Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-09 03:59
Op zoek naar advies over plaatsing zonnepanelen.

Willen graag zonnepanelen plaatsen en ontvingen 4 offertes, graag jullie meningen/opmerkingen.
Huidig eigen verbruik: 5500kwh

Geen of nauwelijks schaduw

Eventueel plannen om elektrische wagen te kopen binnen enkele jaren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u0-kSWz_-jB4BhITdjodhcUWdI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kzWxDVIV252qvswzTKZMf4wj.png?f=user_large

Offerte 1:
13 X Amerisolar glas/glas Black 485wp (plaatsing ZW)
Solaredge SE 6000 tripower
13 X S500 optimizer
Incl plaatsing en keuring
6.997eur

Offerte 2:
12 X Aiko Neostar 2S+ glas/glas 455wp (plaatsing ZW)
12 X Enphase IQMC
1 X Envoy metered +Q
Incl. plaatsing en keuring
6.894eur

Offerte 3:
10 X Trinasolar Vertex-S glas/glas Black 425wp (plaatsing ZW)
8 X Trinasolar Vertex-S glas/glas Black 425 wp (plaatsing ZO)
1 X SMA Tripower 5.0 - AV41
1 X SMA Sunny Home Manager 2.0
Incl. plaatsing en keuring
5.654eur

Offerte 4:
15 X Q Cells Q.Tron BLK S-G3R+ Black 435wp (plaatsing ZW)
10 X Q Cells Q.Tron BLK S-G3R+ Black 435wp (plaatins ZO)
1 X Solaredge 10Kw 3 fase
25 X S500B optimizer
1 X MODBUS Meter
Incl. plaating en keuring
10.005eur

[ Voor 12% gewijzigd door j.kast op 11-11-2024 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:51
offerte 1: 6305 WP -> €1.11 / WP voor solaredge
offerte 2: 5460 WP -> €1.26 / WP voor micro's (330VA)
offerte 3: 7650 WP -> €0.74 / WP voor 2 dakhelften (ZO erbij, nuttig als je smorgens/ overdag thuis bent)
offerte 4: 10875 WP -> €0.92 / WP voor solaredge -> wel veel te groot.

Vraag jezelf af hoeveel je wilt gaan opwekken...
Koop standaard een iets te kleine omvormer, dat is nuttiger dan een te grote omvormer.

Heb je enige schaduw / dat soort dingen? zoniet, ga voor offerte 3.
Heb je plannen voor elektrische auto / warmtepomp? zoja, offerte 4.
Wil je per paneel grafiekjes? offerte 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:27

P_Tingen

omdat het KAN

Tip voor als je denkt dat grafiekjes de shit zijn: dat zijn ze (99% zeker) niet.
Erg interessant de eerste paar weken, maar na een tijdje boeit het niet en is het hooguit handig om te zien of er een kapot is.

Panelen op 2 verschillende windrichtingen is handig om de opbrengst over de dag te verdelen. Zeker als je niet meer mag salderen is dat waarschijnlijk een voordeel omdat je dan meer van je eigen stroom gebruikt

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
99ruud99 schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:08:
offerte 3: 7650 WP -> €0.74 / WP voor 2 dakhelften (ZO erbij, nuttig als je smorgens/ overdag thuis bent)

Koop standaard een iets te kleine omvormer, dat is nuttiger dan een te grote omvormer.

Heb je enige schaduw / dat soort dingen? zoniet, ga voor offerte 3. Nauwelijks schaduw, héél beperkt
Heb je plannen voor elektrische auto / warmtepomp? zoja, offerte 4. Op termijn wel elektrische auto, offerte 3 kant uitgebreid worden aan 200eur/paneel
Wil je per paneel grafiekjes? offerte 2. Die grafiekjes... leuk in het begin waarschijnlijk, maar niet noodzakelijk, geen idee of het de meerprijs waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
99ruud99 schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:08:

Heb je enige schaduw / dat soort dingen? zoniet, ga voor offerte 3.
Heb je plannen voor elektrische auto / warmtepomp? zoja, offerte 4.
Wil je per paneel grafiekjes? offerte 2.
Vraag omvormer:
offerte 3: is een 1 X SMA Tripower 5.0 - AV41 voldoende voor 18 panelen 425wp? Volgens Sunnydesign niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Je zal aftoppen, is dat erg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Je hebt 10 panelen op Z-ZW en 8 op Z-ZO, die zullen dus niet alle 18 tegelijk 100% zon pakken. Als ik het zo snel zie kan die SMA tot 6000W aan en 18 x 425 = 7650. Ik zou daar niet wakker van liggen. Mocht je al ergens een keer aftoppen dan zal het minimaal zijn wat je misloopt, als in: gerommel in de marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
jep maak je begin post beter, dan krijg je beter antwoorden.

klinkt als oost-west achtig.
dus het standaard verhaal.
mijn oost-west voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op andere momenten hun top halen, kun je gewoon veel meer Wp als W omvormer ophangen zonder verlies.

na oost-west: een paneel levert b.v. 400Wp dus 400W.
maar het aantal uren per jaar dat hij dat doet is erg weinig.
daardoor kun je ook kijken naar de meer normal waarden van een paneel.
dit word veel de NOCT genoemd en is ongeveer 70% van de Wp.

combineer je dus oost-west en NOCT dan kun je op een 3000W omvormer gewoon 6000Wp hangen.
zonder dat je echt gek doet. gewoon om je een idee te geven hoe ver je kunt gaan zonder er last van te hebben.
oke je topt dan soms een beetje af, maar dat probleem heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als echt verlies. (snap de relativiteit die ik je vertel is het belangrijkste)

1 fase vs 3fase.
ongeveer 2x12x4??Wp dat is nog werken met 1 fase.
gaat 1 van de 2 stringen meer als 12 panelen zijn, dan word het 3 fase.
veel mensen kijken naar de Wp en bepalen dan, maar dat is eigenlijk dom.
je moet eigenlijk kijken naar de hoeveelheid Vmpp/Voc dat is veel belangrijker.
350Vmpp voor 1 fase en 600Vmpp voor 3 fase(per mpp vaak 2 mpp's per omvormer). (en speciale 3 fase 800Vmpp, maar dat zijn erg grote systemen)
dit bepaalt je rendement van de omvormer, niet het aantal Wp.
max doe je niet meer als 5kW onbalans op een 3fase, dus 5kW omvormer geen probleem.
en intern in je (slimme) meter worden de fase eerst opgeteld en afgetrokken, dus voor afrekenen maakt het allemaal niet uit of je 3fase of 1 fase terug levert.

edit:
wil je dus max financieel rendement, dan is offerte 3 wel een leuk begin.
alleen dan de 5kW tripower vervangen voor een 5kW 1 fase omvormer.
dan is al snel een 500€ goedkoper en geeft je de laagste kosten per Wp en een heel hoog rendement uit de omvormer.
maar voor een echt goede tip weet ik veel te weinig van je dak. dus relativeer. ;)

algemeen, probeer zoveel mogenlijk Wp op dak te krijgen, en maak je niet te druk over je W omvormer.
veel omvormers kunnen gewoon meer Wp aan als mensen denken, en verkopers maken daar (mis)gebruik van.
ik heb zelf 6430Wp op een 3,3kW omvormer gehad en op een 4,6kW omvormer.
verschil in opbrengst is bijna niet te zien per jaar. :)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 11-11-2024 12:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
migjes schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:37:

[Afbeelding]
door dat oost en west op andere momenten hun top halen, kun je gewoon veel meer Wp als W omvormer ophangen zonder verlies.

combineer je dus oost-west en NOCT dan kun je op een 3000W omvormer gewoon 6000Wp hangen.
zonder dat je echt gek doet. gewoon om je een idee te geven hoe ver je kunt gaan zonder er last van te hebben.
oke je topt dan soms een beetje af, maar dat probleem heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als echt verlies. (snap de relativiteit die ik je vertel is het belangrijkste)

