Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-09 15:00
Zelf de inster evolve black plus de twee pakketten vandaag besteld. Vraag mezelf af wanneer er een boot richting Nederland komt. Dealer dacht over 4 maanden maar dat is niet te hopen dat het zo lang duurt. Best een leuk autootje. Hopelijk rijdt het wel een beetje zuinig. Wat dat betreft is er nog weinig van bekend...

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:51
Gallus schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:59:
[...]
Ach het verschil is de BPM, maar misschien krijg je in de toekomst bij verkoop wel weer meer voor je wagentje met 'bouwjaar' 2025 ipv 2024. ;)
Ik zie uw emoticon op het eind, maar toch. Ik hoop dat u het mij niet kwalijk neemt als ik dit bagatelliseren en wensdenken vind.
Het is een vaststaand feit dat vanaf morgen Bpm verschuldigd is voor vanaf die dag geregistreerde EV’s, maar er is geen enkele zekerheid over de restwaarde en of het daarbij relevant is of de auto in december of in januari daaropvolgend op naam gesteld werd. Verkoop je de auto relatief snel, dan rekent men in maanden leeftijd. Bij wat oudere auto’s is de km stand en staat van onderhoud meer van belang dan of de auto van december of van januari daaropvolgend is.
Eigenlijk zou de Bpm hier - in ieder geval voor mij - niet echt een onderwerp moeten zijn, omdat verwachtingen zijn gewekt en toezeggingen zijn gedaan dat de auto zelfs al geleverd zou worden in 2024. Bij u ligt dat waarschijnlijk anders omdat u de auto pas vandaag 31-12-24 bestelde.
Gerelateerd aan de prijs van de auto, is de Bpm misschien niet zo veel. Als ik kijk naar wat ik met dat Bpm bedrag zou kunnen doen in het dagelijkse leven, vind ik €667,- aanzienlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Megat op 31-12-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de schompen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:01:
Zelf de inster evolve black plus de twee pakketten vandaag besteld. Vraag mezelf af wanneer er een boot richting Nederland komt. Dealer dacht over 4 maanden maar dat is niet te hopen dat het zo lang duurt. Best een leuk autootje. Hopelijk rijdt het wel een beetje zuinig. Wat dat betreft is er nog weinig van bekend...
Wel aardig wat van bekend. Wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen zit op 15 kwh per 100 km. Volgens mij aardig conform opgegeven WLTP. Zuiniger zou wellicht kunnen afhankelijk van rijgedrag, rijmodi, weer en weg. Heb je in de lijst gezet!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:48:
[...]

Wel aardig wat van bekend. Wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen zit op 15 kwh per 100 km. Volgens mij aardig conform opgegeven WLTP. Zuiniger zou wellicht kunnen afhankelijk van rijgedrag, rijmodi, weer en weg. Heb je in de lijst gezet!
Ik hoop toch wel dat het verbruik met mijn rijstijl toch wel richting de 10/11kWh/100km gaat want ik vind 15kWh best wel veel. De onlangs gereden R5e kwam ook amper onder de 15kWh en vond ik ook teleurstellend voor het formaat auto en dan was de snelheid nog laag.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kokatat
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:39
Vandaag bericht van de dealer dat onze auto op kenteken staat en dus geen prijsverhoging (bpm) van toepassing is. De auto wordt de twwede week van januari bij de dealer verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
PeterZ(on) schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:07:
[...]

Ik hoop toch wel dat het verbruik met mijn rijstijl toch wel richting de 10/11kWh/100km gaat want ik vind 15kWh best wel veel. De onlangs gereden R5e kwam ook amper onder de 15kWh en vond ik ook teleurstellend voor het formaat auto en dan was de snelheid nog laag.
Een Inster vangt natuurlijk wel veel wind: het lijkt mij voor binnen de stad waarschijnlijk een enorm zuinige EV, want dan is luchtweerstand niet zo relevant. Op de snelweg zal het verbruik vast en zeker hoger liggen, dan de Hyundai Ioniq Electric die jij nu rijdt.

Maar is die 15kWh/100km inclusief laadverlies of zonder? Want als het met laadverlies is, dan is dat eigenlijk best zuinig. Want je boordcomputer kan wel zeggen dat 12kWh/100km bijvoorbeeld doet, alleen dat is zonder de laadverliezen welke je ook gewoon moet afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Kokatat schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:18:
Vandaag bericht van de dealer dat onze auto op kenteken staat en dus geen prijsverhoging (bpm) van toepassing is.
Proficiat 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
MathiasMetzger schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:19:
[...]

Maar is die 15kWh/100km inclusief laadverlies of zonder? Want als het met laadverlies is, dan is dat eigenlijk best zuinig. Want je boordcomputer kan wel zeggen dat 12kWh/100km bijvoorbeeld doet, alleen dat is zonder de laadverliezen welke je ook gewoon moet afrekenen.
En als ik goed geïnformeerd ben, is het procentueel ook nog afhankelijk van het vermogen waarmee je laadt. Thuis met 3 kW laden zou meer laadverlies geven dan 22 kW aan de openbare laadpaal, onder andere omdat de omvormer van wissel- naar gelijkstroom vermogen nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Om die reden zou laden bij een snellader - zoals Fastned of Ionity - procentueel minder laadverlies geven omdat deze al gelijkstroom (DC) leveren en de omvormer in de auto kan worden overgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:19:
[...]

Een Inster vangt natuurlijk wel veel wind: het lijkt mij voor binnen de stad waarschijnlijk een enorm zuinige EV, want dan is luchtweerstand niet zo relevant. Op de snelweg zal het verbruik vast en zeker hoger liggen, dan de Hyundai Ioniq Electric die jij nu rijdt.

De Inster is vrij smal en behoorlijk afgerond, dus zolang je rond of onder de 100kmh blijft moet dat in vergelijking met de Ioniq meevallen denk ik. Op hogere snelheid zal het verschil wel groter zijn.

De laadverliezen zijn beperkt, zeker met DC laden is mijn ervaring. Ik heb het wel eens uitgerekend hoe dat uitpakt op die 2000km naar Spanje en dan heb je het over enkele procenten. AC zal een stuk hoger zijn bij een laag laadvermogen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Ik ben er nog niet zo in thuis, maar volgens mij bierviltjesberekening van:
Inster 49 kWh (rond voor gemak af naar 50).
5x 10 kWh per 100 km = 500 km.

Hyundai geeft zelf een WLTP aan van 370 km (met 15" velgen). Jij denkt dat je wel even 130 km extra kan rijden? Bijzondere negatieve gedachte voor iets wat vanaf het begin al openbaar was. In de brochure staat bij de 49 kWh variant ook 14,9 kWh per 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:31:
[...]

Ik ben er nog niet zo in thuis, maar volgens mij bierviltjesberekening van:
Inster 49 kWh (rond voor gemak af naar 50).
5x 10 kWh per 100 km = 500 km.

Hyundai geeft zelf een WLTP aan van 370 km (met 15" velgen). Jij denkt dat je wel even 130 km extra kan rijden? Bijzondere negatieve gedachte voor iets wat vanaf het begin al openbaar was. In de brochure staat bij de 49 kWh variant ook 14,9 kWh per 100 km.
In ben er wel in thuis en rij al sinds 2018 elektrisch. Met de Ioniq duik ik regelmatig onder de 10kWh/100/km terwijl de WLTP ook 14,7kWh/100km is, want het werkelijke verbruik hangt enorm van de omstandigheden af en de snelheid. Dus zo vreemd is mijn gedachte niet.

