Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinC
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-08-2022
Mijn vraag
Kan het kwaad om een werkende string zonnepanelen frequent af en aan te koppelen ?

Situatie
Ik heb 21 zonnepanelen (355wp) op het dak (7 kilowattpiek) maar de drie fase aansluiting door Liander laat nog even op zich wachten, waarschijnlijk tot na de zomer. Tot die tijd heb ik 10 van panelen op een kleine eenfase omvormer aangesloten, om zo nooit boven mijn 16A net aansluiting heen te komen.
Nu leek het mij aardig om middels een relais de overige 11 panelen op een tweede streng aan- en af te schakelen op het moment dat het bewolkt is om zo maximaal terug te kunnen leveren op de aansluiting die ik heb. Dat relais koppel ik dan aan een stroommeter om deze aan te sturen.

Het probleem dat ik hierbij zie opdagen: als het half bewolkt is zal de opbrengst erg wisselen, en de tweede string waarschijnlijk frequent aan en uit geschakeld worden. (Ik probeer dit enigsinds te ondervangen door de in-en uitschakelen amperage ver uit elkaar te kiezen. )

Kan dit aan en uitschakelen van een tweede string panelen kwaad voor de omvormer? Of voor de panelen?

Thanks voor de input!

Beste antwoord (via alwinC op 13-05-2022 00:04)

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 22:20
Wat hierboven beschreven wordt, heb je op een fase meestal een hoofd zekering van 25A of 35A waar je technisch 25 keer 220 = 5500 watt of 35 keer 220 = 7700 watt op kwijt kunt sinds 2016 is in de NEN normen Max 5000 Watt per fase gesteld om fasen onbalans te verminderen. Je kunt een andere groep zekering plaatsen. 20A groep factor 1,2 selectiviteit kom je op 4400 Max uit als je 35 A hebt kun je zwaarder gaan het is niet altijd bekend welke hoofd zekering aanwezig op je adres bij de netbeheerder maar 25 A is de meest voorkomend.
En overlevering wordt afgetopt in de omvormer (kijk wel naar specificaties van de omvormer) maar kan bij bewolking en in vroege en late uren wel meer opleveren.
En schakelen aan de DC kant van een omvormer lijkt me niet erg veilig en gooit hem waarschijnlijk in storing.

[ Voor 20% gewijzigd door EnderQ op 03-05-2022 00:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Even voor mijn beeldvorming, je wil 21 panelen laten draaien op het moment dat het bewolkt is? En als je boven een bepaalde opbrengst komt wil je terug naar 10 panelen? Ik zou persoonlijk wachten, al denk ik wel dat de apparatuur er tegen moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

alwinC schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:28:
...
om zo nooit boven mijn 16A net aansluiting heen te komen.
...
Ehm. Jij denkt dat je een 16A net aansluiting hebt? Zou je dat eens driedubbel kunnen checken, want dat kan waarschijnlijk niet kloppen.
Je hebt waarschijnlijk een 25A of 35A net aansluiting en je omvormer zal wellicht wel op een 16A groep zitten.

Verder kunnen omvormers prima zelf aftoppen op een maximale stroom, dus zoek de specs van je omvormer erbij, kans bestaat dat je daar gewoon al je panelen (of groot deel ervan) aan kan hangen en de omvormer zorgt ervoor dat je niet over zijn maximale output power heen kan.

Verder zou ik niet met relais gaan lopen klooijen tenzij je van vlambogen en vastgesmolten relais houdt. Dat schakelen moet je dan namelijk doen als het systeem onbelast is. En dat vereist veel meer organisatie dan waar je nu rekening mee houdt.

Of: ik begrijp dat je ook nog een grotere omvormer hebt? Hang daar de overige 11 panelen aan en geef die omvormer een tijdelijke andere 16A groep.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 18:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

alwinC schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:28:
Mijn vraag
Kan het kwaad om een werkende string zonnepanelen frequent af en aan te koppelen ?

Situatie
Ik heb 21 zonnepanelen (355wp) op het dak (7 kilowattpiek) maar de drie fase aansluiting door Liander laat nog even op zich wachten, waarschijnlijk tot na de zomer. Tot die tijd heb ik 10 van panelen op een kleine eenfase omvormer aangesloten, om zo nooit boven mijn 16A net aansluiting heen te komen.
Nu leek het mij aardig om middels een relais de overige 11 panelen op een tweede streng aan- en af te schakelen op het moment dat het bewolkt is om zo maximaal terug te kunnen leveren op de aansluiting die ik heb. Dat relais koppel ik dan aan een stroommeter om deze aan te sturen.

Het probleem dat ik hierbij zie opdagen: als het half bewolkt is zal de opbrengst erg wisselen, en de tweede string waarschijnlijk frequent aan en uit geschakeld worden. (Ik probeer dit enigsinds te ondervangen door de in-en uitschakelen amperage ver uit elkaar te kiezen. )

Kan dit aan en uitschakelen van een tweede string panelen kwaad voor de omvormer? Of voor de panelen?

Thanks voor de input!
Nooit schakelen in werkende zonnepanelen.... YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen

Op een 16 A automaat kun je max een 3,6 k omvormer aansluiten, die kun je dan fors overbelasten met panelen tot de maximale spanning die de omvormer mag hebben. Er komt nooit meer als 3,6 kW uit de omvormer, die gaat dan fors aftoppen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waarschijnlijk heb je (nog) een eenfase 40A aansluiting?
Welke omvormer gebruik je nu?

Overigens zou je dus kunnen overwegen alle panelen op een 5kW eenfase omvormer te zetten.

Oh, en je plan is gevaarlijk. Don't do it.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 03-05-2022 00:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 22:20
Wat hierboven beschreven wordt, heb je op een fase meestal een hoofd zekering van 25A of 35A waar je technisch 25 keer 220 = 5500 watt of 35 keer 220 = 7700 watt op kwijt kunt sinds 2016 is in de NEN normen Max 5000 Watt per fase gesteld om fasen onbalans te verminderen. Je kunt een andere groep zekering plaatsen. 20A groep factor 1,2 selectiviteit kom je op 4400 Max uit als je 35 A hebt kun je zwaarder gaan het is niet altijd bekend welke hoofd zekering aanwezig op je adres bij de netbeheerder maar 25 A is de meest voorkomend.
En overlevering wordt afgetopt in de omvormer (kijk wel naar specificaties van de omvormer) maar kan bij bewolking en in vroege en late uren wel meer opleveren.
En schakelen aan de DC kant van een omvormer lijkt me niet erg veilig en gooit hem waarschijnlijk in storing.

[ Voor 20% gewijzigd door EnderQ op 03-05-2022 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
De omvormer softwarematig begrenzen, als die dat kan.

Welke omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinC
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-08-2022
Hi Allemaal.
Thanks voor de antwoorden! Ik ga er dus geen schakelaar inzetten na al deze berichten.
Zoals EnderQ vraagt is er idd een 25A aansluiting met 25A hoofdzekering bij de net kant en een 16A hoofdzekeri g aan mijn kant.
Goed idee om die idd naar 20A te verwisselen.
Dan heb ik 20x220 is 4400W als max.
De omvormer (saj R5 5K S2) is 5000W, dus als ik deze "overaansluit" (hij zou 1.5x deze waarde moeten kunnen verdragen volgens het boekje) zal hij toch boven de 4400 uitkomen.
Misschien kijken of ik een dongel voor hem kan vinden om hem softwarematig te beperken. (Thanks wilke)
Pagina: 1