Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Veel huiseigenaren willen graag verduurzamen, en het liefst zo onafhankelijk mogelijk van het energienet hun eigen energie op kunnen wekken. Voor de hand liggend is natuurlijk het gebruik van zonnepanelen, maar deze dekken niet de gehele energievraag door het jaar heen. Tevens wordt deze manier van opwekking steeds minder enthousiast ontvangen, door het afbouwen van de salderingsregeling.

Om de momenten van weinig gebruik op te kunnen vangen, kiezen sommigen ervoor gebruik te maken van een thuisaccu. Deze zijn duur in aanschaf, en de meesten lijken alleen rendabel wanneer ze de mogelijkheid hebben om energie te kunnen verhandelen. Vanwege de belasting voor het terugleveren van energie, kan ook deze optie financieel gezien nog niet voor iedereen uit. Bovendien is de capaciteit bij lange na nog niet voldoende (en betaalbaar), voor het overbruggen van het eigen gebruik in de donkere winterperiode.

Als de zonneschijn de panelen niet kan bereiken vanwege bewolking, waait het vaak wel. Hoe interessant zou een windmolen dan kunnen zijn? Ook hier zijn weer veel bezwaren op het gebied van gezondheid (denk aan slagschaduw), esthetische redenen en praktische toepasbaarheid: immers is het rendement afhankelijk van de grootte.

Bovendien is daar een wetmatigheid met betrekking tot het rendement: de wet van Betz, die stelt dat het maximale rendement uit wind maximaal (afgerond) 60% kan zijn. En daar heb je hele grote windmolens voor nodig. Niet praktisch dus voor particulier gebruik.

Maarrrrr… daar heeft een uitvinding van Nederlandse bodem een antwoord op, beweren de directeuren François Huijbregts en Marcel Naaktgeboren van Cell Technologies.

The Blade X1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/3d03754c0e93ef410b0129ea66cc49d36a76e8eb/?url=https%3A%2F%2Fassets.change.inc%2Fimages%2F_896x504_crop_center-center_none%2F1494909%2Fgevel.webp

Afbeeldingslocatie: https://www.celltechnologies.nl/images/render_theBlade_lighter.png

spoiler:
Bron: https://www.change.inc/en...of-in-de-tuin-staan-41240

Over een jaar kan dit Nederlandse windmolentje bij iedereen tegen het dak of in de tuin staan

Het kon gewoon niet, zeiden experts en wetenschappers. Het nieuwe Nederlandse windmolentje The Blade lijkt dan ook te spotten met de natuurwetten. Maar zelfs onder niet zulke ideale omstandigheden en bij relatief weinig windkracht lijkt de-huis-en-tuin turbine 2.500 tot 3.000 kilowattuur groene stroom per jaar te kunnen opwekken. Dat is wat een gemiddeld Nederlands gezin in een jaar aan elektriciteit verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://assets.change.inc/images/article/_750x546_crop_center-center_none/1494896/Lancering-Blade-sept-2024-12.webp

De patenten liggen vast en de aanvraag voor de verplichte NEN-norm is ingediend. Na jaren zwoegen, ploeteren en vechten tegen bierkaaien was het zaterdag 28 september zover: onder het oog van de aandeelhouders en andere betrokkenen die er rotsvast in geloven, werd The Blade gepresenteerd in de hal van producent Cell Technologies in Etten-Leur. Eind 2025 moet daar de productie beginnen, zo’n 60.000 windmolentjes per jaar en wellicht nog wel meer. “Zo gaan we de energie-armoede aanpakken. We geven alle mensen de kans om hun woning te verduurzamen en om zelf hun groene stroom op te wekken. Dat is onze missie”, zeggen directeuren François Huijbregts en Marcel Naaktgeboren van Cell Technologies.

Bijna overal toegestaan

Het eerste model, The BladeX1, is 1,40 meter hoog en 60 centimeter in doorsnee. Dat is een maat die in bijna alle Nederlandse gemeenten is toegestaan. Hij komt namelijk niet op de nok, maar op een paal tegen de gevel naast het dak aan te staan. Alleen de turbine van 90 centimeter hoogte steekt boven het dak uit. Als dat minder dan 10 procent van de hoogte van het huis is, is dat bijna overal toegestaan in het bestemmingsplan. Verder maakt het molentje nauwelijks geluid en trilt het niet. Ook voor vogels vormt The Blade geen gevaar, dit in tegenstelling tot zijn grotere broers op zee en land. “Vogels zien dit als een schoorsteen en zullen er gewoon omheen vliegen”, zegt Huijbregts.

Uit de hele wereld

Als de productie op toeren is kan elke Nederlander straks het molentje tegen zijn dak, op zijn balkon of in de tuin zetten. Maar de twee zien nog veel meer toepassingen. Op platte daken, op boerenakkers en op andere plekken waar geen stroom is. Of op lantaarnpalen, waar ze nauwelijks opvallen en groene stroom opwekken voor de openbare ruimte. Maar ook in landen als India of Kenia zou The Blade de energietransitie kunnen helpen. “Daar wordt nog veel gekookt met hout. Wat als al die mensen hiermee elektrisch kunnen koken? Hoeveel CO2-uitstoot zou dat schelen?”, oppert Naaktgeboren. Toen de twee begonnen met The Blade focusten ze zich vooral op Nederland en Nederlandse huizen, maar inmiddels krijgt Cell Technologies uit de hele wereld aanvragen. Van India tot Japan, van Zuid-Afrika tot Turkije en van Frankrijk tot Kenia stromen aanvragen binnen.

Afbeeldingslocatie: https://assets.change.inc/images/_896x504_crop_center-center_none/1494909/gevel.webp

Wetenschappelijke weerstand

In Nederland stuitte The Blade vooral op ongeloof. Sommige wetenschappers lieten het duo glashard weten dat het niet kon, zoveel stroom opwekken met een kleine molen, en wilden niet meewerken. Daarnaast duurde het testen van modellen en het aanvragen van patenten of een NEN-test jaren. “Het is een heel lang en ingewikkeld traject geweest. Er komt zoveel bij kijken. Je loopt tegen veel dingen aan waarmee je nog nooit te maken hebt gehad. Daarnaast stuit je op zoveel wetenschappelijke weerstand. Als we er zelf niet 100 procent van overtuigd waren geweest, zouden we al lang gestopt zijn”, zeggen Huijbregts en Naaktgeboren.

Wet van Betz

Die weerstand komt van allerlei deskundigen die zeggen dat je met een windwokkel op je eigen balkon of dak nooit genoeg windenergie kan opwekken. Dat komt door de zogeheten Wet van Betz. Die is vernoemd naar Albert Betz, die in 1919 ontdekte dat maximaal 59,3 procent van de kinetische energie in de wind door windturbines omgezet kan worden in mechanische energie, oftewel: via de generator of dynamo in elektriciteit. Deze limiet zorgt er in de praktijk voor dat hoge windmolens met drie grote rotors relatief veel stroom kunnen opwekken en kleine windwokkels op daken relatief weinig. Volgens de Consumentenbond of Milieu Centraal is het dan ook niet rendabel om er in te investeren. The Blade bewijst het tegendeel.

Windenergie twee keer gebruikt

Hoe dat precies werkt, dat moesten de uitvinders lange tijd geheim houden. Anders zou het concept gekopieerd kunnen worden en zou het molentje snel op andere kanalen te koop zijn. Nu de patenten vastliggen kunnen ze het uitleggen. The Blade ‘omzeilt’ op twee manieren de Wet van Betz, of eigenlijk drie. Een plastic kap met openingen, die als een windvaan meedraait met de windrichting, zorgt er voor dat de aluminium bladen in de molen alleen wind vangen en niet tegelijkertijd afgeremd worden, zoals bij een windwokkel gebeurt. De vaan van die kap zorgt er aan de achterzijde voor dat de wind niet weg kan, maar nog een keer door het molentje wordt geleid. “De Wet van Betz geldt dus gewoon, maar wij gebruiken de energie uit de wind twee keer”, legt Naaktgeboren uit.

Transmissie

Een ander probleem is dat kleine windmolens óf niet genoeg kracht hebben óf niet snel genoeg kunnen draaien om de generator of dynamo zo aan te sturen dat die veel stroom opwekt. Dat hebben de twee opgelost via transmissie, net zoals dat bijvoorbeeld in een auto plaatsvindt. De ronddraaiende bladen zwengelen een groot tandwiel aan. Die tandwielen worden steeds kleiner, totdat ze verbonden worden met de generator. Daardoor is minder koppel nodig en kan de windmolen met veel snelheid (rotatie) genoeg kracht ontwikkelen om genoeg stroom op te wekken. “Dit hebben we nog bij geen enkel ander windmolentje gezien”, stellen de twee. Bij windkracht 4 draait het molentje al op vol vermogen. Mocht de windkracht te hoog worden, dan remt software in The Blade de molen af, zodat die niet kapot gaat.