Als voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvsTNL07H6-0jC2jNN1fJCoDXHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUREc3emZFepmFJeLrCno45j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Ik denk dat de discussie hier en op dit moment geen antwoorden gaat geven waar je wat aan hebt. Velen zullen met mij de ervaring hebben, dat het verbruik enorm afhangt van de omstandigheden waaronder je de kilometers aflegt.
Gepubliceerde autotesten op Nederlandse wegen geven misschien ook wel een indicatie, maar die is er nog maar eentje geweest en dan nog vrij beperkt vond ik.
We gaan het meemaken

[ Voor 4% gewijzigd door Megat op 31-12-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:46:
[...]

In ben er wel in thuis en rij al sinds 2018 elektrisch. Met de Ioniq duik ik regelmatig onder de 10kWh/100/km terwijl de WLTP ook 14,7kWh/100km is, want het werkelijke verbruik hangt enorm van de omstandigheden af en de snelheid. Dus zo vreemd is mijn gedachte niet.

Als voorbeeld
[Afbeelding]
Absoluut een mooie prestatie! _/-\o_ Is dat niet eerder een uitzondering? Het lijkt mij dat fabrikanten een zo waarheidsgetrouwe WLTP waarde willen opgeven omdat dat een belangrijke USP is. Een te conservatieve WLTP waarde zou tot minder verkopen kunnen zorgen lijkt me. Die Renault 5e test van jou zat volgens mij dicht bij zijn opgegeven WLTP waarde van 14,6, maar dat vond jij teleurstellend? Ik heb geen aandelen bij fabrikanten en werk er ook niet, maar hoe kan een fabrikant het voor jou wel goed doen? Ik begrijp die houding niet zo goed.

Bedoel dit overigens niet als aanval, maar ik weiger overal emoticons voor te gebruiken om een bericht 'zachter' te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Megat schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:29:
Ik denk dat de discussie hier en op dit moment geen antwoorden gaat geven waar je wat aan hebt. Velen zullen met mij de ervaring hebben, dat het verbruik enorm afhangt van de omstandigheden waaronder je de kilometers aflegt.
Gepubliceerde autotesten op Nederlandse wegen geven misschien ook wel een indicatie, maar die is er nog maar eentje geweest en dan nog vrij beperkt vond ik.
We gaan het meemaken
Mijn proefrit was ca. 40 km, 10 over de snelweg, 10 binnen de bebouwde kom en 20 daarbuiten. Buitentemperatuur was 1 graden, en de kachel (geen warmtepomp) stond op 24.5 graden. Gemiddeld verbruik was 18.8 kWh/100km. En ongeveer een kwart daarvan was verwarming volgens de boordcomputer. Ik verwacht dat gemiddeld 15kWh/100km op jaarbasis zeker haalbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 31-12-2024 20:21 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:41:
[...]

Absoluut een mooie prestatie! _/-\o_ Is dat niet eerder een uitzondering? Het lijkt mij dat fabrikanten een zo waarheidsgetrouwe WLTP waarde willen opgeven omdat dat een belangrijke USP is. Een te conservatieve WLTP waarde zou tot minder verkopen kunnen zorgen lijkt me. Die Renault 5e test van jou zat volgens mij dicht bij zijn opgegeven WLTP waarde van 14,6, maar dat vond jij teleurstellend? Ik heb geen aandelen bij fabrikanten en werk er ook niet, maar hoe kan een fabrikant het voor jou wel goed doen? Ik begrijp die houding niet zo goed.

Bedoel dit overigens niet als aanval, maar ik weiger overal emoticons voor te gebruiken om een bericht 'zachter' te maken.
Een uitzondering als bestuurder of fabrikant/model? Ik denk beide. Want ik ben niet de enige met zo'n laag verbruik en de Ioniq is niet voor niets de meest efficiënte EV. En zoals hierboven opgemerkt is natuurlijk het gebruik bepalend en daarom ben ik ook benieuwd wat de Inster gaat doen want daar gaat het hier over.

De WLTP is een vastgestelde cyclus en daar moet elke fabrikant aan voldoen. Ik kan mijn banden wat harder oppompen en minder snel rijden of achter een vrachtauto of bus rijden, wel of geen regeneratie instellen enz... Allemaal zaken die het verbruik beïnvloeden. Als Hyundai de verbruikscijfers van de Inster op dezelfde manier heeft bepaald als van de Ioniq moet het verbruik in de buurt kunnen komen van de Ioniq. We gaan het zien, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
PeterZ(on) schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:46:
[...]

Als voorbeeld
[Afbeelding]
Wel grappig dat je het per rit ziet: het verbruik is van veel meer variabelen afhankelijk. Maar bij een EV speelt de hoeveelheid stroom die jij terug wint door te regenereren een enorme grote rol, daarnaast woon je waarschijnlijk in een deel van Nederland wat zo plat als een dubbeltje? Echter puur per rit kijkend, heb ik ook weleens 8kWh/100km met mijn Leaf gereden.

Het is wel belangrijk om erbij te zeggen dat dit op de terugweg uit Montafon Oostenrijk was: daarom vind ik het grappig om het bij jouw per rit te zien, want als ik naar werk reed verbruikte ik meer dan op de terugweg. Want ik woon in Zuid-Limburg en wij hebben daadwerkelijk heuvels hier, dus ik moet dan ook weleens omhoog rijden.

Ik denk en dat weet ik bijna zeker, dat als jij met de Inster gaat rijden? Je waarschijnlijk ook wel onder WLTP weet te komen: lukt mij met de Leaf ook, alleen de manier waarop? Daar verkoop je geen autos mee _O-

Stel je voor een auto journalist die netjes tot het stoplicht uitrolt? Waarschijnlijk is dat slaapverwekkend voor de kijker, maar dat is wel hoe je met een EV onder de WLTP waarden kunt duiken. Een optimale combinatie van uitrollen en regeneratie: niet alleen in de sterkste stand regenereren, maar juist zoveel mogelijk uitrollen.

Persoonlijk denk ik niet dat mensen de Inster gaan kopen omdat ze een ecomobiel zoeken? Maar een praktische electrische stadsauto, welke van een beetje betrouwbaar Aziatisch merk is inplaats van Volkswagen en co die toch op omvallen staat *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:18:
[...]

De WLTP is een vastgestelde cyclus en daar moet elke fabrikant aan voldoen. Ik kan mijn banden wat harder oppompen en minder snel rijden of achter een vrachtauto of bus rijden, wel of geen regeneratie instellen enz... Allemaal zaken die het verbruik beïnvloeden.
Het maakt ook nogal uit welke trajecten je rijdt.

Rij ik hier in de buurt op 60/80 wegen met hier en daar een kruispunt zonder stoplicht dan kom ik in de zomer ook tot een veel lager verbruik dan de WLTP waarde met mij huidige elektrische auto.

Ga ik de snelweg op en rijdt ik rond de 100km/u dan haal ik op een gunstige dag ongeveer de opgegeven WLTP waarde. Maar meestal zit ik er dan flink boven.

Expres langzamer rijden voor het verbruik doe ik alleen als ik soms geen zin heb om te snelladen onderweg.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 31-12-2024 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:32:
[...]

Wel grappig dat je het per rit ziet: het verbruik is van veel meer variabelen afhankelijk. Maar bij een EV speelt de hoeveelheid stroom die jij terug wint door te regenereren een enorme grote rol, daarnaast woon je waarschijnlijk in een deel van Nederland wat zo plat als een dubbeltje? Echter puur per rit kijkend, heb ik ook weleens 8kWh/100km met mijn Leaf gereden.

Het is wel belangrijk om erbij te zeggen dat dit op de terugweg uit Montafon Oostenrijk was: daarom vind ik het grappig om het bij jouw per rit te zien, want als ik naar werk reed verbruikte ik meer dan op de terugweg. Want ik woon in Zuid-Limburg en wij hebben daadwerkelijk heuvels hier, dus ik moet dan ook weleens omhoog rijden.
Ja dat heb je goed, het traject is echt bepalend voor je verbruik. De cijfers op de foto zijn van boven naar beneden, van Luxemburg naar ZH, een rondrit in Luxemburg en de derde is van ZH naar Luxemburg. Overigens is rijden in de bergen efficiënter dan gewoon op de vlakke weg, eenvoudig omdat je snelheid lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:34:
[...]