1 fase vs 3fase.
350Vmpp voor 1 fase en 600Vmpp voor 3 fase(per mpp vaak 2 mpp's per omvormer). (en speciale 3 fase 800Vmpp, maar dat zijn erg grote systemen)
max doe je niet meer als 5kW onbalans op een 3fase, dus 5kW omvormer geen probleem.
en intern in je (slimme) meter worden de fase eerst opgeteld en afgetrokken, dus voor afrekenen maakt het allemaal niet uit of je 3fase of 1 fase terug levert.

edit:
dan is al snel een 500€ goedkoper en geeft je de laagste kosten per Wp en een heel hoog rendement uit de omvormer.
maar voor een echt goede tip weet ik veel te weinig van je dak. dus relativeer. ;)

algemeen, probeer zoveel mogenlijk Wp op dak te krijgen, en maak je niet te druk over je W omvormer.
veel omvormers kunnen gewoon meer Wp aan als mensen denken, en verkopers maken daar (mis)gebruik van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JsrQl5qeS04OJA9pLpilfPhoW4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qeCLZbPp5ZySnEgEHNdkqOZv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
Deze foto was een voorstel voor plaatsen zonnepanelen (enkel ZW), we willen echter gaan kiezen voor een oplossing Z-ZW en ZO-Z (weet niet of ik dat correct uitdruk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
migjes schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:37:

[Afbeelding]

1 fase vs 3fase.

edit:

Héél hartelijk dank voor uw fantastisch leerrijke uitleg en antwoord!
Deze informatie helpt ons enorm vooruit!

Even een vraag... 'stel' dat we gaan voor offerte 3 en bijkomend nog 2 panelen bijkomend plaatsen (14 Z en 6 of 7 O) kan dit volgens u dan nog steeds met een omvormer SMA tripower 5 KW?
Het gedeelde 1 fase of 3 fase begrijp ik niet goed... onze huidige elektrische installatie is 3 fasen, is het dan evenzeer mogelijk een 1 fase omvormer te plaatsen?

Alvast heel hartelijk dank voor uw nuttige info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik denk niet dat we door dat aftoppen veel zullen verliezen?
Of zou het toch zinvoller zijn een zwaardere omvormer te kiezen indien we bijvoorbeeld nog
enkele panelen bijkomend plaatsen (20 in totaal)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Als die foto netjes genomen is, met het noorden boven dan zijn dit dus de richtingen:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/cFPuvGi.png

Dan zou je ook nog na kunnen denken over ZO + ZW + NW voor een langere opbrengst over de dag. Met name in de zomer zul je dan tot later op de avond nog opbrengst hebben.

Ik heb een ZO+NW opstelling en de opbrengst gaat in de zomer nog lang door op de NW panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.kast
P_Tingen schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:22:
Als die foto netjes genomen is, met het noorden boven dan zijn dit dus de richtingen:

[Afbeelding]

Dan zou je ook nog na kunnen denken over ZO + ZW + NW voor een langere opbrengst over de dag. Met name in de zomer zul je dan tot later op de avond nog opbrengst hebben.

Ik heb een ZO+NW opstelling en de opbrengst gaat in de zomer nog lang door op de NW panelen
Dat klopt helemaal, is inderdaad de oriëntatie.

Gaan we zeker nog een keer aankaarten bij de installateur.

Dankuwel voor de info en reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-10 20:44
@j.kast Zoals Proton eerder in je post aangaf. Ik denk dat het handig is om de start post conform zijn suggestie aan te passen. Het is erg lastig om een technisch goed antwoord te geven zonder wat meer details en uitgangspunten.

Zeker de vragen die u stelt zijn anders zeer lastig te beantwoorden. Waarbij de technische oplossing van alle offertes voor complexe vraagstukken zijn en dus kwa prijs alle kanten op gaan. Waarschijnlijk is dit dus niet nodig en kan het veel geld schelen als wij de uitgangspunten weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
P_Tingen schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:18:
Tip voor als je denkt dat grafiekjes de shit zijn: dat zijn ze (99% zeker) niet.
Erg interessant de eerste paar weken, maar na een tijdje boeit het niet en is het hooguit handig om te zien of er een kapot is.

Panelen op 2 verschillende windrichtingen is handig om de opbrengst over de dag te verdelen. Zeker als je niet meer mag salderen is dat waarschijnlijk een voordeel omdat je dan meer van je eigen stroom gebruikt
Of je installeert tegen die tijd dat salderen er echt uit gaat een kleine thuis batterij en je kan meteen de avond en nacht door.

[ Voor 3% gewijzigd door Oilman op 11-11-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Oilman schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:24:
[...]
Of je installeert tegen die tijd dat salderen er echt uit gaat een kleine thuis batterij en je kan meteen de avond en nacht door.
Precies dat! En ook dan is het handig om zo lang mogelijk de stroom te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
j.kast schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:07:
[...]

Héél hartelijk dank voor uw fantastisch leerrijke uitleg en antwoord!
Deze informatie helpt ons enorm vooruit!

Even een vraag... 'stel' dat we gaan voor offerte 3 en bijkomend nog 2 panelen bijkomend plaatsen (14 Z en 6 of 7 O) kan dit volgens u dan nog steeds met een omvormer SMA tripower 5 KW?
Het gedeelde 1 fase of 3 fase begrijp ik niet goed... onze huidige elektrische installatie is 3 fasen, is het dan evenzeer mogelijk een 1 fase omvormer te plaatsen?

Alvast heel hartelijk dank voor uw nuttige info!
zo een lekker vrij dak geen schaduw, lekker voor de opbrengst.
niet echt een noodzaak om voor micro/optimizer of andere duurdere oplossingen te gaan.
(tenzij je een fetisch hebt op logging per paneel, maar dat is eigenlijk zo onzinnig, ach ja je hebt mensen die graag te veel willen betalen voor niks extra's.)

even zonder techniek (dit gaat ook een leuk verhaaltje worden, maar dat later.)

de zon komt zo op in Nederland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdZMyOw6UYTpEUX1pExTTybWnl0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large
maar pas op zo moet je deze lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWvx_vA4vGP7Icx9ibIqDV2TXrk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/rmCtPI7hT9GEM2urxDSZq2fa.gif?f=user_large

jep de zon komt een stuk meer op in noord als veel mensen denken en gaat ook veel meer naar noord onder.
dus ja ook noord is helemaal niet gek om ook te hebben. ;)

als je zonnepanelen 1000W leveren, en je huis gebruikt 1000W.
dan gaat heel de opbrengst rechtstreeks naar je huis en niet door je (slimme) meter.
dit noemen we rechtstreeks gebruik en voor veel mensen is dit al meer als 20-30% van hun jaar opbrengst.
(ik zelf zit nu net iets over de 50% rechtstreeks gebruik met mijn oost-west/zuid-noord.)

als het bewolkt is, dan weerkaatst de zon op de wolken (diffuse licht) en dan maakt welke kanten de panelen op kijken veel minder uit.
heb je dan veel Wp op dak, dan heb je nog steeds veel W uit de omvormer.
de meer W bij bewolking de meer je eigen gebruik per jaar dekt.
(grofweg reken 1/6 tot 1/8 van je Wp als opbrengst bij bewolking.
dus 8000Wp geeft je nog een lekkere 1000W voor je sluipverbruik in je huis inc ijskast)

1 van mijn eerste panelen die ik kocht, die waren 180€ en gaven maar 190Wp.
was blij toen dat het goedkoper kon als 1€/Wp.
kijk ik nu in de online schop's dan zie ik panelen van <70€ en dan hebben ze nog 430Wp ook dus grofweg een <0,17€/Wp.
dus ja, de panelen kosten geen bal meer, gooi veel Wp op dak dat is eigenlijk altijd goed.
welke omvormer, tja dat boeit eigenlijk een heel stuk minder. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
migjes schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:22:
[...]

