Vraag

• Jef04
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-07 11:37
Dag allemaal, met veel plezier heb ik al ontzettend veel gelezen en geleerd over warmtepompen door Tweakers. Ik wil graag de knoop doorhakken, maar jullie snappen vast: lastig om te kiezen. Op dit moment heb ik dit in gedachten, hopelijk kunnen kort adviseren of dit kan.

Ik ben op het forum nieuw qua plaatsen, dus hopelijk geef ik zo de juiste info. Zo niet, hoor ik het graag.

Ik wil een monoblock warmtepomp voor de verwarming. Beneden hebben we vloerverwarming, boven verwarmen we nu elektrisch en met airco, maar alleen voor “warm”houden. Eventueel wil ik hier in de toekomst een of twee Jaga radiator bijplaatsten.

Voor warm water wil ik dan een Atlantic Explorer WPB aanschaffen. De systemen werken dan dus naast elkaar. Ik twijfelde of eentje met Coil handig was voor eventuele samenwerking met de WP, maar las in een reactie van @Andrehj al dat dit overbodig is.

Historisch gasverbruik: 500 m³/jaar
Afgiftesysteem:
- 38 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH (Warp). 7 groepen, 7 daarvan staan altijd open. Warp SpeeTherm systeem met daarboven laminaat. Afgifte: https://www.warp-systems....erm-15_WARP-Systems-1.pdf

- 0 radiatoren. Mogelijk in de toekomst nog een Jura oid op bovenverdieping bijplaatsen.
SWW:
- Voornemens om WPB te Installeren, Atlantic Explorer 270L
Warmtepompvoorkeur:
Na veel rondkijken kwam ik zelf uit bij de Panasonic J serie of Remeha Elga Ace. Volgens mij moet 5kw volstaan.
Waarom? Panasonic is een betrouwbaar merk en ik heb hier veel gelezen over hoe deze goed aan te passen/te regelen is.

De Remeha kwam ik nog op, omdat deze qua merk wat bekender is in de regio. Mocht er ooit ondersteuning nodig hebben, weet ik dat er in de buurt installateurs zijn met ervaring met dit type.

Ik zou in ieder geval graag een monoblock willen, omdat ik deze goed zelf kan installeren.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf. De plaatsing zal zijn op het platte dak van de berging. Dit is een betonconstructie. WPB zou eventueel ook in de berging komen met uitblaas naar buiten en aanzuig van binnen.

Totale oppervlakte van het huis is 87m2, waarvan dus 38m2 - benedenverdieping minus berging - voorzien is van VVW. In de berging, waar de WP binnen zou komen, zou ik sowieso wel iets van een verwarming bij kunnen plaatsen om het daar ook aangenaam te maken.

Ik hoor graag jullie tips/adviezen. Ik heb vooral de volgende vragen over de WP:
- Wat voor WP adviseren jullie? En waarom deze? Graag wil ik ook het eea uitlezen in HA, maar dit hoeft niet uitgebreid (temperatuur uitlezen en aansturen is bijvoorbeeld voldoende)
- Kan ik ervan uitgaan dat ik het monoblock direct op de verdeler/leidingen aan kan sluiten en dat deze het dus prima gaat volhouden zonder CV ketel? Wil namelijk vooral het laatste stapje van het gas af maken. Het verbruik is nu al erg laag namelijk en dat wil ik graag naar 0.
- Is een buffervat nodig?

Gezien ons verbruik en ook met het ook op de toekomst denk ik dat we met deze combi van WPB/WP ons prima kunnen redden. Gezien de verhouding qua prijzen gaat mijn voorkeur uit naar deze combi ipv het relatief duurdere full-electric systeem van diverse aanbieders.

Bedankt alvast!

[ Voor 10% gewijzigd door Jef04 op 26-12-2024 19:40 ]

Alle reacties

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:32
@Jef04
Edit: boven airco en elektrisch, wil je niet overwegen om dat meteen goed te doen en daar convectoren, radiatoren, vvw of muurverwarming te plaatsen?
Voor het vervangen van 500 m3 gas door het verwarmen van 38m2 vvw droogbouw heb je maar een heel kleine warmtepomp nodig, 3 kW zou voldoende zijn.
Maar ik zou het meteen goed doen voor het hele huis.

[ Voor 101% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-12-2024 12:41 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Jef04
@SebastiaanPs Dat is inderdaad ook waar ik over nadenk. Boven heb ik ooit alle radiatoren weggehaald. Verwarmen doen we daar dus bijna niet. De elektrische convectorkachels (Eurom) houden de temperatuur op 16/17 graden en dat is natuurlijk prima.

Tijdens mijn research kwam ik op de Jaga uit die ik ook noemde. Deze zou ik dan (eventueel later) boven in 1 of 2 ruimtes bij willen plaatsen. Dat zou dan ruim volstaan voor de bovenverdieping.

We hebben een relatief “normale” tussenwoning met niet heel veel oppervlakte. Ik merk dat je al gauw voldoende verwarming hebt, zeker omdat het gewoon goed geïsoleerd is.

• SebastiaanPs
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:50:
@SebastiaanPs Dat is inderdaad ook waar ik over nadenk. Boven heb ik ooit alle radiatoren weggehaald. Verwarmen doen we daar dus bijna niet. De elektrische convectorkachels (Eurom) houden de temperatuur op 16/17 graden en dat is natuurlijk prima.
Dat is een beetje de vraag. Weet je hoeveel ze verbruiken? Of hoeveel uur per maand/jaar ze op hoeveel vermogen verwarmen?
Dit om te voorkomen dat je elektrische kachels boven straks stukken meer verbruiken dan je hele warmtepomp, want die kans is anders zeker aanwezig. :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:44:
[...]

Dat is een beetje de vraag. Weet je hoeveel ze verbruiken? Of hoeveel uur per maand/jaar ze op hoeveel vermogen verwarmen?
Tot nu toe 76kwh deze maand, dus nog wel redelijk wat. Maar dan was het deze maand ook wel koud natuurlijk. Nov t/m maart in gebruik, daarna eigenlijk zo goed als uit.
Wel goede vraag om te stellen. Maar met 2 extra LTV radiatoren heb ik aan 5kw nog steeds genoeg toch? Dat had ik wel beetje zo berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:00:
[...]

Tot nu toe 76kwh deze maand, dus nog wel redelijk wat. Maar dan was het deze maand ook wel koud natuurlijk. Nov t/m maart in gebruik, daarna eigenlijk zo goed als uit.
Wel goede vraag om te stellen. Maar met 2 extra LTV radiatoren heb ik aan 5kw nog steeds genoeg toch? Dat had ik wel beetje zo berekend.
Ja klopt. Een warmtevraag van 76 kWh thermisch in 25 dagen is extreem weinig natuurlijk. Maar misschien wil een volgende bewoner boven werken en het wel warm hebben. Met een warmtepomp van 4 kW heb je al voldoende voor de huidige situatie. Evt naar 5 kW als het boven nu erg koud is en dat in de toekomst evt wel te verwarmen moet zijn. Even onder voorbehoud want ik weet de totale oppervlakte van je woning niet.

• Jef04
@SebastiaanPs totale oppervlakte is 87m2, inclusief een berging. Ik denk dat ik met 5kw dus safe zit. Dat is goed voor nu en heeft opties voor uitbreiding naar boven toe.

Stel ik zet eerst alleen de vloerverwarming erop, kom ik dan in de knoei met de flow, of loopt dat wel los? En nog tips voor een type WP? Zonder CV ketel is wel mogelijk ook toch?

• SebastiaanPs
wat wil je met SWW doen?
En heb je een tussenwoning, plek voor je warmtepomp in gedachten?

Ik zat te denken aan een Vaillant Arotherm plus 55/6. Een van de stilste warmtepompen die je kan krijgen, vermogen tot 5.4 kW bij Tbuiten -7 en Ta 35 gr. Minimumvermogen rond de 2.0 kW.
Wel een buffervat in de retour ivm vvw droogbouw.