Het maakt ook nogal uit welke trajecten je rijdt.

Rij ik hier in de buurt op 60/80 wegen met hier en daar een kruispunt zonder stoplicht dan kom ik in de zomer ook tot een veel lager verbruik dan de WLTP waarde met mij huidige elektrische auto.

Ga ik de snelweg op en rijdt ik rond de 100km/u dan haal ik op een gunstige dag ongeveer de opgegeven WLTP waarde. Maar meestal zit ik er dan flink boven.

Expres langzamer rijden voor het verbruik doe ik alleen als ik soms geen zin heb om te snelladen onderweg.
Ik rij in de regel alleen op de rechter baan omdat ik geen zin heb om telkens te moeten inhalen, tenzij ik wat meer haast heb. Dat is gewoon mijn rijstijl die ik destijds heb aangeleerd voor woon-werkverkeer en dat maakt uiteindelijk weinig uit in tijd. En uiteindelijk zul je op de snelweg toch een bepaalde snelheid moeten aanhouden om geen rijdende chicane te zijn. Ik rij dus gewoon met het verkeer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:45:
[...]

Ik rij in de regel alleen op de rechter baan omdat ik geen zin heb om telkens te moeten inhalen, tenzij ik wat meer haast heb. Dat is gewoon mijn rijstijl die ik destijds heb aangeleerd voor woon-werkverkeer en dat maakt uiteindelijk weinig uit in tijd. En uiteindelijk zul je op de snelweg toch een bepaalde snelheid moeten aanhouden om geen rijdende chicane te zijn. Ik rij dus gewoon met het verkeer mee.
Dat betekent dan meestal dat je uiteindelijk achter een vrachtwagen rijdt met ca. 85km/h (op de GPS), denk ik? Dan kun je inderdaad een stuk verder komen dan de WLTP (zeker op een warme dag, en al helemaal als je wind mee hebt).

Nu dat we het toch over verbruik hebben, Hyundai geeft voor de 42kWh Inster een verbruik op van 14,3kWh/100km en voor de 49kWh variant 14,9kWh/100km, beide met 15 inch wielen.Het is me echt een raadsel waar dat verschil vandaan komt, ik zou het eerder andersom verwachten, iemand ideeën?

[ Voor 16% gewijzigd door HandyLumberjack op 31-12-2024 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:57:
[...]

Dat betekent dan meestal dat je uiteindelijk achter een vrachtwagen rijdt met ca. 85km/h (op de GPS), denk ik? Dan kun je inderdaad een stuk verder komen dan de WLTP (zeker op een warme dag, en al helemaal als je wind mee hebt).
Hier in NL wel, maar in Fr en Sp zit je gauw op 90/95 GPS. Dan is het verbruik wel wat hoger maar met tussen de 10 en 11 kWh/100km ook niet veel meer. Toevallig vandaag op het Ioniq draadje iemand die met 120kmh uit Oostenrijk kwam en uiteindelijk iets van 63kmh gemiddeld had terwijl ik vanuit Spanje op 69kmh zat met een veel lagere 100/5kmh op de teller. Het is uiteindelijk toch een mix van verbruik en laden, sneller rijden is niet altijd eerder arriveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:35
HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:57:
[...]

Da's een broodje aap, als je een motor rijbewijs hebt weet je dat de turbulenties achter een vrachtwagen zo heftig zijn dat het alleen maar tegenwerkt, tenzij je op 50cm afstand rijdt maar dat schijnt niet veilig te zijn :-)

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
rvdgaag schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:41:
[...]

Da's een broodje aap, als je een motor rijbewijs hebt weet je dat de turbulenties achter een vrachtwagen zo heftig zijn dat het alleen maar tegenwerkt, tenzij je op 50cm afstand rijdt maar dat schijnt niet veilig te zijn :-)
Het gaat niet zozeer om de turbulentie van die vrachtwagen, maar om de snelheid. Bij 85km/h is een EV gewoon een flinke stuk zuiniger dan 100km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39
[...]

Met deze kou en wind lijkt mij dit keurig.
Mn BMW iX1 doet 14,5kwh nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
Nog even terug te komen op het verbruik als staat vermeld in de brochure, dan zou het rijbereik voor de 42 kWh accu 293 km zijn en de 49 kWh accu 328 km. Ben benieuwd wat zo de gemiddelden gaan worden...

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
de schompen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:13:
Nog even terug te komen op het verbruik als staat vermeld in de brochure, dan zou het rijbereik voor de 42 kWh accu 293 km zijn en de 49 kWh accu 328 km. Ben benieuwd wat zo de gemiddelden gaan worden...
Dat zijn waarden incl. laadverliezen
Zonder laadverlies is het 119wh/km voor de 42kWh variant.

Volgens ev-database.org.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
AnjaT850 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:34:

Mijn dealer gaf ook aan dat er beslist geen proefrit mag worden gemaakt zonder software-update, dit schijnt volgens hun namelijk zeer slecht voor de auto te zijn. De auto zou eventueel kapot kunnen gaan, vandaar dat zij dit pertinent niet toestaan.
Hun eerste proefritten staan gepland eind week 2/week 3.
Mwoah, mijn ervaring is dat dealers soms lijnrecht tegenover elkaar staan, de waarheid ligt ergens in het midden. Maar moest ik coûte que coûte een proefrit willen maken dan zocht ik toch een dealer die dit wel toestaat. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:00:

Je kunt "Omdat het kan" overal wel op antwoorden. Misschien dat sommige mensen inderdaad geen betere argumentatie kunnen verzinnen. Ik ben dan ook vooral nieuwsgierig naar onderbouwde argumenten zoals wat @ajww aangeeft met betrekking tot wachten van APK. Voor de goede orde: ik vel geen oordeel, het is puur interesse.
Goed punt idd, excuus, het was vanaf mijn kant niet als oordelend bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
De beste wensen aan u allen en veilige kilometers gewenst in het jaar dat voor ons ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Megat op 01-01-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:34
Ook van mij de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat we maar veel plezier gaan hebben van onze Inster!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Ik keek naar de terugblik en vooruitzichten van de jaren 2024-2025 bij InstaAutovlog en er zat ook een verrassend onderwerp in over de Inster. Als u niet de hele vlog wilt bekijken : het door mij bedoelde stukje begint ongeveer bij 12.30

YouTube: Mijn auto van het jaar 2024 en een persoonlijke nieuwjaarsgroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fardrake
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-09 08:27
Was wel nieuwsgierig naar het artikel van de zuiderburen. Iemand die dit wel kan lezen? https://www.hln.be/mobili...-indrukwekkend~a90d75ff6/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Holy_Jampot
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 18:43
Fardrake schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:56:
Was wel nieuwsgierig naar het artikel van de zuiderburen. Iemand die dit wel kan lezen? https://www.hln.be/mobili...-indrukwekkend~a90d75ff6/
Samenvatting (dit is niet wat ik vind, maar de beste man van de review in België):

- Veel binnenruimte
- te duur
- de 49kw versie is het geld niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Kan je misschien een printscreen maken van de tekst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Holy_Jampot
Ik denk niet dat dat legaal is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Zijn rapport kun je wel gewoon op internet lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ihjmscNCygujuoa0-bOeKVo07I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnZTnfZTxzgryX8NSVmbidgT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqAv2ShJFTUi9BE5s_oK90DABbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4CGwaWP6rMZfux2UIQ3E46T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Holy_Jampot
OK, dan had je het niet aan mij hoeven vragen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
The_Holy_Jampot schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:56:
OK, dan had je het niet aan mij hoeven vragen dus
Ik zag dit pas later en het is niet het artikel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Holy_Jampot
Nou dit is significant meer tekst dan het artikel zelf, dus ik denk dat hier alles in staat dat je wilt weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Die journalist heeft het in zijn rapport over een gewicht van 1700 kilo, maar dat klopt natuurlijk van geen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 22:51
Ook de prijzen? Zijn wellicht Belgisch (geen SEPP en geen Hyundai SEPP verdubbelaar)?
Voor de grotere batterij moet je naar de Cross van 33k? In Belgie is de Pulse tock ook te koop?
Van welke auto van onder 30k zijn de gebruikte materialen dan wel Premium?

