Ik zit bij ABN-Amro, waar ik naartoe ben overgestapt vanaf de Rabobank. Ik ben 30 jaar klant geweest bij Rabobank (vanaf klein kindje dus). Toen ik mijn huis kocht "kreeg" ik bij mijn hypotheek ook een ABN-Rekening.
Een poosje later kwam mijn vriendin met haar zoontje vanuit Tsjechië naar Nederland om bij mij te komen wonen. Haar ingeschreven bij de gemeente, IND (niet noodzakelijk, wel handig), enz. En dan wil ze natuurlijk ook graag een bankrekening. En waar anders dan bij je "huisbank" waar je al 30 jaar klant bent, nietwaar? Inderdaad. Niet waar.
Samen naar het lokale Rabo-filiaal getogen en daar te woord gestaan door een service medewerker. Het gesprek verliep ongeveer zo:
Ik: Mijn vriendin is net vanuit Tsjechië verhuis, met haar zoontje, en bij mij komen wonen. Nu wil ze graag een betaal- en een spaar-rekening openen. En daarnaast wil ik graag voor ons beide een gezamelijke betaalrekening, gezamelijke spaarrekening. En tevens een jongerenrekening voor de kleine.
Rabo: Gefeliciteerd met uw samenwonen! Dan gaan we dat even in orde maken. Heeft uw vriendin een paspoort?
Ik: (goed voorbereid als ik ben) We hebben hier haar paspoort, officieel vertaalde geboorte aktes van haar en haar kind, officieel vertaalde diploma's en bewijs van inschrijving in het GBA.

Rabo: Ah, heel mooi. Heeft u ook een kopie van haar arbeidscontract?
Ik: Uh.. Ze woont hier net 3 dagen, dus ze heeft nog geen werk. Uiteraard heeft ze zich al wel ingeschreven bij uitzendbureau's, waar ze overigens om haar rekeningnummer vroegen

Rabo: Oh, in dat geval kunnen we haar geen rekening geven.
Ik: Huh? Waarom niet

Rabo: Ja, dat mag gewoon niet, want aan een rekening zijn kosten verbonden en we willen wel zeker weten dat die betaald worden.
Ik: En waarom denkt u dat we dat niet kunnen betalen dan?

Rabo: Uw partner heeft geen arbeidscontract, dus is het risico te hoog voor ons.
Ik: Toen ik een rekening bij de Rabobank opende was ik 4 jaar. En toen had ik ook geen arbeidscontract.

Rabo: Maar toen stonden uw ouders garant voor u!

Ik: En nu sta ik garant voor haar

Rabo: Mevrouw is volwassen en moet echt eerst een eigen arbeidscontract hebben.
Ik: Ik ben al 30 jaar klant bij uw bank. U kunt mijn hele financiele geschiedenis inzien. Ik heb nog nooit meer dan een dag of wat rood gestaan, mijn inkomen lijkt me rúimschoots voldoende om te kunnen garanderen dat we die 2,50 per maand ofzo wel kunnen betalen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Rabo: Tja, regels zijn regels.
Ik:
Rabo: Maar, u kunt natuurlijk nu wél vast uw gezamelijke rekeningen openen, en die van het kind, en dan later als mevrouw een contract heeft terugkomen voor haar rekening.
Ik: ...
Ik: U denkt toch niet serieus dat ik hier extra rekeningen ga openen terwijl op zo'n starre manier mijn partner de deur wijst, toch? We openen óf vandaag álle rekeningen waar ik om vroeg, óf ik open ze állemaal bij een andere bank.

Rabo: Nou, bij andere banken gaat dat ook niet zomaar hoor. Daar moet mevrouw ook eerst een contract hebben.
Toen heb ik ter plekke de ABN gebeld (waar de raboman bij zat) en nadrukkelijk gevraagd of het écht géén probleem was om een rekening te openen voor mijn vriendin, terwijl die géén arbeidscontract had. En dat was (uiteraard) geen enkel probleem, zolang ik garant voor haar stond. Dame van de ABN meldde er netjes bij dat alleen een creditcard niet op haar naam kon zonder arbeidscontract, maar dat we haar creditcard dan aan de gezamelijke rekening konden koppelen, dan mocht het wel.
Ook terplekke een afspraak gemaakt voor diezelfde dag. De Rabo-man heb ik gemeld dat ik later nog even terug zou komen om het opzeggen van mijn rekeningen af te handelen. Diezelfde dag nog alles verkast naar de ABN en daar tot op heden super tevreden over.
Het énige nadeel is dat er minder filialen zijn, maar darentegen kan vrijwel álles via hun website die veel beter en overzichtelijker is dan die van de Rabo

Naar de Rabo heb ik nog een klachtenbrief gestuurd met het hele verhaal er in. Nette brief terug gekregen van de rayondirecteur (of hoe dat ook heet bij de rabo) met ecxuses en de uitleg dat de meneer van Rabo de regeltjes wat te strikt had gehanteerd en beter naar de persoonlijke situatie had moeten kijken. Tja, te laat.
Edit: Vriendin had een week of twee later overigens werk gevonden. Het is niet zo dat ze een kansloze import-bruid was ofzo. Goede diploma's, 3 talen vloeiend (+ inmiddels behoorlijk nederlands). Zelfs zónder mijn garantstelling was het risico mijns inziens vrij beperkt voor de bank.
[
Voor 6% gewijzigd door
Whuzz op 11-03-2013 11:15
]
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!