Edit: met zo’n laag verbruik en beperkt woonoppervlak zou 4 kW ook al genoeg zijn, maar je hebt weinig warmtepompen die zo klein zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-12-2024 15:51 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:30
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:37:
Dag allemaal, met veel plezier heb ik al ontzettend veel gelezen en geleerd over warmtepompen door Tweakers. Ik wil graag de knoop doorhakken, maar jullie snappen vast: lastig om te kiezen. Op dit moment heb ik dit in gedachten, hopelijk kunnen kort adviseren of dit kan. Mocht het hier niet horen, lees ik dat ook graag ;)

Ik wil een monoblock warmtepomp van 5kw voor de verwarming. Ik twijfel tussen de Remeha Elga en de Panasonic J serie.
Dat snap ik niet. De Remeha Elga (je zult de Elga Ace bedoelen, de oude Elga is al een tijd uit productie) is een hybride systeem en zonder speciale aanpassingen niet geschikt voor full-electric.
Waarom overweeg je die? En wat is er tegen de monoblocks van de andere merken?
Beneden hebben we vloerverwarming (Warp, voorbereid voor WP), boven verwarmen we nu elektrisch en met airco, maar alleen voor “warm”houden. Eventueel wil ik hier in de toekomst een of twee Jaga radiator bijplaatsten. Welke WP adviseren jullie? Ik lees op tweakers veel over de Panasonic.

-> kan ik ervan uitgaan dat ik het monoblock direct op de verdeler/leidingen aan kan sluiten en dat deze het dus prima gaat volhouden zonder CV ketel?
Dat hangt ervan af of je afgiftesysteem geschikt is om die 5 kW kwijt te kunnen. Daar is zonder het aantal m² te kennen niks van te zeggen.
Wil namelijk vooral het laatste stapje van het gas af maken. Het verbruik is nu al erg laag namelijk en dat wil ik graag naar 0.

Is een buffervat nodig?
Warp VVW is droogbouw met weinig inhoud, dus ik denk dat je een seriële buffer nodig hebt voor voldoende systeeminhoud. Maar alleen al het feit dat je dit vraagt, doet mij denken dat je je nog onvoldoende in de materie hebt verdiept. Heb je de installatiehandleidingen van de warmtepompen die je op het oog hebt al eens gelezen en begrepen? Zo niet, dan zou ik dat maar gaan doen (mooi klusje voor deze kerstvakantie), want dat voorkomt een boel verrassingen als je zelf gaat installeren.
Ik heb een elektrische boiler van 80l, deze zou ik dan nog kunnen gebruiken daarvoor?
Mits de aansluitingen van aan- en afvoer voldoende diameter hebben moet dat wel lukken.
Voor warm water wil ik dan een Atlantic Explorer WPB aanschaffen. De systemen werken dan dus naast elkaar. Eventueel met een coil, welke aangesloten is op de WP, puur om te verwarmen als de temperatuur in de WPB < x aantal graden is.
De spiraal in een WPB heeft meestal onvoldoende oppervlak voor een WP (want is bedoeld voor zonneboilers). Maar waarom zou je de WPB ook op de WP aan willen sluiten? Daarmee maak je je installatie onnodig complex en duur.
Beter kiezen: Of het SWW maken met de WP, óf met een WPB.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:50:
wat wil je met SWW doen?
En heb je een tussenwoning, plek voor je warmtepomp in gedachten?

Ik zat te denken aan een Vaillant Arotherm plus 55/6. Een van de stilste warmtepompen die je kan krijgen, vermogen tot 5.4 kW bij Tbuiten -7 en Ta 35 gr. Minimumvermogen rond de 2.0 kW.
Wel een buffervat in de retour ivm vvw droogbouw.

Edit: met zo’n laag verbruik en beperkt woonoppervlak zou 4 kW ook al genoeg zijn, maar je hebt weinig warmtepompen die zo klein zijn.
Voor SWW een WPB, ik kijk nu naar een Atlantic Explorer in de berging. Aanvoer van binnen en afvoer naar buiten toe.

We hebben inderdaad een tussenwoning, de unit wilde ik op het platte dak van de berging zetten. Heb nu een elektrische boiler (80l) voor SWW, als extra voor de overtollige zonne-energie. Kan ik die inzetten als Buffervat?

4kW kon ik ook al weinig vinden. Zal de Vaillant eens bekijken. Heb jij toevallig ook ervaring/kennis van de Panasonic? Waarom deze niet/wel?

• Jef04
Andrehj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:11:

Dat snap ik niet. De Remeha Elga (je zult de Elga Ace bedoelen, de oude Elga is al een tijd uit productie) is een hybride systeem en zonder speciale aanpassingen niet geschikt voor full-electric.
Waarom overweeg je die? En wat is er tegen de monoblocks van de andere merken?
Ja klopt, die bedoel ik. Niet zoveel tegen andere systemen, maar ik had het voor mezelf wat teruggebracht naar deze twee. Ook met prijs/kwaliteit in gedachten.
Dat hangt ervan af of je afgiftesysteem geschikt is om die 5 kW kwijt te kunnen. Daar is zonder het aantal m² te kennen niks van te zeggen.
37m2 aan VVW. Met verschillende berekentools kwam ik erop dat 5kW zou moeten volstaan, vandaar dat ik dat schreef. Zal ook nog even handleidingen erop naslaan zoals je schreef.
De spiraal in een WPB heeft meestal onvoldoende oppervlak voor een WP (want is bedoeld voor zonneboilers). Maar waarom zou je de WPB ook op de WP aan willen sluiten? Daarmee maak je je installatie onnodig complex en duur.
Check. In principe overbodig dus. Zat al te twijfelen, maar dan laat ik dit idee schieten en kan ik gewoon eentje zonder coil aanschaffen voor SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:22:
Ja klopt, die bedoel ik. Niet zoveel tegen andere systemen, maar ik had het voor mezelf wat teruggebracht naar deze twee. Ook met prijs/kwaliteit in gedachten.
Maar de EA is zoals al geschreven helemaal niet geschikt voor full electric. Daarvoor zijn andere warmtepompen.
37m2 aan VVW. Met verschillende berekentools kwam ik erop dat 5kW zou moeten volstaan, vandaar dat ik dat schreef. Zal ook nog even handleidingen erop naslaan zoals je schreef.
Maar ik geloof nooit dat je die 5 kW kwijt kunt in 37 m² droogbouw VWW. Wat specificeert Warp daarover? Die zullen toch wel afgiftetabellen hebben?
Dit is een extra argument om ook de slaapkamers op je WP aan te sluiten.

Edit: eerste link via Google:
https://www.warp-systems....etabel-SpeeTile-12_V5.pdf
Zelfs bij een al erg hoge watertemperatuur van 40 °C haal je maar 95 W/m². Maximaal 3.5 kW dus.
Ik denk dat je sowieso aan de afgiftekant wat moet doen om meer vermogen op een lagere temperatuur kwijt te raken.

Geen idee of je dit systeem hebt. Maar dit is wel met HoH 100 en als het leidingwerk is afgedekt met een goed warmte geleidende zandcement of anhydriet vloer.
Als je daar niet aan voldoet is de afgifte lager.
Hoe is je vloer opgebouwd?

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2024 16:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Jef04
Andrehj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:25:

Geen idee of je dit systeem hebt. Maar dit is wel met HoH 100 en als het leidingwerk is afgedekt met een goed warmte geleidende zandcement of anhydriet vloer.
Als je daar niet aan voldoet is de afgifte lager.
Hoe is je vloer opgebouwd?
Ik heb het SpeeTherm systeem:
https://www.warp-systems....erm-15_WARP-Systems-1.pdf

Vloer is hiermee opgebouwd en dan met een laminaatvloer. Niet het meest efficiënt voor vloerverwarming, maar dit was op het moment van plaatsen de beste optie. Afgifte is dus zo’n 110w/m2 met aanvoer van 40 graden en daar moet dus nog de correctiewaarde voor laminaat af.

