Mijn vriend en ik zijn net gaan samenwonen, super leuk! Alleen merk ik dat het soms lastig is met wie wat betaald en raak ik daarin het overzicht kwijt. Weet iemand een goeie tip met of wij het beste een gezamenlijke rekening kunnen starten, of een alternatief?
Vraag
Alle reacties
Wat mij betreft 2 opties:
1) gezamenlijke rekening openen (doen wij)
2) Wie-betaalt-wat bijhouden en periodiek verrekenen (doen vrienden van ons al jaren)
En uiteraard het gesprek voeren hoe je de gezamenlijke kosten verdeeld (50/50 of naar rato van inkomen of anders).
1) gezamenlijke rekening openen (doen wij)
2) Wie-betaalt-wat bijhouden en periodiek verrekenen (doen vrienden van ons al jaren)
En uiteraard het gesprek voeren hoe je de gezamenlijke kosten verdeeld (50/50 of naar rato van inkomen of anders).
[ Voor 8% gewijzigd door MisterMailman op 03-12-2024 14:42 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Wij hebben daar nooit aan gedaan. Ik heb altijd de kosten van het huis+vaste lasten voor mijn rekening genomen, vrouw de wat meer variabele kosten, boodschappen enzo. Is dat eerlijk? Dat hangt er vanaf hoe je er allebei in zit en of je daar allebei blij mee bent.
Y'24
Je kan gewoon een en/of rekening openen. Die vul je allebei, en de gezamenlijke uitgaven zoals boodschappen haal je daar vanaf.
Of je die rekening 50-50 vult, of een andere ratio, moeten jullie zelf afspreken en is persoonlijk. Waar jullie je beide fijn bij voelen.
Of je die rekening 50-50 vult, of een andere ratio, moeten jullie zelf afspreken en is persoonlijk. Waar jullie je beide fijn bij voelen.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Je bent iig niet de enige met dit soort vragen:
Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?
Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?
Veel leesplezier
Het 'Welke bank?' topic
Nieuwe bank gezocht, maar welke?
Bij welke bank zitten jullie en waarom?
Het 'Welke bank?' topic
Nieuwe bank gezocht, maar welke?
Bij welke bank zitten jullie en waarom?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
nadeel van en/of bij Ing is dat je er maandelijkse kosten aan hebt.
je kan ook een gratis gezamenlijke spaarrekening openen voor de grotere uitgaven en daar beiden iets voor inleggen elke maand ofzo. dat kan bij bunq bijvoorbeeld.
je kan ook een gratis gezamenlijke spaarrekening openen voor de grotere uitgaven en daar beiden iets voor inleggen elke maand ofzo. dat kan bij bunq bijvoorbeeld.
[ Voor 9% gewijzigd door JJ Le Funk op 03-12-2024 14:51 ]
~
Ja. Om die reden zit ik bij Revolut, die is gratis.JJ Le Funk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:50:
nadeel van en/of bij Ing is dat je er maandelijkse kosten aan hebt.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Wat mij betreft in een gezonde relatie gooi je het salaris op 1 hoop (indien beide in loondienst), houd je allebei 100 euro per maand achter de hand voor een cadeau oid en ga je niet mierenneuken over geld.
Beide werken wij fulltime, en de vaste lasten zijn best hoog. Daardoor wil ik ook niet dat mijn vriend een groot bedrag meer betaald. maar dat hij de ene keer dit betaald en ik de andere keer datRvV schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:45:
Wij hebben daar nooit aan gedaan. Ik heb altijd de kosten van het huis+vaste lasten voor mijn rekening genomen, vrouw de wat meer variabele kosten, boodschappen enzo. Is dat eerlijk? Dat hangt er vanaf hoe je er allebei in zit en of je daar allebei blij mee bent.
Diepe zucht. Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?Draakje5 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:52:
Wat mij betreft in een gezonde relatie gooi je het salaris op 1 hoop
Probeer nu eens zonder oordelen te discussieren.
Iedereen kijkt hier anders naar.
