Downgrade voor windows 11?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-04 19:18
Hoi,

ik weet niet zeker of ik deze vraag hier op de juiste plek zet.
Maar in de basis vraag ik me af of, en hoe, ik over moet stappen naar windows 11.
Gamen doe ik niet meer. Hooguit wat lichte foto bewerking. Systeem moet vooral stil zijn.

Huidige set up;
I5 6600K
scythe mugen 2
MSI Z170A Gaming pro mobo
MSI Geforce GTX 960
2x Kingston DDR4 8GB
scythe kazemaster
Seasonic X voeding
Samung ssd voor het systeem

Ik zoek een stille aanpassing om over te stappen naar windows 11. Gamen doe ik niet meer en een aantal componenten zou ik moeten kunnen behouden

Ik heb de pc builder van alternate gebruikt, en de volgende componenten gevonden;
- Asus TUF Gaming B650 plus
- Be Quiet pure rock 2 koeler (volgens mij kan de mugen niet mee over. Een stillere koeler is beter, maar welke?
- AMD Ryzen 5 7600X
- 2maal 16GB Kingston Fury DDR5-5200
- Noctua NT-H1-SW koelpasta

Wat is je budget?
Met genoemde componenten kom ik op 520 euro. Is een prima budget, maar ik ben flexibel

[Ik heb geen merkvoorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Kan ik de componenten die niet in het alternatelijstje staan probleemloos in het nieuwe moederbord prikken?
Kan ik met de productcode van mijn windows 10 pro een schone gratis installatie W11 doen?

Ik heb hier op het forum al wat info gevonden (zoals W11 overslaan, meerdere componenten vervangen dat alleen cpu en mobo. Al was dat systeem 8 jaar oud en de mijne 'slechts' 4 jaar oud.) Dus her en der kleine beetjes antwoord, waardoor ik juist het overzicht verlies.
Daarom hoop ik dat mijn vraag niet overbodig is en voldoende is voor een helder antwoord.
Sorry alvast als ik hier iet goed zit of onduidelijk ben O-)

[ Voor 0% gewijzigd door orangegoblin op 20-12-2024 15:37 . Reden: Geheugen aangepast nav specs cpu ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

orangegoblin schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:26:

Ik heb hier op het forum al wat info gevonden (zoals W11 overslaan, meerdere componenten vervangen dat alleen cpu en mobo. Al was dat systeem 8 jaar oud en de mijne 'slechts' 4 jaar oud.)
Maak je geen illusies, jouw processor komt uit 2015.
volgens mij kan de mugen niet mee over
klopt

Je hoeft niet te upgraden voor Windows 11 (zoek op BypassTPMCheck), dus je kunt met je systeem doorwerken als je tevreden bent. Een upgrade ga je zeker merken in snelheid. Als je Windows los hebt aangeschaft, mag je hem op nieuwe hardware gebruiken.

Je kunt nog kijken naar een A620 moederbord, aangezien je toch geen snelle ssd of twee videokaarten (nodig) hebt. Deze scheelt 85 euro, maar heeft geen snelle usb-c poort.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

orangegoblin schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:26:
Hoi,

ik weet niet zeker of ik deze vraag hier op de juiste plek zet.
Maar in de basis vraag ik me af of, en hoe, ik over moet stappen naar windows 11.
Gamen doe ik niet meer. Hooguit wat lichte foto bewerking. Systeem moet vooral stil zijn.

[i]Kan ik de componenten die niet in het alternatelijstje staan probleemloos in het nieuwe moederbord prikken?
Wat wil je dan meenemen ?
die gpu kan erin, maar de igpu is net zo goed, of zelfs beter.
Voeding mogelijk, maar als die net zou oud is als de cpu zou ik die gewoon vervangen
en die kazemaster werkt ook nog, maar de pwm op je mobo doet hetzelfde.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
Ssd, gpu en voeding inderdaad.

Als de input minimaal hetzelfde presteert, kan die achterwege blijven, thnx.

Voeding, zou ik op moeten zoeken. Is volgens mij later ook bog makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:34
Neem bij het kiezen ddr5 expo geheugen wat op de qvl bij het moederbord staat. En ga voor 6000mhz ddr5, het prijsverschil is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
meljor schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:23:
Neem bij het kiezen ddr5 expo geheugen wat op de qvl bij het moederbord staat. En ga voor 6000mhz ddr5, het prijsverschil is klein.
Ik heb deze gevonden, Alleen had ik bij de specs van de cpu begrepen dat 5200 het maximum was?
https://www.alternate.nl/...en/html/product/100072699

met 5200 kom ik op deze uit
https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1869722

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:34
6000 expo kitje van de qvl gaat prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
fopjurist schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:36:
[...]

Maak je geen illusies, jouw processor komt uit 2015.

[...]

klopt

Je hoeft niet te upgraden voor Windows 11 (zoek op BypassTPMCheck), dus je kunt met je systeem doorwerken als je tevreden bent. Een upgrade ga je zeker merken in snelheid. Als je Windows los hebt aangeschaft, mag je hem op nieuwe hardware gebruiken.

Je kunt nog kijken naar een A620 moederbord, aangezien je toch geen snelle ssd of twee videokaarten (nodig) hebt. Deze scheelt 85 euro, maar heeft geen snelle usb-c poort.
2015!?! Da's wel ff een fikse tegenvaller |:(
Misschien toch tijd voor een upgrade het komend jaar. Dan wordt ie 10 jaar :)

Die Rufus USB ga ik wat meer uitpluizen. Die had ik het en daar inderdaad voorbij zien komen.
Al lijkt het me logischer regulier naar W11 over te stappen, mocht ik de hardware vervangen.

Om een of andere reden heb ik iets tegen Micro ATX. Dan heb ik het gevoel te teveel te moeten pielen.
Pagina: 1