Advies over simpele desktop pc voor schoonouders.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 00:19
Mijn schoonouders hebben me (weer) gevraagd om een nieuwe pc samen te stellen. In het verleden heb ik ze meestal de BBG budget PC aangeraden, zonder enige klacht, maar op het moment bevat de BBG geen echt up-to-date budget systeem, dus heb ik zelf de onderdelen bij elkaar gezocht (zie onderaan). Als iemand de moeite wil nemen om hier een blik op te werpen (en commentaar op te geven) stel ik dat zeer op prijs.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt alleen voor surfen en office taken gebruikt, met als uitzondering dat er af en toe (= zeer sporadisch) wat met videos en foto's wordt gedaan. Het systeem hoeft zeker niet specifiek uitgerust te worden met dat laatste in gedachten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echt budget, maar ik dacht aan +- 500 euro. Excl. software en randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje onderaan de post. Een CPU met ingebakken GPU zou moeten volstaan. 32GB geheugen (hoewel 16GB waarschijnlijk zou volstaan). 2TB opslag omdat de ervaring leert dat hdd altijd vol raken doordat er veel foto's en videos (dubbel?) worden opgeslagen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Ik was zelf op AMD uitgekomen voor beste bang-for-buck.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als een paar euro een stiller of zuiniger systeem oplevert is dat zeker iets wat meegenomen wordt.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik graag advies over betere bang-for-buck of zaken die ik over het hoofd heb gezien (voeding genoeg/teveel? Koelers nodig? Betere kast beschikbaar? Eigenlijk hoor ik gewoon graag wat jullie van het lijstje hieronder vinden. ;)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 119,90€ 119,90
1MoederbordenGigabyte A520M S2H€ 64,-€ 64,-
1BehuizingenZalman ZM-T5€ 33,95€ 33,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 63,90€ 63,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 445,65

Beste antwoord (via hoeksmarp op 29-01-2024 00:12)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:02
Neem een klein mini PC'tje als de Beelink GTR7 7840HS, of een barebone waar je zelf nog RAM en een SSD inzet zoals de Intel NUC 12 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
@martyw Wat zijn volgens jou de voordelen daarvan?

[ Voor 10% gewijzigd door hoeksmarp op 26-01-2024 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat @martyw zegt. Waarom mensen voor sporadisch gebruik en lichte taken nog een ruimte slurpende en herrie makende machine in huis willen begrijp ik niet zo goed. De NUC of vergelijkbaar doen meestal goed hun werk zonder veel lawaai en zeker zonder kostbare ruimte in te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
hoeksmarp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:17:
@martyw Wat zijn volgens jou de voordelen daarvan?
Dat wat @sypie zegt. Voor deze taken hoef je geen grote kast te kopen, die zijn bedoeld voor mensen die een gaming PC met een videokaart willen. Een mini-PC als die ik ^^ noem zijn ongeveer net zo krachtig als je eigen lijst en nemen minder dan 10% van de ruimte in van zo'n ouderwetse en eigenlijk best wel lelijke Zalman kast.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 26-01-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
@martyw welke is de mini-pc die je linkt? Want Amazon (de enige verkoper) geeft me een ander model als ik die link volg en het model zoals het in de pw staat is behoorlijk duurder voor zover ik dat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
@martyw en @sypie. Bedankt voor deze eerste hulp. Ik denk dat ik een discussie topic moet starten want zo werkt het niet zo makkelijk. De eisen blikken toch ook nog net wat anders te zijn dan ik dacht 😇.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
In de titel noem je "simpele desktop pc". Vervolgens kom je met 32 GB geheugen en 2 TB opslag. Dat is geen "simpele desktop pc" meer. Dat begint behoorlijk op een beest van een pc te lijken...

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mijn raspberry pi heeft ook 2TB opslag, dat is tegenwoordig echt zo heftig niet meer, hoor. :P Het kost ook de kop niet meer. 32GB geheugen is misschien overkill, maar aan de andere kant gaat DDR4 misschien nooit meer goedkoper worden dan het nu is, en als zo'n desktop 10 jaar mee gaat dan kan wat extra geheugen geen kwaad. Al zie ik 16GB ook niet snel te weinig worden voor wat simpel desktop-werk.

De afweging tussen een kleine full-size desktop of een mini-PC ligt ook aan wat je zelf wil. Losse componenten zijn makkelijker te vervangen/repareren. Een mini-PC kun je weggooien zodra de vastgesoldeerde delen stuk zijn (en buiten garantie vallen). Aan de andere kant, als het ding op een bureau gaat staan is een mini-PC wel heel lekker compact.