Afbeeldingslocatie: https://assets.change.inc/images/_896x504_crop_center-center_none/1494952/Blade_extendedKenia.webp

Voorzichtige schatting

Hoeveel stroom The Blade kan opwekken, willen de twee eigenlijk pas zeggen als de NEN-test gedaan is. Daarbij wordt in een windtunnel precies bepaald hoeveel kilowattuur er onder welke windkracht wordt opgewekt. Zelf heeft het bedrijf het windmolentje twee keer getest. Niet in een open veld of op grote hoogte, maar onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn bij plaatsing in een woonwijk. Ook zijn winddata op vijf meter hoogte gebruikt, terwijl The Blade meestal op tien meter hoogte komt te staan. “De testen zijn dus onder minder optimale omstandigheden uitgevoerd, maar toch schat ik voorzichtig in dat The Blade 2.500 tot 3.000 kilowattuur stroom per jaar kan opwekken”, zegt Huijbregts. Het bedrijf werkt al aan een grotere uitvoering van The Blade. De L1 wordt 2,50 meter hoog en 1 meter in doorsnede. “Die is te groot voor Nederlandse woonwijken, maar in het buitenland doen ze daar niet moeilijk over”, weet hij. “De L1 zou 10.000 kilowattuur per jaar kunnen opwekken.”

Gemeentelijk beleid verruimd

Zo’n duizend aandeelhouders geloofden wel in het concept en legden samen bijna een miljoen euro startkapitaal in. Zij mogen het windmolentje straks als eerste aanschaffen. The BladeX1 werd 28 september onthuld door de kleinzoon van Dordtenaar Rob Hagens. Hij voerde een lange strijd om dit soort windmolens op je dak of in je tuin te mogen zetten. Hij kreeg steun van de gemeenteraad en daardoor worden de mogelijkheden in Dordrecht verruimd. Windmolentjes mogen op het dak voortaan 20 procent boven de nok uitsteken. Op een paal in de voor- of achtertuin mogen ze tien meter hoog zijn. Daarmee is Dordrecht vooruitstrevender dan Oss, dat tot nu toe het meeste toestond. "Nu is Dordrecht een voorbeeld voor andere gemeenten. Die zouden dit beleid over moeten nemen, zodat iedereen in Nederland een kleine turbine mag plaatsen en zelf zijn groene stroom kan opwekken”, zegt Hagens. Hagens is ook een van de eersten die The Blade bij zijn huis mag plaatsen. “Ik kan niet wachten totdat hij op mijn dak staat en ik ben benieuwd of hij zoveel stroom produceert als ze beweren”, zegt hij.

Afbeeldingslocatie: https://assets.change.inc/images/_896x504_crop_center-center_none/1495025/Rob-Hagens-foto-Rinie-Boon_2024-09-27-131035_nwzd.webp

Productie start is 2025

The Blade wordt straks in een hal in Etten-Leur geassembleerd. Die hal biedt werkgelegenheid aan zo’n tachtig mensen. De productie kan pas beginnen als de NEN-goedkeuring binnen is. Zonder NEN mag een product niet de Europese markt op. Dat stempeltje wordt uiterlijk april volgend jaar verwacht, maar hopelijk al in januari. Daarna duurt het nog zes maanden voordat de assemblage kan beginnen. Zo moeten de mallen voor het windmolentje nog gemaakt worden. Die kosten veel geld. Vanaf najaar 2025 wil Cell Technologies 60.000 Blades per jaar gaan produceren, maar wellicht meer. Het bedrijf is al met diverse partijen in gesprek die het windmolentje willen kopen. “Er is heel veel interesse”, stellen de twee.

Energy for the people

Om de molen financieel bereikbaar te maken voor zoveel mogelijk mensen kost hij ‘slechts’ 2.500 euro. Dat is zonder btw, paal en installatie. Die lage prijs past bij hun missie. Huijbregts en Naaktgeboren komen allebei uit de IT en ontmoetten elkaar in 2015. “Wij zijn tegenpolen, waardoor we elkaar goed aanvullen”, zeggen ze. Ieder voor zich waren ze bezig met de groene energietransitie. Huijbregts omdat hij zijn huis qua energie zelfvoorzienend wil maken. “Dat red je niet met zonnepanelen alleen. Daarom was ik op zoek naar een windmolentje dat genoeg elektriciteit opwekte om dat aan te vullen. Die bleek niet te bestaan”, vertelt hij. Naaktgeboren wilde de energie-armoede in Nederland bestrijden. “Mensen die het niet zo breed hebben moeten ook hun huis kunnen verduurzamen, maar met name huurders krijgen niet zo veel aandacht. Gemeenten geven hun energiesubsidie, maar investeren niet mee in de verduurzaming.” Huijbregts: “Ze geven ze als het ware te eten, maar leren ze niet vissen.” Het motto van Cell Technologies is dan ook: ‘Energy for the people’.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: een windmolenfaan zonder slagschaduw, van slechts 140cm hoog, die met €2500,- een betaalbare oplossing bied voor het opwekken van genoeg energie voor een heel gezin… in de winterperiode! Is dit dan de oplossing waar we met zijn allen op hebben gewacht?

Eerst zien, dan geloven, zullen de meesten nu denken. Waaronder ikzelf.

Nu is specifiek dit product wel een ontzettend interessante ontwikkeling, en ondanks alle gezonde scepticisme, leek het mij wel een topic op Tweakers waard.

De bedoeling van dit topic, is om de ontwikkelingen bij te houden, informatie met elkaar te delen, en met elkaar van gedachten te wisselen over deze schijnbaar unieke en nieuwe technologie. Er zit best wat tijd in deze OP, maar desondanks is hij verre van compleet. Graag zou ik met elkaars input en feedback deze OP in de loop der tijd verder uitbreiden, zodra er meer en meer informatie beschikbaar komt.

Dus mist deze OP iets? Tag mij even en dan kijken we gezamenlijk naar hoe de aanvulling het best tot zijn recht komt!

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Allereerst even een praktische vraag mbt de TS van mijn kant:

Hoe kan ik die ontzettend lelijke spoiler in/uitklapbaar maken? Ik wil niet dat het hele artikel de TS opvult, maar gewoon een aanvulling is voor mensen die zich in willen lezen.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Ik vond hier nog een oude sheet van een investeringsronde met wat globale specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W1lkUD-2zFbXlySQVO-sWUH7ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6vJ2mwW47UGwTIdnDPjw9s3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6AT7McpedR35ZnmSkaSXqadCtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mokinB3oBjUkeTktyPmgociI.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.celltechnolog...n/club_van_1000_brief.pdf

Het klinkt veelbelovend allemaal, maar tegelijkertijd vind ik het nog wat vaag allemaal. Er is nog niet heel veel concreets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Overigens zijn ze kennelijk wel vrij serieus in het upscalen van de productiecapaciteit: er staan 32 vacatures open voor productiemedewerkers:

https://www.celltechnologies.nl/vacatures.html?ct-tag=jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Hier nog wat foto’s van de BladeX1 en haar uitvinders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-3Fk_HJQA6LE2wx4Rz9RLP01Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vggtYI3edGyI7kMB0N67Bu8p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fET9d3DGGCYx8O_q_OfRBIbgKag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJ2KQTi24EN1jqCcCtq6HX8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO-rrrsi_rcSsOW8HoZFSoSGK6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AiGTbfE0MddKjQD8FLp9lLI7.webp?f=fotoalbum_large

En een kritische blik van de heer Rotmans, professor aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam:
Jan Rotmans, professor in transities en duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is nog wat voorzichtig over het idee. ,,Ik las het en dacht bij mezelf: dit kan bijna niet waar zijn, het lijkt too good to be true. Als hun beweringen echt kloppen, zou dit een wereldwijde uitvinding zijn. Ik heb al vaker dit soort dingen voorbij zien komen, die vervolgens teleurstellend bleken te zijn. Ik ben dus nog wat voorzichtig: het kán een marketingtruc zijn.

,,Aan de andere kant heb ik altijd gezegd dat we de grote windmolens gaan vervangen. Uiteindelijk wordt elke doorbraaktechnologie naar verloop van tijd kleiner. En er is ook grote behoefte aan. Ik ben er erg benieuwd naar, en ga me er ook zeker in verdiepen. Ik heb het in ieder geval nog nooit eerder gezien."
Bron: https://www.deondernemer....3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Meteen maar een tegen geluid, hoewel ik er zelf weinig verstand van heb, leek me toch waard om te vermelden.

https://www.wattisduurzaa...windturbine-niet-oogsten/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:10
AUijtdehaag schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:06:
Meteen maar een tegen geluid, hoewel ik er zelf weinig verstand van heb, leek me toch waard om te vermelden.