zo een lekker vrij dak geen schaduw, lekker voor de opbrengst.
niet echt een noodzaak om voor micro/optimizer of andere duurdere oplossingen te gaan.
(tenzij je een fetisch hebt op logging per paneel, maar dat is eigenlijk zo onzinnig, ach ja je hebt mensen die graag te veel willen betalen voor niks extra's.)

even zonder techniek (dit gaat ook een leuk verhaaltje worden, maar dat later.)

de zon komt zo op in Nederland:
[Afbeelding]
maar pas op zo moet je deze lezen:
[Afbeelding]

jep de zon komt een stuk meer op in noord als veel mensen denken en gaat ook veel meer naar noord onder.
dus ja ook noord is helemaal niet gek om ook te hebben. ;)

als je zonnepanelen 1000W leveren, en je huis gebruikt 1000W.
dan gaat heel de opbrengst rechtstreeks naar je huis en niet door je (slimme) meter.
dit noemen we rechtstreeks gebruik en voor veel mensen is dit al meer als 20-30% van hun jaar opbrengst.
(ik zelf zit nu net iets over de 50% rechtstreeks gebruik met mijn oost-west/zuid-noord.)

als het bewolkt is, dan weerkaatst de zon op de wolken (diffuse licht) en dan maakt welke kanten de panelen op kijken veel minder uit.
heb je dan veel Wp op dak, dan heb je nog steeds veel W uit de omvormer.
de meer W bij bewolking de meer je eigen gebruik per jaar dekt.
(grofweg reken 1/6 tot 1/8 van je Wp als opbrengst bij bewolking.
dus 8000Wp geeft je nog een lekkere 1000W voor je sluipverbruik in je huis inc ijskast)

1 van mijn eerste panelen die ik kocht, die waren 180€ en gaven maar 190Wp.
was blij toen dat het goedkoper kon als 1€/Wp.
kijk ik nu in de online schop's dan zie ik panelen van <70€ en dan hebben ze nog 430Wp ook dus grofweg een <0,17€/Wp.
dus ja, de panelen kosten geen bal meer, gooi veel Wp op dak dat is eigenlijk altijd goed.
welke omvormer, tja dat boeit eigenlijk een heel stuk minder. ;)
Hartelijke dank voor al uw opmerkingen en uitleg! Fantastisch om in 'mensentaal' deze info te mogen ontvangen! THANKS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
j.kast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:39:
[...]

Hartelijke dank voor al uw opmerkingen en uitleg! Fantastisch om in 'mensentaal' deze info te mogen ontvangen! THANKS
oke meer techniek dan, word wel lastiger om dat nog in mensentaal te doen.
ik probeer. (dus ik maak vast wel fouten want mensen taal is niet altijd de handigste manier van vertellen.)

een 1 fase omvormer zoals:
https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html
of
https://www.winkelman-zon...dns-2-mppt-incl-gein.html
die hebben een grens van 600V per mpp. (er zijn 2 mpp's in deze omvormers)

een paneel zoals deze:
https://www.winkelman-zon...l-black-n-type-440wp.html
die heeft 33Vmpp en 40Voc.
hang je 12 panelen in 1 string dan heb je dus 12x40Voc = 480Voc.
maar zijn de cellen koud, dan stijgt de Voc.
simpel kun je hier 10% extra voor rekenen (komt grofweg aardig uit) dus 480V+10% = 528Voc.
en ja dan is onder de 600V dus dit werkt zonder problemen. *O*

wil je 3 fase werken, dan is de grens geen 600V maar 1000V. (met wat uitzonderingen, maar houd graag de 1000V aan, de uitzonderingen zijn gewoon duur.)
dan kun je zelf uit rekenen dat een 3 fase omvormer ongeveer 20 panelen wil per mpp.

oke een 1 fase omvormer kan dus 12 panelen hebben per mpp.
veel van die omvormers hebben 2 mpp's, dus 2x12x440Wp kunnen ze aan.
hoeveel W de omvomer verder aan kan is eigenlijk niet belangrijk, is alleen maar aftoppen en zo.
allemaal niet zo heel belangrijk.
(af toppen heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als echt veel verlies. >:) )

een mpp, die heb je 1 nodig per richting van je dak.
dat is het beste.
dus je kunt eigenlijk maar 2 richtingen per omvormer doen.

maar er is een oplossing:
parallel stringen maken, dan kun je ook 2 richtingen per mpp doen.
nadeel is: dan moeten de 2 stringen even veel cellen hebben, dus even veel panelen.
een omvormer kan dus 2x2x12x440Wp aan, zonder problemen ook als die maar 3,6kW is.
(lekker veel Wp, reken die maar eens uit.)

waarom geef ik een voorbeeld met een 3,6kW omvormer.
en niet een 3kW of een 2,5kw of de andere kant op 5kW.
3,6kW is precies 16A.
dus 16A groep in je meterkast, en een standaard 2,5mm kabel.
met een 3kW of 2,5kW, heb je nog steeds 16A groep in je meterkast, en een standaard 2,5mm kabel.
als je naar de 5kw gaat dikkere kabel en zwaardere groep.
de 3,6kW is gewoon het kosten effectiefst om te gebruiken. ;)
(dit is een beetje gesimpleficeert, er zijn eigenlijk meer factoren.)

oke een 20kWp aan zonnepanelen op een 3,6kW omvormertje, dat levert je per jaar al snel meer als 10.000kWh op.
dat is natuurlijk te veel, maar ach de zonnepanelen kosten geen bal.
en je overschot kun je verkopen voor een paar centen. (levert eigenlijk bijna niks op.)
maar beden ook dat je het kunt gebruiken om gas te vervangen.
dan scoor je toch over een paar jaar warmtepomp bespaart je lekker gas.
of een elektrische auto bespaart je benzine.
of te wel het stopt niet bij je elektra rekening er is nog veel meer. ;)

vragen stel ze maar.
allen deze vragen mag je niet stellen:
moet ik merk X of merk Y gebruiken.
sorrie die kan ik niet beantwoorden, ik ken zelf maar een merkje of 6 en heb echt geen totaal overzicht van alles.
als iemand dat hier wel doet, negeer hen, geen enkele tweaker heeft dat overzicht, dus die lult dan uit zijn nek.
techniek verder natuurlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
migjes schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:41:
[...]

oke meer techniek dan, word wel lastiger om dat nog in mensentaal te doen.
ik probeer. (dus ik maak vast wel fouten want mensen taal is niet altijd de handigste manier van vertellen.)

een 1 fase omvormer zoals:
https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html
of
https://www.winkelman-zon...dns-2-mppt-incl-gein.html
die hebben een grens van 600V per mpp. (er zijn 2 mpp's in deze omvormers)

een paneel zoals deze:
https://www.winkelman-zon...l-black-n-type-440wp.html
die heeft 33Vmpp en 40Voc.
hang je 12 panelen in 1 string dan heb je dus 12x40Voc = 480Voc.
maar zijn de cellen koud, dan stijgt de Voc.
simpel kun je hier 10% extra voor rekenen (komt grofweg aardig uit) dus 480V+10% = 528Voc.
en ja dan is onder de 600V dus dit werkt zonder problemen. *O*

wil je 3 fase werken, dan is de grens geen 600V maar 1000V. (met wat uitzonderingen, maar houd graag de 1000V aan, de uitzonderingen zijn gewoon duur.)
dan kun je zelf uit rekenen dat een 3 fase omvormer ongeveer 20 panelen wil per mpp.

oke een 1 fase omvormer kan dus 12 panelen hebben per mpp.
veel van die omvormers hebben 2 mpp's, dus 2x12x440Wp kunnen ze aan.
hoeveel W de omvomer verder aan kan is eigenlijk niet belangrijk, is alleen maar aftoppen en zo.
allemaal niet zo heel belangrijk.
(af toppen heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als echt veel verlies. >:) )

een mpp, die heb je 1 nodig per richting van je dak.
dat is het beste.
dus je kunt eigenlijk maar 2 richtingen per omvormer doen.

