Windows 11 upgrade 2 systemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 19:24
Wat wil je doen met je systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Compatible maken met W11

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Zo min mogelijk :X

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Systeem opa:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 45,05€ 45,05
1MoederbordenASRock A320M-HDV R4.0€ 45,-€ 45,-
1BehuizingenBitFenix NOVA Zwart€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 41,50€ 41,50
1Optische drivesAsus DRW-24D5MT (bulk)€ 14,75€ 14,75
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 41,99€ 41,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,19

Systeem 2:

1ProcessorsIntel Pentium G4600 - 3.6 GHz€ -€ -
1MoederbordenMSI H110M ECO - Moederbord€ -€ -
1BehuizingenBitFenix NOVA Zwart€ -€ -
1Geheugen internCrucial - DDR4€ -€ -
1Optische drivesAsus DRW-24D5MT (bulk)€ 14,75€ 14,75
1VoedingenSeasonic G Series 360 - Voeding ( intern )€ -€ -
1Solid state drivesCrucial MX300 - Solid state drive€ -€ -
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ -

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Systeem opa:
Processor

Systeem 2:
Processor, mobo. (Geheugen?)

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Systeem opa:
Volgens de website van ASRock moet voor het systeem een update van de Bios genoeg moeten zijn voor een 3200G.
Hierna zou de pc volgens Microsoft W11 moeten ondersteunen.

Systeem 2:
Nieuwe processor, mobo en mogelijk geheugen? Dan goede keuze om ook te gaan voor de 3200G, of is Intel een betere keuze.

De upgrades zijn niet nodig, omdat het systeem verouderd (traag) aanvoelt. Enkel om ze compatible te maken met W11

Beste antwoord (via simso1 op 27-12-2024 12:55)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:48
Het Intel systeem ondersteunt geen CPU die Microsoft goedgekeurd heeft, zie hier & hier, dat wordt dus ook een nieuwe moederbord. De goedkoopste optie is zo te zien MSI PRO H510M-B plus Intel Celeron G5905.

De goedkoopste manier om het AMD systeem weer compatible te krijgen is met een AMD Ryzen 3 3200G

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Het Intel systeem ondersteunt geen CPU die Microsoft goedgekeurd heeft, zie hier & hier, dat wordt dus ook een nieuwe moederbord. De goedkoopste optie is zo te zien MSI PRO H510M-B plus Intel Celeron G5905.

De goedkoopste manier om het AMD systeem weer compatible te krijgen is met een AMD Ryzen 3 3200G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:36
Probleem is dat die Celeron G5905 trager is dan de 4600G.
Daarom mijn advies: ga niet voor de goedkoopste optie.

Ik zou kiezen voor een Ryzen 5 5500 GT in combinatie met een MSI B550M PRO-VDH moederbord.
Kost iets meer, maar dan is je systeem weer up to date, en kan je er nog 5 jaar mee verder.

In het andere geval is het goed mogelijk dat het systeem over 2 jaar traag aanvoelt.

[ Voor 25% gewijzigd door LievenD op 24-12-2024 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou hier gewoon geforceerd windows 11 opzetten en zodra je later ergens tegenaan loopt ze geheel vervangen. Hier nog geld in stoppen is zonde, dan zou ik nog eerder een nuc/n100/n30x barebone nemen, dan bespaar je ook nog wat op energiekosten voor de volgende keer.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 24-12-2024 11:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:26
Zoals hierboven, er valt niets te upgraden.
En de beste upgrade, een SSD, zit er al in. :)

Zie deze recente topics:
vervangen processor voor windows 11
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?
Windows 10 (veilig) blijven gebruiken na okt 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
DukeBox schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:52:
Ik zou hier gewoon geforceerd windows 11 opzetten en zodra je later ergens tegenaan loopt ze geheel vervangen. Hier nog geld in stoppen is zonde, dan zou ik nog eerder een nuc/n100/n30x barebone nemen, dan bespaar je ook nog wat op energiekosten voor de volgende keer.
Hier ben ik mee eens, maar als er iets niet werkt op de pc van anderen is dat lastiger, dan wanneer het op je eigen pc gebeurt.
Daarom is een officiële manier beter voor deze systemen.

Systeem van opa is daarom de AMD 3200G denk ik de beste optie.

Bij het andere systeem kom je uit op MOBO en processor. Zou het geheugen werken op de nieuwe processor?
Gaat niet of het sneller kan, want volgens mij is het 2133 mHz, maar meer of het mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
simso1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:12:
Zou het geheugen werken op de nieuwe processor?
Gaat niet of het sneller kan, want volgens mij is het 2133 mHz, maar meer of het mogelijk is?
Ik neem aan dat het uit het oude MSI moederbord komt? Dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Hier ben ik mee eens, maar als er iets niet werkt op de pc van anderen is dat lastiger, dan wanneer het op je eigen pc gebeurt.
Daarom is een officiële manier beter voor deze systemen.