The Blade: gebaseerd op een bijna 100 jaar oud patent.. Wikipedia: Savonius wind turbine .. met maximaal 15% rendement :O

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:06:

Goed artikel, bedankt voor het delen!

Ik ben heel erg benieuwd waar hun innovatie nu precies onderscheidend werkt. Er is nog heel erg weinig concreets over te vinden. Ze geven alleen aan dat ze “2 keer gebruik maken van de windenergie”, omdat de windvaan 1 kant afdekt voor tegendruk.

Wel doen ze allerlei claims dat ze de BladeX1 getest hebben en dat deze kennelijk bij 2,5 BFT al enkele honderden kW per jaar kan opbrengen. Met de gemiddelde windkracht 4 in Nederland zou je dan uitkomen op die 2500kW.

Die claims kunnen ze toch niet (ongestraft) uit hun dikke duim zuigen, denk ik? :P

De waarheid ligt meestal in het midden, zou je zeggen. Maar waar dan precies en vooral: hóe dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Met betrekking tot die efficiëntie, hier nog meer (wollige) uitleg:
Door de bijzondere constructie van The Blade zou deze wet niet van toepassing zijn.

Ten eerste draait de turbine door een ingebouwde windvaan altijd met de wind mee en kan hij dus ook nooit afgeremd worden wanneer de windrichting veranderd.
Daarnaast waait de wind niet door de windmolen heen, maar wordt hij aan de achterkant opgevangen en nog een keer door de turbine heen gejaagd.
Hiermee zou The Blade de beperkende factor opheffen en produceert het meer energie dan beschreven in de Wet van Betz. Natuurlijk is dat erg gemakkelijk gesteld door bedenkers en moet nog blijken of dit in de praktijk werkt.
Bron: https://nozie.net/the-bla...em_l5NznvBcDGwGNc82b_XDLg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Er is kennelijk getest dat de Blade X1 bij 2,4BFT 800kW kan opwekken:
Komt er nu toch een beter model op de markt?

De Nederlandse start-up Cell Technologies werkt volop aan The Blade. Concrete details over deze kleine windturbine hebben we nog niet, maar de eerste veldtesten tonen alvast aan dat The Blade tijdens een testperiode bij windkracht 2,4 gemiddeld 802 W opleverde. Dat zou betekenen dat de windturbine per dag 10 tot 20 kWh kan opwekken, of dus 3.600 tot 7.200 kWh per jaar. Al is dat louter theoretisch en in de praktijk niet mogelijk, geeft de fabrikant mee, omdat wind onvoorspelbaar is.
Bron: https://www.livios.be/nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dit mag je toch niet zomaar uit je duim zuigen, lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:10
In plaats van op krachtige wind voor welke windmolen dan ook te wachten, kun je wellicht krachtige wind in een holle toren maken... dat dacht aerospace engineer James T. Yen in 1972... het is er nooit van gekomen: https://www.mywindpowersy...ine-design-twecs-tornado/

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:35
Klinkt wel interessant, mits ze hem ook komen monteren en aansluiten op de elektra.

Ze hebben mooie renderings gemaakt met mogelijke plaatsingen, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er aan installatiemateriaal wordt meegeleverd.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
FredvZ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:36:
Klinkt wel interessant, mits ze hem ook komen monteren en aansluiten op de elektra.

Ze hebben mooie renderings gemaakt met mogelijke plaatsingen, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er aan installatiemateriaal wordt meegeleverd.
Van wat ik begrijp heeft de gemeente Dordrecht hun beleid aangepast ten aanzien van de maximale hoogte ten opzichte van de nok, speciaal voor de BladeX1 om grootschalig toegepast te kunnen worden als een soort van eerste proeftuin.

Ze zijn ook bezig met een iets groter model voor op appartementen oid.

Maar wederom: nog steeds geen concrete informatie hierover, behalve dan dat ze wel serieus voorbereidingen aan het treffen zijn om die productiecapaciteit van 60.000 stuks per jaar te halen. Zie daarvoor het aantal openstaande vacatures op hun website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Ik heb nog een kritische post gevonden van iemand op LinkedIN van dat artikel hierboven die met natuurkundige onderbouwing de claims over de Blade X1 onderuithaalt:

https://nl.linkedin.com/p...ij-johan-antonissen-yjqee

Ik vraag me nu echt af waar het midden ligt, want de natuurkunde achter deze debunk valt niet te ontkennen. Eigenlijk doen ze met de BladeX1 dus alles fout: een turbine met bewegende onderdelen die gevoelig zijn aan veel weerstand.

Dus als de claims over de tests die ze maken uit hun duim zuigen: dan is het toch een kwestie van tijd voordat er een strafzaak oid komt? Dit mag je toch niet claimen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Ik vond hier nog een draadje op een ander forum van onze zuiderburen:

https://www.zonstraal.be/...opic.php?t=26366&start=30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
VindiGoosh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:32:

Dit mag je toch niet zomaar uit je duim zuigen, lijkt me?
Er “mag” blijkbaar erg veel op het gebied van … duimen zuigen…

Komt wekelijks dan niet maandelijks wel een topic bij over danwel de volgende windmolen met heisenberg compensatoren, danwel de volgende E-CV met Heisenberg compensatoren.

Dit is wat mij betreft de volgende…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 13:04
Tja, dit wordt wel heel interesant als ze de gemaakte claims waar kunnen maken. Ze zeggen dat ze hebben moeten wachten op het patent maar als ik zoek op patenten dan kan ik niks vinden. Dit zal meer te maken hebben met mijn zoekkunsten dan hun patent.

Neem aan dat ze wereldwijd een patent aangevraagd hebben, maar waar kun je dat patent dan inzien?? Dat is toch openbaar?

Hoop dat dit niet zo iets wordt als die CV ketel met weet ik wat voor dingen (inductie energie elementen o.id.) wat in de praktijk gewoon een veredelde waterkoker was.

Zou mooi zijn als dit wat is. Zal wel een kip-ei verhaal worden. Om de claims te kunnen verifieren moeten deze molentjes geinstaleerd worden, als mensen ze willen kopen moeten de claims geverifieerd zijn. Ben benieuwd.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
nodri2000 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:27:
Tja, dit wordt wel heel interesant als ze de gemaakte claims waar kunnen maken. Ze zeggen dat ze hebben moeten wachten op het patent maar als ik zoek op patenten dan kan ik niks vinden. Dit zal meer te maken hebben met mijn zoekkunsten dan hun patent.

Neem aan dat ze wereldwijd een patent aangevraagd hebben, maar waar kun je dat patent dan inzien?? Dat is toch openbaar?

Hoop dat dit niet zo iets wordt als die CV ketel met weet ik wat voor dingen (inductie energie elementen o.id.) wat in de praktijk gewoon een veredelde waterkoker was.

Zou mooi zijn als dit wat is. Zal wel een kip-ei verhaal worden. Om de claims te kunnen verifieren moeten deze molentjes geinstaleerd worden, als mensen ze willen kopen moeten de claims geverifieerd zijn. Ben benieuwd.
Dit is de juiste plek voor het doorzoeken van (EU) octrooien:

https://nl.espacenet.com/

Hier kun je ook filteren op bedrijfsnaam.

Ik had zelf een poging willen doen, maar kwam er niet aan toe gisteren. Wellicht later deze week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Er “mag” blijkbaar erg veel op het gebied van … duimen zuigen…

Komt wekelijks dan niet maandelijks wel een topic bij over danwel de volgende windmolen met heisenberg compensatoren, danwel de volgende E-CV met Heisenberg compensatoren.

Dit is wat mij betreft de volgende…
Bizar dat dit mag.

Ik kijk heel erg uit naar de concrete feitelijke resultaten. Diep van binnen hoop ik gewoon dat we alsnog verrast worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Nou ja, ik heb ook gezocht en kan niks vinden.

Wat ze wel zeggen in het nieuwsartikel is dit "Cell Technologies zette de kleine windturbine twee maanden lang op een haast onmogelijke plek. Op 1,70 meter hoogte aan een open veld, maar omringd door een schuur, bomen en bosschages."

Maar nergens kun je iets terug vinden over die test. Als het allemaal zo goed is dan publiceer je toch die test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 20:18

tijmeng

Panasonic 7J

nodri2000 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:27:

Allicht gewoon een NL patent. Dat is niks waard. Je kunt zelfs voor en fietswiel een patent aanvragen in NL omdat het niet getoetst wordt op noviteit (kan dus al bestaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Nou, naar meerdere zoektochten op het internet en ook met meerdere mensen gezocht heeft tot nu toe niemand het patent weten te vinden.

