Kleine PC voor moeder (browsen, Office, "fotobewerking")

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat om een systeempje voor m'n moeder. Ze heeft geen behoefte aan een laptop; ze vind het juist van dat er een vaste "computerhoek" hoek is, werkt graag/alleen met toetsenbord en muis op een extern scherm en heeft totaal niet de behoefte om (bijvoorbeeld) op de tafel of de bank ermee te werken.

Ze heeft nu een tower die ik heb samengesteld, maar dat is tegenwoordig nogal overkill en neemt veel ruimte in beslag. Ik zat dus te denken aan een mini PC (of barebone).

Het enige wat ze erop doet is web browsen, Microsoft Office (Word, maar ze doet ook echt veel in Excel; nu nog versie 2007 lol...). Ze doet ook veel wat zij zelf "fotobewerken in Photoshop" noemt, maar de realiteit is dat ze een eeuwenoude versie van Photoshop Elements gebruikt om foto's en afbeeldingen op een simpele manier te bewerken (bijsnijden, draaien, stukjes uitwissen, panoramafoto's maken).

Kortom, zeer licht gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen idee, maar goedkoop is duurkoop en mijn moeder en ik vinden het allebei wel fijn als iets lang mee gaat. De huidige PC gaat al iets van 10 jaar mee, en het zou fijn zijn als een nieuw systeem ook minimaal 5 jaar mee gaat. Maar het wordt ook geen game PC, dus echt duur is ook niet nodig. Mijn intuïtie zegt dat rond de €500 passend klinkt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het zou grappig zijn als de SATA SSD (Samsung 830 256GB) meegenomen zou kunnen worden, maar is ook weer niet noodzakelijk. Ik denk dat een SSD niet het verschil gaat maken in kosten. CPU (Intel Pentium G3220) en DDR3 RAM (8GB Corsair Vengeance) zijn sowieso te oud om mee te nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? / Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? / Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Waar ik aan zat te denken is dat het misschien wel handig is om Windows 11 Professional te hebben, zodat er heel veel troep (reclames e.d.) uitgezet kan worden via group policies (en tools die groups policies gebruiken om dit soort dingen te regelen). Ik heb zelf eigenlijk nu ervaring met Windows Home. De PC draait nu Windows 10 Professional (upgrade van een Windows 7 Pro van een oude pre-built PC die ik had, licentie legaal overgezet naar de PC van m'n moeder) en heeft dus allemaal van dat soort tweaks. Geen idee of dat met Home kan.

Een Windows 11 Pro licentie kost OEM (wat volgens mij mag bij een nieuw systeem?) €160, wat best wel veel is. Als ik een systeem uitkies met Windows 11 Pro voorgeïnstalleerd zou dat misschien best wel wat geld kunnen besparen?

EDIT: ik zit er nu aan te denken dat het volledig legaal en ondersteund is (of iig was...) om een Windows licentie over te zetten van 1 PC naar een andere, en dat een Windows 10 -> Windows 11 upgrade gratis is. Dus wellicht wat ik zou kunnen doen is een nieuwe (mini) PC zonder OS, dan de Windows 10 licentie overzetten naar die nieuwe PC, dan upgraden naar Windows 11 (en om af te ronden een versie installatie van Windows 11 natuurlijk). Op die manier zou ik legaal een gratis Windows 11 licentie bemachtigd hebben voor de nieuwe PC. Zou een hoop geld schelen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk is deze hele post een soort van sanity check, met specifiek de volgende vragen:
  • Snijdt mijn gedachtegang over Windows 11 Pro voorgeïnstalleerd een beetje hout, of is dat onzin? Tijdens het typen zit ik nu te denken dat ik misschien ook een beetje moet gaan snuffelen in het Windows clients forum voor Pro vs Home discussies.
  • Waar moet ik specifiek op letten bij het kijken naar mini PC's? Bijv. Dell OptiPlex 7010 Plus MFF (33RDD), Lenovo ThinkCentre M70q Gen 3 (11T300BGMB, Qwerty toetsenbord) en ASUS Mini PC PN51-E1-B5089ZD zien er prima uit, maar wat ik een grote uitdaging vind is dat er amper reviews zijn van mini PCs op Tweakers en ik ook niet veel reviews van specifieke modellen kan vinden op het internet.
  • Enige andere ervaringen met vergelijkbare use-cases ("zo heb ik het gedaan") ook welkom. :)
EDIT: grappig, ik heb een hele schaduwcategorie van barebones gevonden in de Pricewatch. Was aan het googlen op de Asus PN51 voor reviews, maar daar zijn enorm veel varianten van. Toen kwam ik o.a. ASUS-PN51-BB353MDS1 bij Proshop tegen en vroeg me af waarom ik die niet tegen kwam in de Pricewatch. Blijkt een "unsorted" dingetje te zijn: unsorted: ASUS PN51-BB353MDS1 Barebone Mini PC (AMD Ryzen 3 5300U processor, ...