maar er is een oplossing:
parallel stringen maken, dan kun je ook 2 richtingen per mpp doen.
nadeel is: dan moeten de 2 stringen even veel cellen hebben, dus even veel panelen.
een omvormer kan dus 2x2x12x440Wp aan, zonder problemen ook als die maar 3,6kW is.
(lekker veel Wp, reken die maar eens uit.)

waarom geef ik een voorbeeld met een 3,6kW omvormer.
en niet een 3kW of een 2,5kw of de andere kant op 5kW.
3,6kW is precies 16A.
dus 16A groep in je meterkast, en een standaard 2,5mm kabel.
met een 3kW of 2,5kW, heb je nog steeds 16A groep in je meterkast, en een standaard 2,5mm kabel.
als je naar de 5kw gaat dikkere kabel en zwaardere groep.
de 3,6kW is gewoon het kosten effectiefst om te gebruiken. ;)
(dit is een beetje gesimpleficeert, er zijn eigenlijk meer factoren.)

oke een 20kWp aan zonnepanelen op een 3,6kW omvormertje, dat levert je per jaar al snel meer als 10.000kWh op.
dat is natuurlijk te veel, maar ach de zonnepanelen kosten geen bal.
en je overschot kun je verkopen voor een paar centen. (levert eigenlijk bijna niks op.)
maar beden ook dat je het kunt gebruiken om gas te vervangen.
dan scoor je toch over een paar jaar warmtepomp bespaart je lekker gas.
of een elektrische auto bespaart je benzine.
of te wel het stopt niet bij je elektra rekening er is nog veel meer. ;)

vragen stel ze maar.
allen deze vragen mag je niet stellen:
moet ik merk X of merk Y gebruiken.
sorrie die kan ik niet beantwoorden, ik ken zelf maar een merkje of 6 en heb echt geen totaal overzicht van alles.
als iemand dat hier wel doet, negeer hen, geen enkele tweaker heeft dat overzicht, dus die lult dan uit zijn nek.
techniek verder natuurlijk geen probleem.
WOW, héél héél hartelijk dank voor uw fantastische uitleg!!!
Waar we momenteel staan (zie foto oriëntatie dak):
14 panelen 425wp ZW
6 panelen 425wp Z0
(andere verdeling op onze vraag uiteraard mogelijk)

Dan is de vraag welke omvormer hiervoor het best geschikt is...
Momenteel stelt men ons een 3-fase hybride omvormer voor van 5KW.
Is dit volgens u correct?
We kennen niets van elektriciteit, de huidige installatie bij ons thuis blijkt 3-fase te zijn, ik weet niet of een 1-fase omvormer zoals u beschrijft dan mogelijk is?
We zouden morgen of overmorgen de knoop graag doorhakken, dus hartelijk bedankt voor uw advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke, even deze.

mijn jaren opbrengst per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
(in kWh/kWp dus hoeveel kWh per 1000Wp op dak. dan factor je verschillende hoeveelheden Wp uit en kun je beter vergelijken.)

dan zie je de komende 4 maanden, die leveren geen bal op.
dus maak geen haast je verliest niet veel, je weet nog lang niet genoeg, we zijn pas begonnen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:04
Het verhaal over spanningen is leuk... maar...

6 panelen op een 3-fase omvormer zit ergens tussen start niet en geen schaduwbeheer.
De basis is een werkend systeem, daarna zo mogelijk optimaliseren.

Welke panelen en omvormer worden er nu in de 14/6 opstelling aangeboden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
Ronald schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:00:
Het verhaal over spanningen is leuk... maar...

6 panelen op een 3-fase omvormer zit ergens tussen start niet en geen schaduwbeheer.
De basis is een werkend systeem, daarna zo mogelijk optimaliseren.

Welke panelen en omvormer worden er nu in de 14/6 opstelling aangeboden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u0-kSWz_-jB4BhITdjodhcUWdI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kzWxDVIV252qvswzTKZMf4wj.png?f=user_large

Hallo

Tripower 5KW
panelen 425wp

Maar de opstelling van de panelen kunnen we uiteraard wijzigen of eventueel één of
enkele panelen extra plaatsen

Met vriendelijke groeten

[ Voor 13% gewijzigd door j.kast op 13-11-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
migjes schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:52:
oke, even deze.

[Afbeelding]
(in kWh/kWp dus hoeveel kWh per 1000Wp op dak. dan factor je verschillende hoeveelheden Wp uit en kun je beter vergelijken.)

dus maak geen haast je verliest niet veel, je weet nog lang niet genoeg, we zijn pas begonnen. ;)
Dat is interessante informatie in verband met de opbrengst.
We zijn ons ervan bewust dat de opbrengst in de winterperiode quasi nul is, maar we zouden deze dit jaar nog willen plaatsen in verband met het verkrijgen van een gunstiger energielabel voor de woning (overdracht eigenaar) en de installateurs plaatsen de panelen uiteraard ook nog graag zo snel mogelijk vanwege mogelijk winterse weersomstandigheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
migjes schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:52:
oke, even deze.

[Afbeelding]

[ Voor 24% gewijzigd door j.kast op 13-11-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:04
De Mppt van dat ding is vanaf 215V per ingang; daaronder geen schaduwbeheer... Compleet ongeschikt voor 6 panelen van 30V in veel licht

Het ding start pas bij 175V en dat haal je waarschijnlijk niet vroeg in de ochtend, en soms de hele dag niet.

In deze situatie kun je beter denken aan 1 3-fase omvormer voor het grote dakvlak en 1 losse 1-fase omvormer voor de 6.

3-fase string moet je echt denken aan minimaal 8 panelen, en dan nog steeds niet aan SMA...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
Ronald schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:18:
De Mppt van dat ding is vanaf 215V per ingang; daaronder geen schaduwbeheer... Compleet ongeschikt voor 6 panelen van 30V in veel licht

Het ding start pas bij 175V en dat haal je waarschijnlijk niet vroeg in de ochtend, en soms de hele dag niet.

In deze situatie kun je beter denken aan 1 3-fase omvormer voor het grote dakvlak en 1 losse 1-fase omvormer voor de 6.

3-fase string moet je echt denken aan minimaal 8 panelen, en dan nog steeds niet aan SMA...
We zouden naar een opstelling 12 / 8,
10 / 10,
14 / 8 kunnen gaan.... (10 panelen is het maximum dat we ZO kunnen leggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Neem panelen van Trina, die geven ongeveer 10V per stuk meer dan de rest en dan zit je met acht panelen in een string op 320V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.kast
jadjong schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:36:
Neem panelen van Trina, die geven ongeveer 10V per stuk meer dan de rest en dan zit je met acht panelen in een string op 320V.
Het zouden inderdaad Trina panelen van 425wp worden.
Een opstelling
12 ZW en
8 ZO
bedoel je dan als ik het correct heb?

• migjes
j.kast schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:45:
[...]

Het zouden inderdaad Trina panelen van 425wp worden.
Een opstelling
12 ZW en
8 ZO
bedoel je dan als ik het correct heb?
nop.

heel simpel gesteld (en daardoor niet helemaal netjes gezegd.)

3 fase omvormer = 14ZW + 10 ZO.
anders heb je te weinig Voc/Vmpp, en dit is nog steeds een beetje minimaal, maar wel oke.

1 fase omvormer = 12ZW + 8 of 10 ZO
anders heb je te veel Voc/Vmpp, dit is wel optimaal, bijna perfect.
1 fase kan minder panelen per mpp aan.

