symen89 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:50:
Ik merk hier veel negativiteit rondom Ethereum (ETH). Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom er zoveel kritiek is. Als we kijken naar de afgelopen jaren, hebben de ontwikkelaars van Ethereum indrukwekkende vooruitgang geboekt in vergelijking met andere blockchains. Denk bijvoorbeeld aan EIP-1559 tijdens de London hard fork, waar het burnen van ETH werd geïntroduceerd, en de overgang van Proof of Work (PoW) naar Proof of Stake (PoS) tijdens "The Merge". Dit zijn mijlpalen die de technologie en het ecosysteem aanzienlijk hebben versterkt.
De kritiek komt voort uit het gegeven dat de prijs in verhouding achterblijft. Dat er technisch veel vooruitgang is geboekt is waar. Maar dit wordt niet "beloond" in de prijs.
Op sommige vlakken vind ik Ethereum zelfs superieur aan Bitcoin (BTC). Natuurlijk, het vergelijken van BTC en ETH is als appels met peren vergelijken. Het simpele maar sterke narratief van Bitcoin maakt het krachtig als store of value. Toch zie ik op de lange termijn veel meer potentiële toepassingen voor het Ethereum-netwerk dan voor Bitcoin.
Ik denk ook dat Ethereum tecnhisch superieur is aan Bitcoin. Echter is dat in deze wereld niet het belangrijkste. Bitcoin is veel betrouwbaarder. Door de minimale upgrades, en alles moet 100% backwards compatibel zijn. Ik denk dat het een nadeel is als je veel aanpassingen doorvoert. Technisch zijn het upgrades. Maar als klant/investeerder weet je niet waar je aan toe bent, en ben je afhankelijk van wat de foundation besluit te doen.
Wat me ook opvalt, is de opkomst van zogenaamde 'Ethereum killers'. Eerst was er EOS, daarna ADA, en nu SOL. SOL presteert momenteel prijs-technisch beter dan veel concurrenten, vooral dankzij de hype rondom memecoins. Deze munten geven de voorkeur aan snelle en goedkope transacties, maar dat gaat ten koste van de decentralisatie van het netwerk. Ethereum daarentegen volgt een elegantere route door gebruik te maken van Layer 2-oplossingen, die schaalbaarheid verbeteren zonder de kernprincipes van decentralisatie op te offeren.
De term Ethereum-killer wordt niet meer zoveel gebruikt. Er zijn veel projecten gekomen, en weer gegaan. Toch denk ik dat Sol nu wel een geduchte tegenstander kan zijn. Uiteindelijk blijven de echte usecases van crypto maar zeer beperkt. Wat blijft er over? Een markt voor het handelen van al deze leuke muntjes. En dat kan sneller en goedkoper op Solana. Ook heeft Solana laten zien bij de Trump gekte afgelopen weekend dat het deze drukte kan verwerken. Dat is uiteindelijk wat de gokkers willen. Dat het minder decentraal is boeit de meerderheid niks.
Wat betreft de prijsontwikkeling van ETH maak ik me minder zorgen. Tijdens eerdere cycli daalde de ETH/BTC-ratio ook flink, om vervolgens een van de best presterende activa te worden in de maanden erna. De recente ETF-inflows en aankopen door grote spelers zoals WLFI lijken mij een voorbode van een ongekende bullrun voor Ethereum.
Het kan, maar het is geen zekerheidje. Ethereum moet het ook vooral hebben van de activiteit op het netwerk. En als je hier naar kijkt heeft Ethereum het gewoon niet meer zo makkelijk als vroegâh.