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fardrake
Dank voor het rapport. Hij is kritisch en op sommige punten onjuist idd. Nu zijn we hier wellicht ook niet meer helemaal objectief. 😉

Die 1745 is massa rijklaar volgens rdw. Al begrijp ik die ook niet tov ledig gewicht van 1310/1328 kg. Dit zou nl bestaan uit volle tank 😅 en een bestuurder volgens de RDW.

[ Voor 12% gewijzigd door Fardrake op 01-01-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Nee, massa rijklaar is 1410 of 1428. Het maximaal toegestane gewicht is 1745.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Snyper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:14:
Ook de prijzen? Zijn wellicht Belgisch (geen SEPP en geen Hyundai SEPP verdubbelaar)?
Voor de grotere batterij moet je naar de Cross van 33k? In Belgie is de Pulse tock ook te koop?
Van welke auto van onder 30k zijn de gebruikte materialen dan wel Premium?
De SEPP verdubbelaar/ smart bonus lijkt ook ongeveer teneinde, want de Hyundai website maakt er al geen melding meer van.

Daarnaast zijn benzine auto's in België duizenden euro's goedkoper, dus dan snap k wel dat ze concluderen dat die duur is. Een Hyundai i10 is daar bijvoorbeeld ca. €3.500,- goedkoper.

Terwijl de Inster met SEPP en Smartbonus gewoon behoorlijk goedkoop was voor het Nederlandse perspectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:39
monica66 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:28:
En volgens de prijslijst is het kentekengewicht van de 42 kWh-versie 1288 kg en 1318 kg van de 49 kWh. Dat is eigenlijk het belangrijkste gewicht, omdat daar de motorrijtuigenbelasting op is gebaseerd (de Inster valt dus in klasse 1251-1350kg). De in het artikel genoemde 1700 kg is wel een heel domme vergissing, de Inster is een van de lichtere EV's, vergelijkbaar in gewicht met andere kleine modellen in dezelfde prijsklasse, zoals bv. de Fiat 500e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Of-Aaargh schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:02:
[...]

En volgens de prijslijst is het kentekengewicht van de 42 kWh-versie 1288 kg en 1318 kg van de 49 kWh. Dat is eigenlijk het belangrijkste gewicht, omdat daar de motorrijtuigenbelasting op is gebaseerd (de Inster valt dus in klasse 1251-1350kg). De in het artikel genoemde 1700 kg is wel een heel domme vergissing, de Inster is een van de lichtere EV's, vergelijkbaar in gewicht met andere kleine modellen in dezelfde prijsklasse, zoals bv. de Fiat 500e.
Ja, precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Of-Aaargh schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:02:
[...]

Dan vallen de 42kWh en 49kWh inderdaad in dezelfde gewichtsklasse voor de wegenbelasting: dat betekent dat je € 49 wegenbelasting per kwartaal betaald, wat € 14 goedkoper is dan wat je voor een Hyundai Ioniq Electric 38kWh betaald. Uitrekenen van wegenbelasting vanaf 2026 is simpel, wat je nu per kwartaal betaald: zul je dan per maand betalen.

Hopelijk gaat dat plannetje niet door, want als je bedenkt dat je € 30 wegenbelasting voor een Kia Picanto betaald? Lijkt mij wel vergelijkbaar met een Inster? Uiteindelijk is een Inster, gebaseerd op de Hyundai Casper een benzineauto. Dan kom je bijna € 20 meer aan wegenbelasting te betalen, in vergelijking met een A-segmenter op benzine.

Ja dan zou jezelf kunnen gaan kwellen en in een Dacia Spring gaan rijden? Welke minder dan 1000kg weegt, alleen de Inster is overduidelijk beter uitgerust. Ik ben benieuwd wat de restwaardes van die Insters gaan doen. Persoonlijk ben ik nogal van een koude kermis thuis gekomen, na de aankoop van een tweedehands Nissan Leaf. Hij was al voor meer dan 50% afgeschreven, echter nu is hij net als de Tesla model 3's meer dan 70% afgeschreven.

Ik denk persoonlijk dus, dat de Inster eigenlijk nog aan de zware kant is: omdat wegenbelasting op gewicht gaat, zou het beter zijn als hij een paar honderd kilo minder zwaar zou zijn. Eerlijk gezegd ga ik er ook vanuit, dat je een Inster niet gaat kopen als je op wintersport wilt. Dan lijkt mij een Kia EV3/Ioniq 3 toch een betere keuze. Die Inster blijft toch een kleine auto en Nederlanders, zijn helaas niet zo klein als Koreanen. Dus ik weet niet of het ik de praktijk ook comfortabel is, wanneer je de achterbank naar voren schuift voor meer bagageruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:42
Hyundai Belgie is verschillend van Hyundai Nederland:
https://www.hyundai.com/be/nl/modellen/inster.html

Veel slordigheden op de website (dubbele gegevens, benamingen etc.) en
andere modellenreeks:
- Instapmodel (L)
- Cross

Onlogische eigenschappen (alleen Cross met 49kWh?) en benamingen (alleen Cross met Inster ervoor...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
JosTM schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:08:
Hyundai Belgie is verschillend van Hyundai Nederland:
https://www.hyundai.com/be/nl/modellen/inster.html

Veel slordigheden op de website (dubbele gegevens, benamingen etc.) en
andere modellenreeks:
- Instapmodel (L)
- Cross

Onlogische eigenschappen (alleen Cross met 49kWh?) en benamingen (alleen Cross met Inster ervoor...).
En als je dan gaat configureren kom je weer andere namen tegen; Core, Launch, Urban en Edge..
https://www.hyundai.com/b.../configurator.html#/trims

Ik denk dat de Belgische Tweaker n m die de Inster bij ons heeft gekocht een goede keuze heeft gemaakt. Hij heeft nog gebruik kunnen maken van de subsidie in België èn van de Smartbonus in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Dan vallen de 42kWh en 49kWh inderdaad in dezelfde gewichtsklasse voor de wegenbelasting: dat betekent dat je € 49 wegenbelasting per kwartaal betaald, wat € 14 goedkoper is dan wat je voor een Hyundai Ioniq Electric 38kWh betaald. Uitrekenen van wegenbelasting vanaf 2026 is simpel, wat je nu per kwartaal betaald: zul je dan per maand betalen.

Hopelijk gaat dat plannetje niet door, want als je bedenkt dat je € 30 wegenbelasting voor een Kia Picanto betaald? Lijkt mij wel vergelijkbaar met een Inster? Uiteindelijk is een Inster, gebaseerd op de Hyundai Casper een benzineauto. Dan kom je bijna € 20 meer aan wegenbelasting te betalen, in vergelijking met een A-segmenter op benzine.

