Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 13:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Dag Tweakers.

Momenteel ben ik aan het oriënteren. Ik zoek een nieuwe bank, omdat mijn huidige Rabobank rekeningen tegen limieten aan beginnen te lopen, en ik ze ook wat te duur begin te vinden.

Mijn huidige beperkingen / irritaties:

- Maximaal 2 betaalrekeningen
- Zeer lage rentes op spaarrekeningen
- Prijs per rekening per maand?
- Creditcard niet gratis

Uitleg: Ik heb de wens voor meerdere betaalrekeningen met meerdere IBAN's voor potjes, Zoals: Boodschappen, vaste uitgaven, flexibele uitgaven (energierekening vanwege thuisladen).

Mijn wensenlijstje:

- Bij voorkeur gratis rekeningen
- Minimaal 5 betaalrekeningen met IBAN mogelijk
- Hogere rente op spaarrekeningen?
- Betalen en betaalverzoeken met IDEAL.
- Apple pay (MUST)

Welke banken heb ik al geprobeerd?

- Revolut

Nadeel: maximaal 1 IBAN mogelijk. Geen betaalverzoeken mogelijk, wel via Tikkie.

- N26

Nadeel: Maximaal 1 IBAN mogelijk, geen betaalverzoeken mogelijk via IBAN. Betalen via IDEAL nog beperkt.

- Bunq

Nadeel: Maximaal 25 IBAN mogelijk, maar dan wel voor €24,- per maand. 8)7 . En Huidig imago van Bunq is niet al te best?

Ik zoek geen advies hoe ik mijn potjes beter kan verdelen. Dat is gewoon hoe ik momenteel mijn financiën ordenen.

Hopelijk hebben jullie advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32
KNAB?

En de spaarekening hoeft toch niet bij dezelfde bank als de betaalrekening? Daar is een heel topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
jongetje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:18:
KNAB?

En de spaarekening hoeft toch niet bij dezelfde bank als de betaalrekening? Daar is een heel topic voor.
Ik had KNAB nog niet vergeleken.

Ik wil overigens de spaarrekening en betaalrekening wel samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
ik heb net bunq opgezegd :P reden: support die geen Nederlands kan, en Engelse tekst vertaald, waardoor het verkeerd doorkomt (10x zelfde uitleg waarbij ik zelfs met opgenomen filmpje uitleg dat het niet werkt, maar ze houden vast aan zelfde antwoorden).

kijk vooral ook op raisin voor de mogelijke opties, wel opletten dat je Nederlandse rekening nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoals ik het, juist dankzij de aangegeven 'persoonlijke beweegredenen' lees heb je meer behoefte aan een goed systeem om je eigen (persoonlijke) uitgaven bij te kunnen houden en dus een vorm van overzicht te creëren in je eigen, over-all, financiële systeem en situatie?

Het verdelen van je geld over meerdere (spaar)banken wordt pas interessant als je bang bent dat een bank met jouw spaargeld op omvallen dreigt te komen staan en de bankgaranties niet hoog genoeg zijn :'(

Sparen / Beleggen / Speculeren..... 3 volledig eigen, en dus ook verschillende werelden 8)

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 13-10-2024 16:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Will_M schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:39:
Zoals ik het, juist dankzij de aangegeven 'persoonlijke beweegredenen' lees heb je meer behoefte aan een goed systeem om je eigen (persoonlijke) uitgaven bij te kunnen houden en dus een vorm van overzicht te creëren in je eigen, over-all, financiële systeem en situatie?

Het verdelen van je geld over meerdere (spaar)banken wordt pas interessant als je bang bent dat een bank met jouw spaargeld op omvallen dreigt te komen staan en de bankgaranties niet hoog genoeg zijn :'(

Sparen / Beleggen / Speculeren..... 3 volledig eigen werelden 8)
Nee, dat is niet de reden. Maar ik wil het wel in het kort uitleggen.

Rekening 1: Algemene rekening

Rekening 2: Boodschappen, met een vast budget wat maandelijks van rekening 1 komt

Rekening 3: Vaste afschrijvingen (hypotheek, abonnementen, etc). Een vast budget wat maandelijks van rekening 1 komt.

Rekening 4: Energierekening. Waarom energie? Ik laad elektrisch thuis en krijg hier een variabele compensatie voor vanuit mijn werkgever. (apart uitbetaald) Maand 1 laad ik voor 500 euro, maand 2 maar 200 euro. Deze variabele kosten wil ik niet op rekening 1 of 3 hebben omdat het onoverzichtelijk wordt. Maandelijks mijn termijn omhoog gooien kan, maar elke maand 500 euro betalen, terwijl ik soms maar 200 euro verbruik vind ik onnodig. Tegelijk wil ik een pot bewaren voor de maanden waarop ik mijn termijn wel overstijg.

Ik kom zoals je lees al 2 rekeningen te kort, dat ik graag wil hebben. En wellicht zie je aan mijn uitleg ook al dat ik volgens mij mijn financiën beter op orde heb dan menig gemiddeld persoon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

'Punt 4' snap ik even niet helemaal goed. Ik doe hier ongeveer hetzelfde maar de rekening van m'n laadpunt/paal aan huis gaat gewoon direct naar m'n werkgever (en vervolgens naar Eneco) waarbij ik alleen maar aan hoeft te geven wat mijn 'netto' kosten privé per kWh zijn bij 'mijn leverancier' (Essent). Ik krijg de kWh prijs over m'n eigen opgewekte stroom dus ook zonder salderen voor 100% vergoed op het moment dat ik eigen stroom als overschot uit m'n eigen woning gebruik om de auto op te laden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou Revolut, N26 en Bunq al afschrijven als primaire bank gewoon omdat ze veel meer risico met zich meebrengen en het bijv. heel lastig kan zijn om zaken te doen op Tweakers of Marktplaats omdat ze populair zijn bij scammers. Daarnaast zoals al genoemd heb je te maken met een internationaal bedrijf dat hun support ergens in India in een callcenter heeft lopen die je eigenlijk niet beter kunnen helpen dan de gemiddelde AI chatbot.