Is er dus wel, maar niet met de juiste informatie en komt dus niet in de juiste categorie terecht.

[ Voor 15% gewijzigd door Rainbow op 30-06-2024 11:42 . Reden: ik bedacht me iets over Windows licenties; schaduwcategorie ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:32
De laatste PC heeft een quadcore CPU aan boord, ik zou iets kiezen met een CPU met minstens zes cores, en minstens 16GB RAM. Afhankelijk van hoe groot de fotoverzameling is neem een SSD van 512GB of 1TB. Uit je eerste rijtje heeft de Dell de modernste CPU aan boord, voor nu volstaan allen, maar als je er lang mee wilt doen zou je met modernere software wat aan de efficiency cores in zijn CPU kunnen hebben, maar las moeder vasthoudt aan de huidige versies. Bedenk wel dat hele kleine PC's zoals de Asus onder load wat luidruchtig kunnen worden, dan hoor je de ventilator goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Thanks! Waarom zou je minstens een hexacore aanraden? Mijn moeder gebruikt vaak maar 1 programma tegelijkertijd en niet echt heel heftig. Laat zeggen hypothetisch (beetje vreemde verdeling want zo werkt het in de werkelijkheid niet, maar toch) 1 core voor het OS, 1 voor een browser op de achtergrond, 2 voor de applicatie waar ze mee bezig is.

De opmerking over het geluid vind ik echt een hele goede, daar had ik nog niet bij stil gestaan! Een groot voordeel van de huidige tower is dat er 2 enorme fans aan de voorkant zitten met heel lage RPM, die zorgen voor een goede airflow terwijl het geheel wel koel blijft (grappig verhaal, paar jaar geleden was de CPU koeler stuk en de PC heeft het nog weken uitgehouden zonder die te fixen; we kamen er alleen achter toen ze begon te klagen over stank bij de PC als ze die langer gebruikte, en dat die heeel soms uitviel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:32
Moderne applicaties gebruiken meerdere cores steeds beter, maar als ze bij Excel 2007 en Elements blijft de komende jaren kun je met minder toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Het is wel de bedoeling om dan ook maar te upgraden naar de nieuwste versies van Office en Elements. Ik zal eens rondsnuffelen naar hexacores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:55

Thomg

Aww yiss

5300U is wel heel erg matig. Niet dat je moeder heel veel nodig hebt, maar bij AMD moet je helaas wel oppassen dat je geen oude meuk koopt. De 5300U is een 4300U uit begin 2020 met HTT enabled.
Als ik hoor "moet lang mee gaan" denk ik zelf niet aan het nieuw kopen van HW die al 4 jaar oud was (en destijds al vrij matig was).

De ASUS xpertcenter is misschien interessant omdat je hier de SSD kan meenemen.
uitvoering: ASUS ExpertCenter PN64-BB3012MD
Hoef je alleen geheugen nog te kopen.
uitvoering: Crucial CT2K16G48C40S5

Dan blijft er nog ~80 euro over voor een licentie. Er zijn.. alternatieve manieren om aan windows te komen.
https://nl.hardware.info/...uro-hoe-kan-dat-a-mag-dat

Dan kan je voor <450 klaar zijn en heb je een (relatief) moderne intel proc met deftige single-core snelheid (wat je moeder wilt) en een octet E cores voor mogelijke multi-core load oomph.