• Jef04
Andrehj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:25:

Maar de EA is zoals al geschreven helemaal niet geschikt voor full electric. Daarvoor zijn andere warmtepompen.
Hoe kijk jij naar de Panasonic? Dit leek mij ook een optie omdat deze met een element een defrost doet, terwijl er ook WPs zijn die dit met gas vanaf de CV doen, had ik gelezen. Die zouden dus sowieso allemaal al afvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Jef04
OK aandachtspunten zijn dus als volgt:
- je hebt een warmtepomp nodig met een erg laag minimumvermogen, want je afgifte is beperkt met droogbouw vvw en laminaat erop. Ik zou de afgifte uitbreiden door convectoren en T33 radiatoren met fans bij te plaatsen. In ieder geval boven, misschien ook wel 1 of 2 stuks beneden als je de mogelijkheid hebt. Verder een buffervat in de retour, voor voldoende water/warmte-inhoud voor defrosts
- met een huis van 87 m2 en 500 m3 gasverbruik (plus een heel klein beetje van de elektrische kachels) hoeft je max vermogen ook maar laag te zijn, zeg 4 kW bij Tbuiten -7 of -10.
- met een tussenwoning is geluid een belangrijk aandachtspunt, vandaar mijn suggestie Vaillant Arotherm plus 55/6. Dat zijn monoblocks die akoestisch zeer goed zijn ontworpen, zo ongeveer de stilste warmtepompen in de markt.
- wat is de constructie van het platte dak van je berging? En is er een aangrenzende leefruimte van jou of je buren? Ivm risico resonantie bij WP op dak met houtconstructie.
- SWW: ik zou dat met je warmtepomp regelen met een driewegklep en passief SWW vat, ik zou er niet een extra apparaat (WPB) voor neerzetten. Anders heb je ofwel een apparaat met (mogelijk teveel?) geluidsproductie in je huis, of een extra buitenunit. Maar goed ieder zijn eigen smaak en keuzes natuurlijk.

Panasonic heb ik geen verstand van, wellicht iemand anders hier wel.

Wat betreft de defrosts: alle full electric warmtepompen doen dit uiteraard zonder CV ketel, de meeste modellen ook zonder element.

Ik zou met de bovenstaande aandachtspunten nog eens de FAQ lezen, het algemene L/W warmtepomp topic (startpost en gepinde posts) en dit topic over convectoren en T33 radiatoren voor warmtepompen.

• SebastiaanPs
P.s. en mijn suggestie zou ook zijn: maak even een edit van je startpost met de extra info die je hier hebt aangeleverd (type vvw, laminaat erop, SWW situatie en wensen, beoogde plek warmtepomp, enz enz). Dat maakt het een stuk makkelijker leesbaar voor andere Tweakers die vanwege kerstmis iets later aanhaken en met je proberen mee te denken.

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:29:
Ik zou de afgifte uitbreiden door convectoren en T33 radiatoren met fans bij te plaatsen. In ieder geval boven, misschien ook wel 1 of 2 stuks beneden als je de mogelijkheid hebt. Verder een buffervat in de retour, voor voldoende water/warmte-inhoud voor defrosts
Daar voel ik ook wel wat voor. Vraag is: moet dat direct of kan ik dat ook iets later aankoppelen en dan instellingen aanpassen oid? Want de leiding uitbreiden is niet iets wat per se ingewikkeld is om in een later stadium te doen. Ik pak dat dan liever iets later aan, als ik boven nog een ander project heb. In de berging wil ik denk ik direct wel een extra convector oid bijplaatsen, dus dat is al een uitbreiding van de afgifte.
met een huis van 87 m2 en 500 m3 gasverbruik (plus een heel klein beetje van de elektrische kachels) hoeft je max vermogen ook maar laag te zijn, zeg 4 kW bij Tbuiten -7 of -10.
Ligt het aan mijn Google gedrag, of zijn er niet veel WP van 4kW? Ik zie vooral 5 namelijk. Ook de Vaillant die jij voorstelt bijvoorbeeld.
wat is de constructie van het platte dak van je berging? En is er een aangrenzende leefruimte van jou of je buren? Ivm risico resonantie bij WP op dak met houtconstructie.
De constructie bestaat uit beton, dus met goede bigfoots moet dit wel goedkomen lijkt mij? De berging is “vrijstaand”, zit aan 1 korte kant aan het huis vast
SWW: ik zou dat met je warmtepomp regelen met een driewegklep en passief SWW vat, ik zou er niet een extra apparaat (WPB) voor neerzetten.
Dus het monoblock kan het wel aan om zowel de verwarming incl buffervat én een SWW boilervat te verwarmen, zonder de ketel? Want dan is het natuurlijk zeker een optie om alleen een WP aan te schaffen, welke dan wellicht iets meer vermogen moet hebben? Hoe groot zou het buffervat moeten zijn?

Bedankt voor al je reacties alvast. Zou ook nog even de genoemde topics lezen. Startpost heb ik ook aangepast :)

• Andrehj
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:12:
Ik heb het SpeeTherm systeem:
https://www.warp-systems....erm-15_WARP-Systems-1.pdf

Vloer is hiermee opgebouwd en dan met een laminaatvloer. Niet het meest efficiënt voor vloerverwarming, maar dit was op het moment van plaatsen de beste optie. Afgifte is dus zo’n 110w/m2 met aanvoer van 40 graden en daar moet dus nog de correctiewaarde voor laminaat af.
Die factor is 0.82. Dus 110 W/m² * 0.82 = 90 W/m².
90 W/m² * 38 m² = 3.4 kW.
En dat is bij 75 liter per uur. Haal je dat?
Probleem is onveranderd, je afgifte is erg beperkt.

• Andrehj
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:14:
Hoe kijk jij naar de Panasonic? Dit leek mij ook een optie omdat deze met een element een defrost doet,
De Panasonic J-serie is dan ook een all-electric WP. Maar volgens mij wel met een vrij hoog minimum vermogen. Moet je even uitzoeken via het Panasonic Monoblock topic.
Maar er zijn ook warmtepompen die voor defrosts geen extra verwarming nodig hebben, zoals bijvoorbeeld Mitsubishi. Die haalt de benodigde warmte uit het afgiftesysteem (in jouw geval is dat één van de redenen waarom je een serieel buffervat nodig hebt).
terwijl er ook WPs zijn die dit met gas vanaf de CV doen, had ik gelezen. Die zouden dus sowieso allemaal al afvallen.
Dat zijn dus hybride warmtepompen. Die wil je niet. Je moet dat onderscheid echt maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2024 20:35 ]

• Jef04
In het grote forum las ik een gepinde post van @nMad. De opstelling van zijn Panasonic spreekt mij heel erg aan, dat ziet er goed uit.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79513588.
Er is ook een schema bijgevoegd.

Natuurlijk past dat niet 1 op 1 op mijn situatie, maar dit is wel een beetje zoals ik het ook in mijn hoofd had. Dat kan natuurlijk ook met een ander type dan een Panasonic.

Als ik jullie adviezen zo lees, moet er sowieso een radiator/convector oid bij, om de afgifte wat omhoog te krikken.

• Andrehj
@Jef04 : Je zou nog de Bosch compress 7400iAW kunnen overwegen. Daar staat een vermogen bij A2W35 van 1.9 - 5.5 kW in de specs. Dat is al aardig laag. En die is met 42 dB zeer stil.
Groot nadeel is het gebrek aan specs en het ouderwetse koudemiddel (R410a, werkt trouwens prima, maar als het weglekt heeft het een erg grote GWP). Van Mitsubishi (en ook Panasonic) zijn uitgebreide databooks beschikbaar, maar van deze Nefit-Bosch ken ik die niet. Wellicht dat men in het merkspecifieke topic meer weet.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2024 20:38 ]

• Andrehj
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:35:
In het grote forum las ik een gepinde post van @nMad. De opstelling van zijn Panasonic spreekt mij heel erg aan, dat ziet er goed uit.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79513588.
Er is ook een schema bijgevoegd.

Natuurlijk past dat niet 1 op 1 op mijn situatie, maar dit is wel een beetje zoals ik het ook in mijn hoofd had. Dat kan natuurlijk ook met een ander type dan een Panasonic.
Wat is van die Panasonic het minimum vermogen bij alles tussen de 0 en 12 graden?

• Jef04
Andrehj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:25:
[...]