Wat jij ongezond vindt, vind ik gezond en vice versa.
er is geen goed of fout, alleen meningen. Het belangrijkste is dat je het samen eens wordt.
De manier waarop je je financiën regelt staat compleet los van de kwaliteit van je relatie en het is nogal beledigend om het tegendeel te beweren.
[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 03-12-2024 15:09 ]
Betaalt 
En het juiste topic is al tweemaal genoemd

En het juiste topic is al tweemaal genoemd
Wij hebben een gezamenlijke rekening.
Vast lasten en boodschappen gaan daar vanaf.
Betaal je andere dingen ermee, dan bijvullen.
Wij hebben samen in een excel inkomsten en uitgaven verzameld. Vaste lasten apart gezet en berekend wat er elke maand minimaal nodig is plus een beetje ruimte.
Dan naar inkomen afgesproken hoeveel ieder stort.
Staat verder los van vakanties en andere aankopen.
Vast lasten en boodschappen gaan daar vanaf.
Betaal je andere dingen ermee, dan bijvullen.
Wij hebben samen in een excel inkomsten en uitgaven verzameld. Vaste lasten apart gezet en berekend wat er elke maand minimaal nodig is plus een beetje ruimte.
Dan naar inkomen afgesproken hoeveel ieder stort.
Staat verder los van vakanties en andere aankopen.
Een vriendin van mij stelde ook dit voor: https://www.bunq.com/nl-nl/features/joint-accounts. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij deden de eerste jaren een google excel sheet bijhouden voor onze gezamelijke uitgaven.
Nu hebben we een gezamenlijke rekening waar we ieder elke maand allebei een bedrag op storten waar we het mee proberen te redden. Als de rekening op is voor het einde van de maand storten we allebei geld bij (50/50 of een andere verhouding die eerlijk is)
Nu hebben we een gezamenlijke rekening waar we ieder elke maand allebei een bedrag op storten waar we het mee proberen te redden. Als de rekening op is voor het einde van de maand storten we allebei geld bij (50/50 of een andere verhouding die eerlijk is)
Ja, dat werkt op zich prima. Let er op dat dit alleen geen officiele en/of rekening is, juridisch gezien. En je zult een betaalde rekening moeten openen. De Revolut gezamenlijke rekening is gratis.Merelhofstede schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:56:
Een vriendin van mij stelde ook dit voor: https://www.bunq.com/nl-nl/features/joint-accounts. Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien moet je toch even nadenken wat je vraag nu precies is.
Mag het wat kosten, moet het een gezamenlijke rekening zijn, of ook een kosten-verdeel-app?
[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 03-12-2024 15:02 ]
Wij hebben destijds gekozen voor 2/3 allebei storten naar gezamenlijke rekening. Ik verdien in dit geval wel meer dan mijn vriendin, maar dat is voor mij helemaal prima. We doen alle noodzakelijke/gemeenschappelijke uitgaven van deze rekening zoals auto/huis/vakantie/eten en al het andere wat we samen beslissen. De 1/3e die we overhouden is volledig aan onszelf om te doen en laten wat we daar mee willen.
Edit; wij sparen bijv. Ook op de gezamenlijke rekening zodat we niet in de knoei komen als je een keer grote uitgaven hebben zoals nieuw huis/auto. Dit geeft mijzelf veel duidelijkheid en zorgt ervoor dat ik er niet elke maand mee bezig hoef te zijn en geeft mij persoonlijk rust.
Je moet vooral doen waar jullie beide prettig bij voelen, en als dat is naar rato, alles op 1 hoop of in een excel bijhouden en aan het einde van de maand elkaar tikkies sturen, dat moet je helemaal zelf weten.
Edit; wij sparen bijv. Ook op de gezamenlijke rekening zodat we niet in de knoei komen als je een keer grote uitgaven hebben zoals nieuw huis/auto. Dit geeft mijzelf veel duidelijkheid en zorgt ervoor dat ik er niet elke maand mee bezig hoef te zijn en geeft mij persoonlijk rust.
