Dag allemaal, met veel plezier heb ik al ontzettend veel gelezen en geleerd over warmtepompen door Tweakers. Ik wil graag de knoop doorhakken, maar jullie snappen vast: lastig om te kiezen. Op dit moment heb ik dit in gedachten, hopelijk kunnen kort adviseren of dit kan.
Ik ben op het forum nieuw qua plaatsen, dus hopelijk geef ik zo de juiste info. Zo niet, hoor ik het graag.
Ik wil een monoblock warmtepomp voor de verwarming. Beneden hebben we vloerverwarming, boven verwarmen we nu elektrisch en met airco, maar alleen voor “warm”houden. Eventueel wil ik hier in de toekomst een of twee Jaga radiator bijplaatsten.
Voor warm water wil ik dan een Atlantic Explorer WPB aanschaffen. De systemen werken dan dus naast elkaar. Ik twijfelde of eentje met Coil handig was voor eventuele samenwerking met de WP, maar las in een reactie van @Andrehj al dat dit overbodig is.
Historisch gasverbruik: 500 m³/jaar
- 0 radiatoren. Mogelijk in de toekomst nog een Jura oid op bovenverdieping bijplaatsen.
Waarom? Panasonic is een betrouwbaar merk en ik heb hier veel gelezen over hoe deze goed aan te passen/te regelen is.
De Remeha kwam ik nog op, omdat deze qua merk wat bekender is in de regio. Mocht er ooit ondersteuning nodig hebben, weet ik dat er in de buurt installateurs zijn met ervaring met dit type.
Ik zou in ieder geval graag een monoblock willen, omdat ik deze goed zelf kan installeren.
Totale oppervlakte van het huis is 87m2, waarvan dus 38m2 - benedenverdieping minus berging - voorzien is van VVW. In de berging, waar de WP binnen zou komen, zou ik sowieso wel iets van een verwarming bij kunnen plaatsen om het daar ook aangenaam te maken.
Ik hoor graag jullie tips/adviezen. Ik heb vooral de volgende vragen over de WP:
- Wat voor WP adviseren jullie? En waarom deze? Graag wil ik ook het eea uitlezen in HA, maar dit hoeft niet uitgebreid (temperatuur uitlezen en aansturen is bijvoorbeeld voldoende)
- Kan ik ervan uitgaan dat ik het monoblock direct op de verdeler/leidingen aan kan sluiten en dat deze het dus prima gaat volhouden zonder CV ketel? Wil namelijk vooral het laatste stapje van het gas af maken. Het verbruik is nu al erg laag namelijk en dat wil ik graag naar 0.
- Is een buffervat nodig?
Gezien ons verbruik en ook met het ook op de toekomst denk ik dat we met deze combi van WPB/WP ons prima kunnen redden. Gezien de verhouding qua prijzen gaat mijn voorkeur uit naar deze combi ipv het relatief duurdere full-electric systeem van diverse aanbieders.
Bedankt alvast!
Ik ben op het forum nieuw qua plaatsen, dus hopelijk geef ik zo de juiste info. Zo niet, hoor ik het graag.
Ik wil een monoblock warmtepomp voor de verwarming. Beneden hebben we vloerverwarming, boven verwarmen we nu elektrisch en met airco, maar alleen voor “warm”houden. Eventueel wil ik hier in de toekomst een of twee Jaga radiator bijplaatsten.
Voor warm water wil ik dan een Atlantic Explorer WPB aanschaffen. De systemen werken dan dus naast elkaar. Ik twijfelde of eentje met Coil handig was voor eventuele samenwerking met de WP, maar las in een reactie van @Andrehj al dat dit overbodig is.
Historisch gasverbruik: 500 m³/jaar
Afgiftesysteem:
- 38 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH (Warp). 7 groepen, 7 daarvan staan altijd open. Warp SpeeTherm systeem met daarboven laminaat. Afgifte: https://www.warp-systems....erm-15_WARP-Systems-1.pdf- 0 radiatoren. Mogelijk in de toekomst nog een Jura oid op bovenverdieping bijplaatsen.
SWW:
- Voornemens om WPB te Installeren, Atlantic Explorer 270LWarmtepompvoorkeur:
Na veel rondkijken kwam ik zelf uit bij de Panasonic J serie of Remeha Elga Ace. Volgens mij moet 5kw volstaan.Waarom? Panasonic is een betrouwbaar merk en ik heb hier veel gelezen over hoe deze goed aan te passen/te regelen is.
De Remeha kwam ik nog op, omdat deze qua merk wat bekender is in de regio. Mocht er ooit ondersteuning nodig hebben, weet ik dat er in de buurt installateurs zijn met ervaring met dit type.
Ik zou in ieder geval graag een monoblock willen, omdat ik deze goed zelf kan installeren.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf. De plaatsing zal zijn op het platte dak van de berging. Dit is een betonconstructie. WPB zou eventueel ook in de berging komen met uitblaas naar buiten en aanzuig van binnen.Totale oppervlakte van het huis is 87m2, waarvan dus 38m2 - benedenverdieping minus berging - voorzien is van VVW. In de berging, waar de WP binnen zou komen, zou ik sowieso wel iets van een verwarming bij kunnen plaatsen om het daar ook aangenaam te maken.
Ik hoor graag jullie tips/adviezen. Ik heb vooral de volgende vragen over de WP:
- Wat voor WP adviseren jullie? En waarom deze? Graag wil ik ook het eea uitlezen in HA, maar dit hoeft niet uitgebreid (temperatuur uitlezen en aansturen is bijvoorbeeld voldoende)
- Kan ik ervan uitgaan dat ik het monoblock direct op de verdeler/leidingen aan kan sluiten en dat deze het dus prima gaat volhouden zonder CV ketel? Wil namelijk vooral het laatste stapje van het gas af maken. Het verbruik is nu al erg laag namelijk en dat wil ik graag naar 0.
- Is een buffervat nodig?
Gezien ons verbruik en ook met het ook op de toekomst denk ik dat we met deze combi van WPB/WP ons prima kunnen redden. Gezien de verhouding qua prijzen gaat mijn voorkeur uit naar deze combi ipv het relatief duurdere full-electric systeem van diverse aanbieders.
Bedankt alvast!
[ Voor 10% gewijzigd door Jef04 op 26-12-2024 19:40 ]