Ook de testresultaten van de Blade in niet zulke ideale omstandigheden zijn nergens te vinden. Kennis van mij is journalist en deze was op de groot groen beurs maar kreeg op geen enkele vraag een afdoende antwoord.
Met al deze dingen in het achterhoofd kunnen we tot 2 conclusies komen. Het ding is gewoon een savonius rotor in een nieuw jasje of het ding is revolutionair en zet alle wetenschappers die al honderden jaren aan dit soort turbines werkt te kakken.

Zelf heb ik via LinkedIn nog geprobeerd wat info los te krijgen maar anders dan het standaard marketing praatje kwamen we niet.

Ik hoop op het laatste conclusie maar ben bang dat het de eerste wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 05:14
Misschien leuk voor Tweakers om één te bemachtigen, aan hq op te hangen en een duurtest te doen?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
_Brake_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:26:
Misschien leuk voor Tweakers om één te bemachtigen, aan hq op te hangen en een duurtest te doen?
Ik zou meedoen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrouille
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-06 00:02
Als Cell Technologies er zelf echt in gelooft, dan zouden ze best springen op een opportuniteit om Tweakers deze te laten testen en een exemplaar ter beschikking stellen van Tweakers. Wat een mooie reclame zou dat dan niet zijn ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 08:09
Rond dezelfde tijd is er ook iets van Greenmil van o-emissie gepresenteerd weliswaar lagere wattages

Ik ben in ieder geval benieuwd van beide wat ze in de praktijk zouden kunnen produceren

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:24
Het lijstje excuses met waaron het niet is gelukt kan ik wel verzinnen maar ik laat mij graag verrassen.
Ben benieuwd hoeveel ze hebben opgehaald voor hun fabriek.
Voor die beoogde 1000 x € 1000 kun je toch aardig je schoorsteen laten roken, ook na 2025 :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Simpel360 op 02-11-2024 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rashdin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIu4GIQb3FTTZ4HDT5XuWYjBPd8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JndbnSl72SRgUoiGL1SwbEf4.jpg?f=user_large

Is er misschien een typefout gemaakt en moet die "r" niet een "l" zijn? ;)
Of ben ik te voorbarig....?

[ Voor 0% gewijzigd door Rashdin op 13-11-2024 11:10 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiloop
@Rashdin doel je op zonconcept ?
volgens mij waren er nog wel wat meer toko's maar kan die zo snel niet vinden nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nodri2000
Heb een gesprek gehad met 1 van de oprichters van Cell Technologies.

En inderdaad, door de kap op de turbine worden de bladen welke tegen de wind in gaan "uit de wind" wind gehouden. Hele simpele omschrijving maar daar komt het op neer. Verder wordt een tandwielkastje onderin de turbine gebruikt om het aantal toeren te verhogen voor de generator. Grappige is dat de as van de turbine vast staat en ter ondersteuning bied, dus deze drijft niet de generator aan.

Verder wachten ze de testen van de NEN af om daar naar te verwijzen. Deze zullen begin volgend jaar afgelopen zijn, dus tot dan is het afwachten. Heb alleen geen idee wat de test condities zijn van de NEN voor kleine windturbines.

Dus we zullen af moeten wachten. Moch het inderdaad iets zijn dan ben ik bereid om 1 aan te schaffen en deze boven mij dak uit te laten steken. We wonen in het kustgebied dus aan wind geen gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
nodri2000 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:06:

En inderdaad, door de kap op de turbine worden de bladen welke tegen de wind in gaan "uit de wind" wind gehouden. Hele simpele omschrijving maar daar komt het op neer. Verder wordt een tandwielkastje onderin de turbine gebruikt om het aantal toeren te verhogen voor de generator. Grappige is dat de as van de turbine vast staat en ter ondersteuning bied, dus deze drijft niet de generator aan.

Verder wachten ze de testen van de NEN af om daar naar te verwijzen. Deze zullen begin volgend jaar afgelopen zijn, dus tot dan is het afwachten. Heb alleen geen idee wat de test condities zijn van de NEN voor kleine windturbines.

Dus we zullen af moeten wachten. Moch het inderdaad iets zijn dan ben ik bereid om 1 aan te schaffen en deze boven mij dak uit te laten steken. We wonen in het kustgebied dus aan wind geen gebrek.
Bedankt voor het delen van je ervaring.

Ik ben heel, HEEL erg benieuwd naar de NEN uitslagen straks.

Als het in de buurt komt bij wat ze beweren, neem ik er gelijk een. Maar net als iedereen hier heb ik er een heel hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:02

En inderdaad, door de kap op de turbine worden de bladen welke tegen de wind in gaan "uit de wind" wind gehouden. Hele simpele omschrijving maar daar komt het op neer.
Laten we er vanuit gaan dat gaan dat dat een 50% efficientiewinst op levert. Dan kom je nog steeds maar op een 0.225 rotor-power-efficiency uit. Vrij beroerd als ik dat vergelijk met andere windmolens.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.wattisduurzaam.nl/wp-content/uploads/1727717675767.jpeg
Verder wordt een tandwielkastje onderin de turbine gebruikt om het aantal toeren te verhogen voor de generator. Grappige is dat de as van de turbine vast staat en ter ondersteuning bied, dus deze drijft niet de generator aan.
Dit is niets nieuws, het grootste deel van de conventionele windmolens hebben dit ook, dus geen vernieuwing hier.

Wat dan de NEN gaat zeggen weet ik niet, maar ik verwacht niet meer dan 250kWh / jaar (met 50% efficientiewinst van hierboven) voor de regio Schiphol. Dan zit je in de ordegrootte van een zonnepaneel en heeft het economischi maar waarschijnlijk ook klimaattechnisch alleen zin als ze onder de 100 euro blijven, misschien 200 incl. aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Ik heb er de laatste tijd eens over nagedacht.

Zou het niet hetzelfde principe kunnen zijn als een vliegwiel?

Je geeft die windfaan een bepaald momentum door wind, en creëert (in het voorbeeld van een vliegwiel) massa door dit momentum in hogere versnellingen door te geven. Omdat de windfaan geen (of geringe) weerstand heeft, is elk zuchtje “extra wind” een optelsom in de totale opgeslagen energie.

Sommigen zullen dit wel eens gedaan hebben: als je een tandwiel op een asje zet en die met de luchtspuit laat draaien, dan gaat die op een gegeven moment net zo hard draaien dat hij bloedheet wordt. Pas dan gaat er een weerstand optreden die ervoor zorgt dat hij niet harder kan draaien.

Maar als die weerstand bij die windfaan van cell technologies (goeddeels) weggenomen wordt, dan klopt het toch dat hij (veel) meer energie kan halen uit de wind dan die 59%?

Nogmaals: vanwege het “vliegwiel-effect”, zoals ik het gemakshalve dan even noem

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50
VindiGoosh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:21:
Ik heb er de laatste tijd eens over nagedacht.

Zou het niet hetzelfde principe kunnen zijn als een vliegwiel?

Je geeft die windfaan een bepaald momentum door wind, en creëert (in het voorbeeld van een vliegwiel) massa door dit momentum in hogere versnellingen door te geven. Omdat de windfaan geen (of geringe) weerstand heeft, is elk zuchtje “extra wind” een optelsom in de totale opgeslagen energie.

Sommigen zullen dit wel eens gedaan hebben: als je een tandwiel op een asje zet en die met de luchtspuit laat draaien, dan gaat die op een gegeven moment net zo hard draaien dat hij bloedheet wordt. Pas dan gaat er een weerstand optreden die ervoor zorgt dat hij niet harder kan draaien.

Maar als die weerstand bij die windfaan van cell technologies (goeddeels) weggenomen wordt, dan klopt het toch dat hij (veel) meer energie kan halen uit de wind dan die 59%?

Nogmaals: vanwege het “vliegwiel-effect”, zoals ik het gemakshalve dan even noem
Misschien kun je dit 'vliegwiel-effect' eens uitleggen. Je beweert dat een vliegwiel energie genereert? Want ik lees dat je met een vliegwiel meer energie kunt oogsten met dezelfde windmolen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
hesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:41:
[...]

Misschien kun je dit 'vliegwiel-effect' eens uitleggen. Je beweert dat een vliegwiel energie genereert? Want ik lees dat je met een vliegwiel meer energie kunt oogsten met dezelfde windmolen.
Ik ga natuurlijk niet beweren dat een vliegwiel meer energie creëert dan dat je erin stopt.

Wat ik bedoel te zeggen, is dat die wet van Betz in het voorbeeld hierboven wellicht inderdaad niet van toepassing is, omdat je (nagenoeg) zonder wrijvingsweerstand energie kan blijven toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Dus in de wet van Betz zou dat betekenen dat je met dat truucje de oppervlakte ,,oneindig” kan vergroten, zegmaar.

[ Voor 11% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
VindiGoosh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:42:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring.

Ik ben heel, HEEL erg benieuwd naar de NEN uitslagen straks.