Die factor is 0.82. Dus 110 W/m² * 0.82 = 90 W/m².
90 W/m² * 38 m² = 3.4 kW.
En dat is bij 75 liter per uur. Haal je dat?
Probleem is onveranderd, je afgifte is erg beperkt.
Als ik mijn verdeler goed aflees, gaat er door elke groep 1 liter per minuut? Dus dat zou 7*60=420 l/per uur zijn. Maar dat kan ik ook compleet verkeerd gelezen hebben. De flowmeters staan in ieder geval op 1 l/m en 2 l/m bij een gesplitste groep. De lussen zijn aangelegd ter voorbereiding op WP, dus met zeer korte lussen. Uit mijn hoofd gemiddeld zo’n 45 meter per groep.

• Andrehj
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:37:
Als ik mijn verdeler goed aflees, gaat er door elke groep 1 liter per minuut? Dus dat zou 7*60=420 l/per uur zijn. Maar dat kan ik ook compleet verkeerd gelezen hebben. De flowmeters staan in ieder geval op 1 l/m en 2 l/m bij een gesplitste groep. De lussen zijn aangelegd ter voorbereiding op WP, dus met zeer korte lussen. Uit mijn hoofd gemiddeld zo’n 45 meter per groep.
Die 75 l/h is uiteraard per groep. Jij zit op 60. Dus minder afgifte dan gespecificeerd. Overigens wel erg vreemd dat Warp geen maximale lengte in dat afgiftedocument zet. Naarmate de slangen langer worden is er namelijk minder afgifte per m², want dan wordt de watertemperatuur gemiddeld lager.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2024 20:41 ]

• SebastiaanPs
@Jef bij een tussenwoning is geluid een belangrijk punt. Hoe ver is de beoogde opstelplaats van de warmtepomp (het betonnen dak van de berging) gelegen van de erfgrens met je buren? En hoe ver van hun huis en het dichtstbijzijnde raam/deur?

• Jef04
Andrehj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:37:
[...]

Wat is van die Panasonic het minimum vermogen bij alles tussen de 0 en 12 graden?
Ik las eerder op het forum dat de 5 kW kan terugmoduleren tot 1 - 1.4kWh thermisch afhankelijk v.d. buitenT. Dat had ik in mijn notities opgeschreven. Dat is wat je bedoeld toch?

Zal die Bosch ook eens bekijken.

• Andrehj
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:52:
Ik las eerder op het forum dat de 5 kW kan terugmoduleren tot 1 - 1.4kWh thermisch afhankelijk v.d. buitenT. Dat had ik in mijn notities opgeschreven. Dat is wat je bedoeld toch?
Ja. 1 - 1.4 kW is erg goed. Heb je daar een bron van? Ik meen me te herinneren dat de oude (H-serie) verder terug kon dan de nieuwe (J-serie), maar weet niet zoveel van Panasonic...
Zal die Bosch ook eens bekijken.
Mitsubishi heeft ook diverse modellen van 5 kW (R32 split en mono, en R290 mono), maar die gaan niet verder terug dan zo'n 1.8 kW bij A40W7

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2024 21:00 ]

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:48:
@Jef bij een tussenwoning is geluid een belangrijk punt. Hoe ver is de beoogde opstelplaats van de warmtepomp (het betonnen dak van de berging) gelegen van de erfgrens met je buren? En hoe ver van hun huis en het dichtstbijzijnde raam/deur?
De huizen hier zijn een beetje gek verdeeld. De berging staat op de grens met de buren. Hun raam van de begane grond en slaapkamer ligt dan weer nagenoeg gelijk met de achterste muur van de berging, die dus op de grens staat. De grond “verspring” dus deels.

Geluid is dus zeker een ding. Maar: de unit van de airco hangt ook aan de muur boven het bergingdak. Deze maakt ook wel wat geluid als hij draait, maar daar heeft de buurman geen probleem mee. In de praktijk zullen de WP en airco unit niet vaak gelijk draaien, dus dat zorgt niet voor extra lawaai. De airco gebruiken we namelijk nu af en toe voor verwarmen, maar dat valt dan weg, en in de zomer voor koelen. Alleen dan hoeft de WP niet zo hard te werken als in de winter natuurlijk. Zo is mijn beredenering althans.

Maar: hoe minder geluid hoe beter natuurlijk. Hoewel het mij wel opviel dat de meeste WP best “stil” zijn. Het verschil is niet heel groot dacht ik? Of ik heb toevallig een paar bekeken die redelijk aan elkaar gewaagd waren. Hoewel de Vaillant die jij noemt wel opvallend stiller is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Andrehj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:57:
[...]

Ja. 1 - 1.4 kW is erg goed. Heb je daar een bron van? Ik meen me te herinneren dat de oude (H-serie) verder terug kon dan de nieuwe (J-serie), maar weet niet zoveel van Panasonic...
Dat klopt, zie:
twain4me in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Al die modellen met een minimumvermogen van 2.5 kW zou ik links laten liggen.

Of dat model met 1.5 kW minimumvermogen een optie is hangt af van geluid en locatie ten opzichte van de buren (zie post hierboven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

De Panasonic 5J moduleert terug naar 2,5kWh, lager niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Jef04 wat geluid betreft: lastig te beoordelen, een plattegrond zou helpen. Waar je over na moet denken: stel je buurman verhuist en er komen nieuwe bewoners, dan moet het ook goed zijn. Ik zou dus zeker de stilste warmtepomp kopen die je kan vinden en deze op de beste plek neerzetten ook qua geluid. In praktijk valt het erg mee, maar de officiële regels zijn wel streng.

• Jef04
Andrehj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:57:

Goeie vraag. Zal even kijken. In de manual staat input power op 1.4
https://xcjy7a.db.files.1...TQoRZgw63460gzcrgkU82wT8Q

Maar twijfel even of dat ook alweer hetzelfde was.

Edit: ik zie dat @SebastiaanPs mijn eerdere bron al heeft gespot.

[ Voor 4% gewijzigd door Jef04 op 26-12-2024 21:12 ]

• SebastiaanPs
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:11:
[...]

https://xcjy7a.db.files.1...TQoRZgw63460gzcrgkU82wT8Q

Maar twijfel even of dat ook alweer hetzelfde was.
Input is niet output :+

• Andrehj
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:11:
Dat is het elektrisch vermogen. Thermisch komt er natuurlijk veel meer uit (anders kun je net zo goed met cop=1 straalkachels verwarmen). :)

• Jef04
Ohja duh 8)7 excuus

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:11:
@Jef04 wat geluid betreft: lastig te beoordelen, een plattegrond zou helpen. Waar je over na moet denken: stel je buurman verhuist en er komen nieuwe bewoners, dan moet het ook goed zijn. Ik zou dus zeker de stilste warmtepomp kopen die je kan vinden en deze op de beste plek neerzetten ook qua geluid. In praktijk valt het erg mee, maar de officiële regels zijn wel streng.
Ik heb hier een (oude) plattegrond, maar daarop is wel te zien hoe de bergingruimtes dus verspringen. De linkerberging is van mij, die rechter dus van de buurman rechts. Etc. De buurman links van mij, heeft dus de berging waar de WP moet komen rechts van hem staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoDE6FFcX4Gs-lT3LtdGv_OENVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eskr6cOXt9ro6TZKms6UWgfa.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: hoewel ik denk dat het in de praktijk inderdaad geen problemen gaat opleveren, ga ik je punt qua geluid wel meenemen in de afweging voor de uiteindelijke keuze. Dank!

[ Voor 7% gewijzigd door Jef04 op 26-12-2024 21:20 ]

• SebastiaanPs
@Jef04 en hoe ver weg zit die buurman links dan? Luchtfoto anders met je eigen huis en de beoogde plek van je warmtepomp gemarkeerd?

• Jef04
@SebastiaanPs die zit dus gewoon aan ons vast.

Edit: foto. Rood gemarkeerd is mijn grond. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRgFYlQOr2NWXpBxP1KriPOw2Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5vBmHkNhiujkbeaDKI0N8Ua.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Jef04 op 26-12-2024 21:24 ]

• SebastiaanPs
Dus dan is de beoogde plek van de warmtepomp een paar meter van zijn slaapkamerraam? Of zie ik dat verkeerd?

