Jazco2nd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:43:
[...]
das vooral ook omdat de Rabobank geen enkele verplichting heeft om iets te publiceren. Daardoor heeft de gewone burger eigenlijk geen idee van het feit dat Rabobank ook enorm handelde in foute kredieten en hypotheken (en natuurlijk ook wapenhandel) en ze ook een flink bedrag hebben afgeschreven aan het begin van de crisis.
Dat ze geen aandeelhouders hebben is een groot voordeel natuurlijk, maar dat je dan alles geheim kan houden is weer een (kleiner) nadeel.
Wat een onzin, er komt elk jaar netjes een persconferentie en gepubliceerde en gecontroleerde jaarrekeningen uit van de Rabobank Groep. Als bank kan je natuurlijk ook niet anders, als alles geheim blijft dan is er natuurlijk geen marktpartij die zaken met ze wil doen als ze bijv obligaties in de markt wil zetten.
Ik zie in dit topic ook een aantal keren langskomen dat men het vervelend vindt als je klant bent van het ene filiaal en dan niet terecht kan bij het andere filiaal. Tja, de crux zit hem er in dat het lokale banken zijn en geen filialen. Lijkt slechts woorden, maar dat is het dus niet. Het zijn allemaal aparte banken die via kruislingse garanties zich allemaal gecommitteerd hebben aan het goed van de hele Rabobank, maar het blijven wel aparte banken waar het de klantadministratie betreft. Je bent echt klant van een zo'n bank.
Ik ben zelf echt een bankswitcher. Begonnen bij VSB, daarna een pennierekening en een easy blue rekening. Daar kreeg ik wat frustratie over, want als ik geld wat ik verdiende inde kas op de rekening destijds wilde storten, dan moest ik bij het postkantoor wezen die er in ons dorp waanzinnige openingstijden op na hield.
Dus Rabo, omdat dat daar het enige beschikbare was. Later kwam er ook ABN, dus gewoon eens kijken wat je voor het geld krijgt. Die later toch weer gesloten. Op Rabo door blijven gaan en later nog een jaartje ABN gehad, omdat die een openingsbonus gaven van 100 euro.
Die later weer gesloten en jaren de Rabo alleen aangehouden. Maar de laatste tijd kriebelt het weer, want ik vind de iOS app er hopeloos ouderwets uitzien. Dus ING-rekening geopend, echt de overstapservice maakt het vrijwel frictieloos, en het is wel echt lekker om niet meer je random reader bij de hand te hoeven hebben.
Maar dan blijkt toch weer altijd dat het niet zozeer m het serviceniveau gaat, die wordt in heel veel gevallen gemaakt door de kunde van de medewerker waar je door geholpen wordt, maar de kenmerken van het systeem dat de bank hanteert. En ik irriteer me nu al aan het blijkbaar afwijkende systeem van het betalingsverkeer bij de ING. 1) mijn salaris komt standaard altijd een dag later, niet bij ABN of Rabo klanten, alleen bij ING (vroeger was dit alleen bij de postbank, maar heeft ING gewoon de hele backend van de postbank overgenomen?) 2) de Rabo app mag er dan wat ouderwets (ondertussen) uitzien, maar het wordt wel direct goed verwerkt. ING plaatst een soort reservering in het systeem en die wordt 2 dagen later echt geboekt. Ik was echt compleet verbaasd om te zien dat de betalingen die ik in de parkeerautomaat op maandag deed, pas op woensdag werkelijk verwerkt waren. Je kan dus ook niet meer zien wanneer je werkelijk bij de automaat stond. Destijds is er wel een reservering gemaakt, zodat je het niet twee keer uitgeeft, maar die wordt vervangen door de werkelijke boeking. Dat is voor mij zo fundamenteel, dat ik de ING rekening dan ook weer zal gaan sluiten. Stel nou dat ik in declaraties moet aantonen, of met een klacht bij een winkel op welke datum ik iets betaald heb?
3) blijkbaar werkt er ook iets in de basis van het systeem, hoe moet ik het omschrijven, 'bonkiger'/lomper in het ING systeem. Zo heb ik een automatische betaling om een deel van mijn salaris naar de gezamenlijke rekening over te maken. Alleen, dat geld is er nooit aan het begin van de dag, altijd ergens rond lunchtijd. Waar mijn Raborekening dan aan het begin van de dag geen geld ziet en het niet uit kan voeren, lijkt het alsof dat systeem eens in bijvoorbeeld het half uur kijkt of er dan wel genoeg staat en alsnog uitvoert, zegt het ING systeem: no money today en hup de boeking wordt naar morgen doorgeschoven, vandaag wordt niet meer gekeken of het later op de dag wel zo is. En nog mooier is dat dat goed in de app zichtbaar is, boeking op de normale dag van de maand staat al op volgende maand en een enkele boeking voor morgen staat in de app met een waarschuwingsteken. Ga ik naar mijn ING, dan zie ik dit allemaal niet.
Dus al met al: de app ziet er prachtig uit, veel mooier dan dat ding van de Rabo, maar als ik dan kijk naar de systemen die erachter hangen, dan zeg ik: doe mij de Rabo maar. Misschien toch eens de ABN AMRO proberen, nu ik toch met vergelijkend warenonderzoek bezig ben...