Ik zat dit ook eens te bekijken:Sicco92 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:16:
Die power load sensor was bij mij ook nog wel een dingetje met EMHASS. Ik heb er soms kleine piekjes in zitten van bijvoorbeeld de compressor van de koelkast of de keukenboiler. EMHASS extrapoleert die piekjes dan naar het hele kwartier, waardoor ik vaak een erg onrustige voorspelling kreeg. Nu maakt die load-voorspelling voor mij nog weinig uit, maar vanaf 2027 wordt die belangrijker omdat er dan vaker op NOM gedraaid moet gaan worden.
Dit heb ik opgelost door in Home Assistant een filter-sensor aan te maken die een moving_average heeft van 5 minuten. Die sensor gebruik ik nu in EMHASS, en dat geeft een veel rustiger én accurater beeld van mijn base-load.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 sensor: - platform: filter name: "Power load no var loads filter" unique_id: d2261339-79ee-4d0f-a225-bb7c3357da87 entity_id: sensor.power_load_no_var_loads filters: - filter: time_simple_moving_average window_size: "00:05" precision: 0
Vraag: een dergelijke sensor kan toch eigenlijk nooit '0' zijn vanwege het altijd aanwezige sluipverbruik?Sensor power loads with no variable loads:
The name of the household power consumption sensor in Watts from Home Assistant. The deferrable loads that we will want to include in the optimization problem should be subtracted from this sensor in HASS.
Nu is mijn sensor_power_load_no_var_loads namelijk vaak iets boven de '0' W is (ook met gebruik van bovenstaand filter), waarschijnlijk omdat mijn zonnepanelen (Enphase) slechts om de 60 seconden een update geven en dus niet in sync zijn met mijn P1-meter (om de 10 seconden).
Ik heb 's nachts een sluipverbruik van rond de 300W, dus eigenlijk is dat ook de minimale waarde van sensor_power_load_no_var_loads of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 11% gewijzigd door diamanten op 01-09-2025 18:25 ]