Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 00:42
Mijn vraag

Is er ergens een rekentool beschikbaar waarmee ik kan bepalen wat mijn 'eigengebruik' zou kunnen worden met een thuisbatterij en welke dat dan zou moeten worden qua specificaties?

Relevante software en hardware die ik gebruik
-24 zonnepanelen met 7500kwh opwek/jaar
-10Kw all electric warmtepomp met app waarmee verbruik, productie en cop kan volgen.
-Homewizard app waarin ik alle verbruik en opwek kan volgen.
-35% eigengebruik in 2024 tot nu toe en dat is ruim 20% van het totale verbruik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Online tools die uitkomen op een batterij van 22kw op basis van jaarverbruik en jaaropwek. Lijkt me een erg grove schatting.

Ik heb ook info op maand, week of dagbasis, dus zou wat specifieker mijn situatie willen inschatten.

Beste antwoord (via RBoss op 11-12-2024 23:37)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RBoss wellicht is Wie heeft P1-Monitor en wil thuisbatterij-simulator testen? iets?
Ook kan je in Home Assistant een of meerdere accu's in simulatie laten lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 11-12-2024 17:52 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RBoss wellicht is Wie heeft P1-Monitor en wil thuisbatterij-simulator testen? iets?
Ook kan je in Home Assistant een of meerdere accu's in simulatie laten lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 11-12-2024 17:52 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-06 21:46
RBoss schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:44:

Is er ergens een rekentool beschikbaar waarmee ik kan bepalen wat mijn 'eigengebruik' zou kunnen worden met een thuisbatterij en welke dat dan zou moeten worden qua specificaties?
Deze site is in het duits https://solar.htw-berlin.de/rechner/solarisator/
Geeft wel een realistische eerste indruk. Heb voor mijn eigen situatie zelf ook simulaties gemaakt en komt in grote lijnen wel overeen met de resultaten van dit online tool.

[ Voor 35% gewijzigd door brt652 op 11-12-2024 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 18:41
ik zelf gebruik er home assistent voor, maar geen batterij simulatie.
(mijn opbrengst en gebruik zal grofweg heel erg dicht bij die van jouw zitten als ik dat zo lees.)

en eigenlijk is dat simpel.

je kunt er op 2 manieren naar kijken.
1. de lala fluit methode.
je neemt een simpele 5kWh accu met beperkte W laden en niet veel speciaals zoals b.v.:
Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu
dit laat met gemak op in de opbrengst maanden, en doet redelijk wat dekken in de nacht.
(dit is een voorbeeld met maar 800W kunnen dekken in de nacht, maar dat dekt perfect het sluipverbruik dus eigenlijk neem je het laag hangend fruit met gemak.)

2. de ik heb een cijfer fetisj en f... them ik wil alles en meer dan dat ongeacht de kosten (ik wil wraak).
tja dan heb je al snel een 40kWh accu nodig en dat kost klauwen met geld en dat boeit me niet.
er moet gewoon alles gedekt worden dus apparatuur waar mee ik zelf genoeg uit de accu kan halen om zelfs mijn 7kW kook plaat voor 5 minuten per dag te dekken.

de methode 2, tja het schiet niet op, het kost te veel, dat moet je iegelijk niet doen.
methode 1 kost maar 1,5k€ en methode 2 al snel een 15k€. >:)

(werkelijkheid: ik heb al 12 jaar zonnepanelen alles terugverdiend.
heb al 8 jaar een warmtepomp en alles terugverdiend.
elke maand leg ik het geld wat ik bespaar met mijn setup op een spaarrekening, en gebruik dat geld om verdere uitbreidingen te doen aan de setup. het is nooit af in mijn huis.
zo heb ik deze zomer op mijn gemakje een afdak gemaakt met 5 zonnepanelen voor mijn fietsen.
(tja golfplaten die leveren 0€ op dus zijn eigenlijk te duur. :X )
dit heb ik terug verdiend in 5 minuten, want dat kwam uit het winst potje.
of te wel het geld klotst tegen de plinten op in mijn energie huishouden budget.
en ik heb geleerd, doe geen dingen half maar doe ze goed.
over een maand zijn de testen klaar met mijn al hybride omvormer, en dan ga ik denk een accu bestellen.
en ja meteen een +/-19kWh accu.
eigenlijk is dat iets te veel, maar de centen zijn er en het boeit me niet dat het veel kost.
succes met kiezen. ;)
als je wil mag je gerust een keer mee kijken in de cijfers en kunnen we daar een keer over bomen.
via de methode die je zelf het prettigst vind.
ik wil mijn cijfers pas delen in januari op Tweakers, maar dat komt door de beperkingen op het forum en dan pas heb ik een voldoende jaar overzicht.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)