(grof weg kan dit met een 1 of 3 fase 5kW omvormer.
maar ga je voor de 3fase oplossing, dan is een 6kW ook wel aardig om aan te raden.
alleen doe je dit zonder kennis, en luk raak, dan heb je over het algemeen nu of later toch wel een probleem.
een beetje kennis van systemen is toch een zware aanrader.)

maar je hebt het ook over:
gunstiger energielabel voor de woning (overdracht eigenaar)
en dan moet je wel opletten, dit zijn kleine regeltjes en dingentjes.
daar is hier geen rekening mee gehouden.
het is niet in pleur een paar panelen op dak en alles is opgelost. helaas. ;)
dus die moet je dan nog zelf oplossen.

• 99ruud99
Met een 1 fase 5 kW en geen schaduw moet 14 + 6 toch ook lukken?
Want zo nuttig is OZO niet, zodra salderen weg gaat is WNW even nuttig denk ik... Gezien dat opwekt wanneer meeste huishoudens verbruik hebben.

• migjes
99ruud99 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:00:
Met een 1 fase 5 kW en geen schaduw moet 14 + 6 toch ook lukken?
Want zo nuttig is OZO niet, zodra salderen weg gaat is WNW even nuttig denk ik... Gezien dat opwekt wanneer meeste huishoudens verbruik hebben.
met 14 "standaard" panelen, nop dat is te veel Voc/Vmpp voor 1 fase.
met trina's helemaal nop dan lukt zelfs 12 niet voor 1 fase.
maar er zijn panelen die net iets minder Voc/Vmpp hebben en dan kun je wel 14 panelen doen.
dus het komt dan heel precies uit en heel precies de juiste spullen gebruiken, wat wel en niet werkt. ;)
(dit probeer ik uit te leggen, maar is erg moeilijk in mensen taal. word gewoon snel erg technisch en ingewikkeld.)

en jep de ZW en de ZO, dat zijn de leuke plekken.
die vol leggen dat is zeker goed.

er een 10 bij doen op de NW en die parallel op de ZO zetten.
ach het is niet dom.
een paneel kost maar 60€ + 20€ bevestegings spul + 20€ voor het leggen.
dus dat kost maar 1000€ extra, geen andere omvormer nodig dus dat is alle extra kosten.
maar die leveren wel al snel 2000+kWh extra op, dat verdiend zich veel sneller terug als het niet doen.
maar is zeker een luxe die ik zelf op dak zeker zou doen, maar luxe het is wel geen noodzaak. ;)

• j.kast
migjes schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:51:
[...]

nop.

heel simpel gesteld (en daardoor niet helemaal netjes gezegd.)

3 fase omvormer = 14ZW + 10 ZO.
anders heb je te weinig Voc/Vmpp, en dit is nog steeds een beetje minimaal, maar wel oke.

1 fase omvormer = 12ZW + 8 of 10 ZO
anders heb je te veel Voc/Vmpp, dit is wel optimaal, bijna perfect.
1 fase kan minder panelen per mpp aan.

(grof weg kan dit met een 1 of 3 fase 5kW omvormer.
maar ga je voor de 3fase oplossing, dan is een 6kW ook wel aardig om aan te raden.
alleen doe je dit zonder kennis, en luk raak, dan heb je over het algemeen nu of later toch wel een probleem.
een beetje kennis van systemen is toch een zware aanrader.)

maar je hebt het ook over:
gunstiger energielabel voor de woning (overdracht eigenaar)
en dan moet je wel opletten, dit zijn kleine regeltjes en dingentjes.
daar is hier geen rekening mee gehouden.
het is niet in pleur een paar panelen op dak en alles is opgelost. helaas. ;)
dus die moet je dan nog zelf oplossen.
Nogmaals heel hartelijk dank voor uw uitgebreide hulp en assistentie!!

Als ik dan even mag samenvatten (we zouden graag vandaag of morgen de knoop doorhakken):

een realistische oplossing voor ons:
14 panelen ZW
10 panelen ZO
6KW (of 5KW) omvormer

Met minder panelen lukt het volgens u niet??

Mag ik misschien even een domme vraag in mensentaal stellen?

Wat gebeurt er eigenlijk als die opstelling niet 'ideaal' zou zijn.... gaat het huis
dan afbranden of de installatie ontploffen?
Of heeft dat enkel gevolgen voor de potentiële opbrengst?

Als ik hier in de straat rondkijk zijn er misschien zo'n 30 woningen met zonnepalen,
kan me moeilijk voorstellen dat die allen zoveel moeite gedaan hebben om alles
uit te rekenen, denk dat de meesten gewoon twee offertes vragen en dan gewoon
botweg installeren wat die installateurs voorstellen (wat wij dus niet willen, daarom
nogmaals dank voor uw hulp en inzichten).

Met vriendelijke groeten

• migjes
j.kast schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:23:
[...]

Nogmaals heel hartelijk dank voor uw uitgebreide hulp en assistentie!!

Als ik dan even mag samenvatten (we zouden graag vandaag of morgen de knoop doorhakken):

een realistische oplossing voor ons:
14 panelen ZW
10 panelen ZO
6KW (of 5KW) omvormer
je vergeet 1 heel belangrijk ding, een big nono.
14 panelen ZW
10 panelen ZO
6kW (of 5kW) 3 fase omvormer

of

12 panelen ZW
10 panelen ZO
5kW 1 fase omvormer
dit is heel belangrijk. ;)
Met minder panelen lukt het volgens u niet??
3 fase, liefst minimaal 12 panelen per mpp, maar oke 10 het is niet de grootste ramp, klein beetje minder rendement is geen ramp.
panelen (zoals sommige trina's) die meer Vmpp/Voc geven is wel beter, maar niet perse nodig.
Mag ik misschien even een domme vraag in mensentaal stellen?

Wat gebeurt er eigenlijk als die opstelling niet 'ideaal' zou zijn.... gaat het huis
dan afbranden of de installatie ontploffen?
Of heeft dat enkel gevolgen voor de potentiële opbrengst?
dit varieert, van door brandende mpp op de omvormer, dus nieuwe omvormer nodig na 1 winter.
(te veel panelen op 1 mpp)
tot 10% minder of erger rendement uit de panelen.
soms dus catastrofaal, andere dingen moeiaaa je kunt wel ongeveer dat doen mits je begrijpt dat het niet zo goed werkt. dus weet het en doe maar als je wil.
Als ik hier in de straat rondkijk zijn er misschien zo'n 30 woningen met zonnepalen,
kan me moeilijk voorstellen dat die allen zoveel moeite gedaan hebben om alles
uit te rekenen, denk dat de meesten gewoon twee offertes vragen en dan gewoon
botweg installeren wat die installateurs voorstellen (wat wij dus niet willen, daarom
nogmaals dank voor uw hulp en inzichten).

Met vriendelijke groeten
jep, en als je dan rond kijkt bij de 30 woningen dan zal je heel snel opvallen:
dat sommige gewoon 50% te veel hebben betaald wat helemaal niet nodig was.
(dit zie je vooral doordat ze optimizers hebben die niet nodig zijn, of micro's die veel te duur zijn. etc etc..)
en een heel aantal woningen maar 80-90% van hun potentieel haalt.

veel mensen leggen voor het eerst zonnepanelen, en weten gewoon niet wat 100% rendement is en wat eigenlijk de prijs zou moeten zijn.
en de zonnepanelen installateurs er zijn nog steeds veel cowboy's, leuke verhalen maar als het op dak licht/ligt dan zijn ze snel weg en heb je er niks meer aan.
het blijft een vreemde markt, garanties worden belooft bij de blauwe ogen.
en dan heb ik het spreekwoord: veel garantie beloven weinig geven, doet een verkoper vreugde in het leven. ;)

ik probeer het zo makkelijk mogenlijk te maken voor je, maar snap heel goed dat het heel lastig is om gewichten aan opmerkingen te hangen, soms zijn dingen een big big nono, soms is het moeaaa liever niet maar kan wel.

als ik van middag even de tijd heb zal ik een bom voor je maken.
(bom = lijst materialen die je nodig hebt voor je dak met de prijzen er bij.
dan zie je hoeveel winst een installateur maakt en of de prijs die je krijgt wel goed is.)