Ja dan zou jezelf kunnen gaan kwellen en in een Dacia Spring gaan rijden? Welke minder dan 1000kg weegt, alleen de Inster is overduidelijk beter uitgerust. Ik ben benieuwd wat de restwaardes van die Insters gaan doen. Persoonlijk ben ik nogal van een koude kermis thuis gekomen, na de aankoop van een tweedehands Nissan Leaf. Hij was al voor meer dan 50% afgeschreven, echter nu is hij net als de Tesla model 3's meer dan 70% afgeschreven.

Ik denk persoonlijk dus, dat de Inster eigenlijk nog aan de zware kant is: omdat wegenbelasting op gewicht gaat, zou het beter zijn als hij een paar honderd kilo minder zwaar zou zijn. Eerlijk gezegd ga ik er ook vanuit, dat je een Inster niet gaat kopen als je op wintersport wilt. Dan lijkt mij een Kia EV3/Ioniq 3 toch een betere keuze. Die Inster blijft toch een kleine auto en Nederlanders, zijn helaas niet zo klein als Koreanen. Dus ik weet niet of het ik de praktijk ook comfortabel is, wanneer je de achterbank naar voren schuift voor meer bagageruimte.
Misschien is het wishful thinking, maar het zal mij niks verbazen als de EV MRB toch niet verhoogd gaat worden naar 75% van het benzinetarief. Uiteindelijk wil de overheid toch dat mensen meer elektrisch gaan rijden, en dan moet daar wel een financiële prikkel voor zijn.

Ook verwacht ik dat de Inster relatief weinig afschrijft, omdat het een goedkope kleine auto is. Als vergelijking, een E-up van ca. 8 jaar oud heeft ook nog een restwaarde van 30-40% van de cataloguswaarde. Grote dure auto's schrijven nou eenmaal snel af, en veel EV vallen in die categorie. En een Nissan Leaf is een geval apart omdat die geen vloeistofgekoelde batterij heeft, waardoor die erg snel degradeert.

Zo'n Spring heeft ook geen vloeistofgekoelde batterij, en je begint al met een stuk minder range na een beetje degradatie van de accu zou de Spring voor ons niet meer volstaan. Dus het voordeel van iets minder wegenbelasting ben je snel weer kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-01-2025 10:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 20:21

j3r

25-11 is mijn bestelling van de Inster e-motion (42kwh ivory) gedaan en zojuist had ik de dealer aan de lijn dat de auto onverwachts binnen is gekomen.

Laatste week van het jaar was ik nog bij die zelfde dealer en kon hij nog niet zien wanneer de auto binnen zou komen. Ik had dus de hoop dat de auto ergens eind februari binnen zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
j3r schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:52:
25-11 is mijn bestelling van de Inster e-motion (42kwh ivory) gedaan en zojuist had ik de dealer aan de lijn dat de auto onverwachts binnen is gekomen.

Laatste week van het jaar was ik nog bij die zelfde dealer en kon hij nog niet zien wanneer de auto binnen zou komen. Ik had dus de hoop dat de auto ergens eind februari binnen zou komen.
Telt niet want je staat niet in de openingslijst :+ ! Geintje, goed nieuws! Waar had je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
j3r schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:52:

Wat een aangename verrassing voor u, na de eerdere boodschap die u kreeg. Gefeliciteerd daarmee !
Weet u ook al wanneer u uw eerste kilometers kunt gaan rijden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
HandyLumberjack schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Misschien is het wishful thinking, maar het zal mij niks verbazen als de EV MRB toch niet verhoogd gaat worden naar 75% van het benzinetarief. Uiteindelijk wil de overheid toch dat mensen meer elektrisch gaan rijden, en dan moet daar wel een financiële prikkel voor zijn.
Ik denk dat dit wishful thinking is: je eigen aankoop zul je altijd proberen goed te praten, dus ga je de boel bagatelliseren. Maar onze regering bestaat uit benzinesnuivende politieke partijen: korting op de accijns voor benzine was slechts tijdelijk, is nu al tig keer verlengd. De Duitse regering die zit keer op keer te lobbyen bij de Europese Unie, om het verbod op nieuw verkoop benzineautos langer uit te stellen.

offtopic:
Volkswagen ligt aan een infuus: omdat ze voor het snelle geld kozen. Grote benzineautos heeft ze veel geld opgeleverd, dus die produceerde ze inplaats van de Volkswagen E-Up waar een veel grotere vraag naar was. Daarom schrijven die misschien ook minder af? Omdat het een Volkswagen is... ongeacht de geschiedenis, blijven mensen toch autos van dat merk kopen. Ik was daar wel van genezen, na het diesel schandaal. Al heeft ze dat wel veel geld gekost.

Nou goed er heerst momenteel ook een negatief sentiment richting Aziatische autos: als je afentoe de commentaren, onder een auto van Hyundai leest? Dan vallen je de schoenen uit, want vele steken niet onder stoelen of bakken dat ze zo'n Aziatische auto niet willen hebben. De Duitse automerken, bieden echter geen fatsoenlijke EV aan naar mijn mening. Ik vind een Nissan Leaf nog beter dan een Volkswagen ID3, want mijn auto heeft tenminste geen navigatiesysteem dat plotseling uitvalt tijdens het rijden.

Ja het was beter geweest als er een gekoeld accupakket onder zat, daar is geen twijfel mogelijk over. Echter de gemiddelde Volkswagen ID3 bestuurder, zal vaker bij de dealer gestaan hebben dan iemand die een Leaf nieuw reed. De Leaf is op het accupakket na, een van de betrouwbaarste autos die je kunt kopen. Bij de Leaf heb je het vooral zelf in de hand, of je accupakket ook na het verlopen van de garantie in goede staat blijft. Die degraderen niet sneller, als je er goed voor zorgt.

Maar de tijd zal het leren: een volledig uitgeruste Inster, kost nieuw trouwens ook al bijna € 30.000 en dat vind ik niet bepaald goedkoop. Als ik er ooit eentje wil, dan moet er ook alles op en aan zitten. Daarom wacht ik wel dat een van jullie dat ding zat is en met flinke afschrijving inruilt bij de dealer, dan wil ik hem eventueel wel kopen. Zo heb ik dat mijn laatste benzineauto gedaan. Die was net 3.5 jaar oud, dus de kop was er vanaf en goedkoper ga ik nooit meer rondrijden. Want hij heeft heel weinig afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MathiasMetzger schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat dit wishful thinking is: je eigen aankoop zul je altijd proberen goed te praten, dus ga je de boel bagatelliseren. Maar onze regering bestaat uit benzinesnuivende politieke partijen: korting op de accijns voor benzine was slechts tijdelijk, is nu al tig keer verlengd. De Duitse regering die zit keer op keer te lobbyen bij de Europese Unie, om het verbod op nieuw verkoop benzineautos langer uit te stellen.

Volkswagen ligt aan een infuus: omdat ze voor het snelle geld kozen. Grote benzineautos heeft ze veel geld opgeleverd, dus die produceerde ze inplaats van de Volkswagen E-Up waar een veel grotere vraag naar was. Daarom schrijven die misschien ook minder af? Omdat het een Volkswagen is... ongeacht de geschiedenis, blijven mensen toch autos van dat merk kopen. Ik was daar wel van genezen, na het diesel schandaal. Al heeft ze dat wel veel geld gekost.

Nou goed er heerst momenteel ook een negatief sentiment richting Aziatische autos: als je afentoe de commentaren, onder een auto van Hyundai leest? Dan vallen je de schoenen uit, want vele steken niet onder stoelen of bakken dat ze zo'n Aziatische auto niet willen hebben. De Duitse automerken, bieden echter geen fatsoenlijke EV aan naar mijn mening. Ik vind een Nissan Leaf nog beter dan een Volkswagen ID3, want mijn auto heeft tenminste geen navigatiesysteem dat plotseling uitvalt tijdens het rijden.

