10 Mbps apparaat in modern thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
Ik heb nog een apparaat die alleen communiceert via een 10 Mbps Ethernet interface. Voor de meeste (alle?) snelle switches tegenwoordig is 100 Mbps wel het minimum.
Mijn thuisnetwerk heb ik opgezet voor 2.5 GbE. De enige manier om mijn apparaat nu te gebruiken is via een tweede switch (die 10, 100 en 1000 Mbps) doet en die dan weer door te lussen naar mijn 2.5 GbE switch.
Is er een betere oplossing om dit te doen (en nee, ik kan nog even niet van dat apparaat af). Misschien een dongle die van 10 > 100Mbps gaat? Of een switch die 10Mbps ondersteunt en ook 2.5 Gbe?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
Ik zie het probleem even niet? Maak je je zorgen over stroomproblemen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mijn hisource 2.5gbe van ali doet gewoon 10 Mbps, zelfs half duplex, welke heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
DiedX schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:27:
Ik zie het probleem even niet? Maak je je zorgen over stroomproblemen?
Ik vind het krom dat ik een aparte switch moet inzetten om 1 apparaat te koppelen aan mijn thuisnetwerk (de bestaande 2.5.GbE switch ondersteunt minimaal 100 Mbps...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
jeroen3 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:39:
Mijn hisource 2.5gbe van ali doet gewoon 10 Mbps, zelfs half duplex, welke heb jij?
TP LInk SG105

(ik heb het over 10M, niet 10G overigens...)

[ Voor 10% gewijzigd door ErikJan2 op 14-12-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
TP LInk SG105 die ondersteund gewoon 10mbit. Wat is het probleem?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
WeHoDo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:44:
TP LInk SG105 die ondersteund gewoon 10mbit. Wat is het probleem?
5 * 100Mbps/1G/2.5G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tsja, als je twee toestellen hebt uit verschillende tijdperken kan het soms zijn dat je wat kunstjes moet uitvoeren. Als dat lukt voor de 20 euro van een simpele switch dan is dat mooi meegenomen toch?

Anders zul je een van de twee kanten moeten vervangen.
Ik heb deze, die heb ik net getest op 10mb via een mikrotik RB750Gr3.

De TP-Link SG105 kan geen 2.5Gbe, die heb ik hier ook. Je bedoelt zeker de TL-SG105-M2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Sorry... mijn fout. Zoals ik aangaf is mijn switch 2.5 GbE. Het is de SG105 M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Goedkoopste en makkelijkste optie is een extra switch.
Er zijn oplossingen om 10mbit naar 100mbit adapters te krijgen, maar zijn veel duurder.
Dit zijn zgn media converters en voornamelijk gebruikt voor glasvezel. Die dingen kosten wel wat meer dan 2 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
WeHoDo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:53:
Goedkoopste en makkelijkste optie is een extra switch.
Er zijn oplossingen om 10mbit naar 100mbit adapters te krijgen, maar zijn veel duurder.
Dit zijn zgn media converters en voornamelijk gebruikt voor glasvezel. Die dingen kosten wel wat meer dan 2 tientjes.
Dat geef ik toch al aan? Ik gebruik een extra switch alleen hiervoor en daar wil ik eigenlijk vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gebrek aan 10Mbps support vind ik opvallend. Ik heb van verschillende hardware vendors gehoord dat de >=2.5GbE chipsets.het niet ondersteunen.

Maar...

Ik heb een 4x 2.5GbE + 2x.10GbE switch van AliExpress met exact zelfde Realtek chip als in al de (duurdere) Brand-Name dingen zit die geen 10MbE.doen. En die el-cheapo switch doet prima 10Mbps. Ik kan er met een 3C509C mee verbinden :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:40
De TL-SG105PP-M2 doet wel ook 10Mbps en heeft ook POE mocht je dat willen (gaan) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
jeroen3 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:47:
Tsja, als je twee toestellen hebt uit verschillende tijdperken kan het soms zijn dat je wat kunstjes moet uitvoeren. Als dat lukt voor de 20 euro van een simpele switch dan is dat mooi meegenomen toch?

Anders zul je een van de twee kanten moeten vervangen.
Ik heb deze, die heb ik net getest op 10mb via een mikrotik RB750Gr3.

De TP-Link SG105 kan geen 2.5Gbe, die heb ik hier ook. Je bedoelt zeker de TL-SG105-M2?
Ja maar ik wil eigenlijk die extra switch (die ik alleen maar voor het 10Mbps apparaat heb staan) weg hebben...
Dus of een convertor 10 > 100 Mbps (voor 1 aansluiting) of een 2.5 Gbe switch die ook 10mbps doet.
Bij jouw AliExpress switch vind ik nergens dat deze 10 mbps doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ook niet voor smartphones? Of zit de ruimte met het 10Mbps apparaat in een wifi dead zone?