• j.kast
migjes schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:45:
[...]

je vergeet 1 heel belangrijk ding, een big nono.
14 panelen ZW
10 panelen ZO
6kW (of 5kW) 3 fase omvormer

of

12 panelen ZW
10 panelen ZO
5kW 1 fase omvormer
dit is heel belangrijk. ;)

[...]

3 fase, liefst minimaal 12 panelen per mpp, maar oke 10 het is niet de grootste ramp, klein beetje minder rendement is geen ramp.
panelen (zoals sommige trina's) die meer Vmpp/Voc geven is wel beter, maar niet perse nodig.

[...]

dit varieert, van door brandende mpp op de omvormer, dus nieuwe omvormer nodig na 1 winter.
(te veel panelen op 1 mpp)
tot 10% minder of erger rendement uit de panelen.
soms dus catastrofaal, andere dingen moeiaaa je kunt wel ongeveer dat doen mits je begrijpt dat het niet zo goed werkt. dus weet het en doe maar als je wil.

[...]

jep, en als je dan rond kijkt bij de 30 woningen dan zal je heel snel opvallen:
dat sommige gewoon 50% te veel hebben betaald wat helemaal niet nodig was.
(dit zie je vooral doordat ze optimizers hebben die niet nodig zijn, of micro's die veel te duur zijn. etc etc..)
en een heel aantal woningen maar 80-90% van hun potentieel haalt.

veel mensen leggen voor het eerst zonnepanelen, en weten gewoon niet wat 100% rendement is en wat eigenlijk de prijs zou moeten zijn.
en de zonnepanelen installateurs er zijn nog steeds veel cowboy's, leuke verhalen maar als het op dak licht/ligt dan zijn ze snel weg en heb je er niks meer aan.
het blijft een vreemde markt, garanties worden belooft bij de blauwe ogen.
en dan heb ik het spreekwoord: veel garantie beloven weinig geven, doet een verkoper vreugde in het leven. ;)

ik probeer het zo makkelijk mogenlijk te maken voor je, maar snap heel goed dat het heel lastig is om gewichten aan opmerkingen te hangen, soms zijn dingen een big big nono, soms is het moeaaa liever niet maar kan wel.

als ik van middag even de tijd heb zal ik een bom voor je maken.
(bom = lijst materialen die je nodig hebt voor je dak met de prijzen er bij.
dan zie je hoeveel winst een installateur maakt en of de prijs die je krijgt wel goed is.)
Wat ik nog steeds niet begrijp en nergens een antwoord op vind: we hebben thuis een driefasige elektrische installatie, dus denk ik dat het onmogelijk is om een 1-fasige omvormer te installeren. Is dat correct?
Het hele elektriciteitsverhaal vind ik extreem complex _/-\o_

• migjes
j.kast schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:51:
[...]

Wat ik nog steeds niet begrijp en nergens een antwoord op vind: we hebben thuis een driefasige elektrische installatie, dus denk ik dat het onmogelijk is om een 1-fasige omvormer te installeren. Is dat correct?
Het hele elektriciteitsverhaal vind ik extreem complex _/-\o_
lol, deze had ik je al verteld. ;)
maar zal hem nog een keer doen, met wat andere woorden.

in je (slimme)meter worden de 3 fase bij elkaar opgeteld en afgetrokken en dan pas word er een kWh berekend.
dus voor het financiële deel van het verhaal maakt het niet uit of je 1 of 3 fase omvormer gebruikt.
(stroom word gewoon intern in de meter verrekend en je krijgt 100% het zelfde bedrag met 1 en met 3fase omvormer.)

voor de techniek maakt het wel uit, je mag niet meer als 5kW aan onbalans veroorzaken in je huis.
dus op 3fase kun je maximaal een 5kW 1 fase omvormer hangen. ;)

duidelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 14-11-2024 12:01 ]

• j.kast
migjes schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:55:
[...]

lol, deze had ik je al verteld. ;)
maar zal hem nog een keer doen, met wat andere woorden.

in je (slimme)meter worden de 3 fase bij elkaar opgeteld en afgetrokken en dan pas word er een kWh berekend.
dus voor het financiële deel van het verhaal maakt het niet uit of je 1 of 3 fase omvormer gebruikt.
(stroom word gewoon intern in de meter verrekend en je krijgt 100% het zelfde bedrag met 1 en met 3fase omvormer.)

voor de techniek maakt het wel uit, je mag niet meer als 5kW aan onbalans veroorzaken in je huis.
dus op 3fase kun je maximaal een 5kW 1 fase omvormer hangen. ;)

duidelijk?
Ok, dankjewel want ik blijf dat vreemd vinden: alle 4 de installateurs die hier zijn komen kijken maken automatisch een offerte op met een 3-fasen omvormer.
Dus als ik u goed begrijp zou het mogelijk zijn om een 1-fase 5KW omvormer te plaatsen?
Maar indien installatie iets 'groter' misschien beter 3-fase 6KW?

Zo denk ik toch correct denk ik O-)

• migjes
j.kast schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:07:
[...]

Ok, dankjewel want ik blijf dat vreemd vinden: alle 4 de installateurs die hier zijn komen kijken maken automatisch een offerte op met een 3-fasen omvormer.
Dus als ik u goed begrijp zou het mogelijk zijn om een 1-fase 5KW omvormer te plaatsen?
Maar indien installatie iets 'groter' misschien beter 3-fase 6KW?

Zo denk ik toch correct denk ik O-)
ja, je hebt hem door en snapt hem. ;)

maar de verkoper verkoopt liever een 3 fase, want daar maakt hij meer winst op.
die denkt aan zijn portemonnee, niet die van jouw.
en laten we wel wezen, dan kan de verkoper schermen, met kijk ik lever een 3fase omvormer, dat is krachtstroom klinkt krachtig he.(terwijl het eigenlijk geen bal uit maakt 5kW is 5kW.)

het zelfde zien je met optimizers, dat verkoopt ook zo lekker makkelijk aan totale nitwitten.
dat het niet nodig is, dat maakt hem niet uit, verkocht is verkocht.
maak gebruikers een beetje bang dat er iets kan gebeuren met een paneel, en bied dan de oplossing optimizers en verkocht en meer winst, cool voor de verkoper.

• j.kast
migjes schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:14:
[...]

ja, je hebt hem door en snapt hem. ;)

maar de verkoper verkoopt liever een 3 fase, want daar maakt hij meer winst op.
die denkt aan zijn portemonnee, niet die van jouw.
en laten we wel wezen, dan kan de verkoper schermen, met kijk ik lever een 3fase omvormer, dat is krachtstroom klinkt krachtig he.(terwijl het eigenlijk geen bal uit maakt 5kW is 5kW.)

het zelfde zien je met optimizers, dat verkoopt ook zo lekker makkelijk aan totale nitwitten.
dat het niet nodig is, dat maakt hem niet uit, verkocht is verkocht.
maak gebruikers een beetje bang dat er iets kan gebeuren met een paneel, en bied dan de oplossing optimizers en verkocht en meer winst, cool voor de verkoper.
Fantastisch, dat noem ik een keer duidelijk advies!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

5 kW op 1 fase kan technisch wel, toch kan een 3fase omvormer (of 2-3x een 1fase omvormer in dit geval) soms wenselijk zijn, bijvoorbeeld als je lange kabels naar de meterkast hebt (3fase heeft veel minder spanningsval en goedkopere kabel bij hetzelfde vermogen) of als je enigzins selectief wil zijn met je hoofdzekering.

Of dat de meerprijs waard is en of je iemand bereid vindt hem niet-selectief aan te sluiten is aan jou :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
j.kast schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:23:
[...]