Ja het was beter geweest als er een gekoeld accupakket onder zat, daar is geen twijfel mogelijk over. Echter de gemiddelde Volkswagen ID3 bestuurder, zal vaker bij de dealer gestaan hebben dan iemand die een Leaf nieuw reed. De Leaf is op het accupakket na, een van de betrouwbaarste autos die je kunt kopen. Bij de Leaf heb je het vooral zelf in de hand, of je accupakket ook na het verlopen van de garantie in goede staat blijft. Die degraderen niet sneller, als je er goed voor zorgt.

Maar de tijd zal het leren: een volledig uitgeruste Inster, kost nieuw trouwens ook al bijna € 30.000 en dat vind ik niet bepaald goedkoop. Als ik er ooit eentje wil, dan moet er ook alles op en aan zitten. Daarom wacht ik wel dat een van jullie dat ding zat is en met flinke afschrijving inruilt bij de dealer, dan wil ik hem eventueel wel kopen. Zo heb ik dat mijn laatste benzineauto gedaan. Die was net 3.5 jaar oud, dus de kop was er vanaf en goedkoper ga ik nooit meer rondrijden. Want hij heeft heel weinig afgeschreven.
Mee eens. Wij hebben de auto vooral gekocht vanuit duurzaamheidsoverwegingen. Puur rationeel op basis van financiële prikkels zou ik deze auto niet gekocht hebben. Overigens zul je die van ons niet zo snel bij de dealer zien staan, wij willen 'm afrijden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 20:21

j3r

Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Telt niet want je staat niet in de openingslijst :+ ! Geintje, goed nieuws! Waar had je besteld?
Haha, sorry.

Ik heb de auto via anwb/Ayvens besteld, private lease. De auto word geleverd via Herwers in Deventer. Daar heb ik eind van het jaar nog een korte proefrit kunnen maken, uiteraard in de meest aangekleedde versie.

Nu moet ik toch maar even snel kijken naar een laadpaal voor thuis en een laadpas voor onderweg. Volgende week donderdag kan ik de auto ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
[...]

offtopic:

De tijd zal het leren, opzich maken die paar extra euro's per maand wegenbelasting ook niet zoveel uit in het totale plaatje.

Ik was voornamelijk op zoek naar betaalbaar vervoer, en in onze situatie is de instap versie van de Inster daarvoor uitermate geschikt. Een kleine benzine auto zou voor ons veel duurder uitvallen, zelfs een tweedehandse.

Ik ben in principe van plan om het ding helemaal op te rijden, dus restwaarde is voor mij waarschijnlijk ook niet relevant.

Daarnaast rijdt een EV gewoon fijn en is het mooi dat het minder slecht is voor het milieu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monica66
Eerlijk gezegd vind ik de overheid in dit opzicht behoorlijk onbetrouwbaar. Eerst het kopen van een elektrische auto promoten en vervolgens de kopers opzadelen met hogere kosten. De belasting op openbare laadpalen is omhoog gegaan en de mrb gaat nog verder omhoog. Hopelijk gaan ze er nog eens over nadenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OlgaD
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-09 15:08
Zojuist ben ik gebeld door mijn dealer. Mijn Inster is zojuist bij de dealer binnengekomen. Hij is wel in 2024 geregistreerd, dus geen BPM kosten voor mij.

Ik ga mijn Inster de eerst mogelijke datum -zijnde donderdag 9 januari 2025- bij de dealer ophalen, dan hebben ze alles klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OlgaD schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:51:
Zojuist ben ik gebeld door mijn dealer. Mijn Inster is zojuist bij de dealer binnengekomen. Hij is wel in 2024 geregistreerd, dus geen BPM kosten voor mij.

Ik ga mijn Inster de eerst mogelijke datum -zijnde donderdag 9 januari 2025- bij de dealer ophalen, dan hebben ze alles klaar.
Met deze berichten begint het wel te kriebelen om onze dealer eens te bellen... Ook weer goed nieuws! Gefeliciteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monica66

Leuk, gefeliciteerd. Ik zit ook te wachten op een telefoontje van onze dealer. Heel benieuwd wanneer die komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
[...]

Ik denk dat dit wishful thinking is: je eigen aankoop zul je altijd proberen goed te praten, dus ga je de boel bagatelliseren. Maar onze regering bestaat uit benzinesnuivende politieke partijen

Ik kan mij niet aan de gedachte onttrekken dat uw veronderstelling aangaande de toekomst van de EV in zijn algemeenheid en dat ‘ding’ in het bijzonder ook wel een beetje een wens is als vader van de gedachte.
Ik lees en luister soms selectief, dus misschien ligt het daar aan, maar ik meen erg vaak te horen dat de huidige relatieve scepsis ten aanzien van EV’s van tijdelijke aard gaat zijn. Maar niemand die het zeker weet natuurlijk !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Die 75% korting op het benzine tarief zou ik nog redelijk vinden, maar het zou op termijn toch 0% korting worden? Dus voor de EV 100% van het benzine tarief of is het weer aangepast? Ik begrijp ook niet dat er niet gewoon een EV tariefgroep bestaat net zoals voor diesel en lpg, dat zou al een hoop onrust wegnemen en duidelijkheid geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat

Ook voor u een bericht waar een felicitatie bij past. Eerst omdat u al redelijk snel achter het stuur van uw Inster kunt stappen en dan ook nog een relatieve meevaller met betrekking tot de BPM. 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Die 75% korting op het benzine tarief zou ik nog redelijk vinden, maar het zou op termijn toch 0% korting worden? Dus voor de EV 100% van het benzine tarief of is het weer aangepast? Ik begrijp ook niet dat er niet gewoon een EV tariefgroep bestaat net zoals voor diesel en lpg, dat zou al een hoop onrust wegnemen en duidelijkheid geven.
Het is volgend(dit) jaar 75% korting, en jaren daarna 25% korting en dan vanaf 2030 0% korting.

In de huidige populistische politiek wordt elektrisch rijden als een hobby van de rijken gezien, en die mag je extra belasten. Terwijl EV's zoals de (instap)Inster juist ook een betaalbaar transportmiddel voor een minder bedeeld publiek zouden kunnen zijn (evt. met private lease).

Als je wat meer kilometers per jaar rijdt is een nieuwe Inster al snel aanzienlijk goedkoper dan een oude derdehands benzine auto met een wat hogere verbruik. Maar blijkbaar wil die groep hier niet aan, of zien ze het voordeel niet.

Het mooiste zou inderdaad een eigen tariefgroep zijn, waarbij dit soort auto's nog wat extra gestimuleerd kunnen worden door een vaste korting zoals bij LPG G3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
@HandyLumberjack De jaarwisseling is al geweest ;)

Van de vrienden bij de ANWB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx7ALXh4FX00fIgBewsoRwNAQUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImBWLhNHmnYs7bVNyd7UXmUB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
HandyLumberjack schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Het is volgend(dit) jaar 75% korting, en jaren daarna 25% korting en dan vanaf 2030 0% korting.
Dat maakt EV's als de Inster juist zo belangrijk voor de transitie: alleen dan moet ie wel op dieet, want anders ga je alsnog € 195 per kwartaal betalen. En dat is fors, want de Dacia Spring zou slechts € 90 per kwartaal moeten betalen. Die heeft een leeggewicht van onder de 950kg, dus daar betaal je net zoveel voor als een benzinestation stadsauto.

Mensen die een Dacia Spring rijden zijn dus relatief goedkoop uit, maar blijven waarschijnlijk ook dood als ze in een ongeluk krijgen. Hij scoort namelijk maar 1ster in de NCAP, waar de Inster geloof ik 3sterren scoort? Ik kan het alleen niet op de website van NCAP terugvinden.
monica66 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:55:
Van de Inster is alleen nog de Koreaanse NCAP beschikbaar. Maar even afwachten wat het in Europa gaat opleveren.
En dat is die 3sterren? Hoe verschilt die in Korea van de Europese? Minder streng?