Wat voor apparaat is het eigenlijk? Misschien kan er (mits de dekking dat toelaat) een wifi-oplossing ge-MacGyver'ed worden, als het bijv. een apparaat is waar je om deze uit te lezen er een ESP-module aan kan hangen, dan kun je je draadloze netwerk gebruiken en is de extra switch niet meer nodig.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Raven schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:34:
[...]

Ook niet voor smartphones? Of zit de ruimte met het 10Mbps apparaat in een wifi dead zone?

Wat voor apparaat is het eigenlijk? Misschien kan er (mits de dekking dat toelaat) een wifi-oplossing ge-MacGyver'ed worden, als het bijv. een apparaat is waar je om deze uit te lezen er een ESP-module aan kan hangen, dan kun je je draadloze netwerk gebruiken en is de extra switch niet meer nodig.
In mijn kamer heb ik WiFi, dit is zijn bekabelde verbindingen voor mijn desktop en nog wat spul. Het apparaat is een Davis weerstation die ik al heel lang heb. En Wifi heeft die niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ErikJan2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:34:
[...]

Ja maar ik wil eigenlijk die extra switch (die ik alleen maar voor het 10Mbps apparaat heb staan) weg hebben...
Dus of een convertor 10 > 100 Mbps (voor 1 aansluiting) of een 2.5 Gbe switch die ook 10mbps doet.
Bij jouw AliExpress switch vind ik nergens dat deze 10 mbps doet
Waar je effectief om vraagt is een twee-poort switch. Dus dat schiet niet op, je kunt dan net zo goed gewoon een kleine 4- of 5-port switch gebruiken die nog wel 10Mbps ethernet ondersteunt.

Ik zou bij > 1GbE apparatuur inderdaad niet uitgaan van ondersteuning voor minder dan Fast Ethernet.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 14-12-2024 19:37 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dieks77 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:34:
De TL-SG105PP-M2 doet wel ook 10Mbps en heeft ook POE mocht je dat willen (gaan) gebruiken.
YES, dank je wel. Dat lijkt inderdaad iets te zijn. Ik ga er even naar kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ErikJan2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:36:
Het apparaat is een Davis weerstation die ik al heel lang heb. En Wifi heeft die niet.
Heeft die heel toevallig een andere manier voor uitlezen dan de 10Mbps poort? Zit er bijv. een seriële poort op? Dat bied namelijk mogelijkheden.

Wel model is het exact?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Raven schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:40:
[...]

Heeft die heel toevallig een andere manier voor uitlezen dan de 10Mbps poort? Zit er bijv. een seriële poort op? Dat bied namelijk mogelijkheden.

Wel model is het exact?
Nee. Is een interface in de Vantage Pro2 Console.
Davis is een van de beste merken voor weerstations. De hardware is heel goed en betrouwbaar en heeft (veruit) de beste range, maar de hardware is ook verouderd (en het is allemaal erg duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
ErikJan2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:37:
[...]

YES, dank je wel. Dat lijkt inderdaad iets te zijn. Ik ga er even naar kijken ;)
Is idd een oplossing. Maar POE heb ik niet nodig (dat maakt alles wel groter en zwaarder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ErikJan2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:42:
[...]

Nee. Is een interface in de Vantage Pro2 Console.
Davis is een van de beste merken voor weerstations. De hardware is heel goed en betrouwbaar en heeft (veruit) de beste range, maar de hardware is ook verouderd (en het is allemaal erg duur)
Ik heb de Davis Weather Wizard III, dus ken het :P , software is overigens ook verouderd.

Als je https://www.davisinstrume...rlink-windows-serial-port ergens (eBay e.d.) kan vinden, dan kun je bijv. een serial server nemen a la https://www.waveshare.com/wiki/RS232/485/422_TO_POE_ETH_(B) en die doet 100Mbps. Dat soort oplossingen zijn op veel plekken te vinden :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:40
Even voor de zekerheid, heb je ook daadwerkelijk op je huidige switch aangesloten en geconstateerd dat het niet werkt? Zou zo maar kunnen dat ie best 10Mbps doet maar dat niet benoemd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dieks77 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:50:
Even voor de zekerheid, heb je ook daadwerkelijk op je huidige switch aangesloten en geconstateerd dat het niet werkt? Zou zo maar kunnen dat ie best 10Mbps doet maar dat niet benoemd is...
Ja. Zo kwam ik erachter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Raven schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:47:
[...]

Ik heb de Davis Weather Wizard III, dus ken het :P , software is overigens ook verouderd.