Wij zitten bij Knab, gezamenlijk pakket met 5 betaalrekeningen (met ieder 2 pasjes als we dat willen) inbegrepen, onbeperkt betaalrekeningen inbegrepen (die geen eigen IBAN hebben) en verder gewoon alles dat jij vraagt. Gewoon een Nederlands bedrijf, als je vragen hebt word je snel geholpen door kundige supportmedewerkers en het voelt allemaal gewoon betrouwbaar en stabiel aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:08
Luchtbakker schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:14:
- Bunq

Nadeel: Maximaal 25 IBAN mogelijk, maar dan wel voor €24,- per maand. 8)7 . En Huidig imago van Bunq is niet al te best?
Als er maar weinig banken zijn die de mogelijkheid van meer IBAN's bieden, dan is het toch logisch dat je daarvoor moet betalen? Uiteindelijk zal zo'n bank toch ergens z'n geld mee moeten verdienen en iemand met bijzondere wensen die z'n financiën niet in een app of sheet bij wil houden is dan een (on)gewillige prooi.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Will_M schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:04:
'Punt 4' snap ik even niet helemaal goed. Ik doe hier ongeveer hetzelfde maar de rekening van m'n laadpunt/paal aan huis gaat gewoon direct naar m'n werkgever (Eneco) waarbij ik alleen maar aan hoeft te geven wat mijn 'netto' kosten privé per kWh zijn bij 'mijn leverancier' (Essent). Ik krijg de kWh prijs over m'n eigen opgewekte stroom dus ook zonder salderen voor 100% vergoed op het moment dat ik eigen stroom als overschot uit m'n eigen woning gebruik om de auto op te laden.
Tot de vergoeding klopt het. Alleen krijg ik niet van mijn energieleverancier elke maand het factuur mijn daadwerkelijke verbruik. Ik kan wel tussentijds vragen of mijn huidig verbruik overeenkomt met wat ik inkoop. Maar dit doe je niet maandelijks, maar bijvoorbeeld 2x per jaar.

Tussentijds wil ik de incasso's en de vergoedingen gezamenlijk op 1 rekening hebben.

Mijn werkgever betaald mijn vergoeding niet rechtstreeks aan de energiemaatschappij. Dat moet ik zelf doen, dus ook zelf mijn termijn inschatten.

[ Voor 7% gewijzigd door Luchtbakker op 13-10-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
StevenK schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:08:
[...]

Als er maar weinig banken zijn die de mogelijkheid van meer IBAN's bieden, dan is het toch logisch dat je daarvoor moet betalen? Uiteindelijk zal zo'n bank toch ergens z'n geld mee moeten verdienen en iemand met bijzondere wensen die z'n financiën niet in een app of sheet bij wil houden is dan een (on)gewillige prooi.
Ik vind betalen voor een rekening niet direct een probleem. Maar momenteel heb je bij Rabobank, ING en ABN een limiet in aantal rekeningen. Limiet dat kleiner is dan mijn behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Oon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:04:

Wij zitten bij Knab, gezamenlijk pakket met 5 betaalrekeningen (met ieder 2 pasjes als we dat willen) inbegrepen, onbeperkt betaalrekeningen inbegrepen (die geen eigen IBAN hebben)
Deze snap ik even niet. Hebben deze 5 betaalrekeningen nou wel of geen eigen IBAN's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Luchtbakker schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Deze snap ik even niet. Hebben deze 5 betaalrekeningen nou wel of geen eigen IBAN's? :)
De 5 betaalrekeningen hebben een IBAN en een pasje (als je dat wil, mag ook gewoon alleen digitaal). De spaarrekeningen hebben geen IBAN, dus je kunt niet vanuit een externe rekening geld overmaken naar je spaarrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Let wel op dat Knab geen IDIN heeft, daardoor vind ik dit zelf geen volwaardig alternatief als hoofdbank.

Verder zou je de spaarrekening toch beter elders kunnen onderbrengen voor een hogere rente.
Dat kan een buitenlandse zijn maar ook in Nederland zijn er opties waar je je geld kan stallen tegen een hogere rente percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:21
Luchtbakker schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:55:
[...].

Ik kom zoals je lees al 2 rekeningen te kort, dat ik graag wil hebben. En wellicht zie je aan mijn uitleg ook al dat ik volgens mij mijn financiën beter op orde heb dan menig gemiddeld persoon. ;)
Waarom dan de behoefte aan verschillende potjes? Om een maximum per maand voor jezelf uit te geven aan boodschappen? Om jezelf te controleren? Of omdat je op deze manier makkelijker zien hoeveel je per maand uitgeeft aan boodschappen?

Idem voor de rest van de vaste kosten, waarom moet dat van verschillende rekeningen?

Maar goed: hoeveel wil je per maand kwijt zijn? Want je wilt meerdere rekeningen, dus daar komen kosten bij kijken. Dat je geen 24 euro kwijt wilt zijn is begrijpelijk, maar hoeveel mag het kosten? Want dan zou je dus ook verschillende banken kunnen nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Volgens mij heb ik in mijn post al aangegeven verder geen behoefte te hebben aan discussie waarom ik meerdere potjes wil.

En wat het mag kosten heb ik hierboven am vermeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Luchtbakker schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Volgens mij heb ik in mijn post al aangegeven verder geen behoefte te hebben aan discussie waarom ik meerdere potjes wil.

Maar abn:
U mag maximaal 3 betaalrekeningen voor uzelf en 3 gezamenlijke betaalrekeningen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Luchtbakker schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Waarom neem je niet paar buitenlandse gratis rekeningen erbij naast je hoofdbank?

Bij openbank en revolut heb je dan al 2 ibans met betaalpas erbij, weet niet of je een partner hebt maar anders kan je nog een keer 2x erbij doen.
Denk dat je toch zoiets moet gaan overwegen wil je de kosten gaan drukken.

Wat je dan kan doen is het geld van je potje overboeken naar die rekeningen en kan je dat uitgeven.
Kan eventueel zelfs automatisch.

Alleen openbank ondersteund bv geen ideal, maar die zou je dan als boodschappenrekening kunnen gebruiken.
Je kan daar ook een gratis prepaid virtuele creditcard bij krijgen, daar kan je dan eventueel wel de online betalingen mee betalen.

Of als het echt Nederlands moet zijn dan zou je een hoofdbank kunnen kiezen die bevalt qua creditcard en spaarrekeningen en alles wat je wilt hebben en dan daarnaast Knab erbij nemen, dan heb 5 Ibans met passen en ideal, dat kost €6 per maand.
Ik zelf heb ik dit ook en daarnaast openbank erbij.

[ Voor 13% gewijzigd door NicoHF op 13-10-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@NicoHF Ik denk dat het inderdaad ook een combinatie van KNAB gaat worden, met revolut. KNAB dan voor de betaalrekeningen, revolut voor de spaarrekeningen en creditcard. De rente bij revolut is ook prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Rekening 1: Algemene rekening

Rekening 2: Boodschappen, met een vast budget wat maandelijks van rekening 1 komt

Rekening 3: Vaste afschrijvingen (hypotheek, abonnementen, etc). Een vast budget wat maandelijks van rekening 1 komt.