Die dingen die @The_Doman zijn voor hun prijs ook prima, en als er geen zware dingen gedaan worden is een paar generaties ouder ook niet direct een probleem (zolang windows 11 ondersteund wordt, maar dat is bij de 8000-serie wel het geval).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
hoeksmarp schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:13:
@martyw welke is de mini-pc die je linkt? Want Amazon (de enige verkoper) geeft me een ander model als ik die link volg en het model zoals het in de pw staat is behoorlijk duurder voor zover ik dat kan vinden.
Ja, ik zie het nu ook, dat gebeurt wel vaker in Pricewatch met Amazon links, ik zal er in het vervolg beter op letten....

Een mini PC met een redelijk recente zes of achtcore CPU, 16 of 32 GB en een SSD van 1TB (en af en toe eens Alldup of iets soortgelijks draaien ;) ) voldoet. Op Amazon vind je er diverse van Beelink en Minisforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
@martyw dankjewel voor de suggestie. Ik vind het het overwegen waard, maar mijn schoonvader wil toch heel graag de dvd schrijver uit zijn huidige pc meenemen. Ik overweeg nu de suggestie van @The_Doman met een extra ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:19:
Wat @martyw zegt. Waarom mensen voor sporadisch gebruik en lichte taken nog een ruimte slurpende en herrie makende machine in huis willen begrijp ik niet zo goed. De NUC of vergelijkbaar doen meestal goed hun werk zonder veel lawaai en zeker zonder kostbare ruimte in te nemen.
Nu lijkt een NUC mij een prima idee voor genoeg situaties, maar waarom zou die minder herrie maken dan een simpele desktop PC? Oké mobiele CPU erin is zuiniger, maar desktop heeft weer meer ruimte voor koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 16:05
Wat hebben ze nu in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dit doe ik altijd voor dergelijke requests. Veel goedkoper, fijne i5, en Windows included. Kan je zelf nog wat opslag uitbreiden indien gewenst. Alleen kast en voeding zit je zowat aan de helft van dit.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 27-01-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
hoeksmarp schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:32:
@martyw dankjewel voor de suggestie. Ik vind het het overwegen waard, maar mijn schoonvader wil toch heel graag de dvd schrijver uit zijn huidige pc meenemen. Ik overweeg nu de suggestie van @The_Doman met een extra ssd.
En daar kan mooi een laptop brandertje in. Heb je wel een extra bracketje en kabels nodig maar die staan op Ali https://nl.aliexpress.com/i/1005006070735026.html

Of bracket met HP brander kabels en al: https://nl.aliexpress.com/item/1005005892450271.html (stroomkabel is net anders bij laptop drives)

Of zoek er gelijk 1 waar al een dvd brander in zit. Aanbod van zakelijk-refurbished is er genoeg.

Let op dat je de pc eerst in huis hebt, voor je disk uitbreidingen koopt, kijk eerst of wel voldoende slots hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 27-01-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
hoeksmarp schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:32:
Vraag eens hoe vaak ie zijn DVD brander gebruikt. Voor een paar tientjes heb je een externe LG GP57EB40 - als hij hem maar af en toe gebruikt ligt hij voornamelijk in een la.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoeksmarp
Dank iedereen voor de inbreng ik ben uiteindelijk op een VA SFF uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
@hoeksmarp het is nu een tijdje geleden, maar ik werd op dit topic gewezen door @The_Doman. Ik vraag me af hoe de ervaringen zijn tot nu toe? Zijn je schoonouders tevreden (en ben jij tevreden)? :) Is er iets wat niet naar wens bleek te zijn?

Ben ook nieuwsgierig hoe je het uiteindelijk hebt opgelost met de DVD brander!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoeksmarp
@Rainbow Na aanschaf + initiële installatie niets meer over de pc gehoord :).

Ik heb uiteindelijk deze sff via de VA aangeschaft + een extra m2 ssd, waar ik Windows op heb geïnstalleerd. Volgens mij werkt alles naar tevredenheid. De grootste vraag is voor hoelang (het is natuurlijk een wat ouder apparaat), maar voor de prijs hoeft hij het niet lang uit te houden en tweedehands is hoe dan ook beter voor het milieu dan nieuw ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Super, bedankt voor het terugkomen hierop! Klinkt als een goede keuze inderdaad.
Pagina: 1