Als het in de buurt komt bij wat ze beweren, neem ik er gelijk een. Maar net als iedereen hier heb ik er een heel hard hoofd in.
Ja ik hoop op zoiets als vroeger “niks kan sneller als het geluid” “de aarde is plat” etc. Dat ineens blijkt dat de wet van Betz niet meer een wet blijkt te zijn.

Maar goed, eerst zien dan geloven want The Blade heeft een hele hoop illustere voorgangers welke ook dit soort claims maakten.

• VindiGoosh
  • Nu online
nodri2000 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:19:
[...]

Ja ik hoop op zoiets als vroeger “niks kan sneller als het geluid” “de aarde is plat” etc. Dat ineens blijkt dat de wet van Betz niet meer een wet blijkt te zijn.

Maar goed, eerst zien dan geloven want The Blade heeft een hele hoop illustere voorgangers welke ook dit soort claims maakten.
Ik ook.

Tegelijkertijd, -als ik met mijn gedachtengang in de goeie richting zit-, vraag ik mij dus echt af of het inderdaad zo zou kunnen zijn dat de wet van Betz dus theoretisch niet ongeldig is, maar bij dit model anders van toepassing is.

Dus als je naar de vergelijking kijkt; dat dus het oppervlakte onevenredig veel vergroot wordt. Wat dan met een “omweg” gebeurt, door praktisch 0 weerstand te creëren en een vliegwieleffect op gang te brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
VindiGoosh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:45:
[...]

Wat ik bedoel te zeggen, is dat die wet van Betz in het voorbeeld hierboven wellicht inderdaad niet van toepassing is, omdat je (nagenoeg) zonder wrijvingsweerstand energie kan blijven toevoegen.
Bijna geen weerstand? Je zet er tandwielkast en een generator achter, zodat je de wind kan omzetten naar elektriciteit. Dus hoe harder het waait hoe groter de weerstand. Het is net als de versnellingen op de fiets hoe hoger de versnelling hoe zwaarder het trappen gaat. Als je bijna geen weerstand wil dan haal je het ketting eraf, maar dan kom je nergens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:54:
[...]

Bijna geen weerstand? Je zet er tandwielkast en een generator achter, zodat je de wind kan omzetten naar elektriciteit. Dus hoe harder het waait hoe groter de weerstand. Het is net als de versnellingen op de fiets hoe hoger de versnelling hoe zwaarder het trappen gaat. Als je bijna geen weerstand wil dan haal je het ketting eraf, maar dan kom je nergens. :P
Ik heb het natuurlijk over het ontbreken van de weerstand bij de windvaan, die ze met de meedraaiende kap (zo goed als) helemaal wegnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vergelijkbaar met dit waarschijnlijk;
Wikipedia: Voith-Schneider-propeller

Niet dat ze daarmee opeens het ei van Columbus hebben. Sterker nog, een normale propeller kan nog wel eens efficiënter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De wet van Betz volgt uit het feit dat de lucht die door de turbine gaat ook ergens heen moet gaan.
Dat zie ik deze turbine niet oplossen, dus hun verwerping ervan is ongeldig.

De kap op de turbine geeft luchtweerstand/drukval zonder arbeid op te leveren, in tegenstelling tot een traditionele turbine waarbij alleen de mast en de naaf niet meedoen aan de energie-oogst.
Ze hadden eerst de onafhankelijke meetdata moeten verzamelen en daarna de ronkende persberichten.
Zelfs als ze te goeder trouw zijn, zullen ze niet de eerste of laatste uitvinder zijn die door confirmation bias op z'n snufferd gaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 06:07
Ik las onlangs wel in een artikel van TU delft dat de wet van Betz van toepassing is op "open air" turbines, en dus niet 1 op 1 kan overgedragen worden. De studie betrof "ducted wind turbines" waarbij er een soort van omhulsel word gemaakt rond de turbine die extra kracht of wind door de turbine gaat jagen door de vorm van dit omhulsel

https://wes.copernicus.org/articles/6/1263/2021/
The power coefficient expression in Eq. (6) challenges the well-known Lanchester–Betz–Joukowsky limit of for maximum power coefficient obtainable for a HAWT. This should not be a surprising result since the mass flow for a given is larger than the mass flow without a duct.
Ik zou mij met andere woorden niet blind staren op die wet. Ja, je kan mss niet meer energie halen uit een gegeven hoeveelheid wind/luchstroom, maar je kan mss wel de luchstroom vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Annan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:30:
Ik las onlangs wel in een artikel van TU delft dat de wet van Betz van toepassing is op "open air" turbines, en dus niet 1 op 1 kan overgedragen worden. De studie betrof "ducted wind turbines" waarbij er een soort van omhulsel word gemaakt rond de turbine die extra kracht of wind door de turbine gaat jagen door de vorm van dit omhulsel

https://wes.copernicus.org/articles/6/1263/2021/

[...]

Ik zou mij met andere woorden niet blind staren op die wet. Ja, je kan mss niet meer energie halen uit een gegeven hoeveelheid wind/luchstroom, maar je kan mss wel de luchstroom vergroten?
Goeie post, bedankt voor het delen. Op basis van die informatie denk ik het volgende:

De wind die in de windvaan terecht komt, kan niet weg en is aan de andere kant zonder weerstand. Na een omwenteling wordt daar vervolgens weer lucht tegenaan geduwd, dus de luchtdruk neemt toe. Dit tot op een bepaald punt dat de druk niet verder toe kan nemen.

Als je vervolgens de as in een lichtere versnelling zet, neemt de luchtdruk in het systeem weer af en kan er weer drukopbouw plaatsvinden. En dat allemaal bij dezelfde windsnelheid.

Op die manier kun je dus energie blijven toevoegen, zonder dat daar de wind harder voor hoeft te waaien.

Daarmee creëer je dus kunstmatig een veel groter rotoroppervlakte, dan dat de oppervlakte van de windvaan daadwerkelijk is.

Maw: de efficientie van het model kan nog steeds maar 40% zijn, maar als dat 40% is over een kunstmatige rotoroppervlakte van 100m2 in plaats van de fysieke 1m2, dan levert hij veel meer op dan een normale kleine windmolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Annan Als ik Betz goed begrijp wordt de swept area dan niet door de turbine-diameter bepaald maar door de duct-diameter.
Het ligt ver buiten mijn vakgebied, maar als ik lees
the turbine is represented using a numerical actuator disc (AD)
[...]
the power coefficient for the duct-AD model, using SAD as the reference area
dan denk ik te begrijpen dat ze hier de power coefficiënt voor het turbine-oppervlak berekenen en dat is niet verrassend hoger dan Betz, anders zou die duct nogal zinloos zijn.
Een extreem voorbeeld is een solar updraft tower waar je megawatts uit een turbine van een meter trekt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annan
Het is ook ver van mijn vakgebied :*)

Maar ik vind het wel super interessant. Ik zag enkel dat er nogal veel naar deze wet wordt gerefereerd zowel in deze topic als in artikels, maar de realiteit ligt blijkbaar (als ik het wetenschappelijk artikel goed lees) veel genuanceerder. Zo'n wetten gelden vaak onder een specifieke set van omstandigheden. Dat wilde ik maar even aangeven.

Wat ik ook wel opvallend vindt: waarom zijn er geen ducted wind turbines op de markt? De studie toont duidelijk aan dat dit een heel gunstig effect kan hebben op de geleverde arbeid...maar wsl ligt de realiteit ook daar complexer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annan
Hoe meer ik me inlees in de "ducted wind turbines", hoe meer de conclusie lijkt te zijn: goed in theorie, valt door de man in de praktijk. TU delft is blijkbaar al sinds 2016 bezig met dit onderzoek zonder echte breakthrough. Wind is dus echt wel iets heel complex..

Ik begin dus wel een beetje het scepticisme van de anderen te snappen omtrent ook deze wind turbine. Ach ja, afwachten maar op die testen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:57
Helemaal mooi hoor die "Blade".
Maar het bedrijf beantwoord geen enkele vraag!

Hoeveel dB(A) maakt de turbine? Wordt er actief geremd bij bepaalde windsnelheden? Hoeveel geluid maakt die rem?
Ex paal en Ex installatie.... ok, wat mag die paal dan kosten?
Installatie kan ik zelf wel.... alleen..... hoeveel Volt / Ampère levert de "Blade"
Als het 48V is dan kan ik zelf wel naar de accu of omvormer aansluiten, maar ook op die vraag blijft men bijzonder zwijgzaam.

En dan nog maar te zwijgen over de noodzakelijke vergunningen voor deze "turbine".

Genoeg vragen dus, maar geen enkel antwoord. Jammer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-06 19:41
BenSKIP schreef op donderdag 12 december 2024 @ 04:23:
Helemaal mooi hoor die "Blade".
Maar het bedrijf beantwoord geen enkele vraag!

