Nieuw simpele PC voor moeder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De PC is voor mijn moeder. Zij gaat er wat mee internetten, foto's opslaan, beetje foto's bewerken (geen idee met wat ik verwacht random kruidvat / albelli achtige praktijken. niets bijzonders) mailtjes lezen en met het office pakket werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Mwa denk rond 400-500 moet ik nog wel kunnen verkopen. Ze heeft niet zoveel nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

1080p 60hz scherm, random cheap toetsenbord, muis.
Heel misschien een random 2'5" SSD die ze nog heeft maar geen idee wat er in haar computer zit atm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Simpel, klein systeem. Ze wilt 'genoeg' opslag. Maar wat genoeg is heb ik nog geen antwoord op gekregen. Ze gaat straks nog even kijken hoeveel ze nu in gebruik heeft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Klein systeempie, beetje stil.

Wat verwacht je van ons?
Goede bang voor buck, hoeft allemaal niet zo rete spannend voor de kleine taken die mijn mammie erop doet..

Ik heb zelf een Asrock deskmini H310 voor mijn thuisserver en daar erg tevreden over. Heb even gekeken wat daar de nieuwe modellen van zijn. Ik kwam op de Asrock Deskmini X300. AM4 AMD systeem.

Kwam uit op dit lijstje;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 115,20€ 115,20
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFRA32A€ 35,10€ 35,10
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 67,90€ 67,90
Totaal€ 367,20

Zijn er nog verbeter mogelijkheden? Mogelijk komt er dus nog een 1 of 2TB 2.5" SSD bij en mogelijk een noctua fan maar dat interesseert haar niet zo erg denk ik

Qua vraag die ik nog heb past de default cooler bij de ryzen 5600g boxed standaard in de deskmini?

Dank alvast. Ik zit niet meer zo in de zelfbouw PCs :p
Er komt Windows 10 of 11 op te staan. Geen idee wat ze nu heeft en moet nog even kijken of de licentie aan haar account gekoppeld is.

[ Voor 15% gewijzigd door Aschtra op 11-11-2024 13:39 ]

Beste antwoord (via Aschtra op 13-11-2024 13:15)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:48
Ik denk dat je prima systeem hebt aangeklikt, en zou het daarbij laten
Enige wat ik nog wil zeggen; heb je wifi nodig? Er bestaan wifi modules voor de deskmini.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44
Ze zal het nu absoluut nog niet nodig hebben maar omdat het nu weinig kost zou ik er alvast 32GB geheugen van maken om over een x aantal jaar fatsoenlijk naar een volgende windows te kunnen upgraden. Je kan namelijk geheugen niet verder uitbreiden, alleen vervangen. Verder lijkt het me prima zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Therazor op 11-11-2024 13:51 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:38
De met de CPU meegeleverde koeler past niet, de AMD Wraith Stealth Cooler is 5,5 cm hoog. ASRock levert een aangepaste koeler mee met de Deskmini
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcR-mj6xHIqCbTEYnbjyRmSXusdrMPgInpEMBFB7FugtCqqjUO4

[ Voor 26% gewijzigd door martyw op 11-11-2024 13:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aschtra
Therazor schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:49:
Ze zal het nu absoluut nog niet nodig hebben maar omdat het nu weinig kost zou ik er alvast 32GB geheugen van maken om over een x aantal jaar fatsoenlijk naar een volgende windows te kunnen upgraden. Je kan namelijk geheugen niet verder uitbreiden, alleen vervangen. Verder lijkt het me prima zo.
Haha sorry maar raap me op. 32GB voor wat internet en office taken? 16gb is al zwaar overkill daarvoor. 8 is zelfs aan de hoge kant.

Snap dat het cheap is maar ook totaal overbodig. En met dit budget scheelt het toch alweer
Heb zelf 16Gb in mijn 'game' PC en kom hier nooit (merkbaar) tegen de limieten aan
martyw schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:52:
De met de CPU meegeleverde koeler past niet, de AMD Wraith Stealth Cooler is 5,5 cm hoog. ASRock levert een aangepaste koeler mee met de Deskmini
[Afbeelding]
Kijk dit wist ik niet, had nog geen unboxing video's bekeken. Staat wel op het lijstje.
Scheelt in ieder geval alweer.
Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:29
Waarom niet zo'n kleine PC?

