@
Frank borgo We zijn hier inderdaad niet heel erg positief maar dat is ook logisch als je de feiten op een rijtje zet.
Positief:
Als het klopt wat de heren hebben bedacht (een windmolen die 2500-3000 kilowattuur per jaar kan produceren) dan is dat echt geweldig. Ik ben de eerste die er 1 zou bestellen. De warmtepomp draait in de winter dan heerlijk op de zelf opgewekte energie in plaats van op de gasgestookte centrale.
Negatief:
- De wet van Betz geeft aan dat de windmolen maximaal in theorie 359 kWh kan leveren per jaar. Maar dat is in het meest ideale geval. In de praktijk zal dit een stuk minder zijn.
- We wachten op de uitkomst van het NEN certificeringstraject. Als dit binnen is betekend het dat het apparaat veilig is om te verkopen aan consumenten. Dit geeft nog steeds niet aan wat de windmolen aan energie gaat opleveren. Wel zou dit begin dit jaar gereed moeten zijn.
- De heren hebben 1.000.000 opgehaald om hun uitvinding te gaan produceren. Hoe langer het duiurt voordat ze kunnen gaan produceren, hoe langer ze zichzelf van een (riant) salaris kunnen voorzien.
- Ze huren vanaf begin 24 de enorme ruimte op de Pottenbakkerstraat 14 in Etten-Leur. Waarom hebben ze deze ruimte nodig? Er is nog geen productie, al het geld wat ze aan huur vorig jaar hebben betaald is verbrand.
- Er is geen patent te vinden in Europa op naam van 1 van de eigenaren, of de naam van het bedrijf, wat in 2024 is toegekend. Ze geven zelf aan dat er een patent was toegekend en dat ze daardoor de windmolen konden onthullen. Het is uiteraard mogelijk dat het patent op naam van een andere persoon/bedrijf is afgegeven.
- Het patentnummer wat op de website staat wijst naar een patent dat wel opgevat kan worden als een (dikke) middelvinger
- Op hun website beschrijven ze een soort versnelling, zodat de molen ook blijft draaien bij minder wind. Mijn fiets heeft ook versnellingen, als ik deze in een hele hoge versnelling zet (ik hoef minder snel te draaien) trap ik wel enorm zwaar om vooruit te komen. Je kunt met versnellingen de dynamo wel even hard laten draaien bij lagere windsnelheden maar de wind moet dan wel meer kracht hebben (en het is juist het omgekeerde)
- We hebben al 7 maanden en 1 dag niets meer gehoord van de heren.
- Er staan nog steeds evenveel vacatures open als 7 maanden geleden. Dat is ook logisch, waarom zou je 45 mensen aannemen als je niets produceert, maar waarom staan de vacatures er dan wel? Verwachten ze dat als je nu wordt aangenomen dat je dan wacht tot je eindelijk een keer mag gaan werken? Er staat nergens dat ze mensen zoeken vanaf een bepaalde datum.
Ik ben bang dat als we straks weer wat horen, dat vooral een nieuwe investeringsronde zal zijn. Dit in de hoop dat er nog wat mensen intrappen...