Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 19:57
Sicco92 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:16:
Die power load sensor was bij mij ook nog wel een dingetje met EMHASS. Ik heb er soms kleine piekjes in zitten van bijvoorbeeld de compressor van de koelkast of de keukenboiler. EMHASS extrapoleert die piekjes dan naar het hele kwartier, waardoor ik vaak een erg onrustige voorspelling kreeg. Nu maakt die load-voorspelling voor mij nog weinig uit, maar vanaf 2027 wordt die belangrijker omdat er dan vaker op NOM gedraaid moet gaan worden.

Dit heb ik opgelost door in Home Assistant een filter-sensor aan te maken die een moving_average heeft van 5 minuten. Die sensor gebruik ik nu in EMHASS, en dat geeft een veel rustiger én accurater beeld van mijn base-load.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: filter
    name: "Power load no var loads filter"
    unique_id: d2261339-79ee-4d0f-a225-bb7c3357da87
    entity_id: sensor.power_load_no_var_loads
    filters:
      - filter: time_simple_moving_average
        window_size: "00:05"
        precision: 0
Ik zat dit ook eens te bekijken:
Sensor power loads with no variable loads:
The name of the household power consumption sensor in Watts from Home Assistant. The deferrable loads that we will want to include in the optimization problem should be subtracted from this sensor in HASS.
Vraag: een dergelijke sensor kan toch eigenlijk nooit '0' zijn vanwege het altijd aanwezige sluipverbruik?

Nu is mijn sensor_power_load_no_var_loads namelijk vaak iets boven de '0' W is (ook met gebruik van bovenstaand filter), waarschijnlijk omdat mijn zonnepanelen (Enphase) slechts om de 60 seconden een update geven en dus niet in sync zijn met mijn P1-meter (om de 10 seconden).
Ik heb 's nachts een sluipverbruik van rond de 300W, dus eigenlijk is dat ook de minimale waarde van sensor_power_load_no_var_loads of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door diamanten op 01-09-2025 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnoobie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-09 16:37
Dag allemaal, wow wat een kennis en ervaring zit hier. Mijn vraag is misschien een beetje offtopic. Kennen (of zijn) jullie mensen/bedrijven die dit soort toepassingen (home assistant als home energy management system met zonnepanelen, warmtepomp, laadpaal en toekomstige thuisbatterij) voor anderen in kunnen richten? Tegen betaling natuurlijk? Deze leercurve is mij te steil, maar ik wil niet afhankelijk worden van techbedrijven die over 5 jaar misschien niet meer bestaan of hun app ineens uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 19:57
cnoobie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:17:
Dag allemaal, wow wat een kennis en ervaring zit hier. Mijn vraag is misschien een beetje offtopic. Kennen (of zijn) jullie mensen/bedrijven die dit soort toepassingen (home assistant als home energy management system met zonnepanelen, warmtepomp, laadpaal en toekomstige thuisbatterij) voor anderen in kunnen richten? Tegen betaling natuurlijk? Deze leercurve is mij te steil, maar ik wil niet afhankelijk worden van techbedrijven die over 5 jaar misschien niet meer bestaan of hun app ineens uitschakelen.
Helpen kan altijd, ik zou eerst zelf beginnen met home assistant. Eerst je zonnepanelen toevoegen, P1-meter koppelen, smart sockets installeren, etc. Zo ben ik vorig jaar ook gestart.
Anders ben je ook weer afhankelijk van een derde die iets heeft ingericht, wat niet helemaal helder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 22:36
cnoobie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:17:
Ik ben het met @diamanten eens. Gewoon beginnen. Een EMS gebaseerd op zoiets als home assistant blijft je aandacht vragen. Dat is juist ook de kracht (steeds verder verbeteren) en hobby (je blijft betrokken bij je energie verbruik en hoe dat te optimaliseren). Het is geen kwestie van één keer installeren en instellen en jarenlang blijven draaien. Als je rustig de tijd neemt kun je de leercurve uitrekken en minder stijl maken. Als je dat toch niet aandurft, dan moet je je afvragen of deze route wel iets voor jou is. Alternatief kan iets als home wizard zijn. Een stuk toegankelijker en ook gericht op inzicht in verbruik en sturen op verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cnoobie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-09 16:37
Dank @diamanten en @Torch1969, eerlijk antwoord en ik snap jullie punt heel goed. Toch zou ik wensen dat er een tussenweg was…wel open source en onafhankelijk, maar zonder dat je er zelf een hele expert in moet worden. Beetje zoals Proton betrouwbare diensten levert, en niet met je data aan de haal gaat. Net als voor Proton zou iemand als ik bereid zijn daar voor te betalen. En HA lijkt me een perfect platform met community voor handige ondernemers om zulke diensten op te baseren. Anyway…zal dit topic niet blijven vervuilen met deze discussie, nogmaals dank.

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:20
Ik zat wat verder te kijken of ik EMHASS eens kan testen, maar blijkbaar is EMHASS op Synology Docker redelijk out of date, iemand een oplossing voor?

[ Voor 35% gewijzigd door Xoliul op 10-09-2025 22:31 ]

Pagina: 1 2 Laatste