Rekening 4: Energierekening. Waarom energie? Ik laad elektrisch thuis en krijg hier een variabele compensatie voor vanuit mijn werkgever. (apart uitbetaald) Maand 1 laad ik voor 500 euro, maand 2 maar 200 euro. Deze variabele kosten wil ik niet op rekening 1 of 3 hebben omdat het onoverzichtelijk wordt. Maandelijks mijn termijn omhoog gooien kan, maar elke maand 500 euro betalen, terwijl ik soms maar 200 euro verbruik vind ik onnodig. Tegelijk wil ik een pot bewaren voor de maanden waarop ik mijn termijn wel overstijg.

Goed bezig!!! Heb in het verleden wel eens mensen geholpen met financiële problemen en het eerste wat ik voor ze deed was in ieder geval 3 rekeningen openen. Algemeen, vaste lasten en spaarrekening met automatische overboekingen vanaf de algemene rekening waar het inkomen op binnen komt. En vooral niet contant betalen zodat je later altijd kan zien waar je je geld hebt gelaten. En alles op automatisch incasso van de vaste lasten.

Tip: Santander voor je spaargeld. Goede bank, goede app en mooie rente: https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-04 12:47
Hier tevreden over n26. Bij metalcard 3% rente en reisverzekering inclusief. Ook nu beleggen mogelijk. Mooi alles in 1 app en vooral het snel kunnen schuiven tussen de rekeningen werkt perfect. Heb er nog wel een NL rekening naast waar loon en automatische incasso’s nog op lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Luchtbakker schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:02:
@NicoHF Ik denk dat het inderdaad ook een combinatie van KNAB gaat worden, met revolut. KNAB dan voor de betaalrekeningen, revolut voor de spaarrekeningen en creditcard. De rente bij revolut is ook prima. :)
Geen idin zou voor mij een showstopper zijn

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hier werk ik sinds 2 jaar ook met KNAB als gezamenlijke rekening, naar volle tevredenheid.
Wij gebruiken 2 IBAN rekeningen voor gezamenlijke uitgaven (boodschappen en vaste lasten) en een 3e IBAN gebruik ik als rekening voor mijn prive uitgaven waar ook mijn salaris op word gestort.
Ik spaar nog op een rekening bij Openbank, omdat daar destijds de rentes wel aardig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

Revolut heeft helaas nog geen creditcard. Daar wacht ik met smart op.
Sparen kun je beter elders doen, waar een hogere rente is.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 14-10-2024 11:24 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rvrrr schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

en een 3e IBAN gebruik ik als rekening voor mijn prive uitgaven waar ook mijn salaris op word gestort.
Een gezamenlijke rekening gebruiken als privé-rekening kan voor vervelende situaties zorgen lijkt me, afhankelijk van hoe de financiën geregeld zijn. Van gescheiden financiën is dan niet echt sprake meer. Ik zou die constructie niet aanraden. Wel lekker goedkoop op die manier.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Een gezamenlijke rekening gebruiken als privé-rekening kan voor vervelende situaties zorgen lijkt me, afhankelijk van hoe de financiën geregeld zijn. Van gescheiden financiën is dan niet echt sprake meer. Ik zou die constructie niet aanraden. Wel lekker goedkoop op die manier.
We hebben ruim 7 jaar samen één koopwoning dus ons doel is ook niet om 100% gescheiden financien te hebben.
Voor privé spaar doeleinden heb ik ook nog een eigen rekening bij Openbank, al valt dat saldo in het niet bij het spaargeld wat wij gezamenlijk hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54

Qwerty-273

Meukposter

MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:09:
En vooral niet contant betalen zodat je later altijd kan zien waar je je geld hebt gelaten. En alles op automatisch incasso van de vaste lasten.
Juist het gemak van een pasje waardoor je niet meer ziet hoeveel je uitgeeft en nog hebt is funest voor sommigen. Juist met een deel cash voor de uitgaven zie je precies hoeveel er nog in je portemonnee zit en hoeveel je hebt uitgegeven. En dan dus gewoon één van de vakjes gebruiken om de bonnetjes in te bewaren, aangezien je toch nog je portemonnee in je handen hebt om het wisselgeld in te stoppen.

Voor de TS, ik verwacht dat je bij één partij weinig kan bereiken voor lage maandelijkse kosten. Het is namelijk niet standaard dat een consument een berg rekeningen wilt opzetten - dan kom je al heel snel in het zakelijke stuk te recht, met een bijbehorend prijskaartje. De tip is dan zoals al eerder gemeld, om verschillende banken te hebben.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:41

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Goed bezig!!! Heb in het verleden wel eens mensen geholpen met financiële problemen en het eerste wat ik voor ze deed was in ieder geval 3 rekeningen openen. Algemeen, vaste lasten en spaarrekening met automatische overboekingen vanaf de algemene rekening waar het inkomen op binnen komt. En vooral niet contant betalen zodat je later altijd kan zien waar je je geld hebt gelaten.
@MotorBeast Heel vaag verhaal;
iemand met financiele problemen > dan denk ik aan schulden en/of laag inkomen < adviseer jij om 3 rekeningen te openen; dat is toch veel te ingewikkeld voor die mensen, moeten ze 3x een saldo gaan bijhouden, plus je adviseert een spaarrekening > als je financiele problemen hebt, kan je meestal? geen spaarrekening aanhouden, anders had je die problemen niet gehad, toch :?
en vooral niet contant betalen :?
ik heb altijd geleerd> wel contant betalen, kun je niet rood staan, en je hebt meer overzicht wat je uitgeeft, immers, is je portemonnee leeg, kun je niks meer kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JAN-B schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

@MotorBeast Heel vaag verhaal;
iemand met financiele problemen > dan denk ik aan schulden en/of laag inkomen < adviseer jij om 3 rekeningen te openen; dat is toch veel te ingewikkeld voor die mensen, moeten ze 3x een saldo gaan bijhouden, plus je adviseert een spaarrekening > als je financiele problemen hebt, kan je meestal? geen spaarrekening aanhouden, anders had je die problemen niet gehad, toch :?
en vooral niet contant betalen :?
ik heb altijd geleerd> wel contant betalen, kun je niet rood staan, en je hebt meer overzicht wat je uitgeeft, immers, is je portemonnee leeg, kun je niks meer kopen ;)
Je kan de limiet gewoon van je rekeningen afhalen en dan kan je niet rood staan. Als je automatisch afschrijft van je vaste lasten rekening en daar 1keer per maand op stort het bedrag wat je nodig hebt daar hoef je geen saldo in de gaten te houden. En sparen kan je beginnen met €20,- per maand bijvoorbeeld. Beter iets dan niets. Sommige mensen maken alles op. En contant geld is een ramp want je weet een maand later nooit meer waar je wat hebt gelaten. Is het op op de algemene rekening kan je het nakijken en de volgende maand weer strakker met je budget omgaan. Het is voor sommige mensen echt moeilijk met geld om te gaan en discipline te hebben.