Lenovo thinkcentre m70 oid. Ding is lekker klein en snel zat voor de behoefte. Wellicht kan je dit nog achter de monitor vastmaken.

i5|16GB|M.2 SSD van 512GB en gaan. Dit zou ik bij mijn ouders plaatsen. Lekker makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Unknown Alien schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:16:
Waarom niet zo'n kleine PC?

Lenovo thinkcentre m70 oid. Ding is lekker klein en snel zat voor de behoefte. Wellicht kan je dit nog achter de monitor vastmaken.

i5|16GB|M.2 SSD van 512GB en gaan. Dit zou ik bij mijn ouders plaatsen. Lekker makkelijk
Dit is een kleine pc? 😮 ze heeft nu een midi tower

[ Voor 3% gewijzigd door Aschtra op 11-11-2024 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 15:21

BaRF

bijna kerst

Aschtra schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:09:

Haha sorry maar raap me op. 32GB voor wat internet en office taken? 16gb is al zwaar overkill daarvoor. 8 is zelfs aan de hoge kant.
Nou in elk geval fijn dat je zo goed met advies om kunt gaan.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:29
Aschtra schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:17:
[...]

Dit is een kleine pc? 😮 ze heeft nu een midi tower
PC-afmetingen
Gewicht:
1.25
Hoogte:
3.65
Breedte:
17.9
Diepte:
18.29
Afmetingen:
(BxHxD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essenert
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 22:34
ik zou zo iets nemen: uitvoering: Medion S06 Mini PC MD35300

werkt al veel te goed voor wat je beschrijft wat ze er mee doet ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:48
Enige wat ik nog wil zeggen; heb je wifi nodig? Er bestaan wifi modules voor de deskmini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
Aschtra schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:09:
[...]

Snap dat het cheap is maar ook totaal overbodig. En met dit budget scheelt het toch alweer
Heb zelf 16Gb in mijn 'game' PC en kom hier nooit (merkbaar) tegen de limieten aan

[...]
8gb is echt zeuren hoor, bij ons op de zaak verkoopt de verkoop desktops\laptops met a minimaal 16gb geheugen, voor de meerprijs 8gb vs 16gb hoef je het niet te laten. Meen dat onze verkoper laatst al zei dat hij niet eens meer HP systemen kon inkopen met 8gb er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aschtra schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:37:

Zijn er nog verbeter mogelijkheden? Mogelijk komt er dus nog een 1 of 2TB 2.5" SSD bij en mogelijk een noctua fan maar dat interesseert haar niet zo erg denk ik
Als je wilt kan het nog kleiner, via een Intel/Asus NUC (11x11x3,5cm). Achter het scherm weg te werken via een VESA-mount. Er staan er diverse ook op V&A die nog prima inzetbaar zijn voor jouw doel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
targaryanwolf schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:31:
8gb is echt zeuren hoor, bij ons op de zaak verkoopt de verkoop desktops\laptops met a minimaal 16gb geheugen, voor de meerprijs 8gb vs 16gb hoef je het niet te laten. Meen dat onze verkoper laatst al zei dat hij niet eens meer HP systemen kon inkopen met 8gb er in.
Hoezo is dat "zeuren"?
Voor basis/home/office gebruik is met 8 GB gewoon prima te werken.
Natuurlijk gaan we dan wel uit van een systeem met SSD.

Tweakers gebruik met 10/100'en browser tabs open is natuurlijk wel een heel andere user case. :)

Maar natuurlijk is het niet echt raadzaam om nu een systeem te kopen met 8GB wat niet (makkelijk) is uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Microkid schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:39:
Als je wilt kan het nog kleiner, via een Intel/Asus NUC (11x11x3,5cm). Achter het scherm weg te werken via een VESA-mount. Er staan er diverse ook op V&A die nog prima inzetbaar zijn voor jouw doel.
Te klein is ook niet altijd handig voor iedereen wat betreft makkelijk bereikbare aanslutingen zoals USB als je wat in wilt pluggen
Vooral voor wat oudere gebruikers misschien iets om wel rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

The_Doman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:48:
[...]