Als je https://www.davisinstrume...rlink-windows-serial-port ergens (eBay e.d.) kan vinden, dan kun je bijv. een serial server nemen a la https://www.waveshare.com/wiki/RS232/485/422_TO_POE_ETH_(B) en die doet 100Mbps. Dat soort oplossingen zijn op veel plekken te vinden :)
Ja, dat zou ind kunnen. Vreemd dat het plaatje van de Davis Serial convertor een ethernet aansluiting lijkt te hebben (als dat zo is, past dat dan weer niet op die RS232 > Ehernet convertor). En idd, nieuw kopen is dubbel zo duur als de switch die eerder werd aangegeven als oplossing, dus ik zou eens op eBay of zo moeten kijken.
De switch is dan mogelijk een eenvoudiger oplossing omdat die ook nog 4 extra 2.5 GbE poorten geeft.
Maar dank voor het meedenken, het zou zo idd ook kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Het lijkt met vrij onzinnig om te overwegen om je TP-link TL-SG105PP-M2 te vervangen door een TL-SG105PP-M2 terwijl een simpele switch van een tientje toevoegen je probleem oplost.

Waarom wekt een 5 poort switch zoveel weerzin op ten opzichte van moeizame oplossingen als een 100 naar 10 converter (wat gewoon een twee poort switch is) of een serial naar ethernet converter zoals:
https://www.aliexpress.co...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Koop gewoon zo'n ding.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Neem een raspberryPi en hang daar een USB-NIC aan en installeer een router distro. Kan je naar hartelust die twee interfaces aan elkaar koppelen op de manier hoe je wil. Enkele ideeën: VyOS, openwrt, pf/open-sense. Al is het waarschijnlijk stabieler en energie zuiniger om dat action switchje te gebruiken dat al eerder aangeraden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
OK, excuses maar ik leg het blijkbaar niet goed uit.

1. Ik heb een SG105-MS switch naast mijn bureau (die doet 2.5GbE).

2. Op mijn bureau staat ook de console van het weerstation (met zijn 10Mbps interface).
>>> Die kan ik dus niet direct aansluiten op mijn switch (want die ondersteunt geen 10Mbps).

3. Dus ik heb een tweede switch aan de eerste verbonden (een oudere die wel 10Mpbs doet) en daaraan verbind ik mijn weerstation. Die oudere switch gaat max tot 1Gbe. Alle poorten van mijn eerste 2.5gbe zijn nu bezet

Dat werkt dus prima, maar eigenlijk wil ik

A. het weerstation direct aansluiten op mijn 2.5GbE switch (en de 'tussen-switch' wegdoen)
>>> Dan zoek ik dus een 1-poorts switch / dongle die van 10 > 100Mbps gaat bijvoorbeeld

OF

B. De oude extra switch vervangen door een nieuwe die 10Mbps doet maar ook 2.5 GbE (dan heb ik nog steeds twee switches maar in elk geval wat extra 2.5 GbE poorten)
>>> De TL-SG105PP-M2 is een optie, maar ook de switch van AliExpress die wordt voorgesteld.

Alhoewel de suggesties goed zijn ben ik niet een echte hobbyist die via RS232 of een RaspberryPi iets wil (ook al geloof ik zeker dat dit kan werken).

In principe heb ik drie opties nu: alles zo laten. de TL-SG105PP-M2 of een AliExpress optie

Voor mij OK. Dank voor alle suggesties en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Ad A:
Een poort switch is natuurlijk niet mogelijk, minimaal heb je een twee poorten nodig en dan lijkt mij de huidige situatie handhaven verstandiger en dongles zoals jij het wil noemen bestaan niet.

Ad B:
Een extra switch die ook 2,5Gbps doet is vrij nutteloos, de snelheid blijft toch beperkt tot wat het weerstation kan aanleveren en een linkspeed van 2,5Gbps tussen die twee witches te hebben voegt helemaal niets toe.

En enkel om een switch uit te sparen (die niets kost) een dure vervanging van je 2,5Gbps switch te doen lijkt overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Met die extra switch die 2.5 GbE kan heb ik dan een paar extra 2.5 GbE aansluitingen op mijn bureau. Handig voor mijn laptop (die kan 2.5. GbE middels een USB > 2.5 GbE dongle) en andere zaken waarvoor ik het mogelijk in de toekomst nodig zou hebben.
Je hebt gelijk dat het alleen voor dat weerstation natuurlijk onzin is

Dit is ook een optie voor een switch (kan 10Mbps en 2.5 GbE): https://www.amazon.de/dp/B0CQ6VGY3S?th=1

[ Voor 15% gewijzigd door ErikJan2 op 16-12-2024 10:36 ]

Pagina: 1