En tegenwoordig heeft sowieso iedereen een smartphone. Kwestie van even in je app en je weet wat er nog op je algemene rekening staat. Ik heb zelf ook echt een bloedhekel aan contant geld. Het is zo erg dat ik sinds de invoering van de euro nog steeds moet zoeken naar de muntjes. :D

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 14-10-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Qwerty-273 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Juist het gemak van een pasje waardoor je niet meer ziet hoeveel je uitgeeft en nog hebt is funest voor sommigen. Juist met een deel cash voor de uitgaven zie je precies hoeveel er nog in je portemonnee zit en hoeveel je hebt uitgegeven. En dan dus gewoon één van de vakjes gebruiken om de bonnetjes in te bewaren, aangezien je toch nog je portemonnee in je handen hebt om het wisselgeld in te stoppen.

Voor de TS, ik verwacht dat je bij één partij weinig kan bereiken voor lage maandelijkse kosten. Het is namelijk niet standaard dat een consument een berg rekeningen wilt opzetten - dan kom je al heel snel in het zakelijke stuk te recht, met een bijbehorend prijskaartje. De tip is dan zoals al eerder gemeld, om verschillende banken te hebben.
Ja en is het op....pinnen ze weer nieuw contant geld. Cirkel rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Revolut heeft helaas nog geen creditcard. Daar wacht ik met smart op.
Sparen kun je beter elders doen, waar een hogere rente is.
Revolut heeft zeker wel creditcard! Helemaal gratis en onbeperkt aan te maken.

Paar dagen geleden nog getest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Luchtbakker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Revolut heeft zeker wel creditcard! Helemaal gratis en onbeperkt aan te maken.

Paar dagen geleden nog getest.
Nee onjuist. Dat zijn debit cards. Dat is Echt wat anders. Ik zit al jaren bij revolut. Is mijn primaire rekening. Ze hebben Geen credit card

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 14-10-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Het netto resultaat van ing kwam uit op 1,58 miljard afgelopen kwartaal, maar toch verhogen ze weer de prijzen aankomende maand. Logisch dat je naar een andere bank zoekt. En dit gedrag zal bij de andere banken hetzelfde zijn. Helaas heb ik ook nog geen fatsoenlijke bank gevonden tegen een normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:17
Ik zou Revolut, N26 en Bunq al afschrijven als primaire bank gewoon omdat ze veel meer risico met zich meebrengen en het bijv. heel lastig kan zijn om zaken te doen op Tweakers of Marktplaats omdat ze populair zijn bij scammers. Daarnaast zoals al genoemd heb je te maken met een internationaal bedrijf dat hun support ergens in India in een callcenter heeft lopen die je eigenlijk niet beter kunnen helpen dan de gemiddelde AI chatbot.

Wij zitten bij Knab, gezamenlijk pakket met 5 betaalrekeningen (met ieder 2 pasjes als we dat willen) inbegrepen, onbeperkt betaalrekeningen inbegrepen (die geen eigen IBAN hebben) en verder gewoon alles dat jij vraagt. Gewoon een Nederlands bedrijf, als je vragen hebt word je snel geholpen door kundige supportmedewerkers en het voelt allemaal gewoon betrouwbaar en stabiel aan.
En wat kan of moet je doen als je geld wil storten bij Knab? Dit is namelijk niet mogelijk bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:06
Wellicht dat het ook een idee is om duurzaamheid mee te nemen in je overwegingen?

Veel banken hebben een nogal twijfelachtig investeringsbeleid, andere banken zijn daar opener in en geven duidelijk aan enkel te investeren met het oog op een duurzame toekomst.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

dutchnltweaker schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

En wat kan of moet je doen als je geld wil storten bij Knab? Dit is namelijk niet mogelijk bij hun.
Als je veel geld moet storten is er sowieso maar één oplossing; een goede oude Nederlandse bank.

Ik heb zelf al zeker een jaar of 10 geen geld meer gestort, dus daar heb ik geen rekening mee gehouden.
Devian schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:27:
Wellicht dat het ook een idee is om duurzaamheid mee te nemen in je overwegingen?

Veel banken hebben een nogal twijfelachtig investeringsbeleid, andere banken zijn daar opener in en geven duidelijk aan enkel te investeren met het oog op een duurzame toekomst.
Dat is toch heel dom? Rekening houden met duurzaamheid is een emotie, die moet je gescheiden houden van je geldzaken. Het enige relevante bij een bank is wat het kost (dus ook rente) en wat er gebeurt met je geld als ze instorten.
Er zijn juist hele goede investeringen op niet-duurzame gebieden die flink wat geld opleveren, een bank die naar geld kijkt en niet naar of waar ze in investeren wel duurzaam genoeg is is juist een bank die je kunt vertrouwen met je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Oon schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:18:
...
Dat is toch heel dom? Rekening houden met duurzaamheid is een emotie, die moet je gescheiden houden van je geldzaken. ...
Het is irrationeel te denken dat emoties van beslissingen kunnen worden gescheiden, uiteindelijk is elke drijfveer emotie. Juist niet-duurzaam handelen kan sterker emotie-gedreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:17
Oon schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:18:
[...]

Als je veel geld moet storten is er sowieso maar één oplossing; een goede oude Nederlandse bank.

Ik heb zelf al zeker een jaar of 10 geen geld meer gestort, dus daar heb ik geen rekening mee gehouden.
Het gaat mij niet om de hoeveelheid, maar stel dat je contanten krijgt voor iets zegmaar verjaardag of iets dat je 2ehands verkocht hebt of je neemt het mee voor het buitenland en wil wat overblijft weer terug storten. Dan moet je dus een van de 3 grootbanken hebben om je geld te kunnen storten. Eigenlijk van de zotte dat het niet anders kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

dutchnltweaker schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Het gaat mij niet om de hoeveelheid, maar stel dat je contanten krijgt voor iets zegmaar verjaardag of iets dat je 2ehands verkocht hebt of je neemt het mee voor het buitenland en wil wat overblijft weer terug storten. Dan moet je dus een van de 3 grootbanken hebben om je geld te kunnen storten. Eigenlijk van de zotte dat het niet anders kan..
Als het een paar tientjes is kun je het wel ergens kwijt, genoeg betalingen die ook contant kunnen, maar als je inderdaad een laptop hebt verkocht ofzo dan kan dat lastig zijn.
Wel vreemd dat Knab zich verstopt achter 'we hebben geen fysieke locatie' als reden dat ze ook niet bij Geldmaat zijn aangesloten, want Geldmaat is wel echt de perfecte oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Devian schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:27:
Eerlijk gezegd interesseert duurzaamheid mij bij een bank echt geen r**t. ;) Maar goed dat je het benoemd, je weet maar nooit.