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:21:
[...]

Dus dan is de beoogde plek van de warmtepomp een paar meter van zijn slaapkamerraam? Of zie ik dat verkeerd?
Klopt. Hoewel ik de WP dus eventueel een meter of twee van de gevel ook nog af kan plaatsen natuurlijk. De enige andere opties is denk ik plaatsen op de grond, naast de berging. Maar dat is niet ideaal qua doorloop etc.

• SebastiaanPs
Ik weet niet wat dat geel gemarkeerde deel is maar ik zou hem dan zo plaatsen (groen).
En dan je driewegklep, SWW vat en eventuele binnenunit in de berging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-On56pR-iEbkhL-tNDy6BbwBEAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLS6R4nItjnGk9ipI32n4ISp.jpg?f=fotoalbum_large

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:27:
Ik weet niet wat dat geel gemarkeerde deel is maar ik zou hem dan zo plaatsen (groen).
Dat deel plat dak is een houten overkapping. Denk niet dat dat heel handig is, qua trillingen. Daarnaast moeten dan de leidingen 6/7 meter door de buitenlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef04
@Andrehj in het eerder aangehaalde topic wordt aangehaald dat de J serie inderdaad 2500 doet en niet 1400. Wat @klump4u schrijf dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Niet erop maar ernaast, op de grond. Op die plek zit je safe en krijg je echt geen problemen.

Jouw idee, op de berging op een paar meter van het slaapkamerraam van je buren zou ik je echt afraden, dat voldoet zeker niet aan regels en als iemand gaat klagen sta je erg zwak.

Die leidingen kan je ook 6-7 meter door de grond trekken, met goede grondleidingen heb je echt nauwelijks warmteverlies. Had ik recent nog eens opgezocht/nagevraagd, zie:
SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Door de buitenlucht kan ook hoor, gewoon flink extra isoleren.

• Jef04
@SebastiaanPs Dank hiervoor! Dat ga ik ook even meenemen.

Dan blijft de vraag: wat voor installatie. Ik begrijp dat ik moet zoeken naar een monoblock met een laag vermogen (5 zou volstaan), maar ook met een zo laag mogelijke terugmodulatie.

Hiermee kan ik dan de VVW voorzien, eventueel convectors bijplaatsen én met een driewegklep een tank van 200l SWW vullen. Moet dit eigenlijk een apart soort tank zijn, of volstaat alles.

Oorspronkelijk ging ik dus uit van een aparte WPB, ook vanwege de relatief lage aanschafwaarde icm subsidie. De tank die ik in een eerder schema voorbij zag komen kostte al snel 1600 euro. Dat is wel een speciaal type neem ik dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:48:
[…] én met een driewegklep een tank van 200l SWW vullen. Moet dit eigenlijk een apart soort tank zijn, of volstaat alles.

Oorspronkelijk ging ik dus uit van een aparte WPB, ook vanwege de relatief lage aanschafwaarde icm subsidie. De tank die ik in een eerder schema voorbij zag komen kostte al snel 1600 euro. Dat is wel een speciaal type neem ik dan aan?
Zie deze eerdere post waarom een RVS SWW vat denk ik de voorkeur heeft: SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:01:

Zie deze eerdere post waarom een RVS SWW vat denk ik de voorkeur heeft: SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
Dus een RVS vat is wel een goede investering. Moet er dan ook nog een buffervat komen in de CV installatie of kan dat ook zonder. Of eerst proberen zonder en mits nodig later alsnog bijplaatsen?

Toevallig nog tips voor een RVS vat of volstaat elk type in principe? Neem aan dat er een warmtewisselaar in moet zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Als ik in jouw schoenen stond en zelf wilde installeren, dan zou mijn shortlist zijn:

- Vaillant Arotherm plus 55/6: R290 monoblock, zeer stil. Min vermogen 2.0-2.1 kW.

- Bosch Compress 5800i 4 E.
R290 monoblock, stil. Max vermogen bij A -7/W35 is 3.9 kW. Minimumvermogen?

- Mitsubishi Electric PUZ-WZ50VAA
R290 monoblock (heet packaged unit bij Mitsu), max vermogen bij A-10W35 4.9 kW, minimum bij A12W25 is 2.0 kW.

Panasonic zou afvallen ivm 2.5 kW minimumvermogen bij de huidige units, dit luistert heel nauw bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:12:
[...]

Dus een RVS vat is wel een goede investering. Moet er dan ook nog een buffervat komen in de CV installatie of kan dat ook zonder. Of eerst proberen zonder en mits nodig later alsnog bijplaatsen?

Toevallig nog tips voor een RVS vat of volstaat elk type in principe? Neem aan dat er een warmtewisselaar in moet zitten?
Ja buffervat ook nodig, maar vaak stukken kleiner, bijv 80 liter.

Niet elk type SWW vat volstaat, spiraaloppervlak en isolatie maken veel uit. Zoek op Tweakers maar eens op “DeJong SWW” en “OSO SWW”, bijv in het algemene L/W warmtepomp topic. En volgens mij heeft Andrehj het erg goed uitgezocht en hij heeft een vat van Evenes, zoek daar ook eens op.

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:14:
Als ik in jouw schoenen stond en zelf wilde installeren, dan zou mijn shortlist zijn:

- Vaillant Arotherm plus 55/6: R290 monoblock, zeer stil. Min vermogen 2.0-2.1 kW.
Ik ga mij hier eens in verdiepen. :)

• Jef04
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:22:
[...]

Ja buffervat ook nodig, maar vaak stukken kleiner, bijv 80 liter.

Niet elk type SWW vat volstaat, spiraaloppervlak en isolatie maken veel uit. Zoek op Tweakers maar eens op “DeJong SWW” en “OSO SWW”, bijv in het algemene L/W warmtepomp topic. En volgens mij heeft Andrehj het erg goed uitgezocht en hij heeft een vat van Evenes, zoek daar ook eens op.
Ik heb momenteel een elektrische boiler van 80 liter. Die kan ik dan als buffervat gebruiken toch?

De SWW vaten ga ik mij ook even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Na wat googlen ben ik niet heel veel RVS vaten tegengekomen. Ik kwam uit op deze van Inventum:
https://www.technim.nl/ve...ter-inclusief-dompelbuis/

Ook Panasonic heeft een vat, gemaakt door OSO als ik het goed had gelezen:
https://klimatime.com/nl-...e5?variant=48786944590151

En eentje van Remeha:
https://www.warmteservice...-/p/18554150?gclsrc=aw.ds

Is dit het soort boiler wat je bedoelde @SebastiaanPs ?

[ Voor 30% gewijzigd door Jef04 op 27-12-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Jef04 Hier staat waar je bij de keuze voor een SWW-vat op moet letten: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Daar moet eigenlijk nog de eigenschap bij dat de spiraal zoveel mogelijk onderin moet zitten, zodat de gelaagdheid bij de start van een SWW-cyclus zoveel mogelijk in stand blijft. Dat voorkomt dat je douche ineens koud wordt als er een SWW-cyclus start. Er zijn vaten met een dubbele spiraal helemaal onderin waardoor dit probleem heel mooi is opgelost.
(@Proton_)

[ Voor 55% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:11:
De warmtewisselaar in de Atlantic (V3 maar dat zal bij V4 ook zo zijn) is 16kW! bij vT 60°C debiet 1,5m3/h.

Hoeveel denk je nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wolly schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:51:
De warmtewisselaar in de Atlantic (V3 maar dat zal bij V4 ook zo zijn) is 16kW! bij vT 60°C debiet 1,5m3/h.
Hoeveel denk je nodig te hebben?
Als die 16 kW bij een temperatuurverschil is van 60°C, dan is daar bij een dT van 5K (meer wil je echt niet bij een WP) nog maar dik 1 kW van over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:58:
[...]

Als die 16 kW bij een temperatuurverschil is van 60°C, dan is daar bij een dT van 5K (meer wil je echt niet bij een WP) nog maar dik 1 kW van over...
Interessante benadering. In de Atlantic zit 1,2m2 oppervlak spiraal, in een Panasonic boilervat 1,8m2.