Fantastisch, dat noem ik een keer duidelijk advies!!!
jep, graag gedaan.

maar wat @Proton_ hier nu ook zegt, dat is ook een ding. d:)b

(mijn originele verhaal van 1 fase omvormer was origineel ook geen 5kW maar een 3,6kW 1 fase omvormer.
hier had ik al rekening gehouden met de selectiviteit. ;)
dit is nu alleen een beetje verloren gegaan in de discussie over meer dingen, dus die ook mee nemen.)

ik maak straks een bom, dan word nog wel meer duidelijk. ;)

• j.kast
migjes schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:38:
[...]

jep, graag gedaan.

maar wat @Proton_ hier nu ook zegt, dat is ook een ding. d:)b

(mijn originele verhaal van 1 fase omvormer was origineel ook geen 5kW maar een 3,6kW 1 fase omvormer.
hier had ik al rekening gehouden met de selectiviteit. ;)
dit is nu alleen een beetje verloren gegaan in de discussie over meer dingen, dus die ook mee nemen.)

ik maak straks een bom, dan word nog wel meer duidelijk. ;)
Het gaat mij nu ook niet om enkele euro's meer of minder... zou gewoon graag een installatie hebben die 'past', het hoeft niet perfect te zijn, maar vooral correct werken.

• migjes
j.kast schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:40:
[...]

Het gaat mij nu ook niet om enkele euro's meer of minder... zou gewoon graag een installatie hebben die 'past', het hoeft niet perfect te zijn, maar vooral correct werken.
voor mij maakt dat vaak ook niet veel uit, een € meer of minder het boeit allemaal niet veel.
perfectie wat is dat: 0 zonnepanelen op dak is 0% rendement.
dan is 1 zonnepaneel met maar 50% rendement zelfs beter.

maar helaas het kost wel een paar centen, laten we wel wezen het is zo een 5k€ met gemak en dan heb je nog niks speciaals.
en dan wil je toch wel iets wat meer doet als die 50%. ;)

maar dan heb je ook nog veranderende regels.
tja de regering, die past dingen aan, en leveranciers(de energie verkopers zo als essent/eneco/vandebron etc etc) willen ook meer winst.
en ja dat maakt de winsten kleiner voor de particulier met zonnepanelen.

we gaan nu langzaam naar het afschaffen van salderen, en dan krijg je niet meer 100% van de stoom vergoed die je huis verlaat.
(een gedeelte van de stroom die je opwekt gebruik je in huis rechtstreeks, dat blijft gewoon 100% financieel opleveren wat er ook gebeurd. dit is voor veel mensen +/'-20-30% van hun jaar opwek.
de andere 70-80% die verlaat je huis en krijg je starks een lager bedrag voor (nu eigenlijk ook al.))
en daar moeten we nu al een beetje rekening mee gaan houden, prijzen kunnen varieren van 0,35€/kWh tot 0,03€/kWh. dat zijn flinke verschillen, die je wel moet weten.

(niet voor niks dat ik je probeer bij te spijkeren met kennis, niet alleen techniek maar ook financieel.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.kast
migjes schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:49:
[...]

voor mij maakt dat vaak ook niet veel uit, een € meer of minder het boeit allemaal niet veel.
perfectie wat is dat: 0 zonnepanelen op dak is 0% rendement.
dan is 1 zonnepaneel met maar 50% rendement zelfs beter.

maar helaas het kost wel een paar centen, laten we wel wezen het is zo een 5k€ met gemak en dan heb je nog niks speciaals.
en dan wil je toch wel iets wat meer doet als die 50%. ;)

maar dan heb je ook nog veranderende regels.
tja de regering, die past dingen aan, en leveranciers(de energie verkopers zo als essent/eneco/vandebron etc etc) willen ook meer winst.
en ja dat maakt de winsten kleiner voor de particulier met zonnepanelen.

we gaan nu langzaam naar het afschaffen van salderen, en dan krijg je niet meer 100% van de stoom vergoed die je huis verlaat.
(een gedeelte van de stroom die je opwekt gebruik je in huis rechtstreeks, dat blijft gewoon 100% financieel opleveren wat er ook gebeurd. dit is voor veel mensen +/'-20-30% van hun jaar opwek.
de andere 70-80% die verlaat je huis en krijg je starks een lager bedrag voor (nu eigenlijk ook al.))
en daar moeten we nu al een beetje rekening mee gaan houden, prijzen kunnen varieren van 0,35€/kWh tot 0,03€/kWh. dat zijn flinke verschillen, die je wel moet weten.

(niet voor niks dat ik je probeer bij te spijkeren met kennis, niet alleen techniek maar ook financieel.)
Absoluut!

We hebben wel een specifieke situatie thuis...:
3 personen waarvan 2 met pensioen altijd thuis overdag
1 werkend waarvan hoofdzakelijk nacht of late diensten

Airco's (die nu nauwelijks gebruikt worden),
en dus plannen op termijn om elektrisch te rijden en we kunnen
dan dus in de zomer (en lente misschien) overdag thuis laden

Hopelijk verduidelijkt dat voor u een beetje de situatie

• migjes
j.kast schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:03:
[...]

Absoluut!

We hebben wel een specifieke situatie thuis...:
3 personen waarvan 2 met pensioen altijd thuis overdag
1 werkend waarvan hoofdzakelijk nacht of late diensten

Airco's (die nu nauwelijks gebruikt worden),
en dus plannen op termijn om elektrisch te rijden en we kunnen
dan dus in de zomer (en lente misschien) overdag thuis laden

Hopelijk verduidelijkt dat voor u een beetje de situatie
oke, dat is niet een 100% "normale" situatie, maar ik heb daar verder geen oordeel over.

even mijn huis en mijn gebruik zoals ik het log:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCQosTeNBJNsutxjzUdjRa6AdO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgMjHwetLYMyhdRsILqTdDRE.jpg?f=fotoalbum_large
dit is per uur.
licht blauw = het goedkope nacht tarief
donker blauw = het dure dag tarief (verschil tussen nacht en dag tarief is eigenlijk wel verwaarloosbaar.)
geel = de stroom van mijn panelen rechtstreeks gebruikt in huis.
paars = de stroom van mijn panelen die mijn huis heeft verlaten dat uur.

(hou er rekening mee, mijn huis is wel speciaal, ik doe dit al meer als 10 jaar en alles is ingericht op dit soort systemen, dus niet speciaal representatief voor u, meer indicatie wat ik doe. dus relatieveer dit voor uw zelf.)

tja in de nacht(licht en donker blauw), dan leveren mijn panelen geen bal op, tja geen zon geen opbrengst, lol is wel duidelijk lijkt me.
dus daar koop ik stroom voor 0,30€/kWh voor.
overdag heb ik stroom en gebruik ik dit rechtstreeks (geel), daar levert de stroom mij dus 0,30€/kWh op.
paars, dat gaat het huis uit en verkoop ik voor 0,15€/kWh op dit moment.

vroeger, toen we dat nog met een lange OE schreven, toen leverde mijn paarse gedeelte nog een 0,30€/kWh op, maar die tijd is verdwenen, hellaas. (niet heel erg wat vroeger kost je panelen van 190Wp voor 190€, nu koop je panelen voor 60€ en dan zijn ze nog 430Wp ook. dus het kan nog wel uit, maar ik beloof geen gouden bergen en zo.)
dit heeft wel financiële consequenties, winsten zijn niet meer zo zonnig als ze ooit waren. ;)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:18:

Met 210 V en 8 panelen zit je toch prima op een tripower X-12 ?
https://files.sma.de/downloads/STPxx-50-DS-nl-22.pdf
En 3 aparte mppt ingangen.
Alleen geen direkte batterij opslag mogelijkheid. (wel indirekt)
NO en ZW kan je wellicht parallel aansluiten bij eenzelfde hoeveelheid panelen. Ingang is 24A per mppt.

Dit is in belgie neem ik aan? (ik kon het niet terugvinden, enkel kon ik het zien aan "de keuring"

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2024 13:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• j.kast
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:45:
[...]