Je moet vooral doen waar jullie beide prettig bij voelen, en als dat is naar rato, alles op 1 hoop of in een excel bijhouden en aan het einde van de maand elkaar tikkies sturen, dat moet je helemaal zelf weten.
[ Voor 27% gewijzigd door SirMemeAlot op 03-12-2024 15:14 ]
Oke top bedankt, wellicht probeer ik datde Peer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:57:
[...]
Ja, dat werkt op zich prima. Let er op dat dit alleen geen officiele en/of rekening is, juridisch gezien. En je zult een betaalde rekening moeten openen.
Misschien moet je toch even nadenken wat je vraag nu precies is.
Mag het wat kosten, moet het een gezamenlijke rekening zijn, of ook een kosten-verdeel-app?
Hier heb ik ook zeker wat aan en kan ik ook bij hem voorstellen, bedankt!SirMemeAlot schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:00:
Wij hebben destijds gekozen voor 2/3 allebei storten naar gezamenlijke rekening. Ik verdien in dit geval wel meer dan mijn vriendin, maar dat is voor mij helemaal prima. We doen alle noodzakelijke/gemeenschappelijke uitgaven van deze rekening zoals auto/huis/vakantie/eten en al het andere wat we samen beslissen. De 1/3e die we overhouden is volledig aan onszelf om te doen en laten wat we daar mee willen.
Jarenlang hebben ik en mijn partner gezamenlijke kosten/uitgaven naar rato van salaris/inkomsten verdeeld. Dat werkte altijd prima. Uiteindelijk er voor gekozen om alles op 1 hoop te gooien en per maand aan elk een bedrag te geven dat je naar eigen inzicht kunt besteden (soort persoonlijk maandgeld). Werkt voor ons op zich prima.
Maar goed, dit is mijn persoonlijke ervaring. Overleg vooral met elkaar om te kijken wat voor jullie werkt. En; als het niet werkt pas je het gewoon aan en probeer je wat anders.
Maar goed, dit is mijn persoonlijke ervaring. Overleg vooral met elkaar om te kijken wat voor jullie werkt. En; als het niet werkt pas je het gewoon aan en probeer je wat anders.
Voordeel van een en/of is dat je wat bewuster met het geld omgaat als je beide maandelijks bijstort. En je kan ook voor jezelf bepalen wat je spaart of uitgeeft aan kleding, lego etc wat je niet gezamenlijk gebruikt.
Je kan natuurlijk ook gezamenlijk sparen voor een keuken, woning, reis, you name it.
Je kan natuurlijk ook gezamenlijk sparen voor een keuken, woning, reis, you name it.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb een extra rekening waar wij maandelijks geld naar overmaken, 50/50. Alle vaste lasten gaan daar van af.
Daarnaast hebben wij een gezamenlijke rekening waar we allebei geld naar overmaken, 50/50, voor de boodschappen. Dan heb je nooit dat je een euro te veel uitgeeft en bijvoorbeeld de huur er niet af kan.
Daarnaast hebben wij een gezamenlijke rekening waar we allebei geld naar overmaken, 50/50, voor de boodschappen. Dan heb je nooit dat je een euro te veel uitgeeft en bijvoorbeeld de huur er niet af kan.
Wij hebben alles op één berg en betalen alles hier van.
Ik kan me voorstellen dat ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening ook werkt. Ik zou dan wel kiezen voor een gelijk bedrag houden op de eigen rekening en de rest op de gezamenlijke rekening.
Sommige banen betalen nu eenmaal meer, ookal werk je even veel. Zeker als er later kinderen enzo bij zijn kan er best een verschil in inkomen ontstaan, die niet aansluit bij hoeveelheid inzet (werk/huishouden/kinderen). Naar mijn idee probeer je alles samen goed te regelen en is het dus eerlijk om ieder een gelijke hoeveelheid ‘vrij geld’ elke maand over te houden. In tegenstelling tot het principe om allebei X bedrag in te leggen, wat er voor zorgt dat degene die het meeste geld uit werkt krijgt ook het meeste ‘vrij geld’ heeft.
