Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1986!
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-01 19:22
afgesplitst van Loskoppelen tweede string zonnepanelen
Hallo allemaal,

Het verhaal hierboven is wat technisch voor mij, maar ik heb een soortgelijke vraag denk ik.
Het is nu inmiddels ook al weer 2 jaar verder dus wie weet verschillen de meningen of zijn er grote veranderingen op de markt.

Wij hebben ons huis een aantal jaar geleden volledig verbouwd dus was er even geen budget voor zonnepanelen jammer genoeg.
Inmiddels gespaard en is er wel ruimte voor deze installatie.

Nu hebben we meerdere offertes opgevraagd van stringomvormer tot optimizers tot micro omvormers.
Ons dak is 40° graden, ligt vol op het zuiden en alleen een klein puntje zou heel af en toe een beetje schaduw krijgen.
Nu adviseerde 1 bedrijf om gewoon voor de stringomvormer te gaan maar dan met 2 strings zodat in ieder geval de helft die nooit schaduw krijgt ook altijd volle bak zal opleveren.
Een voordelige oplossing leek mij, en een geloofwaardig verhaal.
Later kregen we het advies om niet je complete jaar verbruik (of zelfs iets meer) op te wekken, met het oog op de toekomst en eventuele terugleverkosten.
Nu dacht ik, er kunnen 2 of zelfs 3 strings op een omvormer, waarom niet in de piekmaanden 1 groep laten draaien en in de winter 2.
Ik weet dat je sommige installaties hebt waarbij je gewoon via een app panelen uit kan zetten maar ik vind het verschil tussen een stringomvormer en micro omvormers te groot in prijs.
Natuurlijk zou ik deze optie pas gaan gebruiken na 2026 ivm de salderingsregeling.

Ik las ergens dat je het beste een omvormer kunt kiezen die op ongeveer 85% van je hoeveelheid opgewekte stroom zit ivm het beste rendement.
Nu snap ik dat dit met mijn optie anders is maar voor mijn gevoel heeft een omvormer met een bewolkte dag ook zo goed als niks te doen.

In onze situatie zou het gaan om 12 zonnepanelen (2 groepen van 6)
Wat is jullie mening hierover?

[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 20-12-2024 09:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat een goed begin het template van Tips bij openen vragentopic zonnepanelen is.

Omdat de businesscase enorm hangt op de prijs van plaatsen neig ik zelf al snel naar een stringomvormer, dat is doorgaans goedkoper. Als die goed gedimensioneerd is, levert het meer op en heb je geen app nodig om te zien welke optimizer/micro er stuk is. Een beetje schaduw is geen enkel probleem, zo'n beetje elke omvormer heeft schaduwmanagement.

Omdat eigenverbruik in de terugverdientijd een grote rol speelt, zijn de omstandigheden nu gunstig voor kleine sets. Die zijn door de vaste overhead (voorrijkosten, steigerbouw etc) wel weer duurder dan grote sets, dus waar de sweet spot ligt is op voorhand niet te zeggen en erg afhankelijk van de aanbieding.
Als je een dynamisch contract overweegt zijn er weer andere overwegingen: teveel zonnepanelen leveren ook nog lekker op tijdens de dure avond- en ochtenduren, al heb je daar met vol zuid minder winst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30
Hoeveel is ontzet koffiedik kijken op moment. In combinatie met accu verleg je de overgang van voornamelijk vol naar voornamelijk leeg verder richting winter. Accu’s op zonnepanelen zijn op dit moment in Nederland alleen niet rendabel…
De enige in de huidige markt rendabele accu’s zijn handelaccus als zonneplan Nexus en die zijn op korte termijn mogelijk rendabeler dan panelen… ik ben erg onzeker over lange termijn (enige reden dat ik er niet een heb)

De business case van hoe groot de set het beste kan zijn in de huidige markt kan het beste met knappe simulatie software, op basis van verbruik profiel, waarbij mijn voorkeur solaredge is (onafhankelijk van werkelijk gekozen omvormer).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 20:27
Niet te veel rekenen, panelen leg je voor de komende 25 jaar, we kunnen niet eens 5 jaar in de toekomst zien.
Leg nú wat je er voor €over hebt, en... met naderhand bij leggen krijg je nooit weer dezelfde panelen.

De stroom die hier bij mij in de zomer wordt opwekt gebruik ik voor het koelen van de woning via de warmte pomp op koelfunctie.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:34
Ik blijf bij de gedachte dak vol.
Wel met een ondergedimensioneerde omvormer en de mogelijkheid om hem te knijpen software matig.
Als die dan ook al geschikt is voor 48V-52Vdc accu op een "string". Dan komt die accu wel als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30
Waarom onderdimensioneren… wat je wil is prijsgestuurd op daadwerkelijke export kunnen regelen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1