Daarmee hebben ze het bij mij permanent verneukt. Ik had vroeger, heel lang geleden, ook een Pennierekening daar en die is opgeheven toen ik te oud werd of toen ik m'n eerste 'echte' rekening opende bij de ABN, waar ik nu nog steeds zit. Dat is in ieder geval >15 jaar geleden en daarna zijn al mijn banden met de ING verbroken, rekening opgezegd en ik heb daar niks anders lopen.
Ongeveer twee jaar geleden moest ik mede-rekeninghouder worden van een stichting en die zat bij de ING. Heel dat formulier ingevuld en proces doorlopen (wat overigens ook al een ramp was maar dat is een ander verhaal), heel duidelijk aangegeven van "ik heb geen rekening, ik ben geen klant bij jullie, mijn adres is X", krijg ik steeds maar niks te horen. Ik bel er achteraan, "ja dat is al verstuurd hoor, naar adres Y". Bleek dat ze het nuttiger vonden om het adres van m'n ouders (die daar toevallig nog wonen, dat was een meevaller) te gebruiken dan het adres wat ik zelf had opgegeven. Ze zagen namelijk een oude klant in het systeem staan met dezelfde naam en geboortedatum, dat waren de enige match-criteria. Gelukkig heet ik geen Jan Jansen

Het was niet mogelijk om dat "zomaar" te veranderen. Stel je voor dat ze daar niet meer gewoond hadden, dan was het helemaal lastig geworden. Anyway, ik naar m'n ouders in een weekend, brief geopend, of ik doordeweeks een keer langs wilde komen in het filiaal daar, was ook niks aan te veranderen. Kon ik dus nog een keer doordeweeks gaan, waar ik eigenlijk helemaal geen tijd voor had.
Ik heb daarna een klacht ingediend, toen kreeg ik te horen dat ze dat vaker hadden gehoord en het "mee zouden nemen" op een of andere bespreking ooit. Geen idee of er wat mee gebeurd is.
We hebben bij die stichting trouwens elk jaar gezeur met het overzetten van de rekening, een klein beetje vanwege de structuur van de stichting en een groot beetje vanwege de ontzettende inflexibiliteit van de ING. Heel toevallig was er na een van de vergaderingen een keer een lezing van eoa hoge pief van de ING (C?O volgens mij) die even ging uitleggen hoe ze hun proces gestroomlijnd hadden zodat je, als je een rekening wilt openen, binnen 20 minuten buiten staat *met* betaalpas. Het duurde ook niet lang voordat we daarover aan het grappen waren en bijna hadden besloten om maar elk jaar een nieuwe rekening te openen
Bij de ABN heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, je moet een klein beetje weten wat je precies wilt en wat je nodig hebt, dan kan je gewoon langsgaan en met iemand in real life die meuk doorspreken en dan wordt het geregeld. Bij de ING moet alles (in mijn ervaring, niet particulier dus) met formulieren en post en weet ik veel en het is dus normaal dat het veranderen van rekeninghouders 1-2 maanden duurt daar, wat best lang is als je in principe elk jaar (deels) van bestuur wisselt.
Dat vind ik niet direct een voordeel, de rest van de beveiliging is niet al te geweldig en dat je je gebruikersnaam geheim dient te houden slaat al helemaal nergens op. Doe mij maar zo'n calculator, die heb ik ook best vaak bij me.
- makkelijk gironummer
Goddank krijgen we IBAN. ING is ook een beetje een hel als je veel transacties naar zulke rekeningen moet doen. Normale rekeningnummers voldoen namelijk aan de
elfproef en die gironummers zijn opeenvolgend. Als je een typo in een gironummer maakt krijg je daar dus geen feedback op, hoogstens later een keer als de namen verschillend genoeg zijn maar dat zuigt wel flink.
Sowieso zie ik geen voordelen in "alles onder één dak" en hoe vaak kom je nou in een filiaal of bel je met de klantenservice. Ik in ieder geval nooit, dus daarin geen reden om een andere bank te kiezen.
Klantenservice is wat mij betreft juist het belangrijkste aan een bank. Op je geld zitten kunnen ze allemaal wel, je moet vooral weten hoe hard ze voor je gaan lopen als je een keer wat anders wilt. Dat is naast obvious (en m.i. minder belangrijke) dingetjes zoals rente en kosten juist hetgene waarin ze zich van elkaar kunnen onderscheiden. De klantenservice van de ING is zo ruk dat ik de rest van m'n leven helemaal niks meer met die bank te maken wil hebben.
[
Voor 19% gewijzigd door
DataGhost op 10-02-2013 09:47
]