Ik kan me voorstellen dat ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening ook werkt. Ik zou dan wel kiezen voor een gelijk bedrag houden op de eigen rekening en de rest op de gezamenlijke rekening.
Sommige banen betalen nu eenmaal meer, ookal werk je even veel. Zeker als er later kinderen enzo bij zijn kan er best een verschil in inkomen ontstaan, die niet aansluit bij hoeveelheid inzet (werk/huishouden/kinderen). Naar mijn idee probeer je alles samen goed te regelen en is het dus eerlijk om ieder een gelijke hoeveelheid ‘vrij geld’ elke maand over te houden. In tegenstelling tot het principe om allebei X bedrag in te leggen, wat er voor zorgt dat degene die het meeste geld uit werkt krijgt ook het meeste ‘vrij geld’ heeft.
Nou dat 'ontstaat' niet vanzelf. Dat is het gevolg van een (samen) gemaakte keuze. Je kunt er ook voor kiezen om beiden een dag minder te gaan werken bijvoorbeeldSmobbo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:21:
Zeker als er later kinderen enzo bij zijn kan er best een verschil in inkomen ontstaan,
En verder is er inderdaad de eeuwige discussie wat 'eerlijk' is. Er is vaak een reden dat een bepaalde baan meer betaalt dan de andere. Nivellering binnen je huishouden daar kun je voor kiezen. Denkt iedereen weer anders over.
Een gelijke hoeveelheid geld overhouden is 1 manier. Het zou niet mijn manier zijn. Maar belangrijkste is: als jullie het er samen over eens zijn (na goed ingelezen te hebben) dan is het prima.
Het is daarentegen ook prima mogelijk dat de persoon die het hoogste inkomen heeft, ook de hoogste inzet thuis heeft. Krijgt die dan ook nog eens een bonus van de minst-verdienende?Smobbo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:21:
Zeker als er later kinderen enzo bij zijn kan er best een verschil in inkomen ontstaan, die niet aansluit bij hoeveelheid inzet (werk/huishouden/kinderen).
[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 03-12-2024 15:31 ]
Toevallig gaan mijn vriendin en ik binnenkort samenwonen in een koopwoning. Echter koop ik de woning, en staat deze volledig op mijn naam. (Meest verstandige keuze gezien hoe lang we samen zijn)
Wij zitten met een groot inkomensverschil, ik werk al enige tijd, zij is nog met haar master bezig. We hebben het erover gehad en gaan het waarschijnlijk zo aanpakken.
Voor mijn rekening:
- Hypotheek, VvE, belastingen van de woningen, onderhoud/vervanging wat vast zit aan de woning
50/50 verdeeld:
- Verdere vaste lasten (g/w/l, internet etc)
- Boodschappen: gelijke inleg op een gezamelijke rekening (wss revolut wat hier eerder voorbij kwam)
- Meubels, verdeeld maar niet 50/50 bij aankoop, ik koop de gordijnen, zij betaald de kast (bijvoorbeeld)
De rest blijft voor nu nog gescheiden, als ze eenmaal klaar is met haar studie en een vaste baan heeft kijken we opnieuw naar de situatie.
Wij zitten met een groot inkomensverschil, ik werk al enige tijd, zij is nog met haar master bezig. We hebben het erover gehad en gaan het waarschijnlijk zo aanpakken.
Voor mijn rekening:
- Hypotheek, VvE, belastingen van de woningen, onderhoud/vervanging wat vast zit aan de woning
50/50 verdeeld:
- Verdere vaste lasten (g/w/l, internet etc)
- Boodschappen: gelijke inleg op een gezamelijke rekening (wss revolut wat hier eerder voorbij kwam)
- Meubels, verdeeld maar niet 50/50 bij aankoop, ik koop de gordijnen, zij betaald de kast (bijvoorbeeld)
De rest blijft voor nu nog gescheiden, als ze eenmaal klaar is met haar studie en een vaste baan heeft kijken we opnieuw naar de situatie.