UPDATE van mij: Ik ben er achter gekomen dat je bij revolut potjes kan maken, en inkomen en uitgaven automatisch kan laten toevoegen/verwijderen uit de potjes.

Bijv: potje vaste lasten. Salaris wordt de 20e gestort. Revolut zet dan automatisch in potje vaste lasten (noem maar een getal). Vervolgens schrijft de bank je hypotheek af. Revolut haalt dan je hypotheek automatisch uit je vaste lasten potje.

Zo hoef ik dus geen eindeloos aantal rekeningnummers te hebben, maar kan dit keurig met 1 IBAN. :)

1 nadeel; Revolut ondersteunt geen IDIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

dutchnltweaker schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:55:
Dan moet je dus een van de 3 grootbanken hebben om je geld te kunnen storten.
Het zijn er tegenwoordig 4 (of 5 als je de merken van de Volksbank apart telt), van https://www.geldmaat.nl/geldautomaten/biljetten-storten
Het storten van losse biljetten is beschikbaar voor klanten van: ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank en SNS.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Luchtbakker schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:52:
[...]

Eerlijk gezegd interesseert duurzaamheid mij bij een bank echt geen r**t. ;) Maar goed dat je het benoemd, je weet maar nooit.

UPDATE van mij: Ik ben er achter gekomen dat je bij revolut potjes kan maken, en inkomen en uitgaven automatisch kan laten toevoegen/verwijderen uit de potjes.

Bijv: potje vaste lasten. Salaris wordt de 20e gestort. Revolut zet dan automatisch in potje vaste lasten (noem maar een getal). Vervolgens schrijft de bank je hypotheek af. Revolut haalt dan je hypotheek automatisch uit je vaste lasten potje.

Zo hoef ik dus geen eindeloos aantal rekeningnummers te hebben, maar kan dit keurig met 1 IBAN. :)

1 nadeel; Revolut ondersteunt geen IDIN.
Heeft niet elke bank dit ondertussen al op de een of andere manier? Volgens mij noemt de rabo dit 'budgetten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:23

FreakNL

Well do ya punk?

Oon schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Als het een paar tientjes is kun je het wel ergens kwijt, genoeg betalingen die ook contant kunnen, maar als je inderdaad een laptop hebt verkocht ofzo dan kan dat lastig zijn.
Wel vreemd dat Knab zich verstopt achter 'we hebben geen fysieke locatie' als reden dat ze ook niet bij Geldmaat zijn aangesloten, want Geldmaat is wel echt de perfecte oplossing hiervoor.
Ik stort eigenlijk nooit geld. Ook niet als het bijvoorbeeld een paar honderd euro is. Zie daar echt het nut niet van in. Gaat weer wel op aan de schilder ofzo.. Ligt gewoon in een envelopje ergens in de la. Ik heb dus ook al jaren geen geld meer gestort…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
RagingPenguin schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Heeft niet elke bank dit ondertussen al op de een of andere manier? Volgens mij noemt de rabo dit 'budgetten'.
Potjes maken heeft elke bank wel volgens mij. Rabo heeft dat inderdaad ook. Je kan alleen bij Rabo geen automatisering maken dat hij een specifieke afschrijving uit een specifiek potje afschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:38
Ver wegblijven van revolut, zijn vele horror verhalen van bekend dat ze zonder tegenspraak je geld blokeren. Zelf heb ik ervaring met Wise, welk het nu al geruime tijd prima doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:16
torretje2012 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:25:
Ver wegblijven van revolut, zijn vele horror verhalen van bekend dat ze zonder tegenspraak je geld blokeren. Zelf heb ik ervaring met Wise, welk het nu al geruime tijd prima doet.
Wat Revolut betreft valt dat echt wel mee, kijk/vraag maar in het Revolut topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Oon schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Is niet vreemd. Contant geld kost veel te veel geld voor banken. Denk alleen maar even aan de geldtransporten. Waarom denk je dat ze zo hard investeren in internet bankieren, google pay, apps etc etc? Digitaal is veel goedkoper dus meer winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij ABN-AMRO kun je voor EUR 1,70 per maand er een rekening bij nemen. Eén van deze rekeningen zou je ook bij OpenBank kunnen onderbrengen, een gratis bank.

Dat Rabo duur wordt los je niet op met overstappen, alle banken verhogen de prijzen ver boven inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
SvMp schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:47:
Dat Rabo duur wordt los je niet op met overstappen, alle banken verhogen de prijzen ver boven inflatie.
Toch betaal ik liever 20% extra op een 3 euro rekening voor de bank, dan 5% extra op mijn 60 euro Ziggo :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:37

Mach

[END]Avengers

[...]

Let je wel op dat de gemiddelde hypotheekverstrekker wel wil dat je salaris op dezelfde rekening wordt gestort als waarvan de hypotheek wordt afgeschreven. Althans vroeger was dat zo

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 23:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zou Revolut, N26 en Bunq al afschrijven als primaire bank gewoon omdat ze veel meer risico met zich meebrengen en het bijv. heel lastig kan zijn om zaken te doen op Tweakers of Marktplaats omdat ze populair zijn bij scammers.
Onderschat dit inderdaad niet. Ik lees bij Bunq dat er opmerkingen worden gemaakt over het imago maar dat is bij de andere genoemde bedrijven hierboven idem.