Dan zou je bij de Pana dus 1,5kW over houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wolly schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:10:
Interessante benadering. In de Atlantic zit 1,2m2 oppervlak spiraal, in een Panasonic boilervat 1,8m2.
Dan zou je bij de Pana dus 1,5kW over houden?
1.2 m² is te weinig voor een WP. Je wilt iets van 3 m². Die in mijn Evenes is 3.8 m². Maar ook dat vat is niet perfect, want de spiraal loopt eigenlijk te ver naar boven door en het vat is bovendien niet van RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Andrehj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:14:
[...]

1.2 m² is te weinig voor een WP. Je wilt iets van 3 m². Die in mijn Evenes is 3.8 m². Maar ook dat vat is niet perfect, want de spiraal loopt eigenlijk te ver naar boven door en het vat is bovendien niet van RVS.
Eigenlijk wil je dus een vat met een zo groot mogelijke spiraal die zo laag mogelijk blijft? En dan is RVS een mooie extra? Of beredeneer ik dat te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:00

silverball

De wagen voor moderne mensen

Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb momenteel een elektrische boiler van 80 liter. Die kan ik dan als buffervat gebruiken toch?

De SWW vaten ga ik mij ook even in verdiepen.
Hoe groot zijn de aansluitingen op dat ding, ga er maar niet vanuit.

Lijkt mij een goede voor de Vaillant AroTHERM plus VWL 55/6 overigens. Zeer stil, actief Tweakers topic en flexibel toepasbaar. Kan gewoon een defrost doen zonder electrisch element, maar voldoende systeeminhoud is wel een must (buffervaatje!)
Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:34:
[...]

Eigenlijk wil je dus een vat met een zo groot mogelijke spiraal die zo laag mogelijk blijft? En dan is RVS een mooie extra? Of beredeneer ik dat te makkelijk.
Wil je nu een warmtepompboiler of gewoon een sww vat op je 'grote' warmtepomp? Ik zou geen warmtepompboiler met een spiraal gaan koppelen aan je verwarmingssysteem, maak je alles alleen maar complex mee.

[ Voor 39% gewijzigd door silverball op 27-12-2024 11:46 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
silverball schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:42:

Wil je nu een warmtepompboiler of gewoon een sww vat op je 'grote' warmtepomp? Ik zou geen warmtepompboiler met een spiraal gaan koppelen aan je verwarmingssysteem, maak je alles alleen maar complex mee.
Dat haalde @Andrehj ook aan inderdaad. Eerlijk gezegd heb ik geen voorkeur, als er maar warm water is.
Dus óf een vat aan de monoblock WP (de Vaillant dus bijvoorbeeld) óf een WPB (los, niet gekoppeld aan de WP). Maar als ik de reacties hier zo lees, kan ik beter gewoon een vat aan de WP maken, met een driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:47:
[...]

Dat haalde @Andrehj ook aan inderdaad. Eerlijk gezegd heb ik geen voorkeur, als er maar warm water is.
Dus óf een vat aan de monoblock WP (de Vaillant dus bijvoorbeeld) óf een WPB (los, niet gekoppeld aan de WP). Maar als ik de reacties hier zo lees, kan ik beter gewoon een vat aan de WP maken, met een driewegklep.
Als die mogelijkheid er is, zou ik het doen. Scheelt een groot lawaai/blaasding binnen. Vaillant heeft bijvoorbeeld een alles in een binnenunit met expansievat, swwvat, vuilfilter alles erin, maar ook losse sww en buffervaten, dat is kwa plaatsing makkelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door silverball op 27-12-2024 11:53 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:34:
O.a. Kijk even in de link die ik hierboven postte, daar staat alles al in. Het heeft niet zoveel zin om hier alles nog een keer op te schrijven. Daar is nou net de FAQ voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
silverball schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:51:
[...]

Als die mogelijkheid er is, zou ik het doen. Scheelt een groot lawaai/blaasding binnen. Vaillant heeft bijvoorbeeld een alles in een binnenunit met expansievat, swwvat, vuilfilter alles erin, maar ook losse sww en buffervaten, dat is kwa plaatsing makkelijker.
Waarom is het makkelijker om alles los te bestellen ipv zo’n Tower, met daarin het 18l buffervat wat ook in de installatiehandleiding wordt beschreven? Qua kosten maakt het niet zoveel uit lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Overigens, met een volledige Vaillant opstelling zoals (monoblock+tower), schaf ik toch eigenlijk een all-electric systeem aan? Zeker het overwegen waard, maar wel een ander kostenplaatje dan ik in eerste instantie in gedachten had.
Op de Tower zit bijvoorbeeld geen subsidie. Althans, ik kan hem niet vinden in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:46:
[...]

Waarom is het makkelijker om alles los te bestellen ipv zo’n Tower, met daarin het 18l buffervat wat ook in de installatiehandleiding wordt beschreven? Qua kosten maakt het niet zoveel uit lijkt het.
Nou uuhm.... omdat je dan misschien een kleiner, horizontaal of groter sww vat kan plaatsen omdat de uniTOWER niet past of te weinig inhoud bevat? Ik zeg maar wat, of misschien wil je eerst wel hybride?
Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:49:
Overigens, met een volledige Vaillant opstelling zoals (monoblock+tower), schaf ik toch eigenlijk een all-electric systeem aan? Zeker het overwegen waard, maar wel een ander kostenplaatje dan ik in eerste instantie in gedachten had.
Op de Tower zit bijvoorbeeld geen subsidie. Althans, ik kan hem niet vinden in de lijst.
Idd, op de tower zit geen subsidie, alleen op de buitenunit. Een reden om niet voor de tower te kiezen kan ook kosten zijn, je kan hetzelfde wel voor minder los scharrelen, het is een stukje installatiegemak.
Jef04 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:34:
- Kan ik ervan uitgaan dat ik het monoblock direct op de verdeler/leidingen aan kan sluiten en dat deze het dus prima gaat volhouden zonder CV ketel? Wil namelijk vooral het laatste stapje van het gas af maken. Het verbruik is nu al erg laag namelijk en dat wil ik graag naar 0.
Vanwege deze opmerking dacht ik dat je full-electric wilde. De aroTHERM kan ook hybride, dan heb je geen uniTOWER of SWW vat nodig. Je kan er dan later als je wel van het gas af wilt een los sww-vat en driewegklep koppelen. Of toch een losse warmtepompboiler, daarvoor krijg je (slechts) een paar honderd euro subsidie.

Als het verbruik je niet tegenstaat kan je ook voorlopig je electrische boiler gebruiken voor SWW, daarmee druk je de kosten ook en kan de gasbende wel weg.

[ Voor 62% gewijzigd door silverball op 27-12-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Jef04 ik dacht vanwege dezelfde tekst ook dat jij full electric wilde gaan. Je had het namelijk ook over een warmtepompboiler. Wilde je dan een gasketel, een warmtepomp én een warmtepompboiler? 8)7

Voor 500 m3 gas is het echt totaal onlogisch om hybride te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-12-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
silverball schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:49:
[...]

Nou uuhm.... omdat je dan misschien een kleiner, horizontaal of groter sww vat kan plaatsen omdat de uniTOWER niet past of te weinig inhoud bevat? Ik zeg maar wat, of misschien wil je eerst wel hybride?
Ah! De UniTower zou prima passen op de plek van de CV, dus dat hoeft het probleem niet zozeer te zijn. En ziet er natuurlijk ook wel top uit als één kast + installatiegemak
Vanwege deze opmerking dacht ik dat je full-electric wilde. De aroTHERM kan ook hybride, dan heb je geen uniTOWER of SWW vat nodig. Je kan er dan later als je wel van het gas af wilt een los sww-vat en driewegklep koppelen. Of toch een losse warmtepompboiler, daarvoor krijg je (slechts) een paar honderd euro subsidie.