[ Voor 15% gewijzigd door MathiasMetzger op 02-01-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Van de Inster is alleen nog de Koreaanse NCAP (3*) beschikbaar. Maar even afwachten wat het in Europa gaat opleveren.

Edit: er lijken wel wat verschillen te zitten in de diverse NCAP programma's. Op basis daarvan zou ik zeggen dat de Europese strenger is.
https://carhp.in/latest-cars/what-is-ncap-and-its-variants-

[ Voor 114% gewijzigd door monica66 op 02-01-2025 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Dat maakt EV's als de Inster juist zo belangrijk voor de transitie: alleen dan moet ie wel op dieet, want anders ga je alsnog € 195 per kwartaal betalen. En dat is fors, want de Dacia Spring zou slechts € 90 per kwartaal moeten betalen. Die heeft een leeggewicht van onder de 950kg, dus daar betaal je net zoveel voor als een benzinestation stadsauto.

Mensen die een Dacia Spring rijden zijn dus relatief goedkoop uit, maar blijven waarschijnlijk ook dood als ze in een ongeluk krijgen. Hij scoort namelijk maar 1ster in de NCAP, waar de Inster geloof ik 3sterren scoort? Ik kan het alleen niet op de website van NCAP terugvinden.
Qua MRB heb je gelijk. Ik heb ook een paar jaar geleden een proefrit in een Spring gemaakt, maar dat is/was echt een klasse minder.

En die Spring heeft een WLTP range van 230km een beetje degradatie erbij en je houdt nog maar 100km snelweg range in de winter over. En omdat de batterij geen actieve koeling heeft, (destijds) geen automatische optie om tot 80% te laden en vanwege zijn formaat veel cycles maakt, gaat die degradatie vrij snel verwacht ik. Je krijgt ook maar 120.000km garantie op 70% SoH.

Ik verwacht dat je met de Inster waarschijnlijk een stuk langer kan doen omdat die batterij groter is en minder degradeert, en bij 70% SoH heeft de Inster met kleine batterij nog steeds de range van een verse Spring. Die extra jaren compenseren de extra MRB en als bonus heb je een fijnere auto gereden.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-01-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Holy_Jampot
monica66 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:28:
Hoe zit dit eigenlijk? Dit zou betekenen dat je niet met 4 mensen van 80 kilo in de auto zou mogen zitten? Dat lijkt me niet zo'n ongebruikelijk scenario toch?

Edit: ev database zegt trouwens dat je er maximaal 402 kilo in mag laden

Edit 2: dit zijn de specs. Ik raak een beetje in de war van alle verschillende cijfertjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8YArQR2VD41xy-i4CZ-VFNf72U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBzzXhtr5IqKcJjm2nTV7RZF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door The_Holy_Jampot op 02-01-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Dit lees ik op de site van de RDW https://ovi.rdw.nl/ als ik de eerste auto van de geregistreerden invoer, de
GXJ - 80 - G en dat is , ten aanzien van de gewichten, ook wat ‘monica66’ schrijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58IJq7RdqSIFuRzmf-enajpx1UY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cd6322ClH5J0rlmbqDUFTMjF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Megat op 02-01-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
The_Holy_Jampot schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Hoe zit dit eigenlijk? Dit zou betekenen dat je niet met 4 mensen van 80 kilo in de auto zou mogen zitten? Dat lijkt me niet zo'n ongebruikelijk scenario toch?

Edit: ev database zegt trouwens dat je er maximaal 402 kilo in mag laden

Edit 2: dit zijn de specs. Ik raak een beetje in de war van alle verschillende cijfertjes:

[Afbeelding]
Op het overzicht van de RDW zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo8n0TGZ-lofa7XM2_ldgBQZUW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT3CgauqIownAshZtW8i24Ei.jpg?f=fotoalbum_large

Het rijklaargewicht van een Inster bedraagt ca. 1428 kg (incl een bestuurder van 75 kg) en de auto heeft een maximaal toegestane massa van 1745 kg. Het verschil is 392 kilo. Het gewicht van een volle benzinetank hoef je hier niet af te trekken, want die heeft een elektrische auto niet.

392 kilo is voldoende om 4 personen mee te nemen en nog wat bagage.

[ Voor 8% gewijzigd door monica66 op 02-01-2025 15:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fardrake
Hier ook goed nieuws. 22 januari kan ik de auto ophalen in Tilburg. 🥳 (25-10 besteld, Sienna orange, evolve sky met beide packs). Vanaf nu MandarInster genaamd 😅.

[ Voor 12% gewijzigd door Fardrake op 02-01-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
monica66 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:03:
[...]

[Afbeelding]

Het rijklaargewicht van een Inster bedraagt ca. 1428 kg en en de auto heeft een maximaal toegestane massa van 1745 kg. Het verschil is 392 kilo. Het gewicht van een volle benzinetank hoef je hier niet af te trekken, want die heeft een elektrische auto niet.

Helemaal correct, en dan mag je nog 10% extra beladen (174,5kg) voordat je een boete krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over RDW data gesproken. Er zijn nu zo'n 30+ Insters met tenaamstelling van 31-12-2024.
@Fardrake goed nieuws! Gefeliciteerd, zonder BPM denk ik ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Super @Fardrake ! Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Knip
Niet goed gekeken

[ Voor 92% gewijzigd door Megat op 02-01-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Fardrake schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:09:
Hier ook goed nieuws. 22 januari kan ik de auto ophalen in Tilburg. 🥳 (25-10 besteld, Sienna orange, evolve sky met beide packs). Vanaf nu MandarInster genaamd 😅.
Het lijkt erop dat de Inster nu beetje bij beetje uitgeleverd gaat worden en u gaat bij de koplopers horen. Gefeliciteerd daarmee.
‘Mandarinster’ : leuk bedacht. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Breaking news

https://www.autoweek.nl/a...ai-niet-duurder-door-bpm/

Hyundai voegt zich bij de gestaag groeiende rij van automerken die de nieuwe bpm-tarieven voor elektrische auto's voor eigen rekening nemen. Meer goed nieuws: ook plug-in hybrides van het merk worden in Nederland niet duurder door stijgende bpm-tarieven.

Met ingang van 2025 zijn elektrische auto's niet meer vrijgesteld van bpm. Op de aanschaf van een elektrische auto wordt een bpm van €667 gerekend. Net als onder meer Toyota, Volvo en Fiat neemt ook Hyundai de bpm voor zijn elektrische modellen voor eigen rekening. Meer souplesse van de Nederlandse importeur: de plug-in hybride modellen van het merk zijn per 1 januari 2025 ook niet duurder geworden.

Het gros van de modellen met verbrandingsmotoren wordt wél duurder door nieuwe bpm-tarieven. De importeur zegt niet de volledige bedragen door te rekenen aan de consument. Ook komt Hyundai de potentiële koper tegemoet door ook de hogere kosten die gemoeid zijn met onder meer leges en de verwijderingsbijdrage niet door te berekenen in de nieuwprijzen.

Edit:
Brochure is ook niet te downloaden via de website. Vermoedelijk passen ze aan: 2024 > 2025 en mogelijk ook bovenstaand verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:53
Ik ben aan het twijfelen om een gelijkaardige config en kleur te bestellen, mogelijk bij dezelfde dealer. Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Holy_Jampot
monica66 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:03:
[...]

[Afbeelding]

Het rijklaargewicht van een Inster bedraagt ca. 1428 kg (incl een bestuurder van 75 kg) en de auto heeft een maximaal toegestane massa van 1745 kg. Het verschil is 392 kilo. Het gewicht van een volle benzinetank hoef je hier niet af te trekken, want die heeft een elektrische auto niet.