Revolut weiger ik by default binnen V&A en op bv marktplaats. Zie bv ook: ❗ Let op: Oplichting middels Revolut rekeningen ❗

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 23-10-2024 19:31 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]

Goed bezig!!! Heb in het verleden wel eens mensen geholpen met financiële problemen en het eerste wat ik voor ze deed was in ieder geval 3 rekeningen openen. Algemeen, vaste lasten en spaarrekening met automatische overboekingen vanaf de algemene rekening waar het inkomen op binnen komt. En vooral niet contant betalen zodat je later altijd kan zien waar je je geld hebt gelaten. En alles op automatisch incasso van de vaste lasten.
Ik weet niet hoor maar dit druist redelijk in tegen het min of meer standaard advies wat je bv op TV ziet hij financiële problemen:

- Juist niet pinnen maar contact (op is op)
- Meerdere rekeningen kosten geld

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 23-10-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Bor schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Ik weet niet hoor maar dit druist redelijk in tegen het min of meer standaard advies wat je bv op TV ziet hij financiële problemen:

- Juist niet pinnen maar contact (op is op)
- Meerdere rekeningen kosten geld
Dan doe je het niet. Lekker geld pinnen dan van je rekening en als het op is weer pinnen voor contant totdat je rekening leeg is en je weet niet waar je het hebt gelaten. Gek toch dat niemand hier in mijn gezin financiële problemen en schulden heeft. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

MotorBeast schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Dan doe je het niet. Lekker geld pinnen dan van je rekening en als het op is weer pinnen voor contant totdat je rekening leeg is en je weet niet waar je het hebt gelaten. Gek toch dat niemand hier in mijn gezin financiële problemen en schulden heeft. ;)
Je weet natuurlijk prima waar je het hebt gelaten. Daarvoor kan je bonnetjes bewaren of een kasboek aanleggen.
Lekker geld pinnen dan van je rekening en als het op is weer pinnen voor contant totdat je rekening leeg is
Dat kan toch ook wanneer je niet contant betaald; door blijven pinnen tot het geld op is? Dit met het nadeel dat pinnen veel minder voelt als geld uitgeven en mensen, zeker wanneer bv contactloos betalen helemaal niet zo goed opletten met wat ze uitgeven.
Gek toch dat niemand hier in mijn gezin financiële problemen en schulden heeft. ;)
Staat dat er niet helemaal los van? Of wil je zeggen dat ze dat zonder jouw aanpak wel zouden hebben (wat ik betwijfel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

MotorBeast schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:25:
Lekker geld pinnen dan van je rekening en als het op is weer pinnen voor contant totdat je rekening leeg is en je weet niet waar je het hebt gelaten.
Het advies is dan ook om de pinpas niet met je mee te dragen en dus op een specifieke dag het geld te pinnen. 50 euro voor de hele week op maandag pinnen, en dan op=op tot de volgende maandag. En ja met cash loze punten waar je alleen nog maar met een pas kan betalen maken dit onhandig als je daar gebruik van moet maken (openbaar vervoer of parkeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Bor schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Je weet natuurlijk prima waar je het hebt gelaten. Daarvoor kan je bonnetjes bewaren of een kasboek aanleggen.

[...]

Dat kan toch ook wanneer je niet contant betaald; door blijven pinnen tot het geld op is? Dit met het nadeel dat pinnen veel minder voelt als geld uitgeven en mensen, zeker wanneer bv contactloos betalen helemaal niet zo goed opletten met wat ze uitgeven.

[...]

Staat dat er niet helemaal los van? Of wil je zeggen dat ze dat zonder jouw aanpak wel zouden hebben (wat ik betwijfel).
Mensen die financiële problemen hebben bewaren geen bonnen en/of voeren administratie. :'( Daarom juist pinnen want dan kan je precies zien waar je het hebt gelaten. Vraag maar eens aan die mensen na 1 maand als ze contant betalen en alles is op waar ze het aan uitgegeven hebben. Eeeeeeeeeuh. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone dus met pinnen kan je zelfs aan het einde van de dag even checken.

Toevallig is mijn vrouw ZZP-er en die kreeg in het verleden veel contant betaald. Je weet echt niet na een maand of langer waar het blijft en ik ga echt geen tientallen bonnen doorspitten. Nu laten we klanten pinnen dus weinig contant meer (gelukkig) en ook bij de aangifte IB zoveel makkelijker te controleren en onze betalingen allemaal online. Ik heb een gruwelijke hekel aan contant geld.

Ik heb zelf 4 rekeningen samen met vrouw. 2 x betaal, 1 x spaar en 1x beleggingsrekening. Zalig overzichtelijk.

Maar doe wat je zelf fijn vindt en schuldenvrij blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 23-10-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Mach schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Let je wel op dat de gemiddelde hypotheekverstrekker wel wil dat je salaris op dezelfde rekening wordt gestort als waarvan de hypotheek wordt afgeschreven. Althans vroeger was dat zo
Gelukkig heb ik al een hypotheek. 4 jaar geleden moest ik gewoon 3 maanden afschriften inleveren waarop een structureel inkomen zichtbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
President schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Toch betaal ik liever 20% extra op een 3 euro rekening voor de bank, dan 5% extra op mijn 60 euro Ziggo :-P
Het een sluit het ander niet uit. Bij banken gaat het om kleinere bedragen, maar juist daarom kunnen ze ongeneerd en ongezien graaien. Procentueel zijn de prijsverhogingen van grootbanken gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:46
Luchtbakker schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

Potjes maken heeft elke bank wel volgens mij. Rabo heeft dat inderdaad ook. Je kan alleen bij Rabo geen automatisering maken dat hij een specifieke afschrijving uit een specifiek potje afschrijft.
Jawel hoor, dat heet slimme overboekingen

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:00

Hippe Lip

+ + + NL + + +

En, @Luchtbakker, heb je een keuze gemaakt?
Ik kom hier terecht omdat ik ook me oriënteer op de overstap van bank. Als ik jouw wensen/ eisenlijstje zo zie dan denk ik meteen aan bunq. Daar heb ik vrij in het begin, toen alles nog gratis was, een rekening geopend en ik zit er nog steeds. Niet als hoofdrekening, maar al die potjes waar jij het over hebt houd ik dáár aan. Gaat echt fantastisch. Mijn inkomen komt eens per maand op de huishoudrekening bij ABN binnen. Vanaf die rekening worden de dagelijkse ‘boodschappen’ betaald. En eens per maand worden de potjes bij bunq aangevuld: autorekening (verzekering, belasting, tanken), ziektekosten (premie verzekering, maar ook alle andere zorggerelateerde dingen), vakantie (uit eten, uitstapjes e.d.), regelmatig (alle incasso’s van internet, energie, water, andere verzekeringen, donaties, etc). Voor de meeste heb ik een virtuele bankpas met Apple Pay (kosteloos). Ik ben enig rekeninghouder (houdt de kosten in de hand), en mijn vrouw gebruikt het fysieke bankpasje voor de ziektekosten en vakantie. Die kunnen samen op één fysiek pasje met twee pincodes. Echt een mooie oplossing.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27
Niet die van seats en so.. ah verdorie, andere bank.

