Mijn schoonouders hebben me (weer) gevraagd om een nieuwe pc samen te stellen. In het verleden heb ik ze meestal de BBG budget PC aangeraden, zonder enige klacht, maar op het moment bevat de BBG geen echt up-to-date budget systeem, dus heb ik zelf de onderdelen bij elkaar gezocht (zie onderaan). Als iemand de moeite wil nemen om hier een blik op te werpen (en commentaar op te geven) stel ik dat zeer op prijs.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt alleen voor surfen en office taken gebruikt, met als uitzondering dat er af en toe (= zeer sporadisch) wat met videos en foto's wordt gedaan. Het systeem hoeft zeker niet specifiek uitgerust te worden met dat laatste in gedachten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echt budget, maar ik dacht aan +- 500 euro. Excl. software en randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje onderaan de post. Een CPU met ingebakken GPU zou moeten volstaan. 32GB geheugen (hoewel 16GB waarschijnlijk zou volstaan). 2TB opslag omdat de ervaring leert dat hdd altijd vol raken doordat er veel foto's en videos (dubbel?) worden opgeslagen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Ik was zelf op AMD uitgekomen voor beste bang-for-buck.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als een paar euro een stiller of zuiniger systeem oplevert is dat zeker iets wat meegenomen wordt.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik graag advies over betere bang-for-buck of zaken die ik over het hoofd heb gezien (voeding genoeg/teveel? Koelers nodig? Betere kast beschikbaar? Eigenlijk hoor ik gewoon graag wat jullie van het lijstje hieronder vinden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt alleen voor surfen en office taken gebruikt, met als uitzondering dat er af en toe (= zeer sporadisch) wat met videos en foto's wordt gedaan. Het systeem hoeft zeker niet specifiek uitgerust te worden met dat laatste in gedachten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echt budget, maar ik dacht aan +- 500 euro. Excl. software en randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje onderaan de post. Een CPU met ingebakken GPU zou moeten volstaan. 32GB geheugen (hoewel 16GB waarschijnlijk zou volstaan). 2TB opslag omdat de ervaring leert dat hdd altijd vol raken doordat er veel foto's en videos (dubbel?) worden opgeslagen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Ik was zelf op AMD uitgekomen voor beste bang-for-buck.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als een paar euro een stiller of zuiniger systeem oplevert is dat zeker iets wat meegenomen wordt.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik graag advies over betere bang-for-buck of zaken die ik over het hoofd heb gezien (voeding genoeg/teveel? Koelers nodig? Betere kast beschikbaar? Eigenlijk hoor ik gewoon graag wat jullie van het lijstje hieronder vinden.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte A520M S2H | € 64,- | € 64,- |
1 | Behuizingen | Zalman ZM-T5 | € 33,95 | € 33,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 63,90 | € 63,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 59,- | € 59,- |
1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 104,90 | € 104,90 |
Totaal | € 445,65 |