Als je wat goedkoper wilt heb je bijv deze nog.
uitvoering: MSI Cubi 5 12M-022BDE i3-1215U
Zelfde als de 1220p, maar met lagere TDP en 4 e-cores ipv 8.

Mocht je de eerste aanstaan maar heb je liever wat compacts, dan.
uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi3 (zonder stroomkabel)

Maar bij de laatste 2 opties moet je wel een SSD los kopen, daar past geen 2.5' SATA SSD in.

Of deze dan.
uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSHi3 (EU-stroomkabel)
Maar dat is niet veel meer dan een iets duurdere variant van de ASUS.

Let wel op dat alles behalve de eerste met DDR4 komt, dus ->
uitvoering: Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/32
of
uitvoering: Team Group Elite TED416G3200C22-S01 x1/x2

Shortlist:
https://tweakers.net/pric...;2054712;1902718;1902746/

Passmark:
https://www.cpubenchmark....220P-vs-AMD-Ryzen-3-5300U

Check ook even minisforum
https://store.minisforum....1?sort_by=price-ascending

UN1245 is best wel leuk geprijsd.
https://store.minisforum..../minisforum-un1245-un1265

Komen met Windows 11 Pro out of the box (dan WEL een variant kopen met RAM en opslag).

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 30-06-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Super, thanks! Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik een soort van tunnelvisie had op AMD. Ik had ook niet echt gekeken naar CPU generatie, alleen hoe oud het apparaat zelf was. Maar ja een fabrikant zou natuurlijk dit jaar nog een apparaat uit kunnen brengen met een 4 jaar oude CPU.....

Interessant ook dat er een paar opties bij mij niet naar boven kwamen. Ik had bij Barebones bijv. de filter "CPU onboard gebruikt", maar die ASUS ExpertCenter heeft dat veld in de Pricewatch leeg waardoor die weggefilterd werd. Ziet er uit als een interessante optie!

SSD'tje kopen is trouwens ook niet zo'n ramp, ze heeft niet veel opslag nodig. Dus zo'n €30-60 voor een simpele 256GB of 512GB zou geen ramp hoeven te zijn.

Voor nu ga ik even wat meer in de CPUs duiken, en ook eens precies uitpluizen wat bijv. die i3-1215U en i3-1220P precies zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Check de passmark link voor een indicatie van performance.

Ik heb ook de post nog geupdatet met minisforum. Irritante k-site, maar ze maken degelijk spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Thomg schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:34:
5300U is wel heel erg matig. Niet dat je moeder heel veel nodig hebt, maar bij AMD moet je helaas wel oppassen dat je geen oude meuk koopt. De 5300U is een 4300U uit begin 2020 met HTT enabled.
...
Het risico van advies op tweakers is dat je ook echt tweaker advies krijgt. Ik gebruik nu een jaar een Ryzen 3 5300U voor alles wat ik doe (thuiswerk, Teams, desktop presentatie opnames editten, wat simpele games, foto's, films kijken, twee schermen, de hele mikmak) 8GB, niks aan het handje. Ik ben ook hoogwaardige processoren gewend, voor heen zat er niks onder de 16GB, maar heel eerlijk gezegd merk ik geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jnr24 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Het risico van advies op tweakers is dat je ook echt tweaker advies krijgt. Ik gebruik nu een jaar een Ryzen 3 5300U voor alles wat ik doe (thuiswerk, Teams, desktop presentatie opnames editten, wat simpele games, foto's, films kijken, twee schermen, de hele mikmak) 8GB, niks aan het handje. Ik ben ook hoogwaardige processoren gewend, voor heen zat er niks onder de 16GB, maar heel eerlijk gezegd merk ik geen verschil.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik kom met equivalente en goedkopere opties. De 5300U is gewoon objectief een miskoop op het moment dat ik deze post schrijf.
Dat betekent niet dat de 5300U niet zal voldoen, maar wel dat je beter kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:29
Pagina: 1