[ Voor 6% gewijzigd door guysp op 03-12-2024 15:31 ]
// TODO: Schrijf een signature
100 euro maar?Draakje5 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:52:
Wat mij betreft in een gezonde relatie gooi je het salaris op 1 hoop (indien beide in loondienst), houd je allebei 100 euro per maand achter de hand voor een cadeau oid en ga je niet mierenneuken over geld.
Ik vind het allemaal prima dat mensen alles op 1 hoop gooien (moet je helemaal zelf weten verder). Waar ik dan vervolgens wel moe van wordt is dat mensen niet meer over hun eigen geld beschikken. Ga je naar de kroeg en wordt er moeilijk gedaan over een rondje. Ga je een weekend weg met een aantal vrienden maar Pietje kan niet mee of (nog erger) je moet weer in een hostel gaan zitten omdat het thuisfront een hotel te duur vind..
Met dat soort onzin moet je bij mij echt niet meer aankomen. Heb je de middelbare leeftijd bereikt, zit je nog met "zakgeld" te stoeien. Ik verdien goed en mijn vrienden ook. Dan ga ik niet bezuinigen op de sowieso al schaarse vrije tijd die ik met mijn vrienden heb...
Wij gooien het dus niet op 1 hoop. Wel hebben we een aantal gezamenlijke rekeningen waar alles naar rato op gestort wordt. Aan het eind van het liedje hebben we allebei zo'n 500 per maand over om te verbrassen (dan is er al gespaard).. Waar mijn vriendin dat aan aangeeft moet ze zelf weten. Zoals ze zich ook niet met mij moet bemoeien.
Verder hebben we ook een WieBetaaltWat lopen genaamd "petty cash" waar we de kleinere uitgaven inzetten.. Die loopt meestal wel gelijk in tred... Het is niet dat we daar ooit een "afrekening" in doen verder, meestal betaald de ander dan weer een keer wat vaker als het wat scheef gaat lopen...
[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 03-12-2024 21:34 ]
Ik zou een gezamelijke rekening openen (ook wel compte join of en/of genoemd)
Dan kan je volgens mij twee methodes hanteren:
1) Stort allebei je salaris op de en/of rekening en keer van daar uit een bedrag naar rato (of gelijk bedrag - doen mijn partner en ik)
2) laat je salaris op je eigen rekening uitkeren en stort allebei een vast bedrag (dan wel naar rato) op de gemeenschappelijke rekening
Ik zou dan samen afspreken wat gemeenschappelijk is en wat niet; bij ons is dat vrij straight forward: we betalen onze eigen kleding en onze eigen hobbies, naast onze eigen telefoonabonnementen en zorgverzekering gaan van onze eigen rekening. Het is niet altijd even duidelijk, maar wij denken er ongeveer hetzelfde over. Soms koop ik iets waar m'n vriendin indirect iets aan heeft (server of internetkabels), en die betaal ik dan toch zelf. Soms schrijf ik het wel af van de gemeenschappelijke rekening. Wat we dan allebei overhouden sparen we allebei los van elkaar. Wat overblijft op de gemeenschappelijke keren we periodiek uit.
Dan kan je volgens mij twee methodes hanteren:
1) Stort allebei je salaris op de en/of rekening en keer van daar uit een bedrag naar rato (of gelijk bedrag - doen mijn partner en ik)
2) laat je salaris op je eigen rekening uitkeren en stort allebei een vast bedrag (dan wel naar rato) op de gemeenschappelijke rekening
Ik zou dan samen afspreken wat gemeenschappelijk is en wat niet; bij ons is dat vrij straight forward: we betalen onze eigen kleding en onze eigen hobbies, naast onze eigen telefoonabonnementen en zorgverzekering gaan van onze eigen rekening. Het is niet altijd even duidelijk, maar wij denken er ongeveer hetzelfde over. Soms koop ik iets waar m'n vriendin indirect iets aan heeft (server of internetkabels), en die betaal ik dan toch zelf. Soms schrijf ik het wel af van de gemeenschappelijke rekening. Wat we dan allebei overhouden sparen we allebei los van elkaar. Wat overblijft op de gemeenschappelijke keren we periodiek uit.