Met 210 V en 8 panelen zit je toch prima op een tripower X-12 ?
https://files.sma.de/downloads/STPxx-50-DS-nl-22.pdf
En 3 aparte mppt ingangen.
Alleen geen direkte batterij opslag mogelijkheid. (wel indirekt)

Dit is in belgie neem ik aan? (ik kon het niet terugvinden, enkel kon ik het zien aan "de keuring"
µ

Zo'n X-12 is toch al echt voor het 'zwaardere werk' dacht ik, niet?

• j.kast
migjes schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:43:
[...]

oke, dat is niet een 100% "normale" situatie, maar ik heb daar verder geen oordeel over.

even mijn huis en mijn gebruik zoals ik het log:
[Afbeelding]
dit is per uur.
licht blauw = het goedkope nacht tarief
donker blauw = het dure dag tarief (verschil tussen nacht en dag tarief is eigenlijk wel verwaarloosbaar.)
geel = de stroom van mijn panelen rechtstreeks gebruikt in huis.
paars = de stroom van mijn panelen die mijn huis heeft verlaten dat uur.

(hou er rekening mee, mijn huis is wel speciaal, ik doe dit al meer als 10 jaar en alles is ingericht op dit soort systemen, dus niet speciaal representatief voor u, meer indicatie wat ik doe. dus relatieveer dit voor uw zelf.)

tja in de nacht(licht en donker blauw), dan leveren mijn panelen geen bal op, tja geen zon geen opbrengst, lol is wel duidelijk lijkt me.
dus daar koop ik stroom voor 0,30€/kWh voor.
overdag heb ik stroom en gebruik ik dit rechtstreeks (geel), daar levert de stroom mij dus 0,30€/kWh op.
paars, dat gaat het huis uit en verkoop ik voor 0,15€/kWh op dit moment.

vroeger, toen we dat nog met een lange OE schreven, toen leverde mijn paarse gedeelte nog een 0,30€/kWh op, maar die tijd is verdwenen, hellaas. (niet heel erg wat vroeger kost je panelen van 190Wp voor 190€, nu koop je panelen voor 60€ en dan zijn ze nog 430Wp ook. dus het kan nog wel uit, maar ik beloof geen gouden bergen en zo.)
dit heeft wel financiële consequenties, winsten zijn niet meer zo zonnig als ze ooit waren. ;)
:) Inderdaad, we gaan er niet rijk van worden hoor, maar dat is ook niet de bedoeling.
Een mooi werkend systeem met een degelijke opbrengst zonder technische problemen is
ons (en ik denk voor velen) het uitgangspunt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
j.kast schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:47:
[...]

µ

Zo'n X-12 is toch al echt voor het 'zwaardere werk' dacht ik, niet?
12 kW en 3 mppt ingangen waarvan je nog eens 2 vlakken parallel kan zetten ivm 24A per ingang.
Wel het zwaardere werk, klopt.

Dus je kan alles volleggen inderdaad.
Wellicht even zelf invoeren in sunny designweb
Zie Het grote SMA topic

Ik wil het ook wel invoeren als je hoeveelheid panelen weet per dakvlak.

Eventueel een SMA 10.0 (of hybride tripower) kan je ook 1 ingang, 2 dakvlakken parallel zetten ivm hogere stroom.
Wel gelijk aantal panelen parallel.
Ook weer in sunnydesignweb invoeren

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2024 13:57 ]

• j.kast
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:52:
[...]

12 kW en 3 mppt ingangen waarvan je nog eens 2 vlakken parallel kan zetten ivm 24A per ingang.
Wel het zwaardere werk, klopt.

Dus je kan alles volleggen inderdaad.
Wellicht even zelf invoeren in sunny designweb
Zie Het grote SMA topic

Ik wil het ook wel invoeren als je hoeveelheid panelen weet per dakvlak.

Eventueel een SMA 10.0 (of hybride tripower) kan je ook 1 ingang, 2 dakvlakken parallel zetten ivm hogere stroom.
Wel gelijk aantal panelen parallel.
Ook weer in sunnydesignweb invoeren

Zoals de zaken 'momenteel' staan, denk ik dat we naar een opstelling 12 of 14 ZW en
8 of 10 panelen ZO (425w) zouden willen gaan,
dan lijkt mij zo'n zware en dure omvormer toch niet noodzakelijk??

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je het simpel wilt houden met 2 dakvlakken dan niet inderdaad.

Maar als je de hele dag opwek wilt hebben met 3 dakvlakken, de energie op wilt slaan in een batterij (dure HM2.0 nodig) en je auto daarvan weer wilt laden, dan is een hybride tripower 10.0 misschien geen verkeerde keuze.
Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJiup83HZh74bVgfz6_fNVwrY9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydADLd28VHK7KNay3VShrE5V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xczXcCTZI8vdxpo-kGBoGAQJC6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg8GzvtgrJSPD966I1cYOm5j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2024 14:19 ]

• j.kast
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:14:
Als je het simpel wilt houden met 2 dakvlakken dan niet inderdaad.

Maar als je de hele dag opwek wilt hebben met 3 dakvlakken, de energie op wilt slaan in een batterij (dure HM2.0 nodig) en je auto daarvan weer wilt laden, dan is een hybride tripower 10.0 misschien geen verkeerde keuze.
Zie hieronder:

[Afbeelding][Afbeelding]
Het derde dakvlak gaan we voorlopig niet voor opteren denk ik aangezien 'momenteel' ons eigen verbruik nog niet zo hoog is...
Plannen voor een batterij hebben we voorlopig niet aangezien we verwachten dat de prijzen de komende jaren nog flink zullen dalen (heb -helaas- enkele aandelen van lithium-producenten gekocht in het verleden).
Elektrische auto is afhankelijk van hoe lang onze huidige wagens het nog uitzingen... kan volgende maand zijn, kan binnen 3 jaar zijn _/-\o_
De NW-dakkant kunnen we op een later tijdstip ook nog volbouwen denk ik.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die hybride tripower 10.0 hoeft niet meteen een batterij
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/sma/

Wel wil je dezelfde panelen op de polystring hebben, dus het 3e vlak wel meteen doen.

Maar goedkoop is het niet natuurlijk, dat kan ik niet ontkennen. Maar wel meteen klaar met de basis.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2024 14:25 ]

• j.kast
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:22:
Die hybride tripower 10.0 hoeft niet meteen een batterij
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/sma/

Wel wil je dezelfde panelen op de polystring hebben, dus het 3e vlak wel meteen doen.

Maar goedkoop is het niet natuurlijk, dat kan ik niet ontkennen. Maar wel meteen klaar met de basis.
Mag ik ook hier misschien een keer een héél domme vraag stellen:
wat is het verschil (behalve in prijs) tussen de blauwe tripower toestellen en
de witte tripower smart energy toestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De mogelijkheid om een batterij op aan te sluiten.
Hybride betekend batterij omvormer en gewone omvormer in 1. (vandaar dat die stuk duurder is)
Maar met batterij ben je er nog niet, er komt ook een Home Manager 2.0 (dure kwh meter) in de meterkast bij batterij opslag)
Die regelt de stromen tussen omvormer, batterijen, huis, stroomnet en eventueel auto

De duitsers zijn stukje verder als ons (als je het interessant vind)
https://www.photovoltaikf...riewechselrichter-ongrid/
en wat filmpjes
https://www.sma-benelux.com/installateur/sma-solar-academy

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.kast
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:27:
De mogelijkheid om een batterij op aan te sluiten.
Hybride betekend batterij omvormer en gewone omvormer in 1. (vandaar dat die stuk duurder is)
Maar met batterij ben je er nog niet, er komt ook een Home Manager 2.0 (dure kwh meter) in de meterkast bij batterij opslag)
Die regelt de stromen tussen omvormer, batterijen, huis, stroomnet en eventueel auto
Dankuwel, alweer iets interessant bijgeleerd!!
Pagina: 1