ASN hier en ook wat limieten, maar gebruik nu voor reizen Wise en kan volgens mij pauzeloos rekeningen, passen en valuta’s bij maken.

Overigens werken wij met de spaarrekening van ASN gewoon daadwerkelijk met ‘potjes’. Dat gedraagt zich tegenwoordig als een sub-rekening.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Maar waarom ik hier terecht kom is omdat ik, zoals gezegd, me oriënteer op een andere bank. De directie hier in huis begint te sputteren over de mate van verantwoord ondernemen van ABN. De scores zijn te laag.

Dan kijk ik o.a. naar SNS en probeer uit te vinden wat de kenmerken daarvan zijn ten opzichte van andere banken hier in NL. Voordelen lopen ze allemaal mee te koop, maar wat ga ik missen als ik van ABN over zou stappen naar SNS?
Heeft SNS bijvoorbeeld iDIN, zoals @NicoHF terecht opmerkte bij KNAB? Ik kan dat zo snel niet vinden…

Andere nadelen, of zijn die er niet echt?

Het gaat bij ons om:
  • Een huishoudrekening plus spaarrekening (en/of);
  • Voor elk van ons twee een eigen betaalrekening met spaarrekening;
  • Voor mijn vrouw een tweede betaalrekening.
Drie rekeningen met elk een eigen spaarrekening dus plus een tweede persoonlijke betaalrekening. En voor één persoonlijke rekening een creditcard.

Kleine maar niet onbelangrijke kanttekening: complexe materie is voor mij geen enkel probleem, maar mijn wederhelft is volkomen a-technisch. Het moet dus behoorlijk recht-toe-recht-aan zijn voor haar.

Edit:
Ik vergeet nog te melden dat ik graag alle mutaties van alle rekeningen (betaal- én spaarrekeningen) wil downloaden (csv-bestand) omdat ik die in een spreadsheet bijhoudt. Doe ik al héééél lang met al mijn rekeningen. 8)

En doet SNS wel mee met de ‘flitsbetalingen’, dat je het daar bijgeschreven ziet als iemand vanaf bv ABN iets overmaakt naar je?

[ Voor 20% gewijzigd door Hippe Lip op 29-01-2025 18:21 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

NiGeLaToR schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:36:
Niet die van seats en so.. ah verdorie, andere bank.

ASN hier en ook wat limieten, maar gebruik nu voor reizen Wise en kan volgens mij pauzeloos rekeningen, passen en valuta’s bij maken.
Wise ga ik eens bekijken, thnx.
Overigens werken wij met de spaarrekening van ASN gewoon daadwerkelijk met ‘potjes’. Dat gedraagt zich tegenwoordig als een sub-rekening.
Maar die potjes hebben geen eigen IBAN? Dan kun je daar dus niet rechtstreeks van betalen. Bij bunq gaat dat wel. Ook een betaalverzoek aan iemand kan rechtstreeks naar de juiste rekening. En incasso’s kun je daar héél goed managen: je kunt ze limiteren tot een bedrag per keer of per maand. En zo is het dus écht gescheiden allemaal.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Eerlijk gezegd niet. Het komt er op neer dat elke bank kleine limieten heeft voor het aantal rekeningen dat je mag openen, op 2 banken na.

- Knab
- Bunq

Ik heb voor deze 2 banken niet gekozen om de volgende redenen:

- Knab: Geen IDIN ondersteuning, en best vaak storingen.
- Bunq: Staat afgelopen tijd niet erg positief in het nieuws.

Wel heb ik door het oriënteren mijn spaargeld volledig verhuist naar Revolut. (dagelijkse geldmarktfondsen)
Groot voordeel is dat ik dagelijks mijn rente uitbetaald krijg. Mijn spaargeld is niet enorm, maar toch krijg ik gemiddeld 18 cent per dag aan rente uitbetaald. Ook de creditcard is gratis, dus die heb ik bij Rabobank kunnen opzeggen. Scheelt ook weer (dacht ik) 3 euro per maand.

Maar waar ik daadwerkelijk naar op zoek was, is mij niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Hippe Lip je kunt bij ASN inderdaad niet direct van een spaarrekening betalen. Wel vanuit een potje -> betaalrekening.

Mbt tot Wise denk ik dat je wel meerdere kaarten kunt maken maar niet per se meerdere ibans.

Wellicht moet je je manier van geld gebruiken wat aanpassen of met meerdere banken gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

NiGeLaToR schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:18:
@Hippe Lip je kunt bij ASN inderdaad niet direct van een spaarrekening betalen. Wel vanuit een potje -> betaalrekening.
En dat is nou precies wat ik niet wil: dubbel werk. Den heb ik onderweg iets betaald en dan moet ik thuis nog eens iets uit een potje halen. Bovendien moet je dat dan niet vergeten. Kortom: uiterst onhandige oplossing.
Met een virtuele bankpas per betaalrekening (potjes) bij bunq die ik dan in mijn Apple Wallet zet kan het in één keer goed. Nix extra werk, nix vergeten.
Mbt tot Wise denk ik dat je wel meerdere kaarten kunt maken maar niet per se meerdere ibans.

Wellicht moet je je manier van geld gebruiken wat aanpassen of met meerdere banken gaan werken?
En zoals je in mijn verhaal kon lezen is dat precies wat ik doe: met meerdere banken werken.

Maar nu overweeg ik dus ABN in te ruilen voor SNS en ben ik dus aan het uitvinden waar daar de verborgen haakjes en oogjes zitten.
Doet SNS bijvoorbeeld aan iDIN?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Luchtbakker schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:17:
[...]
Eerlijk gezegd niet. Het komt er op neer dat elke bank kleine limieten heeft voor het aantal rekeningen dat je mag openen, op 2 banken na.