Hoeveel dB(A) maakt de turbine? Wordt er actief geremd bij bepaalde windsnelheden? Hoeveel geluid maakt die rem?
Ex paal en Ex installatie.... ok, wat mag die paal dan kosten?
Installatie kan ik zelf wel.... alleen..... hoeveel Volt / Ampère levert de "Blade"
Als het 48V is dan kan ik zelf wel naar de accu of omvormer aansluiten, maar ook op die vraag blijft men bijzonder zwijgzaam.

En dan nog maar te zwijgen over de noodzakelijke vergunningen voor deze "turbine".

Genoeg vragen dus, maar geen enkel antwoord. Jammer!
Ik ben ook heel benieuwd. Heb me in ieder geval aangemeld als geinteresseerde...maar vrees nog steeds dat het er een wordt in de categorie 'iets wat te mooi lijkt om waar te zijn is dat vaak ook...'
Ik ga het in ieder geval volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Woont er niemand in de buurt van Etten-Leur? De firma zit in een nieuw pand aan de Pottenbakkersstraat 14. Zitten de uitvinders daar, of zijn ze op tournee in Thailand. Onbegrijpelijk dat nog geen een goede journalist er boven op is gesprongen. Dit is de uitvinding van de eeuw. En het verkoopt beter dan zonnepanelen! Ik geloof ook graag wat de op[ichters allemaal schrijven en beweren. Echter elke keer is er weer een volgende hindernis. 1000 x 1000 (€) is in ieder geval binnen. Meer vermogen dan het molentje levert!

P.S. Mondkapjes leveren meer op.

[ Voor 3% gewijzigd door M.B.te L. op 20-12-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antiloop
Op Google streetview is een logo te zien op de brievenbus wat lijkt op die van Cell Technologies

KVK geeft ook niet aan dat er nog een ander bedrijf op hetzelfde adres zit

We zullen geduld moeten hebben tot er iets concreets uitgebracht wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 12:47
Ik volg dit topic in elk geval. Deze partij heb ik maanden geleden gevonden op internet en het zou natuurlijk erg mooi zijn allemaal.
Als het 1500 kWh per jaar oplevert koop ik er een.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:31
Ik volg dit topic ook al een tijdje.
Ben benieuwd naar de NEN test.

Kwam laatst toevallig dit tegen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
TeutonMartin schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:02:
Ik volg dit topic ook al een tijdje.
Ben benieuwd naar de NEN test.

Kwam laatst toevallig dit tegen:
Niet om te zeuren, maar just an FYI: dit is al besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:57
Misschien...... heel misschien dat dit wel werkt? Ik noem maar iets raars... er zit een planetaire versnelling in. Dat zou dan betekenen dat het 'zon' tandwiel heel veel sneller draait dan de planeten. Met de juiste ratio zou je dus van weinig rpm best meer rpm kunnen maken. Dit gaat dan wel weer ten koste van de nm. Ik vind het voor nu zo'n gek idee nog niet, ben wel heel benieuwd naar de cijfers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het probleem is dan ook niet het toerental. Een goede generator is over een heel breed toerengebied bruikbaar efficiënt en windmolens hebben sinds altijd al tandwielen (check je plaatselijke monument). Het probleem is: vermogen = koppel x toerental en met tandwielen schiet je dus niks op omdat je de ene voor de andere inruilt, minus verliezen in de overbrenging.
Als (indien) het apparaat de belofte waarmaakt, dan is dat ondanks de tandwielen en niet dankzij. De innovatie zit dan elders.
Sterker; het noemen van de transmissie als onderscheidend komt op mij als een rode vlag over. Het filtert de mensen die natuurkunde snappen uit de groep geïnteresseerden zodat de overgebleven mensen die tot investeren overgaan niet de skills hebben de geboden informatie te beoordelen.
Idem de knullige W/h fout in de flyer. Als je het verschil tussen vermogen en energie niet weet moet je geen energietechniek engineeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-06 12:51
Doet me ook wel weer aan die ridgeblade denken. Iedere drag turbine heeft toch het zelfde probleem. Ook deze, en ook die ridgeblade. Je kunt de drag verminderen, maar het blijft drag.

Er zijn ook al zat testen gedaan met tunnels, toeters en trechters met lift turbines. Zelfs lift turbines met de as verticaal.

Het één sluit het ander ook niet uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Bandit1216 op 06-01-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizsuall
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 22:26
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de uitvoering en uiteindelijke kosten/opwekking van dit type.
Mijn perceel is groot genoeg voor zo'n ding en als ik s' avonds en/of 's nachts, al is het maar 500-1000W kan opwekken, dan kan ik al redelijk wat verbruik wegstrepen welke ik niet hoef in te kopen.
Uiteindelijk hoop ik dat een Tweaker deze mag testen en dat het een mooie toevoeging kan zijn aan het opwekken van eigen verbruik.
*Ik bied me beschikbaar als tester in ieder geval* ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Vizsuall op 27-01-2025 12:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimHut
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-06 23:12
Ik vind het wel verdacht dat er nog steeds geen testresultaten zijn gepubliceerd. Zo ingewikkeld kan dat testen toch niet zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door WimHut op 01-02-2025 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimHut
Vizsuall schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:07:
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de uitvoering en uiteindelijke kosten/opwekking van dit type.
Mijn perceel is groot genoeg voor zo'n ding en als ik s' avonds en/of 's nachts, al is het maar 500-1000W kan opwekken, dan kan ik al redelijk wat verbruik wegstrepen welke ik niet hoef in te kopen.
Uiteindelijk hoop ik dat een Tweaker deze mag testen en dat het een mooie toevoeging kan zijn aan het opwekken van eigen verbruik.
*Ik bied me beschikbaar als tester in ieder geval* ;)
Ik vrees dat het doorgestoken kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpMind
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-05 15:43
Ik volg de ontwikkelingen rondom dit nieuws al een tijdje. Naast het hele Wet van Betz verhaal, geeft het uitblijven van de test resultaten (opbrengst) mij sterk het gevoel van doorgestoken kaart/hoax.When it's too good to be true.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Laatst online: 14-06 09:22
Het aantal vacatures is ook sinds begin oktober precies gelijk gebleven. Of niemand solliciteert of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimHut
Wordt het geen tijd dit bedrijf aan te klagen voor misleiding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:09

OFV

WimHut schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:04:
Zet hem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiloop
WimHut schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:04:
Ze verkopen nog niets dus er is nog geen misleiding..

Misschien voor de investeerders dat het een ander verhaal is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50
WimHut schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:41:
Ik vind het wel verdacht dat er nog steeds geen testresultaten zijn gepubliceerd. Zo ingewikkeld kan dat testen toch niet zijn?
Nouja, als je een testresulaat probeert te publiceren dat én geloofwaardig is én in strijd met de natuurkunde.... Dan kan dat wel even tijd kosten 8)7

Het kwalijkste is dat de heren François Huijbregts en Marcel Naaktgeboren er vermoedelijk met een zak subsidie vandoor gaan en hun bedrijf failliet laten verklaren.

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 15-02-2025 21:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiloop
hesselbeertje schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:39:
[...]
Het kwalijkste is dat de heren François Huijbregts en Marcel Naaktgeboren er vermoedelijk met een zak subsidie vandoor gaan en hun bedrijf failliet laten verklaren.
Ze zijn allebei betrokken geweest bij Zonconcept wat nu ook niet meer bestaat https://drimble.nl/bedrijf/zwijndrecht/36950866/uitleg.html#

Ik hoop dat ze iets unieks hebben, maar duurt wel allemaal lang als je een gepatenteerd(waar of hoe is de vraag) gouden ei zou hebben nu, en zou me niets verbazen als ze geld verbranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimHut
Antiloop schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:11:
[...]

Ze zijn allebei betrokken geweest bij Zonconcept wat nu ook niet meer bestaat https://drimble.nl/bedrijf/zwijndrecht/36950866/uitleg.html#

Ik hoop dat ze iets unieks hebben, maar duurt wel allemaal lang als je een gepatenteerd(waar of hoe is de vraag) gouden ei zou hebben nu, en zou me niets verbazen als ze geld verbranden
Dat is dus duidelijk. Ik laat het los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimHut
hesselbeertje schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:39:
[...]