Als het verbruik je niet tegenstaat kan je ook voorlopig je electrische boiler gebruiken voor SWW, daarmee druk je de kosten ook en kan de gasbende wel weg.
Ja de gasbende weg is inderdaad het doel. Maar dacht met een monoblock voor CV en WPB voor SWW een goedkoper alternatief hebben voor een Full-Electric opstelling. Vandaar mijn eerdere opmerking. Maar zoals eerder door jullie opgemerkt zou het monoblock ook prima een SWW vat op moeten kunnen warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:11:

Ja de gasbende weg is inderdaad het doel. Maar dacht met een monoblock voor CV en WPB voor SWW een goedkoper alternatief hebben voor een Full-Electric opstelling. Vandaar mijn eerdere opmerking. Maar zoals eerder door jullie opgemerkt zou het monoblock ook prima een SWW vat op moeten kunnen warmen.
Full-Electric bedoelen we hier dat je van het gas af bent. Of je dan tapwater met je monoblock gaat doen of met een e-boiler of warmtepompboiler maakt daarvoor niet uit. Het zit m in de naam ;) Tapwater los afhandelen van je warmtepomp heeft niks met hybride te maken, als het ook maar op elektra is.

Daar zit denk ik de spraakverwarring in. Kwa kosten zou je even moeten kijken wat voor jou het voordeligst/ aantrekkelijkst is kwa opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Jef04 de UniTower heeft een stalen vat, niet RVS.

In het Panasonic topic zul je wrs legio Tweakers vinden met een monoblock voor verwarming en een WPB voor SWW, die er wrs blij mee zijn. Maar de opmerkingen van de installateurs (zie de link die ik hierboven ergens heb gepost) zou ik wel zwaar meewegen en daarom zou ik kiezen voor een passief SWW vat van RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Ter verduidelijking: ja tuurlijk is het idee om volledig over te gaan op elektrisch. Ik bedoelde vooral de opstellingen zoals die als “full-electric” in de markt worden aangeboden, dat ik dat niet in eerste instantie voor ogen had. Dat haal ik hierboven een beetje door elkaar. Excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
silverball schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:13:
[...]

Daar zit denk ik de spraakverwarring in.
Dat dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
@SebastiaanPs Ja, dat had ik inderdaad gelezen. Zit nu ook te kijken naar RVS. Inventum (beetje budget) heeft ook een RVS vat. Wel met iets meer warmteverlies dan wenselijk.

Wat me wel opvalt bij de meesten is dat de spiraal gewoon helemaal naar boven loopt.

Zitten er eigenlijk nog “voorwaarden” aan een buffervat? Of gewoon “zo simpel mogelijk”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:16:
Overigens best vreemd dat een “bekend” merk als Vaillant dan een stalen vat levert bij hun systeem, ipv RVS. Met de installateursopmerking in je achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:23:
[...]

Overigens best vreemd dat een “bekend” merk als Vaillant dan een stalen vat levert bij hun systeem, ipv RVS. Met de installateursopmerking in je achterhoofd.
Eens, maar de installateursopmerkingen gingen vooral over warmtepompboilers (met een eigen warmtepomp dus). Daarnaast heb je SWW vaten die door een extern apparaat worden opgewarmd en die heb je van staal en van RVS. Van staal is geen ramp, maar het nadeel is dat je een opofferingsanode nodig hebt die je moet onderhouden. Dus de voorkeur van de installateurs ging daarom naar de RVS SWW vaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
In het Panasonic topic zul je wrs legio Tweakers vinden met een monoblock voor verwarming en een WPB voor SWW, die er wrs blij mee zijn.
Ik zat dus eerst ook heel erg in die hoek. Vooral vanwege de relatief lage kosten.
WP monoblock netto ongeveer 750,-
WPB voor SWW netto ongeveer 1250,-
Dan ben ik voor 2000,- van het gas af. Dat klonk mij erg aantrekkelijk.

Met het Vaillant systeem met het monoblock + de tower (wat dus al niet optimaal is want geen RVS), zit je al snel op 5000,- na subsidie.

Maar jullie opmerkingen bij elkaar heeft mij wel weer aan het denken gezet over mijn eerste idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

ja dat is wel enigszins jammer. Niet het einde van de wereld wat mij betreft, je bent dan niet de eerste met zo'n installatie, Vaillant is best een groot merk. Je moet alleen elke 5 jaar met een steeksleutel je opofferingsanode vervangen, dat is alles. Het is niet minder betrouwbaar of wat dan ook.

Maar er zijn legio aan oplossingen. Een los RVS vat is ook prima.
Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:28:
[...]

Ik zat dus eerst ook heel erg in die hoek. Vooral vanwege de relatief lage kosten.
Welke monoblock was je dan mee aan het rekenen? Hou er wel rekening mee, goedkoop is vaak duurkoop betreft rendement en geluidsproductie. De Vaillant is duur, maar echt een van de stilste. De Itho Amber schijnt ook heel stil te zijn, die is waarschijnlijk goedkoper en wordt verkocht met regelunit erbij, Itho heeft ook mooie SWW vaten. De Pansonic J-serie is een wat oudere generatie en daardoor wel echt hoorbaar, deze ga je in je rijtjeshuis waarschijnlijk niet wettelijk correct kunnen plaatsen.

Je hebt ook echte lawaaibakken op de markt, hier in de straat is er al een LG weggehaald dankzij een rechtszaak.

Ik zou je, als ik jou was, even inlezen in een paar warmtepompen en oplossingen die hier geboden worden en er even over na te denken. Overigens, maar dan ben je nu al eigenlijk te laat, volgend jaar gaat diezelfde subsidie op de schop (omlaag)

[ Voor 60% gewijzigd door silverball op 27-12-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:27:
Van staal is geen ramp, maar het nadeel is dat je een opofferingsanode nodig hebt die je moet onderhouden. Dus de voorkeur van de installateurs ging daarom naar de RVS SWW vaten.
Dat klopt, maar dat onderhoud valt in de praktijk best mee, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Je moet alleen bij de plaatsing van het vat wel rekening houden met de bereikbaarheid van die anode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:28:
Het prijskaartje zal wel wat hoger uitvallen:
- Je hebt nog een heleboel installatiematerialen (leidingen etc) nodig. Vergis je niet in de prijs ervan.
- De installateur die je toch minimaal voor de inbedrijfstelling nodig hebt zal ook wel betaald moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Wat @Andrehj hierboven zegt.

Hier een meer realistisch kostenoverzicht van @nMad die zelf een 5 kW Panasonic monoblock heeft geinstalleerd:
nMad in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Het totaalbedrag is nog vóór aftrek van subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Andrehj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:15:
[...]

Het prijskaartje zal wel wat hoger uitvallen:
- Je hebt nog een heleboel installatiematerialen (leidingen etc) nodig. Vergis je niet in de prijs ervan.
- De installateur die je toch minimaal voor de inbedrijfstelling nodig hebt zal ook wel betaald moeten worden.
Klopt hoor, tuurlijk is het iets meer met alle extra installatiematerialen, daar hou ik ook zeker rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Andrehj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:13:
[...]

Dat klopt, maar dat onderhoud valt in de praktijk best mee, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Je moet alleen bij de plaatsing van het vat wel rekening houden met de bereikbaarheid van die anode.
Dat had ik ook gelezen, dus op zich is een niet RVS vat ook wel een optie. Als het onderhoud maar goed gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
silverball schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:28:
[...]

ja dat is wel enigszins jammer. Niet het einde van de wereld wat mij betreft, je bent dan niet de eerste met zo'n installatie, Vaillant is best een groot merk.
Ja! Daarom ook echt wel het overwegen waard.
Welke monoblock was je dan mee aan het rekenen?
Ik rekende toen met de Panasonic J serie 5kW. Deze wordt nu relatief goedkoop aangeboden.
De Vaillant is duur, maar echt een van de stilste. De Itho Amber schijnt ook heel stil te zijn, die is waarschijnlijk goedkoper en wordt verkocht met regelunit erbij, Itho heeft ook mooie SWW vaten. De Pansonic J-serie is een wat oudere generatie en daardoor wel echt hoorbaar, deze ga je in je rijtjeshuis waarschijnlijk niet wettelijk correct kunnen plaatsen.
Ik ga de Vaillant zeker meenemen in mn overwegingen. Eventueel met een ander vat dan de Tower. De Itho had ik ook al eens bekeken inderdaad.
Edit: de Itho Amber is in de kleinste variant 6,5kW. Dat is echt teveel voor onze woning denk ik. Aangezien 5 al ruim voldoende gaat zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jef04 op 27-12-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Hoe kijken jullie naar de Inventum Maxtank 200L? Een RVS vat met 2.5m2 spiraal. Dat laatste beetje aan de minimale kant misschien, maar volgens mij volstaat het aardig. Heb hier een uitgebreide handleiding gevonden:
https://www.gebruikershan...ruikershandleiding_v1.pdf

Technische specificaties staan op pagina 14. Deze zou ik dan kunnen combineren met de Vaillant WP monoblock.
Dan moet er alleen nog een buffervat bij.

