPN Box 12 in combinatie met drie superwifi-punten. De eerste staat in de voorkamer en is bedraad aangesloten, de tweede in de achterkamer is draadloos en de laatste staat boven en is bedraad aangesloten. Het modem zelf zendt geen wifi signaal uit.

Ik ben jaren klant geweest bij Ziggo, maar na mijn verhuizing vorig jaar ben ik overgestapt naar KPN. Wat daarbij meespeelde was het feit dat het in mijn situatie niet mogelijk was om een COAX én een netwerkkabel naar de TV te trekken. Toen heb ik ervoor gekozen naar KPN te gaan, waar de netwerkkabel voldoende is. Inmiddels is bij Ziggo de Next Mini geïntroduceerd, waardoor ook een overstap naar Ziggo mogelijk is.

Met mijn zorgverzekering en tot voor kort met mijn energie stap ik elk jaar over. Eigenlijk moet ik dat ook doen met mijn internet (ik heb verder geen voorkeur, Ziggo en KPN werken beide prima voor mij). Huidige actie: een jaar lang 50% korting op je abonnement (Black Friday). Na dit jaar komt er wel weer een actie van KPN langs etc.

Maar nu zit ik met mijn hardware (het modem gaat terug, maar de drie SuperWifi punten zijn mijn eigendom).

Ik zie een paar opties.

1. Alle provider gerelateerde meuk de deur uit en overstappen op een eigen netwerkapparatuur, bijvoorbeeld TP-Link. Voordeel: alle vrijheid voor wat betreft toekomstige overstappen. Nadeel: relatief duurder en ik zit met de KPN superwifi punten. Die kunnen eventueel nog weg via Marktplaats.
1b. Een router aanschaffen die overweg kan met KPN SuperWifi punten. Geen idee of dit een optie is, maar het scheelt weer in aanschaf.

2. Overstappen naar Ziggo en het Ziggo modem gebruiken i.c.m. de SuperWifi punten van KPN. Ik weet niet of dit gaat werken. Zou wel de goedkoopste oplossing zijn.

3. Overstappen naar Ziggo en daar twee of drie SmartWifi pods bij afnemen (huur of koop). Dit werkt natuurlijk gegarandeerd, maar levert een extra kostenpost op en ik blijf zitten met de SuperWifi punten.

Ik ben geen veeleisende WiFi gebruiker. Alle apparaten waarbij het mogelijk is zijn bedraad aangesloten. Wifi wordt gebruikt door een stuk of 10 slimme lampen, een paar telefoons en de tablets van de kinderen. Wil geen overkill netwerk aanleggen.

Heeft iemand ervaring met situatie 2? Wat zou het beste zijn?

Beste antwoord (via djoelzz op 27-11-2024 09:17)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:30
djoelzz schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:05:
Iemand een idee wat ik nog kan doen om in de apparaten te geraken zodat ik iets kan configureren?
Kijk hier eens?
KPN Community: Kan ik de SuperWifi ook bij een andere provider gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 06:26
*knip*. LMGTFY linkje is niet gewenst.

En één van de eerste resultaten is deze, die aangeeft dat het kan.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 19-12-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Ja, dank, die had ik ook gevonden. Maar als je dat topic doorleest wordt nog steeds niet duidelijk of het (fatsoenlijk) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
Heel simpel ja super wifis onderling zullen gewoon werken als mesh en roaming.
alleen hou er rekening mee het niet samen werkt met je wifi van een ziggo box bijvoorbeeld.

wil je instellingen aanpassen of wifinaam en wachtwoord aanpassen zal je dat handmatig moeten doen via de inlog pagina van de super wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Alles kan, en het kan ook anders.

Hier heb ik Ziggo en zelf een Fritzbox als modemrouter aangeschaft.
Via de fritzbox kan ik gewoon tv kijken op mijn Panasonic TV (geen Next mini, geen horizon, gewoon niks nodig).
Maar dan moet je TV dus wel DVB-via-IP ondersteunen.
Daarnaast kan ik dus tv kijken op mobiel, android tv, pc, mac, tablet etc.

Maar waarom zou je?
Jij kan toch ook gewoon tv niet afnemen bij KPN/Ziggo en al die kastje weg laten.
Enige wat je doet is een abo op kijk.nl of nlziet.nl ofzo.

Al dat geneuzel over coax en kabel is in 2022 overbodig want het kan ook via wifi.

En dan zijn je kpn superwifi dus inderdaad nog prima te gebruiken.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Ik ga eerst inderdaad eens proberen hoe dat werkt, Ziggo i.c.m. SuperWifi. Als dat soepeltjes loopt, prima. Als niet, dan kan ik alsnog spul van Ziggo huren en/of zelf wat nieuws aanschaffen. Ik wil eigenlijk jaarlijks gaan overstappen, gezien de korting die je dan krijgt (nu een jaar 50% korting).

kijk.nl en NLZIET heb ik ook wel eens naar gekeken. Maar de ervaringen waren niet echt om over naar huis te schrijven. Daarnaast kijk ik veel (live) sport, waarbij het niet fijn is als je altijd minimaal een halve minuut achterloopt. Daarnaast is bijvoorbeeld ESPN volgens mij niet eens beschikbaar bij NLZIET.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djoelzz
Update voor Tweakers die hier ook mee te maken hebben en dit topic via de zoekfunctie hebben gevonden...

Inmiddels ben ik twee weken geleden overgestapt naar Ziggo en kan ik melden dat e.e.a. out-of-the-box werkt. Dat wil zeggen dat ik geen instellingen heb veranderd bij de SuperWifi punten. Ik heb er twee bedraad aangesloten en 1 draadloos. Na het aansluiten van de router heb ik de wifi op de router uitgeschakeld, zodat alleen het wifi signaal via de superwifi punten loopt. Tot nu toe merk ik geen verschil en werken de componenten dus prima samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
De combinatie van een Ziggo modem en de KPN superwifi punten heeft bij mij bijna twee jaar perfect gefunctioneerd.

Echter, afgelopen weekend moest ik aan de elektra werken en is de stroom er een paar keer af geweest. Dit heeft er op een of andere manier voor gezorgd dat de wifi punten niet meer functioneerden.

Ik dacht: geen ramp, even opnieuw installeren. Maar dit lukt me niet.

- Ik heb alle SuperWifi punten uitgezet en één wifi punt een harde reset gegeven.
- Vervolgens gewacht en de netwerkkabel erin geprikt.
- Ik probeer vervolgens het apparaat te benaderen, maar dit lukt niet. Ik kan een IP adres vinden en ik krijg ook een reactie als ik dit adres ping. Echter, wanneer ik dit adres in mijn browser invoer komt er geen reactie, maar vind er een vreemde re-direct plaats. Ik voer een 192.168.178.1x adres in en vervolgens word ik naar aan andere range geleid, 192.168.2.x. Maar ook daarop krijg ik geen interface waar ik kan inloggen.

Iemand een idee wat ik nog kan doen om in de apparaten te geraken zodat ik iets kan configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
In elk geval is die laatste IP-range de standaard bij alle KPN-consumentenrouters.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:30
djoelzz schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:05:
Kijk hier eens?
KPN Community: Kan ik de SuperWifi ook bij een andere provider gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Dank je wel _/-\o_ dit was de oplossing! Het werkt weer zoals het hoort.
Pagina: 1