Systeem van opa is daarom de AMD 3200G denk ik de beste optie.

Bij het andere systeem kom je uit op MOBO en processor. Zou het geheugen werken op de nieuwe processor?
Koop een of andere NUC, neem de SSD's mee; veel minder werk. Hier moet je geen geld meer insteken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar er is niets onofficieels aan, dit is zelfs de manier die door microsoft zelf is aangegeven.

Zolang je maar weet dat bepaalde privé encryptie opties niet beschikbaar zijn door ontbreken van TPM v2 (voornamelijk in 11 pro). CPU performance wordt niets mee gedaan gezien er modernere cpu's zijn die langzamer zijn.
Important: An image install of Windows 11 will not check for the following requirements: TPM 2.0 (at least TPM 1.2 is required) and CPU family and model.
bron: Ways to install Windows 11 - Microsoft Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
DukeBox schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:22:
[...]

Maar er is niets onofficieels aan, dit is zelfs de manier die door microsoft zelf is aangegeven.

Zolang je maar weet dat bepaalde privé encryptie opties niet beschikbaar zijn door ontbreken van TPM v2 (voornamelijk in 11 pro). CPU performance wordt niets mee gedaan gezien er modernere cpu's zijn die langzamer zijn.

[...]

Dat is wel een beetje kort door de bocht, lees op de Microsoft website het artikel Windows 11 on devices that don't meet minimum system requirements
Installing Windows 11 on a device that doesn't meet Windows 11 minimum system requirements isn't recommended. If Windows 11 is installed on ineligible hardware, your device won't receive support from Microsoft, and you should be comfortable assuming the risk of running into compatibility issues.

Devices that don't meet these system requirements might malfunction due to compatibility or other issues. Additionally, these devices aren't guaranteed to receive updates, including but not limited to security updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

martyw schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:35:
Dat is wel een beetje kort door de bocht, lees op de Microsoft website het artikel
Het 'no support' stuk heb je ook bij OEM versies, verder is het gewoon indekken en een vrij standaard statement die ook bij vorige windows versies vermeld stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
martyw schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:19:
[...]

Ik neem aan dat het uit het oude MSI moederbord komt? Dan werkt het.
Top.
silverball schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:21:
[...]

Koop een of andere NUC, neem de SSD's mee; veel minder werk. Hier moet je geen geld meer insteken.
Past geen CD/DVD drive in. Moet je die er ook weer bij kopen. Wordt het niet goedkoper van.
DukeBox schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:22:
[...]

[...]

Link op Tweakers staat toch wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat gaat over de workaround om windows 10 te upgraden naar windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
DukeBox schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:43:
[...]

Dat gaat over de workaround om windows 10 te upgraden naar windows 11.
Wij lezen iets anders, quote uit de link van deze site:
Onlangs bracht Microsoft een bètapatch voor het besturingssysteem uit die definitief het omzeilen van de hardwarevereiste zou dwarsbomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

martyw schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:13:
Wij lezen iets anders, quote uit de link van deze site:
Dat komt omdat her artikel op tweakers niet duidelijk is. Het gaat hier om een aanpassing van de installer die het commando 'setup /product /server' niet meer accepteert voor wanneer je de upgrade wilt starten.
Dezelfde beta werkt nog steeds prima als image install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-09 16:42
Compatible maken met W11
Word t systeem dan enkel voor Windows gebruikt? Als dit om t spelen van Solitaire (even een voorbeeld) gaat zouk gewoon de internet kabel r tussen uit halen, das tenslotte de goedkoopste optie :+
DukeBox schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:33:
[...]

Dat komt omdat her artikel op tweakers niet duidelijk is. Het gaat hier om een aanpassing van de installer die het commando 'setup /product /server' niet meer accepteert voor wanneer je de upgrade wilt starten.
Dezelfde beta werkt nog steeds prima als image install.
En van wat ik begrijp, wil ie dat dus niet elke 2 jaar komen doen :P
Want je blijft op je build versie hangen bij de normale manier van updates binnen halen met een niet ondersteunde CPU
Tevens zouk sterk afraden een beta image te gebruiken voor een systeem dat je zo stabiel mogelijk wil hebben
LievenD schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:45:

Ik zou kiezen voor een Ryzen 5 5500 GT in combinatie met een MSI B550M PRO-VDH moederbord.
Kost iets meer, maar dan is je systeem weer up to date, en kan je er nog 5 jaar mee verder.
In het andere geval is het goed mogelijk dat het systeem over 2 jaar traag aanvoelt.
De upgrades zijn niet nodig, omdat het systeem verouderd (traag) aanvoelt. Enkel om ze compatible te maken met W11
Eens dat ik iets meer uit zou geven... Misschien zelfs nieuwe ram latjes (8GB - sharedvram word toch iets krapjes afhankelijk vd doeleinden).
Als je krap bij kas zit kan je altijd op V&A kijken.
Nieuw moederboard is voor systeem 1 overbodig, want zn Asrock board ondersteunt met latere bios gewoon de 5500GT
https://www.asrock.com/MB/AMD/A320M-HDV%20R4.0/index.asp#CPU
tip: gebruik ctrl + F
Geheugen kitje zou "gewoon" moeten werken, al haal je met de snelheid van deze dan lang niet alles uit de APU (vooral een inpact op gaming performance?), maar dat zal met een 3200G een kleiner verschil zijn.

2e System, vergeet t maar. kan wel n leuk linux bakje zijn? Geen idee of dat n optie is.
Als je die kast wil hergebruiken ivm dvd drive, zal je idd moederbord en CPU moeten vervangen, afhankelijk van t moederbord mogelijk het geheugen... Maar wederom, wegens "zo min mogelijk" zou ik dan in V&A kijken. en dan toch liever "te veel performance" dan te weinig.

Afhankelijk van wat nou echt de doel van deze systemen is behalve windows 11 draaien, (en updates?) zou ik ook n blik werpen op de opslag... die 250GB kan wel is rap gaan als ze nog besluiten een vakantie videotje op te slaan oid. (als r nog 200GB vrij staat zouk me idd niet snel druk maken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
JWL92 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:21:
Word t systeem dan enkel voor Windows gebruikt? Als dit om t spelen van Solitaire (even een voorbeeld) gaat zouk gewoon de internet kabel r tussen uit halen, das tenslotte de goedkoopste optie :+
Helaas is internet wel nodig.
En van wat ik begrijp, wil ie dat dus niet elke 2 jaar komen doen :P
Want je blijft op je build versie hangen bij de normale manier van updates binnen halen met een niet ondersteunde CPU
Tevens zouk sterk afraden een beta image te gebruiken voor een systeem dat je zo stabiel mogelijk wil hebben
Heel gezellig om bij familie op bezoek te gaan, maar wel op de momenten dat het mij uitkomt :X O-)
Eens dat ik iets meer uit zou geven... Misschien zelfs nieuwe ram latjes (8GB - sharedvram word toch iets krapjes afhankelijk vd doeleinden).
Als je krap bij kas zit kan je altijd op V&A kijken.
Nieuw moederboard is voor systeem 1 overbodig, want zn Asrock board ondersteunt met latere bios gewoon de 5500GT
https://www.asrock.com/MB/AMD/A320M-HDV%20R4.0/index.asp#CPU
tip: gebruik ctrl + F
Geheugen kitje zou "gewoon" moeten werken, al haal je met de snelheid van deze dan lang niet alles uit de APU (vooral een inpact op gaming performance?), maar dat zal met een 3200G een kleiner verschil zijn.
Denk dat mijn opa van 82 niet meer gaat gamen. Hij moet zijn bankzaken, verzekering, beetje browsen en mail kunnen blijven doen.
2e System, vergeet t maar. kan wel n leuk linux bakje zijn? Geen idee of dat n optie is.
Als je die kast wil hergebruiken ivm dvd drive, zal je idd moederbord en CPU moeten vervangen, afhankelijk van t moederbord mogelijk het geheugen... Maar wederom, wegens "zo min mogelijk" zou ik dan in V&A kijken. en dan toch liever "te veel performance" dan te weinig.
Nieuw mobo voor het 2e systeem is idd nodig. Maar mag qua prestaties ongeveer gelijk zijn aan wat er nu in zit. Zat te denken daar dan ook voor een AM4 mobo te gaan met ook de 3200G, of de Ryzen 3 4300G om toch een iets nieuwere processor te hebben.
Celeron voelt de naam gewoon heel traag. Daarom destijds ook voor de Pentium te gaan. Alleen is de Pentium duurder dan de Ryzen 3.
Afhankelijk van wat nou echt de doel van deze systemen is behalve windows 11 draaien, (en updates?) zou ik ook n blik werpen op de opslag... die 250GB kan wel is rap gaan als ze nog besluiten een vakantie videotje op te slaan oid. (als r nog 200GB vrij staat zouk me idd niet snel druk maken :P )
Er wordt niks meer op de pc opgeslagen. Bij systeem 2 zit er nog een HDD in, maar ik weet niet meer welk formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Volgens mij is Windows 11 de Pro (niet Home) editie te installeren op een niet gesupport CPU. Voor AMD staat een lijst gesupport CPUs op https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors (die voor Intel is al eerder genoemd). Alleen, er is wel een maar: security updates krijg je wel, feature updates niet. Dus een update naar 24H2 krijg je niet als je start op een oudere Windows 11 variant.