O, ik wist niet dat het gewicht van de bestuurder hier al bij zat. Dat geeft nogal wat extra speling inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:55
Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:41:

Breaking news

Hyundai voegt zich bij de gestaag groeiende rij van automerken die de nieuwe bpm-tarieven voor elektrische auto's voor eigen rekening nemen. Meer goed nieuws: ook plug-in hybrides van het merk worden in Nederland niet duurder door stijgende bpm-tarieven.

Met ingang van 2025 zijn elektrische auto's niet meer vrijgesteld van bpm. Op de aanschaf van een elektrische auto wordt een bpm van €667 gerekend. Net als onder meer Toyota, Volvo en Fiat neemt ook Hyundai de bpm voor zijn elektrische modellen voor eigen rekening. Meer souplesse van de Nederlandse importeur: de plug-in hybride modellen van het merk zijn per 1 januari 2025 ook niet duurder geworden.

Het gros van de modellen met verbrandingsmotoren wordt wél duurder door nieuwe bpm-tarieven. De importeur zegt niet de volledige bedragen door te rekenen aan de consument. Ook komt Hyundai de potentiële koper tegemoet door ook de hogere kosten die gemoeid zijn met onder meer leges en de verwijderingsbijdrage niet door te berekenen in de nieuwprijzen.

Edit:
Brochure is ook niet te downloaden via de website. Vermoedelijk passen ze aan: 2024 > 2025 en mogelijk ook bovenstaand verhaal.
Mijn dealer had de BPM prijzen alvast opgenomen in de offerte omdat ze er vanuit gingen dat de levering in 2025 zou zijn. Zijn er anderen waarbij dit ook het geval is, als ik dit zo lees wordt dit vermoedelijk in mindering gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:41:

Breaking news

Met ingang van 2025 zijn elektrische auto's niet meer vrijgesteld van bpm. Op de aanschaf van een elektrische auto wordt een bpm van €667 gerekend. Net als onder meer Toyota, Volvo en Fiat neemt ook Hyundai de bpm voor zijn elektrische modellen voor eigen rekening.
Ik ben er niets minder dan blij mee, als het inderdaad zo zal zijn. Ik weet dan vanaf nu, dat ik geen vervelend gesprek met de dealer hoef te voeren over de BPM.
Hartelijk dank voor het plaatsen van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tweakertjee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Mijn dealer had de BPM prijzen alvast opgenomen in de offerte omdat ze er vanuit gingen dat de levering in 2025 zou zijn. Zijn er anderen waarbij dit ook het geval is, als ik dit zo lees wordt dit vermoedelijk in mindering gebracht?
Ja. Iets in de trant van 'klant is bekend dat prijs verhoogd wordt (BPM) met 667,- en gaat hiermee akkoord'. Dus ben wel benieuwd wat dat gaat betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Ook ik ben zeer benieuwd hoe dealers hiermee omgaan. Of dat dit alleen voor in 2025 bestelde auto's gaat gelden, wat het gaat ook eigenlijk om een verlaging van de prijs die gelijk is aan de BPM.

Omdat de 2024 bestellers al de smart Bonus hebben gehad ofzo.

[ Voor 39% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-01-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Het lijkt wel of de Smartbonus van 2950 euro nu afgeschaft is. Ik zie m niet meer op de website. Vanochtend nog wel.

[ Voor 9% gewijzigd door monica66 op 02-01-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Ja. Iets in de trant van 'klant is bekend dat prijs verhoogd wordt (BPM) met 667,- en gaat hiermee akkoord'. Dus ben wel benieuwd wat dat gaat betekenen.
Komop mensen , bederf het feestje nou niet. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:23:
Ook ik ben zeer benieuwd hoe dealers hiermee omgaan. Of dat dit alleen voor in 2025 bestelde auto's gaat gelden.
Heeft m.i. niets met de besteldatum te maken, het zijn gewoon de nieuwe prijzen voor 2025. Tenminste zo lees ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Heeft m.i. niets met de besteldatum te maken, het zijn gewoon de nieuwe prijzen voor 2025. Tenminste zo lees ik het.
Ja, maar degene die in 2024 hebben voor een andere prijs getekend dan die van 2025, en gewoonlijk zit je dan "vast" aan die prijs.

Tenzij Hyundai een gul gebaar doet, en van mij mogen ze hoor :).

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-01-2025 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de schompen
Dealer gebeld en inderdaad de BPM is vervallen. Auto besteld op 31-12-2024 en levering in maart 2025. Goed nieuws van Hyundai !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Ja, maar degene die in 2024 hebben voor een andere prijs getekend dan die van 2025, en gewoonlijk zit je dan "vast" aan die prijs.

Tenzij Hyundai een gul gebaar doet.
Belastingwijzigingen worden in de regel toch altijd doorgevoerd, nu corrigeert Hyundai dat zelf en dan zou het wel heel raar zijn dat je voor de in 2024 bestelde Inster de BPM alsnog moet betalen. Daar geloof ik niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
de schompen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:31:
Dealer gebeld en inderdaad de BPM is vervallen. Auto besteld op 31-12-2024 en levering in maart 2025. Goed nieuws van Hyundai !
Goed gedaan. Nu heb je ook de Smartbonus nog meegepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Belastingwijzigingen worden in de regel toch altijd doorgevoerd, nu corrigeert Hyundai dat zelf en dan zou het wel heel raar zijn dat je voor de in 2024 bestelde Inster de BPM alsnog moet betalen. Daar geloof ik niet in.
Laat ik het zo zeggen, ze zijn het niet verplicht, maar het zou inderdaad wat raar zijn voor de 2024 kopers.

Ik zeg het niet vaak, maar ik heb in deze graag ongelijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winand1
  • Laatst online: 09-09 10:23
Vandaag in mijn mailbox.

Beste klant,

We willen u graag informeren over de prijswijzigingen die per 1 januari 2025 van kracht zijn voor Hyundai-modellen.

Hyundai heeft besloten om de invoering van BPM voor volledig elektrische voertuigen (EV's) en de verhoging van BPM voor plug-in hybride voertuigen (PHEV's) volledig voor eigen rekening te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Winand1 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:58:
Vandaag in mijn mailbox.

Beste klant,

We willen u graag informeren over de prijswijzigingen die per 1 januari 2025 van kracht zijn voor Hyundai-modellen.

Hyundai heeft besloten om de invoering van BPM voor volledig elektrische voertuigen (EV's) en de verhoging van BPM voor plug-in hybride voertuigen (PHEV's) volledig voor eigen rekening te nemen.
Ik zag dat u de Inster op 5 october bestelde. Als het mailtje van de importeur kwam, of van de dealer uit naam van de importeur, biedt dat houvast dat de BPM hoe dan ook, niet aan u doorbelast gaat worden. Als het bericht vanuit de dealer zelf kwam, is er misschien toch nog weer discussie mogelijk over de interpretatie van het bericht, omdat u de auto kocht in 24 en de wijziging ingaat op 1-1-25.

[ Voor 3% gewijzigd door Megat op 02-01-2025 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winand1
  • Laatst online: 09-09 10:23
Bericht van de klantenservice van de importeur van Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
monica66 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:24:
Het lijkt wel of de Smartbonus van 2950 euro nu afgeschaft is. Ik zie m niet meer op de website. Vanochtend nog wel.
Dat is dan een mooi onderhandelings punt bij de koop in 2025 want ook dit jaar zullen ze hun quota moeten halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Winand1 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:40:
Bericht van de klantenservice van de importeur van Hyundai.
Hartelijk dank voor de aanvulling 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mlfmvh
  • Laatst online: 26-01 12:08
@Fardrake Hyundai Content?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fardrake
Ja inderdaad, de Content groep Tilburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlfmvh
  • Laatst online: 26-01 12:08