Te klein is ook niet altijd handig voor iedereen wat betreft makkelijk bereikbare aanslutingen zoals USB als je wat in wilt pluggen
Vooral voor wat oudere gebruikers misschien iets om wel rekening mee te houden.
Mja, USB poorten blijven altijd dezelfde afmetingen hoor, ongeacht het nu een Deskmini of NUC is ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:56

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Elke pc met Intel 8th generatie + met iGPU, 8GB en 250GB SSD > zou voldoende moeten zijn als ik het zo lees ;)

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
Therazor schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:49:
Je kunt er gewoon 1 16GB dimm in stoppen en er dan later eventueel een bij plaatsen. Overigens is 16GB meer dan genoeg voor een huis tuin en keuken pc.

Snap dat t klote is dat er een beetje lacherig over je advies gedaan wordt, maar 32GB aanraden zodat je naar de volgende windows kunt upgraden is wel bijzonder advies.

[ Voor 13% gewijzigd door youridv1 op 12-11-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Microkid schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:58:
Mja, USB poorten blijven altijd dezelfde afmetingen hoor, ongeacht het nu een Deskmini of NUC is ;)
Het gaat ook niet om de afmetingen maar om de makkelijke bereikbaarheid om wat (extra) in te pluggen
Dat gaat meestal wat prettiger op een wat grotere desktop dan een mini pc, al dan niet acher een monitor gemonteerd.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:10
@Aschtra
paradigit heeft een BF aktie met 50€ korting op de home&office pc ( 5600G 16gb ) voor 450€ en een randapparatuur bundel voor slechts €50 ( msi 24" + toetsenbord muis )

https://www.paradigit.nl/...ance-amd/80064918/product
onderaan bij opties kan je de bundel kiezen

incl. assemblage en windows .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
De eerste had ik idd gevonden. Stond nog op eerste pagina. Toevallig pakte die ook een Deskmini.
Essenert schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 01:54:
ik zou zo iets nemen: uitvoering: Medion S06 Mini PC MD35300

werkt al veel te goed voor wat je beschrijft wat ze er mee doet ;)
Echter duurder dan mijn zelfbouw en in ieder geval minder storage. Geen idee wat de processor doet, welke beter zou zijn. Maar aangezien die al duurder is en enkel te koop bij, voor mij onbekende, of een ontzettend bekende gare, webshops is dit geen goede vervanging wat mij betreft.

De spullen moeten wel bij een fatsoenlijke webshop besteld kunnen worden :+ Voor mij is dat Azerty, 4launch, Megekko, Coolbue, misschien een mediamarkt al staat die wel onderaan. Amazon misschien.
99ruud99 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 04:52:
Geen wifi nodig, volgens mij zat er zo'n wifi module standaard al in de doos dus die zal ik sowieso in bouwen.
Zelfde vergelijking als wat ik al eerder zei. Prijs is nagenoeg gelijk maar ik krijg er minder voor.
Voor de derde keer hetzelfde :p Duurder, minder specs.
nuffy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:27:
@Aschtra
paradigit heeft een BF aktie met 50€ korting op de home&office pc ( 5600G 16gb ) voor 450€ en een randapparatuur bundel voor slechts €50 ( msi 24" + toetsenbord muis )

https://www.paradigit.nl/...ance-amd/80064918/product
onderaan bij opties kan je de bundel kiezen

incl. assemblage en windows .
Dit is qua cpu en werkgeheugen (onbekend welk werkgeheugen) hetzelfde als ik wat bouw. Alleen duurder en minder opslag. Windows 11 en Office365 licentie zijn aanwezig
Het is een tijd geleden dat ik naar prebuilts keek maar dit is dus exact waarom. op de CPU na heb je geen idee wat je krijgt. Wat ik vroeger altijd hoorde is dat ze besparen op mobo, geheugen en voeding. CPU en GPU altijd redelijk maar voor de rest wist je nooit wat je nou kreeg.