[ Voor 13% gewijzigd door Jef04 op 27-12-2024 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:46:

Ik ga de Vaillant zeker meenemen in mn overwegingen. Eventueel met een ander vat dan de Tower. De Itho had ik ook al eens bekeken inderdaad.
Edit: de Itho Amber is in de kleinste variant 6,5kW. Dat is echt teveel voor onze woning denk ik. Aangezien 5 al ruim voldoende gaat zijn.
Dat is puur een naam, het verwarmingsvermogen van de Amber 6,5kW is bij -7/35°C (en praktisch alle andere temperaturen) lager dan de 55/6. Dat Itho z'n unit "6.5" noemt omdat hij dat doet bij +7/35°C zegt niet zo veel.

Als Vaillant z'n 55/6 unit net zo kwa naamgeving in de markt gezet had het de aroTHERM 6,7kW geweest.

Dat is wel iets om je goed te realiseren als je warmtepompen vergelijkt, je moet echt naar de specificaties kijken en niet afgaan op een naam. Let ook op het minimumvermogen.

Ik kan je nogmaals ook echt aanraden om je te verdiepen in de wetgeving kwa geluid. Je hoeft maar een buur te hebben die klaagt en je hangt.

[ Voor 13% gewijzigd door silverball op 27-12-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Heb mij even verdiept in de Itho Amber 6,5kW in combinatie met een Itho I-WPV 3G vat van 200L. Er zit een uitgebreide documentatie bij hoe dit te installeren valt en dit voldoet ook aan mijn wensen.
Daarnaast moet er dan nog wel een buffervat in. Ik vond bij dezelfde aanbieder een vat van 50 liter. Dat zou ook voldoende moeten zijn.

Volgens mij is dit dan een mooie opstelling. Ook qua geluidsniveau moet dit volstaan.
De specificaties van de Amber en aansluitschema’s zijn hier te lezen: https://www.aircozonderst...rop-Amber-handleiding.pdf

Wat denken jullie van deze opstelling?

Edit: ook wel prettig dan de besturingsmodule bij de Amber standaard geleverd wordt. Bij de Vaillant moet deze apart bijbesteld worden (als je geen Tower neemt)

[ Voor 11% gewijzigd door Jef04 op 27-12-2024 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:01:
Heb mij even verdiept in de Itho Amber 6,5kW in combinatie met een Itho I-WPV 3G vat van 200L. Er zit een uitgebreide documentatie bij hoe dit te installeren valt en dit voldoet ook aan mijn wensen.
Daarnaast moet er dan nog wel een buffervat in. Ik vond bij dezelfde aanbieder een vat van 50 liter. Dat zou ook voldoende moeten zijn.

Volgens mij is dit dan een mooie opstelling. Ook qua geluidsniveau moet dit volstaan.
De specificaties van de Amber en aansluitschema’s zijn hier te lezen: https://www.aircozonderst...rop-Amber-handleiding.pdf

Wat denken jullie van deze opstelling?

Edit: ook wel prettig dan de besturingsmodule bij de Amber standaard geleverd wordt. Bij de Vaillant moet deze apart bijbesteld worden (als je geen Tower neemt)
Enkele punten:
1. Itho Amber, draait windows embedded, zie het Itho Amber topic (zoeken op "Windows") en deze posts:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Iets om mee te wegen in je besluit.

2. De Itho Ambers verliezen flink aan vermogen bij lage buitentemperaturen, dit model houdt 4.3 kW over bij A-7W35, dit is vermoedelijk nog wel voldoende in jouw geval.

3. Het maximale geluidsvermogen van deze WP is 59 dB(A).
Zie: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
De Vaillant is waarschijnlijk iets stiller.
Bij beide warmtepompen verstandig om deze niet op de berging te plaatsen enkele meters van de slaapkamer van je buren, maar achter in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:24:
[...]
2. De Itho Ambers verliezen flink aan vermogen bij lage buitentemperaturen, dit model houdt 4.3 kW over bij A-7W35, dit is vermoedelijk nog wel voldoende in jouw geval.
Dat lijkt mij ook wel!
3. Het maximale geluidsvermogen van deze WP is 59 dB(A).
Zie: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
De Vaillant is waarschijnlijk iets stiller.
Bij beide warmtepompen verstandig om deze niet op de berging te plaatsen enkele meters van de slaapkamer van je buren, maar achter in de tuin.
Ja, daar ga ik rekening mee houden! In een sheet die ik net las in het Amber forum, stond ook minimaal 1.8 meter aanbevolen vanaf de erfgrens bij gebruik van stille modus in de avond/nachturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Ik heb het idee dat de “perfecte” opstelling niet echt bestaat. Alles heeft wel zo zijn voor- en nadelen, zeker als je ook een beetje op de kosten wilt letten. Volgens mij is het een kwestie van afwegen welke voors en tegens het beste bij je eigen situatie passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:05:
Ik heb het idee dat de “perfecte” opstelling niet echt bestaat. Alles heeft wel zo zijn voor- en nadelen, zeker als je ook een beetje op de kosten wilt letten. Volgens mij is het een kwestie van afwegen welke voors en tegens het beste bij je eigen situatie passen?
Dat is denk ik zeker waar. Er is vaak wel een ideale opstelling te bedenken, maar als dit niet binnen het budget past, dan is het ofwel nog even doorsparen of concessies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Over het geluid gesproken: ik kan de WP ook onder mijn eigen raam op de begane grond plaatsen. Eventueel op een grindbed oid etc. Is dat een goeie optie of ga ik daar echt last van krijgen? Scheelt ook weer een dakdoorvoer maken.

Edit: foto van situatie (tijdens het bestrating twee jaar geleden :P WP zou in het gemarkeerde deel kunnen staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsVhFv9-afcA6stmhR-mEIu-REg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnNBdlAUbLJYvp6jPezef1lp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Jef04 op 27-12-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Dag allemaal,
Dank voor jullie hulp in dit topic. Inmiddels de knoop doorgehakt: het wordt een Itho Amber, met bijbehorend vat van 200 liter. Zal hier het eea plaatsen als het geïnstalleerd is. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-08 18:13
Jef04 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:26:
Over het geluid gesproken: ik kan de WP ook onder mijn eigen raam op de begane grond plaatsen. Eventueel op een grindbed oid etc. Is dat een goeie optie of ga ik daar echt last van krijgen? Scheelt ook weer een dakdoorvoer maken.

Edit: foto van situatie (tijdens het bestrating twee jaar geleden :P WP zou in het gemarkeerde deel kunnen staan.
[Afbeelding]
Ik heb mijn WP naast de badkamer staan, op plat dak. Soms hoor ik deze.
Als je een WP hebt met modulerende fan en dan hoor je 'm vrijwel niet als hij rustig terug moduleert. Als hij een keer wat harder moet werken kan je het wel horen verwacht ik, al zal dat ook relatief zijn. Met een televisie aan hoor je het niet, als je een boek leest wellicht wel.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Dag allemaal!

Nogmaals onwijs bedankt voor alle adviezen. Inmiddels draait de Amber 65 naar behoren. Uiteindelijk toch geplaatst op het platte dak, zo ver mogelijk van de gevel. Onwijs tevreden mee! Ook het geluid is heel erg prima, ik hoor m bijna niet! De airco van de buren van twee huizen verderop hoor ik meer dan de Amber :o.

Mochten jullie het interessant vinden kan ik nog wel wat foto’s delen. In het grote Amber forum ga ik nog wat vragen stellen over perfecte afstelling en dan genieten van gasvrij wonen.
Pagina: 1