Iig installeren we op werk nog steeds met een lokaal account (dus zonder netwerk kabel). Dat gaat wel. Waar ik wel aan twijfel is of bij de AMD Ryzen 7 1700 die wij nog gebruiken helemaal geen TPM 2.0 is, of dat het uit stond in het BIOS (maar inmiddels aan), of dat Windows 11 toch nog zonder TPM 2.0 kon.

Maar waarom zou je nog naar Windows 11 willen op zulke oude hardware? Windows 11 is waarschijnlijk niet sneller en tot oktober volgend jaar heb je nog Windows 10 support. En na die tijd blijft het ook werken, al is het wel raadzaam om toch wel naar een gesupporte hardware met een gesupport OS heen te willen.

Voor een vrij beperkt budget is wel een AM4 systeem te regelen, waar wel Windows 11 op kan draaien. Op werk hebben we inderdaad A320M plankjes met Windows 11 draaien. Wel vooraf BIOS updaten :). Anders loop je kans dat de boel niet eens boot.

Voor je 2e systeem is alles wat je nu koopt sneller ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:37

SpamLame

niks

kdekker schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:28:
Volgens mij is Windows 11 de Pro (niet Home) editie te installeren op een niet gesupport CPU. Voor AMD staat een lijst gesupport CPUs op https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors (die voor Intel is al eerder genoemd). Alleen, er is wel een maar: security updates krijg je wel, feature updates niet. Dus een update naar 24H2 krijg je niet als je start op een oudere Windows 11 variant.
Niet relevant ten dele althans, het opa systeem wilt ts officieel doen.
Iig installeren we op werk nog steeds met een lokaal account (dus zonder netwerk kabel). Dat gaat wel. Waar ik wel aan twijfel is of bij de AMD Ryzen 7 1700 die wij nog gebruiken helemaal geen TPM 2.0 is, of dat het uit stond in het BIOS (maar inmiddels aan), of dat Windows 11 toch nog zonder TPM 2.0 kon.
Niet relevant TS heeft geen 1700, je werk wel, daar is het ook niet relevant. Als business zou je niet in deze marge willen rommelen. Leuk dat het kan voor thuis, maar als business koop je gesupport spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
Zit nu te denken:

Systeem opa:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 65,96€ 65,96
Totaal€ 65,96

Systeem 2:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 4300G Tray€ 91,36€ 91,36
1MoederbordenASRock A520M-HDV€ 62€ 62
1ProcessorkoelingAMD Ryzen Wraith Stealth Cooler AM4 712-000052€ 12,50€ 12,50
Totaal€ 165,86

Systeem 2:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT€ 114,95€ 114,95
1MoederbordenASRock A520M-HDV€ 62€ 62
Totaal€ 176,95

* Prijzen zijn bij AZERTY

[ Voor 18% gewijzigd door simso1 op 25-12-2024 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
Waarom een 4300G tray met aparte koeler als je voor die prijs ook een 5500GT boxed hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
Uszka schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:17:
Waarom een 4300G tray met aparte koeler als je voor die prijs ook een 5500GT boxed hebt?
Lijkt inderdaad een goede upgrade voor maar €10.

Heb hem erbij gezet. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb van de week net Win11 23Hx geupgrade naar 24H2 op een niet officieel ondersteund systeem.. ging prima..
usb stick gemaakt met rufus.. deze ingeprikt en binnen 23Hx de setup gestart..

23Hx was ook al gepatched met rufus dus of het echt nodig was om 24H2 te patchen weet ik niet...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-09 16:42
Uszka schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:17:
De tray versie is niet eens meer beschikbaar :P boxed staat goedkoper op amazon.
uitvoering: AMD Ryzen 3 4300G Boxed

Zelf zouk idd naar de 5500GT gaan, mits budget t toe laat.
SMSfreakie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:38:
heb van de week net Win11 23Hx geupgrade naar 24H2 op een niet officieel ondersteund systeem.. ging prima..
usb stick gemaakt met rufus.. deze ingeprikt en binnen 23Hx de setup gestart..
Je had de eerdere berichten (eisen!) al gelezen?
Pagina: 1