Nouja, als je een testresulaat probeert te publiceren dat én geloofwaardig is én in strijd met de natuurkunde.... Dan kan dat wel even tijd kosten 8)7

Ze hebben hun vorige bedrijf ook failliet laten verklaren.

https://drimble.nl/bedrijf/zwijndrecht/36950866/uitleg.html#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chielp
Vandaag een half jaar geleden was de sensationele onthulling van de Blade X1. Ik dacht net ik zal eens op "het patent" gaan zoeken maar kan helaas niets vinden. Niets (zinnigs) op naam van Huijbregts, op naam van Naaktgeboren of Cell Technologies. Wat wel grappig is is dat het nummer wat ze op hun eigen website vermelden (2037913) verwijst naar dit patent: https://nl.espacenet.com/...CC=EP&NR=2037913A2&KC=A2#

Is dit nou een (dikke) middelvinger naar de investeerders? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:08
offtopic:
fijn, die staat nu ook in m'n history. Dus nu krijg ik een berg met viagra reclane de komende tijd :/

Ik wacht ook nog steeds op nieuws. Ik zou hem vrij eenvoudig kunnen monteren op het dak. 2 of 3 ook nog wel denk ik. Bekabeling is ook geregeld want daar zit de omvormer van de zonnepanelen. Maar eerst zien dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimHut
Volgens mij moet de conclusie zijn dat we allemaal zijn bedonderd.

Triest dat dit soort oplichters daar zomaar mee kunnen wegkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBouwman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 22:03
Misschien leuk en ook goed als Tweakers hier ook een artikel aan kan wijden.. Het is maar een idee, maar goed.. Misschien moet het dan eerst nog wat langer stil blijven voordat er gegraven gaat worden door de journalistiek. Eerst nog de ondernemers een kans geven om iets van zich te laten horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
RBouwman schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:36:
Misschien leuk en ook goed als Tweakers hier ook een artikel aan kan wijden.. Het is maar een idee, maar goed.. Misschien moet het dan eerst nog wat langer stil blijven voordat er gegraven gaat worden door de journalistiek. Eerst nog de ondernemers een kans geven om iets van zich te laten horen..
Een (1) werkend exemplaar zou dan nogal helpen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBouwman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 22:03
Simpel360 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:36:
[...]

Een (1) werkend exemplaar zou dan nogal helpen :+
Ik begreep dat er 2 of 3 test exemplaren werken in omgeving Dordrecht.. Staan die er wel? En zo ja, werken die zoals gezegd wordt? Goed om daar mee te beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimHut
Inmiddels zijn we een half jaar verder en weten we nog niets over de NEN-test. Dit lijkt me doorgestoken kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
WimHut schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:53:
Inmiddels zijn we een half jaar verder en weten we nog niets over de NEN-test. Dit lijkt me doorgestoken kaart.
Is dat geld al op van de crowdfunding dan?
Dat zullen ze in deze startup toch niet al te opvallend aan privé willen verbranden, ze hebben ervaring, toch? B-)

Juridische disclaimer:
_/-\o_ *; :$ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank borgo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:38
@WimHut , uw laatste 10 berichten zijn niet positief te noemen, geef het de tijd en becriminaliseer het niet zo, ik heb trouwens een week terug een email gestuurd naar hun met nog nul reactie overigens, het blijft erg stil idd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chielp
@Frank borgo We zijn hier inderdaad niet heel erg positief maar dat is ook logisch als je de feiten op een rijtje zet.
Positief:
Als het klopt wat de heren hebben bedacht (een windmolen die 2500-3000 kilowattuur per jaar kan produceren) dan is dat echt geweldig. Ik ben de eerste die er 1 zou bestellen. De warmtepomp draait in de winter dan heerlijk op de zelf opgewekte energie in plaats van op de gasgestookte centrale.

Negatief:
- De wet van Betz geeft aan dat de windmolen maximaal in theorie 359 kWh kan leveren per jaar. Maar dat is in het meest ideale geval. In de praktijk zal dit een stuk minder zijn.
- We wachten op de uitkomst van het NEN certificeringstraject. Als dit binnen is betekend het dat het apparaat veilig is om te verkopen aan consumenten. Dit geeft nog steeds niet aan wat de windmolen aan energie gaat opleveren. Wel zou dit begin dit jaar gereed moeten zijn.
- De heren hebben 1.000.000 opgehaald om hun uitvinding te gaan produceren. Hoe langer het duiurt voordat ze kunnen gaan produceren, hoe langer ze zichzelf van een (riant) salaris kunnen voorzien.
- Ze huren vanaf begin 24 de enorme ruimte op de Pottenbakkerstraat 14 in Etten-Leur. Waarom hebben ze deze ruimte nodig? Er is nog geen productie, al het geld wat ze aan huur vorig jaar hebben betaald is verbrand.
- Er is geen patent te vinden in Europa op naam van 1 van de eigenaren, of de naam van het bedrijf, wat in 2024 is toegekend. Ze geven zelf aan dat er een patent was toegekend en dat ze daardoor de windmolen konden onthullen. Het is uiteraard mogelijk dat het patent op naam van een andere persoon/bedrijf is afgegeven.
- Het patentnummer wat op de website staat wijst naar een patent dat wel opgevat kan worden als een (dikke) middelvinger
- Op hun website beschrijven ze een soort versnelling, zodat de molen ook blijft draaien bij minder wind. Mijn fiets heeft ook versnellingen, als ik deze in een hele hoge versnelling zet (ik hoef minder snel te draaien) trap ik wel enorm zwaar om vooruit te komen. Je kunt met versnellingen de dynamo wel even hard laten draaien bij lagere windsnelheden maar de wind moet dan wel meer kracht hebben (en het is juist het omgekeerde)
- We hebben al 7 maanden en 1 dag niets meer gehoord van de heren.
- Er staan nog steeds evenveel vacatures open als 7 maanden geleden. Dat is ook logisch, waarom zou je 45 mensen aannemen als je niets produceert, maar waarom staan de vacatures er dan wel? Verwachten ze dat als je nu wordt aangenomen dat je dan wacht tot je eindelijk een keer mag gaan werken? Er staat nergens dat ze mensen zoeken vanaf een bepaalde datum.

Ik ben bang dat als we straks weer wat horen, dat vooral een nieuwe investeringsronde zal zijn. Dit in de hoop dat er nog wat mensen intrappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Tijdje geleden een gesprek gehad met 1 van de mannen. Ze geven aan tegen wat problemen aan te lopen bij het testen. Er zijn wat vragen gekomen waar ze op moeten antwoorden.
Daar ze de eerste zijn met een VAWT die deze testen ondergaat is het niet helemaal duidelijk welke testen wel en niet gedaan moeten worden. (eigen woorden, don't shoot the messenger)

Tja, gezien het feit dat hun website al een maand of 6-7 geen update heeft gehad, er niks over de testen te vinden is en het feit dat op vragen geen antwoor komt doet me vermoeden dat het niks gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
nodri2000 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:31:
Tijdje geleden een gesprek gehad met 1 van de mannen. Ze geven aan tegen wat problemen aan te lopen bij het testen. Er zijn wat vragen gekomen waar ze op moeten antwoorden.
Daar ze de eerste zijn met een VAWT die deze testen ondergaat is het niet helemaal duidelijk welke testen wel en niet gedaan moeten worden. (eigen woorden, don't shoot the messenger)

Tja, gezien het feit dat hun website al een maand of 6-7 geen update heeft gehad, er niks over de testen te vinden is en het feit dat op vragen geen antwoor komt doet me vermoeden dat het niks gaat worden.
Rookgordijn en te weinig wind :+

Hoe moeilijk kan het zijn, een test exemplaar neer zetten, webcam erop, de productiegetallen (kWh) en een windmeter, 24/7 via hun website streamen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
Simpel360 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:13:
[...]

Rookgordijn en te weinig wind :+

Hoe moeilijk kan het zijn, een test exemplaar neer zetten, webcam erop, de productiegetallen (kWh) en een windmeter, 24/7 via hun website streamen. :X
Dan zouden we wel kunnen zien of de molen 50% van de tijd draait:

Op de website staat dat je de molen aan kunt sluiten zonder een aparte groep te gebruiken. Dit mag tot 800watt. 0,8 kWh * 24 * 365 levert maximaal 7008 kWh per jaar op. De molen moet dus 50% van de tijd op max vermogen draaien om de beloofde 3500 kWh te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Chielp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:22:
[...]

Dan zouden we wel kunnen zien of de molen 50% van de tijd draait:

Op de website staat dat je de molen aan kunt sluiten zonder een aparte groep te gebruiken. Dit mag tot 800watt. 0,8 kWh * 24 * 365 levert maximaal 7008 kWh per jaar op. De molen moet dus 50% van de tijd op max vermogen draaien om de beloofde 3500 kWh te leveren.
Het zal bij dromen blijven voor de investeerders.