[ Voor 12% gewijzigd door AmateurVinoloog op 03-12-2024 15:57 ]
een joint account is niet hetzelfde als een en/of rekening. Juridisch hebben ze een andere status volgens mij en ook de tenaamstelling is anders.AmateurVinoloog schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:37:
Ik zou een en/of rekening openen (ook wel CJ of joint account genoemd.
Je hebt gelijk; ik heb het aangepastde Peer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:39:
[...]
een joint account is niet hetzelfde als een en/of rekening. Juridisch hebben ze een andere status volgens mij en ook de tenaamstelling is anders.
Die is nieuw voor mij, kan het ook niet vinden. Bij ABN AMRO noemen ze het C/J, bij andere banken En/Of. Bij beide zijn beide rekeninghouders afzonderlijk gemachtigd om betalingen en stortingen te doen voor zover ik weet.de Peer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:39:
[...]
een joint account is niet hetzelfde als een en/of rekening. Juridisch hebben ze een andere status volgens mij en ook de tenaamstelling is anders.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
C/J en en/of is wel hetzelfde volgens mij. Maar het 'joint account' van bunq bijvoorbeeld is echt anders, dat is geen en/of rekening maar een gewone rekening met 1 eigenaar die zijn rekening met iemand gedeeld heeft.franssie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:46:
[...]
Die is nieuw voor mij, kan het ook niet vinden. Bij ABN AMRO noemen ze het C/J, bij andere banken En/Of. Bij beide zijn beide rekeninghouders afzonderlijk gemachtigd om betalingen en stortingen te doen voor zover ik weet.
Dit heeft de nodige consequenties in allerelei situaties. Denk aan overlijden, maar ook hoe het juridisch nu precies zit bij overboekingen.
In geval van ruzie kan de eigenaar de 'mede-eigenaar' er gewoon uitgooien.
https://together.bunq.com/d/5-enof-rekening
[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 03-12-2024 15:52 ]
Advies: Open een en/of rekening, dus een gezamenlijke rekening. Betaal daar de gezamenlijke lasten voor de volgende zaken van:Merelhofstede schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:41:
Weet iemand een goeie tip met of wij het beste een gezamenlijke rekening kunnen starten, of een alternatief?
- Kosten Woning (Huur / hypotheek);
- Kosten woning gemeente: Dus OZB / rioolheffing e.d.;
- Kosten woning: Verzekeringen;
- Gezamenlijke verzekeringen;
- Belastingen waterschap;
- Kosten voor internet / TV;
- Kosten voor boodschappen e.d.;
Dan kan je natuurlijk zelf bedenken wat je nog meer "gezamenlijk" is. Zelf een beetje gekeken naar wat we per maand kwijt zijn. Daardoor maken we iedere maand geld over van onze eigen betaalrekeningen naar de gezamenlijke betaalrekening.
Zelf hebben we nog een gezamenlijke spaarrekening. Waar we een maandbedrag sparen voor de aanschaf van gezamenlijke spullen zoals huishoudelijke apparaten en meubels.
Je kan dan nog kiezen voor een bedrag naar rato van inkomsten. Of juist eenzelfde bedrag voor de twee partners.
Merelhofstede schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:41:
Mijn vriend en ik zijn net gaan samenwonen, super leuk! Alleen merk ik dat het soms lastig is met wie wat betaald en raak ik daarin het overzicht kwijt. Weet iemand een goeie tip met of wij het beste een gezamenlijke rekening kunnen starten, of een alternatief?
- Bespreek wat je als gemeenschappelijke kosten wilt beschouwen
- Bespreek hoe jullie die gemeenschappelijke kosten willen verdelen
- Start een en/of rekening.
- Maak maandelijks het geld over
Tips:
- Het is soms niet zo handig om inbreng bedragen vaak bij te stellen. Eigenlijk wil je de inbreng alleen aanpassen als je echt fors meer gemeenschappelijke uitgaven krijgt (bij kinderen bijvoorbeeld of een duurder huis) of misschien als iemand echt een heel ander salaris krijgt (betere baan, minder werken...).