Leuk voor niet technische mensen.

Ik denk dat de conclusie is dat het systeempie wat ik in elkaar had gezet de beste keuze is. Veel voor weinig. Nu mijn moeder overtuigen en nog even uitzoeken wat ze nu met haar opslag wilt.

Dank allen! Hopen dat mamsie de knoop snel doorhakt zodat ik van het gezeur van trage pc af ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Aschtra Waarom geen tablet/ipad?

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 13-11-2024 13:18 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Aschtra schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:11:
Dank allen! Hopen dat mamsie de knoop snel doorhakt zodat ik van het gezeur van trage pc af ben :+
Aschtra schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:37:
Heel misschien een random 2'5" SSD die ze nog heeft maar geen idee wat er in haar computer zit atm.

Er komt Windows 10 of 11 op te staan. Geen idee wat ze nu heeft en moet nog even kijken of de licentie aan haar account gekoppeld is.
Ik vind het wel apart dat je "geen idee" hebt wat de PC configuratie van je moeder is?

Als gewone thuisgebruikers klagen over "die trage PC" is het probleem vrijwel altijd een oude trage HDD. :)

En vergeet ook niet het meeste werk is vaak het migreren/overzetten van instellingen naar de nieuwe PC als de gebruiker daar (erg) aan gewend/gehecht is.
Zelf cloon ik dan het in zulke situaties het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
The_Doman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:58:
[...]

[...]

Ik vind het wel apart dat je "geen idee" hebt wat de PC configuratie van je moeder is?

Als gewone thuisgebruikers klagen over "die trage PC" is het probleem vrijwel altijd een oude trage HDD. :)

En vergeet ook niet het meeste werk is vaak het migreren/overzetten van instellingen naar de nieuwe PC als de gebruiker daar (erg) aan gewend/gehecht is.
Zelf cloon ik dan het in zulke situaties het hele systeem.
Is ook niet zo relevant. Systeem is 8 jaar geleden gebouwd. Zit een i3 en een ssd van 128gb in op zijn minst.
Klonen doe ik nooit, komt er 8 jaar meuk aan mee. Clean install is altijd de beste keuze.
Bijzondere instellingen zijn er niet. Oude pc ernaast en ff uurtje alles terug installeren samen.
Het is allemaal niet zo moeilijk in mijn geval.

Zij klaagt, doet een verzoek en ik help haar. Kan er wel diep in gaan duiken maar gaat weinig opleveren

Als het al niet ouder is dan 8 jaar maar dan moet ik mijn doorspitten🥸

[ Voor 8% gewijzigd door Aschtra op 13-11-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je weet het allemaal prima volgens mij. Ik zou gewoon lekker je ding doen.

Uiteraard kun je met zelfbouw besparen. Maar je moeder zal het verschil nooit merken. Dus het lijkt me meer voor je eigen ego :)

[ Voor 47% gewijzigd door njitter op 13-11-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
njitter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:11:
Je weet het allemaal prima volgens mij. Ik zou gewoon lekker je ding doen.

Uiteraard kun je met zelfbouw besparen. Maar je moeder zal het verschil nooit merken. Dus het lijkt me meer voor je eigen ego :)
Sorry dat jouw idee het niet geworden is! Maar het is geen goed idee om aan te komen met mindere alternatieven voor meer geld. Makes no sense. Puur even in pricewatch kijken kan ik ook. Daarvoor heb ik dit topic niet gemaakt.

Wist overigens niet dat je mijn moeder kende?

Vroeger werd er nog wel eens écht met je meegedacht hier maar dat lijkt niet meer zo te zijn helaas

Over paar jaar wel nieuw topic voor mijn eigen compjoeter weer. (Dan wel 32gb ram, beloofd)

[ Voor 37% gewijzigd door Aschtra op 13-11-2024 18:10 ]

Pagina: 1