- Knab
- Bunq

Ik heb voor deze 2 banken niet gekozen om de volgende redenen:

- Knab: Geen IDIN ondersteuning, en best vaak storingen.
- Bunq: Staat afgelopen tijd niet erg positief in het nieuws.
“… niet erg positief in het nieuws”. Tja, dat punt herken ik wel en dan vraag ik me af: welke bank is ongeschonden: In de loop der tijd is er overal wel wat aan de hand. Lopen er een hoop klanten bij bank A weg, blijkt een tijd later dat er bij hun nieuwe bank B wat aan de hand is. Word je niet door de hond gebeten, dan word je wel door de kat gekrabt. :X
Wel heb ik door het oriënteren mijn spaargeld volledig verhuist naar Revolut. (dagelijkse geldmarktfondsen)
Groot voordeel is dat ik dagelijks mijn rente uitbetaald krijg. Mijn spaargeld is niet enorm, maar toch krijg ik gemiddeld 18 cent per dag aan rente uitbetaald. Ook de creditcard is gratis, dus die heb ik bij Rabobank kunnen opzeggen. Scheelt ook weer (dacht ik) 3 euro per maand.
Weet je zeker dat dit een creditcard is? Kun je er een huurauto mee meekrijgen? Ik dacht namelijk dat het de debitcard is. Wel vervelend als je daar in het buitenland pas achterkomt als je er iets mee wilt doen dat alleen met een creditcard kan.
Maar nogmaals: dit punt weet ik niet zeker, al gebruik ik Revolut nu ook al een tijdje (op een laag pitje).
Maar waar ik daadwerkelijk naar op zoek was, is mij niet gelukt.
Jammer maar helaas.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Hippe Lip je kunt met Wise wel meerdere kaarten maken, die je dan per doel kunt gebruiken via apple pay. Dat werkt in principe als een verzameling debit cards. Niet helemaal meerdere bankrekeningen maar meerdere passen met saldo.

Vwbt Idin en ASN:

https://www.asnbank.nl/service/idin.html

Ps kan mij niet superlekker verplaatsen in je usecase, maar heb dan ook geen mapjes in mijn email, fotos of andere dingen. Hoop dat het al met al toch een beetje helpt :)

[ Voor 22% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-01-2025 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-05 22:15
Openbank
  • Bij voorkeur gratis rekeningen
  • Minimaal 5 betaalrekeningen met IBAN mogelijk
  • Hogere rente op spaarrekeningen?
  • Betalen en betaalverzoeken met IDEAL.
  • Apple pay (MUST)
Knab
  • Bij voorkeur gratis rekeningen
  • Minimaal 5 betaalrekeningen met IBAN mogelijk
  • Hogere rente op spaarrekeningen?
  • Betalen en betaalverzoeken met IDEAL.
  • Apple pay (MUST)
Ik gebruik veelal Openbank (Travel+ op alle betaalpassen) met Revolut erbij voor Instant Payments (NL IBAN), iDEAL online & iDEAL betaalverzoeken transacties. Ik klik op 'Add money' in de Revolut app om gratis en onmiddellijk geld van een Openbank rekening over te maken naar Revolut. Ik boek steeds alleen zoveel geld over naar Revolut als ik nodig heb voor een specifieke transactie. Met de ondersteuning van Tikkie door Revolut kan ik nu ook zelf iDEAL betaalverzoeken aanmaken. Zo gebruik ik Revolut als een tussenrekening, die doorgaans geen saldo heeft en dus geen risico vormt.

Openbank en Revolut MasterCard of VISA debit cards zijn GEEN credit cards. Dat MasterCard en VISA debit cards vaak ook credit cards worden genoemd, zelfs door aanbieders zoals bunq, veroorzaakt veel verwarring.

Volgens mij worden er in NL geen gratis echte credit cards uitgegeven. Alleen American Express biedt hun Blue Card gratis aan bij jaarlijkse kaartuitgaven van min. 3.000 EUR, voor zover ik weet. Maar AMEX passen zijn strikt genomen weer een specifiek type credit cards, namelijk charge cards.

De term prepaid credit card zie ik ook vaak voorbijkomen en dat is een contradictio in terminis. Prepaid betaalpassen zijn altijd een vorm van debit cards en zouden dus prepaid debit cards genoemd moeten worden. Check dit maar eens met de eerste 6 cijfers van je prepaid betaalpas in de website BIN Check

[ Voor 23% gewijzigd door ivanwmc op 30-01-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merelhofstede
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-04 10:18
Zit even mee te lezen in dit topic en zie dat jullie het over meerdere rekeningen tegelijk hebben. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jullie je (spaar)geld beheren als je op meerdere rekeningen zit? Lijkt mij lastig om het overzicht te behouden.

Of bedoelen jullie met rekeningen de spaarpotjes die je binnen de rekening kunt aanmaken?

[ Voor 15% gewijzigd door Merelhofstede op 30-01-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Luchtbakker schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Weet niet hoe groot je bedrag is en hoeveel rente je vangt, maar voor box 3 gelden geldmarktfondsen volgens mij als een belegging en worden dus veel zwaarder belast dan een spaarrekening. Ik vermoed dat je (als je in box 3 valt) je er geld op verliest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoukkie
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-03 14:44
Merelhofstede schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:48:
Zit even mee te lezen in dit topic en zie dat jullie het over meerdere rekeningen tegelijk hebben. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jullie je (spaar)geld beheren als je op meerdere rekeningen zit? Lijkt mij lastig om het overzicht te behouden.

Of bedoelen jullie met rekeningen de spaarpotjes die je binnen de rekening kunt aanmaken?
Denk dat je met beiden wel uit de voeten kan komen als je het handig indeelt. Net zelf een topic geopend over gezamenlijke rekeningen. Daaruit kwam naar voren dat veel mensen meerdere rekeningen hebben, waaronder ikzelf. Zat er eerst aan te denken om dit te downgraden naar èèn rekening, vanwege onnodige kosten, maar denk dat ik hier op terugkom.

Naast ASN, ING en Knab denk ik er zelfs over om een extra rekening te openen bij Bunq (zie reactie Falcon die vooraf budgetteert). Op het YouTube kanaal zag ik hier meer info over.

Wel handig is het voor je overzicht denk ik handig om per rekening te bepalen wat het doel ervan is. Bijvoorbeeld: rekening voor de kids, eigen rekening, rekening lopende bankzaken. Zo behoud je denk ik wel overzicht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
jeroenkb schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Weet niet hoe groot je bedrag is en hoeveel rente je vangt, maar voor box 3 gelden geldmarktfondsen volgens mij als een belegging en worden dus veel zwaarder belast dan een spaarrekening. Ik vermoed dat je (als je in box 3 valt) je er geld op verliest
Slim van mij, maar niet op gelet eigenlijk. Vanaf welk bedrag ga je in box 3 betalen? Ik kan het zo niet vinden. Het is niet dat er er 10k op die rekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Luchtbakker schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Slim van mij, maar niet op gelet eigenlijk. Vanaf welk bedrag ga je in box 3 betalen? Ik kan het zo niet vinden. Het is niet dat er er 10k op die rekening staat.
Vanaf 114.000 euro als je fiscaal partners bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
jeroenkb schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Vanaf 114.000 euro als je fiscaal partners bent