- Het kan een prettig gevoel van onafhankelijkheid geven om wel wat persoonlijk (spaar)geld te behouden. Ik hoop het niet, maar zouden jullie ooit uit elkaar gaan, kan dat zelfs heel belangrijk blijken
[ Voor 26% gewijzigd door MallePietje op 03-12-2024 18:10 ]
Dit is natuurijk niet hoe het hoort te gaan, vaak komt hier misgunning bij en het idee van de ander wat hij opmaakt kan ikzelf niet meer opmaken(is ook geen gezonde bodem voor een relatie)FreakNL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:33:
[...]
100 euro maar?
Ik vind het allemaal prima dat mensen alles op 1 hoop gooien (moet je helemaal zelf weten verder). Waar ik dan vervolgens wel moe van wordt is dat mensen niet meer over hun eigen geld beschikken. Ga je naar de kroeg en wordt er moeilijk gedaan over een rondje. Ga je een weekend weg met een aantal vrienden maar Pietje kan niet mee of (nog erger) je moet weer in een hostel gaan zitten omdat het thuisfront een hotel te duur vind..
Met dat soort onzin moet je bij mij echt niet mee aankomen. Heb je de middelbare leeftijd bereikt, zit je nog met "zakgeld" te stoeien. Ik verdien goed en mijn vrienden ook. Dan ga ik niet bezuinigen op de sowieso al schaarse vrije tijd die ik met mijn vrienden heb...
Wij gooien al vanaf het begin en iedereen mag opmaken wat ze willen maar doordat we overleg is(vooraf) is er nooit onvrede over.
En ja als we samen een goed hotel induiken dan verwacht ik niet dat als ik of zij met vrienden weggaat een van ons in een hostel slaapt. Zelfde voor avondjes uit.
Festina lente
Hier doen wij het simpel, zoals ook al wel gezegd.
Gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten, beide 50/50 want we verdienen nagenoeg hetzelfde.
De rest houden we lekker zelf. Mocht de één meer gaan verdienen dan de ander dan gaat die naar rato wat meer bijdragen dan de ander. Het meest eerlijk wat ons betreft, en ook geen gezeur over wie wat betaald etc. Nooit gezeur over geld gehad, en we zijn al 13 jaar samen dus dat werkt prima!
Gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten, beide 50/50 want we verdienen nagenoeg hetzelfde.
De rest houden we lekker zelf. Mocht de één meer gaan verdienen dan de ander dan gaat die naar rato wat meer bijdragen dan de ander. Het meest eerlijk wat ons betreft, en ook geen gezeur over wie wat betaald etc. Nooit gezeur over geld gehad, en we zijn al 13 jaar samen dus dat werkt prima!
Eigenlijk heel simpel, althans dat vind ikMerelhofstede schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:41:
Mijn vrouw en ik, allebei goede baan. We storten een bedrag op een en/of rekening. Ik iets meer omdat ik meer verdien. op de euro verrekend naar ratio. van deze rekening gaat eigenlijk alles af. hypotheek, boodschappen, verzekeringen, benzine, cadeautjes, alles. Alles wat we op deze rekening over hebben, gaat naar onze gezamelijke spaarrekening.
Al het geld wat we over hebben nadat we op deze en/of hebben gestort, kunnen we doen en laten wat we willen. We sparen hier persoonlijk van, beleggen persoonlijk.
minder 'romantisch' als alles op een grote hoop? prima.
Gaat al 11 jaar goed, nooit gezeik of irritatie.
Haha ik associeer 'de grote hoop' nu niet echt met een romantische love story.BasE! schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:36:
[...]
minder 'romantisch' als alles op een grote hoop?
Zij maakten beiden hun zuurverdiende centjes over naar de gezamenlijke rekening en leefden nog lang en gelukkig.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 04-12-2024 11:46 ]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.