Wie was het ook al weer die zong: De meeste dromen zijn bedrog, droomland of Dreamer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank borgo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:38
Het zou wel rete jammer zijn, want zo een molentje zit iedereen op te wachten, ik blijf hopen op een positief bericht van hun kant, maar net wat jullie zeggen, waarom niet gewoon een update op de website, zodat je op zn minst denkt dat het niet dood bloed, enfin, we wachten af

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WimHut
Frank borgo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:37:
@WimHut , uw laatste 10 berichten zijn niet positief te noemen, geef het de tijd en becriminaliseer het niet zo, ik heb trouwens een week terug een email gestuurd naar hun met nog nul reactie overigens, het blijft erg stil idd
Ik vermoed c.q. ik weet wel zeker dat het schaamteloze oplichting is en ik vind dat de heren daar niet mee weg mogen komen. Er is geen enkele reden om hier positieve berichten over te plaatsen.

Er worden hier mensen verleid tot hoge investeringen in gebakken lucht. Dat is crimineel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirAlex88
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 11:11
Ze zijn nog wel “actief” geld aan het ophalen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRbgvVXJf5krkWcKuxqq-i3mjqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyspZK6tpItROkH6Vi9nCFEk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 219% gewijzigd door AirAlex88 op 25-05-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
Is de Rabobank ineens durfkapitaal aan het verstrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:37
@AirAlex88 @Chielp volgens het linkedin bericht hebben ze echt 'het patent op zak'. Ben benieuwd.

M.a.w. als dat niet klopt geeft de Rabobank ook makkelijk geld weg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd-xY8XFGvio1FNwVsI1ToExfpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dLBv3CGPhWOnQVlcmAyq2ZRL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Piemol op 26-05-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Het patentnummer zal wel sterke overeenkomsten vertonen met hun Rabo rekeningnummer :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Piemol
@Simpel360 ik heb even bij B'wise navraag gedaan of ze misschien het patent hebben ingezien voor het afgeven van een cheque.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
Wat ik niet begrijp is dat de NEN eisen er al zijn voor kleine windturbines. NEN-EN-IEC 61400-2: is hiervoor.

Waarom ze dan zo lang moeten wachten op het traject voordat het klaar is is mij een raadsel.

In het artikel op Linkedin wordt gevraagd naar het patentnummer 2037913 maar dat blijkt niet te bestaan in het nederlands patent register....... oeps. de post is nog jong dus ik ben erg benieuwd op het commentaar.

https://www.linkedin.com/...%3A7330951148767428609%29

[ Voor 63% gewijzigd door nodri2000 op 28-05-2025 15:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Piemol
Bij B'Wise navraag gedaan, die verwijzen door naar Marcel Naaktgeboren / Francois Huijbregts.
Kennelijk hebben ze dat niet gevraagd of gecontroleerd, of het moet geheim blijven.

Bij Francois Huijbregts navraag gedaan, die geeft aan géén EU patent te hebben, enkel een NL patent.
Bij navraag naar het juiste patentnummer en waar die terug te vinden is, wordt aangeboden mijn vragen over de turbine telefonisch te beantwoorden.
Als ik vervolgens aangeef alleen het juiste patentnummer te willen en waar het patent te vinden is, blijft het stil.

In de EU database, https://worldwide.espacenet.com/patent/search?q=2037913,
hoeft men dus niet te zoeken, daar hebben ze niets geregistreerd.
In de NL database, https://mijnoctrooi.rvo.nl/fo-eregister-view/?locale=nl,
kan ik niets vinden op:
  • het patentnummer (2037913), of
  • de namen van de eigenaren, of
  • de bedrijfsnaam, of
  • een (naar mijn idee) relevant patent geregistreerd ná 2022 met de term 'wind'
Verder heb ik gebladerd in alle patenten, gesorteerd op nummer.
Dan zie ik dat het nummer ontbreekt in de reeks patenten:
  • 2037909 (het hoogst gepubliceerde nummer vóór 2037913)
    op 10-06-2024 ingediend
    op 11-03-2025 gepubliceerd
  • 2037920 (het laagst gepubliceerde nummer ná 2037913)
    op 10-06-2024 ingediend
    op 28-02-2025 gepubliceerd
Daarna heb ik de helpdesk van het octrooiregister gebeld.

Er zijn twee redenen waarom het patent niet teruggevonden kan worden:
  1. Een uitgegeven patent kan met max. 18 maanden (1,5 jaar) vertraagd gepubliceerd worden.
    Dus stel dat het patent pas in mei 2025 is ingediend (dat zou nergens op slaan gezien alles wat al 'loopt') zouden we nog even moeten wachten.
    Gezien de al wel gepubliceerde patentnummers, zie punt 2.
  2. Een patent is ingediend en vervolgens teruggetrokken.
    Dit gebeurd in zomaar 30% van de situaties (is mij verteld). Vaak komt dit door de ontvangen kritiek van het octrooicentrum op de aanvraag.
Zonder verdere informatie is het meest aannemelijke dat het patent teruggetrokken is, gezien de wel gepubliceerde patentnummers vóór en ná het 'gezochte' patentnummer.

[ Voor 6% gewijzigd door Piemol op 30-05-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Piemol schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:01:

In de EU database, https://worldwide.espacenet.com/patent/search?q=2037913,
hoeft men dus niet te zoeken, daar hebben ze niets geregistreerd.

Zonder verdere informatie is het meest aannemelijke dat het patent teruggetrokken is, aangezien de wel gepubliceerde patentnummers voor en na het 'gezochte' patentnummer.
In het linkedin draadje staat dat er wel internationaal een patent is aangevraagd. Nu reikt mijn kennis van patenten net zo ver als mijn kennis over quantumtechnologie (niet heel ver). Als daar een aanvraag is gedaan wordt dat dan ook geregistreerd? Je geeft zelf aan in de europese database niet, is er internationaal nog een centrale databse?

Goed, we blijven proberen om te kijken of dit echt wat is (want we zijn tweakers en dit is technische porno asl het werkt, al blijkt dit een technische tiroler te worden) maar de tekenen zijn wel aan de wand. Wordt steeds minder geloofwaardiger.

Ook alleen het feit dat ze telefonisch je te woord willen staan en verder nergens op reageren.

Als ik uitvinder was van zo'n revolutionair apparaat zat ik als een bok op de haverkist om vragen te beantwoorden en dingen uit te leggen. Open en transparant zijn kan ervoor zorgen dat je meerdere investeerders binnen haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
@nodri2000
zoals ik schreef:
Bij Francois Huijbregts navraag gedaan, die geeft aan géén EU patent te hebben, enkel een NL patent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
Piemol schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:01:
Zonder verdere informatie is het meest aannemelijke dat het patent teruggetrokken is, gezien de wel gepubliceerde patentnummers vóór en ná het 'gezochte' patentnummer.
Dank voor al dit werk! Ik schat echter eerder in dat het patent nog niet gepubliceerd is. De datum van het nieuwsbericht op de site (04-07-24) komt redelijk overeen met jou zoekwerk (10-06-24), en als je nog 1.5 jaar mag wachten met publiceren heb je nog tot eind '25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Chielp heel eerlijk: dan zeg je niet "ik heb een patent met nummer X" maar dan zeg je "ik heb een ongepubliceerd patent X dat eind '25 publiek gemaakt wordt om concurrenten niet wijzer te maken". Nu zoeken mensen die serieus nadenken over hun geld naar een doodlopend nummer, wat vooral gefronste wenkbrauwen (en geen geld) oplevert.
Analoog aan het eerdere natuurkunde-bullshitfilter om alleen goedgelovigen over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
@Proton_ Ja dat zou ik ook zeggen. Maar ik bedoelde meer dat het nog steeds allemaal mogelijk is, de andere 2 patenten zijn ook pas relatief kortgeleden openbaar gemaakt.

Ik zag ook vanmiddag, toen ik op hun site keek voor de datum van het nieuwsartikel, dat ze echt heel wat plan zijn. Ze zoeken acht (8!) HR medewerkers, dan heb je toch flink wat personeel nodig om die aan het werk te zetten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Die 10k is dan op vóór die lui überhaupt aan het werk zijn… de recruitment van zoveel medewerkers alleen kost al meer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Chielp schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:30:
@Proton_ Ja dat zou ik ook zeggen. Maar ik bedoelde meer dat het nog steeds allemaal mogelijk is, de andere 2 patenten zijn ook pas relatief kortgeleden openbaar gemaakt.

Ik zag ook vanmiddag, toen ik op hun site keek voor de datum van het nieuwsartikel, dat ze echt heel wat plan zijn. Ze zoeken zes (6) HR medewerkers, dan heb je toch flink wat personeel nodig om die aan het werk te zetten…
Heb je ook enig idee hoe lang die en de andere vacatures al open staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
In ieder geval vanaf eind september (vanaf het moment dat ze in het AD stonden). Wat ik 2 maanden geleden al schreef, het is totaal onrealistisch om 8 maanden van tevoren al vacatures te plaatsen voor 50 FTE's. Wat ga je de sollicitanten vertellen? Kom over 7 maanden maar terug?
Pagina: 1 2 Laatste